Thread Rating:
  • 6 Vote(s) - 4.33 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Welk boek leest u?
(22-07-2020, 11:35)ijskolibrietje Wrote: De Oorsprong van het Gezin, Particulier Eigendom en de Staat van Friedrich Engels

Waar heb jij een Nederlandse editie gevonden? Of ik zoek met mijn neus, maar kan deze op het internet niet zo snel vinden (een fysiek exemplaar, dan).
Reply
(08-02-2021, 15:47)halfvollemelk Wrote:
(22-07-2020, 11:35)ijskolibrietje Wrote: De Oorsprong van het Gezin, Particulier Eigendom en de Staat van Friedrich Engels

Waar heb jij een Nederlandse editie gevonden? Of ik zoek met mijn neus, maar kan deze op het internet niet zo snel vinden (een fysiek exemplaar, dan).

Interessant boek inderdaad, ik ben hem nu ook aan het lezen met een leesgroep, misschien zet ik er later nog wat over op papier. Je kan hem bij de notoire cult Rode Morgen bestellen voor een habbekrats.

[+] 1 user says Thank You to thomas9790 for this post
Reply
(08-02-2021, 15:47)halfvollemelk Wrote:
(22-07-2020, 11:35)ijskolibrietje Wrote: De Oorsprong van het Gezin, Particulier Eigendom en de Staat van Friedrich Engels

Waar heb jij een Nederlandse editie gevonden? Of ik zoek met mijn neus, maar kan deze op het internet niet zo snel vinden (een fysiek exemplaar, dan).

Ik heb een nederlandse druk uit 1979 gekocht bij Rosa, wellicht kun je hier nog wat vinden: https://www.boekwinkeltjes.nl/
[+] 1 user says Thank You to ijskolibrietje for this post
Reply
Bedankt beiden! Een leesgroep voor dit soort knalharde theorie is wel een leuke, ja. Deze categorie lectuur blijft vaak flink ploegen, en als ik niet vrij rigoureus notities maak tijdens het lezen ben ik alle argumenten halverwege alweer kwijt - laat staan dat ik mij na het lezen nog iets herinner. Ik ga iig een poging wagen.

On-topic: toevalligerwijs op Mark Fisher's Capitalist Realism gestuit, en daar nu in bezig. Erg leesbaar en dus geen knalharde theorie, maar absoluut een aanrader voor eenieder die een opstapje in de anti-kapitalistische lectuur zoekt (althans, naar mijn maatstaven dan - die van een beginneling in deze materie). Gilles Deleuze wordt vaak aangehaald en die heb ik al klaarliggen voor wanneer ik mijn studie afrond, en ik dus tijd en rust heb. Maar als 'tussendoortje' is Mark Fisher dus wel echt een aanrader, hoewel de meer ervaren lezers hier misschien wel redenen hebben waarom dit niet het geval zou zijn.
[+] 2 users say Thank You to halfvollemelk for this post
Reply
Een bundeltje dat nog op een stapeltje ongelezen items lag: Indische duinen - Adriaan van Dis.
Het persoonlijke verhaal van de schrijver betreffende een gezin wat naar Holland vertrok en de (bijna?) vergeten splijtzwam die er tussen families + totale culturen ontstond.
En 100 % een roman lijkt me dit ook niet bepaald.
Reply
Bedacht het me nav de opmerking over wielrenners in het kan ik niet uitstaan topic. Laatst het recht van de snelste gelezen, echt een eye-opener nooit echt bij stil gestaan hoe normaal we het allemaal vinden dat de auto altijd voorop staat. Komen echt situaties aan bod die eigenlijk heel raar zijn als je erover nadenkt. Veel van de opbrengsten uit groningen (miljarden) zijn rechtstreeks in nieuw asfalf gepompt terwijl meer asfalt er niet voor zorgt dat files afnemen maar dat er meer auto’s op de weg komen aangezien niet je reisafstand een constante is maar je reistijd. Effect nog meer auto’s snelwegen verbreden, grotere bottelneck de stad in waardoor je de paar minuten die je net gewonnen hebt meteen weer verliest etc. Ook een mooie, in België is er blijkbaar ooit een voorstel geweest om auto’s met stoffelijk overschot erin te bergen, dan nam de vertraging door files namelijk met 70% af, nadruk ligt overduidelijk op doorstroming en niet op onderliggende problemen en de vraag waarom we de auto zo normaal vinden. Je gaat echt twijfelen waarom het zo normaal is dat de auto overal zo dominant aanwezig is, aanrader voor degene die dit enigzins interessant vinden.
[+] 3 users say Thank You to ahha for this post
Reply
Als het OV beter was geregeld en bovendien betaalbaarder was, ging mijn auto linea recta in de verkoop.
Reply
Noem een land waar er beter OV is.
Reply
Aha, al eens in Zuid-Limburg de trein of bus gepakt?
Mijn ervaringen in Duitsland en België zijn in ieder geval beduidend beter. Engeland is wat mij betreft het walhalla.
Reply
@KoS: Frankrijk, Zwitserland, Duitsland, Luxemburg, Denemarken, een fuckton Aziatische landen.

Hangt er natuurlijk van af hoe je ''beter'' definieert. Voor mij is dat prijs/kwaliteit verhouding. We kijken iets te vaak naar België en denken dan automatisch dat het hier wel prima is Wink Ik heb ook lang met die illusie geleefd, maar ik snap nu dat het niet evident is als de meeste denkbare autoritten ook letterlijk goedkoper zijn (inclusief afschrijving) van zodra je met twee bent.
Reply
(21-02-2021, 20:50)Timothy\s Monster Wrote: Aha, al eens in Zuid-Limburg de trein of bus gepakt?
Mijn ervaringen in Duitsland en België zijn in ieder geval beduidend beter. Engeland is wat mij betreft het walhalla.

België is veel goedkoper. In Duitsland rijden dingen ook nog eens (weet alleen dat treinen er veel goedkoper zijn). 
Maar Engeland? Dat is OV-hel, man.
Reply
Hmm, qua drukte en chaos in London wellicht. Vooral in de omgeving van Liverpool en Manchester heb ik echt genoten van het OV aldaar. Vrijwel altijd stipt, betaalbaar en meer dan genoeg ritten per uur.
Reply
De ICE zijn fijne treinen maar de punctualiteit haalt het echt niet bij Nederland. Ik heb denk ik 50% minstens 30 min vertraging en 25% meer dan een uur (en dan ook makkelijk 2, 3 uur). Lokaal ov in Duitsland is vaak wel prima in mijn ervaring.
Reply
De kleine kapitein aan het voorlezen en dat maakt indruk. "Ze hebben kromme Arie gevonden!" Al stuiterend door de kamer.

Zelf Voor jou tien anderen van Wil Tinnemans. Je weet het, je ziet het, maar toch als je het weer eens leest krijg je neigingen om Wopke eens een aai over zijn bol te geven en hem dan snoeihard met zijn McKinsey muil tegen de muur te beuken.
Reply
Jesse Frederik - Zo hadden we het niet bedoeld.

Een zeer sterke reconstructie van alles wat er mis ging bij de toeslagenaffaire die meer en meer overgaat in een even onderkoeld als vorig betoog tegen 'ophefpolitiek en -media' en voor een ruimere blik op context en systeemfalen.

'Het was geen complot, het was een klucht', schrijft Frederik. Ik dacht het hier al mee eens te zijn, maar zie pas na dit boek ook zelf in dat er veel minder sprake is van een partijtje tussen de helden Klein, Omtzigt en Leijten tegen de schulden van de Belastingdienst. Een naam als Bart Snels, die lange tijd in de woestijn om context lijkt te hebben geroepen, komt daarentegen nu pas naar boven. Geen idee hoe zoiets in de toekomst daadwerkelijk beter kan gaan, maar laat dit boek een aanzet tot verbetering in berichtgeving zijn!

Nu past deze roep om meer nuance en minder 'op de persoon' ook wel behoorlijk in mijn straatje, zeker op Graz. Ik zou daarom erg benieuwd zijn hoe anderen hier dit boek interpreteren. Mocht iemand het hebben gelezen: ik hoor het graag!
Reply
Pieter Klein heeft weer wat nieuwe documenten gevonden over de toelageaffaire https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek...ftien-jaar

Klein is duidelijk van een andere school dan Frederik, hij wil heel graag wijzen naar verantwoordelijken. Zo concludeert hij:

"Tijdens de parlementaire verhoren over de toeslagenaffaire zeggen topambtenaren dat de regels rond toeslagen te streng waren. Ze konden niet anders dan deze strikt handhaven. De interne documenten vertellen een ander verhaal. Het was juist het niet naleven van de regels en het schenden van fundamentele rechten van burgers die tot de toeslagenaffaire leidde."

Of is er een manier hoe dit stuk rijmt met het boek? (Ik heb het boek niet gelezen)
Reply
Deze conclusie ontkent Frederik niet, maar hij trekt het breder. Het is niet alleen de schuld van de uitvoerder, maar ook van de wetgever, en die maakte de wet dan weer op basis van overhaaste generalisaties die getrokken werden door de media. Klein en Omtzigt riepen zelf rondom de Bulgarenfraude om strengere wetgeving en Weekers legde destijds al uit dat de goeden dan onder de kwaden konden leiden.

Frederik is zeker niet alleen maar negatief over de een of positief over de ander. Vooral Omtzigt komt ook een paar keer positief naar voren in zijn boek. Klein wel wat minder. Met wie van de twee je meer meegaat (Klein of Frederik) hangt wellicht ook weer af van je wereldbeeld, daarom ben ik ook erg benieuwd hoe Grazzers die wat meer vanuit een conflictparadigma naar problemen kijken dit boek lezen.

Edit: er is toch wel een belangrijk verschil tussen de conclusie van Klein en Frederik. Klein zegt: de Belastingdienst houdt zich niet aan de wet. Frederik zegt: zowel de uitvoerende als de rechtsprekende macht hebben een te harde opvatting van de wet toegepast, maar door het ontbreken van een hardheidsclausule en door een focus op efficiëntie van de dienst en op fraudebestrijding werd het ze door de wetgevende macht ook wel erg moeilijk gemaakt om dit anders te doen. En dat aspect willen Klein, Leijten en Omtzigt niet horen (hoewel ook in het boek van Frederik is te lezen dat juist Omtzigt hier in een latere fase wel aan begint te twijfelen; ik las het boek dan ook zeker niet als een aanval op Omtzigt of Leijten, maar wel wel als waarschuwing op tunnelvisie en op het willen vinden van een 'wie' i.p.v. een 'waarom'?
Reply
Mijn vriendin heeft het boek gekocht, dus misschien lees ik het ook volgende maand of zo. Ik ben in elk geval geprikkeld door wat je eruit destilleert en vooral benieuwd of ik er iets uit kan leren (en bij uitbreiding over Nederland).
[+] 1 user says Thank You to Uplift for this post
Reply
Ook besteld, ben benieuwd
Reply
(05-03-2021, 08:52)matthijs603 Wrote: Jesse Frederik - Zo hadden we het niet bedoeld.

Een zeer sterke reconstructie van alles wat er mis ging bij de toeslagenaffaire die meer en meer overgaat in een even onderkoeld als vorig betoog tegen 'ophefpolitiek en -media' en voor een ruimere blik op context en systeemfalen.

'Het was geen complot, het was een klucht', schrijft Frederik. Ik dacht het hier al mee eens te zijn, maar zie pas na dit boek ook zelf in dat er veel minder sprake is van een partijtje tussen de helden Klein, Omtzigt en Leijten tegen de schulden van de Belastingdienst. Een naam als Bart Snels, die lange tijd in de woestijn om context lijkt te hebben geroepen, komt daarentegen nu pas naar boven. Geen idee hoe zoiets in de toekomst daadwerkelijk beter kan gaan, maar laat dit boek een aanzet tot verbetering in berichtgeving zijn!

Nu past deze roep om meer nuance en minder 'op de persoon' ook wel behoorlijk in mijn straatje, zeker op Graz. Ik zou daarom erg benieuwd zijn hoe anderen hier dit boek interpreteren. Mocht iemand het hebben gelezen: ik hoor het graag!

Ik heb het nog niet gelezen, maar mijn nieuwsgierigheid is geprikkeld, dus gaat op het lijstje. Om af te wisselen met Misdaad en Straf van Dostojevski, waar ik eindelijk - 155 jaar na verschijning - in begonnen ben.
[+] 1 user says Thank You to JorisR for this post
Reply
De Aanslag van Harry Mulisch (Uitgeverij De Bezige Bij) gelezen.
Wat betreft boeken en docu 's waar 't beide wereldoorlogen betrof (m 'n ouders waren oorlogskinderen) heb ik altijd een een zwak gehad.
Qua script kwam de (bekroonde) film eigenaardig genoeg beter op me over in vergelijk met deze ook minstens zo vaak geroemde bundel.
Reply
(26-03-2021, 16:07)Fenderboy Wrote: De Aanslag van Harry Mulisch (Uitgeverij De Bezige Bij) gelezen.
Wat betreft boeken en docu 's waar 't beide wereldoorlogen betrof (m 'n ouders waren oorlogskinderen) heb ik altijd een een zwak gehad.
Qua script kwam de (bekroonde) film eigenaardig genoeg beter op me over in vergelijk met deze ook minstens zo vaak geroemde bundel.

Je bent niet de enige. Ik lees ook veel boeken en kijk veel documentaires over beide wereldoorlogen, hoewel het bij mij vooral gericht is op de militaire geschiedenis, overigens wel met ruime aandacht voor de politieke, diplomatieke en maatschappelijke context. Die belangstelling van mij heeft ongetwijfeld te maken met de oorlogsgeschiedenis van mijn vader (onderduik, verzet, als oorlogsvrijwiller getekend bij het Regiment Stoottroepen dat uit het verzet voortkwam). Als 8-jarig jongetje werd ik door mijn ouders al meegenomen naar de bioscoopfilm "The Longest Day" over D-Day.

Ik heb de neiging om aan veel boeken te beginnen en dan ergens te blijven steken. Zo ben ik al een hele tijd geleden halverwege "Het Ardennen Offensief" van Antony Beevor blijven hangen, ik kan beter opnieuw gaan beginnen. Zijn boek "D-Day" heb ik afgelopen september in Zwitserland (op mijn rustdagen, als ik niet ging fietsen) eindelijk, na vele langdurige onderbrekingen, uitgelezen. Ik wil het nog eens gaan herlezen, maar dan liefst min of meer ononderbroken. Van het oeuvre van Antony Beevor heb ik eerder al "Stalingrad" en "Berlijn" gelezen.

Ik heb hier al eerder geschreven dat ik in 2018 na vier dagen Rock Werchter doorgereisd ben naar Caen om daar op de maandagavond naar een concert van Depeche Mode te gaan. Een bezoek aan de invasiestranden stond al langere tijd op mijn verlanglijst. Daarom heb ik nog maar een weekje Normandië aan mijn concertbezoek vastgeknoopt. Helaas kwam er van mijn grootse plannen voor die week weinig terecht door een zware verkoudheid die ik op Rock Werchter had opgelopen, waardoor het gebleven is bij een half dagje Arromanches-les-Bains en twee dagen Omaha Beach, met uitgebreid museumbezoek. Ik heb mij in die musea arm gekocht aan boeken en gidsen, en ben met een flinke stapel thuisgekomen.
Reply
(26-03-2021, 17:20)Rael Wrote:
(26-03-2021, 16:07)Fenderboy Wrote: De Aanslag van Harry Mulisch (Uitgeverij De Bezige Bij) gelezen.
Wat betreft boeken en docu 's waar 't beide wereldoorlogen betrof (m 'n ouders waren oorlogskinderen) heb ik altijd een een zwak gehad.
Qua script kwam de (bekroonde) film eigenaardig genoeg beter op me over in vergelijk met deze ook minstens zo vaak geroemde bundel.

Je bent niet de enige. Ik lees ook veel boeken en kijk veel documentaires over beide wereldoorlogen, hoewel het bij mij vooral gericht is op de militaire geschiedenis, overigens wel met ruime aandacht voor de politieke, diplomatieke en maatschappelijke context. Die belangstelling van mij heeft ongetwijfeld te maken met de oorlogsgeschiedenis van mijn vader (onderduik, verzet, als oorlogsvrijwiller getekend bij het Regiment Stoottroepen dat uit het verzet voortkwam). Als 8-jarig jongetje werd ik door mijn ouders al meegenomen naar de bioscoopfilm "The Longest Day" over D-Day.

Ik heb de neiging om aan veel boeken te beginnen en dan ergens te blijven steken. Zo ben ik al een hele tijd geleden halverwege "Het Ardennen Offensief" van Antony Beevor blijven hangen, ik kan beter opnieuw gaan beginnen. Zijn boek "D-Day" heb ik afgelopen september in Zwitserland (op mijn rustdagen, als ik niet ging fietsen) eindelijk, na vele langdurige onderbrekingen, uitgelezen. Ik wil het nog eens gaan herlezen, maar dan liefst min of meer ononderbroken. Van het oeuvre van Antony Beevor heb ik eerder al "Stalingrad" en "Berlijn" gelezen.

Ik heb hier al eerder geschreven dat ik in 2018 na vier dagen Rock Werchter doorgereisd ben naar Caen om daar op de maandagavond naar een concert van Depeche Mode te gaan. Een bezoek aan de invasiestranden stond al langere tijd op mijn verlanglijst. Daarom heb ik nog maar een weekje Normandië aan mijn concertbezoek vastgeknoopt. Helaas kwam er van mijn grootse plannen voor die week weinig terecht door een zware verkoudheid die ik op Rock Werchter had opgelopen, waardoor het gebleven is bij een half dagje Arromanches-les-Bains en twee dagen Omaha Beach, met uitgebreid museumbezoek. Ik heb mij in die musea arm gekocht aan boeken en gidsen, en ben met een flinke stapel thuisgekomen.
Herkenbare ervaringen en omschrijvingen waar ik 't al vaker over heb gehad met allerlei leeftijdsgenoten. Ik heb destijds bv ook een uitgebreid verslag gelezen over cabaretier Wim Kan en z 'n vrouw die krijgsgevangenen in een Japans (concentratie)werkkamp waren. Wij bezochten tijdens een vakantieperiode in de jaren negentig Thailand en met name dit was o.a. één van onze hoofddoelen: https://www.tripadvisor.dk/Attraction_Re...vince.html

10.000 graven zagen we (perfect onderhouden) waaronder 3000 NL ers.
Een indrukwekkende belevenis.
Reply
Daniël Verlaan - Ik weet je wachtwoord

Confronterend, activerend en actueel. Een serieuze boodschap die op een hele begrijpelijk manier wordt overgebracht. Ik raad het iedereen aan om te lezen, dan zul je ook beter begrijpen hoe bijvoorbeeld datalekken kunnen ontstaan.
Zitten een paar leuke muziek-referenties en voor mij herkenbare nostalgie in, Daniël schrijft sowieso erg leuk.

Tijd geleden dat ik een boek had gelezen, normaal doe ik dat alleen incidenteel op vakantie.
Reply
(26-03-2021, 17:36)Fenderboy Wrote:
(26-03-2021, 17:20)Rael Wrote:
(26-03-2021, 16:07)Fenderboy Wrote: De Aanslag van Harry Mulisch (Uitgeverij De Bezige Bij) gelezen.
Wat betreft boeken en docu 's waar 't beide wereldoorlogen betrof (m 'n ouders waren oorlogskinderen) heb ik altijd een een zwak gehad.
Qua script kwam de (bekroonde) film eigenaardig genoeg beter op me over in vergelijk met deze ook minstens zo vaak geroemde bundel.

Je bent niet de enige. Ik lees ook veel boeken en kijk veel documentaires over beide wereldoorlogen, hoewel het bij mij vooral gericht is op de militaire geschiedenis, overigens wel met ruime aandacht voor de politieke, diplomatieke en maatschappelijke context. Die belangstelling van mij heeft ongetwijfeld te maken met de oorlogsgeschiedenis van mijn vader (onderduik, verzet, als oorlogsvrijwiller getekend bij het Regiment Stoottroepen dat uit het verzet voortkwam). Als 8-jarig jongetje werd ik door mijn ouders al meegenomen naar de bioscoopfilm "The Longest Day" over D-Day.

Ik heb de neiging om aan veel boeken te beginnen en dan ergens te blijven steken. Zo ben ik al een hele tijd geleden halverwege "Het Ardennen Offensief" van Antony Beevor blijven hangen, ik kan beter opnieuw gaan beginnen. Zijn boek "D-Day" heb ik afgelopen september in Zwitserland (op mijn rustdagen, als ik niet ging fietsen) eindelijk, na vele langdurige onderbrekingen, uitgelezen. Ik wil het nog eens gaan herlezen, maar dan liefst min of meer ononderbroken. Van het oeuvre van Antony Beevor heb ik eerder al "Stalingrad" en "Berlijn" gelezen.

Ik heb hier al eerder geschreven dat ik in 2018 na vier dagen Rock Werchter doorgereisd ben naar Caen om daar op de maandagavond naar een concert van Depeche Mode te gaan. Een bezoek aan de invasiestranden stond al langere tijd op mijn verlanglijst. Daarom heb ik nog maar een weekje Normandië aan mijn concertbezoek vastgeknoopt. Helaas kwam er van mijn grootse plannen voor die week weinig terecht door een zware verkoudheid die ik op Rock Werchter had opgelopen, waardoor het gebleven is bij een half dagje Arromanches-les-Bains en twee dagen Omaha Beach, met uitgebreid museumbezoek. Ik heb mij in die musea arm gekocht aan boeken en gidsen, en ben met een flinke stapel thuisgekomen.
Herkenbare ervaringen en omschrijvingen waar ik 't al vaker over heb gehad met allerlei leeftijdsgenoten. Ik heb destijds bv ook een uitgebreid verslag gelezen over cabaretier Wim Kan en z 'n vrouw die krijgsgevangenen in een Japans (concentratie)werkkamp waren. Wij bezochten tijdens een vakantieperiode in de jaren negentig Thailand en met name dit was o.a. één van onze hoofddoelen: https://www.tripadvisor.dk/Attraction_Re...vince.html

10.000 graven zagen we (perfect onderhouden) waaronder 3000 NL ers.
Een indrukwekkende belevenis.

Ik vind het altijd een vervreemdende ervaring om op zo'n oorlogsbegraafplaats te zijn. Ik heb er verschillende bezocht: o.a. Margraten (op Memorial Day, daar wil ik in de toekomst toch weer naar toe), de Amerikaanse oorlogsbegraafplaats boven Omaha Beach, de Duitse oorlogsbegraafplaats bij La Cambe in het achterland achter de Pointe du Hoc (hier liggen jongens begraven die 16 of 17 waren toen ze sneuvelden, waarschijnlijk soldaten van de 12e SS-Panzerdivisie Hitlerjugend). Als je ziet hoe mooi die plaatsen eruit zien waar die mannen begraven liggen, is het haast moeilijk voor te stellen onder wat voor smerige en gruwelijke omstandigheden zij gevochten hebben en om het leven gekomen zijn. Een schril contrast.

Ik ben eens een week opgetrokken met Britse veteranen tijdens de herdenkingen van de Slag om Walcheren. Op het programma stond ook een bezoek aan de oorlogsbegraafplaats bij Bergen op Zoom. Ik heb daar met veteranen gestaan bij de graven van gesneuvelde kameraden van wie zij nog wisten te vertellen hoe die aan hun einde waren gekomen. Verschrikkelijke verhalen waarvan de rillingen over je rug liepen.
[+] 1 user says Thank You to Rael for this post
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)