Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lowlands 2023
Il ben oprecht benieuwd hoe dat element er anno nu uitziet.
Reply
Ik vraag me ook af of dat element mensen überhaubt nog wel aan een kaart geraakt, aangezien het in no-time uitverkoopt. Dat geldt ook voor DTRH.
Reply
Uplift naar Lowlands ziet er ongeveer zo uit: https://www.youtube.com/watch?v=SZ3KPLI5kLg
Reply
(25-05-2023, 07:14)Uplift Wrote: Il ben oprecht benieuwd hoe dat element er anno nu uitziet.

(25-05-2023, 09:47)BigBird Wrote: Ik vraag me ook af of dat element mensen überhaubt nog wel aan een kaart geraakt, aangezien het in no-time uitverkoopt. Dat geldt ook voor DTRH.

Ik ben vanaf 2001 (was toen 20) een keer of 15 geweest. Dus ook in de periode vóór 2010 dat het ook in één dag uitverkocht. Ik ging altijd voor de muziek maar ook film en theater, met mijn brede smaak verveelde ik me geen moment daar en ik vond het ook een fantastisch terrein om aanwezig te zijn (waarbij Megaland op die leeftijd mijn enige vergelijkingsmateriaal was). Ik kocht mijn ticket met de verwachting dat er in de breedte altijd genoeg goeds/leuks zou staan en dat was toen ook altijd zo. Tot 2013 was het echt helemaal mijn festival maar daarna werden BKS en DTRH (totdat dat echt te groot werd) mijn favorieten.

Mijn laatste keer was in 2018 en toen ging ik eigenlijk vooral voor de headliners (Kendrick, Gorillaz, TWOD, Patti Smith). Sindsdien staat er echt te weinig wat ik interessant genoeg vind voor die ticketprijs. Ik ga wel nog steeds naar BKS, dit jaar ook meer voor het terrein en het programma in de breedte zonder een must-see headliner. En Haldern lijkt na die eerste keer vorig jaar nu ook vaste prik te worden.

Als onderdeel van "dat element" denk ik zelf dat het nog wel bestaat maar dat LL hun weinig meer te bieden heeft dan een soort nostalgie die veel van de oudere PP-bezoekers ook hebben.
Reply
(25-05-2023, 09:47)BigBird Wrote: Ik vraag me ook af of dat element mensen überhaubt nog wel aan een kaart geraakt, aangezien het in no-time uitverkoopt. Dat geldt ook voor DTRH.

Het merendeel van de lineup was bekend voordat de kaartverkoop begon, dus het was zeker mogelijk.
Reply
De Jeugd van Tegenwoordig, John Coffey, ADF Family, Dee Diggs, Cordae, Elias Mazian, The Haunted Youth, Merol, Kelela, Mimi Webb, Oxlade, Sadar Bahar, Snail Mail, Suze Ijó, Zulu, Wunderhorse, Alewya, Alogte Oho Jonas, Amber Arcades, Bakar, Bubliczki, Eee Gee, Nonchelange, Piri, Julie, Nusantara Beat
Reply
https://www.rtlboulevard.nl/entertainmen...creditatie

Lol, benieuwd naar de "goeie doelen."
Reply
Hopelijk een boycot en 0 aandacht in de media.
Reply
Ik heb hier 0 moeite mee. Als er niet eens een 10tje vanaf kan, dan vraag ik me uberhaupt wat je al komt schrijven over een festival.
Reply
Als ze mij een accreditatie geven in ruil voor een verslag op Graz, kan dat tientje er wel vanaf.
Reply
(16-06-2023, 19:43)Indiaantje89 Wrote: Ik heb hier 0 moeite mee. Als er niet eens een 10tje vanaf kan, dan vraag ik me uberhaupt wat je al komt schrijven over een festival.

Je zet hiermee journalistieke integriteit op de helling, maar oké. Verder is dit een zoveelste ordinaire cash grab. Fuck for profit events, hopelijk vallen ze allemaal om.
Reply
(16-06-2023, 20:09)Uplift Wrote:
(16-06-2023, 19:43)Indiaantje89 Wrote: Ik heb hier 0 moeite mee. Als er niet eens een 10tje vanaf kan, dan vraag ik me uberhaupt wat je al komt schrijven over een festival.

Je zet hiermee journalistieke integriteit op de helling, maar oké. Verder is dit een zoveelste ordinaire cash grab. Fuck for profit events, hopelijk vallen ze allemaal om.
Hoezo dat? Je kan toch nog steeds prima hier een stuk over schrijven? Als € 10,00 al teveel is dan heb je toch überhaupt geen intentie om serieus journalistiek te bedrijven. Sterker nog, als je echt objectief wil zijn betaal je gewoon full price zoals bezoekers dat ook doen.
Reply
Ik zie dat je weer verlangt naar een heuveltje. Het is een van de eerste regels in de journalistiek: voor informatie betaal je niet.

En ja, je kunt prima 'gonzo journalism' toepassen en iemand als gewone bezoeker naar het festival sturen en dat laten betalen door het medium die kiest voor zo'n format. Dat kan prima. Dat is hier niet de kwestie.
Reply
Ik vind gratis naar binnen gaan, gratis parkeren, mindere loop afstanden dichter in de buurt komen van betalen voor informatie dan als je een kleine bijdrage levert. Maar goed..
Reply
Nee, dat kun je hoogstens privilege noemen. Maar dat is het niet, als het optimale toegang tot concerten verschaft en dus leidt tot verslagen waarin die concerten het meest tot hun recht komen. Sterker nog: het festival in kwestie heeft er belang bij. Maar LL kan zoiets doen, want zelfs al krijgen ze van alles over zich heen of journalisten drukken zich negatiever uit, dan nog zullen ze nog jarenlang blijven uitverkopen o.b.v. hun randstedelijke faux hipster normies, wat het merendeel van het publiek is. Ze hebben hun groove gevonden en zullen er nu Coachellagewijs nog meer cash uit slaan.

De case over Conner Rousseau is nog een ander voorbeeld van informatie waarvoor betaald moet worden. De Vlaamse publieke omroep weigerde dat te doen. Terecht.
Reply
Maar ze zeggen dat het geld naar goeie doelen gaat. Dus met de verontstelling dat dit echt waar is en dat het niet naar Mojo gaat, kan je het geen cash grab noemen.
Reply
Dat blijft een cashgrab, want of je hoeft geld voor goede doelen niet uit eigen pot te betalen, je gaat met wat goede doelen headlines lopen en je laat journalisten ervoor betalen.

Kijk, we mogen echt niet langer blind zijn voor hoe ver commodificering nog kan gaan en Conner Rousseau is daar óók een perfect voorbeeld van, net zoals variabele prijzen, die eerst bij Beyoncé concerten komen en straks bij bedrijven die internationale treinreizen aanbieden, etc. Het is een constant hellend vlak waarbij uiteindelijk alles een prijs kan hebben. Dat is de facto al lang zo, maar nu wordt het luidop gezegd en genormaliseerd. Laten we stoppen met bedrijven als Mojo relativeren.
Reply
Maar de headlines zijn er vanwege de terechte verontwaardiging; heb nog geen persbericht gezien van het festival waar ze hiermee lopen pronken. 

Verder ga ik het niet goedpraten of relativeren, want ik vind het ook een onzin initiatief. Ain't nobody got time for that!
Reply
Misschien vangen ze nu wat flak; vervolgens gaan ze doorzetten en over een paar jaar wordt het 20 euro. Pas als zo'n Atze, mocht hij een ruggengraat beschikken, zegt dat het genoeg is, trekken ze misschien hun kak weer in. Maar ze weten donders goed hoeveel middelmatige figuren mee leachen op de hype die LL is.
Reply
Bij 3voor12 is alles nu "positief", "te gek" en "leuk feestje" omdat ze anders hun plek verloren bij Pinkpop omdat ze daar paar keer op de vingers zijn getikt vanwege negatieve stukjes. Voor zover geen overwinning voor de journalistiek naar mijn mening.
Reply
Jup, daarover zijn we het eens. Ik heb dit zelf ook al meegemaakt met LN: kritiek op de slechte organisatie of te dure drank kon niet; kritiek op de geluidslimiet in de AB ook niet.

Ga in gesprek in plaats van 'dit willen we niet meer lezen'.
Reply
Ik mis de tijd dat 3voor12 nog cijfers deed bij de recensies en dat je daarbij comments kon plaatsen. Altijd smullen wanneer er weer een fanbase op hun tenen was getrapt (zelfs Tool kreeg daar eens een 5 uit de 10).
Reply
Quote:Pers boos op Mojo vanwege mediatoeslag voor Lowlands

Journalistenvakbond NVJ en diverse mediabedrijven zijn boos dat journalisten moeten gaan betalen als ze verslag willen doen van muziekfestival Lowlands. Het gaat om een zogenoemde charity fee van 10 euro. Concertorganisator Mojo zegt dat het geld aan goede doelen wordt gegeven.

Een "zeer verkeerd signaal", volgens de NVJ. "Een journalist moet zonder enige tegenprestatie zijn of haar werk kunnen doen", zegt algemeen secretaris Thomas Bruning. "Het maakt dan niet uit of het een voetbalwedstrijd, een politiek debat of een festival is. "

'Geen tegenprestatie nodig'
Persbureau ANP is niet van plan te betalen, zegt hoofdredacteur Freek Staps tegen vakblad Villamedia. Volgens Staps betalen ANP-journalisten niet voor toegang tot bronnen of evenementen. Hij vindt het nog te vroeg om over een boycot van het festival te denken. "We vertrouwen erop dat Lowlands deze voorwaarden intrekt."

De hoofdredactie van NRC is van mening dat journalisten hun werk moeten kunnen doen zonder dat ze daarvoor moeten betalen. "In het geval van Lowlands zouden ten minste twee journalisten en een fotograaf geaccrediteerd moeten kunnen worden, zonder dat daarvoor kosten in rekening worden gebracht", zegt adjunct-hoofdredacteur Sandra Smallenburg.

Ook de NOS zegt geen verslag te zullen doen als Lowlands vasthoudt aan de plannen. "De NOS betaalt niet voor toegang tot bronnen, dus ook niet om verslag te kunnen doen van een evenement als Lowlands," zegt hoofdredacteur NOS Nieuws Giselle van Cann. "Bij vrije nieuwsgaring hoort ook dat daar op geen enkele manier een tegenprestatie tegenover staat."

AD-hoofdredacteur Rennie Rijpma noemt het in de krant opmerkelijk dat Lowlands vrije nieuwsgaring "op deze manier in de weg zit". "Juist die goede doelen hebben er belang bij dat er media-aandacht voor is." Ze zegt geen journalisten naar het evenement te sturen als de organisatie de charity fee daadwerkelijk doorzet.

Niet de bedoeling nieuwsgaring te belemmeren
Overigens geldt de charity fee niet alleen voor journalisten. "Het geldt voor alle mensen die als gratis gast naar het festival komen", zegt Mojo-woordvoerder Bente Bollmann. Zoals mensen van platenlabels, radiostations of partners van Lowlands die een gratis toegangspas krijgen.

Volgens Mojo is het niet de bedoeling de persvrijheid of vrije nieuwsgaring te belemmeren en maakt iedere journalist of media-organisatie zijn eigen afweging of het betalen van de toeslag een reden is om geen verslag te doen van Lowlands.

"De charity fee is bij Amerikaanse en Engelse festivals al jaren gemeengoed. En nu hebben wij het hier ook ingevoerd", stelt Bollmann.

https://nos.nl/artikel/2479196-pers-boos...r-lowlands


Ik neem aan dat Mojo ook een bedrag van hun winst schenkt aan goede doelen. Trek het dan breed als Mojo zijnde, en doneer per festival geld aan de lokale podia, jonge muzikanten etc.
Reply
(16-06-2023, 21:10)Indiaantje89 Wrote: Bij 3voor12 is alles nu "positief", "te gek" en "leuk feestje" omdat ze anders hun plek verloren bij Pinkpop omdat ze daar paar keer op de vingers zijn getikt vanwege negatieve stukjes. Voor zover geen overwinning voor de journalistiek naar mijn mening.

Laat Malou Miedema dit niet horen na haar recensie van Pink gisteren.
Reply
Een recensist die met zoiets aankomt moet je sowieso niet serieus nemen.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)