Thread Rating:
  • 1 Vote(s) - 5 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Concerten die je geweldig vond, maar achteraf gezien kut bleken te zijn
#1
Laat ik beginnen met een hot take.

Laurie Anderson op Rewire 2018.
Reply
#2
Anohni, DTRH 2016.
Reply
#3
Vind niet dat we waarschuwingen of bans moeten uitdelen op dit forum, maar ik zou er bijna voor pleiten als je zo'n topic opent en vervolgens geen context geeft waarom die show uiteindelijk kut bleek te zijn Sad
Reply
#4
Saai en pretentieus?
Reply
#5
Damn, precies de 2 woorden die bij mijn post passen.
Reply
#6
The Avalanches op Primavera 2016. Straalbezopen tijd van mijn leven gehad.

Persoonlijke take Electric Wizard de paar keer dat ik zag. Zonder dat ik het verklaren ben ik de band erg saai gaan vinden terwijl toen der tijd goed vond. Als ik terug denk aan concerten overheerst het saaie gevoel.
Reply
#7
The Avalanches ook een keer op Werchter gezien, leek een leuke afsluiter van onze zondag in de Barn, maar de hele houding van die band stond ons na een paar nummers tegen.

Eigenlijk nooit een concert gehad dat ik achteraf stom vond. Ik ben altijd nuchter, dus ik vind het meteen al leuk of niet Wink
Reply
#8
(22-03-2023, 20:58)Melliw Naj Wrote: Persoonlijke take Electric Wizard de paar keer dat ik zag. Zonder dat ik het verklaren ben ik de band erg saai gaan vinden terwijl toen der tijd goed vond. Als ik terug denk aan concerten overheerst het saaie gevoel.

Deze is wel herkenbaar. Al werkt het bij mij nooit goed als ik een band meer dan 3x per jaar zie.
Reply
#9
Eerste wat me te binnen schiet zijn meteen minstens vijf, misschien wel tien concerten, ik weet niet precies hoeveel maar in ieder geval alle keren dat ik de Heideroosjes zag.
Reply
#10
(22-03-2023, 20:48)thomas9790 Wrote: Vind niet dat we waarschuwingen of bans moeten uitdelen op dit forum, maar ik zou er bijna voor pleiten als je zo'n topic opent en vervolgens geen context geeft waarom die show uiteindelijk kut bleek te zijn Sad

(22-03-2023, 20:52)Uplift Wrote: Saai en pretentieus?

Maar eerst was dat geen probleem (want "geweldig"), dus waarom later deze heroordeling?

Wel leuk idee, ik ga straks door mijn setlist.fm archief om voorbeelden te zoeken.
Reply
#11
Dat is nou het interessante (vind ik) aan dit topic: je speelt een 'geweldig' optreden opnieuw af in je hoofd en je denkt: ''ugh''.

Maar waarom eerst geweldig? Omstandigheden, om te beginnen: headliner en afsluiter van een monumentaal sterke Rewire, in de Grote Kerk. Ik had ook haar talk gezien een dag eerder. Haar show was multidisciplinair, bevatte heel sfeervolle stukken ambient-achtige muziek, ze stond in feite van alles te doen op het podium. En toen begon ik te beseffen dat dat 'alles' een doorslagje is van een soort verhaal/spreekwoordelijke plaat die ze al jaren aan het afdraaien was: dat orkaan Sandy haar kelder met kunst erin had vernield, dat dat een soort tabula rasa betekende, dat tai chi geweldig is, etc. Een paar maanden later was ze de coverartiest van Wire Magazine en in dat stuk werd dat verhaal bijna woord voor woord herhaald! M.a.w. het verloor in mijn hoofd veel oprechtheid en toen begon ik het concert een beetje stuk voor stuk te ontleden, i.p.v. het als één geheel te zien. En die afzonderlijke stukjes... tja. Saai en pretentieus dus.
[+] 2 users say Thank You to Uplift for this post
Reply
#12
Het omgekeerde geldt trouwens voor Björk op Rock Werchter 2003, maar dat is eerder te wijten aan '16-jarige Uplift houdt niet van strijkkwartetten'. En een topic in de omgekeerde zin is ook saaier, want zo zijn er gewoon miljarden voorbeelden te vinden en kan iedereen hele waslijsten publiceren van pakweg Daft Punk op Pukkelpop dat saai was maar toen toch niet, want iedereen vond het kennelijk de show van de eeuw of zo.
[+] 1 user says Thank You to Uplift for this post
Reply
#13
Hehe, Daft Punk was zowel destijds als nu nog steeds geweldig. Maar bij Pukkelpop ontbrak volgens mij die gruwelijke encore met de lichtgevende pakjes, want dat kwam pas bij het 2007 gedeelte van die tour. Dat moment en bijbehorende publieksreactie is mede waarom het nog steeds zo episch blijft.
Reply
#14
Daft Punk in 1997 op Werchter was verre van episch. Ik vond het maar strontirritant gebliep, maar in 2006 op PKP heb ik wel genoten.

Aphex Twin op STRP in 2009 past ook wel in dit topic. Tijdens zijn show (met Hecker) flink hard aan het gaan, waardoor alles heerlijk klonk en perfect binnenkwam (inclusief de poep- en plassex filmpjes). Shows daarna van AT waren op het randje van erbarmelijk en dat hoorde ik naderhand ook terug van anderen die bij de show op STRP waren. Sowieso een geniale affiche toen met Squarepusher, Benga en Venetian Snares in hun hoogtijdagen.
Reply
#15
Interpol in Vorst in 2007 vind ik ook wel mooi in dit topic passen. Waren na OLTA toch niet meer die ultieme ijskoude band van een paar jaar eerder, en PDA speelden ze behoorlijk de vernieling in. Maar toen vond ik de setlist en het feit dat ik ze voor het eerst zo lang zag spelen vooral geweldig.
Reply
#16
(22-03-2023, 23:10)Uplift Wrote: Interpol in Vorst in 2007 vind ik ook wel mooi in dit topic passen. Waren na OLTA toch niet meer die ultieme ijskoude band van een paar jaar eerder, en PDA speelden ze behoorlijk de vernieling in. Maar toen vond ik de setlist en het feit dat ik ze voor het eerst zo lang zag spelen vooral geweldig.

Maar was dat terugkijkend echt een kut optreden, of gewoon minder dan geweldig?

Heb er meer over nagedacht, en qua heroordelingen van geweldig naar kut kan ik niets bedenken. Voornamelijk omdat optredens een momentopname zijn en de belevenis erg meetelt, i.t.t. een film of boek waarbij het makkelijker is om er later compleet anders over te denken.

Maar tuurlijk zijn er wel optredens waar ik destijds erg van genoot, waarvan ik nu de muziek kut vind (zoals iets als fucking Kaiser Chiefs). Ook genoeg optredens uit de dronegestapo niveau/vermelden waard topics die ik iets lager zou schatten, of dingen die ik destijds als halfvol zag die ik nu als halfleeg zou bestempelen (e.g., Bjork op GovBall 2015).
Reply
#17
Ik vind zelf dat als ik het toen leuk vond, het in ieder geval geslaagd was. Je smaak kan inderdaad veranderen, en misschien dat het concert daalt in je top zoveel. Maar als je een leuke tijd hebt gehad, dan is dat toch prima?
[+] 1 user says Thank You to meisbaer2 for this post
Reply
#18
Zeker waar. Ik heb ooit zelfs een prima tijd bij Kensington gehad in Sittard in een grote tent. Vooral vanwege een oud-klasgenote die ik toen trof en vonken die snel oversloegen. Niet met Kensington overigens, maar dat was prima achtergrondmuziek.
[+] 1 user says Thank You to Timothy's Monster for this post
Reply
#19
(26-03-2023, 22:14)Timothy\s Monster Wrote: Zeker waar. Ik heb ooit zelfs een prima tijd bij Kensington gehad in Sittard in een grote tent. Vooral vanwege een oud-klasgenote die ik toen trof en vonken die snel oversloegen. Niet met Kensington overigens, maar dat was prima achtergrondmuziek.

Anekdote van 't jaar. Zoiets als in een restaurant chic dineren met op de achtergrond Roots Bloody Roots van Sepultura.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)