Thread Rating:
  • 3 Vote(s) - 5 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Het grote culinaire topic (voor alles over lekker eten en drinken)
#76
geluksknikker Wrote:
Dielie Wrote:In search of perfection op 24-kitchen.
Geweldig programma

Mooi he! Eén van de lichtpuntjes op 24 kitchen, voor het overige vind ik er weinig meer aan.

Nee de rest is volop herhalingen. Ik vond Anthony Bourdain ook altijd goed.
#77
Dure Australische dollar nekt wijnmaker AMSTERDAM

De dure Australische dollar maakt slachtoffers ’down under’. De mijnbouw en industrie hadden het al moeilijk, nu krijgen ook de Australische wijnmakers het voor de kiezen.

Casella Wines, de maker van de Yellow Tail-wijn, moest gisteren als eerste van de grote wijnmakers in spoedberaad met de banken. De dure Australische dollar heeft de wijn te kostbaar gemaakt voor de Amerikaanse markt, waar driekwart van de omzet van Casella behaald wordt.

Casella, de derde wijnmaker van Australië en de grootste wijnmaker in familiehanden, maakte twaalf jaar geleden furore door zich als eerste Australische wijnproducent vrijwel volledig op de Amerikaanse markt te richten. Toen stond een Australische dollar echter nog op 0,57 Amerikaanse dollar, nu is de Australische munteenheid zijn Amerikaanse naamgenoot in waarde gepasseerd. Omdat Casella zijn wijn voor onder de $6 per fles op de Amerikaanse markt brengt, is er voor de Australiërs geen droog brood meer mee te verdienen.
#78
geluksknikker Wrote:Afgelopen zaterdag dus bij Ad Bibendum in Sint Truiden geweest voor hun degustatiemiddag. Wat een prachtig bedrijf is dat! Geweldige wijnen geproefd, leuk gesproken met wijnmakers uit alle hoeken van de wereld en mooie ontdekkingen gedaan. Veel verschillende wijnen gekocht. Misschien nog wel het meest onder de indruk van een Italiaanse bubbel. Maar dan geen slobber prosecco, maar een bubbel uit Franciacorta (het gebied in Italie voor kwaliteitsbubbels) van Bellavista (wordt gezien als de Dom Perignon van die streek). Met 30 euro net zo duur als champagne, maar vele malen lekkerder dan de gemiddelde champagne (Moet of Piper).

@Bigbird: ook verschillende wijnen van Juan Gil geproefd en met Dhr. Gil gesproken. Ik vond vooral zijn meest eenvoudige instapwijn (ca. 6 euro) en zonder houtlagering heel goed (zeker qua prijs/kwaliteit).

Nieuwe data voor 2013:

Quote:Lentedegustatiedagen
Graag geven wij u nu reeds de data voor onze jaarlijkse lentedegustatiedagen door:

Vrijdag 26 april 2013: 18u - 22u
ad Bibendum Sint-Truiden

Zaterdag 27 april 2013: 13u - 19u
ad Bibendum Sint-Truiden

Zondag 28 april 2013: 13u - 19u
ad Bibendum Sint-Truiden


Binnenkort ook weer kortingsdagen online:
http://www.adbibendum.net/nieuws-detail....0b77d92f4e
#79
Vanavond echt weer heerlijk gegeten bij MEDS in Sittard. Salade halve kreeft vooraf en als hoofdgerecht heilbotfilet met wilde gamba, ravioli met venkel en kreeftenjus. Top!
#80
Website ziet er goed uit, die gerechten. Aanrader dus?
#81
BigBird Wrote:Website ziet er goed uit, die gerechten. Aanrader dus?

Zeker een aanrader. Echte mediterrane keuken. Weinig poespas en stevige smaken. Ook mooie wijnen trouwens, voornamelijk Italiaans. Prijs kwaliteit verhouding sowieso dik in orde.
#82
Prijzen vind ik idd meevallen, en menu ziet goed uit.
Binnenkort maar eens plannen.
#83
BigBird Wrote:
geluksknikker Wrote:Afgelopen zaterdag dus bij Ad Bibendum in Sint Truiden geweest voor hun degustatiemiddag. Wat een prachtig bedrijf is dat! Geweldige wijnen geproefd, leuk gesproken met wijnmakers uit alle hoeken van de wereld en mooie ontdekkingen gedaan. Veel verschillende wijnen gekocht. Misschien nog wel het meest onder de indruk van een Italiaanse bubbel. Maar dan geen slobber prosecco, maar een bubbel uit Franciacorta (het gebied in Italie voor kwaliteitsbubbels) van Bellavista (wordt gezien als de Dom Perignon van die streek). Met 30 euro net zo duur als champagne, maar vele malen lekkerder dan de gemiddelde champagne (Moet of Piper).

@Bigbird: ook verschillende wijnen van Juan Gil geproefd en met Dhr. Gil gesproken. Ik vond vooral zijn meest eenvoudige instapwijn (ca. 6 euro) en zonder houtlagering heel goed (zeker qua prijs/kwaliteit).

Nieuwe data voor 2013:

Quote:Lentedegustatiedagen
Graag geven wij u nu reeds de data voor onze jaarlijkse lentedegustatiedagen door:

Vrijdag 26 april 2013: 18u - 22u
ad Bibendum Sint-Truiden

Zaterdag 27 april 2013: 13u - 19u
ad Bibendum Sint-Truiden

Zondag 28 april 2013: 13u - 19u
ad Bibendum Sint-Truiden


Binnenkort ook weer kortingsdagen online:
http://www.adbibendum.net/nieuws-detail....0b77d92f4e

Hier: http://www.adbibendum.net/Uploads/adbibe...E96A13.PDF is hun "eindelotenlijst" te vinden, met hierin heel veel wijnen met forse kortingen. Toch weer wat doosjes besteld. Staan best heel veel interessante aanbiedingen tussen. Echter ook best veel wijnen die weliswaar met indrukwekkende kortingen verkocht worden, maar die ook wel eens over de top kunnen zijn, gezien hun leeftijd.
#84
Veel is al uitverkocht helaas! De aantallen zijn flessen, en geen dozen. Kreeg al mail terug dat mijn bestelling niet meer te krijgen was.

Ik leg wat geld opzij en dan koop ik eind april weer wat moois bij ze.

Morgen gaat open: Toscar - monastrell (gran reserva) 2001 (alicante)
Volgens verkoper een topwijn, die nog max 1,5 - 2 jaar te bewaren is. Wijn heeft 24 maanden op eiken gerepen. Als ie goed is haal ik me nog n doosje voor komende winter. Was maar 5,95 per fles.

Wil eigenlijk ook nog wat dure Bordeaux uit 2009 en/of 2010 kopen om op te leggen. Dit waren zeldzaam goede wijnjaren.
#85
BigBird Wrote:Veel is al uitverkocht helaas! De aantallen zijn flessen, en geen dozen. Kreeg al mail terug dat mijn bestelling niet meer te krijgen was.

Ik leg wat geld opzij en dan koop ik eind april weer wat moois bij ze.

Morgen gaat open: Toscar - monastrell (gran reserva) 2001 (alicante)
Volgens verkoper een topwijn, die nog max 1,5 - 2 jaar te bewaren is. Wijn heeft 24 maanden op eiken gerepen. Als ie goed is haal ik me nog n doosje voor komende winter. Was maar 5,95 per fles.

Wil eigenlijk ook nog wat dure Bordeaux uit 2009 en/of 2010 kopen om op te leggen. Dit waren zeldzaam goede wijnjaren.

Ik had maandagavond meteen de bestelling doorgegeven en toen waren mijn bestelde wijnen nog allemaal voorradig.

In het huidige nummer van Winelife magazine staan veel kooptips voor Bordeauxwijnen. 2009 is inderdaad een topjaar, vergelijkbaar met 2005, 2010 is wisselvalliger, verschilt meer per domein.
#86
geluksknikker Wrote:In het huidige nummer van Winelife magazine staan veel kooptips voor Bordeauxwijnen


weet je er toevallig paar?
#87
BigBird Wrote:
geluksknikker Wrote:In het huidige nummer van Winelife magazine staan veel kooptips voor Bordeauxwijnen


weet je er toevallig paar?

Een paar tips uit de Winelife:

2009, Diane de Belgrave, Haut-Medoc, € 14,95 (www.colaris.nl)
Must-have. Is nu al goed te drinken, maar kan nog zeker opgelegd worden. Is het kleine zusje van Grand Cru Chateau Belgrave

2009, Chateau Bel Air, Saint-Estephe, € 19,20 (www.okhuysen)
Serieuze dinerwijn, met bewaarpotentie

2010, Chateau La Croix Romane, LaLande de Pomerol, € 20,29 (www.degoudenton)
Spetterend chic, 80% merlot.

Overigens staan er meer Bourgogne wijnen besproken in dit nummer dan Bordeaux, zie ik nu. Hier: http://www.bbr.com/fine-wine/bordeaux-09...rs-verdict staat een handig overzicht van Bordeaux wijnen uit 2009 die door Parker zeer goed zijn beoordeeld. De prijzen zijn meestal ook navenant.
#88
Bedankt voor de moeite, ik ga eens doorlezen.
#89
Is dit de opvolger van "wat eten we vandaag?"

Ik twijfel nog of ik nasi ga maken of iets anders, input is welkom, waar schrijvers een writers-block hebben heb ik dat vandaag met koken.
#90
Deze wijn werd afgelopen zondag geschonken op het grote galadiner bij de Oscars:

http://www.adbibendum.net/detail.aspx?ID...R11RF00750

eind april maar eens proeven als de 2012 uit is.
#91
BigBird Wrote:Deze wijn werd afgelopen zondag geschonken op het grote galadiner bij de Oscars:

http://www.adbibendum.net/detail.aspx?ID...R11RF00750

eind april maar eens proeven als de 2012 uit is.

Zal ook zeker met het etiket te maken hebben, dat ze voor deze wijn gekozen hebben.

Vanaf komende dinsdag trouwens op Makro een Rioja gran reserva van Aguila 2004, voor 4,50 euro in de aanbieding. Deze wijn krijgt 90 parkerpunten.
#92
inclusief btw? Kan ik ook proeven bij de makro?
#93
BigBird Wrote:inclusief btw? Kan ik ook proeven bij de makro?

Ja, inclusief. En de wijn van de maand is altijd te proeven. Dan kom je maar langs en zal ik zorgen dat die klaarstaat :-)
#94
wow dat is een hele mooie prijs!
#95
Helaas geen Makro in Leiden....
#96
Overigens tijdens de Oscars zelf deze jongen gedronken:

http://www.bordelaisewijnen.com/wijn/wei...noir-2010/

Geweldige wijn.
#97
Fitz Wrote:Helaas geen Makro in Leiden....

Wel in Delft, dat ligt toch ook om de hoek, of zit ik verkeerd?
#98
Fitz Wrote:Helaas geen Makro in Leiden....

of laten bezorgen:

Quote:■Uw bestelling is altijd per doos en wordt binnen 3 werkdagen bij u afgeleverd
■Veilig betalen met iDEAL, Mastercard of Visa
■De bezorgkosten bedragen slechts € 4,16 (excl. btw) per bestelling. Het minimale orderbedrag is € 25,-
#99
Is trouwens geen Rioja. Maar komt uit een kleiner gebied in het noordoosten van Spanje.

"Onze wijn van de maand
komt deze keer uit
Cariñena (Noordoost
Spanje). Een Gran Reserva
2004 met maar liefst
90 Parker punten. Blend
van 60% Tempranillo,
20% Garnacha en
20% Cabernet Sauvignon.
Mede dankzij 24 maanden
houtrijping is dit een
heerlijk volle en zachte
wijn. Heerlijk met vlees- en
wildgerechten of een stuk
oude kaas. Nu op dronk,
maar kan ook nog zeker
4 jaar liggen."

4,24 inclusief btw
Het is die rechter?

http://www.bodegasvirgenaguila.com/en/vi...io_en.html


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)