Thread Rating:
  • 1 Vote(s) - 5 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Koop jij nog cd's of elpee's, of is het puur downloaden en streamen
#1
Hallo allemaal,

Als nieuweling op dit forum vraag ik me af: wie koopt er nog cd's en vinyl, of download en streamt iedereen. Mocht je nog zoals ik graag het fysieke product in handen hebben, wat waren je laatste aankopen?

Omdat ik per 1 september een cd, lp, dvd winkeltje begin in Veghel-centrum (Brabant) ben ik erg nieuwschierig naar jullie opvattingen.

Mijn laatste aankopen:

- Natalie Merchant - Natalie Merchant (cd)
- The war on Drugs - Lost in the dream (elpee)
- Navarone - Vim and vigor (cd)
- Eels - The cauntionary of Mark Oliver Everett (cd)
- Volbeat - Outlaw gentlemen & shady ladies (special edition, cd, bonus cd, vinyl single)
Reply
#2
laatste aankopen waren swans - to be kind, deus - the ideal crash en tame impala - live versions allen op vinyl.
Reply
#3
Koop sinds de laatste jaren enkel nog maar platen op vinyl, heb je toch iets wat tastbaarder is dan een gewone cd. De afgelopen maanden maar vrij weinig gekocht, maar de nieuwe Swans en de soloplaat van Damon Albarn staan hoog op mijn verlanglijstje. Daarnaast ook een Spotify abonnement, omdat het gewoon heel handig is met de hoeveelheid beschikbare muziek.
Reply
#4
Ik koop cd's en dvd's. Laatste aanwinsten. Biffy Clyro 3 cd's, Vampire weekend 3 cd's, Simple Minds live, Morrisey live dvd, de rest weet ik even niet uit mijn hoofd.
Reply
#5
ik koop eigenlijk alleen maar cds. Vooral via internet af en toe bij platenzaak. Vanmorgen op de mat de speeldoos 1 en 2. Onderweg Olafur arnalds - for now i am winter.
Reply
#6
Enkel nog boxsets die ook daadwerkelijk een meerwaarde hebben.

Overigens, mij was bekend dat ze onder de rivieren achter lopen, maar zo ver dat ze nog in cd/platenzaken geloven vind ik wel schrikbarend.
Reply
#7
Dat is jou mening. Ik heb veel rond gevraagd en gekeken maar er is wel degelijk markt, er wordt nog steeds voor bijna een half miljard aan fysieke geluidsdragers en flims verkocht in Nederland.
Bovendien, ik zit 8 jaar thuis, had even tijd nodig op te herstellen van een tikkie, ben bijna 50, altijd ondernemer geweest maar geen hoge opleiding gevolgd, dan is het dus zo goed als onmogelijk om nog aan de slag te komen en ik ben het thuis zitten helemaal beu, dus wie niet waagt die niet wint toch?
En er zit helemaal niks in een straal van 20 km, heb je toch een heel groot verzorgingsgebied. Met 2e hands erbij en een boel tamtam heb ik er veel vertrouwen in.
Reply
#8
Je was zelf benieuwd naar onze opvattingen. ;-)

Neemt niet weg dat ik het mooi vind dat iemand vanuit zijn passie een onderneming start. Ik geloof echter niet meer in platenzaken hoe graag ik ze nog bezoek en echt jammer vind dat ze ter zielen gaan. Omzetten zijn nog wel aardig maar marge is 10x niks.
Reply
#9
wil'm Wrote:Dat is jou mening. Ik heb veel rond gevraagd en gekeken maar er is wel degelijk markt, er wordt nog steeds voor bijna een half miljard aan fysieke geluidsdragers en flims verkocht in Nederland.
Bovendien, ik zit 8 jaar thuis, had even tijd nodig op te herstellen van een tikkie, ben bijna 50, altijd ondernemer geweest maar geen hoge opleiding gevolgd, dan is het dus zo goed als onmogelijk om nog aan de slag te komen en ik ben het thuis zitten helemaal beu, dus wie niet waagt die niet wint toch?
En er zit helemaal niks in een straal van 20 km, heb je toch een heel groot verzorgingsgebied. Met 2e hands erbij en een boel tamtam heb ik er veel vertrouwen in.

Een straal van 20 km is niet echt heel groot denk ik als je tegenwoordig over een platenzaak praat, de meeste platenzaken die wel voor een deel om het zo maar te zeggen 'succesvol' zijn, zijn toch de wat grotere zaken, hier leggen mensen ook eerder een grotere afstand voor af (omdat ze zich al snel een morgen of middag kunnen onderdompelen in de muziekdragers die aanwezig zijn) het verzorgingsgebied van zo'n zaak is dan ook al snel veel groter dan de 20 km die jij noemt. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je vanuit je passie en omdat je het thuis zitten moe bent een zaak begint maar voor de winst zou je het niet moeten doen ben ik bang.
Reply
#10
Ik had het ook wat onhandig uitgelegd, Den bosch is op ruim 20km, Eindhoven op bijna 30km. In alle grote dorpen en kleine steden rond om Veghel is geen enkele mogelijkheid om een lp, cd of dvd te kopen, een verzorgingsgebied van ruim 160.000 mensen.
En nee voor de winst moet ik het ook zeker niet doen, overleven is genoeg, mijn vrouw heeft een goede baan, dus daar geen pijn. Als ik kan overleven en er een beetje aan overhoud eventueel ben ik zeer tevreden, en het klopt ook dat ik iets nuttigs en leuks met mijn passie voor muziek wil doen en het thuiszitten ben ik zo zat, de muren komen op me af.
Marges vallen ook reuze mee, 27-29% met heel veel recht van retour mogelijkheden, bovendien geen personeelskosten!
Een 2e hands hoek maken, een platenwasmachine als extra service om nog wat extra verkeer te genereren, en nog veel meer ideetjes die ik aan het uitwerken ben. De kosten zijn laag en de risico's beperkt.
Ook komt er een webwinkel aan te hangen die bijna klaar is.
Ik moet ook nog heel veel leren, dacht ook altijd dat ik wel aardig wat wist van muziek, maar ik kom hier op het forum vreselijk veel nieuwe muziek tegen die me niks zegt en wat ik zoveel mogelijk opzoek via YT.
Thx voor je reactie!
Reply
#11
Vanuit mijn ervaring in Vlaanderen, kan ik je businessplan enkel maar ondersteunen. Er is nood én vraag naar polen van alternatieve muziek (winkels, bars, kleine clubs, etc.) in het steeds ontvolkende provinciale tussenland. Maar zorg dat je focus dan ook voor een belangrijk stuk op de lokale scene ligt, zodat je mensen makkelijker kan laten identificeren met je winkel.
Reply
#12
Uplift Wrote:Vanuit mijn ervaring in Vlaanderen, kan ik je businessplan enkel maar ondersteunen. Er is nood én vraag naar polen van alternatieve muziek (winkels, bars, kleine clubs, etc.) in het steeds ontvolkende provinciale tussenland. Maar zorg dat je focus dan ook voor een belangrijk stuk op de lokale scene ligt, zodat je mensen makkelijker kan laten identificeren met je winkel.

100% mee eens.
Reply
#13
Winkels gaan ten eerste kapot aan de belachelijk hoge huurkosten en ten tweede de prijzen van LP, CD, DVD, boeken, etc. zijn jarenlang (lees altijd) kunstmatig hoog gehouden en dat wordt nu uitbetaald door de lage/gratis download mogelijkheden.
Zelf ben ik nog steeds van de fysieke geluidsdrager en boeken, maar waar wij "vroeger" wekelijks nieuwe dvd's (films) kochten, slurpen wij die nu van het internet af en ik kan me voorstellen dat lieden die minder te besteden hebben dan wij, dat ook met cd en boeken doen.

Verder een prachtig initiatief, maar start het niet vanuit je eigen muzieksmaak. Hier vindt iedereen Vader Abraham niets, maar als het verkoopt is het goed!! Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Reply
#14
Thx!
De meeste tijd gaat ook zitten in de basiscollectie, en omdat je in deze markt niks mag missen moet de winkel laagdrempelig zijn, iedereen moet het leuk vinden om in mijn winkeltje te komen, en ik moet me ook aan een vrij beperkt budget houden omdat ik alles uit eigen zak doe en omdat er vanaf september een stortvloed van nieuwe releases aankomen. En verdere uitbreiding wil doen op basis van verkopen en door heel veel met iedereen te praten waar de wensen liggen.
Mijn huur is bijzonder laag gelukkig en inderdaad, ik moet zorgen dat het niet mijn hobby winkeltje worden maar een een evenwichtige, volwassen zaak, maar dan wel met mijn signatuur, mijn (in ogen van de gemiddelde Nederlander) alternatieve smaak van muziek.
Ik ben ruim 20 jaar winkelier geweest, dus ervaring genoeg, wel mooi om te zien dat zelfs op dit kritische forum, er toch veel positieve reacties komen en ik gewezen wordt op dingen die ik mijn extra aandacht verdienen.
Reply
#15
Mooi man! Laat maar weten wanneer je open gaat kom ik wel even langs. Woon toch in de buurt.
Reply
#16
Koop wel (veel) CD's, maar op internet (WOW HD) scheelt toch aanzienlijk in de kosten.
Reply
#17
wil'm Wrote:Als nieuweling op dit forum vraag ik me af: wie koopt er nog cd's en vinyl, of download en streamt iedereen. Mocht je nog zoals ik graag het fysieke product in handen hebben, wat waren je laatste aankopen?

Omdat ik per 1 september een cd, lp, dvd winkeltje begin in Veghel-centrum (Brabant) ben ik erg nieuwschierig naar jullie opvattingen.
Ik heb in m'n leven welgeteld 1 cd gekocht, met het idee dat ik die cd op internet nooit zou kunnen vinden (lichte teleurstelling toen bleek dat dit toch kon). Nooit gestreamd, altijd gedownload.

Ik ben wel degelijk een verzamelaar, maar hecht geen extra waarde aan het fysiek bezitten van muziek. Dus alhoewel ik in je regio woon, is de kans klein dat ik ooit langskom. Tenzij je Finn. - I Wish I Was Someone Else hebt.
Reply
#18
Naar aanleiding van mijn platenzaak de volgende vraag: welke LP of CD moet ik volgens jullie in mijn winkeltje hebben staan?
Reply
#19
wil'm Wrote:Naar aanleiding van mijn platenzaak de volgende vraag: welke LP of CD moet ik volgens jullie in mijn winkeltje hebben staan?

Heb je ook nieuwe releases? Want qua indie is daar wel markt in geloof ik.
Reply
#20
wil'm Wrote:Naar aanleiding van mijn platenzaak de volgende vraag: welke LP of CD moet ik volgens jullie in mijn winkeltje hebben staan?

Burial verkoopt vinyl als een fucking speedboot: gegarandeerd dat je die kwijt raakt.
Reply
#21
In an Aeroplane over the Sea
Reply
#22
MeneerDeVries Wrote:
wil'm Wrote:Naar aanleiding van mijn platenzaak de volgende vraag: welke LP of CD moet ik volgens jullie in mijn winkeltje hebben staan?

Heb je ook nieuwe releases? Want qua indie is daar wel markt in geloof ik.

Ik wil starten met ongeveer 200 nieuwe LP's, 800 cd's, en een paar honderd dvd's/blu-ray's (meer budget heb ik gewoon niet om te starten), zowel klassiekers als nieuwe releases. Het zal aftasten zijn wat men wil, Veghel is een relatief kleine plaats (27.000 mensen ongeveer). Ik kan er wel alleen maar neerzetten wat ikzelf graag hoor, maar het moet geen hobbywinkeltje worden, maar zeker in het begin een laagdrempelig en breed assortiment.

Qua prijsstelling heb ik Bol.com als uitgangspunt genomen, ik zit regelmatig net iets onder hun prijs of er op, natuurlijk in enkele gevallen erboven; omdat ik zonder personeel of leningen start, kan ik mijn prijzen relatief scherp houden.
Reply
#23
WOW HD is tegenwoordig mijn enige leverancier, tenzij vaag Nederlands of Belgisch.
Reply
#24
YouBube Wrote:WOW HD is tegenwoordig mijn enige leverancier, tenzij vaag Nederlands of Belgisch.
Qua levertijd doorgaans dramatisch.
Reply
#25
Wat geweldig! We hebben weer een vinyl top 50 in Nederland, top!

www.vinyl50.nl
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)