Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De festivalclash
#1
Geïnspireerd door deze comment van Koen. Als doorgewinterde festivalgangers zijn we natuurlijk niet onbekend met het fenomeen 'clash': twee artiesten die je beide wel zou willen zien, spelen gelijktijdig. Soms pakt je keuze goed uit, en soms slecht. In dit topic kunnen we die clashes documenteren en kijken of we de juiste keuze hadden gemaakt.

Op Off Festival 2017 heb ik ooit het grootste stuk van een fenomenaal This Is Not This Heat geskipt om Swans te kijken. Ik had Swans al een paar keer gezien en ze waren deze keer niet zo goed, er waren veel geluidsproblemen en de band was zichtbaar gefrustreerd. Bovendien zat er een dronken gast te moshen en mensen om ver te beuken tijdens de instrumentale intro van het eerste nummer (The Knot). Een vriend van me had een oordopje vast zitten in zijn oor en moest naar de EHBO. U snapt het al, het droeg allemaal niet bij aan de sfeer.

Achteraf was het ook dom om Einstürzende Neubauten op de afgelopen editie Primavera te skippen voor Dreamcatcher, heb die band na PS22 helemaal ontdekt.
[+] 2 users say Thank You to thomas9790 for this post
Reply
#2
Maar gaat het over moeilijke clashes of oerdomme keuzes die je als 16-jarige maakt?
Reply
#3
(26-07-2022, 15:29)Uplift Wrote: Maar gaat het over moeilijke clashes of oerdomme keuzes die je als 16-jarige maakt?

Wat mij betreft is de tweede leuker. Om even mijn eigen comment terug te halen:

(26-07-2022, 14:56)Koen Wrote:
(26-07-2022, 11:57)jodocus Wrote:
(26-07-2022, 09:20)Stefan Wrote: Pulp op Dour met een paar honderd man #neverforget

Ik was een van die duizenden anderen. Ben er wel langs gelopen, als ik het blokkenschema bekijk vermoedelijk onderweg van Klaxons naar Deerhoof. Heel even staan kijken van een afstand, ik denk niet langer dan anderhalf nummer.

Dit is eigenlijk al een eigen topic waard, maar door je comment heb ik opgezocht wat ik op Dour 2009 wel (maar vooral niet) gezien heb.. Zo zie ik nu dat ik Drop The Lime ben gaan kijken in plaats van African Head Charge en Mercury Rev. Yikes.

Van Mercury Rev had ik in 2009 nog nooit gehoord, laat staan African Head Charge.
Reply
#4
(26-07-2022, 15:29)Uplift Wrote: Maar gaat het over moeilijke clashes of oerdomme keuzes die je als 16-jarige maakt?

Beide, zou ik zeggen. En natuurlijk ook over keuzes die achteraf gezien heel goed bleken uit te pakken.
Reply
#5
Diplo i.p.v. Beach House met hun Teen Dream tour!
[+] 4 users say Thank You to Loov for this post
Reply
#6
De kans om R.E.M. te zien, skippen in het voordeel van fucking Buscemi op Werchter 2003 vind ik heel geslaagd van mezelf.

Of KoRn in de plaats van Blackalicious een jaar eerder op Pukkelpop, al pakte die keuze goed uit want Korn was toen fucking vet.

Op Roskilde 2012 ging ik bijna naar Liturgy i.p.v. Mew, dus dat was ook een meevaller. Meestal heb ik altijd wel de betere keuzes gemaakt, vind ik zelf. Al kom ik wel vaker affiches uit de periode 2002-2006 tegen waarbij ik denk 'fuck me, stond dat daar ook?', zonder evenwel te weten wat voor clash er specifiek was.
Reply
#7
Telt Lloret de Mar een dag zuipen, ipv Queen in Barcelona 1985 ook?
[+] 4 users say Thank You to pudpong3 for this post
Reply
#8
(26-07-2022, 15:31)Koen Wrote:
(26-07-2022, 15:29)Uplift Wrote: Maar gaat het over moeilijke clashes of oerdomme keuzes die je als 16-jarige maakt?

Wat mij betreft is de tweede leuker. Om even mijn eigen comment terug te halen:

(26-07-2022, 14:56)Koen Wrote:
(26-07-2022, 11:57)jodocus Wrote:
(26-07-2022, 09:20)Stefan Wrote: Pulp op Dour met een paar honderd man #neverforget

Ik was een van die duizenden anderen. Ben er wel langs gelopen, als ik het blokkenschema bekijk vermoedelijk onderweg van Klaxons naar Deerhoof. Heel even staan kijken van een afstand, ik denk niet langer dan anderhalf nummer.

Dit is eigenlijk al een eigen topic waard, maar door je comment heb ik opgezocht wat ik op Dour 2009 wel (maar vooral niet) gezien heb.. Zo zie ik nu dat ik Drop The Lime ben gaan kijken in plaats van African Head Charge en Mercury Rev. Yikes.

Van Mercury Rev had ik in 2009 nog nooit gehoord, laat staan African Head Charge.

Ik denk dat de nu-metalband American Head Charge bedoeld wordt.
Reply
#9
Geen clash op een festival. Heb wel serieus overwogen om, vanwege Pink Floyd in originele bezetting, naar Live Aid in Londen te gaan. Had al kaartjes voor Bospop (o.a. met Maiden en Porcupine Tree) en had niemand die mee wilde naar Londen. Had toen ook aanzienlijk minder te besteden wat uiteindelijk de doorslag was om naar Bospop te gaan.
Spijt is een groot woord maar wel eeuwig zonde niet voor PF gekozen te hebben. Optreden was erg sterk, duurde langer dan verwacht en (achteraf gezien) de enige mogelijkheid in mijn leven PF in originele bezetting gezien te hebben.
[+] 1 user says Thank You to metal bouwie for this post
Reply
#10
(26-07-2022, 16:12)metal bouwie Wrote:
(26-07-2022, 15:31)Koen Wrote:
(26-07-2022, 15:29)Uplift Wrote: Maar gaat het over moeilijke clashes of oerdomme keuzes die je als 16-jarige maakt?

Wat mij betreft is de tweede leuker. Om even mijn eigen comment terug te halen:

(26-07-2022, 14:56)Koen Wrote:
(26-07-2022, 11:57)jodocus Wrote:
(26-07-2022, 09:20)Stefan Wrote: Pulp op Dour met een paar honderd man #neverforget

Ik was een van die duizenden anderen. Ben er wel langs gelopen, als ik het blokkenschema bekijk vermoedelijk onderweg van Klaxons naar Deerhoof. Heel even staan kijken van een afstand, ik denk niet langer dan anderhalf nummer.

Dit is eigenlijk al een eigen topic waard, maar door je comment heb ik opgezocht wat ik op Dour 2009 wel (maar vooral niet) gezien heb.. Zo zie ik nu dat ik Drop The Lime ben gaan kijken in plaats van African Head Charge en Mercury Rev. Yikes.

Van Mercury Rev had ik in 2009 nog nooit gehoord, laat staan African Head Charge.

Ik denk dat de nu-metalband American Head Charge bedoeld wordt.

Waarom zou je dat denken? https://www.dourfestival.eu/nl/artist/de...ad-Charge/
Reply
#11
Pinkpop 1998: staan wachten op K's Choice, NOFX, en de nogal tegenvallende Smashing Pumpkins op Zuid i.p.v. kijken naar Tori Amos, Faithless (beelden van die show kwamen later in de clip van God is a DJ) en Garbage op Noord (toen nog een grote tent). Diezelfde dag 16 Horsepower geskipt in de kleinere tent.

Pinkpop 1999: Lauryn Hill op Noord gemist, tussen Skunk Anansie en Alanis Morissette.

Pinkpop 2000: 16 Horsepower als Noord-afsluiter gemist.

Lowlands 2001/2002: Interpol en Kings of Leon gemist.

En zo heeft iedereen zijn beginnersfouten in de eerste festivaljaren.
[+] 1 user says Thank You to Maynard-J for this post
Reply
#12
Pinkpop 2001: Limp Bizkit op mainstage helemaal afkijken in plaats van op tijd naar Tool gaan in de tent (had uberhaupt nog nooit van Tool gehoord)
[+] 1 user says Thank You to QRoy for this post
Reply
#13
(26-07-2022, 16:38)Koen Wrote:
(26-07-2022, 16:12)metal bouwie Wrote:
(26-07-2022, 15:31)Koen Wrote:
(26-07-2022, 15:29)Uplift Wrote: Maar gaat het over moeilijke clashes of oerdomme keuzes die je als 16-jarige maakt?

Wat mij betreft is de tweede leuker. Om even mijn eigen comment terug te halen:

(26-07-2022, 14:56)Koen Wrote:
(26-07-2022, 11:57)jodocus Wrote: Ik was een van die duizenden anderen. Ben er wel langs gelopen, als ik het blokkenschema bekijk vermoedelijk onderweg van Klaxons naar Deerhoof. Heel even staan kijken van een afstand, ik denk niet langer dan anderhalf nummer.

Dit is eigenlijk al een eigen topic waard, maar door je comment heb ik opgezocht wat ik op Dour 2009 wel (maar vooral niet) gezien heb.. Zo zie ik nu dat ik Drop The Lime ben gaan kijken in plaats van African Head Charge en Mercury Rev. Yikes.

Van Mercury Rev had ik in 2009 nog nooit gehoord, laat staan African Head Charge.

Ik denk dat de nu-metalband American Head Charge bedoeld wordt.

Waarom zou je dat denken? https://www.dourfestival.eu/nl/artist/de...ad-Charge/

Had nog nooit van de 'African' variant gehoord en zoals blijkt ook de moeite niet genomen het op te zoeken. ;-)
Reply
#14
(26-07-2022, 15:48)Uplift Wrote: Al kom ik wel vaker affiches uit de periode 2002-2006 tegen waarbij ik denk 'fuck me, stond dat daar ook?', zonder evenwel te weten wat voor clash er specifiek was.

Hehe, ik kijk nu terug naar het schema van Osheaga 2010 waar bleek dat Beach House tegenover Pavement speelde (!!!). In ieder geval één van die twee toen wel gezien (tijdens het eten, maar beter dan niet).

Betreft kutte acties: op Lowlands 2009 verliet ik een moddervette Grace Jones show vroegtijdig voor Arctic Monkeys die mid waren. Gedeeltelijk omdat de groep daarheen ging die mij later een rit naar huis gaven, maar had terugkijkend gewoon moeten blijven.

Verder schreef ik al eens eerder over de allergrootste fout. Op die LL editie ging ik wel alleen naar Damien Rice terwijl de rest Mika deed. Die beslissing pakte goed uit, mede omdat mijn groep na twee nummers al vertrokken bij Mika omdat het geluid naar verluidt te schel stond.

Op Primavera 2019 had ik Nitzer Ebb grotendeels geskipped voor FKA twigs, waar ik daarna spijt van had. Ook omdat ik haar uiteindelijk later dat jaar elders en in veel betere omstandigheden zag. Toen ook nog een mooie Auditoria set van Julia Holter overslagen voor Beak> op Binance Stage, wat prima was maar niet geweldig. Tim Hecker skippen in Auditoria was ook jammer, al kreeg ik daar wel een mooie plek bij Rosalia voor terug.

Primavera 2022 had ook een hoop kutte clashes, maar met oog op mijn toenmalige uithoudingsvermogen heb ik niet echt spijt van dingen.

Beste clashbeslissing ooit: The National skippen op Panorama 2016 om eerste rij te staan bij Sufjan, wat in mijn toplijst allertijden eindigde.
Reply
#15
In slaap vallen bij radiohead op pinkpop 2001 omdat toenmalige vriendin dat wilde zien en niet met vriend mee naar tool.
Reply
#16
Naar huis gaan terwijl Arcade Fire hun legendarische Pinkpop set afwerkte.
Reply
#17
Leuk topic! Ik moet zeggen dat ik het voor mij wel enigszins mee vind vallen.

Bij John Mayer op Pinkpop voor de Stones achter de voorvakken tegen de barrier staan, om daarna naar Bastille te gaan op het Noordpodium. Na 5 minuten geconcludeerd dat het kut was... toen stonden we helemaal achteraan bij de Stones.

In 2015 voor Pukkelpop kiezen in plaats van de passage van Kendrick Lamar op Lowlands. Dat was de TPAB-tour, en waarschijnlijk m'n enige kans om veel nummers van dat album live te horen.
Op diezelfde Pukkelpop naar The War On Drugs in plaats van Dillinger Escape Plan.
Op diezelfde Pukkelpop 5 nachten in een beschimmelde tent slapen omdat het volgens een vriend toch niks uitmaakt, enorm ziek geworden de laatste dag uiteraard.

Op de zaterdag van Rewire 2016 voor Anna Meredith, Animal Collective en Battles kiezen terwijl ik oa ook voor Babyfather en Roly Porter kon kiezen, vooral die eerste doet nu erg veel pijn.

Op LGW?17 gelukkig wél de goede keuze gemaakt om naar Mount Eerie te gaan, maar vervolgens de verkeerde keuze gemaakt om daarna niet gewoon naar huis te gaan. Ik was een totaal wrak. Heb nog een rampzalig slechte Prurient set helemaal af staan kijken, in een mentale toestand waar ik dacht dat het wel aan mij moest liggen dat het slecht was. Als ik dan was gebleven had ik op z'n minst voor GAS moeten kiezen.

Nick Cave in de Ziggo Dome in 2017 laten schieten om met een vriend mee te gaan naar een heel gezapig Slowdive, met heel slecht geluid, in Paradiso

O en überhaupt Sufjan Stevens in Carré overslaan, dat is wel een oerstomme.
[+] 1 user says Thank You to Locor for this post
Reply
#18
(26-07-2022, 16:55)QRoy Wrote: Pinkpop 2001: Limp Bizkit op mainstage helemaal afkijken in plaats van op tijd naar Tool gaan in de tent (had uberhaupt nog nooit van Tool gehoord)

Hahaha, die fout maakte ik alvast niet meer. Tool + Radiohead was de beste dubbelklapper ooit.
Reply
#19
(26-07-2022, 19:14)Maynard-J Wrote:
(26-07-2022, 16:55)QRoy Wrote: Pinkpop 2001: Limp Bizkit op mainstage helemaal afkijken in plaats van op tijd naar Tool gaan in de tent (had uberhaupt nog nooit van Tool gehoord)

Hahaha, die fout maakte ik alvast niet meer. Tool + Radiohead was de beste dubbelklapper ooit.

Helemaal mee eens. Voor beide bands geldt dat ik ze daarna nooit meer beter heb gezien.

OT: David Bowie op Werchter in 1996 missen, omdat ik vanwege de regen liever nog even in mijn tent wilde blijven. Jaar later gelukkig alsnog op Werchter gezien, maar daardoor Daft Punk moeten skippen.
Reply
#20
Mijn grootste fout is wel dat ik op LGW MayDay 2014 na The War On Drugs Tivoli heb verlaten en dus Neutral Milk Hotel niet heb gezien.

Destijds kende ik In the aeroplane over the sea niet en na vluchtig luisteren vooraf leek het me ook niet echt bijzonder. Heb het album sindsdien ook nooit nog eens geluisterd omdat ik geen zin heb om de conclusie te trekken dat ik inderdaad een achterlijke keuze heb gemaakt.
Reply
#21
Pukkelpop 2014, m'n eerste festival en m'n grootste jeugdzonde. Nul muzieksmaak, nul kennis. Een lijstje;

- The Strypes voor Young Fathers
- Die Antwoord voor Forest Swords
- Clean Bandit voor Deafheaven
- Camo & Crooked voor Janelle Monae
- Klangkarussell voor OutKast
- Modeselektor voor Atomic Bomb!
- Editors voor Flume
- The Van Jets voor Actress
- Ed Sheeran voor Neneh Cherry
- Modestep voor Royksopp & Robyn
- Sigma voor Portishead
- Dirtyphonics voor Darkside
- Mat Zo voor FKA Twigs

Veel boiler room en mainstage gezien toen, de rest? Nauwelijks. Urgh.
Reply
#22
Fuck ik lees veel pijnlijke dingen. Misschien laat mijn geheugen me in de steek, maar veel erger dan Sonic Youth die Daydream Nation integraal speelt halverwege verlaten voor een ondermaats Tool kan ik niet bedenken.
Reply
#23
Een trui ophalen in mijn tent en in slaap vallen vs Aphex Twin (Dour 2009)
[+] 2 users say Thank You to Stefan for this post
Reply
#24
Ik was op Lowlands 2013 een van die personen die niet bij Nick Cave en Nine Inch Nails stond maar bij Disclosure en die kutshow van The Knife. #confessions
Reply
#25
(26-07-2022, 21:05)Stefan Wrote: Een trui ophalen in mijn tent en in slaap vallen vs Aphex Twin (Dour 2009)

Exact dat had ik tijdens Huerco S. op mijn eerste Meakusma. Ook wel omdat ik retestoned was en het geluid van regen op de tent zo relaxerend is.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)