Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Graz album jaarlijst 2022
#26
(06-12-2022, 16:55)Uplift Wrote: Er zijn nog 25 dagen om muziek te beluisteren, dus mijn top-10 volgt pas helemaal aan het eind.

Idem. In ieder geval leuk om Warhaus een paar keer terug te zien, die plaat heeft een paar verrassend sterke nummers. En een goede herinnering dat ik Bill Callahan nog niet had gehoord; goede eerste twee indrukken!
Reply
#27
Warhaus is zoals vroeger Roxy Music onoverkomerlijk. De muziek zelf: Nog breder en minstens zo diep. van 5 composities kun je zeggen: In een dergelijke context... tamelijk uniek.
Reply
#28
(06-12-2022, 14:49)Gunnar Wrote:
(06-12-2022, 14:34)ijskolibrietje Wrote:
(06-12-2022, 12:05)Maynard-J Wrote: De top 20 van OOR.

Weten we in ieder geval dat ik hun ook nooit meer serieus hoef te nemen.

Zo beroerd vind ik die lijst eigenlijk niet, redelijk graz-proof. Niet dronegestapo-proof uiteraard, maar het normie smaldeel van graz heeft in zijn jaarlijstje minstens een paar albums overlap.

Edit: dikke kans dat ik tot dezelfde nummer 1 als OOR ga komen trouwens

Dit is toch echt doodsaai, een jaar aan muziek en dit is de lijst van albums die we moeten onthouden? Ik heb ook een paar albums overlap maar je mag hopen van een muziektijdschrift dat ze wel met iets uitdagenders komen dan wat westerse pop. Koop trouwens de nieuwe editie met vernieuwende namen zoals Bono, Goldband en S10!

[Image: advertentie-1222-1.jpg]
[+] 3 users say Thank You to ijskolibrietje for this post
Reply
#29
OOR en 3v12 zijn er niet over uit wie éérst volkomen vergeten/irrelevant moet worden.
[+] 1 user says Thank You to Uplift for this post
Reply
#30
https://pitchfork.com/features/lists-and...bums-2022/

Een top 50 van Pitchfork die Beach House niet eens heeft gehaald (ook de Oor lijst niet) vind ik toch ook wel bijzonder.
Reply
#31
Heb die Beyoncé plaat niet beluisterd, neem aan dat het niet de beste van het jaar was. Maar de huidige Pitchfork crew kan sowieso de vlektyfus krijgen.
[+] 1 user says Thank You to hythloth for this post
Reply
#32
Behalve dat er wat kutpopnamen in de top 10 (en ook enkel in de top 10, bizar genoeg) staan, heeft Pitchfork echt wel mindere lijsten gehad de afgelopen jaren. Die Beach House-plaat is ook gewoon niet het niveau van hun eerdere platen, laten we eerlijk zijn.
[+] 1 user says Thank You to greenlander for this post
Reply
#33
Hmm, Once Twice Melody heeft de hoogste Metacritic score van al hun platen en op RYM staat die in de top drie, dus zat mensen die hem van hoog niveau vinden. Zelf vind ik hem iig beter dan 7.
Reply
#34
Ik ben zelf niet van de lijstjes, maar ik vind het wel vreemd dat Placebo en de Peppers er niet in staan.
Reply
#35
(06-12-2022, 13:43)Maynard-J Wrote:
(06-12-2022, 12:34)Sphinx Wrote: 10. Mdou Moctar - Afrique Victime

Is al ruim anderhalf jaar oud.
Dank. Ik had al 3 andere albums uit 2021 eruit moeten halen en bij deze niet meer gekeken. Dan houd ik het bij een top9. Wellicht dat ik later nog iets aanvul.
Reply
#36
(06-12-2022, 21:24)hythloth Wrote: Hmm, Once Twice Melody heeft de hoogste Metacritic score van al hun platen en op RYM staat die in de top drie, dus zat mensen die hem van hoog niveau vinden. Zelf vind ik hem iig beter dan 7.

Ja dat kamp bevind ik mij ook in. Fantastische plaat. Al valt daarover te twisten, hoe de plaat binnen de discografie van de band zelf past. Maar ik vind het vooral bijzonder dat zo’n positief ontvangen plaat een top 50 niet eens haalt. Dat is toch wel een lange lijst.
Reply
#37
(06-12-2022, 21:19)greenlander Wrote: Behalve dat er wat kutpopnamen in de top 10 (en ook enkel in de top 10, bizar genoeg) staan, heeft Pitchfork echt wel mindere lijsten gehad de afgelopen jaren. Die Beach House-plaat is ook gewoon niet het niveau van hun eerdere platen, laten we eerlijk zijn.

Klopt, het is nog een niveautje hoger. Smile

OTM bleef bij Pitchfork steken op een 7,8, niet genoeg voor de jaar top 50 schijnbaar. Zowel de Pitchfork- als Stereogum-lijsten vind ik heel aardig dit keer, met beide wat gemene delers - Alvvays terecht heel hoog - en hoog genoteerde platen bij de een die bij de ander in de onderste helft staan, en vice versa. Beyonce, Kendrick, Rosalia en Big Thief zullen overal wel terugkomen.
Reply
#38
Is die Sudan Archives plaat hier zo ondergewaardeerd?

Wat mij betreft echt top 3 materiaal.
Reply
#39
(06-12-2022, 21:26)pudpong3 Wrote: Ik ben zelf niet van de lijstjes, maar ik vind het wel vreemd dat Placebo en de Peppers er niet in staan.

Heb Placebo nog wel even als opvallende release ter sprake gebracht onder m 'n album lijstje.
Reply
#40
(06-12-2022, 21:19)greenlander Wrote: Behalve dat er wat kutpopnamen in de top 10 (en ook enkel in de top 10, bizar genoeg) staan, heeft Pitchfork echt wel mindere lijsten gehad de afgelopen jaren. Die Beach House-plaat is ook gewoon niet het niveau van hun eerdere platen, laten we eerlijk zijn.

Bloated, een beetje ja. Maar absoluut weer gewoon sterk - Nick Cave-syndroom.
Reply
#41
De lijst van Stereogum https://www.stereogum.com/2206970/best-a...in-review/
Reply
#42
(06-12-2022, 16:55)Uplift Wrote: Er zijn nog 25 dagen om muziek te beluisteren, dus mijn top-10 volgt pas helemaal aan het eind.

Nog genoeg tijd dus om Rosalía tot AOTY te kronen, ik zie hoe het is.
Reply
#43
Mijn favoriete jaarlijstje er ook weer:
https://thequietus.com/articles/32400-th...an-records

Spoiler: Beach House haalde hier niet eens de top 100, The Smile en Big Thief ook niet overigens.
[+] 1 user says Thank You to Gunnar for this post
Reply
#44
(06-12-2022, 21:19)greenlander Wrote: Behalve dat er wat kutpopnamen in de top 10 (en ook enkel in de top 10, bizar genoeg) staan, heeft Pitchfork echt wel mindere lijsten gehad de afgelopen jaren. Die Beach House-plaat is ook gewoon niet het niveau van hun eerdere platen, laten we eerlijk zijn.

Fijn om te merken dat ik niet de enige ben die OTM wat overgewaardeerd vind. 16 nummers op dezelfde muzikale postzegel blijven met nauwelijks spanningsboog en avontuur, dat vind ik echt te weinig progressie voor een band van deze statuur. Dan ben ik veel meer gecharmeerd van Big Thief die een dubbelalbum lang op zoek zijn naar hun muzikale grenzen en daarbinnen toch een volstrekt eigen en herkenbaar geluid neerzetten.
Reply
#45
Die Moundabout plaat was me wel opgevallen dit jaar, maar niet zo opgevallen. Heeft iemand dat nog gezien op LGW? Met Holy scum er achteraan was daar ook wel iets van te maken.
Reply
#46
Normaal probeer ik a la Uplift nog allemaal dingen in te halen en loop ik nog eindeloos te wikken en te wegen, maar daar heb ik dit jaar even geen zin in:

1. Moor Mother - Jazz Codes
2. Lucrecia Dalt - Ay
3. Mabe Fratti - Se Ve Desde Aqui
4. Jenny Hval - Classic Objects
5. The Smile - A Light for Attracting Attention
6. Jeff Parker - Mondays At The Enfield Tennis Academy
7. Croatian Amor - Remember Rainbow Bridge
8. Real Lies - Lad Ash
9. Moin - Paste
10. Anteloper - Pink Dolphins
11. Weyes Blood - And In The Darkness, Hearts Aglow
12. Beth Orton - Weather Alive
13. Kendrick Lamar - Mr. Morale & The Big Steppers
14. Alvvays - Blue Rev
15. Abadir - Mutate
16. Animal Collective - Time Skiffs
17. Mali Obomsawin - Sweet Tooth
18. Pierre Kwenders - Jose Louis and the Paradox of Love
19. Jeremiah Chiu & Martha Sofia Horner - Recordings from the Aland Islands
20. Huerco S. - Plonk
[+] 8 users say Thank You to greenlander for this post
Reply
#47
(07-12-2022, 22:18)Gunnar Wrote: Mijn favoriete jaarlijstje er ook weer:
https://thequietus.com/articles/32400-th...an-records

Spoiler: Beach House haalde hier niet eens de top 100, The Smile en Big Thief ook niet overigens.

Die zou je ook niet verwachten bij deze lijst haha. Altijd wel een leuke om wat onbekende dingen uit te halen.
Reply
#48
(07-12-2022, 20:23)Kreuz Wrote:
(06-12-2022, 16:55)Uplift Wrote: Er zijn nog 25 dagen om muziek te beluisteren, dus mijn top-10 volgt pas helemaal aan het eind.

Nog genoeg tijd dus om Rosalía tot AOTY te kronen, ik zie hoe het is.

Ik versta Spaans, dus dat wordt een lastige. Rosalía is in mijn ogen finaal door de mand gevallen met haar laatste plaat. Muzikaal ook oninteressant/gekunsteld.
Reply
#49
(07-12-2022, 22:18)Gunnar Wrote: Mijn favoriete jaarlijstje er ook weer:
https://thequietus.com/articles/32400-th...an-records

Spoiler: Beach House haalde hier niet eens de top 100, The Smile en Big Thief ook niet overigens.

Ook geen Arctic Monkeys en Pusha-T maar wel Beyonce (wat overigens een goede plaat is).
Reply
#50
(08-12-2022, 10:19)Uplift Wrote:
(07-12-2022, 20:23)Kreuz Wrote:
(06-12-2022, 16:55)Uplift Wrote: Er zijn nog 25 dagen om muziek te beluisteren, dus mijn top-10 volgt pas helemaal aan het eind.

Nog genoeg tijd dus om Rosalía tot AOTY te kronen, ik zie hoe het is.

Ik versta Spaans, dus dat wordt een lastige. Rosalía is in mijn ogen finaal door de mand gevallen met haar laatste plaat. Muzikaal ook oninteressant/gekunsteld.

Het tij kan nog keren! Wink Voor een popplaat is dit toch een pak spannender dan eender welke a-list artiest dit jaar een album uitbracht.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)