Thread Rating:
  • 1 Vote(s) - 4 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Haldern Pop
(09-08-2022, 09:51)Maynard-J Wrote: De TBA van 1,5 uur op donderdagavond is eindelijk ingevuld.

Beatsteaks, was ooit heel groot in Duitsland toch?

stonden regelmatig wel op Rock Am Ring & Park als ik mij niet vergis ja
Reply
Op mijn eerste en laatste pinkpop kwamen ze ook voorbij volgens mij, onder het mom van, mega populair in Duitsland
Reply
(09-08-2022, 12:44)ahha Wrote: Op mijn eerste en laatste pinkpop kwamen ze ook voorbij volgens mij, onder het mom van, mega populair in Duitsland

Beatsteaks waren ooit headliner op het Hurricane festival in Scheessel. Toen het nog een festival met een goede line up was.

Die Duitsers vreten dat Duitstalige werk net als van: Sportstiller Freunde, Fettes Brod, Wir Sind Helden, Deichkind.
Reply
(09-08-2022, 14:15)Dorfmeister Wrote:
(09-08-2022, 12:44)ahha Wrote: Op mijn eerste en laatste pinkpop kwamen ze ook voorbij volgens mij, onder het mom van, mega populair in Duitsland

Beatsteaks waren ooit headliner op het Hurricane festival in Scheessel. Toen het nog een festival met een goede line up was.

Die Duitsers vreten dat Duitstalige werk net als van: Sportstiller Freunde, Fettes Brod, Wir Sind Helden, Deichkind.

Ik heb ze inderdaad heel hoog op T-shirts van dat soort festivals zien staan. Op een van de twee keer dat ik op Southside was (zuster van Hurricane, 2011 en 2012, ook hoogtijdagen) hadden ze Die Ärzte als headliner. Veel andere Duitse acts (Clueso, Thees Uhlmann, K.I.Z.) deden het daar ook goed.

Nu ik het beluister is dat Beatsteaks voor Haldern geen bijzonder hoogstaande band, maar gezellig wordt het vast wel.
Reply
Nou dan, onderweg naar Haldern.

Voor het eerst sinds 2015 (DTRH) weer eens een nieuw festivalweekend uitproberen, heel erg benieuwd. Er zullen wel een paar kleine sfeerimpressies en mini verslagjes volgen.
Reply
Terwijl St. Paul voor een veld vol blije mensen de boel feestelijk afsluit, ga ik alleen zeggen dat Haldern voor mij liefde op het eerste gezicht is.

Om morgen een beetje vroeg weer in de trein te zitten en halverwege de middag weer thuis te zijn, ga ik het ook meteen voor gezien houden nu. Wellicht volgt er later een wat uitgebreider verslag.
[+] 1 user says Thank You to Maynard-J for this post
Reply
Ja graag. Midden jaren 00 had het festival hier z'n schare fans. En niet dat het mijn kopje thee is, maar die line-up van 2005 was in z'n genre toch wel perfect: https://www.setlist.fm/festival/2005/hal...69cc0.html
Reply
Trein van half 9 gehaald, tijd voor een verslagje.

Donderdag was het even zoeken; vanaf het station moet je dwars door het dorp heen en aan de andere kant er weer uit, in totaal pakweg een half uur lopen. Eenmaal op de camping een perfecte plek onder de bomen gevonden, naast een paar campers met gezellige Duitse vijftigers. Iedereen rijdt zo met auto of camper de camping op, en toch was er plek zat. Zo leek het tenminste door de ruime paden, ik heb de rest van de camping niet echt verkend.

De camping ligt pal naast het festivalterrein, maar de vroege optredens zijn in het dorp dus ik was om een uur of 2 alweer onderweg. Langs het landweggetje tussen de camping en de hoofdweg stonden een paar huizen met sproeiers in de tuin, erg fijn met elke dag temperaturen boven de 30.

De dorpskern bestaat uit een stenen marktpleintje met klein openluchtpodium, de Haldern Pop Bar, een katholieke kerk, en nog wat lokale horeca. De bakker en de ijssalon deden het hele weekend goede zaken en het terras van het restaurant was constant vol (reserveren aanbevolen als je iets anders dan König pils wil drinken).

De optredens in de kerk waren meteen raak: celliste/componiste Anne Müller (nog gezien als begeleider van Agnes Obel toen ze met Philharmonics tourde, bedacht ik me pas achteraf) en singer-songwriter Kathryn Joseph beiden in de kerk, en Duitstalige rockband 1000 Robota tussendoor buiten. De eerste indrukken qua optredens:
1. Op het plein kon het nogal warm worden, maar er zijn net voldoende schaduwplekken aan de randen om daar niet teveel last van te hebben.
2. Er lopen opvallend veel mensen met kleine kinderen rond, die tijdens Kathryn Joseph geregeld van zich lieten horen en soms zelfs bleken te passen bij haar Tori Amos-achtige stemgeluid. Verder leek het publiek gemiddeld iets ouder dan ik gewend ben, Haldern bestaat al van midden jaren 80 en veel mensen komen er al heel lang. Best veel Nederlanders ook, zonder er last van te hebben.
3. Het voelt nergens echt druk. In de kerk is uiteraard beperkt zicht, maar er was altijd kort voor en (zo bleek later) ook tijdens het optreden nog plek. En bij het openluchtpodium loop je altijd makkelijk naar voren.

Hierna kon het "echte" festivalterrein alleen nog maar tegenvallen dacht ik. Niet dus. Bovenstaande indrukken waren bijna volledig van toepassing op podia daar. Niet veel schaduwplekken, maar wel een paar kranen om mijn Spa flesje (dat gewoon mee het terrein op mocht) bij te vullen. En ook hier voelde het nooit druk, er hadden makkelijk veel meer mensen op dit terrein gepast.

Grootste meevaller was nog wel dat de Spiegeltent 5 à 10 minuten voor aanvang nog lang niet vol is en als de show begint soms ook nog niet. Dat er voor de mensen buiten ook een videoscherm met eigen speakers is zal daar ook mee te maken hebben. Je hoeft dus helemaal niets te missen, en dat is weer eens wat anders dan de keuzestress op de NL festivals die ik gewend ben.

Zo ging het drie dagen door: wandelen naar het dorp en vervolgens van hoofdpodium naar Spiegeltent pendelen en soms op het scherm kijken met wat te eten.

Dat eten en drinken is wat basic maar goed genoeg en ook niet zo duur, na BKS voelt 5 euro voor een frietje met (4 euro zonder) of een broodje braadworst en 4 euro voor een halve pizza best goedkoop. En het typisch Duitse Handbrot was 7 euro maar vulde wel heel goed. De prijzen zijn nog in euro's en betalen doe je met een app of een prepaid pasje. De buren bleken tenslotte zo gastvrij dat ik aan mocht schuiven bij hun ontbijt.

Met de prima setting worden de optredens haast secundair, maar die waren allemaal prima en hooguitniet helemaal mijn kopje thee. Vooral de Spiegeltent was goed, die ging meerdere keren volledig plat voor bands als Squid, Gustaf en Sports Team. Een podium als dit moet gewoon op BKS i.p.v. The Secret én de Casbah.

Hoogtepunten: de uitvoering van Autobahn (het nummer, niet het album) door experimenteel klassiek collectief Stargaze met band 1000 Robota in de kerk, vijf kwartier Kae Tempest met The Line Is A Curve integraal, Sons of Kemet, Nilüfer Yanya, volksfeest Beatsteaks, Parquet Courts, en bijna alles wat ik in de Spiegeltent zag spelen.

Volgend jaar hierheen met half Graz?
[+] 14 users say Thank You to Maynard-J for this post
Reply
(14-08-2022, 11:36)Maynard-J Wrote: Trein van half 9 gehaald, tijd voor een verslagje.

Donderdag was het even zoeken; vanaf het station moet je dwars door het dorp heen en aan de andere kant er weer uit, in totaal pakweg een half uur lopen. Eenmaal op de camping een perfecte plek onder de bomen gevonden, naast een paar campers met gezellige Duitse vijftigers. Iedereen rijdt zo met auto of camper de camping op, en toch was er plek zat. Zo leek het tenminste door de ruime paden, ik heb de rest van de camping niet echt verkend.

De camping ligt pal naast het festivalterrein, maar de vroege optredens zijn in het dorp dus ik was om een uur of 2 alweer onderweg. Langs het landweggetje tussen de camping en de hoofdweg stonden een paar huizen met sproeiers in de tuin, erg fijn met elke dag temperaturen boven de 30.

De dorpskern bestaat uit een stenen marktpleintje met  klein openluchtpodium, de Haldern Pop Bar, een katholieke kerk, en nog wat lokale horeca. De bakker en de ijssalon deden het hele weekend goede zaken en het terras van het restaurant was constant vol (reserveren aanbevolen als je iets anders dan König pils wil drinken).

De optredens in de kerk waren meteen raak: celliste/componiste Anne Müller (nog gezien als begeleider van Agnes Obel toen ze met Philharmonics tourde, bedacht ik me pas achteraf) en singer-songwriter Kathryn Joseph beiden in de kerk, en Duitstalige rockband 1000 Robota tussendoor buiten. De eerste indrukken qua optredens:
1. Op het plein kon het nogal warm worden, maar er zijn net voldoende schaduwplekken aan de randen om daar niet teveel last van te hebben.
2. Er lopen opvallend veel mensen met kleine kinderen rond, die tijdens Kathryn Joseph geregeld van zich lieten horen en soms zelfs bleken te passen bij haar Tori Amos-achtige stemgeluid. Verder leek het publiek gemiddeld iets ouder dan ik gewend ben, Haldern bestaat al van midden jaren 80 en veel mensen komen er al heel lang. Best veel Nederlanders ook, zonder er last van te hebben.
3. Het voelt nergens echt druk. In de kerk is uiteraard beperkt zicht, maar er was altijd kort voor en (zo bleek later) ook tijdens het optreden nog plek. En bij het openluchtpodium loop je altijd makkelijk naar voren.

Hierna kon het "echte" festivalterrein alleen nog maar tegenvallen dacht ik. Niet dus. Bovenstaande indrukken waren bijna volledig van toepassing op podia daar. Niet veel schaduwplekken, maar wel een paar kranen om mijn Spa flesje (dat gewoon mee het terrein op mocht) bij te vullen. En ook hier voelde het nooit druk, er hadden makkelijk veel meer mensen op dit terrein gepast.

Grootste meevaller was nog wel dat de Spiegeltent 5 à 10 minuten voor aanvang nog lang niet vol is en als de show begint soms ook nog niet. Dat er voor de mensen buiten ook een videoscherm met eigen speakers is zal daar ook mee te maken hebben. Je hoeft dus helemaal niets te missen, en dat is weer eens wat anders dan de keuzestress op de NL festivals die ik gewend ben.

Zo ging het drie dagen door: wandelen naar het dorp en vervolgens van hoofdpodium naar Spiegeltent pendelen en soms op het scherm kijken met wat te eten.

Dat eten en drinken is wat basic maar goed genoeg en ook niet zo duur, na BKS voelt 5 euro voor een frietje met (4 euro zonder) of een broodje braadworst en 4 euro voor een halve pizza best goedkoop. En het typisch Duitse Handbrot was 7 euro maar vulde wel heel goed. De prijzen zijn nog in euro's en betalen doe je met een app of een prepaid pasje. De buren bleken tenslotte zo gastvrij dat ik aan mocht schuiven bij hun ontbijt.

Met de prima setting worden de optredens haast secundair, maar die waren allemaal prima en hooguitniet helemaal mijn kopje thee. Vooral de Spiegeltent was goed, die ging meerdere keren volledig plat voor bands als Squid, Gustaf en Sports Team. Een podium als dit moet gewoon op BKS i.p.v. The Secret én de Casbah.

Hoogtepunten: de uitvoering van Autobahn (het nummer, niet het album) door experimenteel klassiek collectief Stargaze met band 1000 Robota in de kerk, vijf kwartier Kae Tempest met The Line Is A Curve integraal, Sons of Kemet, Nilüfer Yanya, volksfeest Beatsteaks, Parquet Courts, en bijna alles wat ik in de Spiegeltent zag spelen.

Volgend jaar hierheen met half Graz?
Precies Maynard! 
her Graz festival bij uitstek. Ik was daar in 2009 en 2010.
super gaaf.
bij een mooie line-up volgend jaar, ga ik t weer doen.
[+] 1 user says Thank You to Flair for this post
Reply
Mooi en accuraat verslag Maynard-J. Wat een geniaal weekend was het weer op Haldern. Ondanks de hitte toch een aangenaam weekend gehad.

- Concerten van 11.00 tot 03.00, op donderdag, vrijdag en zaterdag;
- Geen dj's of dance area's. St Paul was de enige dissonant;
- Harde inwisselbare bekers;
- Opvallend veel jonge kinderen met ouders;
- De spiegeltent wat idd een heerlijke locatie is;
- Het meer (na het hardlopen met een paar gekke duitsers er even ingedoken, pal achter het hoofdpodium;
- De app waarmee het betalen wonderwel goed ging.
- De muziek (gilla band, squid, anna calvi en black midi achter elkaar). Maar ook bijzondere artiesten als Teke, Teke, Sons of Kemet en Hatis Noit.
- Leeftijdsgemiddelde ligt hoog. Weinig lui onder de 30 daar. 
- Kae Tempest
- Veel bands die Stefan bedanken (de organisator)
- Niet in de rij gestaan. 

De 3 mooiste dagen van het jaar.

https://www.youtube.com/watch?v=xU8Bc5tmxBk
[+] 6 users say Thank You to kevin for this post
Reply
Datum 2023: 3 t/m 5 augustus, een week eerder dus.
Reply
Mooi mannen, ik ga hem serieus overwegen voor komend jaar.
Reply
(15-08-2022, 19:42)kevin Wrote: Mooi en accuraat verslag Maynard-J. Wat een geniaal weekend was het weer op Haldern. Ondanks de hitte toch een aangenaam weekend gehad.

- Concerten van 11.00 tot 03.00, op donderdag, vrijdag en zaterdag;
- Geen dj's of dance area's. St Paul was de enige dissonant;
- Harde inwisselbare bekers;
- Opvallend veel jonge kinderen met ouders;
- De spiegeltent wat idd een heerlijke locatie is;
- Het meer (na het hardlopen met een paar gekke duitsers er even ingedoken, pal achter het hoofdpodium;
- De app waarmee het betalen wonderwel goed ging.
- De muziek (gilla band, squid, anna calvi en black midi achter elkaar). Maar ook bijzondere artiesten als Teke, Teke, Sons of Kemet en Hatis Noit.
- Leeftijdsgemiddelde ligt hoog. Weinig lui onder de 30 daar. 
- Kae Tempest
- Veel bands die Stefan bedanken (de organisator)
- Niet in de rij gestaan. 

De 3 mooiste dagen van het jaar.

https://www.youtube.com/watch?v=xU8Bc5tmxBk

Nog een paar van dit soort observaties die ik zelf vergeten was...

Ik heb maar één keer een (behoorlijk lange) rij zien staan voor de Spiegeltent. Dat was voor Loney Dear en pas na afloop van het voorgaande optreden op het hoofdpodium. En bij Squid zag ik 10 minuten voor aanvang dat er meer mensen naar de tent of al binnen waren dan bij de meeste andere bands. Tijdens King Hannah ben ik voor het scherm gaan zitten (klonk thuis niet veelbelovend maar viel erg mee), heb geen rij gezien.

Er is geen speciaalbier, wel Radler (pils met 7-up) en Astler (met sinas), en inderdaad harde bekers met festivallogo en 1 euro statiegeld. Op sommige tijden leek het drukker bij bars en eettentjes, vooral bij de pizzakraam. Maar niks vergeleken met de NL majors tijdens piekdrukte.

Ik hoorde ook over een meer waar je kon zwemmen en ben de laatste ochtend even een kijkje genomen. Een eindje lopen voorbij het terrein bleek je inderdaad een frisse duik te kunnen nemen bij een paardenboerderij, waar tevens eten en drinken werd verkocht. Zag er heel gezellig uit.

Veel mensen nemen fietsen mee of huren er eentje, om daarmee naar het dorp te pendelen voor optredens en verse broodjes van de bakker. De plaatselijke Rewe supermarkt lag ook op de route.
[+] 1 user says Thank You to Maynard-J for this post
Reply
De kaartverkoop gaat morgen van start.

http://haldernpop.com/ticket-vorverkauf-...ival-2023/
Reply
De eerste kaarten voor de zomer van 2023 zijn binnen!
Reply
Vind de voorwaarden een beetje vaag... wat is het verschil tussen Heute- en Morgen-tickets?
Reply
Als je een Morgen ticket koopt, dan steun je financieel de verkoop van Gistern tickets. Die zijn voor de jongeren en studenten.
Reply
Als Glastonbury niet lukt, dan overweeg ik deze iig wel.
Reply
Haldern heeft gisteren de eerste paar namen bekend gemaakt
https://youtu.be/xnnso4y_0kU
Reply
O.a. Sylvie Kreusch, Sorry, The Comet Is Coming, clipping en Glen Hansard. Geen slecht begin!
Reply
Doen ze daar eigenlijk ook aan posters?
Reply
In hoeverre verkoopt dit festival doorgaans eigenlijk uit? en als het meestal uitverkoopt: hoe snel?
Reply
Geen idee of het dit jaar uitverkocht was, maar heb mijn ticket pas in juni aangeschaft. Er is vast een harde kern die ongeacht de line-up meteen koopt, maar zó groot zal die groep ook niet zijn.

Voor komend jaar ga ik het wel eerder doen.
[+] 1 user says Thank You to Maynard-J for this post
Reply
De noordpoolcrew overweegt ook een ticket voor 2023, lijkt me wel relaxed met de trein die kant op.
Reply
(19-12-2022, 15:21)ijskolibrietje Wrote: De noordpoolcrew overweegt ook een ticket voor 2023, lijkt me wel relaxed met de trein die kant op.

Auto is ook mooi, die parkeer je en dan zet je je tent er naast. Tafeltennistafel in de trein mee lijkt me nogal gedoe.

Maar is dit festival zo veranderd of is het aanbod van festivals in Duitsland veel groter geworden? Ik kan mij herinneren dat je in november toch wel je ticket moest hebben.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)