Thread Rating:
  • 2 Vote(s) - 3 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Metallica
Nog nooit zo vroeg bij een vijver geweest. Heb mooie zitplaatsen. Tweede ring korte zijde aan beide kanten helemaal dicht.
[+] 1 user says Thank You to metal bouwie for this post
Reply
Johan Cruijff Aquarium?
[+] 1 user says Thank You to Timothy's Monster for this post
Reply
Gisteren na ik schat 15 jaar weer bij Metallica geweest. We hadden al een paar jaar dat we Metallica wel weer eens wilden zien maar nooit kaarten gekocht. Reden omdat het niet de beste live band is en ze dan derde of vierde keus worden waardoor je dus nooit tot aankoop overgaat.

Tot de neefjes van mijn vriendin aangaven graag naar Metallica te willen en daarmee hun eerste concert zouden bijwonen. Omdat het hun eerste concert was natuurlijk lekker bijtijds aanwezig zodat we ruim de tijd hadden wat te eten en op onze plek te zitten bij de eerste band: Mammoth WVH. Heb ikzelf niet goed genoeg gevolgd om wat over te kunnen schrijven. Maar dat zegt daarmee waarschijnlijk ook meteen genoeg. ;-)

Daarna Architetcs. Kende ik niet echt goed maar beviel mij wel. Had af en toe wat weg van Linkin Park en Korn. Een degelijke show maar zo'n podium in het midden met een half gevuld stadion en bij daglicht komt niet echt over.

Daarna Metallica. Zouden om 20:30 beginnen maar om 20:35 werd pas A long way to the top (AC/DC) ingezet en daarna Ecstasy of gold. Om 20:45 begon de show dan pas echt met Orion. Een mooie (instrumentale) starter. Gelukkig was het donker aan het worden en het stadion goed gevuld (hier en daar wel lege plekken en 2e ring korte zijden waren dicht).

Mede omdat deze show eigenlijk uit twee avonden met beiden een unieke setlist bestaat had ik veel nieuw(er) materiaal verwacht. Gelukkig viel dat mee. Merendeel waren de oude krakers en de nieuwe nummers paste daar best goed tussen. King Nothing was een leuke verrassing en ook persoonlijke favoriet Fade to Black ontbrak niet. Samen met For whom the bells tolls, Ride the lightning, Master of Puppets, Seek & Destroy en Battery zijn wat mij betreft de echte krakers wel gespeeld. Zelf kan ik dan ook niet anders concluderen dan dat dit de betere setlist van beide shows zal zijn.

De show zelf heeft krap 2 uur geduurd wat ik voor een Metallica concert kort vind (we stonden om 22:45 buiten). Er was ook geen toegift. Muzikaal is het zoals we gewend zijn niet het allerbeste, vooral sommige gitaarsolo's die wat afgeraffeld worden. Maar het enthousiasme straalt nog steeds van de band af en dat maakt voor mij een Metallica show leuk.

Qua podium en show vond ik het wel matig. Acht geluidstorens met bovenin schermen vond ik vooral storend. Je kijkt dus altijd wel een keer tegen een toren aan en de schermen hangen te hoog om er naar te kijken. Doordat het podium in het midden staat heb je geen decor waardoor de band soms in het niet viel. Een goede lichtshow zou dit kunnen compenseren maar die was juist erg rommelig en soms zelfs storend.
Ander nadeel van podium in het midden is dat aan beide korte zijden het veld leeg is. Dat ziet er raar uit, alsof de zaal voor de helft gevuld is. Voordeel is dan wel dat je met zitplaatsen aan de lange zijden erg goed zicht hebt (en daar zaten wij). Ook opvallend dat er nagenoeg geen pitt meer was.

Neefjes hebben in ieder geval avond van hun leven gehad. Ik vond het leuk ze weer een keer gezien te hebben dus een leuke avond gehad.
[+] 6 users say Thank You to metal bouwie for this post
Reply
Orion als opener is wel ziek. Harde track blijft dat.
Reply
Orion als opener is inderdaad een goede start. Kon mij sowieso niet herinneren dat ik dat nummer ooit live gehoord heb.
Reply
Niet geweest maar setlist was gisteren wel een stuk minder. Openen met The call of ktulu is dan wel lekker.
Reply
(30-04-2023, 10:00)metal bouwie Wrote: Niet geweest maar setlist was gisteren wel een stuk minder. Openen met The call of ktulu is dan wel lekker.
Ik vond net nacht 2 veel beter
Op alle gebied
Verslag volgt nog
Nu bier
[+] 1 user says Thank You to reaper for this post
Reply
(30-04-2023, 10:30)reaper Wrote:
(30-04-2023, 10:00)metal bouwie Wrote: Niet geweest maar setlist was gisteren wel een stuk minder. Openen met The call of ktulu is dan wel lekker.
Ik vond net nacht 2 veel beter
Op alle gebied
Verslag volgt nog
Nu bier

Ben wel benieuwd. Van vrienden (die afzonderlijk van elkaar waren) hoor ik juist het tegenovergestelde. Qua setlist ben ik in ieder geval blij dat ik er donderdag bij was en niet zaterdag.
Reply
Ik been nog aan het kateren...
Verslag volgt in loop van de werk
Reply
Een paar Kasteel Tripel of Bush Ambrée helpen je daar wel overheen  Wink.
[+] 1 user says Thank You to Timothy's Monster for this post
Reply
Bloody Mary's zijn ook altijd fijn daarvoor.
[+] 1 user says Thank You to hythloth for this post
Reply
De katerkiller bleek hier La Chouffe op een terrasje in het zonnetje te zijn.

Maar dat is voor een ander bericht.
‘Tallica Baby
Nog eens een concert over de landsgrenzen heen
Na Placebo & Queens of the stone age in Budapest, Muse in Keulen en Rammstein in New York was het eindelijk weer zover. Ditmaal voor het eerst neerstrijken in Nederland voor een optreden.
Eigenlijk had ik me voorgenomen om geen los concert van Metallica meer mee te pakken na ze in het sportpaleis in 2017 (?) van dichtbij te hebben gezien en dan afgelopen zomer de snakepit op werchter. Werchter 2009, 2014 en 2022 en sportpaleis 2017 was goed genoeg.

Doch de Touraankondiging van M72 tour waarin 2x gespeeld zou worden zonder repeats deed me toch twijfelen. Zou ik een paar songs kunnen afstrepen zoals Orion of  The Call of Ktulu, fight fire with fire,…. Ondanks het zien van de prijs toch maar bezweken na dat ik een telefoontje kreeg van mijn neef dat hij ook wel wou gaan en hij dan wel zouden rijden en dat ik gewoon mee kon. Via Fifth memberlidmaatschap gewoon lekker voor de verkoop 2 staanplaatsjes gekocht. Bleek nadien een goede vriend van mij ook te willen gaan en via een nederlandse presale link en code ook nog binnengekregen daags voor de general sale.


We gingen er een verlengd weekend van maken, de planning zou volgen enkele weken voordien.
uiteraard geen rekening gehouden met Kings day dus alles was redelijk duur naar onze mening. Ondertussen op de rustdag op vrijdag zou men ook komen verbouwen in mijn appartement dus hebben we dat plan laten varen. We zouden op en neer rijden. Dan bleek de parking hopeloos uitverkocht te zijn. Gelukkig is er Graz voor een VIP oplossing. Waarvoor hulde Locor.

Daarna bleken we met nog een dubbele boeking te zitten op zaterdag en moest de datum nog worden geprikt voor de finale van belgische voetbal beker De Croky cup. Moest de finale gevallen zijn op zaterdag hadden we enkel op donderdag naar Metallica geweest. Prioriteiten moeten er zijn.
Uiteindelijk viel alles in zijn plooi. Ik ging op donderdag metgezel nummer 3 ophalen in brussel (uurtje omweg) om dan net voor de nederlandse grens over te stappen in metgezel nummer 2 zijn wagen. 16U15 waren we onderweg. Nergens file, nog een laatste luisterbeurt van het nieuwe album (dat meer en meer in de smaak valt hier), half uurtje voor aankomst binnen proberen de parking te regelen via Locor. Even wat stress omdat het niet lukte  maar blijkbaar was het gratis omwille van Koningsdag. Ons op pakweg 5 minuten wandelen kunnen parkeren van de Arena (wat een mastodont van een stadion trouwens lijkt me wel machtig om er eens een voetbalmatch bij te wonen.

Maar we zijn hier voor muziek is het niet.
Aangekomen op vloer als Mammoth WVH net het gigantische podium betrad. Even staan aankijken maar klonk nu niet erg bijster origineel of super spannend. Wat wel op viel en waar ik geen rekening mee heb gehouden was dat ik met mijn 1m75 al niet de grootste belg ben, maar tegenover een stadion vol nederlanders was ik echt een dwergje ;D

Voor Architects is metgezel nummer 3 naar voor gegaan want dit was voor hem de reden om te gaan net als Five Finger Death Punch maar die hadden dus begin van de week afgezegd wegens een 3 dubbele hernia bij de zanger of iets dergelijks. Ik en mijn neef zijn dat wat meer naar achter gaan staan en een biertje gaan halen (Heineken, meh, en ook veel te duur, dus er is niet erg veel gedronken, en een broodje kroket met currysaus, LEKKER!) tussen de change over met mammoth naar architects. Aangezien ik het niet echt heb voor metalcore klonk dit wel best ok, al was ook hier het grote podium een negatieve factor op de beleving vond ik. Zou ze misschien wel eens willen zien in betere omstandigheden ondanks dat ik er niets muzikaal van herkende.

En dan half 9. Metallica zou opkomen. Al duurde het nog ongeveer 5 minuten voor Its a long way to the top werd afgespeeld. De mannen zijn er. Ecstasy gold zoals altijd. En Remmen los. Wat een setlist zou het worden. KNAL Orion, Reaper gaat los, instrumentale intro ballsy move. Overgaand in From whom the bell tolls (een van mijn favo metallica songs) Holier than Thou en King Nothing erachteraan. Wat een start! De jeugd voor mij was minder onder de indruk want waren meer bezig met snapchat dan wat er rond hun aan het gebeuren was. Visuals waren sterk, publiek was niet erg actief maar met de gemiddelde leeftijd die hoger ligt dan mezelf kan ik het ze ook niet kwalijk nemen.

Daarna een duotje van nieuwe songs met Lux Eterna (die live beter valt dan op plaat imo) en screaming suicide. Een fade to black er tussen smijten om dan halfweg de set de laatste nieuwkomer te mogen aanhoren Sleepwalk my life away. Ze vallen niet uit de toon, maar buiten Eterna en nacht 2 vallen ze ook niet op de nieuwe nummers).

Direct gevolgd door Nothing Else matters (en mijn eerste gedacht was Yes, nu nog 3 uur zonder dat kutnummer). Daarna knallen tot het einde met Sad But True, Day that never comes!!!, Ride The lighting (<3), Battery (are you alive?), Fuel, Seek And DESTROYYY en master of puppets als afsluiter.
tamelijk tam publiek, maar vooral veel beter geluid dan verwacht, een niet foutloos Metallica dat duidelijk nog wat aan het zoeken was en dat was fijn om te zien en horen. 

20 voor 11 en het zat er al op. 2 uur voorbij gevlogen. Snel naar buiten voor de massa, nog een gratis Liquid Death meegekregen, hup auto in. Compagnon nog in brussel afgezet en naar huis. Reaper lag in bed om half 3. Half 7 liep de wekker af voor de verbouwingen…. Korte nacht maar worth it.


part 2 komt er nog aan.
[+] 10 users say Thank You to reaper for this post
Reply
Zaterdag was het tijd voor nacht 2 met James, Lars, Kirk en Robert. Na opnieuw een korte nacht door de verbouwingen en opkuis nadien.
Waar het donderdag al een organisatorisch kluwen was om alles geregeld te krijgen was het zaterdag nog meer een probleem.

Ik moest smorgens dochter nog naar de drumles brengen, huiswerk laten maken, naar de grootmoeder brengen. De metgezel uit brussel kwam met de trein naar antwerpen en mijn neef zat om 8u smorgens nog in spa voor de 6 uur van SPA (WEC race), neef heeft dus ongeveer ik schat 700km gereden die dag. 

Planning een beetje aangepast beslist om tegen 17u net voor de grens af te spreken. Terug naar VIP parking Locor, waar ik door vermoeidheid dan al hoe het werd geregeld niet meer wist (excuses, deze vlaming snapte het niet meer). Maar weer ideaal geparkeerd, wederom hulde Locor en laat het smaken ?)

Binnengekomen halverwege de set van Floor, met weer een broodje kroket in de hand en weer heineken (bleh).
Deze maal ergens anders gestaan waar we iets beter zicht zouden hebben op een deel van het podium tegenover donderdag.

De vraag was wat zouden ze spelen na al master, ride, bellz,…. spannend


Net als donderdag net iets later begonnen dan de planning. En was dat daar de eerste noten van Orion? Hoezo no repeat, worden we getrolled? 4 seconden later besefte Kirk dat hij verkeerd zat en corrigeerde naar de juiste song.

Again ballsy move. 
The call of Kutlu (DE DE DE song die ik echt wou ooit eens meemaken. Wat een geniale song). Creeping death zette dan het middenplein helemaal in gang. Er was gewoon meer animo op het plein naar mijn gevoel, meer panache, meer swung. Getuige ook mijn schouder dat volledig kapot is gegaan tijden creeping death. Zit nu vandaag ongeveer om 50% mobiliteit van mijn rechter schouder en arm.

Daar ineens nog leper messiah door knalle en Untill it sleeps voor het eerst sinds 2008. 3x toppers kunnen wegstrepen. Setlist was nu al gelijkwaardig voor mij aan alles wat er op dag 1 kwam.

Dan zoals op donderdag weer een duotje nieuwe songs met 72 seasons en het erg sterke IF darkness had a son (by far het beste van de nieuwe nummers dat ze speelde) zit nog steeds in mijn hoofd. Terug gevolgd met een klassieker welcome home om dan de laatste nieuwe te krijgen You must burn en eerlijk, dit is by far het minste nummer van de 2 avonden….

Dan weer een iets rustiger nummer met The unforgiven om dan door te trekken met wherever i may roam, harvester of sorrow (altijd goed) moth in to flame (een van de 2 decent nummers van hardwired…à en dan onwaarschijnlijk maar een heerlijk harde, lekkere Fight fire with fire.. wat een schijf is dat. Mosh met de kapotte schouder maar hey. Eindigen ging met One en/of sandman zijn en het zijn beide geworden. Daarvoor het meezingertje Wiskey in the jarrrooo hoefde niet echt maar kom.

Voor de gemiddelde metallica fan zal dag 1 beter overkomen maar ik vond avond 2 gewoon veel en veel fijner publiek en nummers: Fire, Kutlu!!!!! Sleeps, leper zijn gewoon 3 niet zo standaard songs in de setlist. + het energieke publiek en James die nog steeds wat lag te klungelen. Zoals het publiek aanspreken en halverwege doorhebben. Shit er moest een video starten, ik moest hier niet staan lullen en dat dan ook benoemen. Mooi om zien.

Alsook Lars klonk opvallend goed tegenover 2017/22

+ metallica was snedig voor al 41 jaar bezig te zijn
+ incl schattige fouten
+ de setlists waren alle 2 bang on!
+ gezelschap
+ geluid voor arena
+ heel veel firsts for me: 72 seasons, fight fire with fire, harvester of sorrow, holier than thou, if darkness had a son, leper messiah, lux eterna, orion, screaming suicide, sleepwalk my life away, the call of Ktulu, until it sleeps en you must burn (en een paar 2nds Fuel, unforgiven, whiskey, ride the lighting, fade to black, battery)
in totaal op 6 concerts 54 verschillende tracks...

Maar

Ook effe een paar mindere dingen
Flikker op TM met je schandalig dure parking

Merchandise dat ook niet meer goedkoper wordt (35€ voor shirt, maar ook voor een beanie, kinder tshirt,… truien 70€, een patch 20€)

Het hollandse praat en snapchat publiek op dag 1

En dan ook
Dat podium is veel en veel en veel te groot. Er zijn plaatsen in de zaal als je staat dat je ze gewoon niet ziet als ze aan de andere kant staan. Dan is het handig dat er schermen staan. Maar neemt toch ook wat weg van het magische ofzo. Dan stonden we avond 2 al veel beter maar ook daar waren er momenten dat er niemand van de band echt dichtbij staat….
Weer om 11 uur in wagen, deze maal om half 2 in mijn bed. Brusselse metgezel laten overnachten bij mezelf om zo fris mogelijk het volgende evenement mee te maken.
 
Maar daarover meer later in het juiste topic.
[+] 9 users say Thank You to reaper for this post
Reply
Mooie verslagen reaper! Fijn om te lezen dat ik jullie uit de brand heb kunnen helpen!

(02-05-2023, 14:00)reaper Wrote: en laat het smaken ?)

Het is zo'n berg dat ik er zeker nog een tijd van kan genieten :-)
Reply
Klinkt dus wel als een geslaagde opzet met die twee verschillende setlists.
Lijkt mijn best iets dat bv Depeche Mode zou kunnen doen.
[+] 2 users say Thank You to meisbaer2 for this post
Reply
(02-05-2023, 22:46)meisbaer2 Wrote: Klinkt dus wel als een geslaagde opzet met die twee verschillende setlists.
Lijkt mijn best iets dat bv Depeche Mode zou kunnen doen.

Denk dat het voor elke band die al enkele decennia meegaat interessant kan zijn. Bij Metallica vond ik het alleen niet zo goed uitpakken. 

Zelf zou ik zo'n opzet niet doen ter promotie van een nieuw (matig) album maar juist gebruiken om wat te verrassen met nummers. Nu vond ik beide setlist wat voorspelbaar waarbij vooral op avond 1 de bekendste/voorspelbare nummers voorbij kwamen. Dat zou voor mij wel meer verspreid mogen worden en dan aangevuld met wat verrassende songs. Een Dyers Eve, Damage Inc. of I Disappear had ik wel leuk gevonden en maakt het vooral voor de diehard fans interessanter. Enige verrassende wat nu voorbij kwam was King Nothing (dag 1) en Until it sleeps (dag 2), openen met Orion (dag 1) en The call of Ktulu (dag 2) was dan ook nog verrassend maar voor de rest waren het wel de usual suspects.  

Ook is een stadion wel te groot gebleken. Sowieso was het bij lange na niet uitverkocht, dat komt de sfeer al niet ten goede. Ook omdat er dus veel tickets tegen dumpprijzen werden aangeboden. Doe je dit in een Ziggo is het gegarandeerd uitverkocht en zullen meer de echte fans komen. Beide (kleinere zaal, fanatiekere fans) komt de sfeer ten goede.
[+] 1 user says Thank You to metal bouwie for this post
Reply
(03-05-2023, 15:05)metal bouwie Wrote:
(02-05-2023, 22:46)meisbaer2 Wrote: Klinkt dus wel als een geslaagde opzet met die twee verschillende setlists.
Lijkt mijn best iets dat bv Depeche Mode zou kunnen doen.

Denk dat het voor elke band die al enkele decennia meegaat interessant kan zijn. Bij Metallica vond ik het alleen niet zo goed uitpakken. 

Zelf zou ik zo'n opzet niet doen ter promotie van een nieuw (matig) album maar juist gebruiken om wat te verrassen met nummers. Nu vond ik beide setlist wat voorspelbaar waarbij vooral op avond 1 de bekendste/voorspelbare nummers voorbij kwamen. Dat zou voor mij wel meer verspreid mogen worden en dan aangevuld met wat verrassende songs. Een Dyers Eve, Damage Inc. of I Disappear had ik wel leuk gevonden en maakt het vooral voor de diehard fans interessanter. Enige verrassende wat nu voorbij kwam was King Nothing (dag 1) en Until it sleeps (dag 2), openen met Orion (dag 1) en The call of Ktulu (dag 2) was dan ook nog verrassend maar voor de rest waren het wel de usual suspects.  

Ook is een stadion wel te groot gebleken. Sowieso was het bij lange na niet uitverkocht, dat komt de sfeer al niet ten goede. Ook omdat er dus veel tickets tegen dumpprijzen werden aangeboden. Doe je dit in een Ziggo is het gegarandeerd uitverkocht en zullen meer de echte fans komen. Beide (kleinere zaal, fanatiekere fans) komt de sfeer ten goede.

leuk dat meningen zo kunnen verschillen. 

die eerste twee heb ik dus al gehad, zo had ik nog nooit harvester of sorrow gehad bv. 
het idee is goed, maar naar gelang welke unieke songs je al hebt gehad was nacht 2 meer je ding of niet. 
ik heb uiteindelijk 14 "nieuwe songs" kunnen afstrepen op 2 avonden (16 songs per avond). 
kleinere zaal en kleiner podium gaan de sfeer wel idd ten goede komen nog.
Reply
(03-05-2023, 15:27)reaper Wrote:
(03-05-2023, 15:05)metal bouwie Wrote:
(02-05-2023, 22:46)meisbaer2 Wrote: Klinkt dus wel als een geslaagde opzet met die twee verschillende setlists.
Lijkt mijn best iets dat bv Depeche Mode zou kunnen doen.

Denk dat het voor elke band die al enkele decennia meegaat interessant kan zijn. Bij Metallica vond ik het alleen niet zo goed uitpakken. 

Zelf zou ik zo'n opzet niet doen ter promotie van een nieuw (matig) album maar juist gebruiken om wat te verrassen met nummers. Nu vond ik beide setlist wat voorspelbaar waarbij vooral op avond 1 de bekendste/voorspelbare nummers voorbij kwamen. Dat zou voor mij wel meer verspreid mogen worden en dan aangevuld met wat verrassende songs. Een Dyers Eve, Damage Inc. of I Disappear had ik wel leuk gevonden en maakt het vooral voor de diehard fans interessanter. Enige verrassende wat nu voorbij kwam was King Nothing (dag 1) en Until it sleeps (dag 2), openen met Orion (dag 1) en The call of Ktulu (dag 2) was dan ook nog verrassend maar voor de rest waren het wel de usual suspects.  

Ook is een stadion wel te groot gebleken. Sowieso was het bij lange na niet uitverkocht, dat komt de sfeer al niet ten goede. Ook omdat er dus veel tickets tegen dumpprijzen werden aangeboden. Doe je dit in een Ziggo is het gegarandeerd uitverkocht en zullen meer de echte fans komen. Beide (kleinere zaal, fanatiekere fans) komt de sfeer ten goede.

leuk dat meningen zo kunnen verschillen. 

die eerste twee heb ik dus al gehad, zo had ik nog nooit harvester of sorrow gehad bv. 
het idee is goed, maar naar gelang welke unieke songs je al hebt gehad was nacht 2 meer je ding of niet. 
ik heb uiteindelijk 14 "nieuwe songs" kunnen afstrepen op 2 avonden (16 songs per avond). 
kleinere zaal en kleiner podium gaan de sfeer wel idd ten goede komen nog.

De tijd dat ik regelmatig naar Metallica ging was Harvester of sorrow vaste prik (net als Fuel, die spelen ze nu wat ik zo zag ook minder vaak). 

Dyers eve en Damage Inc heb ik ook al meerdere keren gezien maar die heb ik toch een stuk liever dan Harvester of sorrow (maar dat nummer vind ik sowieso niet zo interessant).
Reply
(03-05-2023, 16:48)metal bouwie Wrote:
(03-05-2023, 15:27)reaper Wrote:
(03-05-2023, 15:05)metal bouwie Wrote:
(02-05-2023, 22:46)meisbaer2 Wrote: Klinkt dus wel als een geslaagde opzet met die twee verschillende setlists.
Lijkt mijn best iets dat bv Depeche Mode zou kunnen doen.

Denk dat het voor elke band die al enkele decennia meegaat interessant kan zijn. Bij Metallica vond ik het alleen niet zo goed uitpakken. 

Zelf zou ik zo'n opzet niet doen ter promotie van een nieuw (matig) album maar juist gebruiken om wat te verrassen met nummers. Nu vond ik beide setlist wat voorspelbaar waarbij vooral op avond 1 de bekendste/voorspelbare nummers voorbij kwamen. Dat zou voor mij wel meer verspreid mogen worden en dan aangevuld met wat verrassende songs. Een Dyers Eve, Damage Inc. of I Disappear had ik wel leuk gevonden en maakt het vooral voor de diehard fans interessanter. Enige verrassende wat nu voorbij kwam was King Nothing (dag 1) en Until it sleeps (dag 2), openen met Orion (dag 1) en The call of Ktulu (dag 2) was dan ook nog verrassend maar voor de rest waren het wel de usual suspects.  

Ook is een stadion wel te groot gebleken. Sowieso was het bij lange na niet uitverkocht, dat komt de sfeer al niet ten goede. Ook omdat er dus veel tickets tegen dumpprijzen werden aangeboden. Doe je dit in een Ziggo is het gegarandeerd uitverkocht en zullen meer de echte fans komen. Beide (kleinere zaal, fanatiekere fans) komt de sfeer ten goede.

leuk dat meningen zo kunnen verschillen. 

die eerste twee heb ik dus al gehad, zo had ik nog nooit harvester of sorrow gehad bv. 
het idee is goed, maar naar gelang welke unieke songs je al hebt gehad was nacht 2 meer je ding of niet. 
ik heb uiteindelijk 14 "nieuwe songs" kunnen afstrepen op 2 avonden (16 songs per avond). 
kleinere zaal en kleiner podium gaan de sfeer wel idd ten goede komen nog.

De tijd dat ik regelmatig naar Metallica ging was Harvester of sorrow vaste prik (net als Fuel, die spelen ze nu wat ik zo zag ook minder vaak). 

Dyers eve en Damage Inc heb ik ook al meerdere keren gezien maar die heb ik toch een stuk liever dan Harvester of sorrow (maar dat nummer vind ik sowieso niet zo interessant).

wel hier dus nu 6 keer metallica achter de kiezen tussen 2009-2023 en nu pas harvester of sorrow en Fuel 2de keer bijvoorbeeld (2017 en nu).

dus een aantal routine songs zijn er in de loop der jaren wat uit gegaan vermoed ik . en Damage Inc is idd boeiender dan een Harvester, maar wou toch ook een keer de song meehebben. 

de enige vaste songs die ik dus 5 op 6 heb gehoord zijn Sandman, Master, From whom the bell, nothing else, one, seek and destroy, sad but true en welcome home. Creeping death is de enige die daar nog dicht tegenaan schurkt met 4 op 6
al de rest is 3 (moth, day that never comes, wherever i may roam), 2 (fuel, battery, ride, blackened, fade to black, whiskey, unforgiven) en een hoop One Time only's 

dus mede doordat ik enkel echte dingen nog miste (fire with fire bv) was het wel de opzet waard voor mij.
Reply
Epica vervanger van FFDP in Hamburg en Parijs.
Reply
Wou deze band nog altijd afstrepen, dus op zondag kocht ik super last-minute onder kostprijs een ticket ergens op een hoog vak voor de tweede show in MetLife Stadium. Meteen naar de trein geraced, en eenmaal aan boord zat ik te scrollen op een fan forum en zag daar opeens een nieuwe post van iemand die een Snakepit ticket gratis weg gaf wegens een familienoodgeval. Zijn pech bleek dus mijn geluk, want na snel reageren kreeg ik die vijf minuten later binnen in mijn Ticketmaster account. Té fucking gruwelijk.

Bij binnenkomst nog een half nummer van voorprogramma Five Finger Meth Death Punch meegepikt, alsmede een speech van de frontman over zijn soberheid en dat hij uitreikt naar iedereen die met hetzelfde zit. Tot zover zo heilzaam, maar toen riep hij iets in de zin van "you won't see this at a rap show!" wat dan weer on brand was voor zo'n red state rock mongolenact. De Snakepit zelf was gevuld met toegewijd publiek van jong en oud (verrassend veel kleine kinderen en scholieren), en je had er ook meer dan genoeg ruimte om alle hoeken van dat vak te kunnen uitwonen en om moshpits te starten. En los van dat je natuurlijk topzicht had op alle bandleden die rondom het gehele vak speelden en vaak contact maakten met iedereen in de pit, was het ook de perfecte plek voor alle showelementen zoals compleet omsingeld zijn door vuurwerk voorafgaand aan One. Ook vet lachen hoe op het einde de bandleden een oneindig aantal bekers met plectrums over het publiek strooide, en dat de fans er compleet hondsdol op afdoken. Leek net alsof ze het lieten regenen met dollar biljetten in een stripclub.

Terugkijkend had ik ook de eerste avond moeten doen doordat ze daar Orion deden, en voor mijn allereerste keer was een greatest hits set misschien handiger geweest omdat ik Master of Puppets ook graag had willen horen. Niettemin was ik alsnog blij met wat we kregen. Ja, dat nieuwe nummer Lux Aeterna is kut, maar genoeg dikke oude tracks zoals Blackened die lekker binnenkwamen en zelfs het nieuwere Moth Into Flame was prima gedaan. En ik was vooral blij met The Unforgiven: een nummer dat ik veel beluisterde dankzij een cassettebandje van The Black Album die ik ooit in m'n eerste studentenhuis ontdekte. Bracht allerlei herinneringen omhoog.

En ja, de show was gedeeltelijk een kermisattractie, want bij welke andere heavy metalshow heb je dit soort opblaasballen. Maar als n00b vond ik het muzikaal strak gespeeld; had verrassend genoeg geen klachten over luldrummer Lars ondanks zijn reputatie, en los van Hetfield's grijze haren vond ik ze niet per se als oubollig overkomen. Las na afloop ook allerlei comments van de die-hards en kenners die het een hele bijzondere avond vonden vergeleken met andere Metallica sets uit het verleden. En terugkerend naar de discussie van eerder dit jaar in het Glastonbury topic, is het zeker een act waarvan de oude nummers de tand des tijds hebben doorstaan.

Lang verhaal kort: had mij geen betere eerste keer kunnen bedenken.
[+] 6 users say Thank You to hythloth for this post
Reply
Mooi man. Lekker korte (en mooie) set ook. De beste Metallica show die ik ooit zag, was ook de kortste, Werchter 2009 geloof ik.
Reply
(09-08-2023, 01:01)hythloth Wrote: Wou deze band nog altijd afstrepen, dus op zondag kocht ik super last-minute onder kostprijs een ticket ergens op een hoog vak voor de tweede show in MetLife Stadium. Meteen naar de trein geraced, en eenmaal aan boord zat ik te scrollen op een fan forum en zag daar opeens een nieuwe post van iemand die een Snakepit ticket gratis weg gaf wegens een familienoodgeval. Zijn pech bleek dus mijn geluk, want na snel reageren kreeg ik die vijf minuten later binnen in mijn Ticketmaster account. Té fucking gruwelijk.

Bij binnenkomst nog een half nummer van voorprogramma Five Finger Meth Death Punch meegepikt, alsmede een speech van de frontman over zijn soberheid en dat hij uitreikt naar iedereen die met hetzelfde zit. Tot zover zo heilzaam, maar toen riep hij iets in de zin van "you won't see this at a rap show!" wat dan weer on brand was voor zo'n red state rock mongolenact. De Snakepit zelf was gevuld met toegewijd publiek van jong en oud (verrassend veel kleine kinderen en scholieren), en je had er ook meer dan genoeg ruimte om alle hoeken van dat vak te kunnen uitwonen en om moshpits te starten. En los van dat je natuurlijk topzicht had op alle bandleden die rondom het gehele vak speelden en vaak contact maakten met iedereen in de pit, was het ook de perfecte plek voor alle showelementen zoals compleet omsingeld zijn door vuurwerk voorafgaand aan One. Ook vet lachen hoe op het einde de bandleden een oneindig aantal bekers met plectrums over het publiek strooide, en dat de fans er compleet hondsdol op afdoken. Leek net alsof ze het lieten regenen met dollar biljetten in een stripclub.

Terugkijkend had ik ook de eerste avond moeten doen doordat ze daar Orion deden, en voor mijn allereerste keer was een greatest hits set misschien handiger geweest omdat ik Master of Puppets ook graag had willen horen. Niettemin was ik alsnog blij met wat we kregen. Ja, dat nieuwe nummer Lux Aeterna is kut, maar genoeg dikke oude tracks zoals Blackened die lekker binnenkwamen en zelfs het nieuwere Moth Into Flame was prima gedaan. En ik was vooral blij met The Unforgiven: een nummer dat ik veel beluisterde dankzij een cassettebandje van The Black Album die ik ooit in m'n eerste studentenhuis ontdekte. Bracht allerlei herinneringen omhoog.

En ja, de show was gedeeltelijk een kermisattractie, want bij welke andere heavy metalshow heb je dit soort opblaasballen. Maar als n00b vond ik het muzikaal strak gespeeld; had verrassend genoeg geen klachten over luldrummer Lars ondanks zijn reputatie, en los van Hetfield's grijze haren vond ik ze niet per se als oubollig overkomen. Las na afloop ook allerlei comments van de die-hards en kenners die het een hele bijzondere avond vonden vergeleken met andere Metallica sets uit het verleden. En terugkerend naar de discussie van eerder dit jaar in het Glastonbury topic, is het zeker een act waarvan de oude nummers de tand des tijds hebben doorstaan.

Lang verhaal kort: had mij geen betere eerste keer kunnen bedenken.

ha de ballen zijn terug dan.
waren er niet bij in amsterdam.
setlist ongeveer hetzelfde.
en fijn om te horen dat ze nog steeds zo strak klinken als een paar maand terug.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)