Thread Rating:
  • 7 Vote(s) - 3.43 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Welk festival/concert ben jij geweest?
DIIV ging vanavond in een zo goed als volParadiso aarzelend van start, maar vanaf het vijfde nummer (Taker) was het goed tot zeer goed. Nadruk op het nieuwere, tragere werk, waar een deel van het publiek duidelijk op oudere, snellere nummers stond te wachten. Daarvan kregen we er maar een paar. Fijne show al met al.
De aarzelende start vond ik eigenlijk wel meevallen. Vond het geluid in het begin niet altijd even hard en goed afgemixt staan, maar vond Horsehead al een prima opener om erin te komen.

Uiteraard had de avond een compleet andere dynamiek dan de vorige keer, toen ze echt rock bottom en onder invloed op het podium stonden. Nu waren ze sober, opgewekt en overduidelijk een stuk gezonder. Ze refereerden nog wel naar die show van ruim 3,5 jaar geleden, dat die avond niet best was.

De rol van Zachary was ook iets anders dan de vorige tours; toen stond hij vrij actief in het middelpunt, nu stond hij statisch aan de zijkant van het podium, in een lichte spotlight.

Qua sound en invulling van de setlist is DIIV een stuk completer geworden; de afwisseling van hardere maar tragere nummers werkt geweldig in combinatie met het eerdere snellere en luchtigere werk.
Gisteren naar The Homesick in de Ekko geweest. Kort en krachtig, zullen we maar zeggen. Fijn om de liedjes van de onlangs verschenen, goede plaat live te horen.
De Ekko blijft ook geweldig met die capaciteit van maximaal 300 personen.

Wel een paar opvallende zaken, want even na half tien betrad The Homesick het podium en tien liedjes en nauwelijks 50 minuten later was het alweer klaar.
Ook ging de zanger/bassist een kwartier voor het einde even snel naar de wc. Dit had ik bij een dergelijk kort optreden nog nooit meegemaakt.

Evenals dat de hele band zittend het optreden volbracht. Dit zorgde voor een soort dynamiek.
Ik zag de zanger/gitarist tussendoor een paar keer zijn armen en benen strekken. Je zou dan toch zeggen: ga lekker staan, dan heb je daar geen last van, lijkt me.

JorisR gaf onlangs aan dat muziek natuurlijk geen wedstrijd is en vergeleek toen de twee nieuwste platen van deze band en Canshaker Pi en vond die van The Homesick net iets beter.
Vorige week ben ik bij Canshaker Pi geweest in dezelfde stad en die hebben dan misschien niet de beste plaat van deze twee uitgebracht;
van dat optreden spatte aanzienlijk meer energie en plezier vanaf dan van deze drie nuchtere Friezen. Dus voor mij winnen die alsnog!
[+] 1 user says Thank You to IAmReverend for this post
(12-02-2020, 00:32)Uplift Wrote:  Tientallen jongeren die los gaan alsof dit geen 10000 keer eerder is gedaan de afgelopen 45 jaar. Ga weg. Prima show verder.

Het is haast alsof deze jongeren er 45 jaar geleden niet waren en het nu pas ontdekken.
[+] 1 user says Thank You to ijskolibrietje for this post
Aangezien er de komende tijd niet veel in dit topic gepost zal worden houd ik het nog een beetje levendig met een verslagje van 3 concerten van vorige week, voordat de situatie omtrent corona echt serieus werd.

Vorige week donderdag 5 maart heb ik Kruidkoek gezien in het Bimhuis, die hun nieuwe album 'Garagejazz' presenteerden. Prima "instapjazz" die bij vlagen uitschoot naar pop of rock. Het werd gebracht met een hoop speelplezier wat een alleraardigst concert opleverde en ze hadden leuke zelfgemaakte lichtbakken. Tegen het eind deed Joost Oomen nog twee nummers mee, die twee gedichten bracht uit hun gezamenlijke theatershow 'Vruchtjes eten'. Wat een teksten kan die schrijven. Met deze show zullen ze deze zomer op "grote festivals (Lowlands!)" staan, dus mocht het een beetje gunstig in het tijdschema staan is dat wel een leuke aanrader voor de Lowlandsgangers.

De volgende ochtend vroeg opgestaan voor Silence #28 met Herman Kolgen om 8 uur 's ochtends in de Oude Kerk. In de Oude Kerk is op dit moment de Poems for Earthlings installatie van Adrián Villar Rojas te zien (interview), waarvoor er door de kerk enorme stapels zandzakken zijn geplaatst en de ramen met matrassen zijn afgedekt (wat in de gemeenschap een hoop weerzin heeft opgeroepen). Dat zorgde voor een behoorlijk indrukwekkende omgeving tijdens het concert. Bij m'n ticket kreeg ik een polsbandje voor gratis herhaalbezoek, dus goed om van ijsko in het kunstwerken topic te horen dat de installatie met geluid ook zeer interessant was. Mocht het mogelijk zijn (gezien de coronacrisis) om voor eind april nog een keer te gaan ben ik nog wel van plan te gaan kijken als ook de bijbehorende soundtrack aan staat, die natuurlijk uit stond voor het concert. Dan het concert zelf: Kolgen bracht een nieuw stuk, HYPhAA, waarvoor hij zich had laten inspireren door de installatie en waarin die natuurlijke elementen combineerde met elektronica. Het stuk bestond eigenlijk uit twee delen. Het eerste deel was daarvan verreweg het interessantst: hier gebruikte hij de elektriciteit uit een paddenstoel gebruikte voor ringmodulatie. Leuk detail hierbij was dat als je goed kijkt je paddenstoelen tussen de stapels zandzakken kan zien groeien. Voor het tweede deel gebruikte die glazen en metalen platen die die bewerkte met takjes, stenen en mineralen om zo tot verschillende trillingen te komen.

Zaterdagmiddag was het tijd voor voorlopig het laatste concert wat ik heb kunnen zien: de albumrelease van het nieuwe album Summing van Zea & Oscar Jan Hoogland in het Torpedo theater. Een theater waar ik nog nooit geweest was, maar wat een charmante en intieme locatie! Dit theater is het kleinste theater van Amsterdam, wat voor een hele fijne sfeer zorgde. Ze presenteerden dus hun nieuwe album, wat door de wat meer folkachtige stijl van Zea en het improvisatiespel van Hoogland een prachtige mengelmoes aan genres is geworden: jazz, improv, folk, indie, rock, pop, het valt er allemaal op te horen. Live gebracht tijdens de albumpresentatie met (onder andere) gitaar, elektrische klavechord, synth, piano, megafoons, een walkman, metalen schaaltjes en fietsbellen. Een heerlijk samenspel, met mede dankzij de locatie een fijne intieme sfeer. Omdat het de albumrelease was kreeg iedereen het album ook mee naar huis, die ik ondertussen toch al een paar keer heb opgezet. De bedoeling is dat ze met dit album samen nog wat shows doen, die ook zeker aan te raden zijn, al denk ik dat met het Torpedo theater de leukste locatie van de tour al is geweest.

Voorlopig waren de concerten in deze driedaagse reeks dus ook de laatste voor de komende tijd. Maar hier kan ik prima nog even op teren. Misschien dat ik binnenkort ook nog wel een verslagje van de Sonic Acts zaterdag post, ondertussen ook alweer bijna een maand geleden.
[+] 2 users say Thank You to Locor for this post


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)