Thread Rating:
  • 6 Vote(s) - 4.33 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Welk boek leest u?
Heb net The Song Machine uitgelezen: een vermakelijk en diepgaand portret over de producers fabrikanten achter de hedendaagse commerciële top 40 hitjes industrie. Wordt ook veel geschreven over de composities, dus zelfs muziekliefhebbers die dit genre verafschuwen kunnen er wat uitkrijgen. Tegelijkertijd raak je er ook cynisch van en is dit boek vooral voer voor de anti-poptimisten, want het laat goed zien hoe dit soort oorwurmen absoluut niets met muziekkunst te maken hebben.
[+] 1 user says Thank You to hythloth for this post
Reply
Net Hard-Boiled Wonderland and the End of the World uitgelezen van Murakami. Prachtig boek weer van de beste man. Je kan altijd heerlijk verdwalen in zijn schrijfstijl, alsof je er bij bent. Zeker ook met de vele referenties aan muziek verwoven in z'n verhalen. Straks maar eens een beginnetje maken aan The Wind-Up Bird Chronicle.
Reply
Kom maar op;

Ik ben op zoek naar een paar mooie boeken voor de zomervakantie.
Ik vond Max, Mischa en het Tet-offensief het ideale vakantieboek maar heb onlangs bijv ook genoten van Lucas Reijneveld.
Reply
(09-06-2021, 17:41)Fitz Wrote: Kom maar op;

Ik ben op zoek naar een paar mooie boeken voor de zomervakantie.
Ik vond Max, Mischa en het Tet-offensief het ideale vakantieboek maar heb onlangs bijv ook genoten van Lucas Reijneveld.

Ik ook, maar we mogen deze weken weer even vrij naar de boekhandel - en je dan bv bij zo 'n super boekshop zoals je bv in Leeuwarden, Zwolle of andere steden nog hebt, tussen stapels literatuur te begeven is wel een dagtripje waard. Ga zelf lekker zelf snuffelen en bladeren als je daarvoor een mogelijkheid ziet!
Reply
Jenny Hval - Paradise Rot
Een boek(je) als haar optredens; raar en mooi. Vooral de volhardendheid m.b.t. het omschrijven van geluiden vind ik goed.

Vervolgens begonnen aan Long Live the Post Horn! van Vigdis Hjorth. Ik neem maar aan dat ze goed kan schrijven, in ieder geval zijn de vertalingen van haar boeken erg goed, want net als bij Will and Testament is de directe stijl een verademing.
Reply
Ik wil voor mijn vriendin een nieuwe hoes voor de e-reader kopen en tref online de wonderlijke wereld van 20.000 keuzes. Zijn er mensen die bewust kiezen voor een bepaalde stof/cover/etc.? De huidige hoes op haar Kobo Auro Edition 2 liet nogal los en gaf nogal een zwarte zooi overal.

OT: Ik wil graag verder met de hele Witcher-series van Andrzej Sapkowski op diezelfde E-reader. Nu bezig in 'boek 3' Season of Storms. Mijn idee is om dit te combineren met de games en de TV-serie, wat tot dusver goed bevalt.
Reply
Naomi Aldermann - De Macht

Vlotte en veelzijdige roman over een wereld waarin vrouwen plots het fysiek sterkere geslacht zijn. Mooie spiegel voor machtsverhoudingen tussen mannen en vrouwen in de samenleving.
Reply
Ik Jan Cremer - een biografische zelfgeschreven bundel door een in de jaren zestig super anarchist/literaire fascist genoemde kunstenaar.

Quote:Ik Jan Cremer veroorzaakte bij verschijning in 1964 een kleine revolutie. De meerderheid van de critici was geschokt door het boek, ouders verboden hun kinderen het te lezen – uiteraard deden ze dat wel, en in groten getale. Het is een schelmenroman over het leven van de schrijver en schilder Jan Cremer, die op reis gaat, schildert, verhalen vertelt, vrouwen versiert en motor rijdt – vergelijkbaar met Jack Kerouacs On the Road, maar dan in het Nederlands. De boeken vlogen de winkel uit, ook in Amerika – waar hij lange tijd zou wonen – en in Duitsland. Een schitterend beeld van een tijd waarin alles voor het eerst mogelijk werd, met ongekende vaart en briljante humor geschreven.

Uitgever:

De Bezige Bij
Moest overigens (ondanks de gedateerdheid) dikwijls schaamteloos lachen. Rolleyes
Reply
Me deze zomer voorgenomen om weer meer te gaan lezen:

Nino Haratischwili - Het achtste leven (Voor Brilka)

Familiegeschiedenis dat zich afspeelt rond een Georgische familie van rond 1900 tot nu. Ik heb wel een zwak voor dit soort epossen (epi, epea?) en wist niks van Georgië, behalve dat de Arveladze-broertjes er vandaan komen. Erg onderhouden en soms wat over-the-top.

Benedict Wells - Op het geniale af

Jonge Duitse schrijver die al behoorlijk wat bestsellers op zijn naam heeft staan. Eerste boek dat ik van hem las, maar smaakt wel naar meer. Over een loser in een voorstad van New Jersey die erachter komt dat hij is verwekt in een experimenteel spermalab waar alleen genieën mochten doneren. Ik ben er in sneltreinvaart doorheen gegaan, wat altijd wel een goed teken is.

Frank Westerman - De Graanrepubliek

Lees ik samen met mijn vriendin, dus dat gaat wat langzamer. Had het vanwege mijn interesse in Oost-Groningen al tijden op mijn lijstje staan, maar werd echt getriggerd door de voorstelling Mansholt van Toneelgroep Jan Vos die we onlangs hebben gezien. Gaat over de ontwikkeling van de klassenstrijd tussen arbeiders, landwerkers en de (teloorgang) van de rijke herenboeren in Oost-Groningen. Het is non-fictie maar doordat hij zich eigenlijk focust op een paar families (waarvan Mansholt er dus 1 is) leest het als een roman. Zoals Westerman zelf betoogt was hij vroeger als links figuur altijd bezig met de situaties in Cuba, Midden Amerika en Oost-Europa terwijl er ook een gigantisch interessante casus om de hoek was waar hij niks vanaf wist.
Ik ben halverwege, maar wil dit wel alvast als aanrader bestempelen.
[+] 3 users say Thank You to Schobbeyak for this post
Reply
deel 2 in de Helen Grace verhaallijn.
Piep zei de muis van MJ Arlidge

leest vlot weg, geen hoogstaand boek. Maar gewoon een whodunit 
Vrouwelijke inspecteur op jacht naar een seriemoordenaar die mannen vermoordt en hun hart verwijderd.

morgen beginnen aan een gebundeld boek beginnen:

Dune, Dune Messiah en Children of Dune, uiteraard in het engels.
ben benieuwd
Reply
Ben tijdens de vakantie ook begonnen aan Dune, toch eens lezen voordat ik de Villeneuve film ga zien.
Reply
Ik was er al een paar keer met een grote boog omheen gelopen, maar vrijdag toch maar Max, Mischa en het tetoffensief gekocht. Nu een goeie 250 pagina's onderweg (en dus nog 1000 te gaan), maar het bevalt zeker wel.
[+] 1 user says Thank You to Schobbeyak for this post
Reply
Crying in H-Mart van Michelle Zauner (aka Japanese Breakfast). Sterk gedenkschrift over haar wijlen moeder en de bijbehorende rouw, en tegelijk ook een eerbetoon aan de Koreaanse keuken.
Reply
(20-10-2021, 14:01)Schobbeyak Wrote: Ik was er al een paar keer met een grote boog omheen gelopen, maar vrijdag toch maar Max, Mischa en het tetoffensief gekocht. Nu een goeie 250 pagina's onderweg (en dus nog 1000 te gaan), maar het bevalt zeker wel.

Hoe vond je m uiteindelijk?

Hier nu met Crossroads van Franzen bezig. Bevalt prima.
Reply
(02-01-2022, 11:03)Fitz Wrote:
(20-10-2021, 14:01)Schobbeyak Wrote: Ik was er al een paar keer met een grote boog omheen gelopen, maar vrijdag toch maar Max, Mischa en het tetoffensief gekocht. Nu een goeie 250 pagina's onderweg (en dus nog 1000 te gaan), maar het bevalt zeker wel.

Hoe vond je m uiteindelijk?

Hier nu met Crossroads van Franzen bezig. Bevalt prima.

Heb hem nog niet uit, ben op de een of andere manier in een situatie verzeild geraakt waar ik meerdere boeken tegelijk lees.

Nu dus ook Crossroads van Franzen. Ben nu op 1/3 oid en bevalt me ook zeer goed.

Daarvoor nog De Overlevenden van Alex Schulman. Mooi boek over een disfunctioneel gezin. Schulman heeft een schitterende schrijfstijl en de opbouw is mooi. Alleen de climax waar hij naartoe werkt voelde ik totaal niet, en was voor mij ook niet echt nodig.
Reply
Uitgewoond van Cody Hochstenbach, erg sterke analyse van de nederlandse woningmarkt en hoe we in deze wooncrisis beland zijn, daarnaast ook gewoon een politiek statement en de oproep om het rigoreus anders te gaan doen. Aanrader
Reply
Heb het boek van Tanja Nijmeijer uit.

Los van wat je van haar (keuzes) vindt, goed te lezen. Leest een beetje als een avonturenboek. En ik begrijp haar wel. Ik zou van mezelf niet zomaar zeggen dat ik wel 'beter had geweten'.

Voor mij überhaupt weer een prestatie, een boek gelezen. 400 pagina's! (Deze opmerking zegt dan ook veel over mijn leesgebruik Wink)
Reply
(05-03-2022, 16:50)ahha Wrote: Uitgewoond van Cody Hochstenbach, erg sterke analyse van de nederlandse woningmarkt en hoe we in deze wooncrisis beland zijn, daarnaast ook gewoon een politiek statement en de oproep om het rigoreus anders te gaan doen. Aanrader

Ik ga hier ook aan beginnen 

Ben bang dat het aan dovemansoren is gericht... Zolang we het woningmarkt blijven noemen verandert er geen fluit.
Reply
Ik ga nu beginnen aan

Een beter milieu begint niet bij jezelf, van Jaap Tielbeke.

Heb m ooit bij een meeting gesproken. Interessant verhaal en denk voor menig grazzer ook een tip
Reply
Misschien ben ik de enige, maar non-fictie boeken trekken me helemaal niet. En al helemaal niet als het over een huidig probleem gaat.
[+] 1 user says Thank You to halfempty/full for this post
Reply
(03-04-2022, 11:04)halfempty/full Wrote: Misschien ben ik de enige, maar non-fictie boeken trekken me helemaal niet. En al helemaal niet als het over een huidig probleem gaat.

Ik lees veel boeken over Cambodja/Vietnam/Thailand/Myanmar/Laos en Congo, voor de rest begrijp ik je volkomen.
Reply
(03-04-2022, 11:04)halfempty/full Wrote: Misschien ben ik de enige, maar non-fictie boeken trekken me helemaal niet. En al helemaal niet als het over een huidig probleem gaat.

Ik heb het juist andersom.

Bij voorkeur non fictie
[+] 2 users say Thank You to Wailer for this post
Reply
Net Sing Backwards and Weep van Mark Lanegan uitgelezen.
Ik was ervan op de hoogte dat hij verslaafd is geweest, maar dat hij zo diep heeft gezeten. Allemachtig. Dankzij wat mensen met oprecht goede intenties om hem heen (Courtney Love o.a.) heeft hij af kunnen kicken. Maar als je dit boek leest geloof je geen moment dat hij nog 57 zal worden uiteindelijk.
[+] 2 users say Thank You to marcorenton for this post
Reply
Heb het boek niet gelezen, maar ik ben opgegroeid in het Heerlen van de jaren '80, destijds drugsstad nr. 3 van Nederland en veel verslaafde vrienden/bekenden gehad. Velen zijn er al niet meer, maar gek genoeg mijn jeugdvriend (vanaf mijn 8ste) wel. Nu natuurlijk aan de methadon, maar jeetje. Ik was laatst met mijn broer aan het opsommen wie we al kwijt zijn van die groep, die nergens vanaf kon blijven. Gelukkig was het niets voor ons, anders had ik er wellicht ook niet meer geweest.
Reply
In Baarn waar ik dikwijls draaide, was er tijdens (tuin)feestjes altijd van alles te slikken, spuiten of te snuiven. Van die party - types leeft er op 1 persoon na niemand meer. Cool
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)