Thread Rating:
  • 4 Vote(s) - 2.75 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Roadburn
1. Chelsea Wolf
2. Wiegedood
3. Inter Arma

Prima dagje maar nog niet de absolute wow factor vandaag. Maar goed dit vond ik op papier ook de mindere dag van de 4
Reply
Inter Arma, Wiegedood en Chelsea Wolfe waren erg mooi. Clipping was leuk, maar de aandacht kreeg ik er niet helemaal bij. 

Prima eerste dag.
Reply
Inter Arma alweer een voltreffer. Daardoor wel DOOL moeten missen, maar die zal ik vast ergens anders nog zien dit jaar. Blood Incantation was een perfecte start na een drukke werkdag. HEALTH een perfecte afsluiter voor mij. Wat daarna nog kwam, was niks voor mij. Lekker op tijd thuis.
Reply
(19-04-2024, 23:28)Timothy's Monster Wrote: Inter Arma alweer een voltreffer. Daardoor wel DOOL moeten missen, maar die zal ik vast ergens anders nog zien dit jaar. Blood Incantation was een perfecte start na een drukke werkdag. HEALTH een perfecte afsluiter voor mij. Wat daarna nog kwam, was niks voor mij. Lekker op tijd thuis.

DOOL 12-12 in de MG
[+] 1 user says Thank You to eloelo for this post
Reply
Betere dag dan gister gehad.

Benefits was echt heel goed. Blood Incantation was briljant: volle uur weg lopen spacen. Forest Swords was zo mooi. Super blij met nog een extra set van Inter Arma. Bij Clipping ging het er stevig aan toe en als afsluiter Alber Jupiter.  Heart
Reply
(20-04-2024, 12:02)Loov Wrote: Betere dag dan gister gehad.

Benefits was echt heel goed. Blood Incantation was briljant: volle uur weg lopen spacen. Forest Swords was zo mooi. Super blij met nog een extra set van Inter Arma. Bij Clipping ging het er stevig aan toe en als afsluiter Alber Jupiter.  Heart
Vrijwe zelfde route gehad. Stukken beter dan dag 1. Maar Xiu Xiu was mijn hoogtepunt. Knoll was net ook heerlijk, Couch Slut begint ook lekker. Mooi dagje vandaag.
Reply
Gisteren een topdag gehad. Wel goed dat ik moet rijden, want te veel lekkere biertjes.
Reply
Geen idee hoe jullie de eerste tweed dagen hebben beleefd, maar vandaag is het druk.
Reply
Gisteren ook erg druk. Vandaag te druk wat mij betreft en nog meer geouwehoer tijdens optredens.
Couch Slut wel grappig zojuist, maar niet heel bijzonder. Dadelijk Agriculture checken nav de positieve reviews. Verder zin in Birds In Row, Khanate en Blood Incantation.
Reply
Erg genoten van Blood Incantation, Forest Swords and vooral clipping. gisteren.
Reply
Pfoe toch wel weer een fijne editie. Muzikaal was het echter wel wat minder dan vorig jaar.

Zaterdag nog hele goede optredens gezien van Knoll, Sunrot, TORPOR (!!), Lankum, Khanate (!!), en Blood Incantation (!!!!!!!!!!).

Zondag heb ik het altijd lastig om mijn draai te vinden. Wilde Jagd met orkest was best mooi, Neptunian Maximalism was tof, Grails was heel tof, Jesus And Mary Chain na 3 nummers weg gegaan voor TORPOR in skatepark. Pfoe weer weg geblazen daar. 

Volgend jaar ben ik er gewoon weer bij. Smile
Reply
Ik vond het voor mij wel beter dan vorig jaar, ik schrijf nog wel een stukje vanavond, maar ik kwam er achter dat mijn zaterdagschema te enthousiast was en heb juist Torpor laten schieten :S. Cloakroom was gisteravond wel de ideale afsluiter met zware shoegaze die overging in doom en dan weer wat dansbaarder. En de keuze voor The Bevis frond i.p.v. Jesus and mary chain pakte waanzinnig uit.

Nu even relaxen op het werk met Agaetis byrjun op
Reply
Nou ook een verslagje van mijn kant. Ik ben dagelijks op en neer gereden van huis naar Roadburn, een minuutje of 30 rijden. En € 10,00 per dag om te parkeren bij de Tivoli Parkeergarage naast de 013. Best schappelijk voor midden in de stad. Sidenote, ik ben ook niet echt een kenner van het genre, dus voor mij is het vooral veel ontdekken wat ik dan ook gedaan heb doormiddel van de playlist. Ik ben dus een soort dagje bezoeker maar dan 4 dagen lang geweest.

Donderdag:
Afgetrapt met Hexvessel. Een show die een beetje langzaam op gang kwam. Maar waar ik me uiteindelijk best wel in kon vinden als opener. Daarna heel even de opening gekeken van Sunrise Patriot Motion. Klonk best aardig, maar ook niet geheel mijn ding. Dus ook weer vrij snel doorgelopen naar de 013 voor Wiegedood. Die deden een film soundtrack van A Page of Madness. Ik hou altijd wel van dit soort trajecten. Ik vond echt dat ze het tof deden, en het voegde echt wat toe aan de film. Al hoewel ik het hele plot niet de gehele tijd kon volgen (de film was nogal chaotisch bij vlagen), was het toch integrerend te noemen. De volgende ochtend ook een recap teruggekeken om het beter te begrijpen. Toffe show dus.

Toen terug gegaan naar The Engine Room om Uboa mee te pakken, de Meltdown set. Ik kon hier eerlijk gezegd niet heel veel mee. Veel noise, en geschreeuw. Heb in het booklet wel gelezen wat het idee achter het project is, maar bij mij landen dit niet echt. Moet ook zeggen dat ik de licht effecten slecht stond afgesteld op deze set. Veel roze met paarse invloeden, terwijl dit voor mij veel "donkerder" had mogen zijn. Daarna door gegaan naar Inter Arma performing New Heaven in The Terminal. Heerlijke brute black metal sound die ik thuis niet snel zou opzetten, maar live erg hard binnenkomt. Zeer sterke set.

Daarna doorgegaan naar White Ward die overduidelijk te klein stonden geprogrammeerd. Maar ik was op tijd binnen en kon achter de geluidstafel nog redelijk alles meekrijgen. Heel toffe set, met genoeg hoorbare variatie wat ik soms nogal moeilijk vind op Roadburn. Maar zeker van genoten.

Chelsea Wolfe dus daarna. Ik had hier al eerder aangegeven dat ik thuis op de playlist niet heel veel kon met haar muziek. En zo leek het live ook te gaan worden. Maar uiteindelijk kreeg ik de trance te pakken en zat ik er helemaal in waardoor het ook stukken beter binnenkwam. Heel indrukwekkende set dus. Daarna nog een stuk Royal Thunder meegepakt. Ja dit was best makkelijk te behappen, en het was zeker wel goed. Maar na Chelsea Wolfe voelde ik deze uiteindelijk niet helemaal.

Gezien we nog 3 dagen moesten, en ik Backxwash vorig jaar nog 2x had gezien had ik eigenlijk geen behoefte meer om te blijven. Dus een beetje op tijd naar huis vertrokken.

-------------

Vrijdag:
Gestart met Benefits, heerlijk ruige opener waardoor ik gelijk aan stond deze dag. Het oprecht heel erg goed. Doorgegaan naar Ragana & Drowse, die een present The Ash from Mount Saint Helens deden. Ook weer een heerlijke intense set die lekker diep ging. Dikke prima dus. Toen door gegaan naar Fluisteraars. Hier kwam mijn Roadburn noobisme dus naarboven, want ik dacht dat dit gewoon een normale set zou zijn, en had eerlijk gezegd ook niet echt door dat ze 2x op het affiche uiteindelijk stonden. Niet geheel wat ik dus verwacht had, het was niet per direct slecht maar het kon mij ook niet echt pakken, had achteraf toch liever Fuck Money gezien. Routeplan technisch even naar binnen gegaan bij Mat McNerney, en vond ik eigenlijk best wel sterk. Ook kwam blijkbaar Victornik meedoen van Dodheimsgatd, en dat werd ook goed ontvangen. Aardige set. 

Daarna doorgegaan om te kijken bij Miaux. Een beetje klassieke muziek met een donker onderlaagje, wat ik oprecht heel erg goed en vibey vond. Doorgegaan naar de eerst eset ban Blood Incantation dit weekend, de Timless Zero set. Ook weer een set die weer even van je geduld vraagt, maar zich van een sneeuwbal naar heuze lawine ontwikkelde. Intens! Toen ik even wat drinken ging halen liep Walter in de gang. En die schreeuwde echt Blood Incantation, fuck yeah. Holy fuck wat vet (of iets in die trent). Mooi om zo iemand zo te zien genieten van zo'n boeking. En we bleven nog even in de 013, want Forest Swords stond in een bomvolle NEXT in heel eigenzinnige set neer te zetten. Hoewel om mij heen niet iedereen dit begreep vond ik het heel erg sterk. Wederom wat een toffe dag.

Ik had eigenlijk liever King Yosef willen zien, maar had op dat moment niet echt zin om terug te lopen naar de spoorzone, (want de volgende act voor mij zou weer in de 013 zijn). Dus het werd het nieuw album van Dool live bekijken. Een act die ik natuurlijk al vaker heb gezien, en hoewel ik ze echt wel ook vind weet het me eerlijk gezegd ook nooit echt 100% te raken. En ik moet zeggen dat dit nu ook het geval was. Wederom goed en sterk, maar gewoonweg niet de X-factor voormij. Wie de X-factor wel had, was natuurlijk Xiu Xiu (sorry flauw grapje). Maar weer een set waar ik naar uitgekeken heb van te voren, en voor mij maakte ze dit echt meer dan waar. Ik vind de zang heel sterk, en instrumentaal blijven ze heel erg interessant om continu je aandacht er bij te houden. Ik was wederom in de muzikale zone Smile.

Nu toch maar afgependeld naar de Spoorzone om in de Hall Of Fame te gaan kijken bij Pruillip.  Donkere set met de juiste heavyness op de plaats. Laatste stukje gemist om laatste stuk van Clipping. mee te pakken. En dit kwam echt bijzonder goed van de grond. Toch blij dat ik dit stukje nog had meegepakt.  Eerste kwartier nog meegepakt van Stormo, klonk ook wederom erg vet, maar toch vertrokken voor Albert Jupiter in de NEXT. Een heel enorme toffe pschydelische set, de vermoeidheid was toe geslagen, waardoor zo'n set ook weer heerlijk kan landen.  Echt een heerlijke dag gehad.

-------------

Zaterdag:
Op tijd aanwezig geweest om Knoll te zien. Een heerlijke heavy opener wat je binnen een paar seconde wakker maakt. Mooie manier om de dag te starten. Daarna opgevolgd door Couch Slut, een set die verhuld is in weirdness maar toch de volledige show wist de boeien. Thuis zal ik het ook niet snel opzetten, maar live was het echt wel tof om eens mee te maken. Vervolgens in de wachtrij moeten aanschuiven voor Sunrot, maar op het laatste moment toch nog binnen gekomen. Wat een drukte zeg, de zaterdag was overduidelijk overvol. En had ook niet het idee dat er altijd even slim was geprogrammeerd. Maar toch in overvolle zaal een toffe show gezien. Wederom stevige heavy gitaren die knetterend door de zaal schuurde. Dikke prima dus.

En we gingen door naar Agriculutre, een band die ik echt door Roadburn pas heb leren kennen. Maar gelijk mij positief opviel tijdens het inluisteren. Live was het zo enorm sterk. Mogelijk wel de beste show van het weekend zeker als ik het kijk in verhouding hoe het festival zicht toont en waar het publiek voorbij komt. Heerlijke sludgy headbangen in zo'n zaal, echt heel tof. Toen was het de moeilijkste clash van het weekend. Werd het een combi, Richard Dawson + Lankum of Torpor + Birds In Row. Ik besloot toch voor het laatste te kiezen. Dus omdat het programma technisch zo uitkwam toch opnieuw eerst nog even bij Uboa beland. De tweede set van het weekend. En ondanks ik het donderdag tegen vond vallen vond ik dit beter uit de verf komen. Nog niet de absolute wow, maar wel stukken toffer dan de vorige week. Daarna dus door naar Torpor, wederom in het straatje van Knoll, Sunrot en Agriculture. Heavy shit, en wederom zeer sterk, maar ik voelde wel een klein beetje aan dat ik even toe was aan wat anders. Want ik ben dus geen die hard Roadburner en op een gegeven heb je toch wel trek in iets luchterigers.

Gelukkig was daar op het juiste moment Birds In Row er. Een zeer toegankelijk set voor Roadburn begrippen, en iets wat ik op dat moment even nodig had. nog steeds knisperend hard, maar net wat luchtiger dan wat ik voorheen had gezien. Een heel goede show op het juiste moment dus. Ik was net iets eerder vertrokken om toch het laatste halfuur van Lankum toch nog mee te pakken, ongeveer dus de laatste half uur van de show. En toch blij dat ik de run had gemaakt, want het einde was ook weer tof en spacey. Het was niet super druk dus had nog mooi plekje redelijk vooraan. En dat was toch nog wel even mooi om mee te pakken hoor. Kon dit mooi combineren met Lana Del Rabies, ook weer een freaky show, maar de vermoeidheid begon wel een klein beetje in te slaan. Dus halverwege de show toch even buiten een broodje gegeten. Het eten vond ik over heel het festival niet echt top om eerlijk te zijn, een verbeter puntje. Ik had een Dirty Joe geloof ik, een of andere vegan beef achtig iets? Nee niet volkomen mijn ding.

Drowse toch overgeslagen voor wat rust, en lekker gewacht om nog even heavy af te sluiten met Blood Incantation voor een 2e keer dit weekend. Deze show was een stuk heftiger, dus het werkte iets beter op het publiek. Kan niet zeggen dat ik het slechter vond dan eerder de week maar toch anders. Moet zeggen dat ik einde van de dag best wel moe was. Ik merk toch dat die heavy muziek meer "moeite" kost, maar de beloning voelt daardoor soms ook wel bevredigender dan van iets waar je het van te voren al had verwachten. Want deze dag was waanzinnig sterk, ondanks de hevige drukte die echt wel goed te merken was deze dag.

--------------

Zondag, gelukkig was het vandaag merkbaar rustiger, dacht ik. En kunnen openen met Laster. We gingen door met pure heavyness zoals ze op Roadburn zouden zeggen. Best een ok opener, maar had wel beter gehoord dit weekend. Ik had weer wat energie in de benen dus richting de 013 gelopen om de laatste minuutjes van Use Knife mee te pakken. Klonk beter dan Laster als je het mij vraagt, dus zeker positief gestemd over het einde van de show. Maar te kort om een goede mening te kunnen geven. Daarna de opening gezien van Die Wilde Jagd met het Metropool Orkest. Die Wilde Jagd had de vorige edities mij ook nooit echt kunnen pakken, maar dit klonk wel toffer dan de edities hiervoor. Het concept met het orkest klonk sterk, maar ben wel weer doorgegaan om Verwoed te gaan kijken. Hier geld eigenlijk hetzelfde voor als Laster, allemaal best ok, maar heb in dit genre beter gehoord dit weekend. Terug naar de 013 waar ik naar Neptunian Maximalism wilde kijken. Een hele lang wachtrij, en werd gezegd dat we niet meer naar binnen konden. Iedereen liep weg maar toch maar even staan wachten. Na een kwartiertje liepen er toch wat mensen weg en toch nog naar binnen geraakt. Een set die iets gevarieerd was dan alleen het hardere werk, iets wat ik weer wel even kon gebruiken. Ook weer prima te doen. Ook het enige moment van de dag dat ik drukte ervaarde, dus ik denk dat de rest aardig leeg is geweest rond deze act?

Rond de 013 gebleven om een kijkje te nemen bij Grails. Had weinig verwachtingen bij de set, maar het gitaarwerk vond ik best tof. De zaal was nu ook niet supervol en dus dat was ook wel lekker om wacht bewegingsruimte te hebben. Daarna de NEXT weer in gegaan voor Hillary Woods, dit vond ik eerlijk gezegd wat minder. Dus maar weer heel even lekker gaan zitten en een Panini broodje besteld, en tussendoor heel even op mijn telefoon nog een stukje bekerfinale gekeken ter ontspanning.

Toen was het de beurt aan The Jesus & Mary Chain. Als ik puur naar mijzelf kijk, dit valt toch het meeste in mijn straatje van alles wat er stond. Het geluid stond gruwelijk hard, maar het wacht allemaal wel heel erg zuiver. Ik vond het optreden technisch heel erg goed, maar ik kan me voorstellen dat voor de echte Roadburner dit niet als "iets bijzonders" en soms wel plichtmatig werd gezien. Maar ik heb eerlijk gezegd echt staan te dansen en genieten de gehele show lang. Past dit bij Roadburn, misschien niet helemaal. Maar tof vond ik het op persoonlijke titel zeker. Misschien dat ik dit wel toffer vond dan Agriculture, maar het hoort ook weer niet helemaal op Roadburn. En dat was ook wel weer "te voelen".

Toch nog wat energie bij elkaar gezocht om weer te pendelen naar de spoorzone om Dödsrit te gaan. Dit was weer wel echte Roadburn zware gitarenmuziek. En echt ook weer heel erg sterk. Voor velen volgens mij een van de laatste sets van de dag, want om me heen zag ik iedereen echt in volle glorie genieten. Weer een sterke set deze dag.

Uiteindelijk afgesloten met Cloakroom op de main weer in de 013. Zeer goede keuze om dit te laten afsluiten. Het was echt niet druk meer, maar daardoor voelde het wel als een laatste trip van het weekend. Ogen dicht en een meeknikken. Heel tof om dit nog af te hebben zien sluiten hoor. Ook een van de betere acts van de dag.

Top 5 :
1. Agriulture
2. The Jesus & Mary Chain
3. Xiu Xiu
4. Wiegedood
5. Cloakroom

++ Het publiek, super vriendelijk en lief. Deticated, zelden zoveel gesprekken gehoord over "muziek" op een festival.
++ Ruim aanbod aan bieren, jammer geen gebruik van gemaakt. Maar toen ik nog regelmatig dronk had ik me hier wel in kunnen vinden
+/- Het geluid was gloed zuiver, maar eerlijk gezegd naar mijn smaak echt iets te hard. Zelf met oordoppen in had ik er soms moeite mee. Kan me niet voorstellen dat mensen zonder oordoppen dit goed hadden trekken.
- Eten was wel magertjes, dit mag naar mijn smaak wel door.

Al bij een bal een mooi weekend gehad. Koop ik blind een kaartje voor volgend jaar? Nee, dat niet. Ik wacht wel even de line-up af of ik weer 4 volle dagen doe. Want het is soms wel heavy hoor als geen typische Roadburner. Maar Het is en blijft gewoon een tof festival.
[+] 15 users say Thank You to Indiaantje89 for this post
Reply
Leuk om te lezen! Misschien ook leuk om te weten:

Blood Incantation die Timewave Zero speelt zijn ze al enkele jaren mee bezig. Op de rider stonden 7 antieke synthesizers waar ze 1 jaar mee bezig zijn geweest om die op het festival bij elkaar te krijgen. Echt via, via bij verzamelaars die synthesizers proberen los te krijgen. Blood Incantation was zelf ook super verbaasd dat het Roadburn was gelukt. Om maar even te duiden hoe speciaal die show was. Walter zelf zei dat hij het de beste show van het weekend vond. 

Walter bood zijn excuses nog aan voor de rijen op zaterdag. Ze hadden heel veel tickets verkocht wat ze ook niet helemaal zagen aankomen blijkbaar. En ze hadden nooit verwacht dat het zo vroeg op de dag al zo druk zou zijn. Is ook iets wat ze mee nemen in de evaluatie voor volgend jaar. 

Voor de rest hebben ze voor het eerst in het bestaan van Roadburn betreft boekingen niks in de pijpleiding zitten. Ze gaan over 2 weken echt met een schone lei beginnen. 

Volgend jaar willen ze de Full Bleed expositie terug en het officiële artwork wordt voor komend jaar geen video/fotografie maar tekeningen. 

Kaartje overigens 259 euro voor volgend jaar als early bird... Het gaat nog duurder worden dus. Volgens Walter dit jaar ook het meeste ooit uitgegeven aan het programma, de uitdagingen om festivals te organiseren zijn gigantisch.
[+] 2 users say Thank You to Loov for this post
Reply
Zoals beloofd.

Tweede keer dat ik mij heb ondergedompeld in Roadburn, maar ik ben ook een atypische bezoeker, al voelde ik me meteen weer op mijn plek toen ik donderdag niet eens gezocht heb hoe dat ook alweer zat met het ophalen van het bandje en voor ik het wist zat ik met een Walter in de hand in het zonnetje in de Spoorzone.

Hexvessel laten schieten en begonnen bij Sunrise patriot motion. Best ok, het had beter gewerkt als het wave-geluid uit de gitaren wat meer op voorgrond zou treden, want dat was wat mij vooral aansprak. Daarna door naar Body void, waarvan ik vorig jaar wegens technische problemen weinig van mee had gekregen, maar toen nog dacht dat ik niet gemist had aan het optreden. Dat was dit jaar wel anders, wat een dik geluid spuwden ze de zaal in, fijn.
Hierna een gok genomen met Sean Mulrooney, ik ken namelijk zijn band niet en er stond 1 nummer op Spotify. Maar met een paar fans werd de sfeer in de Hall of fame prettig, maar miste je daar verder niets aan. Tof dat anderen genoten van Inter arma, dat is niet voor mij, dus ik was bij clipping. die ik op LGW 2 jaar terug niet gezien heb. De show was best mellow, maar dat maakte wel indruk, de flow van Daveed Diggs is heel fijn, er zijn er weinig in dit genre die ik beter kan verstaan en Shooter blijft een vette track en het was een strakke show. Van Lord Spikeheart verstond ik dan weer niets, ik heb het ook niet altijd op eenmansshows met een lopende band, maar hij bracht het vol overtuiging en bij vlagen zal de 180 BPM wel aangetikt zijn. En toen het hoogtepunt van de dag Chelsea Wolfe, die constante dreiging die af en toe ontvlamde, wonderschoon. Hierna zou ik anderhalf uur hebben moeten wachten op Eye Flys en daar stond mijn hoofd niet naar dus ook op tijd naar huis.

Want vrijdag begon vroeg met Benefits, een must-see. Retegoed, minder uiteenlopend dan op plaat wat de show denk ik wel ten goede kwam, maar wat een lekkere bak geluid die de praatzang ondersteunde. Hierna de vreemde show van Darsombra meegepakt, spacey as fuck en ik moest steeds denken aan Lily uit Sex education die ook in een alienwereld  zou willen leven. Maar stiekem toch gewoon fijn om te zien wat mensen onder invloed van psychedelica kunnen bedenken. Fuck money was ok en hierna diende zich een nieuw hoogtepunt aan Home front. Postpunk uit Canada, heel strak, heel fijn, 100% mijn band. Hierna Dool, en ook dit maakte mijn verwachtingen meer dan waar, Raven is fijn om naar te luisteren, de band heel goed en het thema van het album The shape of fluidity past goed bij dit festival. Omdat ik bij nader inzien mijn schema iets te enthousiast had ingestoken besloten om Xiu Xiu / Health in te wisselen voor Angry blackman en de tweede show van clipping. De rij bij Xiu Xiu bevestigde dat dit de juiste keuze was en Angry blackman maakte er een show van en bespeelde het onwennige publiek met dan weer een sneer en dan weer een compliment met twee goede rappers, perfecte opwarmer voor de show van clipping. Ditmaal weinig mellow, maar het ging er vol in, dat maakte dit de betere show en daarna mochten we ook nog eens lekker meebewegen bij Alber Jupiter. Topdag.

Zaterdag leek het bij lange na geen topdag te worden, ik liep bij het begin van de dag tegen drukte aan. Kon nog net naar binnen bij Couch slut, wat ik wel sterk vond en mocht via de zijkant naar binnen bij Sunrot die ik sterker vond. Beetje puzzelen en besloten om na TAKH even te eten en te zitten wat ten koste ging van Torpor. De Belgen van TAKH lieten mij in ieder geval met een goed gevoel achter, zodat ik eigenlijk geen spijt had. En toen werd het toch nog een topdag. Ik was best fris (stuk fitter dan vorig jaar) en heb wel flink bewogen bij 1 van de beste shows van het weekend Birds in row, wow en nogmaals wow voor de eerlijke speech. Het is hardcore, maar dan niet van het makkelijkere beuksoort, ik was onder de indruk en de vette lichtshow vulde het goed aan. Even gluren bij Ragana  en toen door naar een volgend hoogtepunt Khanate, waar dansen dan weer geen optie is, maar ik snap wel dat O malley deze band weer uit het stof heeft getrokken, intens, traag, muziek die ik met geen mogelijkheid uitgelegd krijg aan anderen, de fuck. Afgesloten bij Raw fish's heavy jazz jam. Ik hou van afwisseling en dit was lekker, niet zo druk in Paradox zodat amateur jazzdansers lekker los konden gaan op wat de omschrijving van de band al zegt, een jazz jam.

En toen was er weer de laatste dag en de late thuiskomst vrijdag en zaterdag lieten zich wel voelen, maar toch vol goede moed naar Die Wilde jagd, met orkest, de tijd vloog, al heb ik niet het idee gehad naar iets heel bijzonders te kijken. Ik dacht slim te zijn door 10 minuten eerder bij Neptunian maximalism aan te sluiten, maar daar bleek al snel dat ze niet op tijd zouden beginnen en ik moest toch al kijken wanneer ik zou gaan eten en toen het echt te lang duurde ben ik maar gegaan, klein smetje. Maar niet getreurd, daar was Grails, ik ben bij Om optredens altijd onder de indruk van Emil Amos, maar had hem nog niet aan het werk gezien met Grails en hij is eigenlijk wel waar alles om draait. Hij drumt als een jazzdrummer en trekt de aandacht, dan weer zacht, dan weer harder, soms hard, schitterend om te zien. JeGong was tof, maar kan niet tippen aan andere geweldige optredens dit weekend. The jesus and mary chain was de grootste naam en Psychocandy 1 van mijn favorieten allertijden en toch ben ik niet geweest, Jim Reid is een lul met vingers. Ik hoorde nog wel Head on voorbij komen en kreeg toen wel iets van spijt, maar daar maakte The Bevis Frond snel een einde aan. Ja het is een beetje recht toe recht aan rock, maar the Next stage kreeg  de sfeer van een intiem optreden in een cafe, ergens in het VK met een zeer charmante frontman en een fantastische tweede gitarist waar ruimte was voor uitgesponnen nummers, nummers van 40 jaar oud, nummers die vorig jaar geschreven zijn en misschien wel beter zijn dan het oude werk, geen enorme toeloop  toen JAMC afgelopen was, geen lege zaal, omdat men weg ging, dit was een toegewijd publiek en dat maakte het briljant. En toen een perfecte afsluiter, Cloakroom voelde als Roadburn samengesperst in 1 band met zware shoegaze, stukken neigend naar doom met hier en daar wat dansbaars en dat alles met zang waarbij je heerlijk weg kunt dromen. Perfecte afsluiter.

Kaartje voor volgend jaar is binnen, want wat ik vorig jaar concludeerde gaat in principe nog steeds op, maar ik kan het ook wel beter plaatsen en het gaat uiteindelijk ook om de muziek en zoals Roadburn nu is kan ik ook prima mijn weg vinden, al zal mijn route anders zijn dan die van anderen met de idiotie van Darsombra, toch een optreden in Paradox mee te pakken en uiteindelijk 3 hiphopshows. Met black en deathmetal maak je mij gewoon niet blij, hoewel ik dat dit weekend best nog er bij had kunnen pakken.
[+] 10 users say Thank You to Willie for this post
Reply
Dank voor alle verslagen! Heb toch enigszins zitten balen dat ik er niet was dit weekend. Ik verwacht later deze week als m'n salaris binnen is toch ook wel een ticket voor volgend jaar aan te schaffen. Het wordt wel weer eens tijd. Dit jaar hoopte ik te kunnen cheapskaten, maar daar is het het festival ook niet voor (die ene editie vlak na corona dan uitgezonderd). Vind de prijsstijging van een early bird relatief gezien ook meevallen. Rewire en met name LGW? gingen een stuk harder omhoog.

Edit: al blijft het natuurlijk wel bloedirritant dat ik geen flauw idee heb wat ik uiteindelijk kwijt zou zijn, omdat er geen kosten voor de camping bekend zijn
Reply
(22-04-2024, 18:50)Loov Wrote: Kaartje overigens 259 euro voor volgend jaar als early bird... Het gaat nog duurder worden dus. Volgens Walter dit jaar ook het meeste ooit uitgegeven aan het programma, de uitdagingen om festivals te organiseren zijn gigantisch.

Zeker vanwege alle unieke boekingen en de bijgehorende hoge gages? Wel gestoord als je dat vergelijkt met Rewire's early bird prijs van 109 euro.
Reply
(22-04-2024, 23:34)hythloth Wrote:
(22-04-2024, 18:50)Loov Wrote: Kaartje overigens 259 euro voor volgend jaar als early bird... Het gaat nog duurder worden dus. Volgens Walter dit jaar ook het meeste ooit uitgegeven aan het programma, de uitdagingen om festivals te organiseren zijn gigantisch.

Zeker vanwege alle unieke boekingen en de bijgehorende hoge gages? Wel gestoord als je dat vergelijkt met Rewire's early bird prijs van 109 euro.

Corrigeer mij als ik het fout heb maar Rewire boekt volgens mij wel meer dingen die aan het touren zijn. En als ze unieke dingen invliegen is het vaak 1 a 2 personen i.p.v. 6 koppige band inclusief sound engineer. 

Daarnaast is de productie ook duurder van Roadburn. Ze bouwen een oude trein hal om naar een volwaardig podium met dik geluid. 

Nu in de trein op weg naar het werk Timewave Zero aan het luisteren. Nog mooi aan het nagenieten.
Reply
Voor wie interesse heeft, het Volkskrantartikel:

https://archive.ph/hoUeU
Reply
(Yesterday, 09:09)Loov Wrote: Corrigeer mij als ik het fout heb maar Rewire boekt volgens mij wel meer dingen die aan het touren zijn. En als ze unieke dingen invliegen is het vaak 1 a 2 personen i.p.v. 6 koppige band inclusief sound engineer. 

Daarnaast is de productie ook duurder van Roadburn. Ze bouwen een oude trein hal om naar een volwaardig podium met dik geluid. 

En Roadburn is altijd duur geweest, eerste editie met grotere capaciteit kostte 185 euro. Voor die uitbreiding was het ook binnen een zucht en een scheet uitverkocht. Het zal er ook aan liggen aan dat het een nichefestival is, North sea jazz is ook duur.

Mijn wens voor 2025 is wel lekker lenteweer, want net als vorig jaar was het ook nu regenachtig en nog een paar graden kouder, want vorig jaar was nog niet koud genoeg blijkbaar.
Reply
(Yesterday, 09:19)Willie Wrote:
(Yesterday, 09:09)Loov Wrote: Corrigeer mij als ik het fout heb maar Rewire boekt volgens mij wel meer dingen die aan het touren zijn. En als ze unieke dingen invliegen is het vaak 1 a 2 personen i.p.v. 6 koppige band inclusief sound engineer. 

Daarnaast is de productie ook duurder van Roadburn. Ze bouwen een oude trein hal om naar een volwaardig podium met dik geluid. 

En Roadburn is altijd duur geweest, eerste editie met grotere capaciteit kostte 185 euro. Voor die uitbreiding was het ook binnen een zucht en een scheet uitverkocht. Het zal er ook aan liggen aan dat het een nichefestival is, North sea jazz is ook duur.

Mijn wens voor 2025 is wel lekker lenteweer, want net als vorig jaar was het ook nu regenachtig en nog een paar graden kouder, want vorig jaar was nog niet koud genoeg blijkbaar.

Vond het dit jaar sterk meevallen hoeveel acts op Rewire met een reguliere tour bezig waren, dat was ook niet zo heel veel. De productie van Rewire kan je ook moeilijk goedkoop noemen, met dat scala aan verschillende zalen ook.
Ik vermoed dat Rewire gewoon een wat groter subsidiepotje heeft. Ter indicatie (dit is maar een van de potjes van waaruit gevist kan worden), van het FPK (https://meerjarig.fondspodiumkunsten.nl/...dies/zuid/) krijgt Roadburn 75 duizend per jaar, waar Rewire 200 duizend ontvangt. Wellicht een druppel op de gloeiende plaat, maar deel het verschil door pak hem beet 7000 bezoekers en je zit al aan zo'n 20 euro per ticket.

Geen idee hoeveel het verschil aan subsidies ontvangen uit andere potjes is, maar Rewire kan zich denk ik traditioneel gezien ook makkelijker vooruitstrevend profileren, aangezien voor een doorsnee ambtenaar om een metalfestival meer cliché's hangen. Het is wellicht ook een van de redenen dat Roadburn zich ook breder is gaan profileren.

En ook niet vergeten dat een Rewire ticket voor 3 dagen is, terwijl je voor een Roadburn ticket 4 dagen festival krijgt.

Edit: Rewire ontvangt bijvoorbeeld ook 75 duizend uit het stimuleringsfonds https://www.stimuleringsfonds.nl/toekenn...ewire-2024 en boekt een Nick Verstand die voor zijn productie daar ook 35 duizend uit heeft ontvangen https://www.stimuleringsfonds.nl/toekenningen/cocon-3. Ter indicatie hoe die subsidies best wel tot een aardig bedrag op kunnen tellen.
[+] 2 users say Thank You to Locor for this post
Reply
Ik vind wel dat die zondag niet zo lekker ingedeeld is. Heb liever dat de Hall Of Fame wegvalt dan de Terminal kwa venue. Ieder jaar neem ik me ook weer voor om een keer de Paradox te bezoeken, maar dat komt er steeds niet van.

Vond de secret acts ook niet denderend dit jaar, maar goed dat kan je ze ook niet altijd kwalijk nemen.
Reply
(Yesterday, 11:38)Indiaantje89 Wrote: Ik vind wel dat die zondag niet zo lekker ingedeeld is. Heb liever dat de Hall Of Fame wegvalt dan de Terminal kwa venue. Ieder jaar neem ik me ook weer voor om een keer de Paradox te bezoeken, maar dat komt er steeds niet van.

Vond de secret acts ook niet denderend dit jaar, maar goed dat kan je ze ook niet altijd kwalijk nemen.

The Engine Room die er op zondag niet is een ongoing discussie binnen Roadburn zelf ook. Ze gaven aan dat het gewoon te duur is om The Engine Room op zondag open te houden. Is dus puur een financiële afweging om ticket prijzen 'laag' te houden. Ik had wel het gevoel dat ze er naar neigen om de zondag een volwaardige dag van te maken.

Zondag vind ik ook altijd lastigste dag op mijn weg te vinden. Smile
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)