Thread Rating:
  • 1 Vote(s) - 5 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Swans
Vlaanderen heeft al tien jaar het geluidsdecreet en vroeger althans stond STUK erom bekend te zacht te zijn. Ik zou hoe dan ook een luide band nooit in Vlaanderen live zien. Dat doe ik iig sinds MBV in de AB in 2013 amper of nooit.
Reply
Kan me eigenlijk ook niet echt herinneren of ik een harde band ooit al in een Vlaamse zaal heb gezien. Sunn heb ik indertijd in Wilde Westen alsnog verkocht, daar ben jij wel geweest hè Uplift?
Reply
2020. Jup. Ging hard, maar met die set kon een gemiddelde van max 103 wellicht gehaald worden, wegens veel stille momenten.
Reply
Na de komende tour volgt een nieuw studio album en nieuw live album. Gira gaat ons weer verwennen.
Reply
En dat laatste of je het nou wil of niet, Gira kennende.
Reply
Je kent hem goed blijkbaar?
Reply
Zelfs nog geknikkerd vroeger.
[+] 1 user says Thank You to TheUncleG for this post
Reply
Nadat half Graz al zo wat klaar komt als de naam Swans genoemd wordt en ik deze band nog nooit had gezien, was de nieuwsgierigheid erg groot geworden en heb de eerste de beste kans aangegrepen om ze te zien. Gisteren heb ik mijn Swans doop gehad, maar terug naar het begin van de avond.

Met z'n negenen hebben we eerst genoten bij Tasty Thai, zoals ik al eens eerder hier vermeld heb, de beste Thai in (mijn) buurt voor echte Thaise street food, zonder compromissen. Als kenner van de Thaise keuken kreeg ik de verantwoordelijkheid om de bestelling te doen. Ik had een keuze gemaakt van zoet naar pittig en 2 curry's. Een iemand wenste de massaman met tofu en het liefst geen vis en een iemand heeft een varkensvlees allergie, dus daar heb ik rekening mee gehouden. De tafel werd volgezet door de bediening en al snel was er nog maar weinig plek om de drankjes neer te zetten. De schalen waren al snel leeg en een korte rondvraag, bleek de menukeuze bij iedereen raak te zijn geweest. Aangezien 2 tafelgenoten heel graag het voorprogramma ook volledig wilde meepakken, zaten we er nog met z'n zevenen en hebben nog 2 gerechten laten aanrukken. Daarna zijn we met z'n vijven naar de Muziekgieterij gelopen, want 2 personen kwamen alleen voor het eten.

In de Muziekgieterij hingen aan alle pilaren waarschuwingen dat het concert erg luid zal zijn en dat er gratis oordoppen bij de ingang verkrijgbaar zijn.
Maria W Horn was net bezig en ja het was heel erg luid. De dame stond op het podium aan knoppen te draaien (sorry, anders kan ik het niet noemen) en het voor mij eentonige gebrom deed mijn broek en blouse wapperen. Tusssendoor een Nintendo achtig deuntje en ja, ik was maar wat blij met mijn oordoppen. Na pak weg 10-12 minuten ben ik naar buiten gelopen, want nee, niet mijn ding en ja, veel te hard.

Daarna wachten op Swans en toen het licht uitging, was ik toch wel een beetje gespannen/nieuwsgierig. Bij de merchandise lagen een zwik LP's en ik dacht, als ik het geweldig vind gaan er van elk exemplaar een mee naar huize Pud. De band kwam op en Gira begint eerst zijn acoutische gitaar te stemmen. Zal wel bij de show horen dacht ik, maar dat vond ik al overbodig. Daarna slaat hij één akkoord aan en herhaalt dit tot in den treure. Iedere keer komt er een instrument bij en de geluidssterkte neemt almaar toe. Tussendoor jankt/kreunt hij wat door de microfoon alsof hij op het toilet zit en een te grote drol moet uit kakken. In het midden van het nummer staat de dame links op en hangt nog maar een basgitaar om, terwijl er rechts al een man staat met een basgitaar. Gira zit inmiddels met armen te zwaaien als een kruising tussen Scott/Yvonne versus Bernstein. De basgitaristen doen exact hetzelfde, een dubbele rif en na de eerste dubbel rif, draait de dame zich naar haar versterker en draait de volumeknop nog maar eens een kwart slag naar rechts. Dit blijft maar zo doorgaan en het eerste nummer duurt welgeteld 25 minuten. Nadat het tweede nummer, voor mij, exact hetzelfde start ben ik naar buiten gegaan, omdat mijn eerste set oordoppen inmmidels versleten waren, ben ik nieuwe oordoppen gaan halen en even gaan uitpuffen in het café gedeelte. Daar aan de praat geraakt met personeel en die wist mij te vertellen dat de eerste mensen de zaal reeds na 2 minuten hebben verlaten en naar buiten zijn gegaan. Twee fotografen stonden te klagen over de geluidssterkte, een man wilde liefst zijn geld terug, want niet normaal, anderen hadden het erover dat hetgeen Maria en Swans deden illegaal was. Zo ver ga ik niet, maar hard is het wel. Op het moment dat ik weer naar binnen wilde gaan om het een tweede kans te geven, kwamen 2 tafelgenoten naar buiten, die er helemaal klaar mee waren en na een half uur kwam nummer 3 naar buiten. Om dat de deuren steeds open en dicht gingen en ik op een gegeven moment iets van Heroes van David Bowie flarden hoorde ben ik weer naar binnen gegaan. Nadat dat nummer was afgelopen, ging het weer heel snel terug naar hetgeen ik al 2x gehoord had. Toch maar weer naar buiten gegaan en de oordoppen definitef opgeborgen.

Respect voor degene die beide concerten hebben volbracht, maar voor mij is dit genre niet weggelegd.

Natuurlijk kwamen er ook mensen naar buiten die helemaal enthousiast waren en wel LP's hebben gescoord, maar velen zijn van te voren afgehaakt.
[+] 13 users say Thank You to pudpong3 for this post
Reply
Legendarisch verslag pud Smile
[+] 1 user says Thank You to Gunnar for this post
Reply
Wellicht tijd voor betere oordoppen, Pud. Beter Horen heeft een erg fijne aanbieding.

Edit: grappig, trouwens. Ik vond dat nummer dus ook erg op Heroes van Bowie lijken haha.
[+] 1 user says Thank You to eloelo for this post
Reply
Ik wad er dus ook, en ik ook ging vooral vanwege de grote lof hier.

Maria W Horn vond ik sterk, aangrijpend maar soms ook wat moeilijk. Volgensmij is dat precies wat die muziek hoort te doen.

Swans, op z'n minst dystopisch te noemen, zat voor dat ze ook maar 1 noot gingen spelen al een dikke 5 minuten op het podium. Zaallicht werd nog even goed in gesteld voor Gira, net als de gitaar. Dat zaallicht bleef trouwens 2,5 uur gewoon op dezelfde stand staan, geen enkele spotlight heeft bewogen. De muziek: eentonig? Ja hoor, zeker als de nummers een aanloop hebben van 10 minuten. Toch vind ik het te makkelijk om over het volume of de eentonigheid te hebben, puur omdat ze bijdragen aan de beleving. Als je er iets (lees: veel) energie/concentratir in steekt wordt je elk nummer beloond met een waanzinnig gevoel (fysiek) en geluid. Die geweldsexplosies kan ik met geen enkele andere band vergelijken, hoogstens met Tool, een beetje.

Ik zag inderdaad mensen boos worden om het volume, weglopen, lachen enzovoorts. Dan lijken dat me mensen die niet van de cultstatus van deze band afwisten, maar gewoon Spotify hebben aangeslingerd en een postrock/punk avondje dachten te beleven. De mensen die er anders in stonden en openstonden om zich te laten meenemen in deze soms bizarre wereld, werden veelal in extase achter gelaten. Ik zelf vond het met vlagen briljant, zeker het eerste uur. Daarna werd ik wat vermoeider en kostte het me steeds meer energie om de concentratieboog vast te houden. Al met al bijzonder dit eens meegemaakt te hebben, ik heb genoten.
[+] 10 users say Thank You to eloelo for this post
Reply
Schitterende reflecties hier op Swans. En daarmee de subjectiviteit van de muziekbeleving in een paar posts gevangen.
En mocht ik niet bekend zijn geweest met Swans, waren voor mij alle woorden van deze posts een aanbeveling geweest. Ik was zelf niet bij dit optreden. Maar in de doortocht in Den Haag vorig jaar was het juist minder dystopisch dan de jaren ervoor..
Reply
https://www.maxazine.nl/2024/03/10/swans...t-cool-is/

Wat een parodie op een recensie
Reply
(13-03-2024, 21:48)eloelo Wrote: https://www.maxazine.nl/2024/03/10/swans...t-cool-is/

Hahaha, die hele website is een parodie. Doet me denken aan een bepaalde Pinkpop fanatic.
Reply
(13-03-2024, 21:50)Timothy's Monster Wrote:
(13-03-2024, 21:48)eloelo Wrote: https://www.maxazine.nl/2024/03/10/swans...t-cool-is/

Hahaha, die hele website is een parodie. Doet me denken aan een bepaalde Pinkpop fanatic.

Dat zoiets serieuze aandacht krijgt soms, vind ik schrikbarend. Doek zoiets toch gewoon op.
Reply
Wat een micropiemelerij.
Reply
Alinea 1: "Daarom lees je hier geen concertrecensie"

Swans was een aanleiding voor een volgens mij niet zo heel gek artikel over luide concerten. Ik wou dat hier in mijn jongere jaren al wat meer aandacht voor was, had me wellicht een suis in m'n linkeroor kunnen schelen.
Reply
Geen recensie, maar er worden echt verkeerde verbanden gelegd. Kritiek mag, maar oordoppen dragen werd overal geadviseerd. Doe je dat niet, dan weet je dat je dit kan krijgen.
Reply
Mensen werden toch van tevoren gewaarschuwd bij deze show? En als je Guantanamo Bay erbij moet halen als argument...
Reply
Ik mis Uplift...
[+] 1 user says Thank You to Timothy's Monster for this post
Reply
MBV --> noise

Ok.
[+] 1 user says Thank You to Willie for this post
Reply
Klaarblijkelijk komt er een live album aan met opnames van het optreden in Den Haag: https://www.instagram.com/p/C5dibgPrVWQ/
Wel met Birthing van een andere show omdat die in Den Haag kort werd gehouden zodat ik mijn trein kon halen.
[+] 1 user says Thank You to halfempty/full for this post
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)