Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dikke truien, koude huizen
#51
Wij krijgen elke maand van onze energieleverancier een overzicht hoeveel we gebruikt hebben afgelopen maand, en hoeveel dit is t.o.v. andere soorten huishoudens. Elke maand zitten we ver onder het gemiddelde gebruik van andere twee persoonshuishoudens in een appartement, en ik snap niet hoe. Qua gas zijn we zuinig, maar niet overdreven. En qua elektriciteit doen we niets bijzonders, behalve zuinige apparaten kopen.
Reply
#52
(21-04-2023, 09:14)halfempty/full Wrote: Wij krijgen elke maand van onze energieleverancier een overzicht hoeveel we gebruikt hebben afgelopen maand, en hoeveel dit is t.o.v. andere soorten huishoudens. Elke maand zitten we ver onder het gemiddelde gebruik van andere twee persoonshuishoudens in een appartement, en ik snap niet hoe. Qua gas zijn we zuinig, maar niet overdreven. En qua elektriciteit doen we niets bijzonders, behalve zuinige apparaten kopen.

Er zijn mensen die 23 graden lekker vinden, om half 7 de verwarming aan laten zetten, zodat het om half 8 lekker warm is om 15 minuten in te vertoeven voordat je naar je werk gaat, met die handige app zet je natuurlijk om half 4 de verwarming aan, want koud huis is voor paupers en als je om half 11 naar bed gaat zet je verwarming uit. 

T.o.v deze situatie vind je dan nog steeds dat je niet overdreven doet ;-)
Reply
#53
(21-04-2023, 09:14)halfempty/full Wrote: Wij krijgen elke maand van onze energieleverancier een overzicht hoeveel we gebruikt hebben afgelopen maand, en hoeveel dit is t.o.v. andere soorten huishoudens. Elke maand zitten we ver onder het gemiddelde gebruik van andere twee persoonshuishoudens in een appartement, en ik snap niet hoe. Qua gas zijn we zuinig, maar niet overdreven. En qua elektriciteit doen we niets bijzonders, behalve zuinige apparaten kopen.
 Omdat veel mensen nog steeds belachelijk veel energie verbruiken. Gisteren met twee collega s over gehad die een huis gekocht hebben. Geven het geld liever uit aan een keuken dan aan vloerverwarming of isolatie.
Reply
#54
(20-04-2023, 19:23)hythloth Wrote: Schop omhoog. Dikke truien zijn nu even niet meer nodig, maar doen mensen hier aan side hustles om nog extra zakcentjes te regelen? Op die manier hoef je natuurlijk minder te besparen.

Zelf ben ik begonnen aan focusgroepen. Geen idee wat ze in NL opleveren, maar hier recentelijk een paar hele lucratieve gedaan.
Hoe "doe je een focusgroep"? Wat is je taak dan en waar krijg je voor betaald?
Reply
#55
Meedoen met dit soort dingen. Vaak krijg je weinig betaald, dus ik doe alleen mee mits een goede vergoeding bij zit. De meest lucratieve soort zijn wel dingen waar je specifiek in aanmerking voor moet komen, zoals wanneer het met je vakgebied te maken heeft.
Reply
#56
Heb je dit echt nodig?
Reply
#57
Niet nodig, maar wel verrekte handig in een tijdperk waar concertkaarten steeds duurder worden.
Reply
#58
Collega doet iets soortgelijks. Volgens mij zit hij in een onderzoeksgroep van cbs. Doet alleen enquêtes en schijnt er makkelijk wat mee te verdienen in de vorm van cadeaubonnen. Invullen doet die terwijl die tv kijkt.
Reply
#59
Zo ben ik aan mijn e-bike via Zuid-Limburg bereikbaar enquêtes gekomen.
Reply
#60
Quote:Er zijn weer volop vaste energiecontracten: dit zijn de tarieven

Dankzij nieuwe overstapregels zijn energiecontracten tot drie jaar sinds vandaag weer volop in aanbod. De tarieven van de vijf grootste bedrijven liggen allemaal onder het prijsplafond en niet heel ver uiteen. Toch kunnen de verschillen voor een gemiddeld huishouden optellen tot zo’n 150 euro per jaar.

Sinds de snelle stijging van de energieprijzen bijna twee jaar geleden, was het aanbod van langjarige vaste contracten bijna geheel opgedroogd. Dat had alles te maken met de boeteregeling voor overstappers. Sinds vandaag is er een andere boeteregeling waardoor energiebedrijven het wel weer aandurven om meerjarige contracten aan te bieden. Hoe dat precies zit, en waar je als consument rekening mee moet houden, beschreef de Volkskrant eerder uitgebreid in dit artikel.

Op de energiemarkt werd de afgelopen weken met spanning naar 1 juni uitgekeken. De verwachting is dat veel klanten de zekerheid van een vast contract verkiezen boven de vaak iets gunstiger geprijsde variabele contracten. Welk type contracten zouden er aangeboden worden? En welke bedrijven kunnen de laagste tarieven bieden? Sinds vandaag is die concurrentieslag begonnen. Hieronder een overzicht van de grootste vijf, die samen meer dan driekwart van de Nederlandse huishoudens en bedrijven van energie voorzien. Plus enige informatie over de andere aanbieders.


Essent
Het grootste energiebedrijf van Nederland levert – mede onder de merken Energiedirect, Vandebron en Powerhouse – energie aan 2,5 miljoen huishoudens en bedrijven. Opvallend is dat de meerjarige contracten die Essent sinds vandaag aanbiedt, niet in prijs verschillen. Zowel voor 1 als 3 jaar betalen klanten 0,39 euro per kilowattuur stroom en 1,42 euro per kubieke meter gas. Daarmee is Essent relatief duur. Zonnepanelenbezitters die in een jaar netto meer stroom opwekken dan zij gebruiken, krijgen bij Essent voor de geleverde stroom een terugleververgoeding van 5,5 cent per kilowattuur.

Vattenfall
Ook Vattenfall biedt 1- en 3-jarige contracten aan, maar hier liggen de tarieven wel iets uiteen. Voor eenjarige contracten gaat het om 1,27 per kubieke meter en 35 cent per kilowattuur groene stroom. En driejarige contracten zijn iets duurder, 1,33 per kubieke meter en 39 cent per kilowattuur. De terugleververgoeding is relatief laag: 4,5 cent per kilowattuur.

Eneco
Onder de vijf grootste aanbieders is Eneco vooralsnog de goedkoopste. Wie een eenjarig contract afsluit betaalt 1,23 euro per kuub gas en 33 cent per kilowattuur stroom. Bij een driejarig contract is dat 1,24 euro voor gas en 34 cent voor stroom. De hoogte van de terugleververgoeding is nog niet bekend.
Budget Energie
Afgelopen maanden wist Budget Energie duizenden nieuwe klanten te werven met scherpe variabele tarieven. In de strijd om de vaste klanten lijkt het bedrijf donderdagochtend niet langer de goedkoopste. Het biedt, net als Essent, contracten van 1 en 3 jaar tegen hetzelfde tarief. Voor gas is dat 1,40 per kubieke meter en (groene) stroom 39 cent per kilowattuur. De terugleververgoeding is bij Budget Energie 5 cent. Maar, zo laat het bedrijf na het zien van de tarieven van de concurrentie weten: ‘de prijzen worden vandaag nog bijgesteld’.

Greenchoice
Het groene energiebedrijf, dat deels eigendom is van Eneco, was al in mei begonnen met het aanbieden van langjarige contracten. Greenchoice levert duurzaam opgewekte stroom en bosgecompenseerd gas en is onder de grote vijf de enige die ook tweejarige contracten aanbiedt. Dat is ook meteen het gunstigst geprijsde contract. De tarieven: Een jaar: 1,37 euro per kubieke meter gas en 39 cent per kilowattuur. Twee jaar: 1,31 euro per kuub en 40 cent per kilowattuur. Drie jaar: 1,38 euro per kuub en 40 cent per kilowattuur. Greenchoice onderstreept de duurzame missie van het bedrijf met een relatief hoge teruglevergoeding voor zonnepanelen: 11,5 cent.

De rest
Naast deze vijf grote bedrijven zijn er nog tientallen kleinere aanbieders. Ook zij vallen vanaf vandaag onder het nieuwe overstapregime. Deze bedrijven werven vaak klanten via de vergelijkingssites. Om een goede indruk te krijgen van hun aanbod, is nog even geduld nodig. Donderdagochtend was op de meeste vergelijkingssites nog geen meerjarig aanbod te vinden. De prijsvechters die wel via de sites adverteren, bieden tot maximaal 1 jaar vast tegen tarieven die veelal hoger liggen dan de langjarige contracten die direct via de sites van de grote aanbieders te krijgen zijn.

https://archive.ph/2023.06.01-081647/htt...99.7-722.1


In september loopt mijn vaste (driejarige) contract bij Essent af. Maar eens kijken wat het gaat worden. Heb 12 zonnepanelen en stook per jaar rond de 550-600 m3. Stroom lever ik rond de 3.500 kwh terug, en verbruik rond de 750 kwh.
Reply
#61
Nog altijd zeer tevreden over Greenchoice.
Reply
#62
Die terugleververgoeding gaat hard achteruit bij vattenfall. Misschien maar overstappen naar greenchoice
Reply
#63
Wat denken jullie, nu happen of nog even wachten tot halverwege de zomer, prijzen zullen nog wel verder droppen toch?
Reply
#64
(01-06-2023, 11:34)ahha Wrote: Wat denken jullie, nu happen of nog even wachten tot halverwege de zomer, prijzen zullen nog wel verder droppen toch?


Ik wacht sowieso tot begin september, en dan maak ik een keuze. In principe heb ik niks te klagen, want ik stook niet zo gek veel, en stroom is met zonnepanelen geen omkijken naar. Maar goed, één strenge koude winter en de geopolitieke situaties maken het wel lastig. Ga je voor 1 jaar, en toch maar 3?
Reply
#65
Niemand kan in de toekomst kijken en als er iets geopolitieks gebeurd dan zullen de energie maatschappijen véél sneller reageren met de knop contracten dicht draaien of zelfs opendraaien. Eens je de keuze gemaakt hebt, moet dat zijn vanuit het punt dat je tevreden bent met het maand bedrag en als het een maand of twee later een tientje goedkoper is, dan moet je daar niet van gaan wakker liggen.
Reply
#66
Gasprijs maakt vreemde sprongen, analisten wijzen naar speculanten die daar flink aan verdienen

https://archive.ph/ba1sN#selection-631.5-631.100
Reply
#67
Ik kreeg een brief van Essent dat mijn vaste contract afloopt, en dit automatisch een contract wordt met flexibele looptijd en variabele leveringstarieven. Kies ik voor 1 jaar dan betaal ik voor storom 0,40 kWh en gas 1,45 m3. Ik verbruik rond de 600 m3 per jaar aan gas. Stroom zit ik met mijn 13 zonnepanelen rond de 3.554 kWh teruglevering, en ik verbruik rond de 700 kWh per jaar. Mijn voorschot laat ik al jaren op 100 euro per maand staan, en krijg dan rond de 900 euro terug. Dat zou dan in de toekomst 300 euro ofzo worden. In principe geen man overboord dus. Ik neig wel naar het vastzetten voor drie jaar. Er hoeft maar eens een koude winter te komen, of te weinig aanvoer van LPG en dan hangen we.
Reply
#68
Gebeld met Essent, en contract voor 3 jaar gepakt. De prijs voor gas is zelfs 10 cent lager dan in de brief stond, en ik kom nu op 1,34 m3. En ik kreeg nog een kassakorting van 175 euro als ik iets bij BCC koop. Vreemd genoeg kon ik online maar voor 1 jaar kiezen, en niet voor 3. Dus maar gebeld, gedaan of mijn neus bloed en voor 3 jaar gevraagd. Tenminste komende drie jaren zekerheid.
Reply
#69
Via Greenchoice krijg ik 2 jaar voor 1,33 en 1 jaar voor 1,25 aangeboden, terwijl ik nu op 1,29 variabel zit. Stroom blijft wel aan de hoge kant met bijna 38 a 39 cent per kWh.
Reply
#70
Begin juli al een jaarcontract gepakt. Die per 1 augustus is ingegaan. Bij vattenfall, 1,266 voor een jaar. Stroom zo te zien 0,35 cent. Maar heb zonnepanelen.
Reply
#71
Mijn vaste contract van vijf jaar loopt komend voorjaar pas af, erg geluk mee gehad maar nog geen idee wat het volgend jaar wordt.

Dot had ook in het wonentopic gekund maar omdat het vooral met isoleren te maken heeft zet ik het lekker hier. Als de bouwvak voorbij is en de aannemer de tijd en spullen heeft, wordt na alweer twee jaar als huizenbezitters de tweede helft van onze eerste verbouwing gedaan: vervanging van ouderwetse tuimelraampjes met enkel glas door kiepramen met HR++ glas in het oude voorhuis. De laatste en verreweg duurste stap wordt datzelfde glas met nieuwe kozijnen erbij voor de etalageruiten in de oude kapsalon (nu atelier). Al het oude houtwerk achter die ramen heb ik intussen eigenhandig gesloopt als voorbereiding.

Goeie stap natuurlijk om de boel beter te isoleren, maar hierna is wel zowat al mijn spaargeld op. Dat van vrouwlief gaat naar een paar nieuwe laagjes voor op de vloer van datzelfde atelier, en er is ook al een loodgieter langs geweest om de meeste oude radiatoren plus leidingen te verwijderen. We stookten daar afgelopen winter al niet meer, maar het stroomgebruik steeg flink door de elektrische kacheltjes die we daar gebruikten. En o ja, door een kortsluitinkje toen deze technische nitwit met slopen bezig was gaan we versneld de meterkast vervangen.

Mazzel dat de woonkamer en keuken achterin zijn, alleen daar wordt straks nog gas gebruikt. En als de ramen klaar zijn maar eens terug naar de hypotheker om binnen twee jaar iets aan het dak of spouwmuren achterin te kunnen doen voor veel meer subsidie.
Reply
#72
De tering,

een topic over energiecontracten.

Het zou niet eens moeten bestaan 'contract voor energie'

het is van wezenlijk belang om elektra te hebben je huis te kunnen verwarmen als het nodig is. Het is toch geen luxeproduct cq extraatje?

Nu wat minder gechargeerd:
Ik begrijp dat er hier over wordt gesproken, aangezien we gevangen zitten in het kapitalitische systeem dat ons (nog niet) wil vrijlaten.
Reply
#73
Het is wél een luxeproduct. Maar dan in de zin dat het opwekken of verwerken eindig is en slecht voor de omgeving.
Reply
#74
Energiebedrijven trekken trukendoos open om mensen met zonnepanelen extra te laten betalen https://archive.ph/tGxRs
Reply
#75
(23-08-2023, 10:25)BigBird Wrote: Energiebedrijven trekken trukendoos open om mensen met zonnepanelen extra te laten betalen https://archive.ph/tGxRs

.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)