Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Governors Ball / Panorama NYC
#1
Onwijs tof weekend gehad met drie dagen lang topweer. Vanuit Europa is dit prima te combineren met een reis naar de Amerikaanse oostkust of een bezoek aan NYC.

Er zijn drie grote podia en een tent stage, en er worden twee bands tegelijk geprogrammeerd. Helaas ging mijn metgezel liever ging voor de "sfeer" en voor de chicks, dus ik heb bepaalde acts moeten missen (Janelle Monae, Deafheaven, alles behalve twee nummers van Grimes). Maar de tickets waren cadeau van hem, dus dan is het wel "samen-uit-samen-thuis."

Eerste half uur La Roux meegepakt op Vrijdag; was groot fan van haar eerste album zo'n vijf jaar terug, maar de nieuwe nummers sloegen volledig dood. Haar synth-pop sound blijft super chill voor een festival, maar had het toch liever meegemaakt languit in het gras vanaf een groter podium i.p.v. staand in een krappe tent.
Daarna uurtje Phoenix gezien. Geweldige set, strakke medleys van hun oudere nummers (bijv. Too Young samen met Girlfriend) en toevallig speelde ze Love like a Sunset net toen de zon uit de lucht verdween. Deze band komt helemaal tot hun recht in Amerika.
Headliner slot van Outkast was een puike hiphop show; zowel Andre als Big Boi hadden er zin in en alle bekende nummers waren goed gedoseerd in de setlist. Een grote vooruitgang dus over hun beruchte Coachella optreden. Verder alleen maar de twee laatste nummers van Damon Albarn gezien; bleek dat hij daarvoor zowel Clint Eastwood speelde als Feel Good Inc met gastoptreden van De La Soul. Fuuuuuuuck....

Binnenkomst op zaterdag was fucking bizar: eerst allerlei vertraging op de loopbrug naar het festival omdat iedereen gelijktijdig besloot aan te komen, en toen werdt er geeneens moeite gedaan aan de poort om je ticket te scannen en je tassen door te halen.
Disclosure stond overdag geprogrammeerd in de brandende hitte. Had hier mijn reserveringen bij wegens het gebrek aan lichtshow, maar het werkte prima, was een heerlijk feestje. De band staat een stuk zelfverzekerder op het podium, en spelen zo strak dat het gemis van de meeste live vocalen geen stoornis is. Paar nummers Glitch Mob gezien maar boeide niet echt, het enige wat opviel was hun live cover/remix van The Prodigy's Breathe.
The Strokes mocht spelen als sub-headliner voor een uitzinnige menigte. Ik snapte nooit alle ophef en hype over deze muziek en vond de bandleden maar een stel overgewaardeerde rukkers, maar na dit concert ben ik helemaal om. Wat een ruige en strakke doorsnede van alle vijf albums, hartstikke nonchalant en cool gespeeld. Die zanger Casablancas, WTF is die gast zwaar aan de drugs ofzo? Hij zag er hartstikke ongezond uit en kraamde allerlei onzin uit tijdens zijn bindteksten. Maar charisma heeft ie zeker, en zijn stofzuiger stem bleef het hele optreden overeind. Echt klasse. Ook Sleigh Bells voor de helft meegemaakt en hun geluidsmuur viel erg in de smaak. Wou dat ik wat research had gedaan van te voren door hun albums te beluisteren, want ik kende geen enkele track.
Om de avond te eindigen waren we om het kwartier gaan wisselen tussen headliners Jack White en Skrillex.
Jack White... meh. Sterke muzikant en bandleider, absoluut, maar zijn liedjes begonnen snel te vervelen en zijn schreeuwstem raakte op de zenuwen. Opkomst was ook bedroevend, zeker in tegenstelling tot Outkast en The Strokes, deze man was niet headliner waardig voor zo'n groot festival. Wel fijn om op het einde los te gaan op Alle Duitsers Zijn Homo Seven Nation Army.
Skrillex had ik een paar dagen terug al gezien in koud, bumfuck New Hampshire met allemaal ongezond-uitziende mongolen. Op dit festival was het met een zwoele avond temperatuur van 23 graden veel gezelliger om op los te gaan. Publiek was ook normaler, geen enkele malloot gezien in neon kleurige kleding. Wel was er die gozer die lekker urineerde in het gras middenin het publiek, maar goed, je kunt niet alles hebben.

Laatste dag begonnen met de kadaver rap van Earl Sweatshirt en Tyler, the Creator. Earl lijkt me wel een aardige jongen. Tyler blijft een fucking griezel. Maar +1 voor Tyler door iedereen in het VIP voorvak belachelijk te maken. Ook +1 naar alle meiden die luidkeels meezongen met My Bitch Suck Dick Like She Suck Dick. De raps van allebei waren prima te verstaan, voor zover ik hun slang taaltje begreep. Blij dat ik ze nu pas zag i.p.v. drie jaar geleden tijdens de Odd Future hype, toen Earl nog niet mee deed.
Paar nummers Bloody Beetroots en ik moet bekennen dat ik helemaal geen "muziek" heb gehoord. Was nog lomper dan Glitch Mob.
Foster the People was een grote deceptie en teleurstelling. Was fan van hun eerste album, maar live zijn dit een stel ontzettende amateurs. Totaal geen chemie op het podium en in het publiek. De zanger klonk hartstikke vals en bewoog maar wat heen en weer; hij kon geeneens zijn danspasjes van dat beruchte SNL optreden goed nadoen. Snel een vork hierin steken. Empire of the Sun was daarentegen een grote verrassing: oorspronkelijk was ik nogal lacherig bij het zien van Youtube clips van hun spektakelshow, maar live in een tent vol met mooie jonge dames was het helemaal te gek. Oke, de hele show moet verhullen dat de meeste nummers muzikaal niet boeiend zijn, maar de uitzinnige reacties op We Are the People en Alive waren genoeg om dit te rechtvaardigen.
Kwartiertje Axwell /\ Ingrosso gezien en het was niks anders dan gebakken lucht. Dikke LOL naar iedereen die dure kaartjes kocht voor de afscheidstour van Swedish House Mafia onder het mom dat ze echt uit elkaar zouden gaan.
Vampire Weekend was de perfecte festival afsluiter; briljante nummers, helder geluid, overal dansende mensen. Zie ook dit filmpje dat ik maakte. Als hun volgende album net zo sterk is als Modern Vampires of the City, zullen deze gasten overal gaan headlinen.

Qua publiek deed het mij erg denken aan mijn laatste keer Lowlands in 2009; aantal vervelende types en verwende middlebare scholieren van afkomst, maar ook heel veel chille gasten en oprechte muziek liefhebbers. Ook heel veel mooie meiden met bilpartijen in strakke broekjes.
Wel opvallend was dat je voor aanvang van veel optredens nog gemakkelijk naar voren kon lopen. De trend was echter dat heel veel mensen doodleuk tien minuten na aanvang arriveerden, en hun best deden om helemaal naar voren te dringen. Dit zou iets typisch New Yorks kunnen zijn, maar eigenlijk is dit symptomatisch van de huidige wereld waar we in leven.

Mocht iemand dit festival serieus overwegen voor 2015, laat maar horen!
Reply
#2
Leuke review zeg. Start es een blog over EDM man, die zou m'n fucking startpagina worden. Briljant geschreven gewoon.
Reply
#3
Tof! Wel mis ik Interpol.
Reply
#4
Leuk verslagje. Het is te hopen dat The Strokes snel naar Europa komen.
Reply
#5
Aron Wrote:Leuke review zeg. Start es een blog over EDM man, die zou m'n fucking startpagina worden. Briljant geschreven gewoon.

Dank je, maar mijn interesse in EDM verwaterd.

F-JЩ Wrote:Tof! Wel mis ik Interpol.

Die stonden tegelijk geprogrammeerd met EOTS, en ik had ze vorige week al gezien in een kleine zaal. Zou natuurlijk wel vet geweest zijn om Interpol in hun eigen stad te zien spelen.
Reply
#6
2015 datum: 5 t/m 7 Juni. Dus een week voor Pinkpop.

Wel vervelend: weekend tickets zijn van $250 naar $300 gegaan. 20% verhoging, WTF?
Reply
#7
Je ziet wel aan de prijs van de tickets dat de gage's een stuk hoger zijn in USA. Ik ben blij dat we hier nog festivals hebben die aantrekkingskracht hebben op de artiesten en bureau's zelf.
Reply
#8
De wisselkoers dollar/euro speelt ook een rol hier
Reply
#9
Vanmiddag de line-up
Reply
#10
Hij staat online: http://governorsballmusicfestival.com

Wereldschokkend is het niet.
Reply
#11
Quote:Drake
The Black Keys
Deadmau5
Florence + The Machine
Lana Del Rey
My Morning Jacket
Björk
Ryan Adams
Noel Gallagher's High Flying Birds
Chromeo
Flume
Tame Impala
The Decemberists
Hot Chip
St. Vincent
The War on Drugs
Ratatat
Death From Above 1979
SBTRKT
Charli XCX
Rudimental
Royal Blood
Conor Oberst
Atmosphere
Little Dragon
Vance Joy
A-TRAK
Big Gigantic
Weird Al Yankovic
Future Islands
Marina & the Diamonds
Sturgill Simpson
Angus & Julia Stone
Sharon Van Etten
Twin Shadow
ODESZA
Mayer Hawthorne
Moon Taxi

Kiesza
Labrinth
Gorgon City (live)
J. Roddy Walston & the Business
Clean Bandit
DIIV
Chronixx and the Zincfence Redemption
Kaytranada
Logic
Benjamin Booker
People Under the Stairs
Rustie
White Lung
Strand of Oaks
Priory
Echosmith
HolyChild
ASTR
The Districts
Hermitude
Bishop Nehru
STREETS OF LAREDO
Charlotte OC
Kate Tempest
DMA's
The Picturebooks
Reply
#12
Stefan Wrote:Hij staat online: http://governorsballmusicfestival.com

Wereldschokkend is het niet.

Toch de eerste bevestiging dat Björk tourt denk ik.
Reply
#13
Ja, nee. Dit is het ook niet. Paar goeie dingen (Björk is wel top) maar de rest middelmatige meuk.
Reply
#14
Dat is geloof ik precies rond het einde van Björk's tentoonstelling bij het MOMA, was al wel verwacht dat er dan een optreden zou zijn. Ben benieuwd of ze dan direct door gaat met touren!
Reply
#15
Toch wel een stuk of 10 acts waarvan het me leuk lijkt als ze bij die 2/3 horen die twee weken later in Hilvarenbeek spelen.
Reply
#16
FlyLo komt trouwens ook (staat niet in de lijst van BB).

Zitten een dozijn namen tussen die ik (weer) zou willen zien, maar een deel daarvan zal vast met elkaar overlappen. Vorig jaar was beter.

Weird Al is eigenlijk de tofste verrassing, maar als ik deze weer doe zal het zijn wegens alle sociale randzaken.
Reply
#17
Zie hier het resultaat van $35 in service- en verzendskosten per ticket:

[Image: EVh9f6u.jpg]
[Image: xpRTnRb.jpg]

Het blokkenschema werkt verder ook bizar gunstig uit. Wordt een lekker decadent weekend.
Reply
#18
en je krijgt er voldoende slaap, aangezien het 's avonds al om 23.00 uur afgelopen is.
Reply
#19
NYC slaapt nooit, hoor.
Reply
#20
hythloth Wrote:NYC slaapt nooit, hoor.

Nee, maar jij toch wel mag ik hopen?
Reply
#21
Dat was dus weer een top weekend. Echt, al was de lineup minder dan vorig jaar en was alles ook nog duurder, GovBall blijft een geweldige mini-vakantie naar NYC.

Met uitzondering van een paar technische issues (daarover later meer) verliep alles prima qua organisatie. GovBall is het enige grote Amerikaanse festival waar Live Nation momenteel geen eigendom in heeft, en dat merk je de gehele tijd qua aankleding en sfeer. Ze doen hun best om het hele festival een New Yorkse cultuur mee te geven, terwijl je ver genoeg bent van de binnenstad om je in een andere plek te voelen. Het was ook 20-25 graden overdag met zon tijdens het hele weekend, dus alle meiden trokken hun beste outfits aan. Superveel vrouwelijk schoon gezien, vooral tijdens het liggend chillen in het gras en naar boven kijken terwijl iedereen langs je heen liep.
Verder werdt de catering verzorgd door een stuk of 20-25 hippe restaurants/eettentjes uit de stad, dus qua voedsel had je allerlei opties. Zo was er bijv. een kraampje waar ze een zogeheten Ramenburger verkochten, waar je minstens een half uur in de rij voor moest staan (niet geprobeerd dus, maar zag er wel lekker en apart uit).

Dit jaar hebben mijn broer en ik het rustig aan gedaan om bij te komen van allerlei IRL hektiek, en we hebben dus weinig vooraan gestaan. Helaas werdt er bij optredens meer gepraat dan geluisterd des de meer je achteraan stond, en waren er ook veels te veel prostitots aanwezig die zich in groepen van minstens tien arm-in-arm door het publiek dringden, om dan vervolgens luidruchtig en irritant te doen. Maar dat is immiddels het recept van elk groot massa muziekevenement, dus je maakt er vrede mee.

De locatie van het festival ligt op Randall's Island, tussen de boroughs Manhattan, Queens, en The Bronx. De gemakkelijkste en goedkoopste manier om GovBall te bereiken is via de metro naar Harlem, en dan 20 minuten lopen over een brug naar het eiland.

[Image: 7Gatp1J.jpg]
[Image: DNHeOQV.jpg]

Op vrijdag arriveerden we pas om 15:00 en hebben daardoor DIIV en Rae Sremmurd gemist, maar ben er niet rouwig om (die laatste had overigens een ongelukje op het podium, zie ook NSFW foto).
Als eerste stukjes van Charlie XCX en Chromeo meegepikt. Die Charli chick kwam over als een ordinair korpsmeisje, en was lang niet zo geil als op haar persfoto's. Chromeo al een paar keer eerder gezien en ze brachten niets nieuws, totdat ze de riff deden van Vampire Weekend's Cape Town Kwassa Kwassa. Vervolgens kwam Ezra Koenig ook echt het podium op om het nummer voluit te spelen, wat als een leuke verrassing bijdroeg. De festivalapp voorspelde een gigantische opkomst voor elektronicaduo Odesza, dus daarvoor hadden we vroeg een goede plek in de tent geregeld. Deze twee gasten uit Seattle zijn naar de Disclosure-school van optredens geweest (vocalen op band, live drumpads), maar kregen met hun chille dancepop iedereen aan het dansen en schuren. Wordt gegarandeerd een toekomstige Bravo act voor Lowlands.

[Image: 8cRRI6I.jpg]

Half uurtje The Decemberists geluisterd tijdens avondeten, net als vorig jaar op Boston Calling vond ik het geen reet aan. Mocht iemand een goede reden hebben om dit een laatste kans te geven, roept u maar! Florence + the Machine speelde solide, nogal aanstellerig en dramatisch, maar luistert lekker weg. De zang was niet altijd toonvast, maar er zat genoeg gevoel in om het goed te maken. Had de grootste opkomst van het hele weekend, dus met die headliner status zit het goed.
Daarna eindelijk Ratatat kunnen zien. Voor de leken: tijdens 2010-2011 was hun muziek dè soundtrack van alle Amerikaanse studentikoze stoners. Deze gasten waren superstrak en maakten hun status als jonko-act helemaal waar; Loud Pipes, Cream on Chrome en Wildcat kregen een heldenonthaal. Na de eerste helft besloten we om de rest van het optreden zittend vanuit het gras te volgen i.p.v. staan. Dat was een goede keuze, want het publiek in het gras was helemaal wappie en van de wereld, met als hoogtepunt twee salvia/paddo trippende meisjes die over elkaar heen aan het rollen waren en een oneindige slappe lach hadden.

[Image: CTLSCo2-1.jpg]

Drake had de eer om te bewijzen dat hij de grootste piemel in New York heeft headliner waardig is. Als persoonlijkheid is Drake een totale fake fuck, en zijn rapskills zijn wisselvallend. Verder werdt ook de beruchte rap airhorn om de paar nummers ingezet (dat geluidseffect is toe aan pensioen). Zijn kapsones en geslijm hadden wel hun effect, want het hele terrein ging hard op alle bangers en meezingers. Het tempo was dik in orde en ik kreeg nooit het gevoel dat hij gastrappers miste. Niet hoogstaand dus, maar wel geslaagd als afsluiter en beter dan verwacht na alle negatieve recencies van Coachella.

Zit nog volop in de post-festival depressie, dus later verslag van de andere twee dagen.
Reply
#22
Meer mensen die stiekem een beetje van hythloth houden?

Je leert nog eens wat, prostitots Big Grin
Reply
#23
hythloth Wrote:Met uitzondering van een paar technische issues (daarover later meer)

Lana Del Rey die verzoop door het Black Keys geluid? Las dat ook Deadmau5 problemen had met geluid.

http://noisey.vice.com/blog/lana-del-rey...all-review

http://www.billboard.com/articles/column...ew-york-at

http://www.theguardian.com/music/2015/ju...r-deadmau5

Maar dit festival klinkt wel erg ok om keer te bezoeken, zeker met weekje NY in combinatie.
Reply
#24
hythloth Wrote:Voor de leken: tijdens 2010-2011 was hun muziek dè soundtrack van alle Amerikaanse studentikoze stoners.

Niet alleen in Amerika hoor. Wink

Ik hoop zo erg dat ze nog een keer naar Nederland of hier in de buurt komen.
Reply
#25
Mooi verslag, bedankt.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)