Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[Kunstwerken] Welke bekijk jij?
#26
Smak is prima met de auto bereikbaar. Althans 10 jaar geleden.
Reply
#27
Niet doen. Cleanse with fire. Gent met de auto is enorm zwaar te mijden. Van aan Gent St-Pieters kan je gewoon in 10 minuten te voet in SMAK raken, gewoon Citadelpark diagonaal doorsteken. Openbaar vervoer is kansloos.

Ik woon trouwens rete vlakbij.
Reply
#28
Dan toch nog bij de expo over Richter geraakt. Gaf een mooi beeld weer over de verschillende fasen van zijn carrière. Alleen was het zeer spijtig dat de expo iets te kort was. Ik snap heus dat het niet makkelijk is om zoveel werken van een bekend kunstenaar op een plaats bijeen te krijgen, maar tegen dat ik er echt goed in zat, kwam ik terug aan de trap om naar beneden te gaan. Maar goed, leuke expo, de installaties waren wat tegenvallend maar toch blij dat ik het heb kunnen zien. Vooral vanwege het fucked up migraine veroorzakende kunstwerk met de fijne streepjes.

Verder kan ik me niet herinneren of er een concrete link is tussen de twee, maar sommige werken deden me denken aan art work van Radiohead. Misschien dat iemand hier iets meer over weet ?
Reply
#29
Heb de Richter tentoonstelling twee weken geleden ook gezien. Erg sterk inderdaad. Ik had ook graag iets meer gezien, maar dat is voor SMAK niet haalbaar. Ik vind ook het idee dat hij schildert over schilderen erg tof om te zien, maar dat mis ik bij de abstracte kladderwerken. Hoewel die ook hun kracht hebben, vind ik zijn figuratievere werk sterker.

Ik heb de tentoonstelling van Stanley Donwood in het Bonnenfantenmuseum gezien over de art van A Moon Shaped Pool, en zijn werkwijze verschilde toen niet veel van Richter, al is het kleurgebruik wel volledig anders.
Reply
#30
Cool, ik ga zaterdag (eindelijk).
Reply
#31
https://www.volkskrant.nl/mode-en-mooi/h...~a4572943/

Vet! Een zaal vol SS-uniformen!
Reply
#32
Naar de Smithsonian Renwick Gallery geweest voor een Burning Man tentoonstelling, vol met kunstwerken, kostuums, en VR-installaties die met het festival te maken hebben. Heel leuk om te zien, en dit zou makkelijk de hele wereld over kunnen reizen.
Reply
#33
In de kerstvakantie naar Design van het Derde Rijk geweest in het Design Museum te 's Hertogenbosch.

Veelbelovend qua onderwerp, uitermate teleurstellend qua uitvoering. Ten eerste vond ik het niet echt een designtentoonstelling, wat je toch zou verwachten gezien de naam van het museum en de titel van de tentoonstelling. Maar daarnaast miste ik ook de rode draad. Er werd summier uitgelegd waarom bepaalde dingen werden gedaan, maar niet hoe en waarom. Het bleef daardoor heel oppervlakkig. Wat wel uitvoerig werd gedaan is vertellen dat de visie van de nazi's geenszins overeenkwam met die van het museum. Dat snap ik wel, want er zullen heel veel klagende organisaties en personen zijn geweest, maar het voelde wel wat geforceerd. Een knieval zelfs.

Maar wat me het meest stoorde was nog wel de slechte keuze aan objecten. Er was slechts één (1!) uniform in de hele tentoonstelling te zien. En dan vormloos in een vitrine geflikkerd, zonder een vermelding van Hugo Boss. Lugers? Niet gezien.
Reply
#34
Cool, ik had dit topic nog niet gezien. Vorige maand ben ik naar de Museumnacht gegaan (10 Gentse musea die een avond gratis te bezoeken zijn). Niet optimaal natuurlijk door de drukte en het rushen om zoveel mogelijk te kunnen zien. Op zich niet veel speciaals gezien qua kunst maar live naar de restauratie van het Lam Gods kijken in het MSK was wel spectaculair.

Grootste aanrader was het Museum Dr. Guislain. Het ligt in de oude gebouwen van de 19de eeuwse gelijknamige psychiatrie wat zeker voor een specifieke sfeer zorgt. We hadden ook geluk want toen we toekwamen, begon er juist een performance van Andrej Babenko die live een kunstwerk maakte onder begeleiding van afwisselend gedichten door Dirk De Wachter en muziekpassages door Mauro Pawlowski.

Het museum zelf richt zich voornamelijk op de geschiedenis van het psychiatrisch centrum. Er was een mooie collectie aan memorabilia, 'wetenschappelijke toestellen' (lees: foltertuigen), nota's en ook een aantal pakkende portretten. De dingen die het meeste impact hadden waren o.a. een hele kast vol spulletjes die de bewoners daar allemaal verzamelden of hadden ingeslikt maar vooral een aantal brieven en kleine schrijfsels waarin je de wanhoop en waanzin enorm voelde. Zeker een verrijkende ervaring die de fietstocht door de vrieskou naar de andere kant van Gent zeker waard was.
Reply
#35
(06-01-2020, 15:08)Schobbeyak Wrote: In de kerstvakantie naar Design van het Derde Rijk geweest in het Design Museum te 's Hertogenbosch.

Veelbelovend qua onderwerp, uitermate teleurstellend qua uitvoering. Ten eerste vond ik het niet echt een designtentoonstelling, wat je toch zou verwachten gezien de naam van het museum en de titel van de tentoonstelling. Maar daarnaast miste ik ook de rode draad. Er werd summier uitgelegd waarom bepaalde dingen werden gedaan, maar niet hoe en waarom. Het bleef daardoor heel oppervlakkig. Wat wel uitvoerig werd gedaan is vertellen dat de visie van de nazi's geenszins overeenkwam met die van het museum. Dat snap ik wel, want er zullen heel veel klagende organisaties en personen zijn geweest, maar het voelde wel wat geforceerd. Een knieval zelfs.

Maar wat me het meest stoorde was nog wel de slechte keuze aan objecten. Er was slechts één (1!) uniform in de hele tentoonstelling te zien. En dan vormloos in een vitrine geflikkerd, zonder een vermelding van Hugo Boss. Lugers? Niet gezien.

Zonde dit hoor. Stond ook mijn lijstje om eens heen te gaan, maar niet echt een must see dus. Los van de opening ook weinig over gehoord, dus je bent vast niet de enige op wie het weinig indruk heeft gemaakt.
Reply
#36
Kwam (toen ik er nog wat dichterbij zat) regelmatig in 't Kröller Müller (Nationaal Park de Hoge Veluwe) of 't van Gogh In Amsterdam.



Quote:https://krollermuller.nl/uniek-in-elk-seizoen


'Het stedelijk' in Amsterdam heb ik ook regelmatig bezocht.


Quote:https://www.stedelijk.nl/nl/tentoonstell...ma-overlay


Wanneer ik er weer eens naar toe ga?
Ligt eigenlijk aan de wisselexposities die er plaats vinden of wat voor een objecten er evt. staan
In de negentiger jaren stond bv in 'het stedelijk' 't grootste draaiorgel te wereld te bewonderen/beluisteren.
Ze speelden er een daverende versie op van Pictures Of An Exhibition, waar ik tamelijk van onder de indruk was.
Reply
#37
Mijn vriend en ik hebben een museumjaarkaart, dus bezoeken aardig wat musea. Al merken we het wel dat het Booijmans dicht is, we gingen daar vaak naar de tentoonstellingen.

Afgelopen week naar de Kunsthal geweest. De laaste week van de tentoonstelling van Joost Swarte waar hij toch wel fan van is. Niet een hele grote tentoonstelling, maar gevarieerd genoeg en leuk om te zien hoe zijn ouvre ontstaan is. Omdat we 2,50 toestag moesten betalen voor de Thierry Mugler tentoonstellig, daar ook nog even snel doorheen gelopen. Vooral veel poppen met bombastische jurken en foto's met (schaarsgekleede) jaren '90 supermodellen, maar ze hadden de verschillende zalen thema's gegeven en mooi aangekleed. Ik dacht dat ik niet veel van hem kende, maar er zijn veel van zijn creaties in videoclips gebruikt (Too Funky van George Michael bijvoorbeeld) Ben niet echt fan geworden, al kon ik zien dat mijn eigen favoriet Alexander McQueen heus wel dingen van hem geleerd heeft. Als het je ding is, een leuke tentoonstellig.
Reply
#38
The Waves in Marres Maastricht.

Een audio-installatie van Espen Sommer Eide die elke ruimte van Marres gebruikt. Het geheel hoor je tegelijk overal en nergens; tussen de ruimtes door ben je een soort van levende crossfader. De muziek zelf doet soms denken aan Basinski.

Het is héél vet. Je kunt je er makkelijk een uur in verliezen. Nog tot 2 februari.
[+] 1 user says Thank You to Uplift for this post
Reply
#39
Prachtige locatie bovendien
Reply
#40
Ik ben vandaag in Amsterdam, iemand nog aanraders voor goede kleinere musea?
Reply
#41
Niet echt een museum, maar poems for earthlings in de oude kerk: https://oudekerk.nl/programma/adrian-villar-rojas/

En ik ben er een hele tijd niet geweest, maar het foam is vaak ook wel de moeite.
[+] 1 user says Thank You to Locor for this post
Reply
#42
Huis Marseille is ook vaak goed.
[+] 2 users say Thank You to e10ne for this post
Reply
#43
Thanks Locor, precies wat ik zocht. Ben er heen gegaan en het was erg indrukwekkend. Binnenkort maar weer eens langs op een ander tijdstip.
Reply
#44
Een favoriete van Gogh reproductie hier in de kamer:
Quote:https://nl.wikipedia.org/wiki/Caf%C3%A9terras_bij_nacht
Reply
#45
Yes, Please! in Marres (Maastricht). Wegens Corona nu verlengd tot augustus; vooralsnog moet je reserveren, maar gisteren was er toch geen kat.

Zoals gewoonlijk bij Marres worden de ruimtes schitterend gebruikt, maar deze keer was het inhoudelijk gewoon zwak. Yes, Please! is in feite gebaseerd op tientallen interviews met veelal Vlaamse normies over hun seksuele fantasieën. De interviews zijn allemaal te beluisteren en kunnen ook gelezen worden. Opnieuw: dat doe je veelal in super vette ruimtes/structuren, maar inhoudelijk is er geen kut aan (pun intended).
Reply
#46
Kijk momenteel naar: veld met Papavers (origineel ooit) met olieverf geschilderd te Auvers-sur-Oise juni 1890.
Hier in de kamer hangt een ingelijste reproductie van dit kleuren schouwspel, wat Vincent van Gogh op 't doek (vinger) tipte.
 
Komende weken eindelijk weer eens naar Leeuwarden en dan waarschijnlijk ook naar 't onderstaande museum.
Quote:https://www.friesmuseum.nl/
Reply
#47
Ik kijk al een week naar Billy Joe, door VDB vastgelegd in een zéér artistieke foto. Dat is pas kunst Smile
[+] 1 user says Thank You to pudpong3 for this post
Reply
#48
Heb 'm gezien. Een hele fraaie...
[+] 1 user says Thank You to Fenderboy for this post
Reply
#49
Afgelopen weekend John Akomfrah's audiovisuele installatie op 6 schermen gaan bekijken in Museum Kurhaus in Kleef, net over de grens. Akomfrah's Purple duurt een uur en kan je in feite makkelijk 6-7 keer herbekijken vanuit verschillende perspectieven. Het is een monumentaal werk dat via vrije associatie van found footage, nieuwe beelden en historische beelden een beeld schept van de relatie tussen de moderne mens en zijn omgeving. Akomfrah gaat daarbij vooral uit van een dialectische en dus niet een moralistische kijk, wat enorm verfrissend werkt. Verder is het impressionant hoe goed beeld en geluid afgesteld zijn, in een daarvoor speciaal ingerichte giga-zaal. Met de luxe dat we letterlijk de enige bezoekers waren in het toch wel gigantische museum. Het is een beetje een modern Koyaanisqatsi en een veel gevraagde installatie, dus eigenlijk is dit een must als je in de buurt bent. Het Kurhaus museum zelf heeft ook nog wat te bieden, met een uitgebreide collectie uit bijna een millenium (lokale) kunstgeschiedenis en een zeer mooie, groene omgeving aan de rand van de stad.
[+] 1 user says Thank You to Uplift for this post
Reply
#50
Eerste museumbezoek sinds begin dit jaar, naar de Fundatie in Zwolle. Erg mooie tentoonstelling Crux met werk van vier kunstenaars uit Leipzig, met name strak schilder- en tekenwerk van architectuur of architectonische vormgeving. Vooral de werken van Titus Schade vond ik fraai.

De Fundatie is verder prachtig doorgeschoten met honderden pijlen op de vloer. Maar laat het gerust aan Team Kort Pittig over om alsnog dwars tegen de richting in te lopen.
[+] 1 user says Thank You to JorisR for this post
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)