Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoe beleef jij concerten?
#1
De laatste maanden probeer ik, o.a. op aanraden van de huisarts, te mediteren. Vaak zet ik een geleide bodyscan op waarin de stem vertelt dat afdwalen niet erg is en bij de oefening hoort. Dat zal zo zijn, maar ik heb toch het gevoel wel érg vaak af te dwalen en moeilijk 'in het moment' op te kunnen gaan.

Dat is iets wat ik al langer bij mijzelf merk bij concerten. De allerbeste concerten zijn die waarbij ik in ieder geval een deel van het optreden aan niets anders dacht dan aan wat er op dat moment op het podium, in de zaal en in mijzelf gebeurde (dus eigenlijk: niet denken, maar ervaren). Laatst bij Sigur Ros had ik dit tijdens Festival en Untitled #8. Deze LGW? had ik dat een aantal momenten tijdens Sote & Tarik Barri, maar op andere momenten was ik in mijn hoofd bezig met precies de gedachten die zich toen vormden en die ik nu opschrijf. Die momenten hebben bij mij de grote overhand; ik schat in dat ik bij een gemiddeld optreden zo'n 80% van de tijd tijdens het kijken en luisteren óók bezig ben met alvast een recensie in mijn hoofd schrijven, met bedenken hoe laat ik naar welk volgende optreden wil gaan, of nog erger: met werk, of met welke boodschappen ik nog moet halen voor de volgende dag o.i.d. Soms betrap ik mezelf er zelfs op dat ik tijdens het optreden door Twitter of Graz aan het scrollen ben.

Nu ben ik benieuwd: in hoeverre is dit herkenbaar? En als het herkenbaar is: in hoeverre stoort het je? En als het je stoort: heb je manieren gevonden om meer 'in het nu' te zijn tijdens optredens?
[+] 3 users say Thank You to matthijs603 for this post
Reply
#2
Enorm herkenbaar. Het enige wat ik gevonden hebt wat een beetje helpt, is niet te veel te drinken en al helemaal niet (meer) gaan drinken als ik er niet lekker in zit. Dan wordt het alleen maar erger is mijn ervaring. Ik hoor ook graag andere ideeën!
[+] 1 user says Thank You to greenlander for this post
Reply
#3
Naar minder concerten gaan helpt ook. Ik dwaal nog iets van 20% van de tijd nog af. Recensies doe ik niet, maar vergelijk het wel vaak met andere optredens al tijdens het optreden.
[+] 2 users say Thank You to Loov for this post
Reply
#4
100% herkenbaar matthijs, van het niet in het moment komen en het alvast recenseren tot aan hele andere zaken denken die niets met het optreden te maken hebben.

Ik heb dat al jaren en heb me er ondertussen wel zo’n beetje bij neergelegd dat ik optredens vaak niet meer zo intens ervaar als toen ik jonger was. Ik wijt dat zelf aan een combinatie van drukke levensfase en gewoon al heel veel muziek gezien te hebben waardoor ik vanuit een soort gewenning minder snel onder de indruk ben.

Maar ik vind dit topic wel een goede aanleiding om eens te onderzoeken of ik mijn beleving ook niet weer wat kan opschroeven!
[+] 1 user says Thank You to Gunnar for this post
Reply
#5
Het is de reden waarom ik naar minder concerten ga. Ondertussen heb ik wel een beetje door wat voor mij de triggers zijn. Dit is voor mij vooral zitplaatsen, haasten vanuit werk om op tijd bij een concert te zijn, een groot deel van de gespeelde muziek niet kennen en de volgende dag iets hebben waardoor ik op tijd thuis wil zijn/vroeg op moet. Mede hierom zie ik mijn favo artiesten dan ook graag in een combi met een stedentrip, waardoor de meeste triggers dan niet aanwezig zijn. Gaat soms nog ook wel mis hoor. Beach House in Glasgow keek ik tijdens de encore break op mijn telefoon en las ik een werkgerelateerd bericht en hoppa ik was eruit.
[+] 2 users say Thank You to Stefan for this post
Reply
#6
Ik zet me.telefoon wel consequent op vliegtuigmodus tijdens concerten.
[+] 1 user says Thank You to Loov for this post
Reply
#7
Ah, dat is wel een goed idee ook.

In had kader van 'less = more' wat hierboven genoemd is denk ik dat ik de eerste twee met potlood omcirkelde acts van vandaag in LE:EN/Helling maar laat schieten en instroom bij Maria Reis. Smile

In ieder geval ergens wel een opluchting om te lezen hoe herkenbaar het is!
Reply
#8
Ja, zeer herkenbaar. Maar voor mij is mijn hoofd nooit stil (HSP), dus ikben het wel gewend.

Sowieso gaat op mijn mobiel het internet uit tijdens het concert. Ook geen foto's maken tussendoor. Als ik afdwaal zeg ik heel bewust "ik ben hier nu" in mijn hoofd.

Dan ga ik naar details kijken. Bijvoorbeeld naar een gitaar, hoe die eruit ziet, of hoe de drummer lekker bezig is. Of ik concentreer mij heel erg op de tekst van een nummer. Als er mooie visuals zijn, dan is het prima om daar even helemaal op in te gaan. Zo dwaal je nog wel af, maar met concertgerelateerde dingen, en ben je toch aanwezig.

En inderdaad, een beetje leeg hoofd als je aankomt is ook fijn. Daarom kijk ik altijd naar het voorprogramma, en probeer ik er vroeg te zijn. Beetje mensen kijken, niet te veel op je mobiel zitten.
[+] 2 users say Thank You to meisbaer2 for this post
Reply
#9
Ik merk dat ik juíst door concerten mijn hoofd leeg kan maken. Heerlijk vind ik dat. Ik bezoek wel niet zo veel optredens als de meesten hier.
[+] 1 user says Thank You to Sphinx for this post
Reply
#10
(13-11-2022, 14:26)meisbaer2 Wrote: Ja, zeer herkenbaar. Maar voor mij is mijn hoofd nooit stil (HSP), dus ikben het wel gewend.

Sowieso gaat op mijn mobiel het internet uit tijdens het concert. Ook geen foto's maken tussendoor. Als ik afdwaal zeg ik heel bewust "ik ben hier nu" in mijn hoofd.

Dan ga ik naar details kijken. Bijvoorbeeld naar een gitaar, hoe die eruit ziet, of hoe de drummer lekker bezig is. Of ik concentreer mij heel erg op de tekst van een nummer. Als er mooie visuals zijn, dan is het prima om daar even helemaal op in te gaan. Zo dwaal je nog wel af, maar met concertgerelateerde dingen, en ben je toch aanwezig.

En inderdaad, een beetje leeg hoofd als je aankomt is ook fijn. Daarom kijk ik altijd naar het voorprogramma, en probeer ik er vroeg te zijn. Beetje mensen kijken, niet te veel op je mobiel zitten.

Ah, dat focussen op details vind ik wel een mooie tip! Die ga ik vandaag proberen op te volgen. Visuals kunnen voor mij ook goed werken heb ik dit weekend weer eens gemerkt.
[+] 1 user says Thank You to matthijs603 for this post
Reply
#11
(Te)veel concerten is voor mij geen trigger, zo vaak ga ik niet. Alcohol icm vermoeidheid speelt wel een rol, ik zou wat vaker een water of een koffie kunnen nemen ipv wéér een biertje. Afgelopen zomer op BKS heeft me dat geholpen denk ik, kwam daar wel lekker in de optredens, juist op maar twee biertjes en vooral heel veel water.

Zitplaatsen helpen mij juist wel om er meer van te genieten, dan hoef ik me minder bezig te houden met of ik het wel goed kan zien en of ik geen vermoeide ledematen voel.

Beetje mediteren of een andere mindfulness-achtste bezigheid lijkt me ook een prima middel, maar ook: acceptatie. Niet elk optreden hoef je even intens te beleven. Ga er gewoon elke keer open in, zonder al te veel positieve of negatieve verwachtingen aan de voorkant. Dan is het mooi als je achteraf een optreden heel intens hebt beleeft en is het ok als je er weer eens wat minder in zat.
[+] 3 users say Thank You to Gunnar for this post
Reply
#12
Voor mij ook herkenbaar, maar ik heb daar wel vrede mee. Als amateurpsycholoog denk ik dat als je je op je gemak voelt, zoals bij een goed concert, ook vanzelf over sommige dingen kan gaan nadenken. Ik ga er juist goed mee om door dat juist maar zo te laten zijn, dat vind ik veel fijner dan er alleen maar aan te denken dat ik alleen maar aandacht bij het concert mag hebben, dan blijf ik daarbij hangen. Van mij mág muziek me ook tot gedachten brengen.

Wel herkenbaar dat de telefoon een afleiding kan zijn. In vind het toch fijn om af en toe wel een fotootje te schieten. Ik scroll wel eens door m'n galerij om terug te denken aan de mooie concerten die ik gezien heb. Verder werkt vliegtuigstand voor mij inderdaad ook goed. Op een festival is dat wel anders, dan blijf je toch online om de timetable inderdaad eens te checken, wat dingen van elders op het festival mee te krijgen, etc. Maargoed, dat is niet anders. Zeker op LGW? is dat natuurlijk wel extreem met al die locaties waar iets te zien is, dus dan is dat vrij snel iets om naartoe te grijpen als je toch bij iets tegenvallends beland bent.
[+] 1 user says Thank You to Locor for this post
Reply
#13
Meerdere factoren die meespelen:

- Leeftijd
- Frequentie van concerten
- Losse show of festival
- Algehele sfeer/enthousiasme bij publiek
- Persoonlijk binding met de muziek, of artiest (fan van de artiest, of album dat je geraakt heeft)
- Individualisering van de maatschappij (merkbaar bij optredens)
- Land van de show (in Duitsland vind ik het publiek vaak beter bij losse shows)
- Plek in de zaal waar je staat.


Ik beleefde vroeger shows veel intenser, maar dat kwam omdat je niet zoveel zag, en als je het dan zag was het ook bijzonder. Daarbij waren mensen (voor mijn gevoel) meer betrokken en meer enthousiast. Ik heb het gevoel dat mensen nu in het algemeen afgestompter zijn (geraakt), sneller afgeleid zijn (hele belangrijke stoorzender tijdens optredens) en menen te moeten praten met degene waarmee ze naar de show zijn gekomen. Gelukkig doe ik nog maar sporadisch shows, en dan enkel als ik iemand echt graag wil zien, dan weet ik dat ik ervan geniet.
[+] 1 user says Thank You to BigBird for this post
Reply
#14
Ik heb voor festivals en concerten een oude Nokia gekocht, met een burnerphonesimkaart. Dat is een nummer die mijn ouders, vrouw en vriendengroep waarmee ik op festival ben hebben. Dat ding kan smsen en bellen. Dat werkt echt geweldig.
Oh en ik hoef hem ook nooit op te laden want kan een week zonder stroom.

Want een smartphone is al lang geen symptoom meer van een druk hoofd, we zijn gewoon collectief verslaafd aan de prikkels. Dat is mijn beste tip die ik kan geven, lekker praktisch.
[+] 6 users say Thank You to Max for this post
Reply
#15
Herkenbare verhalen inderdaad. Ik heb ook makkelijk een overvol hoofd met gedachten aan werk, boodschappen etc. Hoe erg dat op een specifieke avond is, hangt zoals anderen al zeiden af van veel factoren (ik kan namelijk moeilijk beweren dat ik een moshpit aan veel andere dingen zitten te denken).

Ik wil specifiek Locor bijstaan hierin. Als ik half in slaap val tijdens een optreden is het ofwel omdat het oersaai is, ofwel omdat ik mezelf toelaat om af te dwalen. Tijdje geleden bij Kali Malone bijvoorbeeld vond ik het best prima dat ik amper iets van de muziek had meegekregen aangezien ik heerlijk zat te dagdromen. Een optreden voelt voor mij nooit 'verloren' aan omdat ik de aandacht er niet kon bijhouden.

Specifieke tips voor mij zijn naast weinig telefoongebruik vooral op tijd komen. Ik kan me moeilijk concentreren als ik maar 5 voor de start de zaal binnenwandel dus ik kom altijd goed op tijd om al wat mensen/de zaal te observeren. Transport (vooral 's avonds terugkomen) plan ik ook altijd al goed op voorhand zodat het concert eigenlijk al start vanaf ik zonder stress de voordeur buiten wandel.
[+] 2 users say Thank You to teedeebee for this post
Reply
#16
Ja, goede nuance inderdaad waar Locor mee kwam. Afdwalen kan vaak genoeg ook prima of zelfs een mooi effect zijn, of inderdaad een teken dat iets gewoon niet zo goed is.

En ook eens met wat Max zegt. Ik merk wel dat ik dan gelijk denk: ja, maar een smartphone is toch wel handig om iedereen te vinden, of wanneer je alleen bent om via bijvoorbeeld dit forum een festivalervaring toch de delen. Maar de schaduwzijdes van smartphones zijn evident en een veel groter probleem dan alleen tijdens concerten en festivals.
Reply
#17
(14-11-2022, 00:05)teedeebee Wrote: Ik wil specifiek Locor bijstaan hierin. Als ik half in slaap val tijdens een optreden is het ofwel omdat het oersaai is, ofwel omdat ik mezelf toelaat om af te dwalen. Tijdje geleden bij Kali Malone bijvoorbeeld vond ik het best prima dat ik amper iets van de muziek had meegekregen aangezien ik heerlijk zat te dagdromen. Een optreden voelt voor mij nooit 'verloren' aan omdat ik de aandacht er niet kon bijhouden.

Bij iets als ambient/drone vind ik dagdromen en afdwalen ook heerlijk, maar bij optredens van mijn favorieten of waarbij ik de muziek goed ken verwacht ik wel meegezogen te worden. Als ik mijn aandacht daar niet bij vast hou, vraag ik mij altijd meteen af of ik iets kan doen om dat te fixen (zoals van plaats wisselen), of dat het echt aan de band ligt.

Alcohol vermijden helpt voor mij altijd ook met attent blijven. En behalve voor eventjes foto's/filmpjes maken blijft de telefoon hard in de broekzak; gewoon jezelf blijven vertellen dat je pas na afloop weer gaat kijken. Werkt best goed.
Reply
#18
Boomer story incomming. Ik merk steeds meer dat goede planning van belang is. Ik heb een eigen bedrijfje waar ik niet dat mag klagen hoe het loopt of het gaat. Maar ik merk meer en meer dat het impact heeft op mijn hobby’s, dat geld voor sport, muziek luisteren, vrienden, en dus ook concerten. Bijvoorbeeld Porcupine Tree vorige week. Ik keek bij het kopen van mijn kaartje best uit maar deze show. Maar door drukte me gewoon kunnen toewerken naar het concert. Ik was heilig van overtuigd dat het concert de woensdag was, kreeg ik op maandag een app van mijn concert partner: “hoe gaan we het doen vanavond”.

Shit dus dan weer alles regelen. Rij ik na mijn werk naar Amsterdam en kom door o.a. Te laat vertrekken en files aan om 20.13 zoiets. Concert is al begonnen dus bij aankomst en dan kom ik er heel slecht in. Dan ben je nog vrij laat thuis en is je week gebroken. Dit heeft duidelijk invloed gehad op mijn concert beleving.

Ik merk dat mijn favoriete shows van het afgelopen jaar ook meer in het weekend was (o.a. The Killers). Simpelweg omdat ik daar veel geruster en vrijer in gegaan ben. Ik probeer daar 2023 veel meer rekening mee te houden.

.
Reply
#19
Ja, heel herkenbaar. Zelfs bij shows op donderdagen kost het me meer moeite om erin te komen. Ik kies bij voorkeur shows op zaterdagen en zondagen, soms vrijdagen. Vooral doordeweeks op en neer rijden naar Keulen, Brussel of Eindhoven/Tilburg trek ik steeds slechter.
[+] 1 user says Thank You to Timothy's Monster for this post
Reply
#20
(16-11-2022, 22:13)Timothy\s Monster Wrote: Ja, heel herkenbaar. Zelfs bij shows op donderdagen kost het me meer moeite om erin te komen. Ik kies bij voorkeur shows op zaterdagen en zondagen, soms vrijdagen. Vooral doordeweeks op en neer rijden naar Keulen, Brussel of Eindhoven/Tilburg trek ik steeds slechter.
Tilburg is voor mij prima te doen (half uurtje rijden, in spits + 20 minuten. Maar dan moet ik ook bekennen dat 9/10 concerten voor mij leuk zijn om mee te pakken (why the fuck ga ik naar Weird Al Yankovic), dan dat muziek is waar ik dagelijks naar luister. Maar daar zit ik ook ergens mijn valkuil in. Want die shows weten me vaak niet te overtuigen.
Reply
#21
Al enkele van zulke 'problemen/topics' voorbij zien komen de laatste tijd.

Ik merk het zelf ook gewoon. Dagje ouder (35) en niet meer de focus om continue met (vooral) concerten bezig te zijn.
In mindere mate nieuwe muziek ontdekken maar dat gaat dan nog redelijk.

Voornaamste oorzaken: werk(stress), vermoeidheid, relatie, andere hobby's (kunnen er zo nog een potje bij).
Reply
#22
Ik heb dit jaar m.n. door een recordaantal festivals weer een hoeveelheid concerten meegemaakt die on par is met wat ik rond pakweg 2016 deed. Een paar jaar eeder zat ik aan Gretz/Locor-niveau. Dat ik nu niet terugga naar die krankzinnige hoeveelheden van tien jaar geleden is best een prestatei, gezien ik nu grotendeels in de live-sector werk. Ik moet me m.a.w. vaak inhouden en bovendien was 2022 het ultieme inhaalhaar. Ik zal immers nooit meer in mijn hele leven naar 9 fucking festivals gaan.

Verzadiging - ook ik ben 35 - komt me al langer bekend voor. Ik ben vooral van de 'gewoon zo veel al gezien'-strekking, daar ik nog steeds intens kan genieten van optredens. Ook The Cure na goed tien jaar, bijvoorbeeld. Zeker, doordeweekse shows (b.v. die metal-avond in Doornroosje laatst) komen niet zo goed binnen als ik zou willen, zeker als ik een werkdag van 12+ uur achter de rug heb. Maar verder is het vooral een kwestie van twee dingen: zin om ook andere (culturele) activiteiten te doen behalve concerten en een zekere verzadiging, met daarin de extra factor dat er naar mijn mening steeds minder goed live-aanbod is. Wat niet ligt aan het aanbod an sich, maar aan de kunde van hedendaagse artiesten. Enkel in de experimentele elektronica-hoek en bepaalde niches word ik nog regelmatig verrast. Veel van mijn favor live-acts worden simpelweg te oud of heb ik al zo tering vaak gezien. Zondag voor de 8e keer naar Opeth, om maar iets te zeggen. Maar welke jonge metalband komt ook maar in de buurt van dat niveau? Juist. Vandaar dat ik richting 2023 toch het meeste uitkijk naar iets als Berlin Atonal, in de hoop verrast/weggeblazen te worden zoals een Varg2 dat b.v. in 2017 wist te doen. Ergo: als je ouder wordt en verzadigd bent, dan moet je gewoon op zoek en je grenzen durven verleggen. Er is niet echt een andere manier.
[+] 1 user says Thank You to Uplift for this post
Reply
#23
Over een periode van bijna 40 jaar zal ik ongeveer een 1200 concerten en misschien zo 'n 100 festivals hebben bezocht, waarvan ik me tegenwoordig dikwijls afvraag was 't niet handiger geweest wanneer ik alleen was gegaan. Bepaalde figuren uit de kennissenkring of bv de lady 's Fender zorgden er bv tijdens festivals weleens voor dat ik hele andere beslissingen dan m 'n eerdere overwegingen nam. Ik daardoor diverse gigs gemist welke ik nu juist niet had moeten missen. Tegenwoordig mag ik blij zijn wanneer ik aan 10 concerten of 2 festivals per jaar toe kom. Schijnbaar leef ik nu veel naar een concert toe en daardoor is de beleving ook weleens intenser dan die vroeger soms was in een tijd dat ik om de 2 weken voor een podium stond. Bij mij was 't drinken van enkele glazen tijdens een concert een wel haast verplichte discipline. Vroeger blowde ik overigens ook nog. Je dacht erdoor makkelijker in een flow te geraken en zou op die wijze dan weer veel meer in de sfeer kunnen opgaan. Tegenwoordig blijf ik meestal ergens pitten wanneer ik naar een concert of festivaldag ga. Rijden onder invloed is bij mij een no go.
[+] 1 user says Thank You to Fenderboy for this post
Reply
#24
Voor mij is het te veel in mijn hoofd zitten ook herkenbaar. Ik weet dat dit bij mij toe neemt als ik ergens alleen ben en/of ergens ben waar ik een beetje uit mijn comfortzone ben. Zoiets als een weekend LGW alleen moet ik niet doen.
Reply
#25
Ik merk vaak, dat mijn gedachten afdwalen tijdens een concert. Ik hoor de muziek dan wel, maar die dringt niet echt tot mij door en bij complexere muziek (vooral klassieke symphonische werken) raak ik de draad kwijt. Dit overkomt mij vaker wanneer ik bij een concert zit dan wanneer ik een staanplaats heb. Bij "staande concerten" word ik daarentegen weer vaker afgeleid (te vaak) door dingen die in het publiek gebeuren. En soms overkomt het mij, dat ik heel geconcentreerd zit te luisteren en te kijken en dat ik er toch niet in kom, dat het mij op de één of andere manier niet bereikt (alsof ik meer aan het analyseren ben dan dat ik er iets bij voel, terwijl muziekbeleving toch eerst en vooral een gevoelskwestie is).
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)