Thread Rating:
  • 2 Vote(s) - 5 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Oordoppen, gehoorbeschermers en hoofdtelefoons
(18-02-2024, 12:32)nam-tso Wrote:
(17-02-2024, 23:42)hythloth Wrote: Ik heb losse filters van zowel 15db als 25db, die laatste doe ik tegenwoordig alleen maar bij zwaar luide shows als Swans en dergelijk.

Dit is precies het achterliggende idee van mijn vraag. Ik heb de laatste jaren min of meer de vuistregel als muziek versterkt wordt gebruik ik oordopjes. Maar als je een hele waaier aan muziekstylen bezoekt zijn de condities constant wisseld. Aan de ene kant heb je een Sunn, waar mijn proffesionele doppen met zwaarste industriele dempingen nog maar net genoeg zijn, aan de andere kant een jazz concert met maar matige versterking. Ik vraag me dus af of je met een bepaald niveau demping waarmee je in beide condities uit de voeten kunt. Of blijft het altijd een compromis.

Mijn redenering bij dit dilemma is dat je juist dezelfde sterkte oordoppen wil bij alle soorten muziek. Rustige jazz hoort zachter te zijn dan Sunn O))) en als je altijd dezelfde demping gebruikt blijft het relatieve volume gelijk. 25dB vind ik zelf dan iets te veel demping voor rustigere concerten, dus dan is 20 dB een mooi compromis.
[+] 1 user says Thank You to greenlander for this post
Reply
Bij Beter Horen wederom 30% korting.

Geldig voor afspraken in de Beter Horen winkel van 4 maart tot en met 14 april 2024.
[+] 2 users say Thank You to Roel87 for this post
Reply
Vorige week afspraak gehad /cry
Reply
Altijd in maart, toch?
Reply
Vandaag mijn nieuwe op maat gemaakte oordoppen opgehaald. Bij Beter Horen. Godverdomme.
Reply
(04-03-2024, 23:50)meisbaer2 Wrote: Altijd in maart, toch?
 
Ja, twee jaar geleden nog 50% korting, sinds vorig jaar 30. Al twee collega's blij gemaakt vandaag met de tip.
Reply
Na (slechts!) twee en een half jaar dienst heeft de rechterkant van mijn Bowers & Wilkins PX5 het begeven. Heel plotseling, geen geluid, geen noise cancelling meer. Erg zonde, want ik was erg tevreden over de bouwkwaliteit, het geluid en het comfort van deze on-ear koptelefoon. Ben op snel zoek naar een vervanger, aangezien het aanbod aan koptelefoons in Ethiopië is zeer beperkt is, maar mijn zwager volgende week op bezoek komt.

Voor mijn PX5 had ik de AKG N60NC en beide voldeden ze aan mijn wensenlijstje:
- Goede geluidskwaliteit
- Goede bouwkwaliteit / 'premium uitstraling'
- Active Noise Cancelling
- Draadloos
- On-ear

Via Rtings, Versus en Tweakers kom ik eigenlijk geen koptelefoon tegen die alle aspecten in zich heeft. Ik zal dus één van de eisen los moeten laten. Ik kom uit op een volgende shortlist:
- JBL 460NC (EUR 82) - ziet er plastic uit, maar relatief goede review op Rtings
- Anker Q20i (EUR 38) - ziet er plastic uit, maar voor dit geld kan ik wat meer tijd nemen een definitieve opvolger van de PX5...
- B&O Beoplay H8i (duur) - verouderd model, weinig beschikbaarheid

Zijn er nog andere koptelefoons waar jullie direct aan denken als jullie het eisenlijstje zien? Thanks voor de input alvast! Smile
Reply
Zojuist een afdruk laten maken bij Beter Horen. Dus ze zouden op tijd binnen moeten zijn voor Rewire.

Nog wel met enige twijfel vandaag vertrokken over het DB filter. Op basis van de meeste ervaringen in dit topic had ik 15 DB in mijn hoofd, maar het advies van de audicien was om toch eerder voor 20 DB te gaan.

Ben zelf bang om door een te zwaar filter toch een mindere concertbeleving te ervaren, dus mijn gevoel zegt om toch voor 15 DB te gaan. Iemand daar nog iets over toe te voegen?
Reply
Veel mensen hier met 15dB inderdaad, maar dat vind ik zelf toch wat te licht. Ik heb MEP 2G oordoppen en daar was er keuze tussen 15, 19 en 22dB. Audicien raadde toen toch zeker die middelste aan en ben ook zeer tevreden met die keuze. De hoeveelheid concerten die te stil waren met maar te luid zonder oordoppen, zijn bij mij op één hand te tellen. Als ik van filter zou veranderen, zou het eerder naar boven zijn ipv naar beneden.
[+] 1 user says Thank You to teedeebee for this post
Reply
Toen ik laatst bij Napalm Death was, was ik per ongeluk mijn primaire gehoordbescherming vergeten. Ik heb altijd een reserve setje bij dus het was nog geen nood aan de man. Dit reservesetje zijn Thunderplugs en hebben een demping van ~18 dB. Mijn standaard doppen dempen ongeveer 22 dB. Ik merkte tijdens die avond dat ik deze 18dB demping aan de lichte kant vond. Bijvoorbeeld Primitive Man is knuppelhard in volume en ik vond deze demping aan het randje wat ik zelf prettig vind. Ik merkte ook een licht bedompt gehoor toen ik uiteindelijk weg was uit Antwerpen. Dit brengt je terug bij de aloude vraag  waarop je wilt gaan dempen: welke situatie maak je dominant? Veel voor hard, of weinig voor zacht?
Ik denk dus dat het advies van die 20dB filters goed is, om te zorgen dat je bij een Napalm Death niet het gevoel krijgt dat je de bovengrens passeert. 

Daarnaast  heb je ook nog de 'wetenschappelijke lijn der gemiddelden'; 80 dB is de grens waarbij je in een werkomgeving geacht wordt doppen te gaan dragen om duurschade te voorkomen. Bij 85 dB is het wettelijk verplicht. En aangezien de gemiddelde grazzer fanatiek festivals bezoekt, en zodoende voor langere tijd in +103dB omgevingen verkeert, kun je via deze redenering ook tot ~20 dB demping komen als een goede middelmaat tussen bescherming en 'concert-comfort'.
[+] 1 user says Thank You to nam-tso for this post
Reply
Bedankt allebei!

Echt luide concerten bezoek ik niet dermate vaak. En tot dusver zijn de keren bij bijvoorbeeld Mogwai, Swans en Stereolab gelukkig goed gegaan zonder. Hoewel de laatste keer Swans in de Hertz allesbehalve verantwoord was. Met Rewire in aantocht (Sunn, Ben Frost) toch blij dat ik eindelijk de portemonnee trek.

Voor die optredens is 15 dB uiteraard te zwak, maar ergens blijf ik bij meer demping toch bang dat iets als DIIV wat minder overkomt.
Reply
(11-03-2024, 18:39)Roel87 Wrote: Bedankt allebei!

Echt luide concerten bezoek ik niet dermate vaak. En tot dusver zijn de keren bij bijvoorbeeld Mogwai, Swans en Stereolab gelukkig goed gegaan zonder. Hoewel de laatste keer Swans in de Hertz allesbehalve verantwoord was. Met Rewire in aantocht (Sunn, Ben Frost) toch blij dat ik eindelijk de portemonnee trek.

Voor die optredens is 15 dB uiteraard te zwak, maar ergens blijf ik bij meer demping toch bang dat iets als DIIV wat minder overkomt.

Swans zonder oordoppen? Afgelopen vrijdag in Maastricht werd regelmatig de 113db aangetikt. Zonder oordoppen echt onverantwoord.
Reply
Ik heb beide filters gekocht. De 20db voor Swans e.d. en clubs, de 15 db voor gewone concerten.
Reply
(11-03-2024, 20:05)halfempty/full Wrote: Ik heb beide filters gekocht. De 20db voor Swans e.d. en clubs, de 15 db voor gewone concerten.

Die 15db is ook perfect voor open air festivals. Dan dempt 20db iets teveel vind ik.
Reply
Ik heb zelf 15 db, maar twijfel soms ook. Al is het niet dat het geluid te hard is, maar toch een beetje vervormd in mijn oren?

Ik heb wel dat mijn rechteroor soms lijkt vacuum te trekken, maar ik heb dan ook een erg smalle gehoorgang. Ik zal er eens terug gaan om te kijken of er wat aan te doen is.
Reply
Ik heb 20 dB en heb daar geen klachten over, na korte tijd gewoon gewend aan die hoeveelheid demping. Liever iets te zacht dan iets te hard geldt dan voor mij.
[+] 1 user says Thank You to thomas9790 for this post
Reply
Voor wie bij CZ zit;

https://www.cz.nl/extra/klantvoordeel/pl...aanbieding
Reply
(04-03-2024, 18:47)Roel87 Wrote: Bij Beter Horen wederom 30% korting.

Geldig voor afspraken in de Beter Horen winkel van 4 maart tot en met 14 april 2024.

(12-03-2024, 11:13)thomas9790 Wrote: Ik heb 20 dB en heb daar geen klachten over, na korte tijd gewoon gewend aan die hoeveelheid demping. Liever iets te zacht dan iets te hard geldt dan voor mij.

Helaas is de Beter Horen winkel bij ons al een bijna een jaar "tijdelijk" dicht door personeelstekort, dus ik heb vandaag maar de 20 db filtertjes gehaald bij een andere hoorwinkel (we hebben er gelukkig nog ene paar in de buurt).
Ben benieuwd hoe het verschil zal zijn.
Reply
Ten behoeve van m 'n hernieuwde hostingpraktijken naast 't mixen van dance + elektro een andere micro (Beyer Dynamic V35) en headphone (Rode NTH-100).
Reply
Nieuw hoofdstuk in wired koptelefoon gebruiken op hedendaagse smartphones, voor Spotify in trein enz.

Ik heb onlangs een draadloze headphones amp met bluetooth gekocht. Via een Chinese webwinkel...proberen waard.. en dit is toch echt wel fijn.. mn oude vertrouwde koptelefoon die weer een functie heeft. En hoef geen hele nieuwe koptelefoon te kopen... En deze paar tientjes vallen mee als het weer even meegaat.
Ben wel benieuwd hoe lang het mee gaat... Proberen waard.
Reply
Net mijn nieuwe oordoppen met lineaire demping getest en ze zitten als gegoten (letterlijk). Klaarblijkelijk zijn ze een uurtje nadat ik ben vertrokken voor Rewire gebracht. Gelukkig voldoen mijn oude setjes nog altijd. RB wordt de doop.

Hierover gesproken: voor Sunn raakte ik aan de praat met twee gasten. Ze wilde deze band graag eens zien en we kwamen te spreken over de juiste gehoordbescherming. Eentje had demping van 18 dB, prima. Zijn maat had demping van 8dB. 'Ik raad je aan om nu nog naar beneden te lopen en andere dopjes te kopen want hiermee ga je het niet redden' zei ik. Hij was niet te verwurmen en begon half geïnformeerde taal te praten over een logaritmische schaal en wat een dB was. Ook prima, het blijft een keuze. Afijn; het concert begon. En net als de doortocht in Paradiso vorig jaar heb ik zeker de helft van het concert niet 'gezien' omdat ik met mijn ogen dicht stond. Sunn begint en bouwt aan haar typische geluidmuur met haar typische Sunn oogmerk: het is kneiterhard. Op een bepaald ogenblik open ik de ogen en zie een leeg plek voor me. Daar stond een paar momenten eerder meneer 8dB nog..
[+] 4 users say Thank You to nam-tso for this post
Reply
Bij Sunn had ik de 25db filters ingedaan, en zelfs dat voelde als te weinig.
Reply
Mijn eerste concert met 20 db wordt BIG BRAVE, lijkt mij ook geen overbodige luxe.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)