Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Beste optredens 2012
#26
Twee compleet verschillende concerten maar briljant allebei!

Gomez - Tivoli de Helling
http://www.youtube.com/watch?v=GDzkax7PNaY

Bruce Springsteen - Stadio Artemio Franchi (Florence)
https://www.youtube.com/watch?v=iWyehx6rllM
Reply
#27
Ik heb weer verschrikkelijk veel moois gezien dit jaar. Een top 10 dan maar:

01. Big Star's Third, Primavera Sound, Barcelona

Big Star's Third is een gelegenheidsproject, waarbij het album Third van Big Star wordt gespeeld als een hommage aan de in 2010 overleden Alex Chilton, frontman van deze band. Het rijtje muzikanten dat aan dit eerbetoon meedeed was een indrukwekkend geheel: Ken Stringfellow (The Posies), Jon Auer, Norman Blake (Teenage Fanclub), Mike Mills (R.E.M.), Ira Kaplan, Georgia Hubley (Yo la Tengo), Jeff Tweedy (Wilco), Robyn Hitchcock, Sharon van Etten, Django Haskins en nog een hele rits andere namen die ik nu niet allemaal kan achterhalen.

Maar het mooist was dat Jody Stephens, drummer van Big Star en het enige nog in leven zijnde originele bandlid, meedeed. Want naast Alex Chilton zijn ook Chris Bell (in 1978) en Andy Hummel (in 2010, een paar maanden na Chilton) ons al ontvallen. Stephen kwam voor de show naar voren en sprak het publiek toe over hoe het was om zonder zijn bandmaatjes verder te moeten en dat hij zich vasthoudt aan de gedachte dat zij voortleven in de muziek die ze hebben gemaakt en dat Alex Chilton er daarom deze avond gewoon bij zou zijn. De zaal was muisstil en iedereen had volgens mij een brok in de keel toen hij daar stond. Het leek er even op of Stephens in snikken zou uitbarsten, maar hij hield het droog.

En dan de muziek. Elk nummer werd met schitterende arrangementen wonderschoon uitgevoerd. Een hele prestatie als je bedenkt dat we hier met een gelegenheidsproject van doen hebben. En dan de beleving die vanaf het podium de zaal inspatte. Dit was gemeend, dit was echt. Iedereen deed dit ter ere van Alex Chilton en Big Star, de band waaruit ze zelf zoveel inspiratie voor hun eigen muziek hebben gehaald. Na een wonderschone integrale uitvoering van Third (met Thank You Friends als ideale afsluiter van het album) werd de show afgesloten met een paar toegiften van andere albums, waaronder een prachtige kale versie van Thirteen.

02. De Mens, Pukkelpop, Hasselt

De Mens werd vanaf de eerste minuut zo enthousiast ontvangen door een menigte uitzinnige Belgen en een enkele verdwaalde Hollander dat al meteen duidelijk was dat het niet meer mis kon gaan. De Mens speelde alle nummers die het publiek kon wensen (Dit is mijn huis, Maandag, Seks verandert alles, Jeroen Brouwers en Ergens Onderweg) en het publiek raakte hiervan zo buiten zinnen dat het een paar keer voorkwam dat ze na het nummer het refrein bleven doorzingen, waarna De Mens nog maar eens het refrein inzette. Ook bevatte dit concert een mooi eerbetoon aan de slachtoffers van de storm op Pukkelpop van vorig jaar.

03. The Afghan Whigs Primavera Sound, Barcelona; Paradiso, Amsterdam en Pukkelpop; Hasselt

Je hebt bandreünies die ertoe doen en bandreünies die er niet toe doen. The Afghan Whigs zitten in de eerste categorie, dat is iets dat zeker is nadat ik ze afgelopen jaar 3 keer live heb mogen zien. De stem van Greg Dulli is nog net zo mooi rauw en toch gepolijst als in de hoogtijdagen van Gentlemen, Black Love en Congregation. Hoogtepunten van deze albums werden afgewisseld met fraaie covers van Frank Ocean, Drake en the Supremes, die in deze uitvoeringen niet onderdeden voor het gewone Afghan Whigs werk. Welke van de 3 concerten ik het beste vind, kan ik niet zeggen. Paradiso had de beste setlist; Pukkelpop had ook een knalsetlist (wel iets minder), maar daar stond zo'n waanzinnig enthousiast publiek dat het een gelijkspel tussen deze twee wordt.

04. Codeine, Primavera Sound, Barcelona
05. Bob Mould, Pukkelpop, Hasselt
06. Wilco, Primavera Sound, Barcelona
07. Archers of Loaf, Primavera Sound, Barcelona
08. The Waterboys, Bospop, Weert
09. Grandaddy, Pukkelpop, Hasselt
10. A Place to Bury Strangers, Muziekgieterij, Maastricht
Reply
#28
Archers of loaf, dat was wel feest, muzikaal te mager om tot de topconcerten te komen, maar wel enorm van genoten, lekkere sfeer ook, ondanks dat het 1 van de eerste optredens van dat weekend was.

Maar Mazzy star stond toch wel in uw top3 van Primavera? Toch nog weggezakt?
Reply
#29
Mazzy Star had er ook zo ingekund; zet die maar op plek 11.
Reply
#30
1. AMENRA ancienne belgique
2. BJÖRK pukkelpop
3. BAT FOR LASHES ancienne belgique/rock werchter
4. THE XX lotto arena/ rock werchter
5. CHARLES BRADLEY AND HIS EXTRAORDINAIRES pukkelpop
6. JAY Z & KANYE WEST sportpaleis
7. PAUL MCCARTNEY sportpaleis
8. LANA DEL REY rock werchter
9. THE AFGHAN WHIGS pukkelpop
10. RADIOHEAD sportpaleis

laatste afvaller: THE CURE rock werchter

en met voorsprong het slechtste concert dit jaar: Bloc Party op Pukkelpop
Reply
#31
In willekeurige volgorde:

Godspeed You! Black Emperor
The Field
Field Music
The Cure
Manic Street Preachers
Wild Beasts
Real Estate
Peter Hook & The Light
Franz Ferdinand
Shellac
Beach House
Reply
#32
Vooruit dan maar. Wegens te veel ex aequo's en in de veronderstelling dat Snoop het niet zal halen, een simpele top-10

10) Beach House, AB
9) Björk, Roskilde
8) Mew, Roskilde
7) Bruce Springsteen, Roskilde
6) Shellac, Primavera
5) Leonard Cohen, Gent
4) AMENRA, AB
3) Radiohead, Ziggo Dome
2) Godspeed, Cirque Royal
1) Radiohead, Lanxess Arena


En grand cru jaar. Kwantitatief gezien veruit het beste uit.
Reply
#33
Heather Nova - Mezz, Breda 25/03/2012
Spinvis - Parkstad Limburg Theater, Heerlen 03/03/2012
The Cure - Pinkpop, Landgraaf
Heather Nova - Vooruit, Gent 18/03/2012
Janne Schra - Parkstad Limburg Theater 15/12/2012
Gregory Alan Isakov - Cultuurhuis Heerlen, Heerlen 13/11/2012
Therapy? - Bokpop, Valkenburg 15/07/2012
Heideroosjes - Brookpop, Hoensbroek 15/04/2012
Megadeth - Parkstad Limburg Theater, Heerlen 14/06/2012
EF - 013, Tilburg 26/09/2012
Reply
#34
Een handig overzichtje:

http://skylinereviews.com/?p=10533
Reply
#35
Vijf namen die zo in me opkomen: Wilco, Nils Frahm, Radiohead, Beach House en St. Vincent. Mijn goede voornemen is om komend jaar wat meer festivals te doen, want dit jaar is het bij Pukkelpop gebleven.
Reply
#36
Er waren er uiteindelijk 14, die genoemd moesten worden, totaal aantal optredens gezien +/- 110 bands, waarvan 4 meerdaagse festivals (Pinkpop, ParkCity Live, Bospop en Sziget) en 3 eendaagse festivals (Rockin'Park, Bokpop en Pinkpop Classic):

01. Gotye – Stahlwerk Düsseldorf – 30/10/12
02. The Killers – Sziget Budapest – 12/08/12
03. Linkin Park – Pinkpop Landgraaf – 27/05/12
04. Spin Doctors – Die Kantine Köln – 22/01/12
05. Paul Simon & Ladysmith Black Mambazo – Forest National Brussels – 17/07/12
06. Tom Jones – Bospop Weert – 08/07/12
07. Herbert Grönemeyer – Pinkpop Landgraaf 28/05/12
08. School is Cool – Nieuwe Nor Heerlen – 17/10/12
09. Bruce Springsteen & The E Street Band – Pinkpop Landgraaf – 28/05/12
10. dEUS – Rockin’Park Nijmegen – 30/06/12
11. Heideroosjes – Sziget Budapest – 12/08/12
12. Steve Miller Band – Ancienne Belgique Brussels – 23/10/12
13. Snow Patrol – Rockin’Park Nijmegen – 30/06/12
14. The Cure – Pinkpop Landgraaf – 26/05/12
Reply
#37
Oei.
Reply
#38
Autsj.
Reply
#39
YouBube Wrote:Er waren er uiteindelijk 14, die genoemd moesten worden, totaal aantal optredens gezien +/- 110 bands, waarvan 4 meerdaagse festivals (Pinkpop, ParkCity Live, Bospop en Sziget) en 3 eendaagse festivals (Rockin'Park, Bokpop en Pinkpop Classic):

01. Gotye – Stahlwerk Düsseldorf – 30/10/12
02. The Killers – Sziget Budapest – 12/08/12
03. Linkin Park – Pinkpop Landgraaf – 27/05/12
04. Spin Doctors – Die Kantine Köln – 22/01/12
05. Paul Simon & Ladysmith Black Mambazo – Forest National Brussels – 17/07/12
06. Tom Jones – Bospop Weert – 08/07/12
07. Herbert Grönemeyer – Pinkpop Landgraaf 28/05/12
08. School is Cool – Nieuwe Nor Heerlen – 17/10/12
09. Bruce Springsteen & The E Street Band – Pinkpop Landgraaf – 28/05/12
10. dEUS – Rockin’Park Nijmegen – 30/06/12
11. Heideroosjes – Sziget Budapest – 12/08/12
12. Steve Miller Band – Ancienne Belgique Brussels – 23/10/12
13. Snow Patrol – Rockin’Park Nijmegen – 30/06/12
14. The Cure – Pinkpop Landgraaf – 26/05/12

Ach ja, waarom ook niet. Ik kan het toch niet laten. We kennen Youbube ondertussen een beetje, zeker wat betreft zijn muzikale voorkeuren. Daarom is dit ook zeker een niet heel verrassende lijst. Maar zou jij, Youbube, een poging willen doen om uit te leggen wat het nu precies maakt dat jij het optreden van Gotye het beste vind van alle 110 optredens die jij zag afgelopen jaar?
Reply
#40
geluksknikker Wrote:
YouBube Wrote:Er waren er uiteindelijk 14, die genoemd moesten worden, totaal aantal optredens gezien +/- 110 bands, waarvan 4 meerdaagse festivals (Pinkpop, ParkCity Live, Bospop en Sziget) en 3 eendaagse festivals (Rockin'Park, Bokpop en Pinkpop Classic):

01. Gotye – Stahlwerk Düsseldorf – 30/10/12
02. The Killers – Sziget Budapest – 12/08/12
03. Linkin Park – Pinkpop Landgraaf – 27/05/12
04. Spin Doctors – Die Kantine Köln – 22/01/12
05. Paul Simon & Ladysmith Black Mambazo – Forest National Brussels – 17/07/12
06. Tom Jones – Bospop Weert – 08/07/12
07. Herbert Grönemeyer – Pinkpop Landgraaf 28/05/12
08. School is Cool – Nieuwe Nor Heerlen – 17/10/12
09. Bruce Springsteen & The E Street Band – Pinkpop Landgraaf – 28/05/12
10. dEUS – Rockin’Park Nijmegen – 30/06/12
11. Heideroosjes – Sziget Budapest – 12/08/12
12. Steve Miller Band – Ancienne Belgique Brussels – 23/10/12
13. Snow Patrol – Rockin’Park Nijmegen – 30/06/12
14. The Cure – Pinkpop Landgraaf – 26/05/12

Ach ja, waarom ook niet. Ik kan het toch niet laten. We kennen Youbube ondertussen een beetje, zeker wat betreft zijn muzikale voorkeuren. Daarom is dit ook zeker een niet heel verrassende lijst. Maar zou jij, Youbube, een poging willen doen om uit te leggen wat het nu precies maakt dat jij het optreden van Gotye het beste vind van alle 110 optredens die jij zag afgelopen jaar?

En waarom je in godsnaam een kleine week naar Sziget afreist om vervolgens te concluderen dat slechts The Killers en de Heideroosjes jouw top 14 (?) halen, waarvan je de Heideroosjes ook nog eens op een willekeurige nabijgelegen straathoek had kunnen aanschouwen. Daarbij maakt deze lijst mij ook nieuwsgierig naar wat je de slechtste optredens vond van de 110 die je zag. Kom verlicht ons eens!
Reply
#41
Oh ja dan moet ik wel zo eerlijk zijn om mijn eigen lijstje te delen:

1] Dr. Dre & Snoop Dogg - Coachella Weekend 2
2] Radiohead - Coachella & Ziggo Dome (Ziggo beste)
3] Wilco - Lowlands
4] Sigur Ros - Paradiso
5] Refused - Coachella & Lowlands (Lowlands beste)
6] Jack White - HMH
7] Arctic Monkeys - Coachella
8] Metallica - Werchter Boutique
9] Yeasayer - Tivoli De Helling & Paradiso (Paradiso beste)
10] Pulp - Coachella
11] Tame Impala - Paradiso
12] Lianne La Havas - Tivoli De Helling
13] Shearwater - Bitterzoet
14] DeWolff - Melkweg
15] Savages - Ekko
Reply
#42
Gunnar Wrote:En waarom je in godsnaam een kleine week naar Sziget afreist om vervolgens te concluderen dat slechts The Killers en de Heideroosjes jouw top 14 (?) halen, waarvan je de Heideroosjes ook nog eens op een willekeurige nabijgelegen straathoek had kunnen aanschouwen. Daarbij maakt deze lijst mij ook nieuwsgierig naar wat je de slechtste optredens vond van de 110 die je zag. Kom verlicht ons eens!

Ik denk dat de antwoorden daarop simpel zijn: Sziget maakt het zoveel specialer, en zijn minst goed bevonden optredens zullen bij ons best te pruimen vallen.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)