Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Cultuur
#51
Vandaag in Oostende Het Vlot gaan bezoen, de titel voor deze editie van een triënnale die normaliter altijd de zee als rode draad heeft (want Oostende). Net als in 2015 zeer de moeite; deze keer ook met een politieke insteek (vluchtelingen op boten), met andere woorden kunst die altijd wel ergens een snaar raakt. Minpunt is de weinige uitleg en omkadering. De boel wordt dan ook gecureerd door Jan Fabre, en dat is natuurlijk een eersteklas lul. Voor hem moest het vooral gaan om prestigieuze hedendaagse kunst, vandaar ook dat o.m. Borremans en Steve McQueen vertegenwoordigd zijn. Toch zijn de interessantste werken van iets minder bekende kunstenaars, hoewel het absolute hoogtepunt de film van Bill Viola is.

Sowieso een aanrader voor jullie Nederlanders, want Oostende is het fijnste plekje in Vlaanderen en één van de weinige dingen waarvan we oprecht kunnen zeggen dat ze uniek zijn. Maar dan moet je hopen op okee weer, want vandaag was het fucking kut.
Reply
#52
Performance in de Vooruit (helemaal in de nok, in de Domzaal) genaamd 'Trigger of Happiness'. Een creatie van Anna Borralho en Joao Galante (juist, Portugezen) met centraal tien tieners/jongeren die geen acteurs zijn en middels en vrij herkauwd doch visueel mooi ogend concept om te beurt iets moeten vertellen uit hun eigen leven, telkens gebaseerd op wat ze op een papiertje lezen. De interacties en het ritme van de voorstelling (goed voor 90 minuten) zijn mooi, maar de clichématige weak ass verhalen van 'normale' tieners vind ik persoonlijk een gemiste kans... hier kan meer uit gehaald worden, zeker omdat het concept op zich zeg maar het enige spanningsveld is en er uit de verhalen en gesprekken zelf weinig pijnlijke zaken komen of toch zo goed als geen conflict/polemiek, wat enerzijds zou kunnen zorgen voor een verrassingselement, maar anderzijds vooral ook de focus zouden kunnen leggen op wat uiteindelijk het thema van de voorstelling was: de dualiteit depressie/geluk bij jongvolwassenen. Mij deed het soms gewoon denken aan wat ik 15 jaar geleden besprak op een bezinningsweekend, pakweg.
Reply
#53
Gisteren eindelijk het Smithsonian National Museum of African American History & Culture bezocht. Ondanks dat de locatie van het museum een doornoog blijft (want het verneukt de esthetiek van de National Mall), was dit zeker de moeite waard, en zag ik maar een kleine fractie van alles wat het te bieden heeft. Alles over de geschiedenis ligt ondergronds, terwijl alle culturele prestaties in de verdiepingen bovenaan liggen. Zoals gezegd had ik veels te weinig gezien, maar ik heb wel het hele muziek gedeelte uitgebreid kunnen verkennen. Het kwam eerlijk gezegd over als een soort historische Hard Rock Cafe, met allerlei instrumenten, podium decors (zoals het P-Funk Mothership van George Clinton), en kledingsstukken van bekende Afro Amerikaanse muzikanten. Maar allerlei genres en stijlen kwamen aan bod (inclusief een eerbetoon aan J. Dilla, waarbij zijn MPC te bezichtigen viel), dus ondanks het gebrek aan diepgang was er wel veel vertegenwoordiging. Ik hoop snel weer terug te gaan om de rest van het museum te zien.
Reply
#54
Zondag naar de tentoonstelling van Fernand Léger geweest in Bozar. 16 fucking euro. Sowieso te veel, zelfs al krijg je met deze tentoonstelling wel veel uitleg en context. Wat ook nodig is, want Léger was zowel pionier, multidisciplinair als kruimeldief. Hij leefde ook in een tijdperk waarin kunst nog ten dienste van de samenleving stond, wat meermaals wordt onderstreept doorheen deze expo. Aanrader, maar niet voor zo'n prijs. Thomas9999 weet daar vast wel een mouw aan te passen door een kunstgeschiedenisstudentenkaart te faken o.i.d.

Gisteren voor het eerst naar een "echte" opera in Gent, inclusief gratis inleiding. La Clemenza di Tito is een prima begin voor een n00b als mezelf, want Mozart. Het verhaal is ook erg mooi, zolang je vergeet dat Titus 600000 fucking Joden uitmoordde. Leuk detail in de cast: één van de figuranten die Romeinse soldaat moest spelen was zwart en moest steeds de fasces vast houden. Zoek de link maar. Verder was de semi-moderne adaptatie in de regie eenvoudig, maar zeer geslaagd. De uitvoering zweefde daardoor als het waren tussen drie tijdperken. Wat wel steeds opvalt, is hoe visionair Mozart ook was in termen van inhoud (hij was vrijmetselaar). Volgende keer investeer ik ook wel in iets betere zitplaatsen. De dude naast mij was daar met z'n lief en had duidelijk iets te veel naar South Park gekeken.
Reply
#55
Geef die dude eens ongelijk  Big Grin
Reply
#56
Hij zat niet op een musical, dus hij had ongelijk.

Daarnaast: als je doorheen de Hel op Aarde genaamd een musical moet gaan voor een BJ, dan kap je er best mee.
Reply
#57
Zo denkt het merendeel ook over opera.
Reply
#58
Valt wel op dat er enkel bij jullie operarecensies zijn. Wat een bende naziboeren zijn we in Vlaanderen toch, smdh.
Reply
#59
https://www.tijd.be/cultuur/podiumkunste...09517.html

Zwaar geowned ook nog. Is bij ons ondenkbaar, zelfs als het gaat om meer plebejische kunstvormen die niet popmuziek zijn.
Reply
#60
https://www.middelheimmuseum.be/en/activ...ence-traps

Lijkt me wel de moeite om deze zomer is te bezoeken.
Reply
#61
(28-05-2018, 21:33)Kreuz Wrote: https://www.middelheimmuseum.be/en/activ...ence-traps

Lijkt me wel de moeite om deze zomer is te bezoeken.

Is te bezoeken??? Je zal EENS te bezoeken bedoelen!!
Reply
#62
Minreppunt or didn't happen.

Vlaams dialect werd hier in 2005 al verbannen. Toen was ik tijdelijk de enige overblijvende Belg.
Reply
#63
(28-05-2018, 22:37)marcorenton Wrote:
(28-05-2018, 21:33)Kreuz Wrote: https://www.middelheimmuseum.be/en/activ...ence-traps

Lijkt me wel de moeite om deze zomer is te bezoeken.

Is te bezoeken??? Je zal EENS te bezoeken bedoelen!!

Zelfs mijn opa gebruikt nog minder vraag- of uitroeptekens in een zin. Beetje overdreven.
Reply
#64
(09-05-2018, 14:15)Uplift Wrote: https://www.tijd.be/cultuur/podiumkunste...09517.html

Zwaar geowned ook nog. Is bij ons ondenkbaar, zelfs als het gaat om meer plebejische kunstvormen die niet popmuziek zijn.

Nu Verdi? La Traviata zou na Mozart kunnen. In gedachten heb ik daarbij dan een Operatheater in Milaan.
Reply
#65
In het uur van de wolf zag ik later pas bij uitzending gemist een docu over M.C. Escher.
Een weergaloos kunstenaar. Ik moet zeker nog z 'n tentoonstelling gaan zien.
Reply
#66
(13-10-2018, 16:23)Fenderboy Wrote: In het uur van de wolf zag ik later pas  bij uitzending gemist een docu over M.C. Escher.
Een weergaloos kunstenaar. Ik moet zeker nog z 'n tentoonstelling gaan zien.

Was inderdaad een mooie uitzending, ook al geteased door Marleen Stikker in haar fenomenale Zomergastenuitzending
Reply
#67
Expo + performance van Ryoji Ikeda in EYE. De expo loopt nog tot zondag en is een must als je in de buurt bent.
Reply
#68
Ik loop sinds september stage bij Museum De Pont in Tilburg, en er zijn nu 3 tentoonstellingen te zien die ik zeker de moeite waard vind:
Anne & Patrick Poirier - Interessante, intellectuele kunst over vergankelijkheid en het geheugen.
Ann Veronica Janssens - Knappe visuele vondsten en wonderlijke installaties. Weinig inhoudelijke diepgang, maar de werken zijn ongrijpbaar en fascinerend.
Michaël De Kok - Een kleine expo van zijn abstracte landschappen. Rothko en Hockney zijn niet ver weg.
Reply
#69
Laat ik er dan ook maar een promoten die hier deze week gaat beginnen.
Reply
#70
(27-11-2018, 11:59)Maynard-J Wrote: Laat ik er dan ook maar een promoten die hier deze week gaat beginnen.

Hier ben ik heel benieuwd naar. Lynch is zo'n naam waar ik me nooit in verdiept heb, maar nog wel zou moeten. Twin Peaks vond ik te traag om door te kijken, maar had wel intrigerende elementen. Ik zag laatst dat Mulholland Drive op Netflix staat, dus daar zal ik maar eens aan beginnen. Jammer dat ik niet meer in Maastricht woon, want dat filmprogramma bij Lumière had ik graag gebruikt om meer te leren kennen.
Reply
#71
(27-11-2018, 11:59)Maynard-J Wrote: Laat ik er dan ook maar een promoten die hier deze week gaat beginnen.

Ik las er toevallig van de week over, goede reden om Maastricht weer eens op te zoeken voor een weekendje.
Reply
#72
Filmhuis Lumiere in Maastricht gaat ook meerdere films vertonen, sommigen met een lezing: https://lumiere.nl/reeksen/david-lynch
Reply
#73
Ik heb het gros van die films al op dvd, maar zou ze graag eens (of opnieuw) op het grote doek zien. Komende vrijdag feestelijke Opening Night, al een tijdje uitverkocht natuurlijk.

Ook In Lumière, nou ik mijn geliefde vrijwilligerswerkstekkie toch aan het promoten ben: over twee weken is de tweede editie van onze zelf opgezette filmpubquiz (vriendin presenteert, ik jureer). Onverwacht populair en ook al weken vol. Voor wie hier interesse heeft en een team wil vormen kan ik wel op tijd de datum droppen van de derde voordat de kaartjes in de verkoop gaan.
Reply
#74
Als we het toch over Lynch hebben, ook Lab111 (Amsterdam) laat al z'n lange films zien: https://www.lab111.nl/davidlynch/
Wel jammer dat de korte films etc. ontbreken.
Reply
#75
Dat is een goeie, dan ga ik zeker Mulholland drive meepakken daar. Bonnefantenmuseum staat ook op de planning.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)