Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rock Werchter 2023
(08-12-2022, 18:52)hythloth Wrote: Wit publiek kan nog steeds internationaal zijn.  Smile

En ook helemaal prima. Het interesseert me echt niks of ik alleen tussen blanken sta of tussen heel veel verschillende huidskleuren.
Reply
Ik ken persoonlijk geen enkel groot festival waar het publiek niét wit is, maar goed.

Alle Werchtergangers moeten eens één jaartje naar Roskilde. Er is niet echt een beter alternatief op Werchter als dat soort grote major met grote namen je ding is. Behalve dat Deense gebeuren. En het werd in de jaren '90 al geroepen door mensen die nu boomers zijn: Schueremans is een amateur en eens je weet hoe het anders kan, wil je niet meer terug. Werchter heeft wel het voordeel dat quasi alle significante concurrentie is weggevallen; vroeger waren Pinkpop, RaR, Southside/Hurricane en Les Eurockeennes nog serieuze alternatieven, maar nu gewoon niet meer. Niet voor dat soort line-ups ten minste.
Reply
Ik heb toch echt andere ervaringen op Roskilde. Het dronkenschap is daar echt bizar. Mogelijk is dat nu anders, maar eind jaren '90/net na de eeuwwisseling liep je daar na amper 1 dag door pis en bier. Nog meer dan op andere festivals.
Reply
(08-12-2022, 18:55)Timothy\s Monster Wrote: En ook helemaal prima. Het interesseert me echt niks of ik alleen tussen blanken sta of tussen heel veel verschillende huidskleuren.

Ja liever homogeen goed publiek dan divers kutpubliek. Al ligt het gelukkig niet zo binair.

(08-12-2022, 18:55)Uplift Wrote: Ik ken persoonlijk geen enkel groot festival waar het publiek niét wit is, maar goed.

Europese majors misschien niet, maar in de VS is het steeds meer gemengd. En iets als Woo Hah op Beekse Bergen had 32500 diverse bezoekers, wat ik ook wel groot zou noemen.
Reply
(08-12-2022, 18:52)hythloth Wrote: Wit publiek kan nog steeds internationaal zijn.  Smile

Dat was niet het punt. Het festival is zo gericht naar de brede, welgestelde middenklasse dat je nauwelijks mensen met kleur treft op festivals.
Reply
@Timothy: Ik was er voor het eerst in 2004, wat apocalyptisch was door alle modder en inderdaad toen nog die steengroeve + heel veel pis tegen de Herashekkens (ook van vrouwen), etc. Er is natuurlijk wel wat veranderd, maar die omstandigheden in 2004 waren gezien de prijs toen en het soort ervaring dat je ervoor terug kreeg dikke prima. Vergeet niet dat je toen gewoon bier in fles kon drinken en er op de camping in feite geen regels geldden... politie was toch nog geen ding. Terwijl het bij de podia zelf dan allemaal extreem veilig en tot in de puntjes geregeld was.
Reply
Apocalyptisch is het juiste woord inderdaad. Verder een heel veilig festival zonder een overkill aan security (hallo Sziget en Exit).
Reply
(08-12-2022, 19:04)Kreuz Wrote:
(08-12-2022, 18:52)hythloth Wrote: Wit publiek kan nog steeds internationaal zijn.  Smile

Dat was niet het punt. Het festival is zo gericht naar de brede, welgestelde middenklasse dat je nauwelijks mensen met kleur treft op festivals.

Okee maar

1) hoeveel Belgische mensen van kleur liggen daar eigenlijk van wakker, en
2) dat staat los van Sphinx' punt dat mensen er lekker buitenlands en aandachtig zijn.
Reply
Ik denk dat het sterkste punt van RW toch wel de Barn (en in iets mindere mate de Klub) is. Daar heb ik echt geweldige concerten gezien van bv NIN en Daughter. Een hele tent ter grote van het Sportpaleis die aandachtig luisteren of helemaal uit hun dak gaat. Dat kan ook op een groot festival en ikvind de sfeer soms beter dan jneen grote zaal.

Headliners zijn niet super dit jaar, maar net als vorig jaar hoeft dat geen probleem te zijn. Ik vind het zelf erg fijn om naar een festival te gaan waar alles goed geregeld is. En eigenlijk vind ik die 4 podia wel zo overzichtelijk, en je hebt iets minder clashes.

We hebben nog geen kaartje, maar ik denk niet dat we erg snel een ander festival gaan doen.
[+] 3 users say Thank You to meisbaer2 for this post
Reply
(08-12-2022, 18:37)Kreuz Wrote: Het publiek is wit asf en bovendien duur. Geen idee hoe je het eten prima kunt vinden als je constant de basis voorgeschoteld krijgt daar. Geef mij maar foodtrucks van kleine zelfstandigen zoals op Primavera - althans, ik denk toch dat velen zelfstandig waren.

Veel van de argumenten vallen terug te leiden tot dat het allemaal wel oké is hoe het is en het gemak van de ligging. En dat er dus ook niet echt gezocht wordt naar een alternatief, niet dat dat moet per se maar dat leidt ik enigszins hier uit af? Waarom niet? Is dan de gemakkelijkheid zo alles bepalend om al dan niet naar een festival te gaan?
Ik zeg nergens iets over de huidskleur van mensen. Het gaat me om het publiek dat van ver komt om de affiche van Werchter en dus vaak dedicated zijn voor de muziek. Veelal enthousiaste mensen waar het ook leuk is om een praatje mee te maken op de weide.
Als ik je comment zo lees vraag ik me af of je recent nog op Werchter bent geweest. Eten is gewoon voor ieder wat wils, ja je hebt de frietkotten en dergelijken maar ook gewoon een Libanees, vegatentjes, broodje pulled pork en een speciaalbierbar, om maar wat te noemen.
Ik weet niet wat je precies bedoelt met gemak van de ligging maar ik kom zelf uit Nederland en moet er 3 uur voor rijden. Alsnog verkies ik Werchter logistiek gezien boven eender welk Nederlands buitenfestival. En ja, voor mij is dat ook belangrijk, ik ga ook naar een festival om te ontspannen en een strakke organisatie helpt daarbij.

Ik weet overigens nog niet of ik dit jaar ga en Werchter is echt niet het enige festival waar ik heen ga. Ik bezoek ook gewoon festivals als LGW?, BKS en Lowlands.
Reply
(08-12-2022, 19:15)hythloth Wrote:
(08-12-2022, 19:04)Kreuz Wrote:
(08-12-2022, 18:52)hythloth Wrote: Wit publiek kan nog steeds internationaal zijn.  Smile

Dat was niet het punt. Het festival is zo gericht naar de brede, welgestelde middenklasse dat je nauwelijks mensen met kleur treft op festivals.

Okee maar

1) hoeveel Belgische mensen van kleur liggen daar eigenlijk van wakker, en
2) dat staat los van Sphinx' punt dat mensen er lekker buitenlands en aandachtig zijn.

Geen idee. Er kunnen tal van redenen zijn waarom poc daar niet heen willen gaan - ondanks dat ze line-up misschien wel prima vinden. Genoeg verhalen in de recente geschiedenis waar sprake was van racisme, speelt ook mee natuurlijk.

Klopt, maar zoals je zelf aan heeft hoeven die twee niet met elkaar verbonden te zijn. De hoeveelheid boertige Britten overstemt zeker de hoeveelheid aandachtige Britten die ik heb ontmoet, tegen gekomen op Primavera bv. Waarom zou Werchter een uitzondering zijn.
Reply
(09-12-2022, 01:35)Sphinx Wrote:
(08-12-2022, 18:37)Kreuz Wrote: Het publiek is wit asf en bovendien duur. Geen idee hoe je het eten prima kunt vinden als je constant de basis voorgeschoteld krijgt daar. Geef mij maar foodtrucks van kleine zelfstandigen zoals op Primavera - althans, ik denk toch dat velen zelfstandig waren.

Veel van de argumenten vallen terug te leiden tot dat het allemaal wel oké is hoe het is en het gemak van de ligging. En dat er dus ook niet echt gezocht wordt naar een alternatief, niet dat dat moet per se maar dat leidt ik enigszins hier uit af? Waarom niet? Is dan de gemakkelijkheid zo alles bepalend om al dan niet naar een festival te gaan?
Ik zeg nergens iets over de huidskleur van mensen. Het gaat me om het publiek dat van ver komt om de affiche van Werchter en dus vaak dedicated zijn voor de muziek. Veelal enthousiaste mensen waar het ook leuk is om een praatje mee te maken op de weide.
Als ik je comment zo lees vraag ik me af of je recent nog op Werchter bent geweest. Eten is gewoon voor ieder wat wils, ja je hebt de frietkotten en dergelijken maar ook gewoon een Libanees, vegatentjes, broodje pulled pork en een speciaalbierbar, om maar wat te noemen.
Ik weet niet wat je precies bedoelt met gemak van de ligging maar ik kom zelf uit Nederland en moet er 3 uur voor rijden. Alsnog verkies ik Werchter logistiek gezien boven eender welk Nederlands buitenfestival. En ja, voor mij is dat ook belangrijk, ik ga ook naar een festival om te ontspannen en een strakke organisatie helpt daarbij.

Ik weet overigens nog niet of ik dit jaar ga en Werchter is echt niet het enige festival waar ik heen ga. Ik bezoek ook gewoon festivals als LGW?, BKS en Lowlands.

Dan kan best prima, maar zie reactie bij hythloth.

Vorige zomer nog voor Werchter Boutique. De plek waar een basic hamburger of pakje friet 7 euro kost. Die opties zijn er zeker, maar erg overtuigend vind ik het nu ook niet allemaal. Zal wel aan mij liggen in combinatie met de hoge kost van.. basis junkfood?

Ja, als ik velen hier zo hoor kunnen ze bij wijze van spreke met de fiets er heen. Dat helpt, uiteraard enorm. Maar belemmert misschien ook in het verleggen van je horizonten.
Reply
Ik denk trouwens dat Boutique minder keuze heeft qua eten? Dan is toch allen het hoofdveld open, of niet?

Op de Slope heb je meer het ontdekgevoel dat je misschien eerder miste. Daar heb ik vorig jaar bijvoorbeeld Dry Cleaning en Jenny Beth gezien.

En ja, het is een groot, commercieel festival. Ik zelf vind het ook wel fijn om af en toe wat makkelijke, bekende muziek te horen tussen alle ootredens Wink

Voor mij speelt ook mee dat ik niet heel goed tegen verandering kan. Als ik elk jaar een nieuwe festival zou doen, dan wordt het teveel voor me. Dan kies ik toch voor de veilige optie. Misschien als het heel bagger wordt gaan we nog eens switchen, maar tot nu toe vrijwel altijd een leuk festival gehad.
Reply
En het jeukt dus niet dat het hele gebeuren deel uitmaakt van de keten annex verticale integratie van LN? Dus ook de meer spannende acts, want die mogen het af en toe op RW proberen. En omgekeerd; als het LN beter uitkomt om Blur los te programmeren terwijl het een ideale naam voor Werchter is, dan doen ze dat ook...

Ik zou mij daar kapot aan ergeren. Een festival dat niet vanuit een visie programmeert en het beste probeert te maken van wat beschikbaar is... dat zie ik niet eens als een festival, eerlijk gezegd.
Reply
Het begrip festival is voor veel mensen ook verwaterd, is mijn beleving. Het is steeds meer een uitje zonder al te grote verwachtingen, zolang er maar lol en plezier is. Ik kan daar eerlijk gezegd niks mee.
Reply
Je kunt in mijn ogen gewoon niet blind zijn voor hoe dingen als RW festivals die wel vanuit een artistieke visie programmeren, kapot maken. Op dezelfde manier dat filmliefhebbers moeite zullen hebben met naar een Marvel-film gaan of voetballiefhebbers moeite zullen hebben met naar Qatar reizen, etc. Die dingen zijn moeilijk te vergelijken en bevinden zich op verschillende niveaus, maar uiteindelijk is het mechanisme wel hetzelfde. Als je als concertliefhebber een bepaald ecosysteem in stand wil houden, dan staat dat eigenlijk haaks op iets als RW bezoeken. Net zoals je ook niet milieubewust kunt zijn en tegelijk de meest milieu-onvriendelijke keuzes maken gewoon omdat het handig/makkelijk is of zo. En dan heb ik het heel bewust over 'keuze', niet over 'noodzaak'. Want als je RW kunt bezoeken, kun je ook onafhankelijke livemuziek supporten. In veelvoud.
Reply
(09-12-2022, 11:21)Timothy\s Monster Wrote: Het begrip festival is voor veel mensen ook verwaterd, is mijn beleving. Het is steeds meer een uitje zonder al te grote verwachtingen, zolang er maar lol en plezier is. Ik kan daar eerlijk gezegd niks mee.

Goh volgens mij is dat al hoe mensen Woodstock beleefden. En het verschilt in essentie ook niet veel van hoe ik naar een LGW ga hoor. 

Dit topic lijkt af en toe iets te veel op een oude mannenkroeg waarin gemopperd wordt dat vroeger alles beter was Wink
[+] 1 user says Thank You to Gunnar for this post
Reply
(09-12-2022, 08:26)Kreuz Wrote:
(08-12-2022, 19:15)hythloth Wrote:
(08-12-2022, 19:04)Kreuz Wrote:
(08-12-2022, 18:52)hythloth Wrote: Wit publiek kan nog steeds internationaal zijn.  Smile

Dat was niet het punt. Het festival is zo gericht naar de brede, welgestelde middenklasse dat je nauwelijks mensen met kleur treft op festivals.

Okee maar

1) hoeveel Belgische mensen van kleur liggen daar eigenlijk van wakker, en
2) dat staat los van Sphinx' punt dat mensen er lekker buitenlands en aandachtig zijn.

Geen idee. Er kunnen tal van redenen zijn waarom poc daar niet heen willen gaan - ondanks dat ze line-up misschien wel prima vinden. Genoeg verhalen in de recente geschiedenis waar sprake was van racisme, speelt ook mee natuurlijk.

Klopt, maar zoals je zelf aan heeft hoeven die twee niet met elkaar verbonden te zijn. De hoeveelheid boertige Britten overstemt zeker de hoeveelheid aandachtige Britten die ik heb ontmoet, tegen gekomen op Primavera bv. Waarom zou Werchter een uitzondering zijn.
Ik vind dat je je conclusies voornamelijk baseert op aannames zonder dat je het hoofdfestival van Werchter (recent) bezocht hebt. Een boutique is zowel qua sfeer (1 dag) als qua terrein (inderdaad de hele linkerkant mist) wezenlijk anders. Britten kom ik eerlijk gezegd op Werchter nauwelijks tot niet tegen en/of zijn me nog niet tot last geweest, itt bijvoorbeeld een BKS. Geen idee waarom, wellicht omdat er in de UK genoeg gelijksoortige majors zijn.

Ja, ik ben ook geen fan van LN, maar in tegenstelling tot Uplifts situatie heb ik nog niet eender welke grote act al gezien dus heb ik het er maar mee te doen. Ik ben nog wel steeds artiesten van mijn lijstje aan het afstrepen overigens en ben steeds meer liveshows/festivals daarop aan het uitkiezen. Wellicht praat ik over 5 a 10 jaar net zoals Uplift. Wink
Reply
(09-12-2022, 11:27)Uplift Wrote: Je kunt in mijn ogen gewoon niet blind zijn voor hoe dingen als RW festivals die wel vanuit een artistieke visie programmeren, kapot maken. Op dezelfde manier dat filmliefhebbers moeite zullen hebben met naar een Marvel-film gaan of voetballiefhebbers moeite zullen hebben met naar Qatar reizen, etc. Die dingen zijn moeilijk te vergelijken en bevinden zich op verschillende niveaus, maar uiteindelijk is het mechanisme wel hetzelfde. Als je als concertliefhebber een bepaald ecosysteem in stand wil houden, dan staat dat eigenlijk haaks op iets als RW bezoeken. Net zoals je ook niet milieubewust kunt zijn en tegelijk de meest milieu-onvriendelijke keuzes maken gewoon omdat het handig/makkelijk is of zo. En dan heb ik het heel bewust over 'keuze', niet over 'noodzaak'. Want als je RW kunt bezoeken, kun je ook onafhankelijke livemuziek supporten. In veelvoud.

ik ben daar niet blind voor.
het feit dat dingen als Rosalia (core) Blur (Lokerse) Kendrick (Les Ardentes) om maar iets te zeggen die gewoon allemaal op werchter kunnen staan en er een lekkere line up van maken maar met losse pols worden weggezet steekt mij enorm tegen.
Ghost had ook fijn en fris geweest tegenover weer de peppers....

het is niet dat omdat ik ga dat ik LN vurig verdedig.

en voor de toekomst moet er iets veranderen. 
ik merkte dit jaar dat Werchter voor het eerst echt minder paste voor mij (ondanks toch een mooi 4 daagse) en dat die trend zich voortzet voor 23. 

het kan goed zijn dat het volgend jaar de laatste keer 4 dagen is.
al zal ik de band nooit volledig kunnen doorknippen want een deel van men pa is daar uitgestrooid en voelt dus ook een beetje als "thuiskomen" maar dan zal het eerder een dagkaart zijn of buiten de festivalperiode.
Reply
De vraag is wel of ik (hiermee vooral als antwoord op Sphinx, elke situatie is anders en die van reaper vind ik al helemaal uniek) enkel de luxe heb om zo te praten, dan wel als minder ervaren concertganger dezelfde stappen zou zetten. Vergeet niet dat ik sinds 2010 geen enkele Belgische major meer bezocht heb, en qua commerciële festivals in die 13 jaar minder dan gemiddeld 1 per jaar (dagkaarten meegerekend) heb bezocht. Waar ik dus ook een BKS of Northside onder reken. Dus: het kan écht wel. Ik was op mijn 23e heus nog niet klaar met grote namen voor het eerst zien of zo. Een ander verhaal zijn de commerciële arena-shows e.d. Dat is echt een stap die ik nu pas een beetje bewust kan beginnen maken... en ik heb geen idee of het mij ook gaat lukken.
Reply
(09-12-2022, 12:03)Uplift Wrote: De vraag is wel of ik (hiermee vooral als antwoord op Sphinx, elke situatie is anders en die van reaper vind ik al helemaal uniek) enkel de luxe heb om zo te praten, dan wel als minder ervaren concertganger dezelfde stappen zou zetten. Vergeet niet dat ik sinds 2010 geen enkele Belgische major meer bezocht heb, en qua commerciële festivals in die 13 jaar minder dan gemiddeld 1 per jaar (dagkaarten meegerekend) heb bezocht. Waar ik dus ook een BKS of Northside onder reken. Dus: het kan écht wel. Ik was op mijn 23e heus nog niet klaar met grote namen voor het eerst zien of zo. Een ander verhaal zijn de commerciële arena-shows e.d. Dat is echt een stap die ik nu pas een beetje bewust kan beginnen maken... en ik heb geen idee of het mij ook gaat lukken.
en eerlijkheidshalve voel ik me ook iets geruster als ik op werchter ben en er blijkt iets te zijn met het hart van mijn dochter dat ik dan snel ter plaatse kan zijn.

want de grote complicatie gebeurd tussen nu en pakweg een jaar of 8. 

ik weet het is loslaten, en dat doe ik ook want zie new york. maar het is toch iets dat ik wel rekening mee blijf houden
Reply
(09-12-2022, 11:29)Gunnar Wrote:
(09-12-2022, 11:21)Timothy\s Monster Wrote: Het begrip festival is voor veel mensen ook verwaterd, is mijn beleving. Het is steeds meer een uitje zonder al te grote verwachtingen, zolang er maar lol en plezier is. Ik kan daar eerlijk gezegd niks mee.

Goh volgens mij is dat al hoe mensen Woodstock beleefden. En het verschilt in essentie ook niet veel van hoe ik naar een LGW ga hoor. 

Dit topic lijkt af en toe iets te veel op een oude mannenkroeg waarin gemopperd wordt dat vroeger alles beter was Wink

Jij gaat toch niet naar LGW? puur en alleen om te 'feesten'? Je verwacht toch ook nieuwe dingen te ontdekken en/of voor jou bekende acts te checken?

Ik doelde vooral op het feestpubliek dat m.i. is toegenomen.
Reply
+ Christine and The Queens.
Reply
(09-12-2022, 11:29)Sphinx Wrote:
(09-12-2022, 08:26)Kreuz Wrote:
(08-12-2022, 19:15)hythloth Wrote:
(08-12-2022, 19:04)Kreuz Wrote:
(08-12-2022, 18:52)hythloth Wrote: Wit publiek kan nog steeds internationaal zijn.  Smile

Dat was niet het punt. Het festival is zo gericht naar de brede, welgestelde middenklasse dat je nauwelijks mensen met kleur treft op festivals.

Okee maar

1) hoeveel Belgische mensen van kleur liggen daar eigenlijk van wakker, en
2) dat staat los van Sphinx' punt dat mensen er lekker buitenlands en aandachtig zijn.

Geen idee. Er kunnen tal van redenen zijn waarom poc daar niet heen willen gaan - ondanks dat ze line-up misschien wel prima vinden. Genoeg verhalen in de recente geschiedenis waar sprake was van racisme, speelt ook mee natuurlijk.

Klopt, maar zoals je zelf aan heeft hoeven die twee niet met elkaar verbonden te zijn. De hoeveelheid boertige Britten overstemt zeker de hoeveelheid aandachtige Britten die ik heb ontmoet, tegen gekomen op Primavera bv. Waarom zou Werchter een uitzondering zijn.
Ik vind dat je je conclusies voornamelijk baseert op aannames zonder dat je het hoofdfestival van Werchter (recent) bezocht hebt. Een boutique is zowel qua sfeer (1 dag) als qua terrein (inderdaad de hele linkerkant mist) wezenlijk anders. Britten kom ik eerlijk gezegd op Werchter nauwelijks tot niet tegen en/of zijn me nog niet tot last geweest, itt bijvoorbeeld een BKS. Geen idee waarom, wellicht omdat er in de UK genoeg gelijksoortige majors zijn.

Ja, ik ben ook geen fan van LN, maar in tegenstelling tot Uplifts situatie heb ik nog niet eender welke grote act al gezien dus heb ik het er maar mee te doen. Ik ben nog wel steeds artiesten van mijn lijstje aan het afstrepen overigens en ben steeds meer liveshows/festivals daarop aan het uitkiezen. Wellicht praat ik over 5 a 10 jaar net zoals Uplift. Wink

Ik ben in 2019 nog geweest, recent genoeg voor u?
Reply
(09-12-2022, 17:45)Timothy\s Monster Wrote:
(09-12-2022, 11:29)Gunnar Wrote:
(09-12-2022, 11:21)Timothy\s Monster Wrote: Het begrip festival is voor veel mensen ook verwaterd, is mijn beleving. Het is steeds meer een uitje zonder al te grote verwachtingen, zolang er maar lol en plezier is. Ik kan daar eerlijk gezegd niks mee.

Goh volgens mij is dat al hoe mensen Woodstock beleefden. En het verschilt in essentie ook niet veel van hoe ik naar een LGW ga hoor. 

Dit topic lijkt af en toe iets te veel op een oude mannenkroeg waarin gemopperd wordt dat vroeger alles beter was Wink

Jij gaat toch niet naar LGW? puur en alleen om te 'feesten'? Je verwacht toch ook nieuwe dingen te ontdekken en/of voor jou bekende acts te checken?

Ik doelde vooral op het feestpubliek dat m.i. is toegenomen.

Uiteraard, ik ga naar elk festival met een reden; omdat ik daar bepaalde acts wil zien/ontdekken. Indien die zin heb ik wel verwachtingen, maar wil ik ook plezier hebben Wink

Dat ‘feestpubliek’ liep in 2005 ook al rond op bijv Lowlands, maar wel eens dat op dat specifieke festival er wel een verschuiving is geweest naar meerderheid feestpubliek. Maar dat begon al in 2009 naar mijn idee. Andere festivals heb ik niet lang genoeg achter elkaar bezocht om dat zo waar te nemen. Maar lijkt me ook haast inherent aan een festival waar 40-50k man op af komt.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)