Thread Rating:
  • 3 Vote(s) - 3.33 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bruis Festival
#76
Bizar hoe hard slecht weer een gratis festival kan treffen. Ze krimpen dus van 8000 naar 3000 bezoekers. Ik neem aan dat terrein hierop wordt aangepast (althans, zo lees ik het). Maar wat als het mooi weer wordt komende editie, en 7000 mensen willen komen. Kan dat ook? Want zo kun je natuurlijk weer groeien (mbv horeca-inkomsten)
Reply
#77
BigBird Wrote:Bizar hoe hard slecht weer een gratis festival kan treffen. Ze krimpen dus van 8000 naar 3000 bezoekers. Ik neem aan dat terrein hierop wordt aangepast (althans, zo lees ik het). Maar wat als het mooi weer wordt komende editie, en 7000 mensen willen komen. Kan dat ook? Want zo kun je natuurlijk weer groeien (mbv horeca-inkomsten)

Bruis is al jaren een belangrijk (zo blijkt uit de flinke bijdrage van de gemeente om het festival te redden) maar kwetsbaar evenement, georganiseerd door een al even kwetsbaar poppodium in de groei. Als je dan horeca inhuurt voor 8.000 man en er komen door regen en kou veel te weinig, heb je een probleem. Tegen die "downside exposure" dekt de organisatie zich nu in door de omzet deels onafhankelijk te maken van het weer. Voor die 10 euro (vooruit, plus wat servicekosten voor Eventim) op zaterdag en zondag heb je namelijk ook 4 consumpties, dat is dus vooruitbetaalde baromzet. Wie dan thuisblijft heeft er alleen zelf last van.

Ik had nog niet van een ander festival met dit systeem gehoord, maar vind het een goed idee. De muziekliefhebbers die toch wel komen zijn verzekerd van een plek mits op tijd binnen (voor 15:00), daarna is het gratis toegang voor iedereen tot aan de capaciteit. En met de entree op vrijdag dragen diezelfde liefhebbers bij aan een financiële buffer waarvan Bruis uiteindelijk weer volledig gratis moet kunnen worden.

Als de weersvoorspellingen juist enorm goed zijn, kunnen ze misschien wel wat extra horeca en bonnenverkoop neerzetten. Geen idee of dat contracttechnisch kan trouwens, maar wie weet. Ik zal eens informeren of ze daarvoor al een plan klaar hebben liggen.
Reply
#78
Quote: Een beroep op het ‘Bruis-hart’

Gemengde reacties op de nieuwe opzet van festival Bruis. Onduidelijkheid, begrip én onbegrip voor maatregelen die de organisatie zelf ook liever niet had genomen.

Muziekgieterij- directeur Wim Smeets, geeft het toe: in de nieuwe opzet, die hopelijk slechts eenmalig is, gaat Bruis van een familiefestival terug naar een wat traditioneler popfestival. Voor de vrijdag moet een entreekaart gekocht worden, voor de zaterdag en zon- dag moet, wanneer je zeker wilt zijn van toegang, vooraf een vou- cher van een tientje gekocht wor- den. Die kan worden omgewis- seld voor vier consumptiebon- nen, die anders ook een tientje zouden kosten, maar dan moet je wel tussen 13.00 en 15.00 uur bin- nen zijn. Tel daarbij op dat er nog maar drieduizend man binnen mag en je weet dat het stuit op onbegrip. Zoveel bleek afgelopen weekend wel op de sociale media en ook bij de start van de voorverkoop in de Muziekgieterij. Smeets kan niet vaak genoeg benadrukken dat Bruis het zelf liever anders had gezien. Maar zonder een substantiële bijdrage van de gemeente of een slechtweergarantie zoals vorig jaar, staat de organisatie met de rug tegen de muur. Er is simpelweg niet meer geld en Bruis kan zich geen grote risico’s meer per- mitteren. Het betaald maken van één dag is een bittere pil, maar zorgt wel voor inkomsten die maken dat de tweede en derde dag gratis kun- nen blijven. Overigens hoeft er voor
kinderen tot 12 jaar geen voucher gekocht te worden.
Dat er maar drieduizend man binnen mag, heeft er alles mee te ma- ken dat hogere aantallen hogere in- vesteringen vragen om te kunnen voldoen aan veiligheidseisen en voorzieningen. Vooraf vouchers verkopen zorgt voor overzicht . Vragen bezoekers binnen een specifiek tijdvak binnen te komen, vergemakkelijkt crowdcontrol én zorgt hopelijk voor meer inkomsten uit verteer. Sommigen keren zich af. Maar zoals een volgens Smeets boven verwachting goed verlopen eerste voorverkoopdag al laat zien: de mensen die begrip hebben voor de situatie gaan juist mee in de nieuwe methode. Of neem Gulpener, dat onmiddellijk liet weten een bijdrage te willen leveren met het brouwen van een speciaal Bruis-biertje. Waarom
ook niet. Mij dunkt dat Bruis, ondanks krapte, toch een puik programma neerzet. En realiseer je dat Bruis nee heeft moeten verkopen aan Triggerfinger, Patrick Watson en Calexico. Dat doe je niet zomaar. Dan staat het water aan de lippen. Bruis doet wat dat betreft een beroep op het ‘Bruis-hart’ van de Maastrichtenaar. Als dit ‘overgangs- jaar’ een succes wordt, zijn die bands volgend jaar wellicht weer ‘gewoon gratis’ te zien.

Reageren?
J.Geerts@mgl.nl

Artikel is uit de krant De Limburger
Reply
#79
+ Sivert Hoyem op de vrijdagavond, met Ane Brun erbij die 20 euro meer dan waard.
+ The Sum Of op zaterdag
+ Spidergawd op zondag

Nieuws: wie een ticket voor vrijdag koopt heeft de rest van het weekend ook gegarandeerd toegang.
Reply
#80
Hier mijn verslag van deze historische editie van Bruis.

Er was veel over te doen, maar afgelopen weekend was boven verwachting goed. Muzikaal misschien wel de beste editie tot nu toe. De vrijdagavond met Sivert Hoyem, Ane Brun en Whispering Sons moest ik wegens andere afspraken laten schieten, maar ik had die 20 euro er zeker voor over gehad. Uiteindelijk waren die avond naar verluidt 1.500 man aanwezig.

Op zaterdag en zondag was ik er vanaf een uur of 5. De verlooptijd van de veelbesproken "reserveringen" bleek opgeschoven naar 17:00 (was 15:00), maar op zondag was ik zonder reservering eerder binnen en dat kon gewoon. De vouchers voor de geplande capaciteit van 3.000 man waren niet uitverkocht, en dat aantal min de wel verkochte vouchers is dan hoeveel je daarnaast kon binnenlaten. Geen idee hoe ze dat controleerden trouwens, maar ik kon dus gewoon naar binnen.

Bovendien bleek achteraf dat ze die capaciteit hadden verhoogd naar 5.000, en nog hebben ze zaterdagavond honderden mensen toegang moeten weigeren. Jammer natuurlijk, maar door de genomen maatregelen kon het blijkbaar niet groter zonder teveel financieel risico te lopen. Door het mooie weer was het die zaterdag dus te klein om iedereen binnen te laten, vervelend maar waarschijnlijk ook eenmalig bijeffect van de besparingen. Het terrein was voor ongeveer twee derde volgebouwd en achter de horeca stond een hek.

Zondag was het frisser maar niet koud en viel er voor openingstijd veel regen, wat met een paar planken bij de ingang netjes werd opgevangen. Later op de dag nog een of twee buien maar daar heb ik in de tent niks van meegekregen. Alle podia waren deze keer overdekt, om droog te blijven bij slecht weer. Binnen was het behoorlijk druk maar niet problematisch, ik kon bij alle optredens kort voor aanvang gewoon naar voren lopen behalve bij Balthazar op zondagavond (al heb ik de zaterdagheadliner overgeslagen).

Het hoofdpodium was de "Gulpener tent" met meerdere speciaalbieren (Chateau Neubourg, Ur Weizen en het ook erg lekkere "Bruis bier") in stevige statiegeldbekers. Nog beter was echter podium 2: de "Tongerlo tent" met stevige blondjes, tripels etc. in glazen, zonder statiegeld. Daarnaast bleek, ondanks de aangekondigde bezuinigingen op randprogrammering, Kumulus (Maastrichtse instelling voor cultuureducatie) toch aanwezig met een derde tent waar jongeren optraden en de kinderen met kleurplaten in de weer konden. De markt en het overige kindervermaak waren afwezig, de kiosk met speciaalbieren was er nog wel.

De verdere catering was vergeleken met eerdere jaren wat uitgekleed maar zeker niet slechter. Ik vond de broodjes Griekse worst van Beluga altijd wat overdreven zonder goedkoper en meer "basic" alternatief. Deze keer voor het eerst gewoon een friet- en een hamburgertent, maar wel met heel goed spul. Voor de friet stond constant een lange rij, maar daar was ik zondagavond in 10 minuten doorheen.

Muzikaal maakte zaterdag met name Faces On TV indruk, en Jonathan Jeremiah deed het ook heel goed met zijn akoestische set ondanks geklets achterin. Hierna was ik op (de hele zaterdag was al druk geweest) dus heb ik headliner Admiral Freebee geskipt. Ik zag bij vertrek trouwens geen rijen voor de ingang, dus misschien is dat verhaal overdreven.

Zondag was de beste muziekdag die ik in tijden heb gehad op dit festival. Spidergawd kende ik al van in het voorbijgaan op DTRH, en had met de Noorse neef van Animal de grootste attractie van het weekend in huis. Twee uur, een paar biertjes en een heerlijk bakje friet later kwam de drieklapper Flying Horseman - Balthazar - Bombay. Met name de eerste was ronduit indrukwekkend (een soort Belgische Nick Cave maar net even anders), daarna speelde Balthazar een afgeladen tent (vlak voor aanvang kwam ik niet verder dan halverwege net voor de PA) plat met een greatest hits set en mocht Bombay het feestje in stijl afmaken.

Als ze volgend jaar het terrein weer verruimen zodat iedereen naar binnen kan, maar de tenten en de betaalde vrijdagavond handhaven, blijven ze financieel gezond en ook bij slecht weer toegankelijk genoeg om nog jaren verder te kunnen. Aan de programmering zal het niet liggen, die was nog scherper dan normaal.

http://www.1limburg.nl/bezoekers-de-rij-...maastricht

http://www.1limburg.nl/festival-bruis-tr...xt=default
Reply
#81
Ik was er enkel zaterdagmiddag. De door jou genoemde Tongerlo-tent was wel erg goed, maar dat is iets dat je bij de Muziekgieterij ook hebt, met speciaalbier in het bijbehorende glas naar bandjes kijken.

Zondag kon ik helaas niet, maar de door jou genoemde bands waren allemaal de reden dat ik er graag heen had gewild.
Reply
#82
Snackbarharses Wrote:Ik was er enkel zaterdagmiddag. De door jou genoemde Tongerlo-tent was wel erg goed, maar dat is iets dat je bij de Muziekgieterij ook hebt, met speciaalbier in het bijbehorende glas naar bandjes kijken.

Zeker, maar op een festival is het toch vrij uniek.
Reply
#83
Maynard-J Wrote:
Snackbarharses Wrote:Ik was er enkel zaterdagmiddag. De door jou genoemde Tongerlo-tent was wel erg goed, maar dat is iets dat je bij de Muziekgieterij ook hebt, met speciaalbier in het bijbehorende glas naar bandjes kijken.

Zeker, maar op een festival is het toch vrij uniek.
Inderdaad, speciaalbier uit glas heb ik verder op festivals alleen op Dour meegemaakt, maar dat was op een speciaal stukje van het terrein, niet voor een podium.
Reply
#84
http://www.1limburg.nl/maastrichtse-fest...t=topstory
Reply
#85
kon ook niet uitblijven.

met gemiddeld 30000 bezoekers de laatste 4 jaar.
Laat iedere bezoeker vanaf 12jaar 5 euro betalen en je bent uit de zorgen.
Reply
#86
Het vouchersysteem van dit jaar was nodeloos ingewikkeld, dat leek echt niemand te begrijpen. Laat dan inderdaad iedereen betalen. Met een programma als dit jaar vind ik het iig niet erg.
Reply
#87
Bruis slaat editie 2017 over.
Bruis 2016 is, als kleine, maar kwalitatief hoogstaande editie, met een bescheiden positief
financieel resultaat afgesloten. Toch heeft het bestuur van stichting Bruis in nauw overleg met
o.a. de gemeente Maastricht en het bestuur van de Muziekgieterij besloten om in 2017 geen
festival Bruis te organiseren.
De belangrijkste overwegingen zijn:
• De toenemende kosten en randvoorwaarden die aan de organisatie van een festival als
Bruis worden gesteld zijn niet meer in balans met de kleinere opzet van het festival.
• Onzekerheden over de financiële subsidies die door het geringe weerstandsvermogen
niet zelfstandig kunnen worden opgevangen.
• In 2017 is het team van de Muziekgieterij niet beschikbaar. Dit hangt samen met de start
van de nieuwbouw van het poppodium. Een project dat, in samenhang met het
realiseren van de reguliere producties, alle aandacht en energie van het team vraagt.
Bruis is in 2006 ontstaan als initiatief van de Muziekgieterij, waardoor Bruis en de
Muziekgieterij onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.
2017 zal daarom gebruikt worden om een nieuwe Bruis-formule te ontwikkelen. Een formule
die tegemoet komt aan een verdere ontwikkeling van de popcultuur in Maastricht. Hiervoor
wordt in gezamenlijk overleg met het bestuur van de Muziekgieterij onderzocht op welke
manier een invulling kan worden gegeven aan een popfestival Bruis “nieuwe stijl”.
Reply
#88
Classic Limburgs businessplan dit.
Reply
#89
Fuck. Hopelijk is het volgend jaar weer terug.
Reply
#90
Dit jaar is Bruis weer terug, van 31 augustus t/m 2 september.

In het verleden werkten ze al samen met Into the Great Wide Open en ze zitten nu weer in hetzelfde weekend, dus stuur Protomartyr, The Posies, Damien Jurado, William Fitzsimmons, Jeff Tweedy en Destroyer maar door. Wink
Reply
#91
mooi
afgelopen jaren toch veel mooie namen gehad,die nog (relatief)onbekend waren op dat moment.
Reply
#92
https://www.1limburg.nl/muziekfestival-b...t=topstory

Hier het artikel van L1
Reply
#93
(01-02-2018, 13:22)Snackbarharses Wrote: Dit jaar is Bruis weer terug, van 31 augustus t/m 2 september.

In het verleden werkten ze al samen met Into the Great Wide Open en ze zitten nu weer in hetzelfde weekend, dus stuur Protomartyr, The Posies, Damien Jurado, William Fitzsimmons, Jeff Tweedy en Destroyer maar door. Wink

Meerdere van die namen zijn ideaal voor Bruis, vooral Destroyer. Voor de jeugd en een meer divers programma zouden Rico & Sticks ook geen verkeerde boeking zijn.
Reply
#94
Heb een beetje gefacebookt met een boeker van de Muziekgieterij. Temper de verwachtingen maar wat, het budget is niet vergelijkbaar met ITGWO en bovendien gehalveerd t.o.v. 2016, dus er komen geen grote namen. Maar ja wat is groot? Als Flying Horseman weer komt is dat voor mij alvast een "grote naam".
Reply
#95
belangrijkste is dat t weer dit jaar een x meezit.
Reply
#96
Vind ik ook, maar laten we ons niet rijk rekenen met een blik op de poster van ITGWO.
Reply
#97
Nog een artikel: https://www.thuisinmaastricht.nl/muziekf...opcultuur/
Reply
#98
Je kunt ook gewoon zorgen voor een dergelijk programma, dat het weer niet meer zo’n grote rol speelt.
Reply
#99
O ja, het weer... had die andere post niet helemaal goed gelezen en dacht: ja het zit inderdaad weer mee want het gaat door. :-)

Ik had er in eerste instantie overheen gelezen dat Bruis het eerste evenement in het nieuwe Frontenpark gaat zijn. Dat maakt het alvast een stuk beter bereikbaar van buiten de stad, met twee grote parkings om de hoek. En omdat er dan nog niet genoeg gras is komen er houten vlonders, is alvast gezegd. Dat maakt het terrein meteen vrij goed bestand tegen slecht weer.
Reply
Ja, mooi dat ze die 'nieuwe' locatie ook meteen gebruiken voor een festival. Nu die brug er aan de andere kant langsloopt ligt die locatie meer mooi in het zicht.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)