Thread Rating:
  • 5 Vote(s) - 4.2 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Die dudette kan ik niet uitstaan
Is dit niet een gevalletje pick your battles?

Volgens mij was het de bedoeling om de btw op groente en fruit naar beneden te halen, maar dat kan niet vanwege belastingsystemen. Als ze dat gewoon even fixen, kan die vleestaks er op. Krijg je een goedkoper alternatief voor vlees. Even los van alle gezondheidsproblemen en de bijkomende kosten van de ziektezorg van ongezond eten die we in deze vergelijking niet meenemen.

De vleestaks is natuurlijk ook maar een onderdeel van het geheel aan maatregelen dat genomen moet worden. En ja, een totaal ander systeem zou veel eerlijker zijn. Alleen staat dat compleet buiten de werkelijkheid van wat de overgrote meerderheid van Nederland wil. Dan kan je maar beter binnen dat systeem kijken naar verbeteringen dan blijven wachten tot 10 miljoen mensen als bij magie op de SP gaan stemmen.
Reply
Je stelt het wel nogal simplistisch voor, en in een eerdere post alludeerde ik al op waarom dit voor mij een battle to picken is.

Wat mij eigenlijk nog meer stoort dan denkfouten in redenaties als deze, is het fundamenteel mechanische gehalte ervan (als A, dan B, zoiets). We moeten zeker niet wachten tot 10 milli Nederlanders SP stemmen, dat zeg ik ook nergens. Het gaat om wat wij als progressieve mensen wel of niet ondersteunen en waarom. Het gaat om solidariteit en om het overzicht behouden, het grotere plaatje zien. Dat zijn keuzes die we nu hebben. De realiteit van Nederland vandaag zien als een soort voldongen feit waar je geen invloed op hebt, dat levert pas niets op. En dan kom je automatisch uit bij zwakteboden.

Nu zijn goedkopere groeten altijd goed nieuws, maar dat is nog niet hetzelfde als een alternatief op vlees imo. De gezondheidsproblemen- en kosten zijn eerder gerelateerd aan levensstijl in het algemeen en daar zit een duidelijke link met inkomen. Denk: ongezond werk, fastfood, ongezond wonen, etc. Die vleestaks zal echt veel te weinig veranderen op dat vlak en kan mensen nog meer richting b.v. fastfood pushen. Verder wat eerder al werd gezegd: Nederland is netto-exporteur, dus als het om klimaat an sich gaat, is de aanpak/uitkoop van de bio-industrie dat wat sowieso een effect zal hebben. Want met of zonder vleestaks blijft de productie toch behouden als alles blijft zoals het is.
Reply
Fastfood is in 90% van de gevallen vlees en wekt slechts de illusie dat het goedkoop is. Volgens mij is het juist heel simplistisch om te zeggen dat als je vlees duurder maakt er voor mensen met een kleine portemonnee niks meer overblijft om te eten.
Reply
Het is niet simplistisch, het is de realiteit. Dat wijzen onderzoeken naar het eten van fastfood ook uit. Laatst was er nog zo'n onderzoek in ons land.

En met 'niets' bedoel ik in deze inderdaad 'meer fastfood'. De V.S. zijn daar het perfecte voorbeeld van; tot een kwart van de bevolking lijdt daar aan voedselarmoede omdat letterlijke vuilnis zoals fastfood het enige is wat ze kunnen betalen. De paradox is dat ze dan slecht eten en te weinig voedingsstoffen binnenkrijgen, maar wel lijden aan b.v. obesitas. Reagans beleid m.b.t. schoollunches was in die zin ook desastreus en vooral bewust: de armere lagen zijn in het beste geval goedkope arbeidsreserve voor het establishment en meestal gewoon overbodig. Dat zo'n denken op termijn de samenleving meer kosten oplevert via b.v. ziekenzorg, past niet in de korte termijnlogica van kapitalisme. En de vleestaks is in die zin ook cynisch, omdat er wordt geclaimd dat het beter is voor onze gezondheid, terwijl het effect ervan op inkomensongelijkheid juist tot slechtere voedselcomsumptie en dus alsnog meer ziektekosten zou kunnen leiden.
[+] 1 user says Thank You to Uplift for this post
Reply
Okey ik wilde het er bij laten maar waar haal je het vandaan dat fastfood goedkoop/ het enige is wat ze kunnen betalen is? Ga je hier naar de mac betaal je bijna 10 euro voor een menu, sorry hoor maar daar doe je in de supermarkt voor minimaal 2 personen boodschappen voor.
Reply
Een menu is niet een burger of een snack van een paar euro... opnieuw, we kunnen het bekijken vanuit onze bubbel, of misschien toch maar even zo'n onderzoeken erbij halen. Het is niet dat we hier zo snel de V.S.-kant op zullen gaan, alleen al omdat het fastfood-aanbod kleiner is. Maar met een vleestaks zonder meer wordt de kloof tussen gezond en ongezond eten voor lagere inkomens mogelijk gewoon groter. Ten minste, als je niet elders ingrijpt. Je gaat steevast uit van een soort homo economicus-benadering van het probleem, maar zo werkt het niet in de praktijk. En al zeker niet als je leefomgeving fundamenteel anders in elkaar steekt. Ik spreek deels uit ervaring, toen ik in shifts werkte, was er geen sprake van koken of boodschappen plannen bijvoorbeeld.
Reply
Maar je gebruikt het onderzoek voor het versterken van je punt over voedsel in zijn algemeenheid.
De conclusie van het onderzoek is dat in armere wijken 'meer ongezonde voedsellocaties' zijn dat zijn de grote ketens maar ook de dönerzaken en pannenkoekenhuizen. Vervolgens koppel je aan dit onderzoek dat omdat er meer van dit soort locaties zijn dit ten kosten gaat van de algemene voedseltrend. Maar dat kun je uit dat onderzoek helemaal niet afleiden.

Wat betreft dönerzaken bijvoorbeeld, hier speelt cultuur ook een rol. Pannenkoekenhuizen, waar rijkere families, heel overdreven gezegd met de familie naar een sterrentent gaan, gaat een gezin wat het minder breed heeft een pannenkoek eten als uitje.
Ik zeg niet dat ongezond eten geen probleem is maar wat jij hier doet is dat je de conclusie van het onderzoek pakt (ongezonde eetlocaties in zijn algemeenheid), dit zelf verder doortrekt en daarmee verstevig je je eigen punt dat normaal eten voor de armere niet meer betaalbaar is en dat ze daarom aan de fastfood gaan en dat er daarom meer van dit soort tenten zijn, daar gaat dat onderzoek helemaal niet over.
Reply
Bovendien is de situatie hier ook wel echt anders dan in de VS, waar het inderdaad goedkoper is om een heel menu in een fastfoodrestaurant te bestellen dan een normale maaltijd uit de supermarkt. Dat is in Nederland gewoon echt niet zo.
Reply
Daar gaat het onderzoek inderdaad niet over, omdat dat verband niet onderzocht werd. Ik stel dat dat verband er wel degelijk is, omdat ik het b.v. ook zie in Spanje, niet bepaald een land dat bekend staat om fastfood... En inderdaad, het is niet zoals in de V.S., maar opnieuw: de factor leefomstandigheden wordt in deze wel door jullie genegeerd. D66 was bijvoorbeeld ook de partij die zei dat woningen goedkoper kunnen als ze geen keuken hebben.
Reply
Dus aan de ene kant beroep je je op een onderzoek en aan de andere kant is je ervaring uit een ander land leidend. De onderzoeker zelf noemt als mogelijke oorzaak letterlijk dat de huren daar lager zijn dus interessanter om uit te baten...
Reply
Nee, ik grijp het onderzoek aan omdat ik vermoed dat er nog andere verbanden zijn dan louter lage huur voor horeca-uitbaters (dat lijkt me zelfs een schijnverband) en ik neem het voorbeeld van Spanje om te stellen dat los van toegang tot goed eten, lage inkomens wel degelijk in verband kunnen worden gebracht met slecht/goedkoop eten.
Reply
Ik zeg niet dat er geen verband is maar nu gebruik je het wel heel erg hoe het jou het beste uitkomt, wel het een en het ander is dan een schijnverband terwijl dezelfde onderzoeker het benoemt, misschien obv een hypothese maar wel iemand die er actief mee bezig is geweest.
Verder is het in de supermarkt ook goedkoper een frikadelbroodje te kopen ipv iets gezonds maar de discussie begon met vlees extra belasten en dat dan de algemene boodschappen te duur zouden worden en dat dan nog meer mensen fastfood gaan eten terwijl dat nu al gebeurd want meer ongezonde eetmogelijkheden in arme buurten. Zo draaf je wel heel erg door, en knoop je dingen aan elkaar obv een onderzoek die misschien wel helemaal niet zo rechtlijnig te koppelen zijn. Krijg toch een beetje het gevoel dat het bij jou alles of niets is, waarom niet hier en daar een beetje nuance aanbrengen.
Reply
Maud
[+] 2 users say Thank You to Schobbeyak for this post
Reply
Serieus? Ze heeft die gesloten man open en los gekregen na jaren van op slot te zijn geweest.  Ze mag dan wat zweverig overig komen, maar mooi hoe ze hem de tijd en ruimte geeft. Mooi mens.
Reply
Over wie gaat dit?
Reply
Haha leuk om te zien dat er nog anderen gedwongen worden om dit te hatewatchen.

Maar kom op, Maud is 100% wappie.
[+] 1 user says Thank You to Uplift for this post
Reply
Wtf is een Maud?
[+] 6 users say Thank You to thomas9790 for this post
Reply
(08-05-2022, 21:29)BigBird Wrote: Serieus? Ze heeft die gesloten man open en los gekregen na jaren van op slot te zijn geweest.  Ze mag dan wat zweverig overig komen, maar mooi hoe ze hem de tijd en ruimte geeft. Mooi mens.

Ja, met Voodoorituelen en Jedi-mindtricks. Die is echt knettergek.
Reply
(09-05-2022, 12:33)thomas9790 Wrote: Wtf is een Maud?

Had het opgezocht, en het gaat dus over Boer Zoekt Vrouw.
[+] 1 user says Thank You to hythloth for this post
Reply
(10-05-2022, 00:54)hythloth Wrote:
(09-05-2022, 12:33)thomas9790 Wrote: Wtf is een Maud?

Had het opgezocht, en het gaat dus over Boer Zoekt Vrouw.

Dan hoef ik me er niet in te verdiepen en vooral niet druk over te maken. Nog nooit een aflevering gezien en dat blijft ook zo.
Reply
(10-05-2022, 08:25)pudpong3 Wrote:
(10-05-2022, 00:54)hythloth Wrote:
(09-05-2022, 12:33)thomas9790 Wrote: Wtf is een Maud?

Had het opgezocht, en het gaat dus over Boer Zoekt Vrouw.

Dan hoef ik me er niet in te verdiepen en vooral niet druk over te maken. Nog nooit een aflevering gezien en dat blijft ook zo.
Reply
Ik had ook geen idee om wie het ging, totdat ik de post van BigBird zag. Toen vermoedde ik al dat het iets met Boer Zoekt Vrouw te maken zou kunnen hebben. In het verleden heb ik er regelmatig verplicht naar moeten kijken, als ik bij mijn tante (het jongste zusje van mijn moeder) op bezoek was. Na haar overlijden heb ik het programma nooit meer gezien.
Mijn tante was overigens ook een vaste kijker van Voetbal Inside, waarbij zij altijd zat te mopperen en Johan Derksen stelselmatig voor "galbak" uitmaakte.
Reply
Ik kijk het met oprechte interesse, want ik ben een oprechte oude romanticus. Mooi om te zien hoe het ongemakkelijke en het schurende bij het verliefd worden om de hoek komt kijken. Mannen en vrouwen die al jaren zijn afgestomd door verdriet en pijn, compleet leeg zijn, en dan op tv proberen om die kriebel weer te ervaren. Dat is toch prachtig om te zien. Daarom hulde voor Maud, die haar boer heeft weten los te weken uit het donkere gat, en het licht der liefde heeft laten zien. En volgens mij is Evert niet vreemd van een betere befbeurt. Maud ook niet, met haar 'hondenuitlaatservice'.
Reply
Pup play op de NPO?
Reply
(10-05-2022, 19:07)BigBird Wrote: Ik kijk het met oprechte interesse, want ik ben een oprechte oude romanticus. Mooi om te zien hoe het ongemakkelijke en het schurende bij het verliefd worden om de hoek komt kijken. Mannen en vrouwen die al jaren zijn afgestomd door verdriet en pijn, compleet leeg zijn, en dan op tv proberen om die kriebel weer te ervaren. Dat is toch prachtig om te zien. Daarom hulde voor Maud, die haar boer heeft weten los te weken uit het donkere gat, en het licht der liefde heeft laten zien. En volgens mij is Evert niet vreemd van een betere befbeurt. Maud ook niet, met haar 'hondenuitlaatservice'.

Haha, oude romanticus, geile lul. Potato, potato.
[+] 1 user says Thank You to Schobbeyak for this post
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)