Thread Rating:
  • 13 Vote(s) - 2 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Politiek en opinie
#76
(02-03-2017, 22:48)Wailer Wrote: Net langs de deuren geweest en aanbellen.

Mijn positieve gevoel is alleen maar gesterkt. Meeste mensen zijn echt klaar met de VVD. dus dan is er maar een partij die het alternatief is.

Ik kan me dat goed voorstellen.
VVD heeft er samen met PVDA voor gezorgd dat het vertrouwen in de huidige politiek bijna helemaal pleite is.
#77
De enige pech die links heeft is dat de (potentiele) stemmers tevens de meest luie stemmers zijn en bij een regen druppeltje thuis op de bank blijven hangen. Of is dit een fabel die ik stil aan ben gaan geloven?
#78
Dat klopt deels helaas. Omdat linksdenkende mensen vaak politiek ook breder zien dan enkel parlementsverkiezingen, o.a. Of omdat het luie hippies/bakfietsburgertrutten zijn.
#79
Mooi dit, een veronderstelling onderbouwd met nog twee veronderstellingen. Zijn hier ook feiten over bekend?
#80
Niet luie mensen. Maar teleurgesteld in de politiek. PvdA stemmen maar VVD beleid krijgen. Loze.beloftes als 1000 euro voor iedere werkende.

Die mensen zijn murw bedrogen, dus dat heeft de vvd voor elkaar. Want niet gaan stemmen is rutte steunen. Vanuit vvd oogpunt slim gedaan. Die mensen denken dat het niks uitmaakt. PVV is overigens net zo bedriegend, dus uit protest PVV stemmen is instemmen met voor de gehouden te worden.

Daarom spreken wij heeeel veel mensen om ze over te halen naar de stembus te gaan, als ze verandering willen moeten ze wel stemmen.

#PakdeMacht

Dus Pudpong laat je niks wijsmaken svp, het is jarenlang gebeuk geweest van (neo)liberalen om zo grote invloed te hebben. Mensen voelen zich machteloos...
#81
(03-03-2017, 10:58)matthijs603 Wrote: Mooi dit, een veronderstelling onderbouwd met nog twee veronderstellingen. Zijn hier ook feiten over bekend?

Dat de opkomst onder linkse mensen minder groot is, is een beetje zoals het feit dat de zon elke dag weer opkomt. Dus dat is geen veronderstelling.

En natuurlijk gooi ik hier maar wat in de groep wat betreft de oorzaken. Al spreek ik wel deels uit eigen ervaring, hoor.
#82
Random voorbeeld: https://www.theguardian.com/commentisfre...ng-parties
#83
De eerste bron die ik tegenkom (wel uit 1999):

Quote:[color=rgba(0, 0, 0, 0.901961)]Een eerste factor is het weer. Politici zijn zeer beducht voor depressies op een verkiezingsdag. Zij geloven stellig dat slecht weer automatisch minder kiezers naar de stembus brengt. Maar de 9de juni van 1994 was een milde zomerdag en toch kwam die dag slechts 35,6 procent van de kiezers op voor de Europese verkiezingen – een absoluut dieptepunt. ,,Het is een typisch broodje-aapverhaal. Nog nooit is overtuigend aangetoond dat het weer een factor van betekenis is en toch komt het iedere keer terug, omdat het zo plausibel lijkt'', zegt de politicoloog Cees van der Eijk van de Universiteit van Amsterdam.[/color]

https://www.nrc.nl/nieuws/1999/03/03/ste...552-a32808
#84
(03-03-2017, 11:01)Uplift Wrote:
(03-03-2017, 10:58)matthijs603 Wrote: Mooi dit, een veronderstelling onderbouwd met nog twee veronderstellingen. Zijn hier ook feiten over bekend?

Dat de opkomst onder linkse mensen minder groot is, is een beetje zoals het feit dat de zon elke dag weer opkomt. Dus dat is geen veronderstelling.

Bedankt voor het voorbeeld dat ik kan gebruiken als ik drogredenen oefen met 5 havo: een verkeerde vergelijking en het ontduiken van bewijslast in een. Wink
#85
Ja, ik had het nooit over slecht weer Wink

Wat Wailer zegt zal in dat opzicht veel meer zoden aan de dijk brengen, zeker wat betreft de Europese verkiezingen...
#86
(03-03-2017, 12:25)matthijs603 Wrote:
(03-03-2017, 11:01)Uplift Wrote:
(03-03-2017, 10:58)matthijs603 Wrote: Mooi dit, een veronderstelling onderbouwd met nog twee veronderstellingen. Zijn hier ook feiten over bekend?

Dat de opkomst onder linkse mensen minder groot is, is een beetje zoals het feit dat de zon elke dag weer opkomt. Dus dat is geen veronderstelling.

Bedankt voor het voorbeeld dat ik kan gebruiken als ik drogredenen oefen met 5 havo: een verkeerde vergelijking en het ontduiken van bewijslast in een. Wink

Ik heb in mijn post erna een voorbeeld gezet gebaseerd op academisch onderzoek, maar okee.
#87
(03-03-2017, 01:10)Fenderboy Wrote:
(02-03-2017, 22:48)Wailer Wrote: Net langs de deuren geweest en aanbellen.

Mijn positieve gevoel is alleen maar gesterkt. Meeste mensen zijn echt klaar met de VVD. dus dan is er maar een partij die het alternatief is.

Ik kan me dat goed voorstellen.
VVD heeft er samen met PVDA voor gezorgd dat het vertrouwen in de huidige politiek bijna helemaal pleite is.

Dit zijn de standaard geluiden die je hoort bij verkiezingen. Ik kan mij geen kabinet herinneren waar 'men' enthousiast over was.

Overigens heb ik deze campagne de indruk dat partijen iets meer hun eigen verhaal vertellen i.p.v. de ander proberen neer te halen. Dat vind ik opzich wel een positieve ontwikkeling.
#88
(03-03-2017, 12:48)metal bouwie Wrote:
(03-03-2017, 01:10)Fenderboy Wrote:
(02-03-2017, 22:48)Wailer Wrote: Net langs de deuren geweest en aanbellen.

Mijn positieve gevoel is alleen maar gesterkt. Meeste mensen zijn echt klaar met de VVD. dus dan is er maar een partij die het alternatief is.

Ik kan me dat goed voorstellen.
VVD heeft er samen met PVDA voor gezorgd dat het vertrouwen in de huidige politiek bijna helemaal pleite is.

Dit zijn de standaard geluiden die je hoort bij verkiezingen. Ik kan mij geen kabinet herinneren waar 'men' enthousiast over was.

Overigens heb ik deze campagne de indruk dat partijen iets meer hun eigen verhaal vertellen i.p.v. de ander proberen neer te halen. Dat vind ik opzich wel een positieve ontwikkeling.

Die ontevredenheid over regeringspartijen is inderdaad standaard en uit zich in slechte peilingresultaten. Peilingen ergens halverwege verkiezingen zijn redelijk zinloos aangezien men meer 'meningen' peilt dan wat men wil gaan stemmen, waardoor Wilders steeds de peilingen wint en verkiezingen verliest. Daar lijkt het nu ook weer op. Ik denk dat het twittertrucje van Wilders inmiddels toch wel uitgewerkt is, ik keek daar pas even en ik denk dat hij het woordje 'ziek' ontdekt heeft. Het Trump effect speelt ook mee.
De VVD gaat gewoon weer winnen simpelweg omdat het met de meeste Nederlanders niet zo slecht gaat, of 'niet slecht genoeg'.
#89
(03-03-2017, 10:58)Wailer Wrote: Niet luie mensen. Maar teleurgesteld in de politiek. PvdA stemmen maar VVD beleid krijgen. Loze.beloftes als 1000 euro voor iedere werkende.

Die mensen zijn murw bedrogen, dus dat heeft de vvd voor elkaar. Want niet gaan stemmen is rutte steunen. Vanuit vvd oogpunt slim gedaan. Die mensen denken dat het niks uitmaakt. PVV is overigens net zo bedriegend, dus uit protest PVV stemmen is instemmen met voor de gehouden te worden.

Daarom spreken wij heeeel veel mensen om ze over te halen naar de stembus te gaan, als ze verandering willen moeten ze wel stemmen.

#PakdeMacht

Dus Pudpong laat je niks wijsmaken svp, het is jarenlang gebeuk geweest van (neo)liberalen om zo grote invloed te hebben. Mensen voelen zich machteloos...

Ik heb tot op heden, buiten stemmen op de watermaatschappij, nog altijd gestemd en zo lang als ik leef zal ik dat ook blijven doen. Dat hebben we thuis als kinderen erin gestampt gekregen, dat ondanks de partij waar je op stemt niet de grootste of in de regering zal plaatsnemen je, je stem moet uitbrengen. Wanneer ik naar mijn werk ga, eerst langs het stembureau en een vakje rood kleuren, hoeveel moeite is dat? Maar hier geen SP Wailer.
#90
Ik vrees voor een CDA overwinning a la Balkenende
#91
(03-03-2017, 13:44)Enzo Wrote:
(03-03-2017, 12:48)metal bouwie Wrote:
(03-03-2017, 01:10)Fenderboy Wrote:
(02-03-2017, 22:48)Wailer Wrote: Net langs de deuren geweest en aanbellen.

Mijn positieve gevoel is alleen maar gesterkt. Meeste mensen zijn echt klaar met de VVD. dus dan is er maar een partij die het alternatief is.

Ik kan me dat goed voorstellen.
VVD heeft er samen met PVDA voor gezorgd dat het vertrouwen in de huidige politiek bijna helemaal pleite is.

Dit zijn de standaard geluiden die je hoort bij verkiezingen. Ik kan mij geen kabinet herinneren waar 'men' enthousiast over was.

Overigens heb ik deze campagne de indruk dat partijen iets meer hun eigen verhaal vertellen i.p.v. de ander proberen neer te halen. Dat vind ik opzich wel een positieve ontwikkeling.

Die ontevredenheid over regeringspartijen is inderdaad standaard en uit zich in slechte peilingresultaten. Peilingen ergens halverwege verkiezingen zijn redelijk zinloos aangezien men meer 'meningen' peilt dan wat men wil gaan stemmen, waardoor Wilders steeds de peilingen wint en verkiezingen verliest. Daar lijkt het nu ook weer op. Ik denk dat het twittertrucje van Wilders inmiddels toch wel uitgewerkt is, ik keek daar pas even en ik denk dat hij het woordje 'ziek' ontdekt heeft. Het Trump effect speelt ook mee.
De VVD gaat gewoon weer winnen simpelweg omdat het met de meeste Nederlanders niet zo slecht gaat, of 'niet slecht genoeg'.

VVD lijkt goed te hebben gegokt door de PVDA voor hun karretje te spannen, maar die politieke barometers van Maurice de Hond komen verder ook als met een compleet natte vinger gemeten over.
SP, D66 of PVV zouden dus in de praktijk nog weleens een stuk meer kunnen groeien dan er tot nu toe werd aangenomen.
De hele boel zweeft namelijk nog.
#92
(03-03-2017, 14:21)Schobbeyak Wrote: Ik vrees voor een CDA overwinning a la Balkenende

Dat is ook mijn verwachting. Ze hebben zich bewust afgelopen vier jaar nauwelijks laten zien zodat ze (zoals een christen betaamt) hun vingers niet kunnen branden aan de (noodzakelijke maar impopulaire) maatregelen. Mijn verwachting is daarom dat CDA de grootste partij gaat worden.
#93
Dat zou wel lachen zijn.

In Vlaanderen zijn de tsjeven ook al aan een comeback bezig.
#94
Nee.. zoals de PVDA al door SP wordt afgelost..
zal D66 'de democratische rol' overnemen van 't CDA.
#95
Ik echt een goed gevoel over 15 maart. Dat komt door wat we horen op straat, veel mensen overwegen serieus de SP. En dat is heel belangrijk.

En dan heb ik het niet over mijn straat, maar overal waar onze afdelingen de campagne op stoom hebben geblazen.
#96
(03-03-2017, 10:58)matthijs603 Wrote: Mooi dit, een veronderstelling onderbouwd met nog twee veronderstellingen. Zijn hier ook feiten over bekend?

Heeft niet persé met links te maken, PVV heeft hetzelfde probleem. Heeft eerder met sociale klasse te maken, zo zie je dat de opkomst in Kanaleneiland, overvecht en ondiep standaard lager is. Wat exact de reden daarvoor is zou ik niet weten, al hoor ik vaak dat mensen inderdaad geen vertrouwen meer hebben in de politiek hebben (gebaseerd op gesprekken die ik heb gehad met mensen in desbetreffende wijken).
#97
(03-03-2017, 15:55)Wailer Wrote: Ik echt een goed gevoel over 15 maart. Dat komt door wat we horen op straat, veel mensen overwegen serieus de SP. En dat is heel belangrijk.

En dan heb ik het niet over mijn straat, maar overal waar onze afdelingen de campagne op stoom hebben geblazen.

Dit lijkt idd een grote kans voor SP op zo'n aparte linker zijde.
Klaver die (nog) niet bepaald goed bij het publiek ligt, Asscher die PVDA niet weet te redden.
Misschien dat Roemer nu het zwevende publiek nog weet te tonen, hoe ie de leiding wenst te nemen.
#98
(03-03-2017, 14:19)pudpong3 Wrote:
(03-03-2017, 10:58)Wailer Wrote: Niet luie mensen. Maar teleurgesteld in de politiek. PvdA stemmen maar VVD beleid krijgen. Loze.beloftes als 1000 euro voor iedere werkende.

Die mensen zijn murw bedrogen, dus dat heeft de vvd voor elkaar. Want niet gaan stemmen is rutte steunen. Vanuit vvd oogpunt slim gedaan. Die mensen denken dat het niks uitmaakt. PVV is overigens net zo bedriegend, dus uit protest PVV stemmen is instemmen met voor de gehouden te worden.

Daarom spreken wij heeeel veel mensen om ze over te halen naar de stembus te gaan, als ze verandering willen moeten ze wel stemmen.

#PakdeMacht

Dus Pudpong laat je niks wijsmaken svp, het is jarenlang gebeuk geweest van (neo)liberalen om zo grote invloed te hebben. Mensen voelen zich machteloos...

Ik heb tot op heden, buiten stemmen op de watermaatschappij, nog altijd gestemd en zo lang als ik leef zal ik dat ook blijven doen. Dat hebben we thuis als kinderen erin gestampt gekregen, dat ondanks de partij waar je op stemt niet de grootste of in de regering zal plaatsnemen je, je stem moet uitbrengen. Wanneer ik naar mijn werk ga, eerst langs het stembureau en een vakje rood kleuren, hoeveel moeite is dat? Maar hier geen SP Wailer.

Verstand komt met de jaren pud Wink
#99
Denk het niet Wailer Wink
Het gevoel bij een politieke richting of persoon telt klaarblijkelijk ook.


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)