Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dikke truien, koude huizen
#26
Op inkomstengebied afgelopen jaar al redelijk vooruit gegaan ongerelateerd aan de huidige ontwikkelingen. Verder is de afgesproken CAO-verhoging van 1 januari verhoogd van 0,75 naar 4%.

Gelukkig vorig jaar nog een vast contract afgesloten voor 3 jaar en heb nu het laagste voorschotbedrag ooit (mede dankzij een flink aantal zonnepanelen op het dak). Verder maak ik gebruik van de airco-unit die in de woonkamer hangt om bij te verwarmen, daardoor kan de CV wat graadjes lager. Grootste uitdaging op dat gebied is om de vrouw ervan te weerhouden de verwarming op 24 te zetten als ze thuiskomt van werk omdat ze het koud heeft...

Overige uitgaven tot nu toe niet op bezuinigd. Die tip van geen kinderen had ik eerder moeten weten....
Reply
#27
(23-12-2022, 14:14)metal bouwie Wrote: Bij inkomsten kijken wij ook verder dan alleen salaris. We hebben spaargeld achter de hand waar we direct bij kunnen. De rest steken we in aandelen of fondsen. Sinds een paar jaar ook veel in crowdfundacties. Dat is echt rendabel (zeker met de lage rente van afgelopen jaren). Een gemiddeld rendement van 8% is makkelijk haalbaar en na 2 a 3 jaar ga je dat al echt in de portemonnee merken. In de meeste gevallen kan je al instappen vanaf € 100,00 dus voor iedereen haalbaar.


Ik heb in oktober voor het eerst wat geld gestoken in het duurzame beleggingsfonds van ASN. die ging in het begin als een speer, maar de laatste weken komt daar wel wat de klad in. Evengoed sta ik daar nu al op een paar honderd euro winst. 

Ik heb ook vorig jaar nog wat crypto gekocht, maar dat heb ik eigenlijk al wel afgeschreven. Ik laat dat staan, mocht er ooit weer een opleving komen, maar verder doe ik er weinig mee.

Aan crowdfunding heb ik ook al eens zitten denken, maar vind het dan wel lastig een inschatting te maken wat wel en wat niet.
[+] 1 user says Thank You to Schobbeyak for this post
Reply
#28
En Zilver, munten of zilverbaartjes. Of andere (zeldzame) edelmetalen. Die worden steeds schaarser en zal lastiger worden om te delven.
Reply
#29
Naast beleggen - wat ik zie als óók (misschien vooral) een serieuze investering van tijd - is er nog een makkelijke om mee te besparen: enkel internet hebben. Ik ken veels te veel mensen die 3 of 4 keer zoveel betalen als wij omwille van een of ander pakket. En streamingdiensten waarbij je niet leecht: ook dumpen. Scheelt makkelijk 100-200 jaar per zo'n abonnement.
[+] 1 user says Thank You to Uplift for this post
Reply
#30
(23-12-2022, 16:37)Uplift Wrote: Los van beleggen - wat ik zie als óók een serieuze investering van tijd is er ook een makkelijke om mee te besparen: enkel internet hebben. Ik ken veels te veel mensen die 3 of 4 keer zoveel betalen als wij omwille van een of ander pakket. En streamingdiensten waarbij je niet leecht: ook dumpen. Scheelt makkelijk 100-200 jaar per zo'n abonnement.

Precies, dump streamingdiensten en omarm piraterij (of beter nog: lees een boek).
[+] 2 users say Thank You to thomas9790 for this post
Reply
#31
Ja je kan beter een maandelijks abonnement nemen op een VPN dan op een videostreamingdienst.
Reply
#32
Ik heb nog oldschool kabel tv bij mijn internetpakket Wink
Reply
#33
2-onder-een kap uit 2018. retegoed geisoleerd, zonnepanelen, wel traditionele CV, vloerverwarming, koken op gas. 2 grote ramen tot op de grond aan de voorzijde, dubbele deur met zijramen achterzijde waar je wel wat warmte door verliest. Altijd variabel contract gehad, we zaten op €180/maand. Afgelopen periode verhoogd naar €300/mnd, maar kan met energieplafond weer naar €180. Indicatie vanuit Vattenfall dat we in juni €750 terug krijgen. €3000 bruto energiecompensatie gehad van de baas!
Vloerverwarming staat snachts op 19, soms overdag even naar 20gr. Woonkamer/keuken zijn de enige ruimtes die we verwarmen. Badkamer wel vaker ventileren wanneer de verwarming daar niet aan staat.

Ik kan echter nergens een heldere uitleg vinden of het nou verstandig is om snachts de vloerverwarming verder naar beneden te draaien dan 19gr en dan eind van de middag weer op te zetten?
En ik zit te denken aan een slowcooker voor de gerechten die lang op (gas) staan, zoals stoofpotjes etc.
Morgen pulled chicken maar op de BBQ maken, al zijn de kokosbriketten er ook niet goedkoper op geworden.
[+] 2 users say Thank You to Dielie for this post
Reply
#34
Interessant topic, al enkele goeie tips gelezen, bedankt allen!

Aangezien ik sinds deze zomer het huis uit ben en voor het eerst een consistent loon heb, zit ik in een situatie waarin ik nog wat balans moet vinden op financieel vlak. Enerzijds altijd spaarzaam geweest in mijn studentenjaren en dat wil ook doorzetten, anderzijds heb ik nu meer besteedbaar inkomen dan ooit waarmee ik gerust wat leuke dingen durf doen. Volgend jaar wordt waarschijnlijk dus mijn duurste concertjaar ooit, maar langs de andere kant zijn we ook vrij hardcore in energiebesparing.

Om specifiek te antwoorden op enkele topics hier:
Wonen: enkele meevallers dankzij een recent geïsoleerde cohouse woning + nog een langlopend goedkoop contract voor elektriciteit. Koelkast vervangen die we waarschijnlijk nu al hebben terugverdiend. De verwarming gaat hier enkel 's ochtends en 's avonds even aan tot 18 graden. Ons gasverbruik is met ongeveer 30-40% gedaald tegenover vorig jaar.

Werken: België, dus automatische loonindexering. Ook nieuw contract onderhandeld waardoor ik netto de inflatie ongeveer wel zal bijhouden.

Boodschappen: Ik kan nog helemaal niet goed koken dus laat mij met plezier leiden door aanbiedingen. Daardoor slaag ik er vaak in om de rekening met meer dan 20% te drukken.
Reply
#35
(23-12-2022, 22:21)Dielie Wrote: Ik kan echter nergens een heldere uitleg vinden of het nou verstandig is om snachts de vloerverwarming verder naar beneden te draaien dan 19gr en dan eind van de middag weer op te zetten?
En ik zit te denken aan een slowcooker voor de gerechten die lang op (gas) staan, zoals stoofpotjes etc.
Morgen pulled chicken maar op de BBQ maken, al zijn de kokosbriketten er ook niet goedkoper op geworden.

Bij vloerverwarming moet je sowieso niet meer dan 2 graden temperatuurverschil hebben. Of het rendabel is s nachts kouder te zetten verschilt per woning. Hier kan je eigenlijk alleen achterkomen door te meten. Een winter lang om de week temperatuur wel/niet verzetten. En dan je verbruik moeten en natuurlijk de buitentemperatuur noteren maar als je dit een winter lang consequent bijhoudt dan middelt de buitentemperatuur zich al redelijk betrouwbaar uit.
[+] 1 user says Thank You to metal bouwie for this post
Reply
#36
(23-12-2022, 14:14)metal bouwie Wrote: Bij inkomsten kijken wij ook verder dan alleen salaris. We hebben spaargeld achter de hand waar we direct bij kunnen. De rest steken we in aandelen of fondsen. Sinds een paar jaar ook veel in crowdfundacties. Dat is echt rendabel (zeker met de lage rente van afgelopen jaren). Een gemiddeld rendement van 8% is makkelijk haalbaar en na 2 a 3 jaar ga je dat al echt in de portemonnee merken. In de meeste gevallen kan je al instappen vanaf € 100,00 dus voor iedereen haalbaar.
Wat bedoel je met crowdfundacties en rendement, zoals ik het ken is het bijvoorbeeld iemand die een album of boek wilt uitbrengen maar daar de middelen niet voor heeft, dan ‘donneer’ je iets en in ruil daarvoor krijg je als ‘beloning’ afhankelijk van wat je gegeven hebt het eindresultaat oid, daar zie ik nog geen rendement in? Het klinkt interessant!
Reply
#37
(23-12-2022, 16:37)Uplift Wrote: Naast beleggen - wat ik zie als óók (misschien vooral) een serieuze investering van tijd - is er nog een makkelijke om mee te besparen: enkel internet hebben. Ik ken veels te veel mensen die 3 of 4 keer zoveel betalen als wij omwille van een of ander pakket. En streamingdiensten waarbij je niet leecht: ook dumpen. Scheelt makkelijk 100-200 jaar per zo'n abonnement.
En stap aub gewoon ieder jaar of iedere 2 jaar over, dat loont zich echt, dit jaar ook weer gedaan, gunstige tarief bij ziggo stopte, gebeld om korting want kpn had een hele goede aanbieding, ziggo gaf te weinig dus naar kpn, halvering van de kosten. Dat van die streamingsdiensten eruit klinkt goed maar ik ben helemaal uit het downloaden geraakt en tov 5 jaar geleden is er wel veel veranderd kwam ik laaatst achter toen ik her weer eens probeerde. 

Wat zou VPN je op moeten leveren Hythloth?
Reply
#38
(25-12-2022, 10:58)ahha Wrote:
(23-12-2022, 14:14)metal bouwie Wrote: Bij inkomsten kijken wij ook verder dan alleen salaris. We hebben spaargeld achter de hand waar we direct bij kunnen. De rest steken we in aandelen of fondsen. Sinds een paar jaar ook veel in crowdfundacties. Dat is echt rendabel (zeker met de lage rente van afgelopen jaren). Een gemiddeld rendement van 8% is makkelijk haalbaar en na 2 a 3 jaar ga je dat al echt in de portemonnee merken. In de meeste gevallen kan je al instappen vanaf € 100,00 dus voor iedereen haalbaar.
Wat bedoel je met crowdfundacties en rendement, zoals ik het ken is het bijvoorbeeld iemand die een album of boek wilt uitbrengen maar daar de middelen niet voor heeft, dan ‘donneer’ je iets en in ruil daarvoor krijg je als ‘beloning’ afhankelijk van wat je gegeven hebt het eindresultaat oid, daar zie ik nog geen rendement in? Het klinkt interessant!
Een lening die je als particulier aan een (startend) bedrijf verstrekt. Door dit collectief via een platform te doen (die hier wel iets van commissie voor inhouden) kan een bedrijf zo geld lenen. En jij (niet geheel risicoloos) een beter rendement krijgen dan op je spaarrekening. 

Looptijd is doorgaans tussen de 2 tot 5 jaar. Afhankelijk van de leningsoort wordt er direct terugbetaald of aan einde van de looptijd.

Ik investeer hoofdzakelijk via deze drie platforms waarbij vooral de eerste mij aanspreekt omdat zij zich richten op duurzame projecten.
https://www.oneplanetcrowd.com/nl

https://www.collincrowdfund.nl/

https://www.geldvoorelkaar.nl/

Beleggingen in onroerend goed kan ook. Rendement tussen 10-20% is daarbij haalbaar (vaak ook met korte looptijd). Hier wil ik alleen mijn geld niet mee verdienen.
[+] 2 users say Thank You to metal bouwie for this post
Reply
#39
Beleggingen in onroerend goed moeten inderdaad verboden worden. Thanks voor de info!
[+] 1 user says Thank You to ahha for this post
Reply
#40
De laatste paar jaar zijn er wel erg weinig faillissementen geweest, dus nu de koe in de kont kijkend zullen dat inderdaad goede beleggingen geweest zijn. Of dat de komende tijd ook zo is is natuurlijk nog maar de vraag. Over het algemeen is crowdfunding behoorlijk risicovol.
[+] 1 user says Thank You to Locor for this post
Reply
#41
(25-12-2022, 13:45)Locor Wrote: De laatste paar jaar zijn er wel erg weinig faillissementen geweest, dus nu de koe in de kont kijkend zullen dat inderdaad goede beleggingen geweest zijn. Of dat de komende tijd ook zo is is natuurlijk nog maar de vraag. Over het algemeen is crowdfunding behoorlijk risicovol.
Klopt, je moet het ook echt doen met geld wat je over hebt en dus kan missen mocht je het niet terugkrijgen. En uiteraard veel spreiden. Dat kan ook makkelijk want vaak kan je al vanaf €100,00 instappen.
Reply
#42
(25-12-2022, 11:06)ahha Wrote: Wat zou VPN je op moeten leveren Hythloth?

Bescherming tegen potentiële boetes voor piraterij. Maar los daarvan kan je ook dingen op Youtube kijken die geblokkeerd staan voor mensen in NL maar niet in andere landen.
[+] 1 user says Thank You to hythloth for this post
Reply
#43
Dan leer je eindelijk de waarheid over Covid en onze regering!!
[+] 1 user says Thank You to Schobbeyak for this post
Reply
#44
Geld besparen ligt vaak gewoon om de hoek. Je moet er wel even wat moeite voor doen natuurlijk. Vandaag bijvoorbeeld het volgende gigantische prijsverschil gezien.

Vandaag op de markt 3 grote rijpe papaya's €6, bij de Makro 1 kleine rijpe papaya voor €4 en 5 dikke mango's voor €3,50, bij de Makro halve grootte voor €2,17 per stuk. Een zak met limoenen €2. Dat zijn een paar voorbeelden, van vandaag. Oké het is enorm sleep werk, maar dat heb ik er wel voor over.

Ik ben er van overtuigd dat je op de markt met €50 voor een hele week genoeg groente/fruit kan scoren om een gezin van 4, dagelijks van meer dan voldoende vitaminen te voorzien. Ik ben dan verbaasd dat vooral Duitsers, Aziaten en noord Afrikanen ca. 90% van de markt bezoekers bepalen.
Reply
#45
Qua werk CAO in 2023 met gemiddeld 7% omhoog met daarnaast een 1000 euro bruto compensatie voor inflatie/energie in december 2022 en december 2023.

Begin dit jaar of eind vorig jaar een bruto coronabonus van 1000 euro gekregen als waardering dat er ondanks lockdowns en maatregelen toch is doorgewerkt.

Ben eind vorig jaar verhuisd naar een rijtjeswoning van 100+ jaar oud van 65m2 met nauwelijks isolatie. Dit najaar zelf flensdekens steenwol tegen de ondervloer aan gelegd, radiatorfolie geplaatst en een offerte voor spouwmuurisolatie aangevraagd. Maar dat laatste zal het deze winter niet meer worden.

Thermostaat staat op 19, soms 18,5 en gaat aan als ik thuis kom uit werk en uit een uur voor ik ga slapen. Vorige winters was dat eigenlijk altijd 20 graden. Qua boodschappen en overige uitgaven verkeer ik vooralsnog in de situatie dat ik eigenlijk niet heel erg hoef op te letten.
Reply
#46
Werkgever: Werk bij een poppodium op kantoor. Afspraak gemaakt om in de daluren te gaan werken, hierdoor kan ik 100 euro besparen door op een Dal Vrij abonnement te reizen ipv een trajectabonnement. Op dit abonnement kan ik ook naar mijn vriendin reizen die aan de andere kant van het land woont, dus mijn reiskosten zijn gereduceerd tot ong. 100 - 130 euro. De auto heb ik enkel nog maar nodig als ik moet werken tijdens een concert.

Energie: Mijn oude vriezer de deur uit gemieterd. Was een oud barrel dat teveel energie vrat. Wil sowieso minder dingen invriezen en meer gebruik maken van mijn vriesvakje in de koelkast. Daarnaast alle apparatuur op stekkerdozen met uit-knop gezet. Zet hiermee alles uit zodra ik iets niet meer nodig heb. Leef vrij zuinig maar ben toch van 115 KWH naar 50 KWH in de maand gegaan. Zit met een vloerverwarming in een zeer goed geisoleerd appartement, dus alleen in deze maanden zet ik hem aan. Zit daardoor op een verbruik van ongeveer 5,5GJ.

Overig: Ik verbruik weinig internet dus kijk alles op mijn tv of pc op mijn hotspot ipv mijn oude internetabonnement. Heb onbeperkt internet op mijn telefoon dus hoef me geen zorgen te maken over extreem veel gebruik. Door mijn vaste internet stop te zetten bespaar je al gauw 50 euro in de maand. Netflix eruit gemieterd, stap denk ik maar over op NPO plus. Ben volledig in de sparen-modus gegaan, plan is om ergens in 2025 een huis te kunnen kopen.
[+] 5 users say Thank You to rondensoepel for this post
Reply
#47
Schop omhoog. Dikke truien zijn nu even niet meer nodig, maar doen mensen hier aan side hustles om nog extra zakcentjes te regelen? Op die manier hoef je natuurlijk minder te besparen.

Zelf ben ik begonnen aan focusgroepen. Geen idee wat ze in NL opleveren, maar hier recentelijk een paar hele lucratieve gedaan.
Reply
#48
Hier gaat sporadisch de verwarming nog gewoon aan. Het warme weer laat nog even op zich wachten.

Verder geen side hustles, gelukkig hoef ik nog geen gebruik te maken van marktplaats.
Reply
#49
(20-04-2023, 19:23)hythloth Wrote: Zelf ben ik begonnen aan focusgroepen. Geen idee wat ze in NL opleveren, maar hier recentelijk een paar hele lucratieve gedaan.

Gigolo?
Reply
#50
Heel mijn fucking leven is een side hustle.

Verwarming staat sinds 14 maart uit en toch hebben we vorige maand twee kubieke meter gas meer verbruikt dan in maart 2022.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)