Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Graz 2022 jaarlijstjes
#76
1. María José Llergo - Primavera Sound
2. The Smile - Down The Rabbit Hole
3. Rosalía - Vorst Nationaal
4. Slowdive - Primavera Sound
5. Lorde - Primavera Sound
6. Beach House - Ancienne Belgique
7. Low - Trix
8. The War On Drugs - Down The Rabbit Hole
9. Kendrick Lamar - Sportpaleis
10. Sons Of Kemet - Pukkelpop
11. The Caretaker & Weirdcore - Primavera Sound (Auditori)
12. Charli XCX - Primavera Sound (W1)
13. Low - Primavera Sound (Auditori)
14. Anz - Primavera Sound
15. Marina Herlop - Primavera Sound (Auditori)
16. Tyler, The Creator - Primavera Sound (W1)
17. Jessie Ware - Primavera Sound
18. Little Simz - Pukkelpop
19. Angèle - Primavera Sound
20. Evian Christ - Primavera Sound (Auditori)
[+] 2 users say Thank You to Kreuz for this post
Reply
#77
1) The Cure - Ziggo Dome, Amsterdam
2) Beach House - Primavera Sound, Barcelona
3) Nine Inch Nails - The Met, Philadelphia (avond 1)
4) PNL - Accor Arena, Parijs (avond 4)
5) Tool - Rocket Mortgage FieldHouse, Cleveland
6) Nine Inch Nails - Blossom Music Center, Ohio
7) Nine Inch Nails - Shaky Knees Music Festival, Atlanta
8) Nick Cave & Warren Ellis - Lincoln Theatre, Washington DC
9) Godspeed You! Black Emperor - 9:30 Club, Washington DC
10) Kendrick Lamar - Capital One Arena, Washington DC
11) Fred Again.. - Terminal 5, NYC (avond 2)
12) Colin Currie Group & Synergy Vocals - Carnegie Hall, NYC
13) The Caretaker & Weirdcore - Primavera Sound, Barcelona
14) Bicep - Primavera Sound, Barcelona
15) The Cure - Lanxess Arena, Keulen
16) Rammstein - Lincoln Financial Field, Philadelphia
17) Yeah Yeah Yeahs - Forest Hills Stadium, NYC
18) Rage Against the Machine - Capital One Arena, Washington DC (avond 1)
19) Nick Cave and the Bad Seeds - Primavera Sound, Barcelona
20) Bicep - Knockdown Center, NYC

Had beter een top 25 of 30 kunnen doen, want tering wat een jaar. Alles bijgehouden via setlist.fm en een nieuw persoonlijk record qua aantal sets gezien.
[+] 7 users say Thank You to hythloth for this post
Reply
#78
1 The War on Drugs Sportpaleis
2 The War on Drugs Werchter
3 Rammstein New York
4 Tool - sportpaleis
5 Placebo - Botanique
6 Metallica - Werchter
7 King Hannah - Trix Bar
8 Rammstein Oostende
9 Phoebe Bridgers - Werchter
10 Idles - Werchter
11 Turnstile - Werchter
12 Green Day - Sportpaleis
13 Brutus - Trix grote zaal
14 Airbourne - werchter
15 Miles Kane - werchter
16 Marcus King - werchter
17 Big Thief - werchter 
18 Reignwolf - werchter
19 Jimmy Eat World - werchter
20 Weezer - sportpaleis
21 Leon Bridges - werchter
22 Lo Moon - sportpaleis
23 FEVER 333 - werchter
24 Charlotte Adigéry & Bolis Pupul - werchter
25 the dead south - Werchter
26 Amyl and the sniffers - sportpaleis
27 Electric Callboy - Trix Grote zaal
28 Michael Kiwanuka - werchter
29 Red Hot Chilli Peppers - werchter
30 Carly Rae Jepsen - werchter
[+] 1 user says Thank You to reaper for this post
Reply
#79
Prachtige lijsten hier, met opvallend veel festivalshows. Was dat andere jaren ook al zo?
Reply
#80
(20-12-2022, 12:06)Koen Wrote: Prachtige lijsten hier, met opvallend veel festivalshows. Was dat andere jaren ook al zo?
in mijn geval wel, wat niet veel ruimte om veel losse shows te doen dus probeer ik het meeste te halen uit werchter
Reply
#81
Viel mij ook op toen ik mijn eigen lijst aan het maken was. Dit komt ook wel een beetje door het aanbod wat er in mijn omgeving te vinden is. Daarnaast ben ik ook niet zo snel meer geneigd om ver te reizen voor club shows. Dit komt o.a. door een redelijk drukke baan en actievere intresses buiten muziek. Daarom zijn de zaal shows die buiten Tilburg liggen ook allemaal meteen Ziggo shows geweest, waarvoor je best wilt reizen.
Reply
#82
Ik heb dit jaar ook meer festivals dan ooit gedaan, deels wegens oude tickets die in 2022 werden ingehaald. Al dreigt ook 2023 nogal door festivals te worden gekleurd, zeker als daar naast Rewire en LGW? ook nog Berlin Atonal, CTM en Semibreve bij gaan komen. Het stemt wel tot nadenken. Ook die clusters die zich vormen rond non-profit- en alternatieve festivals zijn niet per sé goed voor de onafhankelijke scene, zeg maar. Daar heb je nog steeds nood aan zaaltjes die het hele jaar door programmeren.
Reply
#83
(20-12-2022, 12:06)Koen Wrote: Prachtige lijsten hier, met opvallend veel festivalshows. Was dat andere jaren ook al zo?

Ik ga extreem hard vloeken in de kerk, maar goede festivalshows blijven bij mij vaak harder plakken dan goede zaalshows. Als de energie goed zit.
[+] 1 user says Thank You to mattman for this post
Reply
#84
(20-12-2022, 15:31)mattman Wrote:
(20-12-2022, 12:06)Koen Wrote: Prachtige lijsten hier, met opvallend veel festivalshows. Was dat andere jaren ook al zo?

Ik ga extreem hard vloeken in de kerk, maar goede festivalshows blijven bij mij vaak harder plakken dan goede zaalshows. Als de energie goed zit.

Ik kan je best volgen hoor, op een festivaldag kan ik me wat makkelijker mee laten voeren door een concert. Bij een losse zaalshow duurt het toch even voordat ik erin zit.
[+] 1 user says Thank You to Koen for this post
Reply
#85
(20-12-2022, 15:31)mattman Wrote:
(20-12-2022, 12:06)Koen Wrote: Prachtige lijsten hier, met opvallend veel festivalshows. Was dat andere jaren ook al zo?

Ik ga extreem hard vloeken in de kerk, maar goede festivalshows blijven bij mij vaak harder plakken dan goede zaalshows. Als de energie goed zit.

De drie shows die me het meest zijn bijgebleven (ooit) waren allemaal op een festival (Sigur Ros op Lowlands, Kae Tempest op ITGWO en Shortparis op LGW?)
Reply
#86
Ik denk immiddels dat de meest memorabele festivalsets juist zo hard binnenkomen doordat het lastiger is om dezelfde optimale omstandigheden te krijgen als bij een losse show, en dat desondanks toch weten te doen of te ontstijgen.
Reply
#87
De omstandigheden kunnen voor mij ook juist goed zijn op een festival. Sigur Ros, Kae Tempest en Shortparis waren allemaal op dag 3 of 4 van het festival. Dan zit je er met z'n allen al behoorlijk lekker 'in'; niemand komt net koud uit werk een zaal in lopen.. Natuurlijk zijn er ook veel omstandigheden die een regulier optreden beter kunnen maken, maar zo'n gevoel van met heel de zaal/tent/veld iets magisch beleven, dat lijkt me weer een stuk lastiger te bereiken bij een losse zaalshow dan op een festival.
Reply
#88
Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. Het is welisaar een kunst om op een doordeweekse/normale dag de knop om te draaien en pakweg naar Sufjan Stevens in de Carré te gaan, maar nooit of nimmer ga je zo'n concert op een festival zien. In potentie zijn zaalshows nog steeds veel beter, al klopt het zeker dat we er iets te vrijblijvend mee omgaan en zo'n avond vaak te snel wordt afgehandeld, met curfews, minuscule change-overtijden en vaak ook wat routine bij zowel artiest als publiek. Vandaar dat ik persoonlijk wel fan ben van marathonsets. Dan kom je er ook in; en ook die zie je zelden op festivals terug.
Reply
#89
Oe ja, Sufjan Stevens in Carré was wel enorm goed. Ik weet niet of we het wel zo oneens zijn. Qua objectievere maatstaven zijn omstandigheden in de zaal beter, dat vind ik ook. Als dat voor jou de doorslag geeft in de beoordeling, snap ik dat je concerten onder die omstandigheden beter vindt. Marathonsets: ja, dat punt snap ik ook wel. Maar zelfs dan (zoals laatst bij Sigur Ros in AFAS 3 uur lang) is de collectieve euforie minder dan ik die drie keer op een festival heb ervaren (en bijvoorbeeld ook nog bij Wilco of Radiohead op BKS; zo'n gevoel kan ik me niet herinneren in een zaal te hebben ervaren. Maar dan gaat het dus wel echt om een subjectieve beleving).
Reply
#90
Maar niet alle zaal shows zijn beter. Sommige bands hebben een groot festival nodig. Slowdive op Primavera 2014 bijvoorbeeld.
Reply
#91
Ik ervaar festivals vaak als plekken waar artiesten echt boven zichzelf uit kunnen stijgen (voor de massa mensen die misschien nog nooit van ze heeft gehoord), terwijl ik artiesten bij zaalshows vaker op de automatische piloot heb zien spelen. Misschien sluit de afgenomen spanningsboog van mensen ook beter aan op de lengte en compactheid van een festivalset, trouwens.
[+] 2 users say Thank You to thomas9790 for this post
Reply
#92
(21-12-2022, 10:41)matthijs603 Wrote: Oe ja, Sufjan Stevens in Carré was wel enorm goed. Ik weet niet of we het wel zo oneens zijn. Qua objectievere maatstaven zijn omstandigheden in de zaal beter, dat vind ik ook. Als dat voor jou de doorslag geeft in de beoordeling, snap ik dat je concerten onder die omstandigheden beter vindt. Marathonsets: ja, dat punt snap ik ook wel. Maar zelfs dan (zoals laatst bij Sigur Ros in AFAS 3 uur lang) is de collectieve euforie minder dan ik die drie keer op een festival heb ervaren (en bijvoorbeeld ook nog bij Wilco of Radiohead op BKS; zo'n gevoel kan ik me niet herinneren in een zaal te hebben ervaren. Maar dan gaat het dus wel echt om een subjectieve beleving).

Dat heeft imo alles te maken met het feit dat Sigur Ros in 2008 een bijzonder actuele en - bleurgh - urgente band was en vandaag niet meer. Sorry.

(21-12-2022, 10:47)Loov Wrote: Maar niet alle zaal shows zijn beter. Sommige bands hebben een groot festival nodig. Slowdive op Primavera 2014 bijvoorbeeld.

Eigenlijk is dit hier hetzelfde punt. Bands die op een bepaald moment in de geschiedenis wél op het toppunt van hun kunnen/relevant zijn, hebben niet per sé de festivaldynamiek nodig. Hoewel de beste RH-show die ik ooit zag wel op BKS was, maarja... dat is ook zo'n uitzondering gezien RH op festivals net zo lang speelt als in een zaal.

(21-12-2022, 10:54)thomas9790 Wrote: Ik ervaar festivals vaak als plekken waar artiesten echt boven zichzelf uit kunnen stijgen (voor de massa mensen die misschien nog nooit van ze heeft gehoord), terwijl ik artiesten bij zaalshows vaker op de automatische piloot heb zien spelen. Misschien sluit de afgenomen spanningsboog van mensen ook beter aan op de lengte en compactheid van een festivalset, trouwens.

Hier spreek je over twee dingen. Het eerste hangt echt af van artiest tot artiest, vind ik. Zeker bij een headlineshow kan dat wel eens vaker wel dan niet het geval zijn. Betreft de spanningsboog/aandachtspanne: dat is gewoon kut en we moeten gewoon leren om opnieuw zonder visuele hulpmiddelen twee uur naar een band te gaan en die ook te ervaren zonder op de telefoon te kijken, etc. Want als je die logica doortrekt, dan vinden we straks enkel nog dingen leuk die op elk moment de aandacht weten vast te houden, en niet dingen die we *leren* appreciëren. En dat is net de hele sport voor muziekliefhebbers, lijkt me. Anders ben je niets anders dan een ordinaire consument.
[+] 1 user says Thank You to Uplift for this post
Reply
#93
(21-12-2022, 10:47)Loov Wrote: Maar niet alle zaal shows zijn beter. Sommige bands hebben een groot festival nodig. Slowdive op Primavera 2014 bijvoorbeeld.

Ik was halverwege een bericht over deze set toen ik weer verder ging met werken. Maar inderdaad, soms vallen dingen gewoon op hun plek, met dit optreden als ultiem voorbeeld, ik ben niet naar Slowdive gegaan met het idee dat ze een optreden zouden geven waar ik jaren later nog steeds met kippenvel aan terug denk, maar het gebeurde wel, hier gaat geen enkel Slowdive optreden meer aan tippen, in de zaal of niet. Dat is an sich wel een voordeel van festivals; verwachtte hoogtepunten kunnen tegenvallen en uit het niets kan het optreden van het weekend langskomen. Energie van Future islands in kleine zaaltjes ga je op een festival gewoonweg niet vinden, daarvoor gedijt de band bij intimiteit gewoon te goed, Gilla band en Protomartyr in Rotown passen gewoon heel goed, in een half gevuld tentje bij een middagzonnetje is het effect weg.

Alles valt en staat met de omstandigheden en in de basis zouden die bij een zaaloptreden beter moeten zijn. En soms overlapt dat, het Auditorium op Primavera combineert dat, maar ik heb ook weergaloze optredens van Fuck buttons, Band of horses en Belle and Sebastian op Motel mozaique gezien en de totale euforie bij Neutral milk hotel kwam niet omdat het een festivaldagje was.
[+] 2 users say Thank You to Willie for this post
Reply
#94
(21-12-2022, 11:01)Uplift Wrote:
(21-12-2022, 10:54)thomas9790 Wrote: Ik ervaar festivals vaak als plekken waar artiesten echt boven zichzelf uit kunnen stijgen (voor de massa mensen die misschien nog nooit van ze heeft gehoord), terwijl ik artiesten bij zaalshows vaker op de automatische piloot heb zien spelen. Misschien sluit de afgenomen spanningsboog van mensen ook beter aan op de lengte en compactheid van een festivalset, trouwens.

Hier spreek je over twee dingen. Het eerste hangt echt af van artiest tot artiest, vind ik. Zeker bij een headlineshow kan dat wel eens vaker wel dan niet het geval zijn. Betreft de spanningsboog/aandachtspanne: dat is gewoon kut en we moeten gewoon leren om opnieuw zonder visuele hulpmiddelen twee uur naar een band te gaan en die ook te ervaren zonder op de telefoon te kijken, etc. Want als je die logica doortrekt, dan vinden we straks enkel nog dingen leuk die op elk moment de aandacht weten vast te houden, en niet dingen die we *leren* appreciëren. En dat is net de hele sport voor muziekliefhebbers, lijkt me. Anders ben je niets anders dan een ordinaire consument.

Jep, zeker eens wat betreft de spanningsboog. Ik merk dat ik het zelf ook gemakkelijk vind om op een loos moment (nee, niet tijdens een show) direct naar mijn smartphone te grijpen. En dat verklaart vrijwel direct de populariteit van artiesten als 100 Gecs.
Reply
#95
1) Damien Jurado (Frits Philips Theater)
2) Emma Ruth Rundle (Botanique)
3) Beach House (De Roma)
4) The Strokes  (BKS)
5) Modest Mouse (Paradiso)
6) Sigur Ros (Afas)
7) Beach House (AB)
8) deathcrash (Valkhof)
9) Emma Ruth Rundle (Stevenskerk)
10) DIIV (BKS)
11) Big Thief (BKS)
12) Warpaint (AB)
[+] 1 user says Thank You to stefleijten for this post
Reply
#96
ERR stond in de Stevenskerk Wink
Reply
#97
Haha fair. Was maar een kleine wandeling verder. Was overigens een hele fijne dag toen.
Reply
#98
(20-12-2022, 12:06)Koen Wrote: Prachtige lijsten hier, met opvallend veel festivalshows. Was dat andere jaren ook al zo?

Dit jaar naar het meeste aantal festivals ooit geweest denk ik, niet dat dat gepland was, maar kijk. Heb minder het gevoel dat dit kwam owv overheven pre-corona tickets, want ik had waarschijnlijk wel PS en DTRH gedaan. Sonic City, Whisper, Pukkelpop, BRDCST etc. kwamen er gewoon plots bij.

Ach, festivalshows kunnen net zo goed compleet verpest worden owv bepaalde omstandigheden bv. (nabij) publiek, geluid, gemoedstoestand etc., wat kan maken dat de ene show anders is voor de andere. Ik heb ook wel een aantal runs gehad bij Primavera die als geheel gewoon de delen overstijgen en die shows ook beter maken. Een zaalshow duurt inderdaad wel even om in te komen - en ik ben het er evenwel mee eens wat Thomas zegt over die automatische piloot vs dat overstijgende van artiesten zélf op festivals. The Smile op DTRH was bv. zo weergaloos, niet alleen omdat het zo goed was qua show en de omstandigheden goed waren, maar Yorke ook echt helemaal in z'n sas was en dat ook uitsprak, wat dan weer terug bouncete op het publiek.
Reply
#99
1. Björk - Waldbühne, Berlijn
2. Beach House - Primavera Sound, Barcelona
3. Dewa Alit & Gamelan Salukat - Koninklijke Schouwburg, Rewire, Den Haag
4. Mabe Fratti - Theater aan het Spui Zaal 1, Rewire, Den Haag
5. Jenny Hval, Primavera Sound, Barcelona,
6. Napalm Death, Primavera Sound Barcelona
7. Senyawa - Koepelhal The Terminal, Roadburn, Tilburg
8. Nyokabi Kariũki & Cello Octet - TivoliVredenburg Hertz, Gaudeamus Festival, Utrecht
9. Little Simz - Primavera Sound, Barcelona
10. Maëva Berthelot & Coby Sey - TivoliVredenburg Cloud 9, Le Guess Who?, Utrecht
11. Les Percussions de Strassbourg: Ryoji Ikeda - Amare Concertzaal, Rewire, Den Haag
12. Amstel Quartet & Una Cintina: Maxim Shalygin - Orgelpark, Amsterdam
13. Roomful of Teeth: Caroline Shaw - TivoliVredenburg Hertz, Utrecht
14. Meredith Monk & Vocal Ensemble and Bang on a Can All-Stars - Amare Concertzaal, Rewire, Den Haag
15. Liturgy: Origin of the Alimonies - 013 Main Stage, Roadburn, Tilburg
16. Autechre - Primavera Sound, Barcelona
17. Big Thief - TivoliVredenburg Grote Zaal, Utrecht
18. chamæleon - Theater Kikker Grote Zaal, Le Guess Who? Utrecht
19. Amenra - TivoliVredenburg Ronda, Utrecht
20. Mees Vervuurt - Brutus, O. Festival, Rotterdam
[+] 8 users say Thank You to Kostik for this post
Reply
Afgelopen vrijdag het laatste concert van dit jaar gevierd, nu even tijd tussen de kerstfestiviteiten voor mijn top 20 van muziekbelevingen in het het bijna lockdown vrije afgelopen jaar:

1. Pet Shop Boys - Afas
2. Deep Purple - Graspop
3. Raymond van het Groenewoud - Paradiso
4. The Cure - Ziggo Dome
5. Pearl Jam - Rock Werchter
6. The Analogues - Ziggo Dome
7. Bad Medicine - Graspop
8. De Dijk - Maassilo
9. Franz Ferdinand - Afas
10. Dool - Arminius
11. Heilung - Graspop
12. Double Cream - Rotown
13. Ellen ten Damme - Chasse
14. Das Rheingold - Doelen
15. dEUS - BKS
16. Wolves in The Throne Room -Tivoli
17. Claw Boys Claw - Rotown
18. Merciful Fate - Graspop
19. GO_A - Vestrock
20. Sterf - Baroeg Open Air
[+] 1 user says Thank You to Jizzlobber for this post
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)