Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[Kunstwerken] Welke bekijk jij?
Klopt. eerdere edities in Bargerveen en Frederiksoord ook geweest. Deze staat ook nog op de planning. Met name de editie in Bargerveen was echt geweldig.
Reply
In Berlijn in een weekje ook veel kunst/bezienswaardigheden bekeken, wist niet of ik 't hier moest posten al leek dit me het best passende. Een relaas;

Woensdag

Obligatoire toeristenspots gaan checken; de Brandenburger Tor, Reichstag en het Holocaustmonument. Wat volgens mij absoluut de moeite is, is om het blokje van het Reichstagsgebäude om te lopen en de architecturale praal die de Bibliothek des Deutschen Bundestages is gaan checken. De druilerige namiddag hebben we afgesloten met Topographie des Terrors, een absolute must als je Berlijn aan doet vind ik. Veel mensen blijven begrijpelijker wijzen hangen aan het stukje Muur dat er nog staat met bordjes informatie. Echter, het gratis te bezoeken museum is echt een schat aan informatie en verhalen over de opkomst van het nazisme en Hitler, hoe snel op bepaalde vlakken het allemaal achteruit is kunnen gaan, hoe en waar concentratiekampen werden gebouwd enzoverder enzovoorts.

Donderdag

Het Jüdisches Museum ligt eigenlijk ook vrij centraal in de stad. Het brutalistisch gebouw is op zich al de moeite om eens te bezoeken. Het interieur is overigens al even sober als de buitenkant van het gebouw met betonnen gangen waarbij eigenlijk vooral de bovenkant van het gebouw het grootste deel van museum bezet. De andere etages zijn kleiner. Het museum gaat ook veel verder dan louter over de holocaust te informeren, maar geeft ook geschiedenis, kunst en cultuur weer van het Jodendom (in Duitsland). Het is echter jammer dat er met zo'n, misschien wat te verwachten, roze bril wordt gekeken op welke manier Israël is ontstaan (inclusief zeer cringe doe-het-zelf-bord bent om al dan niet uit te maken of je holly dolly zelf een zionist bent) en hoe het daar nu is. Tourist trap checkpoint Charlie ook bezocht, maar was weinig om aan te zien.. Op de hoek van de straat heb je dan weer wel een hoek opgedragen aan informatie over de muur, specifiek over de enkele mensen die indertijd over de muur hebben proberen klimmen en zijn gedood - en het verhaal achter hun namen.

Vrijdag

Het absolute orgelpunt op vlak van kunst was waarschijnlijk de Neue Nationalgalerie op een steenworp van Potsdamer Platz. Met een stek voor Gerhard Richter in de collectie, wilde ik er sowieso al heen. Het werk van Judit Reigl, een artieste uit de 20e eeuw, vond ik eveneens de moeite. Al was die niet zo uitgebreid als die van Richter. De rest van hun eigen collectie maakte de €14 meer dan waard. Ik denk dat we er de hele ochtend hebben rond gewandeld, dus je bent echt wel enkele uren zoet. Ik hou er ook van hoe rijk de collectie is qua stijl en tijd. Het museum is opgedeeld in enkele thema's zoals (uiteraard) oorlog, maar ook Berlijn als inspiratiebron voor kunstenaars, Die Brücke (met Kirchner, Beckmann, Klee etc.), Bauhaus, kunst gemaakt tijdens de kolonisatie, Berlijnse kunst onder het nazistisch regime etc. Je hebt uiteraard wel je klassiekers als Dali, Picasso Warhol, Bacon enzo.. Maar die zijn me minder bijgebleven dan echt de stukken die me echt deden verbinden met de stad en z'n geschiedenis. Wat mij het meest is bijgebleven zijn de werken van Hannah Höch en Otto Dix. Hoe die laatste over België tijdens de wereldoorlog schilderde, jezus. Het zet je tot denken.. Daarnaast heb je ook nog een tuin met allemaal beeldhouwwerken, maar die deden me minder. Hou niet zo van beeldhouwwerk. Achteraf nog een vette print gekocht van Gerhard Richter, staat lekker te pronken in m'n kamer - en voor de prijs van daar kun je echt niet sukkelen. Sommige prints waren aan héél lage prijzen daar te koop.

Zaterdag

Op een foldertje van Berlin Art Week gezien dat Ai Weiwei ('Know thyself') sinds kort een expo houdt, en dus een kijkje gaan nemen. De solo-expo is gelegen in Neugerriemschneider, een gebouwencomplex dat de moeite is om zelf de moeite waard is om te bezoeken vanwege *you guessed it* de architectuur van de gebouwen. De expo is volledig gratis en telt slechts een handvol werken. Ze zijn volledig gemaakt uit Lego en er waren op zich wel een aantal leuke werken tussen, maar onder de indruk was ik nu ook weer niet. In de namiddag ben ik naar DARK MATTER gefietst, pal naast Sisyphos. Online zag het er allemaal vrij stoer uit, heb ook wel een zwak voor visuele kunst en dat soort installaties dus why not, right. Het museum is vrij hipster / touristtrappy ingedeeld met het hele gebouw dat in matzwart was geschilderd, in de helft had je een terras waar je wat kon eten (pretzels???) of drinken aan exubirante prijzen. Afin. Voor de jolige prijs van 22 knaken kun je 7 installaties zien, wat eigenlijk gewoon te weinig is. De helft vond ik echter wel écht cool. Bij de één na laatste kon je op een beanbag liggen waarbij de lichtinstallatie aan het plafond was bevestigd. Voelde een beetje als op een achtbaan zitten. Cool, maar niet de 22 euri waard.

Op zondag was ik nog op zoek naar een museum om te doen (zaterdag eigenlijk ook, en vond via via dan maar Dark Matter), maar niet echt wat gevonden. Ben niet zo geïnteresseerd in echt klassieke kunst die je elders op het eiland aan musea bij Potsdamer kunt vinden alhoewel dat waarschijnlijk misschien de moeite had geweest.
[+] 4 users say Thank You to Kreuz for this post
Reply
In godbetert Akureyri (2e stad van IJsland, maar de facto even groot als Diepenheim of zo) The Visitors van Ragnar Kjartansson kunnen beleven. Echt heel vet. Tof museum hebben ze daar ook, maar ik had niet verwacht dat dit enorm gehypte werk - ondanks de nationaliteit van de kunstenaar - daar zomaar zou opduiken.
Reply
En ik had gvd Kindle moeten bezocht hebben hè, had hier beter wat terug gebladerd..
Reply
(25-09-2023, 21:05)Kreuz Wrote: In Berlijn in een weekje ook veel kunst/bezienswaardigheden bekeken, wist niet of ik 't hier moest posten al leek dit me het best passende. Een relaas;

Woensdag

Obligatoire toeristenspots gaan checken; de Brandenburger Tor, Reichstag en het Holocaustmonument. Wat volgens mij absoluut de moeite is, is om het blokje van het Reichstagsgebäude om te lopen en de architecturale praal die de Bibliothek des Deutschen Bundestages is gaan checken. De druilerige namiddag hebben we afgesloten met Topographie des Terrors, een absolute must als je Berlijn aan doet vind ik. Veel mensen blijven begrijpelijker wijzen hangen aan het stukje Muur dat er nog staat met bordjes informatie. Echter, het gratis te bezoeken museum is echt een schat aan informatie en verhalen over de opkomst van het nazisme en Hitler, hoe snel op bepaalde vlakken het allemaal achteruit is kunnen gaan, hoe en waar concentratiekampen werden gebouwd enzoverder enzovoorts.

Donderdag

Het Jüdisches Museum ligt eigenlijk ook vrij centraal in de stad. Het brutalistisch gebouw is op zich al de moeite om eens te bezoeken. Het interieur is overigens al even sober als de buitenkant van het gebouw met betonnen gangen waarbij eigenlijk vooral de bovenkant van het gebouw het grootste deel van museum bezet. De andere etages zijn kleiner. Het museum gaat ook veel verder dan louter over de holocaust te informeren, maar geeft ook geschiedenis, kunst en cultuur weer van het Jodendom (in Duitsland). Het is echter jammer dat er met zo'n, misschien wat te verwachten, roze bril wordt gekeken op welke manier Israël is ontstaan (inclusief zeer cringe doe-het-zelf-bord bent om al dan niet uit te maken of je holly dolly zelf een zionist bent) en hoe het daar nu is. Tourist trap checkpoint Charlie ook bezocht, maar was weinig om aan te zien.. Op de hoek van de straat heb je dan weer wel een hoek opgedragen aan informatie over de muur, specifiek over de enkele mensen die indertijd over de muur hebben proberen klimmen en zijn gedood - en het verhaal achter hun namen.

Vrijdag

Het absolute orgelpunt op vlak van kunst was waarschijnlijk de Neue Nationalgalerie op een steenworp van Potsdamer Platz. Met een stek voor Gerhard Richter in de collectie, wilde ik er sowieso al heen. Het werk van Judit Reigl, een artieste uit de 20e eeuw, vond ik eveneens de moeite. Al was die niet zo uitgebreid als die van Richter. De rest van hun eigen collectie maakte de €14 meer dan waard. Ik denk dat we er de hele ochtend hebben rond gewandeld, dus je bent echt wel enkele uren zoet. Ik hou er ook van hoe rijk de collectie is qua stijl en tijd. Het museum is opgedeeld in enkele thema's zoals (uiteraard) oorlog, maar ook Berlijn als inspiratiebron voor kunstenaars, Die Brücke (met Kirchner, Beckmann, Klee etc.), Bauhaus, kunst gemaakt tijdens de kolonisatie, Berlijnse kunst onder het nazistisch regime etc. Je hebt uiteraard wel je klassiekers als Dali, Picasso Warhol, Bacon enzo.. Maar die zijn me minder bijgebleven dan echt de stukken die me echt deden verbinden met de stad en z'n geschiedenis. Wat mij het meest is bijgebleven zijn de werken van Hannah Höch en Otto Dix. Hoe die laatste over België tijdens de wereldoorlog schilderde, jezus. Het zet je tot denken.. Daarnaast heb je ook nog een tuin met allemaal beeldhouwwerken, maar die deden me minder. Hou niet zo van beeldhouwwerk. Achteraf nog een vette print gekocht van Gerhard Richter, staat lekker te pronken in m'n kamer - en voor de prijs van daar kun je echt niet sukkelen. Sommige prints waren aan héél lage prijzen daar te koop.

Zaterdag

Op een foldertje van Berlin Art Week gezien dat Ai Weiwei ('Know thyself') sinds kort een expo houdt, en dus een kijkje gaan nemen. De solo-expo is gelegen in Neugerriemschneider, een gebouwencomplex dat de moeite is om zelf de moeite waard is om te bezoeken vanwege *you guessed it* de architectuur van de gebouwen. De expo is volledig gratis en telt slechts een handvol werken. Ze zijn volledig gemaakt uit Lego en er waren op zich wel een aantal leuke werken tussen, maar onder de indruk was ik nu ook weer niet. In de namiddag ben ik naar DARK MATTER gefietst, pal naast Sisyphos. Online zag het er allemaal vrij stoer uit, heb ook wel een zwak voor visuele kunst en dat soort installaties dus why not, right. Het museum is vrij hipster / touristtrappy ingedeeld met het hele gebouw dat in matzwart was geschilderd, in de helft had je een terras waar je wat kon eten (pretzels???) of drinken aan exubirante prijzen. Afin. Voor de jolige prijs van 22 knaken kun je 7 installaties zien, wat eigenlijk gewoon te weinig is. De helft vond ik echter wel écht cool. Bij de één na laatste kon je op een beanbag liggen waarbij de lichtinstallatie aan het plafond was bevestigd. Voelde een beetje als op een achtbaan zitten. Cool, maar niet de 22 euri waard.

Op zondag was ik nog op zoek naar een museum om te doen (zaterdag eigenlijk ook, en vond via via dan maar Dark Matter), maar niet echt wat gevonden. Ben niet zo geïnteresseerd in echt klassieke kunst die je elders op het eiland aan musea bij Potsdamer kunt vinden alhoewel dat waarschijnlijk misschien de moeite had geweest.

Voor de volgende keer: Gropius Bau en Hamburger Bahnhof hebben vaak wel exposities die de moeite waard zijn. Persoonlijk ga ik altijd als ik in Berlijn ben naar Het Duits Historisch Museum. Heerlijk overzichtelijk en waanzinnig interessant.
Reply
(25-09-2023, 21:05)Kreuz Wrote: Op zondag was ik nog op zoek naar een museum om te doen (zaterdag eigenlijk ook, en vond via via dan maar Dark Matter), maar niet echt wat gevonden. Ben niet zo geïnteresseerd in echt klassieke kunst die je elders op het eiland aan musea bij Potsdamer kunt vinden alhoewel dat waarschijnlijk misschien de moeite had geweest.

Misschien voor een volgende keer zijn de Sammlung Boros en de Feuerle Collection iets voor je (naast de tips van Schobbeyak)? Alleen moet je die beiden wel van te voren boeken.
Reply
Voor het eerst de Neue Galerie NY bezocht, met een focus op Duitse en Oostenrijkse kunst uit de begin Twintigste eeuw. Naast wat bekende werken van o.a. Gustav Klimt, was er een sicke expositie over Max Beckmann. Was niet eerder bekend met zijn werk, en ik ging heel goed op zijn zwartgallige stijlen wat duidelijk beïnvloed was door de toenmalige tijdsgeest. Het museum had ook nog een aansluitend cafe met goeie Oostenrijkse selecties; dikke aanrader alles bij elkaar.
[+] 1 user says Thank You to hythloth for this post
Reply
Gisteren naar het Stedelijk in Amsterdam, met een vriendin die graag de Nan Goldin 'This will not end well" tentoonstelling zien. Niet voor tere zielen, gelukkig kende ik haar foto's al.
Ze hadden in de grote kelderzaal kleinere paviljoens gemaakt, waarin de foto's als een soort film werden vertoond. Op zich leuk gedaan, maar het was druk en daardoor warm en je kon niet altijd zien wat je wilde.
Reply
(09-10-2023, 23:44)meisbaer2 Wrote: Gisteren naar het Stedelijk in Amsterdam, met een vriendin die graag de Nan Goldin 'This will not end well" tentoonstelling zien. Niet voor tere zielen, gelukkig kende ik haar foto's al.
Ze hadden in de grote kelderzaal kleinere paviljoens gemaakt, waarin de foto's als een soort film werden vertoond. Op zich leuk gedaan, maar het was druk en daardoor warm en je kon niet altijd zien wat je wilde.

Gisteren toevallig ook tickets gereserveerd voor deze tentoonstelling. Ben benieuwd.
Reply
(10-10-2023, 08:57)Schobbeyak Wrote:
(09-10-2023, 23:44)meisbaer2 Wrote: Gisteren naar het Stedelijk in Amsterdam, met een vriendin die graag de Nan Goldin 'This will not end well" tentoonstelling zien. Niet voor tere zielen, gelukkig kende ik haar foto's al.
Ze hadden in de grote kelderzaal kleinere paviljoens gemaakt, waarin de foto's als een soort film werden vertoond. Op zich leuk gedaan, maar het was druk en daardoor warm en je kon niet altijd zien wat je wilde.

Gisteren toevallig ook tickets gereserveerd voor deze tentoonstelling. Ben benieuwd.

Eind november ben ik weer in 020, dan ga ik hier ook maar eens kijken.
Reply
Ik vond zelf Memory lost og het meest indrukwekkend, over (haar) verslavingen. Heel subtiel gedaan (voorzover Nan subtiel kan zijn..

Hou er rekening mee dat je er flink wat tijd mee zoet bent, de korste "films" zijn rond een kwartier, de lange (sexual dependency) is wel 45 minuten of zo. Tussendoor even puaze nemen is ook nodig, door de kleine, warme ruimtes.
Reply
Ik was gisteren trouwens nog even weer naar het Stedelijk, het regende en had niet zoveel zin om nog een uurtje door de stad te lopen voordat het etenstijd was.

Nu de normale collectie vanaf 1950 gedaan. Inclusief het grote doek van Keith Haring (nsfw). Was lekker rustig zo aan het einde van de middag, en ze hebben de zalen leuk thematisch ingericht. Zeker leuk om tussendoor als pauze te doen, mochten jullie nog naar Nan Goldin gaan.
Reply
Anselm Kiefer in Voorlinden. Een must-see. Briljante werken die zowel erg sprekend zijn als uitzonderlijk fysiek ervaren kunnen worden. Ook nog eens voortreffelijk gepresenteerd. Dat geldt trouwens ook voor de huidige collectievoorstelling, die een masterclass is over de diversiteit die de hedendaagse kunst herbergt. Ik was nog nooit in Voorlinden geweest; onder de highlights is Richard Serra natuurlijk wel vet (al is zijn werk in het Guggenheim in Bilbao nog vetter), maar de andere hebben helaas een erg hoog Instamuseumgehalte, dat staat toch in schril contrast met de kwaliteit van de twee tentoonstellingen.
[+] 2 users say Thank You to Uplift for this post
Reply
We wilden toch al een keer naar Voorlinden, dus we waren zeker van plan om deze tentoonstelling eens te gaan bezoeken.
Reply
Vorige week na de klimaatmars linksaf geslagen naar het Stedelijk Museum voor de tentoonstelling van Nan Goldin (oa bekend van de OxyContin demonstraties in musea). We hadden 2 uur, maar dat bleek toch wel te kort. De tentoonstelling bestaat een zestal installaties waar verschillende foto/filmreeksen worden getoond. Deze variëren qua duur van 15 minuten tot drie kwartier. De installaties over de Queercommunities, verslaving en het verhaal over haar familiegeschiedenis vond ik erg mooi. Er was er ook nog een over kinderen, begeleid door kinderliedjes. Daar was ik snel weer weg. Ook met de installatie waarin fragmenten van stomme films aan elkaar waren gemonteerd, kon ik vrij weinig. De laatste, en langste film was net begonnen toen de klok 6 uur sloeg, dus die werd bruut afgekapt.

Dikke tip is de docu All the Beauty and the Bloodshed te kijken voor je bezoek, of gewoon zonder naar de tentoonstelling te gaan.
https://picl.nl/films/all-the-beauty-and-the-bloodshed/
[+] 2 users say Thank You to Schobbeyak for this post
Reply
(20-11-2023, 09:47)Uplift Wrote: Anselm Kiefer in Voorlinden. Een must-see. Briljante werken die zowel erg sprekend zijn als uitzonderlijk fysiek ervaren kunnen worden. Ook nog eens voortreffelijk gepresenteerd. Dat geldt trouwens ook voor de huidige collectievoorstelling, die een masterclass is over de diversiteit die de hedendaagse kunst herbergt. Ik was nog nooit in Voorlinden geweest; onder de highlights is Richard Serra natuurlijk wel vet (al is zijn werk in het Guggenheim in Bilbao nog vetter), maar de andere hebben helaas een erg hoog Instamuseumgehalte, dat staat toch in schril contrast met de kwaliteit van de twee tentoonstellingen.

Ik twijfel nog een beetje of ik er nog heen ga. De documentaire van Wim Wenders was (zelfs/zeker (?) in 3D) in ieder geval wel de moeite waard.
Reply
Ik vind Anselm Kiefer wel een baas. Deze zomer was in het Leopold Museum in Wenen een tentoonstelling uit de privécollectie van een of andere Oostenrijkse industrieel. Daarin zaten ook twintig werken van Kiefer (en eigenlijk alle bekende schilders van de 20ste eeuw, van Picasso tot Baselich en van Mondriaan tot Munch, echt insane.) en die waren echt geweldig.
Reply
(20-11-2023, 13:08)Schobbeyak Wrote: Vorige week na de klimaatmars linksaf geslagen naar het Stedelijk Museum voor de tentoonstelling van Nan Goldin (oa bekend van de OxyContin demonstraties in musea). We hadden 2 uur, maar dat bleek toch wel te kort. De tentoonstelling bestaat een zestal installaties waar verschillende foto/filmreeksen worden getoond. Deze variëren qua duur van 15 minuten tot drie kwartier. De installaties over de Queercommunities, verslaving en het verhaal over haar familiegeschiedenis vond ik erg mooi. Er was er ook nog een over kinderen, begeleid door kinderliedjes. Daar was ik snel weer weg. Ook met de installatie waarin fragmenten van stomme films aan elkaar waren gemonteerd, kon ik vrij weinig. De laatste, en langste film was net begonnen toen de klok 6 uur sloeg, dus die werd bruut afgekapt.

Dikke tip is de docu All the Beauty and the Bloodshed te kijken voor je bezoek, of gewoon zonder naar de tentoonstelling te gaan.
https://picl.nl/films/all-the-beauty-and-the-bloodshed/

Ben er vandaag geweest en heb alles kunnen zien. Kon alleen met die filmfragmenten niet zo veel, de foto's van de kinderen vond ik weer wel erg ontroerend.

De langste installatie van 3 kwartier, The Ballad of Sexual Dependency, was ook vrij overweldigend maar meer een combinatie/samenvatting van al haar thema's (behalve haar zus) met killer soundtrack. Dus als je de rest hebt gezien mis je daar niet heel erg veel aan.

De docu zit ook in het KPN Pluspakket, die is voor velen dus ook gratis te checken. Ga ik vanavond thuis iig voor de tweede keer doen vanavond.
Reply
Morgenavond in Close-up; Absalon.

https://www.avrotros.nl/article/de-zeven...salon~245/

Vind vooral zijn project om in wereldsteden kleine woningen te maken fascinerend. Tiny houses avant la lettre.
Reply
Mocht er iemand binnenkort naar Parijs gaan, er is daar t/m 22 januari een tentoonstelling met in opdracht gemaakte muziek van The Caretaker.

https://www.pinaultcollection.com/en/bou...ser-serpas
[+] 1 user says Thank You to hythloth for this post
Reply
https://news.artnet.com/art-world/nick-c...on-2412921
[+] 1 user says Thank You to hythloth for this post
Reply
Kunstwerk gaat wat ver, maar op de valreep nog de Unzipped tentoonstelling in Groningen gedaan. Niet zo indrukwekkend als de Bowie tentoonstelling, maar voor de Stones liefhebber wel de moeite waard.
Reply
Ai Wei Wei in de Kunsthal.

Ik vond het indrukwekkend, zeker als je de diepere lagen begrijpt. De installatie met diorama's uit de tijd dat hij wegens zijn activisme werd vastgehouden was ingrijpend. En dan al zijn werk over vluchtelingen.
De tentoonstelling is nog een maand ongeveer, blij dat we geweest zijn.

Was ook best druk, trouwens.
[+] 1 user says Thank You to meisbaer2 for this post
Reply
Ik zag tien jaar terug een tentoonstelling van/over hem in het Brooklyn Museum, zeker een kunstenaar wiens werk de moeite waard is om te checken.
Reply
Laure Prouvost heeft museum De Pont in Tilburg omgetoverd tot een dystopische droomwereld. Ondanks de deprimerende thema's werd ik wel erg vrolijk van de humor en de schier eindeloze creativiteit waarmee ze deze tentoonstelling heeft opgesteld. De tentoonstelling in Bonnefanten 2 jaar terug vond ik een slappe kopie van het paviljoen in Venetië, maar dit is veel spannender gedaan, en geen overlap met de kunstwerken.
[+] 2 users say Thank You to remothebest for this post
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)