12-06-2023, 09:06
7-8-9- juni 2024. Kaartverkoop begint in het Najaar.
Best Kept Secret 2024
|
12-06-2023, 09:06
7-8-9- juni 2024. Kaartverkoop begint in het Najaar.
12-06-2023, 10:02
Komende woensdag om 12 uur de pre-sale.
12-06-2023, 11:58
Frank Ocean - Nine Inch Nails - Björk
Zo, hebben we dat vast gehad.
13-06-2023, 09:29
The Cure - LCD Soundsystem - Janelle Monáe
Phoebe Bridgers - Fontaines DC - Anohni & The Johnsons
13-06-2023, 09:31
Stromae - Mumford & Sons - Editors
13-06-2023, 09:33
Nouu. Als ik cynisch ben, dan staan Justice en Fred Again er waarschijnlijk te headlinen..
13-06-2023, 09:36
Ik zie ook niet in hoe een best case scenario qua headliners BKS alsnog de moeite waard zou maken. En net als bij PS zouden het eigenlijk niet de headliners mogen zijn die doorslaggevend zijn. Sowieso: headliners... welk groot festival heeft nog goede headliners?
13-06-2023, 09:42
Ik hoop dat er idd iets meer focus gaat richting het verkrijgen van écht goede kleinere namen, en niet namen die 'gewoon prima' zijn. Échte must-sees, waar mensen zoiets hebben: "daar moet ik heen voor dié namen". De headliners / bovenkant zal wel weer een mix zijn tussen wat indie-publiek fijn vindt en dan wat de cash doet rollen ofte een aantal kutnamen. Jammer genoeg.
13-06-2023, 09:42
De ONE is juist heel geschikt voor headliners en minder voor de undercard. Dus ik zie BKS wel als een festival waarbij goede headliners van grote invloed op de festivalervaring ziin.
13-06-2023, 09:43
The Cure op die locatie zou hemels zijn. Maar dan begint BKS weer van vooraf aan.
The National - Cigarettes after Sex - Inhaler / Froukje
13-06-2023, 09:47
(13-06-2023, 09:42)greenlander Wrote: De ONE is juist heel geschikt voor headliners en minder voor de undercard. Dus ik zie BKS wel als een festival waarbij goede headliners van grote invloed op de festivalervaring ziin. Daar kan ik niet veel tegen inbrengen, inderdaad. Dan kun je wel inzetten op een The Cure of headliners die een bepaalde garantie bieden, zoals Nick Cave. Veel boomernamen dus, en wellicht af en toe een naam die tot headliner wordt gepromoveerd (dat moet imo vaker gebeuren). Maar als dat je vertrekpunt is, dan moet je van daaruit ook bouwen. Dit jaar was het qua headliners eigenlijk gewoon lachwekkend. Dat je dan alsnog zoveel kaarten verkoopt, is een mirakel. En dus ook slecht nieuws voor de toekomst, want het betekent dat die One optimaal gebruiken niet het vertrekpunt hoeft te zijn. Wel blijft het een feit dat er weinig sterke headline-acts voor handen zijn. Of ze zijn per definitie best wel oud. Dat komt net door dat gebrek aan doorstroming vanuit de undercard, waar festivals als PS mede voor verantwoordelijk zijn.
13-06-2023, 09:51
(13-06-2023, 09:47)Uplift Wrote:(13-06-2023, 09:42)greenlander Wrote: De ONE is juist heel geschikt voor headliners en minder voor de undercard. Dus ik zie BKS wel als een festival waarbij goede headliners van grote invloed op de festivalervaring ziin. Welke acts mogen van jou tot headliner gebombardeerd worden?
13-06-2023, 09:57
Louis Cole, pakweg. Eigenlijk heeft die ook een vrij commercieel geluid. Of waarom geen Armand Hammer? Of Sleaford Mods. Of Arca met een volledige show. Ik bedoel; puur kijkend naar repertoire, kunde en live potentieel, wordt het gewoon tijd om grotere stappen te nemen: als er genoeg bewezen kunde, genoeg repertoire is, als er al een decennium of wat fans worden geworven en er bestaat al een zekere cult rond een act, waarom zou je die niet gelijk aan een groter publiek introduceren. RTJ was in 2017 plots ook headliner. Dat werd hier gelezen als 'het geld was op', maar ik vond dat terecht. En het veld was niet leeg. Een paar jaar eerder stond El-P nog solo in de Vk en zou RTJ bestond zelfs maar iets van 4 jaar ten tijde van die BKS.. Ze hebben in 2016 hetzelfde gedaan met Jamie XX, trouwens.
13-06-2023, 10:26
Christine and the Queens lijkt me daar ook een voorbeeld van. Evenals alt-J helemaal in het begin. Grosso modo doet BKS het dus helemaal niet zo slecht qua doorstroming. Maar volgens mij pakken de optredens in de praktijk toch niet zo goed uit. Dat was in ieder geval bij Jamie xx en RTJ zo.
Armand Hammer moet trouwens eerst maar eens een grotere zaal dan Bitterzoet uitverkopen voor we ze überhaupt op de main stage zetten. Je kan ook een beetje realistisch blijven.
13-06-2023, 10:35
Klopt, en alle voorbeelden die jij noemt, en deels geldt dat ook voor RTJ, hadden gewoon nog niet het repertoire, enkel het imago en commercieel potentieel. En daar loopt het dus imo wat fout met die doorstroming in de versie van BKS.
Armand Hammer staat straks wellicht in een grotere zaal tijdens LGW? De tussenstappen die nodig zijn kunnen sneller volgen dan je denkt. Zo'n Clipping toonde vorig jaar op LGW? ook headliner-potentieel te hebben. Of zonder het zo ver te zoeken: Little Simz, die in feite al op een paar festivals bewees dat ze kan headlinen. Ik zie op een op programma-vlak toch wel conservatief festival als Glastonbury veel meer en betere pogingen tot doorstroming naar een groot podium, moet ik zeggen. Roskilde was daar vroeger ook erg goed in; gewoon Mastodon als headliner in 2011 pakweg. Nu doen ze ook wel aan doorstroming, maar eerder zoals PS (op Mordor ten minste) ook doet: met acts die door en door commercieel zijn. De grotere vraag is waar je voor staat als festival. Dat is in het geval van BKS helaas niet zoveel en bovenal moest het allemaal op vrij korte termijn rendabel zijn en meteen ook op een relatief grote schaal.
13-06-2023, 10:42
(13-06-2023, 09:36)Uplift Wrote: Ik zie ook niet in hoe een best case scenario qua headliners BKS alsnog de moeite waard zou maken. Ik waardeer je betrokkenheid en analyses, maar moet er niet ook eens een moment komen dat je denkt: dit was, is en wordt gewoon mijn festival niet? Als je weinig met de wat toegankelijkere indiebandjes hebt, dan moet je hier gewoon niet heen, wat je dus ook niet doet op een jaar met Radiohead na. Naast een aantal terecht analyses voelt het voor mij nu zo nu en dan ook alsof je al 10 jaar voor een sushirestaurant staat te roepen dat ze er bijna alleen maar sushi op het menu hebben staan, terwijl jij taco's wil eten. Je kunt ook accepteren dat er gewoon publiek is, ook hier, dat het wel degelijk de moeite waard vindt.
13-06-2023, 10:44
(13-06-2023, 09:42)Kreuz Wrote: Ik hoop dat er idd iets meer focus gaat richting het verkrijgen van écht goede kleinere namen, en niet namen die 'gewoon prima' zijn. Échte must-sees, waar mensen zoiets hebben: "daar moet ik heen voor dié namen". En hier eigenlijk ook: die namen stonden er gewoon. Kijk hoe Nation Of Language en Alvvays midden op een bloedhete derde dag werden onthaald in The Secret. Voor een deel van het BKS-publiek zijn dat die namen.
13-06-2023, 10:46
Ik snap je gevoel, want ik heb hetzelfde als anderen steevast in herhaling vallen m.b.t. het niet lezen van mijn eerder dialectische benadering/kritiek op een festival, i.p.v. dat die kritiek volkomen geïsoleerd is en dat ik boos ben dat dit festival niet mijn soort feestje is. Ik ga sowieso nooit meer naar for profit festivals, dus dat is niet eens het punt.
Los daarvan klopt het niet helemaal wat je zegt; BKS heeft zich zeker in het begin wel degelijk anders geprofileed en was jarenlang - zij het op vage basis - 'partner' van LGW? Ook hier zie ik een verlies van connectie tussen underground/alternatief en mainstream, wat schadelijk is voor doorstroming en vernieuwing in de hele sector. Om soortgelijke redenen heb ik ook kritiek op PS. Wat niet wegneemt dat ik mij perfect kan inbeelden dat het irritant is. Dus op algemene vraag houd ik hier wel een poos mijn mond
13-06-2023, 10:54
Haha nou op zich erger ik me er niet per se aan hoor. Nogmaals, ik waardeer je kritiek wel en tot op zekere hoogte deel ik die ook wel. Wat ik alleen gewoon niet zo'n sterk punt aan de kritiek vind, is dat er hier vaak door velen wordt gedaan alsof namen als Alvvays, Japanese Breakfast etc. niet ook gewoon voor een deel van muziekliefhebbers als goed kan worden gezien, zelfs al is het wat minder bijzonder. Om diezelfde reden vind ik het zelf lastig om écht iets te zeggen over de kwaliteit van acts als The 1975 en Oscar. Ik heb er zelf gewoon weinig mee, maar blijkbaar zijn er ook een hoop mensen die er wel veel mee hebben.
Dan kun je nog wel bekijken in hoeverre iets op BKS past (of zou moeten passen) of niet, en welke kant zo'n festival op gaat. Dan denk ik inderdaad dat ze bij de elektronische namen de makkelijkere weg kiezen en dat er (zoals eigenlijk overal) wat meer pop staat de laatste jaren. Minder 'LGW?', dat weet ik niet. Maar ook: de ONE werd al vanaf het begin voor een belangrijk deel bevolkt door dingen die hier niet goed worden gevonden (George Ezra, Kaleo, Two Door Cinema Club, Of Monsters And Men), en al vanaf de eerste editie was een gemiddelde act op het programma wat te mainstream voor het deel van Graz dat liever taco's dan sushi eet.
13-06-2023, 10:59
Het was niet mijn bedoeling om te doen alsof die namen 'minder' zijn; ik zou ze ook als een meerwaarde zien en een logisch onderdeel van een festival met zo'n capaciteit. Een paar van dat soort namen ga ik ook gewoon op Glastonbury checken volgende week. Ze passen net zo goed op PS, ook in edities van 10-15 jaar terug. De kwaliteit van de grotere namen op BKS vond ik dan weer betreurenswaardig; dan kun je beter indie-acts met een eigen smoel, iets van zeggingskracht of 'urgentie' laten doorstromen. Daarnaast mis ik op BKS vooral durf en dingen die je nooit elders kunt zien. Daar valt Aphex Twin niet onder, want die haalt zijn 15 jaar oude kunstje van onder het stof als hij wat cash nodig heeft.
BKS is voor de goede orde - althans naar mijn mening - nooit een écht grootschalig alternatief festival geweest. Niet zoals Dour of PS dat ooit waren, zeg maar - of Pukkelpop in een ver verleden. Ze hebben altijd op veilig gespeeld. Ik denk dat de huidige discussie is ontstaan bij het (onbewezen) statement 'het gaat nu meer om de muziek', vandaar.
13-06-2023, 11:06
Ha kijk, met deze post ben ik dan eigenlijk weer volledig eens. Meer om de muziek, dat denk ik ook niet. Maar ook niet echt minder (althans niet tot een uurtje of 12 in de nacht).
13-06-2023, 11:07
(13-06-2023, 09:47)Uplift Wrote:Het ideale geval wat mij betreft. Op Vrijdag en Zaterdag twee 'gepromoveerde' headliners, namen die ook in two hadden kunnen staan, zoals Big Thief/Beach House in 2022. En dan op zondag het hele festival afsluiten met een 'garantie' zoals The Cure/Nick Cave. Maar ja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan waarschijnlijk.(13-06-2023, 09:42)greenlander Wrote: De ONE is juist heel geschikt voor headliners en minder voor de undercard. Dus ik zie BKS wel als een festival waarbij goede headliners van grote invloed op de festivalervaring ziin.
13-06-2023, 11:11
(13-06-2023, 10:35)Uplift Wrote: Klopt, en alle voorbeelden die jij noemt, en deels geldt dat ook voor RTJ, hadden gewoon nog niet het repertoire, enkel het imago en commercieel potentieel. En daar loopt het dus imo wat fout met die doorstroming in de versie van BKS. Little Simz als headliner op BKS zou wel zeer cool zijn, kom maar door.
13-06-2023, 11:16
(13-06-2023, 10:44)matthijs603 Wrote:(13-06-2023, 09:42)Kreuz Wrote: Ik hoop dat er idd iets meer focus gaat richting het verkrijgen van écht goede kleinere namen, en niet namen die 'gewoon prima' zijn. Échte must-sees, waar mensen zoiets hebben: "daar moet ik heen voor dié namen". Natuurlijk stonden die namen er, maar ik heb te veel wisselvallige dingen gezien waarvan ik dacht 'nouja, dit is gewoon prima maar ook niet meer dan dat'. Silvana Estrada, Sudan Archives, Erika De Casier en Jockstrap waren in dat geval goede boekingen, maar moesten cancelen / werden geplaagd door technische problemen of gewoon een absurd tijdsslot. Mja. The Comet Is Coming was uiteraard legendarisch, maar elke nerd stond waarschijnlijk bij Aphex. Dingen als Sorry, Crack Cloud, Julia Jacklin, Joey Valence & Brae, STONE waren gewoon prima / ondermaats.. |
« Next Oldest | Next Newest »
|