Thread Rating:
  • 2 Vote(s) - 5 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Oordoppen, gehoorbeschermers en hoofdtelefoons
#26
Willie Wrote:Loov heeft Pluggerz

Loov Wrote:Ik heb sinds kort oordoppen van Pluggerz op maat laat maken. 185 euro maar amper kwaliteit verlies. Het is dat ik professioneel me geld verdien met muziek en me oren heilig zijn. Heb al lawaaibeschadiging aan me linker oor.. Wat zo fijn is aan die Pluggerz is dat ik gewoon recht voor een speaker kan gaan staan, en dat ik een persoon die gewoon normaal praat goed kan verstaan.
Dan denk ik dat ik daarvoor ga; 180 euro is me dat wel waard. Ook mooi is dat die Pluggers de mogelijkheid hebben om er een mp3-speler op aan te sluiten.
Reply
#27
Willie Wrote:10 a 15 zou voor mij persoonlijk ideaal zijn, daarom wacht ik met smart op het antwoord van Loov Big Grin

Edit:

Zeker als je kijkt naar dit soort tabellen

[Image: m1dyx55w5ikz.jpg]

continu 105dB wordt bij concerten toch niet gehaald, dan lijkt 95dB wel een aardig getal, ik hoor het dan goed genoeg om niet het gevoel te krijgen dat ik van een flinke afstand een band aan het kijken ben.
Ik heb dit soort tabellen vaker gezien, maar heb het gevoel dat het wel een beetje overdreven wordt. Het zou namelijk betekenen dat iedereen die wel eens in de disco of bij een concert geweest is na 5 minuten of sneller gehoorschade oploopt. Tijdje terug in Paradiso had ik een keer zicht op de dB meter, zelfs bij het juichen tussen de nummers ging dat regelmatig over de 100dB...
Reply
#28
Tussen 2 bassen door is het een fractie stil, daarom zal het langer dan die 5 minuten duren.

Verder spelen de toonhoogten ook een rol.

5 minuten een continue drukgolf van 100 dB zal waarschijnlijk worden bedoeld, anders had ik ook al lang en breed echt doof moeten zijn.

Maar het ging mij meer om de indicatie van schadelijkheid 105+ is gewoonweg een flink stuk schadelijker dan 95. Terug naar 80 gaan is dan weer overdreven.
Reply
#29
Zeker als je in ogenschouw neemt dat 3 dB extra een verdubbeling van de geluidsintensiteit betekent (dat heb ik tenminste altijd geleerd op school). Als je er met doppen 15 dB af kan halen, is dat al enorm veel.
Reply
#30
Ik heb inderdaad Pluggerz op maat laten maken bij Beter Horen voor 185 euro. Daar zit een verzekering van 10 euro in dat als ik ze kwijt raak ik gratis nieuwe krijg. Deze heb ik: http://pluggerz.nl/nl/producten/music/pl...music-er/. Zit dus een geluidsfilter in die ook niet alles gewoon 10db weg snijd maar bepaalde frequenties alleen aanpakt. Daardoor hoor ik het allemaal perfect. Als ik ze bijvoorbeeld in doe als er geen muziek speelt en iemand praat zacht tegen mij hoor ik die ook gewoon goed.
Reply
#31
Maar nog even heel concreet: dat filter zit vast in het apparaat en het is dus geen keuze?
Reply
#32
Ah, hier staat wat over dempingswaarden.

http://www.pluggerz.nl/nl/dempingswaarden/

danke schon, ga het thuis toch nog maar een keer goed lezen en heroverwegen.
Reply
#33
Willie Wrote:Maar nog even heel concreet: dat filter zit vast in het apparaat en het is dus geen keuze?

Die kan je er uit halen en wisselen. Je kunt ook een filter er van 25 db bij nemen en voor een optreden even wisselen met je filter van 10db. Of je kunt ook dan je filter van 5db er in doen.
Reply
#34
Ik had mijn oordoppen toevallig nog in mijn zak, boekje maar eens opengeslagen, dempingswaarde van 63/125/250/500 en 1000 Hz ligt rond de 20dB, hogere tonen ca. 30dB

Wat ik in die link over dempingswaarde vooral zie is dat de hoge tonen nog meer gedempt worden en de lage een stuk minder, bij bepaalde filters that is.
Reply
#35
Loov Wrote:
Willie Wrote:Maar nog even heel concreet: dat filter zit vast in het apparaat en het is dus geen keuze?

Die kan je er uit halen en wisselen. Je kunt ook een filter er van 25 db bij nemen en voor een optreden even wisselen met je filter van 10db. Of je kunt ook dan je filter van 5db er in doen.

En omdat we toch bezig zijn; die filters zitten er bij of koop je die los?
Reply
#36
Willie Wrote:
Loov Wrote:
Willie Wrote:Maar nog even heel concreet: dat filter zit vast in het apparaat en het is dus geen keuze?

Die kan je er uit halen en wisselen. Je kunt ook een filter er van 25 db bij nemen en voor een optreden even wisselen met je filter van 10db. Of je kunt ook dan je filter van 5db er in doen.

En omdat we toch bezig zijn; die filters zitten er bij of koop je die los?

Je krijgt 1 filter erbij. Krijg je maand om te testen. Ze beginnen altijd bij 15db en dan heb je de keus om ze nog in te wisselen voor een 5 of 25 db.
Reply
#37
Hartelijk dank, ik ga er van het weekend maar eens echt werk van maken om te kijken hoe en wat dat nu zit met de demping en harde of zachte materialen.

Koop nou gewoon die nieuwe oordoppen hoor ik Mark Rutte al tetteren in mijn oor, tijd om dat er uit te filteren.
Reply
#38
Nog nooit oordoppen gedragen bij een concert. Maar met MBV voor de boeg, toch maar eens een eenvoudig setje aanschaffen. Wat kunnen jullie mij aanbevelen in de categorie standaard oordoppen en niet te duur.
Reply
#39
Alles dat van silicone is.
Reply
#40
geluksknikker Wrote:Nog nooit oordoppen gedragen bij een concert. Maar met MBV voor de boeg, toch maar eens een eenvoudig setje aanschaffen. Wat kunnen jullie mij aanbevelen in de categorie standaard oordoppen en niet te duur.

Wat is niet te duur? Ik heb een paar jaar geleden oordopjes van Alpine gekocht, waren iets van 20 euro. Je krijgt ze met 3x2 pinnetjes die voor verschillende mate van demping zorgen. Ik ben er redelijk tevreden mee.
Reply
#41
http://www.alpine.nl/gehoorbescherming/partyplug/

Deze heb ik me besteld.
Reply
#42
Hoe kut zijn jouw oren?

12.000 Hz nog wel, maar vanaf 15.000 gaat het dus al mis, nu val ik wel tussen de 30 en 40 jaar, maar dan nog wel aan het begin.

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videoz...n_ref_map=[]
Reply
#43
Behoorlijk kut hier, maar volgens een professionele test uitgevoerd in 2012 'bovengemiddeld goed'.

Dus ik maak me geen zorgen.

Het is trouwens belachelijk om deze test zonder koptelefoon af te nemen.
Reply
#44
15.000 red ik nog net. Overeenkomstig met mijn leeftijd, dus ik hoef me geen zorgen te maken.

Afgelopen zaterdag op Pukkelpop trouwens voor het eerst een optreden met oordopjes in beleefd. Haxan Cloak had de primeur. Ik moet er toch erg aan wennen, het sluit je veel meer af van je omgeving, dat kan zo zijn voordelen hebben bij bepaalde optredens, maar ik zal zeker niet altijd oordopjes gaan dragen bij concerten.
Reply
#45
Die Partyplugs zijn ook kut, heb ik ook. Denk het beste is toch een 150 te investeren en op maat maken.

16.000 haal ik net, maar dan houdt t ook op.
Reply
#46
Ik heb ze eigenlijk alleen aangeschaft met MBV in het vooruitzicht. Zal ze niet heel veel gaan gebuiken.
Reply
#47
http://www.ibood.com/nl/nl/product_specs...en_microf/

geen idee of dit wat is, maar sowieso mooie prijs
Reply
#48
Quote:Volume bij concerten flink omlaag

Het volume bij popconcerten en dancefeesten gaat flink omlaag om verdere gehoorschade bij jongeren te voorkomen. Bovendien krijgen bezoekers tegen een kleine vergoeding oordoppen aangeboden.

Dat spreken poppodia, organisatoren van concerten en dancefeesten vandaag af met staatssecretaris Van Rijn (VWS). Zij willen met de maatregelen het groeiende probleem van gehoorschade door harde muziek bij jongeren aanpakken.

De afspraak houdt in dat de volumeknop in zalen omlaag gaat naar maximaal 103 decibel. Momenteel komt het voor dat bij feesten en concerten 110 tot 130 decibel uit de speakers knalt. Dat is vergelijkbaar met het geluid van een startend vliegtuig. Een dergelijke geluidssterkte leidt bijna direct tot gehoorschade.

Uit een rapport van het RIVM, dat vandaag verschijnt, blijkt dat jongeren tijdens het uitgaan vaker worden blootgesteld aan hard geluid. Een op de vijf jongeren houdt daar zelfs een permanente pieptoon aan over, wat duidt op een onherstelbare beschadiging van de oren.

Van Rijn verwacht veel van de afspraken. 'Dit akkoord moet leiden tot verbeteringen, zodat bezoekers veilig van muziek kunnen genieten.' Als de situatie niet verbetert, overweegt hij wettelijke maatregelen te nemen.

Gehoorbeschadiging kan zich pas na jaren openbaren. Om de gevolgen op lange termijn te meten, krijgen 10.000 kinderen in Rotterdam al op 9-jarige leeftijd een gehoortest. Dit onderzoek wordt later steeds herhaald.

Uit recent onderzoek van de Nationale Hoorstichting blijkt dat ruim de helft van de stappers het dragen van oordoppen niet nodig vindt, terwijl negen op de tien concertgangers permanente gehoorschade riskeert http://www.ad.nl/ad/nl/5602/Muziek/artic...aag.dhtml.

Goede zaak of betutteling die doorslaat?
Reply
#49
Maximaal 103 komt in de praktijk voor concerten neer op gemiddeld 95.
Reply
#50
Quote:
Hoorconvenant: "We hebben er niets aan als ons publiek en masse doof wordt"



Clubs en festivals moeten het geluidsniveau van muziek gaan meten en rapporteren. Dat hebben brancheorganisaties VNPF en VVEM afgesproken met staatssecretaris Martin van Rijn van Volksgezondheid. Ook wordt het verplicht om bezoekers van concerten op een laagdrempelige manier gehoorbescherming aan te bieden. Berend Schans van de VNPF is tevreden met de afspraken. "Wij zijn een klein onderdeel van een maatschappelijk probleem, en daarin willen wij onze verantwoordelijkheid nemen."

Het zogeheten hoorconvenant hangt al een paar jaar in de lucht. Hiervoor hadden vertegenwoordigers een vergelijkbaar convenant met de Nationale Hoorstichting, een instelling die zich inzet voor meer bescherming van met name jongeren. Vervolggesprekken met die stichting liepen stroef. Het ging de Nationale Hoorstichting niet ver genoeg. Daarnaast zorgde ze voor veel onrust door regelmatig met onderzoeken de pers te zoeken die voor de brancheverenigingen betwist werden. Toch erkent de VNPF dat podia en festivals wel degelijk een verantwoordelijkheid hebben.

Schans: "Hoe kan het dat kinderen wel elk jaar naar de tandarts gaan, maar nooit hun gehoor laten onderzoeken? In eerste instantie werd zowel het probleem als de oplossing ons in de schoenen geschoven. Er werd zelfs geëist dat binnen twee jaar de aantal gevallen van gehoorschade met zoveel procent afgenomen moest zijn. Dat was een absurde eis. Al was het maar omdat het niet te meten is. Je kunt nu gehoorschade oplopen en daar pas jaren later echt last van krijgen. Ook stond in een eerste versie dat publiek verplicht gehoorbescherming bij zich zou moeten hebben. Daarmee criminaliseer je de concertbezoeker bijna. Gelukkig staat dat er in de definitieve versie allemaal niet meer in, maar voor de podia is het wel degelijk een goede zaak om verantwoordelijk met geluidsniveau om te gaan. Wij hebben er niets aan als ons publiek en masse doof wordt."

Volgens Schans is het niet zo - zoals in diverse media gemeld wordt - dat het volume bij concerten nu flink omlaag gaat. In het convenant is sprake van een maximaal gemiddelde van 103 dB (A), gemeten over een periode van vijftien minuten. Dit niveau dient gemeten te worden bij de mengtafel, op twee meter hoogte. Het Ministerie van VWS zette eerder in op een geluidsniveau van 100 dB (A) over een periode van vijftien minuten, vooraan bij het podium gemeten. "Wij werken inmiddels al bijna drie jaar met deze norm. Wel nieuw is de afspraak dat clubs geluidsniveaus meten en loggen. Wij rapporteren ze vervolgens aan het ministerie. Dat vergt uiteraard wel een investering. De apparatuur om zoiets te doen kost tussen de 1.200 en 2.000 euro. Veel podia werken overigens nu al met zulke apparatuur. Het is goed om dat soort data te verzamelen, voor discussies met bands, voor klagende bezoekers."

Het convenant wordt vandaag getekend, gaat in per 1 maart en geldt in principe voor twee jaar. De resultaten van de afspraken zullen dus niet gemeten worden aan de hand van gehoorschadegevallen. Wel zal in 2015 geëvalueerd worden of de metingen goed uitvallen, of clubs genoeg maatregelen nemen om het geluidsniveau te handhaven en of er genoeg gehoorbeschermingsmiddelen verkocht dan wel uitgedeeld worden. Mocht het convenant geen succes zijn, dan overweegt de staatssecretaris alsnog wetgeving voor te stellen.

http://3voor12.vpro.nl/nieuws/2014/febru...ordt-.html
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)