Thread Rating:
  • 3 Vote(s) - 5 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Het grote culinaire topic (voor alles over lekker eten en drinken)
#51
De 2009? Is die al op dronk? Dat zal gaan smaken in ieder geval! Proost!
#52
Ja bij wijnhuis geproefd, en smaakte goed. Maar hij kan nog zeker 12-15 blijven liggen. Ik ga er dus ook wat bewaren.
#53
BigBird Wrote:Weet iemand nog een goed merk voor messen?

Ik wil me een kleiner (tomaten)mesje kopen, en iets grotere (voor vlees/groenten). Lees dat Wusthof en Zwilling goed zijn. Iemand ervaringen?
Ik gebruik nog steeds mijn ruim 30 jaar oude Sabatier messen...
#54
BigBird Wrote:Vanaf morgen 3 dagen lekkere wijn en eten.

Morgen niet veel poespas, traditioneel wild (haas) met geroosterde groenten en Vlaamse frites. Vooraf vis-salade en als dessert, biologisch ijs met een Nespresso en Amaretto.
Eerste Kerstdag dineren bij een Italiaan een Beek, geen Kerstmenu.
En Tweede Kerstdag dineren in Maastricht bij vrienden en daarna nog de stad in.

bij welke italiaan ga je? Pasta e vino?

edit, ik heb t al gezien!
Smakelijk eten iedereen.
#55
Ik ook gekookt gisteren.|

Amuses waren groene asperge omwikkeld met parmaham en gegratineerd met parmezaanse kaas en een schots kwarteleitje (kwarteleitje omwikkeld met een mengsel van kippengehakt en kruiden, vervolgens paneren en even frituren) Hierbij een erg lekkere Duitse Riesling

Daarna als voorgerecht gegrilde coquilles met een saus van safraan en crumble van prosciutto samen met een puree van knolselderij en pastinaak. Hierbij een Chablis grand cru Vaudesír van Jean-Marc Brocard (2006) prachtige combinatie al zeg ik t zelf.

Vervolgens een risotto van eekhoorntjesbrood en truffel gepaard met gemarineerde lamskoteletten met een klassieke rode wijnsaus. Hierbij een Italiaanse Valpolicella classico superiore Casalvegri (2008)

Vervolgens nog een lekker desert van witte chocolademouse en bramencoulis. Geen desertwijn erbij maar nog wel een prima Chakana Malbec 2010.
#56
Klinkt zeer smakelijk Fitz!
#57
Zo mensen, klinkt allemaal lekker!

Vind koken leuk, maadan eenvoudigere gerechten.

Net een in de oven gegaarde zweewolf op een bedje van in sinaasappelsap gesauteerde witlof met dragon bereid. Heerlijk, met een glaasje cava!

Eena een etetje met grazzers?
#58
Hebben jullie soms allemaal dezelfde cursus 'accuraat beschrijven van gerechten' gevolgd? Smile
#59
Net weer top gegeten bij Silvesters in Sittard. O.a. een heerlijk gerecht gegeten van filet van wilde duif, ravioli gevuld met bloedworst en truffel, ijs van ganzenlever en parelgort, met krachtige jus van duif. Zalig! Als rode wijn gekozen voor een Nero D'avola "harmonium" van Firriato uit Sicilië.
#60
Net thuis van Pasta e Vino.

Voorgerecht was zalm en kreeft, in een halve kreeft. Tussengerecht ravioli met een vismousse en kreeftensaus. Hoofdgerecht was kabeljauw met kreeft/tomatensaus. Was lekker allemaal, maar nou niet echt Italiaans. Wel een heerlijke droge witte Italiaanse wijn uit 2011. Ben de naam vergeten, naar hij werd gerijpt met schillen van rode druif erbij, daarom zag ie niet helemaal wit uit.

Morgen restjes wild, met groenten en nog goede stevige rode Spaanse wijn.
#61
Kerstavond:
Champignon tompouce
Hertenbiefstuk met pepersuas, spruitjes met bacon en chili en pmmes duchesse
Chocoladebombe

1e Kerstdag:
Tortelinni in Brodo
Kipfilet uit de oven gevuld met parmezaan en ham, champignonroomsaus, asperges en aardappelballetjes met amandel
Chocobombe

2e Kerstdag
Tortelinni in Brodo
Eendenborstfilet, spruitjes en bacon, pommes duchesse
Karnemelkmouse met caramelsaus

Laatstgenoemde ga ik vandaag voor het eerst maken. Hopen dat het lukt Smile
#62
Nu Ned. 2 kijken:

22:45 uur op Nederland 2: Holland Doc: El Bulli: Cooking In Progress

Regie: Gereon Wetzel.
Holland Doc: El Bulli: Cooking In Progress

Koken is kunst geworden en pure chemie bij El Bulli, het wereldberoemde exclusieve Spaanse restaurant met meerdere Michelin-sterren. Slechts zes maanden per jaar zijn de deuren van het restaurant geopend en als je er wilt eten moet je vaak jaren van te voren reserveren.

Wat gebeurt er die andere zes maanden? In het smaaklaboratorium wordt minutieus aandacht besteed aan experimenten met onder andere textuur, smaak en kleur die moeten leiden tot een nieuw avant-gardistisch 30-gangen menu. Het gaat om smaaksensaties die soms per toeval lijken te ontstaan, zoals olie gemengd met water, wat er in een cocktail voor zorgt dat er een lekker zacht laagje op je lippen achterblijft. Ook ingenieuze gerechten als een fluorescerende vislolly en pasta met de naam Vanishing Ravioli komen voorbij.

Bij El Bulli gaat het allang niet meer alleen om eten, je moet het voelen en beleven. Zoals chef-kok en culinair genie Ferran Adria zelf zegt: ‘Hoe meer verwarring, hoe beter.'

Adria heeft onlangs na 27 jaar de deuren van El Bulli gesloten, om pas in 2014 te heropenen. Maar dan als een 'stichting', wat betekent dat hij nog meer gaat experimenteren en dat je er alleen nog maar op uitnodiging kan eten.
#63
Hype.
#64
Ik kende ze nog niet, maar wel interessant om te zien hoe ze denken en koken. Gaat heel ver...
#65
BigBird Wrote:Nu Ned. 2 kijken:

22:45 uur op Nederland 2: Holland Doc: El Bulli: Cooking In Progress

Regie: Gereon Wetzel.
Holland Doc: El Bulli: Cooking In Progress

Koken is kunst geworden en pure chemie bij El Bulli, het wereldberoemde exclusieve Spaanse restaurant met meerdere Michelin-sterren. Slechts zes maanden per jaar zijn de deuren van het restaurant geopend en als je er wilt eten moet je vaak jaren van te voren reserveren.

Wat gebeurt er die andere zes maanden? In het smaaklaboratorium wordt minutieus aandacht besteed aan experimenten met onder andere textuur, smaak en kleur die moeten leiden tot een nieuw avant-gardistisch 30-gangen menu. Het gaat om smaaksensaties die soms per toeval lijken te ontstaan, zoals olie gemengd met water, wat er in een cocktail voor zorgt dat er een lekker zacht laagje op je lippen achterblijft. Ook ingenieuze gerechten als een fluorescerende vislolly en pasta met de naam Vanishing Ravioli komen voorbij.

Bij El Bulli gaat het allang niet meer alleen om eten, je moet het voelen en beleven. Zoals chef-kok en culinair genie Ferran Adria zelf zegt: ‘Hoe meer verwarring, hoe beter.'

Adria heeft onlangs na 27 jaar de deuren van El Bulli gesloten, om pas in 2014 te heropenen. Maar dan als een 'stichting', wat betekent dat hij nog meer gaat experimenteren en dat je er alleen nog maar op uitnodiging kan eten.

Heb ik laatst gezien die docu. Interessant om te zien en hij is natuurlijk een pionier geweest op het gebied van 'moleculair koken', maar zoals wel vaker met pioniers schiet hij daar ook in door, mijn inziens. Zo liep mij geen enkele keer tijdens het kijken van deze docu het water in de mond. Ik had ook niet het gevoel dat ik eens heel graag had willen eten bij El Bulli. Ik vind de restaurants nu interessanter die zijn technieken weliswaar soms toepassen, maar dan meer in dienst van een gerecht, in plaats van dat de techniek centraal staat.
#66
Ik vond het ook teveel 'geneuzel' ipv koken en eten. Als je ook zag hoeveel personeel in de keuken stond, da is het logisch dat die tent sinds 2000 verlies draait.
#67
De inhoud van zijn wijnkelders wordt binnenkort geveild, heb je nog ergens wat spaargeld liggen Bigbird? :-)
#68
Ik heb geen geld, maar ken iemand met veel geld en die ook erg van wijn houdt. Zal m eens tippen ;-)
#69
Geschatte opbrengst is 1,2 miljoen euro. http://www.sothebys.com/content/dam/soth....21.12.pdf

Impossante collectie. Vooral ook zijn collectie Romanée Conti is indrukwekkend en zeer kostbaar.
#70
Paar dagen Rome geweest, Italiaans eten blijft toch wel mijn favoriet; eenvoudig, maar oh zo fijn.

Iets wat ik tot nu toe nog niet had gegeten, maar nu wel op het lijstje staat om ook thuis eens uit te voeren is melanzane al funghetto, gegeten in Trastevere bij een restaurant met aan de deur een bord "we are against war and tourist menu's" daar moest ik dan natuurlijk naar binnen.
#71
Wanneer: 27 januari, 16.00 uur
Waar: ’t Leids Wijnhuis, Leiden
Wat: In hartje Leiden laten 2 vinologen je zien welke wijnen de Nieuwe Wereld te bieden heeft. Komt 27 januari niet uit maar wil je wel zo’n proeverij bijwonen? Geen zorgen! ’t Leids Wijnhuis organiseert regelmatig soortgelijke wijnproeverijen.
Kosten en info: € 25


@fitz: jij woont toch in Leiden? Lijkt me een leuke proeverij!
#72
Willie Wrote:Paar dagen Rome geweest, Italiaans eten blijft toch wel mijn favoriet; eenvoudig, maar oh zo fijn.

Iets wat ik tot nu toe nog niet had gegeten, maar nu wel op het lijstje staat om ook thuis eens uit te voeren is melanzane al funghetto, gegeten in Trastevere bij een restaurant met aan de deur een bord "we are against war and tourist menu's" daar moest ik dan natuurlijk naar binnen.
die is goed ja, prima eten. sowieso goeie wijk geworden.
#73
En dat staat ook in alle toeristenboekjes volgens mij; stervensdruk in die wijk 's avonds.

Het wijkje bij metrostation Cavour staat dan weer niet aangeprijst en is een stuk rustiger, maar ook daar hebben we een keer lekker gegeten en op oudejaarsavond na een dag snaaien ook nog een fijn bord pasta naar binnen geschoven in een leuk kroegje.

Maar de leukste ervaring was wel een lunch in een trattoria een paar straten verder dan het Vaticaanmuseum gerund door een familie waar enkel Italianen binnen zaten en de deur al potdicht zat, maar we net mazzel hadden dat er een tafeltje vrijkwam, gezellige chaos.
#74
In search of perfection op 24-kitchen.
Geweldig programma
#75
Dielie Wrote:In search of perfection op 24-kitchen.
Geweldig programma

Mooi he! Eén van de lichtpuntjes op 24 kitchen, voor het overige vind ik er weinig meer aan.


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)