Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dikke truien, koude huizen
#1
Naast concerten, festivals en het kopen van LP's wordt ook het normale leven een stuk duurder. Ik ben heel benieuwd hoe jullie werkgevers omgaan met alle gestegen kosten, ik las dat medewerkers van UMC's er 10% bij krijgen, ik ben bang dat dat er bij ons niet in zit. 
Lijkt me interessant om te horen wat er voor jullie gedaan wordt om de gestegen boodschappen en energieprijzen een beetje te compenseren? Bij ons is nog niets gecommuniceerd.

Dit topic kan natuurlijk meer zijn dan enkel het delen van loonindex. Hoe gaan jullie bijvoorbeeld om met alle gestegen kosten, tips?

Qua energie:
Wij hebben lekker warme kleren aan en als de tempratuur naar de 17 graden zakt, stoken we 1x op tot 20 om het daarna weer 'rustig' af te laten koelen (huis is prima geïsoleerd dus dat is 1x per 4 dagen ongeveer denk ik). In de douche hangt een timer, in 3 minuten kan je prima douchen, 1x per week een langere douche. Wat van die stekkerdozen met knopjes gekocht om alles makkelijker uit te kunnen zetten, voor warm water standaard de waterkoker en dan ben ik er denk ik wel.

Qua boodschappen:
Echt overgestapt op weekboodschappen, vaker huismerken en alert op aanbiedingen, verder weet ik het daar niet zo.
[+] 1 user says Thank You to ahha for this post
Reply
#2
Werkgever: vooral aan de slag als zzp'er, dus de enige waar ik onder contract sta, zal a rato van fte 400 euro aan alle werknemers uitkeren, bij wijze van ondersteuning. Wat voor mij dus op zo'n 75 euro neerkomt.

Energie: ook vroeger zat ik al zo lang als ik kon volhouden in de kou. Als ik alleen thuis ben/werk, dan probeer ik het op koude dagen met thermisch ondergoed, muts, sjaal, etc. Vaak lukt het me om de dag door te komen enkel met een elektrisch kacheltje dat ik dan tegen het einde van de ochtend aanzet, als de temperatuur op mijn werkplaats letterlijk 10 graden bedraagt (minder is echt niet te doen). De buitentemperatuur speelt dus wel een grote rol; zo heb ik op een warme dag als vandaag helemaal niets aangezet en volstaat de restwarmte van de oven; ook qua laagjes hoef ik niet eens all the way te gaan (en vorige jaar waren alle winterdagen zo). Het resultaat is een energierekening die we niet eens voelen in relatie tot onze koopkracht, ook niet met de huidige energieprijzen. Helpt wel om klein te wonen, maar bovendien is er ook het post-corona effect: vaker niet thuis zijn, helpt dezer dagen ook.

Boodschappen: 0.0 aanpassingen. Door te besparen op energie, platen kopen (toch geen plek meer voor) en horeca (inclusief wijntrips, want die zijn er voorlopig niet), blijft mijn koopkracht eigenlijk gewoon intact. Gezond, gevarieerd en goed eten heeft bovendien reële waarde, terwijl die andere dingen dat minder hebben. Oké, in de kou zitten is ook niet gezond, maar ik persoonlijk kan dat goed hebben en ik ben er nog niet ziek door geworden o.i.d. Wat ook helpt: minder concert- en festivaltickets kopen voor 2023, maar los van de crisis was dat toch al het plan. Op al de rest (reizen, spullen die nodig zijn, etc.) bespaar ik niet. Maar ik leef standaard sowieso zuinig en ascetisch; er zijn jaren dat ik 0 paar nieuwe schoenen koop.
[+] 1 user says Thank You to Uplift for this post
Reply
#3
Vroeger in Boston insuleerde ik altijd de ramen op deze manier: https://www.wikihow.com/Install-Window-Insulation-Film

Kan natuurlijk ook side-hustles zoeken om je inkomen te bevorderen.

(22-12-2022, 19:31)Uplift Wrote: maar bovendien is er ook het post-corona effect: vaker niet thuis zijn, helpt dezer dagen ook.

Kan je gemakkelijk als ZZP'er buitenhuis werken, zoals bij een bibliotheek of koffietent? Op een extern kantoor zitten hielp voor mij altijd in het verleden met energiekosten e.d.
[+] 1 user says Thank You to hythloth for this post
Reply
#4
Dat kan ik makkelijk, maar dat doe ik meestal als ik niet 'in town' ben of als het mooi weer is; in dat laatste geval ga ik gewoon cheap ass in een park zitten hoor.

Koffietent, bibliotheek,.. allemaal goed en wel maar als je in Nederland de deur uitgaat, kun je eigenlijk bijna standaard twee tientjes in een verhakselaar pleuren. Shit kost geld en tegenwoordig is de meest ridicule shit al 5 euro of zo.
Reply
#5
Gewoon bij een Starbucks zitten en werken, daar zijn consumpties niet meer verplicht en kan je gewoon lekker hangen. Is wereldwijde corporate policy.
Reply
#6
Ik heb het voordeel in een slecht geïsoleerde woning te wonen. Korter douchen heeft op het totale verbruik vrij weinig impact. En ik vind douchen gewoon te lekker. Verwarming staat op 19 graden, gaat om half 9 uit. Als ik thuis werk is het werkhok snel warm.

En omdat we al zuinig leefden hoeven we ook onze boodschappen niet aan te passen. En als we bier willen drinken en bitterballen willen eten doen we dat ook gewoon.

Afgezien van wat strakker regelen qua verwarming doen we dus niets anders.
Reply
#7
Hier is alles nog vrijwel hetzelfde als 3 jaar geleden. Loon is uiteraard gestegen. Kosten lichtjes gestegen. Ik heb geen reden tot klagen.

Vast contract bij Green Choice tot eind 2024, maar ik stookte sowieso al minimaal. Qua eten meer lokale groente ipv de supermarkt. Grootste kostenposten blijven concerten, festivals en alcohol. Dat valt gelukkig makkelijk te bekostigen.
Reply
#8
Ik drop deze link even hier:

https://www.ahealthylife.nl/positieve-ef...e-lichaam/
Reply
#9
Bij ons, ondanks verhuizing naar een groter huis toch bijna alles hetzelfde gebleven.

Werkgever heeft in Coronatijd flink weten te bezuinigen op kostenvergoedingen voor werkgevers. Er komt dus wel wat minder binnen maar daar staat tegenover dat vriendin nu een volwaardig (zorg)salaris heeft i.p.v. leerling salaris. Ook ik heb een zorgsalaris en qua inkomsten hebben we beiden dus niks te klagen. Er komt ruim voldoende binnen om riant van te leven.

We hebben al wel altijd onze kosten zo laag mogelijk proberen te houden. Dus huis goed geïsoleerd, vloerverwarming en zonnepanelen aangelegd. Maar ook geen vaatwasser of wasdroger en de auto rijden we ook op dus die is 1x in de 7 a 10 jaar aan vervanging toe.
Zuivel, vlees, groente en fruit kochten we altijd al lokaal en doen we nu nog steeds en is afgelopen twee jaar eigenlijk niet duurder geworden (dit i.t.t. supermarkt). Naast hypotheek en wat noodzakelijke verzekeringen geen maandelijkse kosten.
Hierdoor blijft er dus genoeg geld over voor leuke dingen zonder er over na te hoeven denken of er geld voor is.
[+] 1 user says Thank You to metal bouwie for this post
Reply
#10
Werkgever: Ik heb in augustus een jaarlijkse stijging gekregen in loon en verwacht in januari ook weer; dat laatste vanwege het invoeren van loonschalen binnen het bedrijf. Toegegeven, ik zat denk ik wel ondergemiddeld betreft loon voor de functie die ik heb. Daarnaast geeft mijn werkgever een eenmalige compensatie van 2000 euro bruto als energie/inflatiecorrectie. Erg blij mee.

Energie: Waar wij de verwarming eerder altijd op 20 hadden staan in huis, soms zelfs 21 (mijn vriendin is een koukleum), komt dat deze winter niet boven de 16. Ik doe een paar sloffen aan en heb een vest bij de hand en dat is dat prima uit te houden. Ook douche ik niet meer elke ochtend (als ik thuiswerk kan ik prima skippen) terwijl ik dat voorheen wel deed.

Boodschappen: Hier besparen wij denk ik niks op. Sinds Corona bestellen we wekelijks onze boodschappen en dat bevalt heel goed. Hoogstens slaan wij een keer een week over omdat we vaker buiten de deur eten, zoals bij vrienden of ouders. Ook bestellen we regelmatig voor 7 euro pp een maaltijd bij een "hobbykok" hier op de hoek. Als we thuiskomen na een werkdag dan hebben we niet altijd zin om nog te koken en af te wassen en dat vind ik het geld prima waard, zo heel veel meer dan bij de supermarkt kost dat ook niet.
[+] 1 user says Thank You to Sphinx for this post
Reply
#11
Mijn werk heeft de afgelopen maanden 250 euro per maand als inflatievergoeding extra uitgekeerd naar ratio van aantal uren. Ik werk 95%, dus dat os wel lekker. Ze gaan kijken of ze het gaan verlengen volgend jaar.

Verder dedenmijn vriend en ik altijd al zuinig, vooral ook om milieureden. We hebben een tijdje het niet breed gehad, dus zijn gewend om na te denk of je echt iets nodig hebt.

Daarbij eten we meestal vegetarisch, en maken we weinig gebruik van pakjes of zakjes, maar van een goedgevulde kruidenlade. Mijn briend koopt vaak afgeprijsde dingen, dus veel geld geven we niet aan eten uit. Veel dingen kopen we juist bio, zoals melk, eieren en vlees, maar ook veel groenten en fruit.

We wonen jammer genoegin een huurflat, dus kunnen verder geen zonnepanelen o.i.d doen. De voorschotten van de blokverwarming zijn al 50% omhooggegaan deze zomer. En toch moesten we voor het eerst in meer dan 20 jaar iets bij betalen.
En dat terwijl de radiator in de woonkamer ongeveer een jaar stuk is geweest.
Gelukkig hebben we wel fijn dubbelglas overal.

We zijn nu wel gewend aan wat lagere temperatuur, dus houden het meestal zo rond de 19 graden in huis. Gewoon een dekentje op schoot en een warm vest aan. Toen het zo vroor moest ik wel flink in mijn werkkamertje stoken om het wat behagelijker te maken.Twee paar sokken en lekkere sloffen werken ook al.

Als ik op kantoor werk, vind ik het nu maar warm, en dat als vrouw.
[+] 2 users say Thank You to meisbaer2 for this post
Reply
#12
Ik draag tegenwoordig een trui in plaats van alleen een T-shirt binnenshuis en probeer de temperatuur rond de 18 graden te houden. Ik gebruik daar thermometers voor omdat ik geen CV met een thermostaat heb maar ouderwetse gaskachels. Hoe hard je moet stoken hangt van de buiten temperatuur af, het is niet zo dat een bepaald stand een bepaalde temperatuur oplevert, vandaar de thermometers. Ik heb een oud huis met nog echt een aparte voor- en achterkamer, ik verwarm alleen de ruimte waar ik ben en boven helemaal niet.
Is overigens meer uit spaarzaamheid van nature dan financiële noodzaak, in de supermarkt bezuinig ik totaal niet, ik eet gewoon wat ik lekker vind.
Ik bespaar ook nog veel op energiekosten en boodschappen doordat ik voor mijn werk vaak van huis ben en dan in een hotel slaap en van eten word voorzien.
Reply
#13
Verwarming stond vroeger op 21, tegenwoordig op 18,5. Voor de rest doe ik eigenlijk weinig anders. Met water en stroom was ik bewust al heel zuinig altijd.
Reply
#14
Overigens kan ik iedereen aanraden een hygrometer in huis te zetten. Zeker in de winter wordt er veel te weinig geventileerd waardoor het vochtpercentage omhoog gaat. Vochtige lucht verwarmen kost meer energie dan droge lucht.
Reply
#15
Energie: Wij zijn twee jaar geleden verhuisd naar een oude boerderij met fuckall aan isolatie en twee CV-ketels. Niet per se ideaal voor deze gasprijzen. In de eerste maand dat we er zaten (januari) hebben we toen 750 m3 aan gas verstookt. Dat was gelukkig nog voor de prijsstijging, maar kwam alsnog neer op bijna 900 euro. Het dak, wat niet meer was dan een plaat asbest van een halve centimeter dik en oude wat dakpannen, hebben we inmiddels vervangen en we hebben een nieuw voorpui met HR+++ glas. Dan nog zitten we met een paar ramen van enkel glas en een paar halfsteense muren. We dus alleen de woonkamer als we er zijn tot 19 graden. Ik heb de dag voor de Russische invasie nog een jaar kunnen verlengen. Dat was toen een waanzinnige prijs, maar nu een koopje. WE betalen nu zo.n 450 per maand als voorschot, maar krijgen eind van het jaar wel zo'n 2000 euro terug. Ik hoop dat die prijzen in maart als ons contract afloopt weer wat gedaald zijn. Onze slaapkamer kan echt teringkoud zijn, dat lossen we op met kruiken en extra dekbedden. Verder heb ik alle muren behandeld met vochtafwerende meuk, om zo het stoken wat effectief te houden, maar die tip van Metal Bouwie ga ik wel ter harte nemen. Verder komen er de komende maanden zonnepanelen op het dak en ga ik toch echt kijken wat we met onze dieselauto moeten. 

Werk: Ik ben in april geswitched van de culturele sector naar de overheid. We krijgen een vergoeding van 500 euro op basis van fulltime over het hele jaar en aan het eind van het jaar hebben we nog 200 euro aan cadeaucards gehad als extra steun in de rug.

Boodschappen: We besparen hier niet echt heel erg veel op. We proberen soms wat vaker naar de Lidl te gaan ipv de Ah/Jumbo. Voor 'weekboodschappen' scheelt dat toch wel heel veel. 

Echt op vakantie is er nu al drie jaar niet van gekomen. Deels door corona, deels omdat we gewoon aan de slag moeten met het huis. Ik merk dat mijn vriendin hier toch wel ongerust van wordt. Ik niet. Afgelopen jaar zijn we wat dagen gaan kamperen in Duitsland, ben ik op BKS geweest en heb ik een lang weekend Berlijn met vrienden achter de rug. Vond het prima zo.
Reply
#16
Net energierapport gehad van vorige maand en in november hebben we nog 50 euro minder verbruikt i.v.m. vorig jaar (dit jaar in november dus 39 kuub en 87 KwH). Het gebrek aan lockdowns heeft dus ondanks het koudere weer in november echt veel effect, al zal december door die vriesweek wellicht iets hoger uitvallen. Maar het is echt een luxe als je de energierekening tegenwoordig gewoon bij 'algemene huisvestingskosten' kunt rekenen.

Vanaf januari zet ik wellicht voor het eerst in mijn leven een relatief grote som maandelijks aan de kant. Deels dankzij meer inkomsten, maar ook (ik denk vooral) omdat zuinig leven uiteindelijk loont. Soms heb je vrij vroeg in je leven/loopbaan eigenlijk best veel kosten, zoals een auto. Eens dat wat gestabiliseerd is, is 'sparen' logisch. Maar voor veel mensen zal dat er nu niet inzitten; al vraag ik me af in welke mate dat ook niet aan een bepaald (opgedrongen) consumptiepatroon ligt.. mocht iedereen consumeren zoals ik, dan was onze economie zoals die van Venezuela, geloof ik.
Reply
#17
(23-12-2022, 10:25)metal bouwie Wrote: Overigens kan ik iedereen aanraden een hygrometer in huis te zetten. Zeker in de winter wordt er veel te weinig geventileerd waardoor het vochtpercentage omhoog gaat. Vochtige lucht verwarmen kost meer energie dan droge lucht.


Dat doe ik al jaren, zeker ook in de Winter. Gedurende de nacht een raampje of de Dauerluftung open zetten om te luchten. Is het soms wel stervenskoud, maar wel droge lucht. En dan pas de verwarming aan.
Reply
#18
Ik heb een jaren-30 tussenwoning, en bij aankoop heb ik aan de voorzijde het enkelglas (3 ramen) laten vervangen voor dubbelglas. Die 750 euro was het uiteraard meer dan waard. Bij het glas-in-lood heb ik voorzetraampjes geplaatst.
En verder heb ik nog 2 oude radiatoren die goed branden, en hoef zelden de verwarming hoger dan 18 graden te zetten. In de gang, badkamer, slaapkamers staat nooit een verwarming aan, enkel in de woonkamer. Ik stook rond de 550 m3 per jaar, en heb nog 12 zonnepanelen liggen. Ik betaal 100 euro voorschot per maand, en krijg dan jaarlijks rond de 850 terug. Mijn vaste contract loopt nog tot sept 2023. Op eten bespaar ik niet, wil goede voeding eten. Koekjes, chips en snoep heb ik eigenlijk nooit in huis. En in de winter loop ik in huis op sloffen van Shepherd. Kosten 80 euro maar dan heb je de hele winter warme voeten.
Reply
#19
Ik heb in de winter juist altijd een bevochtiger aanstaan. Fuck te droge lucht en de keelpijn die daarbij komt.
[+] 1 user says Thank You to hythloth for this post
Reply
#20
Hier staat de thermostaat sinds maart ook op 19 graden, scheelt vooral een bulk gas en daarmee een gunstige jaarafrekening begin deze maand. Verder sinds dit najaar zonnepanelen en vloerisolatie, dus in 2023 gaat er nog minder geld naar Eneco. We overwegen nog HR++ glas te plaatsen in een deel van de kozijnen en schuifpui, maar dat is geen absolute prio in een jaren ‘90 woning.

Vanuit de werkgevers hebben we geen bijzondere compensatie gehad, maar we zitten de in de gelukkige omstandigheden dat ook niet per se nodig te hebben. Laat dat vooral naar de minima gaan. Op boodschappen hebben we ten opzichte van 2021 zo’n 10% per maand weten te minderen door vooral nog iets bewuster en minder luxe in te slaan. Dat bij een inflatie van boven de 10%, dus een flinke besparing.

Verder geen speciale besparingen hebben te hoeven ondernemen, we konden maandelijks al een prima bedrag opzij zetten en zijn dat blijven doen.
Reply
#21
(23-12-2022, 11:44)hythloth Wrote: Ik heb in de winter juist altijd een bevochtiger aanstaan. Fuck te droge lucht en de keelpijn die daarbij komt.

Te droog is ook niet fijn. Bij ons is het rond de 50%, dat vinden wij prettig en inderdaad geen last van te droge lucht. In ons nieuwe huis is het een tijd rond de 70 geweest. Dat was echt veel te veel.
[+] 1 user says Thank You to metal bouwie for this post
Reply
#22
De keuze om eind 2020 onze energietarieven voor drie jaar vast te leggen, is een van onze beste ooit gebleken. Ons maandbedrag was daarvoor nooit eerder zo laag en we hebben het nog tot december 2023. De energiecompensatie is dan ook geheel naar de voedsel- en kledingbank gegaan. Desondanks proberen we wel minder te stoken en zodra het buiten boven de tien graden is, hoeft het ook niet. Bij kou zoals vorige week staat de thermostaat op max. 19 graden.

Ik woon op 50 meter van een Aldi én een Jumbo, door de jaren heen zijn we al steeds meer dagelijkse boodschappen bij Aldi gaan halen en dat loont zeker nu: de prijsverschillen tussen die winkels waren niet eerder zo groot, in het nadeel van Jumbo uiteraard. We overwegen normaliter goed waar we ons geld aan spenderen, al hoeven we in theorie niet heel zuinig te zijn. Zelfs nu ik op mijn nieuwe werk juist wat minder ben gaan verdienen (maar wel ten gunste van meer werkgeluk).

Onze grootste besparingsposten: geen auto voor de deur en geen kinderen, dat scheelt natuurlijk de wereld.
[+] 2 users say Thank You to JorisR for this post
Reply
#23
(23-12-2022, 13:01)JorisR Wrote: Onze grootste besparingsposten: geen auto voor de deur en geen kinderen, dat scheelt natuurlijk de wereld.

Dat is natuurlijk de beste bespaartip. Dan bedoel ik niet specifiek auto en kinderen maar kijk naar je grootste kostenpost en bespaar daar op. Dat heeft vele malen meer effect dan over maar wat vanaf zien te schaven. 

Ga voor jezelf maar na wat een concert je in totaliteit kost (dus niet alleen kaartje maar ook de brandstof, parkeergeld, biertje, wellicht een snelle hap ergens halen). In geval van Ziggodome concert komen we dan al snel uit op 2 termijnbedragen van Eneco.
Reply
#24
Bij inkomsten kijken wij ook verder dan alleen salaris. We hebben spaargeld achter de hand waar we direct bij kunnen. De rest steken we in aandelen of fondsen. Sinds een paar jaar ook veel in crowdfundacties. Dat is echt rendabel (zeker met de lage rente van afgelopen jaren). Een gemiddeld rendement van 8% is makkelijk haalbaar en na 2 a 3 jaar ga je dat al echt in de portemonnee merken. In de meeste gevallen kan je al instappen vanaf € 100,00 dus voor iedereen haalbaar.
Reply
#25
Mijn ouders hebben de spauwmuren laten isoleren (wonen in een vrijstaande woning), en dat merk je ook goed. In de Zomer stukje koeler, Winter warmer, en geluidsdempend.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)