Thread Rating:
  • 2 Vote(s) - 4 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bjork
Dat zou ik even op moeten zoeken, weet ik niet meer. Wel ruim anderhalf uur dacht ik.

Lijkt me ook wel logisch dat ze eindelijk Cornucopia gaan filmen, wat zaten ons op het Björk forum al te wachten op een concertregistratie.
Reply
Kleine twee uur in Luxemburg herinner ik mij. Inclusief de spillover vanuit het 'voorprogramma'.
Reply
Ja, ik gok dat het voorprogramma een kort half uur was en dat ze zelf rond de 1 uur en 45 min gespeeld had. Ik heb het niet ergens genoteerd hier.
Reply
https://grapevine.is/news/2023/05/04/bjo...reykjavik/

Björk annuleert de Cornucopia shows in IJsland.
Reply
Aka er waren verre van voldoende tickets verkocht. Ik vond het al bizar 3 shows in die zaal.
Reply
Ook echt een rukzaal aka sporthal. Zou tof zijn als ze alsnog een paar shows in de Harpa doet of desnoods in de Hallgrímskirkja.
Reply
https://www.brooklynvegan.com/bjork-rosa...-together/
[+] 1 user says Thank You to hythloth for this post
Reply
Single met Rosalía "Oral" komt 9 november uit;
https://www.theguardian.com/music/2023/n...-interview
Reply
Het grotere (dickmove) verslag laat ik over aan thomasswsap, die bovendien over betere foto's beschikt gezien ik met een kansloze pauperfoon zit.

Maar wat kan ik nog zeggen na een 8e keer Björk in even veel tours, even veel verschillende landen, over een periode van 20 jaar? Enkel dat het nog steeds naar meer smaakt, dat ze een garantie is voor optreden van het jaar, dat ze nog steeds beter wordt. Maar ook: dat Cornucopia misschien te weinig geëvolueerd is (lees: eerder wat uitgekleed is, nu wellicht wél rendabel) tegenover 2019, ondanks de supercompromisloze setlist. Want ook daar: Utopia is inmiddels meer dan 5 jaar oud, dus het déjà-vu gevoel was naar mijn mening iets te groot. Daardoor bleef de enorme impact van die - nogmaals: meer omvangrijke - show in Luxemburg in 2019 uit en was er zelfs een beetje routine/afstand tot het publiek te bespeuren. Het voorlopige eindpunt van Björk live is morgen in Bordeaux. Een nieuwe orchestral-reeks zou nu zeker welkom zijn, maar misschien is de vraag eerder: wat kan Björk nog meer doen op live vlak? Wellicht en reeks intiemere concerten met strijkkwartet? Daar tel ik met plezier een paar honderd euro voor neer, want er is gewoon geen enkele artiest die in de buurt komt. En wat ze ook nog gaat doen qua tours: ik ben erbij. Ik gok thomas ook.
[+] 5 users say Thank You to Uplift for this post
Reply
Voor mezelf heb ik een top-8 gemaakt van de keren dat ik ze zag, met wat context erbij:

8. Rock Werchter 2003. De facto voorprogramma van Radiohead en ondanks dat het een 'Greatest Hits' concert was, zaten er iets te veel saaie nummers in haar te korte set. Ik was toen best al fan, maar ben die avond keihard genormiefilterd moet ik zeggen. Al is het ook achteraf gezien veruit de minste keer en gewoon een misplaatst slot.

7. Roskilde Festival 2012. Biophilia tour. Haar laatste grote 'klassieke' tour waarin veel elementen van de 'Volta' productie op redelijk klinische wijze waren gereduceerd. Toch zag je vanaf dit punt eigenlijk al de compromisloze, not-giving-a-fuck Björk die we inmiddels al meer dan een decennium kennen. Setlist én Biophilia-nummers kwamen goed binnen, ondanks de toch wel suboptimale festivalsetting.

6. Nantes - Cornucopia 2023. Te veel Utopia, te veel op herhaling en niet eens de volledige Cornucopia productie van 2019. En toch moet dit qua setlist, deep cuts en alternatieve uitvoeringen de beste keer zijn dat ik Björk al zag. En we zitten dus nog maar aan nummer zes!

5. Een steengroeve in fucking Zweden, Utopia tour 2018. Haar kortste tour (11 data), en naar mijn mening ook de ''platste'', maar toen herintroduceerde ze 'Isobel' op triomfantelijke wijze (die ging er niet meer uit), en 'Utopia' is zowel op plaat als op het podium natuurlijk één groot feest. In zekere zin was deze tour een terugkeer naar vorm, maar wellicht voelde de productie in vergelijking met andere tours iets poppyer. En ze overtrof zichzelf natuurlijk met Cornucopia.

4. Vulnicura with Strings, Royal Albert Hall 2016. Het helpt dat ik en Amst Kevin De Bruyne als persoonlijke butler hadden en Skin in de loge naast ons zat, want zo'n pauze in de set is voor mij áltijd een afknapper, Björk of geen Björk. Toch was dit een zeldzame mogelijkheid om Vulnicura live te zien, gezien ze grote stukken van die tour had afgezegd. En mét strijkers klinkt het gewoon nog beter. Ze was rond die tijd niet geweldig bij stem (zeker in vergelijking met nu). Maar ja, dan krijg je wel zo'n 'I've Seen it All'. Huilen.

3. Björk Orchestral, Waldbühne Berlin 2022. Over huilen gesproken. Briljant over de hele lijn, ondanks het gebrek aan nieuw materiaal en veel 'hitjes'. Deze tour had ik graag nog op intiemere plekken willen zien.

2. Cornucopia, Rockhal Luxemburg, 2019. Wellicht is dit het hoogtepunt uit Björks carrière als solo-muzikant. Dit wordt niet meer overtroffen. Soms lijkt het té, maar achteraf valt alles op z'n plek.

1. Volta tour, Coachella Arts & Music Festival 2007. Tweede keer dat ik genormie-checked ben door Björk, maar dit keer met levenslang fandom als gevolg. Volta was na Cornucopia haar meest ambitieuze productie en had qua uitvoeringen de meest lijpe shit ertussen zitten die ik ooit van eender welke artiest live heb gehoord. Na bijna 17 jaar kan ik amper een optreden noemen dat opwindender en intenser is geweest dan dit. Te weten: blazers/koor-sectie, een volledige band met o.a. Chris Corsano die een drumkit aan gorten mept, een of ander raar taktiel instrument dat ontwikkeld werd door de Pompeu Fabra universiteit in Barcelona en er op de grote schermen waarlijk buitenaards uitzag, een toegift die ontaarde in een schaamteloze rave en over het algemeen uitvoeringen/vocale uithalen die ze gezien haar toen nog relatief jonge leeftijd met belachelijk veel energie kon brengen. Ik had ten tijde van dat optreden 40 uur niet meer geslapen en zat ergens achteraan op de weide met open mond te staren en mij af te vragen waar ik in hemelsnaam getuige van was. Ik was hier voor de RATM-reünie. Die op avond één gelijk upstaged werd door een artiest waarvan ik dacht dat ik er een haat/liefde-verhouding eme had. Al moet het gezegd: de genialiteit en absolute perfectie van deze show drong net als met een Mew op Roskilde 2012 pas een stuk later door, m.n. bij het beluisteren van de bootleg. Overigens is 'Volta' gewoon een onderschat album.
[+] 6 users say Thank You to Uplift for this post
Reply
Mooi man.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)