Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rock Werchter 2023
#26
Artiesten moeten natuurlijk wel zien te overleven als die winstgevende ondernemingen vallen.
Reply
#27
Ik denk dat ze dan net makkelijker overleven. Follow the money: waar blijft een groot deel van het geld dat muziekliefhebbers uitgeven, hangen?
Reply
#28
Maar hoeveel geld gaven muziekliefhebbers direct uit aan artiesten tijdens de covidstilstand? Mensen zullen eerder betalen om een act live te zien dan merch ofzo te kopen. Ander verhaal wordt het als acts op onafhankelijke wijze buiten de conglomerates om weten te touren. Natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan gezien alle benodigheden.
Reply
#29
Benodigheden? Het is niet alsof LN of een dergelijk bedrijf een patent heeft op technici, licenties, PA-systemen en andere.
Reply
#30
Tuurlijk, maar als een bestaande winstgevende onderneming opeens niet meer verder kan door het financiële plaatje, op welke manier zou een andere onafhankelijke partij dan wel iets kunnen? Want die worden net zo geraakt door de externe omstandigheden.
Reply
#31
Het is tweeledig. Voor een deel zijn de veel te hoge gages van sommige artiesten het probleem, zeker als we kijken naar festivals en waarom de prijzen blijven stijgen. Daarmee beginnen: fuck hen. Fuck de grootverdieners. Dat is letterlijk 1% en daar horen niet eens jouw favo grote bands zoals NIN bij.

Anderzijds is het zo dat bedrijven als LN aandeelhouders hebben die ze tevreden moeten houden. Hun model is meer gebaseerd op volume dan op duurzaamheid, het is dus meer 'take the money and run' dan 'een potje aanleggen voor de magere jaren'. En wat dat laatste betreft: in tegenstelling tot andere soorten bedrijven, heeft de live-industrie geen enkele druk om minder rendabele dingen voort te zetten. Dan gooien ze het wel over een andere boeg. Want dat kunnen ze makkelijker dan pakweg een bedrijf dat auto's maakt. Enfin, zonder te technisch te worden: LN is het soort bedrijf dat eigenlijk zelf de meerwaarde opblaast dmv een monopoliepositie (die het dan weer verwerft via volume en relatief lage winstmarges), het is niet een bedrijf dat de tournees, concerten, performances, etc. an sich maakt. Het is dus in feite een puur parasitaire entiteit die je prima kunt wegdenken, ook (vooral, wellicht) in tijden van crisis.
[+] 1 user says Thank You to Uplift for this post
Reply
#32
Heh, NIN deed recentelijk ook aan dure platinum tickets en bij mijn andere grote favoriete band DM sloeg het dynamic pricing algoritme op Bruce Springsteen-stijl naar de vier cijfers.

Met winstgevende ondernemingen denk ik overigens verder dan alleen LN: als zij zouden verdwijnen, heb je natuurlijk nog de niet-beursgenoteerden zoals AEG, Hank Scorpio, Greenhouse, en de Primavera lui. En die zullen ook blijven mikken op mensen met een breed besteedbaar inkomen (want kan de gemiddelde Spaanse/Catalaanse muziekliefhebber PS nog veroorloven?).
Reply
#33
Maar dat deed NIN niet per sé (hoewel de band hier ook een mening moet over hebben) en dat is nou mijn punt. Als die fuckers aan dynamic pricing doen en dat soort onzin, wil ik geen enkel huilie huilie verhaal zien over energierekeningen van het Sportpaleis. Wil je rijk worden, ga dan wat anders doen of zo.

Eens dat het verdwijnen van LN niets oplost, trouwens. En ja, ook in Spanje heb je genoeg mensen met geld te veel, maar PS wil overduidelijk een multinational worden. De vraag is nog - los van Spanje, toch wel een enorme toeristische bestemming - of ze dit 'in this market' zullen kunnen verwezenlijken. Ik gok van niet. En maar goed ook.

Vorig jaar schreef ik al iets over hoe we wat kunnen leren van de less-is-more-attitude van b.v. Oost-Europese festivals. Waarom ben ik het b.v. normaal gaan vinden dat ik NIN 6x en Björk 8x heb gezien. Tuurlijk maak ik daarvan gebruik als het kan, maar je kan ook stellen dat het merendeel van de wereld dit soort artiesten 0 of 1 keer kan zien en dat we misschien inderdaad wat meer terug naar de basis en lokale scenes moeten.
Reply
#34
In navolging hiervan boeren de tribute Bands goed, want haast onmogelijk om aan tickets te geraken, de prijzen, de afstand tot concert locatie en ook dat je als je gaat staan vaak niets ziet. Dan maar de kopie. Dit soort uitspraken hoor ik al dik 10-15 jaar.
Reply
#35
(10-10-2022, 19:18)Uplift Wrote: Maar dat deed NIN niet per sé (hoewel de band hier ook een mening moet over hebben) en dat is nou mijn punt. Als die fuckers aan dynamic pricing doen en dat soort onzin, wil ik geen enkel huilie huilie verhaal zien over energierekeningen van het Sportpaleis. Wil je rijk worden, ga dan wat anders doen of zo.

Hoe bedoel je niet per sé? Bands geven expliciet toestemming voor dynamic pricing; het is niet alsof de kaartverkoopplatforms dat achter hun rug om doen. Het zijn verder ook de kleinere zalen die meer last krijgen van energierekeningen dan de grote arenas.

(10-10-2022, 19:18)Uplift Wrote: En ja, ook in Spanje heb je genoeg mensen met geld te veel, maar PS wil overduidelijk een multinational worden. De vraag is nog - los van Spanje, toch wel een enorme toeristische bestemming - of ze dit 'in this market' zullen kunnen verwezenlijken. Ik gok van niet. En maar goed ook.

PS Los Angeles verkocht slecht, mede dankzij competitie van AEG die met hun eigen alternatieve festival kwam (This Is Not a Picnic). Was ook niet beste plan van hen om California in te gaan. Benieuwd hoe het in Zuid Amerika zal verlopen.

(10-10-2022, 19:18)Uplift Wrote: Vorig jaar schreef ik al iets over hoe we wat kunnen leren van de less-is-more-attitude van b.v. Oost-Europese festivals. Waarom ben ik het b.v. normaal gaan vinden dat ik NIN 6x en Björk 8x heb gezien. Tuurlijk maak ik daarvan gebruik als het kan, maar je kan ook stellen dat het merendeel van de wereld dit soort artiesten 0 of 1 keer kan zien en dat we misschien inderdaad wat meer terug naar de basis en lokale scenes moeten.

Was dat een artikel op Skyline of elders? Zulke topacts zoveel keren zien is natuurlijk ook dankzij de keuze om dickmovereisjes te ondernemen, hehe. Ik vrees overigens dat als het merendeel geen optredens en festivals meer kunnen betalen, dat ze eerder gaan overschakelen op iets niet-muzieksgerelateerds dan dat lokale scenes opeens zullen ontstaan als alternatief, omdat het internet nu de scene is geworden.

(10-10-2022, 19:20)pudpong3 Wrote: In navolging hiervan boeren de tribute Bands goed, want haast onmogelijk om aan tickets te geraken, de prijzen, de afstand tot concert locatie en ook dat je als je gaat staan vaak niets ziet. Dan maar de kopie. Dit soort uitspraken hoor ik al dik 10-15 jaar.

Ja ik herinner mij nog een 3voor12 artikel over hoe die tribute producties zelfs in de AFAS en Ziggo staan. Zul je zien dat festivals daar ook aan beginnen.
Reply
#36
Graspop programmeert ze al, weliswaar in de nacht
Reply
#37
(10-10-2022, 20:13)hythloth Wrote:
(10-10-2022, 19:18)Uplift Wrote: Maar dat deed NIN niet per sé (hoewel de band hier ook een mening moet over hebben) en dat is nou mijn punt. Als die fuckers aan dynamic pricing doen en dat soort onzin, wil ik geen enkel huilie huilie verhaal zien over energierekeningen van het Sportpaleis. Wil je rijk worden, ga dan wat anders doen of zo.

Hoe bedoel je niet per sé? Bands geven expliciet toestemming voor dynamic pricing; het is niet alsof de kaartverkoopplatforms dat achter hun rug om doen. Het zijn verder ook de kleinere zalen die meer last krijgen van energierekeningen dan de grote arenas.

(10-10-2022, 19:18)Uplift Wrote: Vorig jaar schreef ik al iets over hoe we wat kunnen leren van de less-is-more-attitude van b.v. Oost-Europese festivals. Waarom ben ik het b.v. normaal gaan vinden dat ik NIN 6x en Björk 8x heb gezien. Tuurlijk maak ik daarvan gebruik als het kan, maar je kan ook stellen dat het merendeel van de wereld dit soort artiesten 0 of 1 keer kan zien en dat we misschien inderdaad wat meer terug naar de basis en lokale scenes moeten.

Was dat een artikel op Skyline of elders? Zulke topacts zoveel keren zien is natuurlijk ook dankzij de keuze om dickmovereisjes te ondernemen, hehe. Ik vrees overigens dat als het merendeel geen optredens en festivals meer kunnen betalen, dat ze eerder gaan overschakelen op iets niet-muzieksgerelateerds dan dat lokale scenes opeens zullen ontstaan als alternatief, omdat het internet nu de scene is geworden.

(10-10-2022, 19:20)pudpong3 Wrote: In navolging hiervan boeren de tribute Bands goed, want haast onmogelijk om aan tickets te geraken, de prijzen, de afstand tot concert locatie en ook dat je als je gaat staan vaak niets ziet. Dan maar de kopie. Dit soort uitspraken hoor ik al dik 10-15 jaar.

Ja ik herinner mij nog een 3voor12 artikel over hoe die tribute producties zelfs in de AFAS en Ziggo staan. Zul je zien dat festivals daar ook aan beginnen.

Ik geef ook expliciet toestemming aan Facebook om al mijn shit te delen met derden. Je kunt je lucratieve tour opzetten met LN en hun syteem, of je kunt lekker thuisblijven. Ten minste, ik hoop dat het zo is. Maar dat is dus wat een monopolie concreet betekent. 

Skyline over UH Fest. En ik bang dat je gelijk hebt, maar echte muziekliefhebbers kunnen wel makkelijker helpen bouwen aan een (lokale) scene wanneer er simpelweg minder keuze is. Maar misschien ben ik ook daarin gewoon naïef en blijf ik straks thuis om games te spelen, idk.

Enfin, eigenlijk is het kalf al grotendeels verdronken niet. Wat van de live scene valt er nog cultureel te noemen?
Reply
#38
LN heeft iig in Amerika geen monopolie. Tuurlijk delen de organisators in de opbrengsten van duurdere dynamic algoritme tickets, maar het zijn de artiesten die het voor het zeggen hebben en het merendeel vangen. Zie de laatste zin van dit artikel. Of deze die recentelijker is. Want het is niet alsof dit nu automatisch gebeurt bij alle grote shows (RATM bijvoorbeeld paste een ander soort model toe).

Hangt er vanaf wat onze definitie van cultureel is. Iets als een arena show van Kendrick bijwonen valt IMO daar nog steeds onder.
Reply
#39
Eens met dat laatste, maar dat ligt puur aan de artiest zelf en zeker niet het gebeuren.

Betreft die tickets: misschien wil ik geloven dat de artiesten het er niet mee eens zijn, idk. Het is in elk geval fucked up. En ik zal hier - net als aan Michael O'Leary's gedroomde vliegtuigen met staanplaatsen - geen deel van uitmaken.
Reply
#40
(10-10-2022, 13:47)mattman Wrote: AM en Muse. Lekker spannend weer dus.
16-jarige Sphinx zou staan te springen van geluk. 2 van mijn favoriete bands in mijn tienerjaren. Nu pak ik AM lekker mee met twee losse shows en moet ik huilen (van droefenis) van het recente werk van Muse.

Ach, waarschijnlijk ga ik toch wel weer.
Reply
#41
(10-10-2022, 22:08)Uplift Wrote: Betreft die tickets: misschien wil ik geloven dat de artiesten het er niet mee eens zijn, idk. Het is in elk geval fucked up. En ik zal hier - net als aan Michael O'Leary's gedroomde vliegtuigen met staanplaatsen - geen deel van uitmaken.

Ja ik ga ook geen belachelijke marktprijzen bedragen betalen voor mijn all-time favorieten, zoals mijn kennis die per se in de pit bij NIN moest staan en daar minimaal $700 aan uitgaf. Dan maar elders van verder weg. Zolang het geluid en publiek goed is, gaat de belevenis niet achteruit.
Reply
#42
Muse, AM, QOTSA, Arcade Fire (want RW geeft toch geen hol om seksueel grensoverschrijdend gedrag), Editors, Guns 'N Roses, F+TM, Oscar & The Wolf.. Belooft een spannende editie te worden lmao. Eigenlijk is dat echt triestig dat een festival niet verder geraakt dan het boeken van dezelfde soort headliners dan pakweg tien, vijftien jaar geleden. Alsof de klok is blijven stilstaan.
Reply
#43
(10-10-2022, 22:23)hythloth Wrote:
(10-10-2022, 22:08)Uplift Wrote: Betreft die tickets: misschien wil ik geloven dat de artiesten het er niet mee eens zijn, idk. Het is in elk geval fucked up. En ik zal hier - net als aan Michael O'Leary's gedroomde vliegtuigen met staanplaatsen - geen deel van uitmaken.

Ja ik ga ook geen belachelijke marktprijzen bedragen betalen voor mijn all-time favorieten, zoals mijn kennis die per se in de pit bij NIN moest staan en daar minimaal $700 aan uitgaf. Dan maar elders van verder weg. Zolang het geluid en publiek goed is, gaat de belevenis niet achteruit.

Ik ben er bovendien ook van overtuigd dat het de ervaring fnuikt. De laatste keer dat ik NIN zag, stond ik in de pit tussen jongelui. Dat gaat niet met van die systemen, want zo'n dure kaarten betekent alle spontaniteit en diverse samenstelling van zo'n moshpit wegvalt. En dan besef je ook dat je zo'n band misschien wel niet meer hoeft te zien. NIN zonder moshpit is gewoon niet hetzelfde. En dat zeg ik niet zomaar. Meestal sta ik gewoon stil tijdens shows, maar NIN is zo'n belangrijke uitzondering.

(10-10-2022, 23:57)Kreuz Wrote: Muse, AM, QOTSA, Arcade Fire (want RW geeft toch geen hol om seksueel grensoverschrijdend gedrag), Editors, Guns 'N Roses, F+TM, Oscar & The Wolf.. Belooft een spannende editie te worden lmao. Eigenlijk is dat echt triestig dat een festival niet verder geraakt dan het boeken van dezelfde soort headliners dan pakweg tien, vijftien jaar geleden. Alsof de klok is blijven stilstaan.

Het is vooral ook zo belachelijk normie en wit. Wacken of GMM hebben nog meer diversiteit. En het gaat me niet eens om quota of fake ass wokeness, maar puur om iets van variatie op de gemiddelde witte macho frontman-act, die los van genre uiteindelijk leidt tot telkens een soortgelijke dynamiek.
Reply
#44
(10-10-2022, 23:57)Kreuz Wrote: Muse, AM, QOTSA, Arcade Fire (want RW geeft toch geen hol om seksueel grensoverschrijdend gedrag), Editors, Guns 'N Roses, F+TM, Oscar & The Wolf.. Belooft een spannende editie te worden lmao. Eigenlijk is dat echt triestig dat een festival niet verder geraakt dan het boeken van dezelfde soort headliners dan pakweg tien, vijftien jaar geleden. Alsof de klok is blijven stilstaan.

Gaan die volgend jaar weer touren?
Reply
#45
gokje

GnR op donderdag headliner, vrijdag AM & Stromae, zaterdag Muse en Placebo? en zondag dan Qotsa en Kendrick?

of is dat te positief?
Reply
#46
(11-10-2022, 10:07)metal bouwie Wrote:
(10-10-2022, 23:57)Kreuz Wrote: Muse, AM, QOTSA, Arcade Fire (want RW geeft toch geen hol om seksueel grensoverschrijdend gedrag), Editors, Guns 'N Roses, F+TM, Oscar & The Wolf.. Belooft een spannende editie te worden lmao. Eigenlijk is dat echt triestig dat een festival niet verder geraakt dan het boeken van dezelfde soort headliners dan pakweg tien, vijftien jaar geleden. Alsof de klok is blijven stilstaan.

Gaan die volgend jaar weer touren?

Werden op Efest genoemd om Swift te vervangen op Glasto als headliner, en gingen idd touren normaal ja.
Reply
#47
Damn, zo te zien zal Glasto volgend jaar echt baggerheadliners hebben. AM is al een zekerheidje, Dua Lipa wellicht ook. met GnR erbij is het feest wel compleet dan. Maar een van die drie ga ik hoe dan ook wel kijken (als ik weer aan een ticket geraak tenminste).
Reply
#48
Kan me geen gedateerdere headliner dan Guns 'n Roses bedenken eigenlijk, haha.
Reply
#49
Gets the daddies going, waar dit festival zich blijft op richten ipv de jeugd. Zelfs in de VS heb je eigenlijk nul festivals meer die zo über conservatief programmeert qua headliners als bij RW. Ligt misschien ook aan de hiphop-cultuur, maar daar heb je eerder een token-rockband ipv hier een token-rapper.
Reply
#50
(11-10-2022, 11:17)Kreuz Wrote:
(11-10-2022, 10:07)metal bouwie Wrote:
(10-10-2022, 23:57)Kreuz Wrote: Muse, AM, QOTSA, Arcade Fire (want RW geeft toch geen hol om seksueel grensoverschrijdend gedrag), Editors, Guns 'N Roses, F+TM, Oscar & The Wolf.. Belooft een spannende editie te worden lmao. Eigenlijk is dat echt triestig dat een festival niet verder geraakt dan het boeken van dezelfde soort headliners dan pakweg tien, vijftien jaar geleden. Alsof de klok is blijven stilstaan.

Gaan die volgend jaar weer touren?

Werden op Efest genoemd om Swift te vervangen op Glasto als headliner, en gingen idd touren normaal ja.
 Had verwacht dat ze volgend jaar niet zouden touren maar laat maar komen. Dit jaar helaas maar 1x kunnen zien ipv de geplande 3x.
[+] 1 user says Thank You to metal bouwie for this post
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)