Thread Rating:
  • 3 Vote(s) - 2.67 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Church of Ra
#26
Dan doen we pilsje
Reply
#27
https://www.revolvermag.com/music/watch-...usic-video
Reply
#28
Zeer classic Amenra. Ze moeten opletten niet in herhaling te vallen. Wel een dijk van een nummer, zeg.
Reply
#29
Zeg, wanneer komen ze eens fatsoenlijk Nederland touren?
Reply
#30
13/01 ook in Parijs (La Gaité Lyrique). Zaterdag. Gaat met potlood de agenda in.

Wel een beetje kut dat die releaseshow in de AB scherprechter zal zijn over hoeveel keer ik Amenra in 2018 ga zien...
Reply
#31
Stream van Mass VI

http://www.independent.co.uk/arts-entert...02161.html
Reply
#32
Zo, even een kaartje gekocht voor de show in Doornroosje. Ik ben nog op zoek naar een slaapplek overigens, dus als iemand tips heeft of een AirBNB wil delen..
Reply
#33
Ik ben wel kandidaat voor AirBNB...
Reply
#34
(27-10-2017, 13:25)Uplift Wrote: Ik ben wel kandidaat voor AirBNB...

Ik zie de PM t.z.t wel verschijnen
Reply
#35
Ik heb een airbnb, tegenover Doornroosje en station.
Pm maar bij interesse, dan kan er mogelijk wat onderling geregeld worden.
Reply
#36
Dus.

Sowieso: ga voor Doornroosje of waar ze ook nog spelen. De set is nu een dik anderhalf uur lang geworden zonder dat er aan ritme wordt ingeboet. De stem van Colin is impressionant; de laatste twee jaren leerde hij echt deftig zingen. En er zit nog genoeg verbeteringsmarge op, m.n. op afsluiter 'A Solitary Reign', dat verderop in de tour ongetwijfeld tot het nieuwe hoogtepunt uit het Amenra-oevre zal gebombardeerd worden. Toch toonden zowel band als zanger zich bijzonder zelfzeker in de AB, bijna bevrijd. Ik vermoed dat ze nooit met plezier op het podium zullen staan, maar de ingehouden spanning die in het verleden voor een groot deel ook hun intensiteit bepaalde, is vervangen door een meer open overkomende podium performance en dito uitvoeringen. Ze zijn zichtbaarder (ondanks dat dat ze in de AB handig gebruik konden maken van de dubbele schermen) en Colin draait zich meermaals om.

Klein minpuntje -naast de mini groeipijnen die logisch zijn bij de introductie van zo'n nieuwe set- was de act met de vleeshaken waar stenen aan vastgehangen werden. Hoewel indrukwekkend en mooi als aanloop naar alweer een impressionante partij gitaarsalvo's (het geluid in de AB benaderde dat van Amenra op Roadburn 2016), kwam het ook wat potsierlijk over. Op vlak van symboliek vond ik het evenwel geslaagd; tijdens 'Diaken' klikte Colin zijn stenen één voor één los, zodat ze een mooie kring rond hem vormden. Wat achterbleef was een bevrijd lichaam, bloedend van de nog steeds vast zittende vleeshaken. Misschien wat karig inzake subtiliteit, maar ook wel verdomd in your face. Net zoals alle artwork en kunst rondom Church of Ra, trouwens. Getuige daarvan de mooie mini-expo waarlangs iedereen verplicht moest passeren.

Het nieuwe album is een pareltje. Het beukt niet zo gauw deuren in om je te laten zien wat voor een wereld er achter hardcore en postmetal schuil kan gaan, maar dat doet Amenra sinds Mass III überhaupt niet meer. De afgelopen tien jaar zijn veeleer een evolutie geweest van eigenzinnige DIY-band waar een soort cult rond ontstaat naar een band die uiteindelijk een unieke plek in de muziekgeschiedenis zal krijgen. Daarvoor zijn evolutie en andere paden nodig, en op Mass VI doen ze dat zonder meer perfect. De nieuwe show is er ook naar en het is nu al vrij duidelijk dat Amenra als entiteit richting een makkelijke omzetverdubbeling zal gaan. Zalen als Doornroosje in het buitenland zullen geen uitzondering meer zijn en vooral op de festivals verwacht ik interessante slots. 

Wat er gisteren echter mis liep en mij vooral hongerig naar volgende shows doet uitkijken -ook al heb ik ze al 14 keer gezien intussen- is de fucking AB. Goed, qua klank heb ik niets te klagen. Maar de zaal is zelfs bij zo'n gelegenheden echt een no go zone geworden. De AB trekt nog steeds veels te veel gelegenheidsbezoekers en toeristen aan en doet als zaal ook niets om de concertbeleving van de meer 'dedicated' mensen te bevorderen. De retour voor bekers bedraagt nu niet langer 20 cent, maar 10 cent. Gevolg: niemand houdt ze nog bij en laat ze steevast vanop heuphoogte vallen. De bar in de foyer bleef tijdens de show gewoon open, waar ik me voor zo'n optreden toch serieuze vragen bij stel. En zelf had ik ondanks een prima plek links vooraan te maken met een groep luidruchtige Fransen, waarvan de grootste eikel in ontbloot bovenlijf tegen iedereen aanleunde en een slechte poging tot moshen deed. Een meisje greep de fucker in kwestie bij de keel; bijna iedereen trachtte hem weg te duwen, maar het mocht niet baten. Zijn kutvrienden die tijdens alle stille stukken heen praatten waren de perfecte enablers. Uiteindelijk heb ik hem een stomp in zijn ribben gegeven -letterlijk de eerste keer dat ik specifiek gericht fysiek geweld gebruik tijdens een show- en heb ik in zijn gezicht geroepen dat hij moest opkrassen. Eerst kwam hij wat uitdagend tegen mij aan leunen (zelf werd hij nooit agressief) om zich dan uiteindelijk tijdens de laatste paar nummers wat koest te houden.

Maar net zoals moshende idioten de Sleep-show in Londen niet konden vergallen, zal de herinnering van gisteren vooral het optreden van Amenra zelf zijn. Ze halen moeiteloos mijn live top-10 dit jaar en dit nadat ik ze ook akoestisch nog nooit beter zag dan in 2017 én hun one-off in de Vooruit (nog met oude nummers) ook om in te kaderen was. Volgend jaar opnieuw en op naar de 20!

We regelen dus wel snel die Airbnb in Nijmegen... ik heb zelf ook twee Belgen die mee willen, trouwens.
Reply
#37
De show staat trouwens integraal op Youtube! https://www.youtube.com/watch?v=uZrFKD0553g
Reply
#38
Je had mij in Parijs verteld dat ik het beste geen Amenra kon luisteren voor ik ze live zou hebben gezien (aangezien dat de beste Amenra beleving is) dus daar heb ik me tot nu toe aan gehouden. Als ik dit zo lees ben ik erg benieuwd naar de show in Doornroosje!
Reply
#39
Bwaahh serieus Uplift? Amenra is beetje het beste wat sludg- en postmetal nu te bieden heeft. Misschien wel de beste wat metal nu te brengen heeft. Je zou gek zijn om je niet in te luisteren.

Mooi verslag trouwens. Die vleeshaken zal Colin vast niet elke show gaan doen. Met Mass V deed ie 't ook alleen voor die live dvd.

Baal er ontzettend van dat ik ze ga missen. Het is toch wel samen met Radiohead mijn favoriete band. Aan iedereen het nadrukkelijk advies om ze zo veel mogelijk te gaan zien. Dit is gewoon muziek geschiedenis zien gebeuren alsof je Neurosis tijdens hun muzikale hoogtijden ziet. Zo relevant als nu zie je bands niet snel meer.
Reply
#40
Moet ik me nu wel of niet inluisteren, en wat zou ik dan moeten inluisteren ?
Reply
#41
Ik zeg van wel. En zal met de laatste plaat beginnen, aangezien dat wel het thema is van de actuele tour. Mass III is mijn favoriete plaat, en is beetje de plaat waar ze hun actuele sound hebben gevonden. Beetje de Ok Computer van Amenra (mijn diepste verontschuldiging voor deze vergelijking, maar hiermee heb ik het wel duidelijk). Mass IV en Mass V staan op gelijke hoogte met enige verschil dat je bij Mass V een verbetering van productie hoort, o.a. door dat ze toen met Neurot Records (label van Neurosis) gingen samen werken. Meer budget ook etc.

Ik zou je misschien wel beetje verdiepen in Amenra en Church of Ra en waar ze voor staan, want dat opzich is al vrij uniek al dan niet belangrijk.

Of allemaal niet. Eigenlijk weet ik het ook niet, wat ik wel weet is dat je niet fout kan gaan met Amenra.
Reply
#42
Ik denk dat je mij misschien wat verkeerd hebt begrepen, Ijsko. Mass III en de laatste lijken me het beste om mee te beginnen, maar wat ik bedoelde met 'eerst live zien' bedoelde ik vooral in de zin dat ze live een sound brengen die ze op plaat niet kunnen produceren. Hoewel de productie van Mass V en VI echt wel een serieuze kwalitatieve stap vooruit is tegenover hun vroegere platen.

Dus, misschien iets tussenin: prik minstens twee live-datums vast voor 2018. Laat je daarbij bij de eerste wat verrassen en eens je weet hoe ze live kunnen klinken, ga je de rest van hun werk ook makkelijker kunnen inluisteren.
Reply
#43
Dat is idd wel het beste. Luister wat en ga naar 'n live show. Verdiep je daarna in de beweeg reden achter Amenra en Church of Ra en ga naar die 2e show. Dan is er wel meer contex van wat je ervaart. Het zijn namelijk absoluut geen 'fijne' shows om mee te maken.
Reply
#44
Ja ik ben me ook helemaal niet bewust van hun beweegredenen. Ik zal me er wel even in verdiepen alvorens ik het ga luisteren. En ik denk dat ik je dan inderdaad verkeerd heb begrepen.
Reply
#45
Ik vind het juist wel fijne shows. Ik heb mijn ballonnen en confetti al ingeslagen.
Reply
#46
Uplift,
niet de reacties bij het artikel van HLN op Facebook lezen omtrent de show van Amenra in de ab...

denk aan je gezondheid en doe het niet
Reply
#47
Heb je screenshots? Ik heb geen Facebook.
Reply
#48
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=...=3&theater
Reply
#49
Het volgende hoort bij de foto van uplift

Quote:Zal zn moeder leuk vinden die pijn en moeite gedaan heeft het op de wereld te poepen. Lekker dankbaar jongens!
Reply
#50
(02-11-2017, 10:37)ijskolibrietje Wrote: Heb je screenshots? Ik heb geen Facebook.

Je mist niets, zitten geen pareltjes tussen (die van die jongen die de muziek niet kende en nu hooked is, is nog wel aardig), zag ook Uplift zijn collega voorbij komen.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)