Thread Rating:
  • 1 Vote(s) - 5 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Concertzalen
#1
Volgens mij bestond nog niet zo'n topic en het lijkt me wel handig om in dit topic onze bevindingen van de verschillende bezochte concertzalen te delen. Willie heeft in een ander topic al afgetrapt.

Paradiso blijft voor mij wel één van de fijnste zalen van het land. Doornroosje kom ik ook graag. 013 en Effenaar vooral hele zakelijke locaties, zonder veel sfeer, maar wel meestal prima geluid en goed zicht vanaf bijna overal in de zaal.

In België vind ik de AB sfeerloos, dit geldt ook voor Trix in Antwerpen. Botanique vind ik wel een redelijk fijne zaal. Ook de rotonde aldaar is voor bepaald soort optredens zeer geschikt.

In Keulen heb je ook wel een paar goede locaties. E-werk is een prima zaal, Gebaude 9 een lekker achterafgelegen smoezelige zaal.

Wat zijn jullie (minst) favoriete locaties?
Reply
#2
E-work in Koln is een schitterende zaal! Vorig jaar The Knife gezien en was echt puike locatie met goed geluid.
Gebaude 9 in Koln is ook aanrader, vies onderkomen dat doet denken aan communistisch Duitsland.

Paradiso maar 1 keer geweest en beviel prima, zowel kwa locatie als geluid en sfeer.

Effenaar is ook wel ok. Overal goed zicht, alleen vind ik het sfeerloos.

In Limburg heb je grote popzaal bij Parkstad Limburg Theaters, en dat is wel de mooiste concertzaal van Limburg. Je kan staan in de zaal of op balkon zitten. Perfect zicht in hele zaal en ook hier sfeer en goed geluid.

Kwa grote locaties ben ik altijd tevreden over Sportpaleis (behalve laatste keer AF) en Vorst-Nationaal.
Reply
#3
Goed idee, kom later nog wel met andere bijdragen aan dit topic.

Willie Wrote:Maar Tivoli, ik weet het niet, nu 2 zalen gezien en beide verre van overtuigend, Waar Pandora wel een mooi zaaltje had kunnen zijn (maar door aanwezigheid van veel ramen en daglicht het niet is) is de Ronda nogal een onoverzichtelijke zaal met 2 van die trappen aan de zijkant. Het voelt nogal naar aan bij binnenkomst, dat kan geen goed teken zijn. Nog gekker vind ik dat wanneer je door de hoofdingang binnen het net lijkt alsof je het ziekenhuis uit 28 days later binnen stapt, steriel, bijna uitgestorven, nul sfeer en gezelligheid, heel vreemd.
Reply
#4
Melkweg is aan alle kanten kut.

Veel te druk, barpersoneel dat te beroerd is te werken, eind van de show word je direct naar buiten gekeken, bloedverziekend heet, matig geluid en daarnaast verschrikkelijk duur.

Favoriete zaal is Boerderij. Niet te groot, vriendelijk personeel, genoeg bierkeus (van de tap), goed geluid en overal waar je staat goed zicht op het podium. Ook altijd goede sfeer maar dat komt grotendeels door het wat oudere publiek wat er op af komt.
013 vind ik ook een fijne zaal maar maar mist door de grootte een beetje de charme die De Boerderij wel heeft.
Reply
#5
metal bouwie Wrote:Melkweg is aan alle kanten kut.

Veel te druk, barpersoneel dat te beroerd is te werken, eind van de show word je direct naar buiten gekeken, bloedverziekend heet, matig geluid en daarnaast verschrikkelijk duur.
.

Dan maar geen kaart kopen voor Future Islands als ik dit zo lees.
Reply
#6
Ik vind Paradiso dus vrij naar. Belachelijk duur en vaak ook matig geluid.

Ik ben wel enthousiast over de nieuwe Vredenburg. De twee keer dat ik in de Ronda was was het geluid echt waanzinnig goed. Snap wel dat Willie het steriel aan vindt voelen, het is dan ook net opgeleverd.

Pandorra was ik alleen toen het donker was, en dat vond ik wel echt een meerwaarde. Ik ben nog niet in de Cloud Nine geweest, dat komt binnenkort met Christian Scott wel, maar de Hertz is echt een geweldige zaal. Jammer dat daar weinig fatsoenlijks komt.

Eigenlijk kan je de leukste zalen buiten de randstad vinden: Doornroosje, Hedon, Vera. Tot mijn grote schaamte moet ik bekennen dat ik nog nooit in de 013 ben geweest.
Reply
#7
Oude Zaal Melkweg is weinig mis mee.
Reply
#8
En leuke Amsterdamse zalen zijn er genoeg: OT301, OCCII, Doka.
Reply
#9
BigBird Wrote:In Limburg heb je grote popzaal bij Parkstad Limburg Theaters, en dat is wel de mooiste concertzaal van Limburg. Je kan staan in de zaal of op balkon zitten. Perfect zicht in hele zaal en ook hier sfeer en goed geluid.

Op zich een mooie zaal, maar ook erg steriel en schouwburg achtig. De nieuwe nor in Heerlen is ook niet veel mis mee, Volt in Sittard nog niet geweest.

Oude zaal Melkweg is inderdaad een prima zaal, the Max (of heet dit inmiddels weer anders?) vind ik verschrikkelijk.
Reply
#10
BigBird Wrote:
metal bouwie Wrote:Melkweg is aan alle kanten kut.

Veel te druk, barpersoneel dat te beroerd is te werken, eind van de show word je direct naar buiten gekeken, bloedverziekend heet, matig geluid en daarnaast verschrikkelijk duur.
.

Dan maar geen kaart kopen voor Future Islands als ik dit zo lees.

Jawel, want de Oude zaal is weer 1 van de betere zalen in ons land, veel minder druk.
Reply
#11
Murdoc Niccals Wrote:En leuke Amsterdamse zalen zijn er genoeg: OT301, OCCII, Doka.

Zalen zijn leuk, het publiek ronduit kut.
Reply
#12
Oude Zaal Melkweg is prima inderdaad. Gewoon The Max vermijden. OT301 zou ik eens heengaan tot op het laatste moment dat optreden werd verplaatst naar de Melkweg Oude Zaal vanwege onverwachte populariteit. Daardoor eigenlijk alleen De Trouw, People's Place en Bitterzoet gezien van de kleinere zaaltjes in Amsterdam. Maar Paradiso blijft voor mij toch wel een favoriet. Heb de meeste grote hallen in de lage landen wel gehad inmiddels. Heb vooral veel kleine zalen buiten de Randstad niet gezien. En zolang ik in de Randstad woon zal dat waarschijnlijk ook niet snel gebeuren omdat je toch niet op en neer kunt treinen naar Tilburg, Groningen etc. Ben wel een keer met de auto naar de Oosterpoort geweest met m'n pa voor Wilco. Dat was best een prima zaal voor zo'n optreden. Ben ook een keertje in Het Paard geweest voor Seasick Steve, had niet verwacht dat het van binnen zo'n moderne zaal zou zijn gezien de buitenkant. En De Waerdse Tempel ben ik ook nog eens geweest. Staat echt in de middle of nowhere, maar een mooi nieuwbouw pand. Maar ik geloof dat het al niet meer in gebruik is?
Reply
#13
Paradiso is inderdaad wel aardig, maar wordt vakkundig de nek omgedraaid door veel te veel mensen binnen te laten.

En het is inderdaad een dure zaal, bizar dat het optreden van Daughter daar ruim 30% duurder was dan in Doornroosje, terwijl dat ook nog eens een veel kleinere zaal is, waar je vervolgens ook nog veel meer ruimte hebt. Tel daar het gratis parkeren op 5 minuten lopen bij op en de keuze is snel gemaakt. En Doornroosje is inderdaad 1 van de leukste zalen in het land. Ben wel bang voor wat er voor terugkomt.
Reply
#14
Willie Wrote:
BigBird Wrote:
metal bouwie Wrote:Melkweg is aan alle kanten kut.

Veel te druk, barpersoneel dat te beroerd is te werken, eind van de show word je direct naar buiten gekeken, bloedverziekend heet, matig geluid en daarnaast verschrikkelijk duur.
.

Dan maar geen kaart kopen voor Future Islands als ik dit zo lees.

Jawel, want de Oude zaal is weer 1 van de betere zalen in ons land, veel minder druk.

Laatste keer dat ik er was was in The Max. Is dat de oude zaal?

Overigens kan ik me niet voorstellen dat de andere zalen een stuk beter zijn.

Wat ik nog vergat te vermelden is dat op de Melkweg blijkbaar veel studenten afkomen die niks met de muziek hebben maar komen om 'te stappen'. Veel gepraat dus in de zaal (is overal wel maar vond het hier wel erg opvallend). Is niet voor niks dat bezoekersaantallen van Melkweg hard achteruit gaan.
Reply
#15
Wat mij behoorlijk stoort aan iig Paradiso en Melkweg, is dat stomme systeem met een lidmaatschap dat, samen met de 'servicekosten' al snel een euro of 7 bovenop de gepubliceerde prijs knalt.

Verder op zich prima zalen, Paradiso is toch wel mooi (maar vind ik soms wat kil, door het hoge plafond?) maar Bitterzoet vind ik misschien wel de fijnste. Tivoli de Helling is ook een prima zaal, de nieuwe Tivoli moet ik nog leren kennen, Ekko ook fijn.
Reply
#16
Botanique is denk ik wel de vetste locatie waar ik ben geweest. In Nederland wel tevreden over de 013, Doornroosje, Ekko, Luxor (Arnhem) en Paradiso. Melkweg zalen kan ik me niet echt meer herinneren.

Vroeger in Rotterdam ook nog wel eens in de Watt een mooie ervaring gehad. Was er een paar weken geleden in de buurt maar dacht de zaal niet meer te kunnen vinden, is deze verdwenen?
Reply
#17
metal bouwie Wrote:
Willie Wrote:
BigBird Wrote:Dan maar geen kaart kopen voor Future Islands als ik dit zo lees.

Jawel, want de Oude zaal is weer 1 van de betere zalen in ons land, veel minder druk.

Laatste keer dat ik er was was in The Max. Is dat de oude zaal?

Overigens kan ik me niet voorstellen dat de andere zalen een stuk beter zijn.

Wat ik nog vergat te vermelden is dat op de Melkweg blijkbaar veel studenten afkomen die niks met de muziek hebben maar komen om 'te stappen'. Veel gepraat dus in de zaal (is overal wel maar vond het hier wel erg opvallend). Is niet voor niks dat bezoekersaantallen van Melkweg hard achteruit gaan.

The Max is de grote zaal. De Oude zaal is de kleine zaal.
Reply
#18
kurtje Wrote:Vroeger in Rotterdam ook nog wel eens in de Watt een mooie ervaring gehad. Was er een paar weken geleden in de buurt maar dacht de zaal niet meer te kunnen vinden, is deze verdwenen?

Nee, heet nu Asian supermarket.
Reply
#19
Mijn favoriete zalen volgens categorie:

-Beste geluid: De Kreun
-Beste publiek: De Kreun
-Beste programmatie: Magasin 4
-Beste sfeer: Magasin 4
-Beste organisator: Democrazy
-Beste nichezaal: Trix (voor de hardere shows en vaak exclusieve dingen als Sleep, Slint, etc.)
-Beste buitenlandse zaal: 013, hands down
-Meest originele zaal: Vk*

Voorts programmeert Het Depot vrij deftig, daar pik ik af en toe wel eens een optreden mee, want organisatorisch een prima zaal. Botanique vind ik op bijna elk vlak heel erg kut, AB heeft natuurlijk het meest complete programma, maar laat ik links liggen i.v.m. belachelijke geluids- en andere limieten. Dingen die er staan en echt de moeite zijn, pik ik simpelweg mee in het buitenland of later op een festival.

Eervolle vermeldingen voor andere leuke zaaltjes waar ik al geweest ben: Bla in Oslo, Tivoli Oudegracht (helaas dicht) vond ik een fantastische zaal, in ware Sovjet-stijl. De Magdalenazaal in Brugge of De Zwerver in Leffinge zijn veredelde jeugdhuizen, maar toch heel erg aangenaam. Helemaal underground is dan een The Pit's in Kortrijk of zalen die niet het hele jaar door worden gebruikt zoals veel zaaltjes die ik tegenkwam tijdens LGW? Mayday, etc. Qua zalen is Nederland sowieso baas. In de wereld, zelfs.

Tot slot vind ik de Paradiso een zeer mooie zaal, maar geluidtechnisch kan je er geen mirakels van verwachten. Het is namelijk een kerk.
Reply
#20
Quote:Tivoli Oudegracht (helaas dicht) vond ik een fantastische zaal, in ware Sovjet-stijl.

Dan moet Doornroosje ook wel bevallen. Staat in een woonwijk en de voorkant ziet er zo uit.

[Image: papa-werk-0011.jpg]
Reply
#21
Piet Knaak Wrote:The Max is de grote zaal. De Oude zaal is de kleine zaal.

The Max is de rotste zaal in Nederland, ga er echt nooit meer heen (tenzij gratis of zo, dan heb ik ook geen principes meer).

Als ze nu eens beginnen om de capaciteit met 400 mensen terug te schroeven dan zijn we al een heel eind.
Reply
#22
Leukste ervaring was eigenlijk wel le petit bain in Parijs.

[Image: Petit-Bain-Encore-Heureux-culture-salle-...-paris.jpg]
Reply
#23
Mocht er interesse zijn, wil ik wel wat schrijven over zalen in Amerika.

Paar jaar terug was ik De Meester in Almere, veel jongelui maar alsnog een aangename sfeer ondanks dat het in Almere was.

Melkweg Max is alleen te doen tijdens niet-uiverkochte shows, anders is het daar veels te druk en benauwd.
Overigens doodzonde om te horen dat Tivoli Oudegracht is gesloten, die tunnelachtige ingang was heel fijn, voelde alsof je in een andere wereld stapte.
Reply
#24
Op aanraden van Jorisz toen in Uebel & gefahrlich geweest. Ook een mooie locatie hoor.

[Image: uug_bunker.jpg]
Reply
#25
Wow.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)