12-06-2023, 13:43
(12-06-2023, 10:33)Stefan Wrote: Toch gewoon Frank Ocean op BKS!
Hij is gisteren gespot op het terrein https://twitter.com/timopisart/status/16...3719320576
Best Kept Secret 2023
|
12-06-2023, 13:43
(12-06-2023, 10:33)Stefan Wrote: Toch gewoon Frank Ocean op BKS! Hij is gisteren gespot op het terrein https://twitter.com/timopisart/status/16...3719320576
12-06-2023, 13:46
(12-06-2023, 12:50)Stefan Wrote:(12-06-2023, 12:11)Gunnar Wrote:(12-06-2023, 11:56)Wailer Wrote: En woensdag tickets 2024 in de verkoop... Tegen gereduceerd tarief. Geloof ik best, inclusief bijbehorende line up. BKS is nauwelijks meer te onderscheiden van die twee festivals, zal wel de enige manier zijn om te overleven.
12-06-2023, 13:46
(12-06-2023, 13:43)BigBird Wrote:(12-06-2023, 10:33)Stefan Wrote: Toch gewoon Frank Ocean op BKS! I know daarom zei ik het ook. Hij schijnt in Amsterdam te wonen las ik net.
@Gunnar: lol nee
12-06-2023, 13:49
De top 25 van 3voor12 lijkt me dit keer bovengemiddeld geloofwaardig:
https://3voor12.vpro.nl/artikelen/overzi...-2023.html
Naar mijn mening is BKS heus geen Primavera en ook geen Haldern; hoogstens een zoveelste in het rijtje van Nederlandse majors waar het draait rond sfeer en gezelligheid en waar het toevallig af en toe toch over muziek mag gaan. Maar dat baseer ik op 2017, wat kennelijk ''''de uitzondering'''' was. Geloof ik niets van natuurlijk.
(sorry voor de negativiteit)
12-06-2023, 14:00
Het is ook geen diskwalificatie, gewoon een reëel beeld. Je gaat in NL geen ‘Primavera’ van de grond krijgen als in hetzelfde weekend het echte werk in Madrid of Porto staat. In die zin was Westerik gewoon eerlijk in dat interview; het is markt, markt, markt.
12-06-2023, 14:11
(12-06-2023, 10:17)JorisR Wrote: Kurt Vile verzoop er en Oumou Sangaré had aanvankelijk wel heel weinig publiek voor haar neus, gênant bijna. Mwa, vond Oumou Sangaré anders wel een overwinning hoor. Net omdat er in het begin zo weinig volk stond. Geweldig om te zien hoe ze haar publiek zowat vertienvoudigd heeft met haar muziek. Die was door zijn aanstekelijkheid ook echt gemaakt voor dat strand en dat weer. En geen ziel voor die One die niét danste. Kreeg kippenvel van dit hoogtepuntje. Ben dus blij dat ze hier stond en niet in die zuurstofontnemende Two. Aan de One vond ik het door die wind vanaf het meer ook vaak het best te doen. Hoop dat ze in de toekomst vaker zulke boekingen op die plek neerzetten. Tinariwen werkte er trouwens ook erg goed.
12-06-2023, 14:54
Zo, ik ben weer thuis en ga even de tijd (nu het af is: veel tijd, benieuwd wie hier zin in heeft, maarja
![]() Eerst over 'De Staat' (ha!) van het festival. Tot een week geleden iemand van Festileaks aangaf van bronnen binnen de organisatie te hebben gehoord dat de kaartverkoop wel degelijk goed liep, hadden we (ik ook) dit festival al bijna levend begraven. Nergens voor nodig, zo bleek. Mij leek het drukker dan ooit en in zekere zin leek men het er ook meer naar zijn zin te hebben dan ooit. Dat komt allereerst omdat de basis gewoon goed is. Het terrein is mooi en was dit jaar ook goed ingedeeld. Het was overal gezellig druk, maar bijna nooit ergens te druk. Toiletten, eettentjes, looproutes, de bars, de podia zelf.. Zeker als je een beetje rekening houdt met de piekmomenten op bepaalde plekken, hoef je nooit lang te wachten. Alles loopt soepel en dat draagt bij aan een goede sfeer. Complimenten voor de organisatie hiervoor hoor. De sfeer, zeker richting de avond, was naar mijn idee ook wat meer 'uitgelaten' dan ooit. Ik heb al een paar mensen zien schrijven dat het wat aan Lowlands deed denken. Mij ook, maar dan wel het Lowlands van een jaar of 15 geleden. Veel kleine plekjes met spontane feestjes, en na het laatste optreden van het weekend in The Secret (van Pongo) bleef een deel van het publiek nog minstens een halfuur zelf een feestje maken, door samen te zingen, springen, drummen. Misschien niet waarvoor Graz naar festivals gaat, maar wel gewoon ontzettend leuk... Zo lang het maar niet ten koste gaat van de beleving bij de concerten. En op dit moment is dat gelukkig (nog?) helemaal niet zo. Rammend volle, mega enthousiaste tenten bij dingen als Alvvays en Nation Of Language op een snikhete derde festivaldag. Een minutenlange ovatie na een stuk van een minuut of 10 (Turbines, Pigs) van Black Country, New Road. Er zijn gelukkig nog genoeg festivalgangers die met het blokkenschema in de hand voor de acts komen, die ze ook kennen, en waarderen. Natuurlijk geldt dat niet voor heel het publiek en geldt dat niet op alle momenten, maar wat mij betreft krijgt het publiek van 2023 een mooi rapportcijfer. Het publiek van 2022 was op dit vlak misschien wel nog wat beter, maar als mijn inschatting klopt ook een stuk ouder (effect van Nick Cave?) en een tikkie saaier. De Staat van het festival is dus gewoon goed, maar ik vind het nog wel spannend waar het de komende jaren heen gaat. Dít BKS, met ook een The Floor waar het de hele week goed vertoeven was (ook voor mij, maar zeker voor wie gewoon wil dansen), kan ik beter verkopen aan mijn vrienden die minder met muziek hebben dan het BKS van de eerste edities. Dat zal voor meer mensen gelden, en zeker ook voor de organisatie. Het is dan wel hopen dat de balans feest/chill/maar vooral komen voor goede, ook de net wat moeilijkere optredens zo blijft als nu, en dat dat derde maar belangrijkste punt niet telkens een beetje minder wordt tot je bent waar een Down The Rabbit Hole al tijden (misschien wel gewoon sinds het begin) is. Daar maakte ik me vooraf wel wat zorgen om, met name vanwege de zwakke namen bovenin. De zes belangrijkste plekken op ONE vielen vooraf erg tegen. Hoe was de realiteit? Mwoah, dit was ook in de realiteit niet al te best. The 1975 vond ik echt afgrijselijk. Hiervan begreep ik zelf echt niet wat het op een festival als BKS te zoeken heeft. Vanaf de tweede helft van het strand (waar ik de meeste stukjes van de grotere namen heb gezien, vaak tijdens een (eet)pauze) leek dit ook het slechts bezochte optreden van een (sub)headliner dat ik op BKS heb gezien. The Chemical Brothers vond ik wél erg lekker en gewoon goed werken, vooral ook dankzij de vette visuals. Goldband dan, tsja. Met het verstand op 0 vind ik ze best leuk om te horen, maar het lijken me wel echt ontzettende douchebags van gasten. 'Waarom is coke zo duur...'. Nogal triest. Maar, wat ik niet had verwacht: het werkte gewoon wel best goed, en zo lang 1 zo'n show op ONE de rest van het festival niet verziekt (wat het in mijn ogen ook totaal niet deed), dan heb ik er eigenlijk geen moeite mee. Mocht volgend jaar op die plek De Jeugd van Tegenwoordig of The Opposites staan: prima. Joost? Graag zelfs! (Daar zit ook wel een stuk meer diepgang in, verstopt onder de onzin). Het was in ieder geval een stuk leuker dan Two Door Cinema Club daarvoor, die vast lijken te zitten in een gouden kooi: ruim 10 jaar geleden een leuke indiepop-plaat gemaakt, daarna niks fatsoenlijks meer gedaan, maar wel nog steeds uitgenodigd worden om die liedjes die al ver over de houdbaarheidsdatum zitten te komen spelen. Dus dat doe je dan maar, met zichtbare onverschilligheid, want what else? Oscar & The Wolf vond ik van wat ik ervan zag minder slecht dan gedacht, maar zéker op een line-up met ook al The 1975 toch wel over het randje. Wanner gaat hij voor België het Songfestival winnen? Christine viel me in 2019 reuze mee als headliner en dat laatste album vond ik ook wel aardig. Ook deze show maar half meegemaakt, maar wat ik zag en hoorde leek me best in orde. Op zich niks mis mee als een act zich blijft ontwikkelen, zeker niet als niet de gemakkelijkste afslag wordt genomen. Aphex Twin zag ik alleen het laatste halfuur van en dat vond ik best wel vet. Het was nog drukker dan verwacht bij de ONE en achteraf hoorde ik meerdere mensen zeggen hoe vreemd ze het vonden en hoe vet dat was. Bij het uitkomen van het programma liet Maurits al vallen dat dit blokje (sub)headliners plan F was. Het is ook wel even wat anders dan Stokes-Cave-Fontaines-King Gizzard-Alt-J, wat veel meer in het straatje ligt van het BKS 'zoals we het kennen'. Dat blokje vond ik zelf ook wel een stuk sterker, zeker met Cave. Maar een mix zoals dit jaar was ook weer niet zo slecht als ik vreesde. Het hier Blur gestaan ipv Oscar (of Chem Bros), dan was het ook alweer een ander verhaal geweest. Zeer benieuwd waar ze volgend jaar mee gaan komen! Maar de reden dat ik uiteindelijk ging, was niet de ONE (waar ook nog Tinariwen en Kurt Vile perfecte soundtracks waren voor pootjebaden in de middagzon, maar ook daar kom ik uiteindelijk niet voor). Ik kwam voor de sterke undercard en hoopte op een rustig tempo een boel prima en een paar echt goede optredens te zien. Dit pakte nog beter uit dan verwacht. Het werden een hoop echt goede optredens en één show van de absolute buitencategorie. De buitencategorie Young Fathers - Cave, Low, Wilco, Radiohead, Sigur Ros.. ik heb de vorige edities al een hoop waanzinnige shows gezien op Best Kept Secret. Young Fathers plaatst zich daarbij en in zekere zin misschien zelfs nog daarboven, de tijd moet nog leren hoe het verder bezinkt. Maar wat Young Fathers bij mij teweegbracht gaat wat verder dan alleen de muziek op een prachtige manier brengen (voor Cave gold dat eigenlijk ook wel, maar op een andere manier). Sterker nog: puur de muziek vind ik wel wat minder dan eerder genoemde namen, ook live. Maar Young Fathers vond ik veel meer dan muziek. Ik zou het eerder performance art noemen, zoals Slauson Maolone 1 (waar ik dan wel wat minder mee kon), Kae Tempest en Shortparis. Kae Tempest (op Into The Great Wide Open) en Shortparis (op Le Guess Who?) staan dan ook om een vergelijkbare reden enorm hoog op mijn lijst beste concertervaringen ooit. Kae Tempest kwam het meest welvarende, zorgeloze publiek van ITGWO een spiegel voorhouden: alles gaat naar de klote en all you think about is new shoes. Shortparis kroop in Db's in de krochten van het meest internationaal georiënteerde festival dat ik ken en kwam daar tussen alle verbinding heel dreigend over. Jongens, Rusland is er ook nog. In beide gevallen balanceerde ik tussen feest, vrees en bewondering. Young Fathers kreeg dit bij mij ook voor elkaar. Vanaf de eerste seconde gooien ze een bak energie over je heen, vol mimiek, muzikaliteit, beweging, aantrekking, dreiging.. het is alles tegelijk en je weet niet wat je ermee moet. Maar het ís er, ontegenzeggelijk. Laatst zag ik in de Schouwburg een show van de Belg Dries Verhoeven in samenwerking met een collectief uit Nigeria, dat op vergelijkbare wijze kwam zeggen: wij zijn Afrika, we komen eraan. Maakt dat je bang, of feest je met ons mee? Die spanning hing bij mij in ieder geval ook het hele optreden in de lucht, maar eindigde wel in een enorm feest. De laatste 10 minuten werd er door mij en iedereen om mij heen (halverwege de Two) extatisch gedanst en toen het klaar was keken we elkaar aan: wat was dit vet! Ja, dat was het, maar het heeft bij mij althans ook wat luikjes geopend waar ik voorlopig nog wel even zoet mee ben. Wellicht haal ik veel meer interpretaties hieruit dan bedoeld en dan nodig, maar dat is wat goede kunst doet, toch? (Heel) goede optredens, het vermelden waard Op chronologische volgorde: Silvana Estrada: prachtige stem, sympathieke vrouw, leuke en diverse liedjes. Erg fijne opener. Charlotte Adigery & Bolis Pupul: ik snap wel dat ieder festival deze act wil hebben. Ontzettend dansbaar, aanstekelijk, toch best origineel ook en met boeiende teksten. Kevin Morby: alweer een jaar of 10 een aantal keer geluisterd en ook wel minstens een keer gezien, maar toen uit oog en oor verloren. Maar wow, wat is deze act volwassen geworden zeg. Zeer sterke liedjes, heel krachtig uitgevoerd. Het is hooguit iets te veel binnen de lijntjes, maarja, daar binnen wordt alles wel echt goed ingekleurd. Black Country, New Road - nog niet heel consistent, maar wat een bak potentie zeg. Vooral de tweede helft vond ik erg goed, met zoals verwacht Turbines, Pigs als absoluut hoogtepunt. Lankum - Ook live erg goed, maar ook wel een optreden waarna ik hoop ze nog eens in een nog wat betere setting te zien. Grote Zaal tijdens Le Guess Who? zou perfect zijn. Dan ook met een wat langer slot, want nu was er maar tijd voor 4 liedjes die allemaal dezelfde opbouw hebben: eerst een stuk folk, dan een lange, instrumentale outro (het recept dat BCNR daarvoor ook al net iets te rijkelijk serveerde). Crack Cloud - black midi werd genoemd, maar ik vind Crack Cloud eigenlijk een stuk beter, omdat de opbouw van de liedjes voor mij een stuk natuurlijker overkomt. Ze speelden in een heerlijk tempo, ik vond het enorm goed. Japanese Breakfast - nadat ik vorig jaar toch vooral weer veel naar de nieuwe platen van Wilco, Spoon, Death Cab en Belle & Sebastian luisterde, is het fijn om weer een nieuwe indiedarling te hebben. Geen spectaculaire show, maar wel zuiver, zoet en vol. Ergens wel jammer dat het beste liedje (Paprika) al gelijk als eerste werd gespeeld. Nation Of Language - alleen de tweede helft van kunnen zien en dat van helemaal achterin, maar wat ik al schreef: het zou me totaal niet verbazen als deze act over vijf jaar headliner is. Dit publiek zat in ieder geval volledig in de zak en vooral de frontman deed daar ook goed zijn best voor, met zuivere zang en veel energieke dansjes. Across That Fine Line blijkt een anthem van proporties. Alvvays - zeer sterke indieliedjes, ook live. Met een traantje van geluk bij Archie, Marry Me vanwege zeer goede herinneringen aan mijn bruiloft destijds (waar dit liedje live werd gespeeld door vrienden). The Comet Is Coming - naast Charlotte Adigery die andere feestact die de komende jaren door alle festivals gewild zal zijn. Rammend strak, één groot feest (nadat ik onlangs op een andere bruiloft dacht: dj's en saxofonisten samen, nooit meer doen). Verder nog gezien (en in de meeste gevallen ook best wel van genoten): Gretel Hänlyn - gewoon een prima optreden. Unknown Mortal Orchestra - wel lekkere muziek, maar het was ook een tikkie saai. Caroline Polachek - erg tof dat ze toch gewoon kwam, maar ik zat daardoor al wel met een gevoel de mindere versie van de show te gaan zien. Ik vind haar plaat best wel leuk en de show zag er prima uit, maar ook met goede stem vind ik het lastig te zien waarom dit voor veel anderen zo briljant is. De Staat (Yellow) - mijn eerste keer De Staat pas, en ja, dit is gewoon echt een goede liveband. Het raakt me allen niet echt. Gaye Su Akyol - met nog een paar wat sterkere nummers erbij is dit een heel leuke festivalact. Big Joanie - voor mij live iets te rammelend. Sarah Neutkens x Kamareta Zuid - ik ben absoluut geen kenner van het genre en vind het leuk als een festival dan zoiets boekt voor in de ochtend. Dit vond ik best mooi, maar met iets te veel stukjes 'gepingel' en relatief iets te weinig uitbarstingen van het orkest. Sorry - wat matig in de podiumpresentatie waardoor veel wat bleef hangen op het podium, maar zeker in de tweede helft ook wel een aantal erg sterke momenten. The Mars Volta - 'objectief' (voor zover dat kan) duidelijk een zeer sterk optreden. Ik kende de band tot een paar maanden terug nog alleen van naam en op dit tijdstip van het festival lukte het me helaas niet meer om me echt open te stellen voor iets nieuws. Dat, en ik moest bij die mannen iets te veel denken aan de maatjes van Tony Soprano die uit 'vriendendienst' ook mochten optreden, sorry. Pongo - een aardig feestje om mee af te sluiten.
12-06-2023, 15:03
12-06-2023, 15:23
(12-06-2023, 15:03)greenlander Wrote:(12-06-2023, 14:54)matthijs603 Wrote: Zo, ik ben weer thuis en ga even de tijd (nu het af is: veel tijd, benieuwd wie hier zin in heeft, maarja Jep hier ook! En zeker jouw verslagen matthijs, omdat ze vaak net een wat andere blik bieden ten opzichte van andere verslagen hier. (12-06-2023, 14:54)matthijs603 Wrote: Oscar & The Wolf vond ik van wat ik ervan zag minder slecht dan gedacht, maar zéker op een line-up met ook al The 1975 toch wel over het randje. Wanner gaat hij voor België het Songfestival winnen?is begonnen met eurosong for kids de max als ik met niet vergis ![]() top verslag matthijs, vele malen beter dan wat ik hier neerpen hoor
12-06-2023, 16:01
Echt blij om te horen dat deze BKS edite geslaagd is en dat er genoeg bodem is voor nog meer edities. Ik gun het ze van harte en is mijn persoonlijke favoriete grote festival van NL. Hopelijk kan ik er volgend jaar wel bij zijn.
12-06-2023, 16:38
Net thuis, hier alvast m'n bijdrage over Aphex Twin' show.
![]() Ik kom hopelijk nog wel toe aan een algemeen verslagje.
12-06-2023, 16:45
(11-06-2023, 08:40)BigBird Wrote:Ik zit sommige commentaren hier ook met verbazing te lezen. BKS gekaapt door feestpubliek, Lowlands-light, feestpodia. Wat je zegt, de focus is meer op muziek komen liggen en dat is ook precies wat mij verteld is waar BKS naartoe wil (ja, ik was die bron/dude op Festileaks die wist dat BKS meer kaarten had verkocht dan dit jaar. ).(11-06-2023, 03:44)ahha Wrote: Het is echt de net niet editie voor mij, ja sommige dingen laten schieten ivm hitte maar dan nog. Als interpol (overigens met een fantastisch setlist aan oude nummers dus je hoort me niet klagen maar) je festivaldag moet redden dan schiet het niet op. PPC ook heel nice maar dan houdt het wel op, die maliwaanse band pakte goed uit, dat mag gezegd worden. Ik maak me geen zorgen over de ingeslagen weg. De keuze om De Staat drie dagen in drie podia te geven, vind ik een voorbeeld van waar BKS naartoe wil, meer creëren aldaar (dat was in ieder geval het gevoel dat ik overhield aan dat gesprek met die persoon bij BKS). Zoals diegene ook echt uitkeek naar Artist in Residence. Volgens mij kunnen ze de keuze voor muziek centraler zetten uitbouwen ook als je ziet dat op hoogtepunt zaterdagnacht The Secret vol staat voor PPC en volledig uit zijn dak gaat. En dat geklaag over kletsend publiek wat in Nederland zoveel erger zou zijn dan in het buitenland... Dat verhaal begint me toch een baard te krijgen. We weten nu wel dat jullie betere muziekliefhebbers zijn dan wij. Verzin iets nieuws.
12-06-2023, 16:46
(11-06-2023, 09:36)dave Wrote:Oké, hoeveel procent dagkaarten zijn er verkocht, denk je?(10-06-2023, 23:48)eloelo Wrote: BKS is gekaapt door feestpubliek lijkt het. Een goede plek is belangrijker dan ooit. Iets wat ik op twitter ook veel terugzie...Dat is sterk overdreven maar de sfeer is wel uitbundiger dan vorige jaren. Benieuwd of dat louter komt door Goldband dagjesmensen.
12-06-2023, 16:47
Ok hierbij mijn verslag.
Vrijdag We zijn dagelijks op en neer gereden, gezien ik niet ver van het festival vandaan woon. Had me nog niet voorbereid hoe het terrein er uit zien, maar ik zag niet heel veel veranderen. Bij binnenkomst die vreselijke botsauto waar ze hipster kleding verkopen, mag weg van mij. Ook viel me gelijk op dat de Casbah nog steeds te klein was, en dat er minder bankjes rond de Casbah en The Secret waren. Zeker met dit weer jammer. Maar goed, af getrapt met Hermanos Guttierez. Sound paste wel goed bij de temperatuur, maar het kon het publiek niet echt boeien volgens mij. Werd veel doorheen gepraat en het was nog te vroeg om lekker bij weg te dromen . Daarna blijven wachten op Personal Trainer die eveneens in de Two stond. Hoewel ik de inzet van de band wel kon waarderen, zijn hun nummers gewoon niet echt iets voor mij. Ik hoorde wel enige vorm van kwaliteit, maar de liedjes vond ik gewoon niet leuk. Toen doorgelopen naar Joey Valence & Brae in The Secret. We waren ruim op tijd, dus de DJ van deze heren was het publiek aan het vermaken. Ik kon zijn enthousiasme wel waarderen ondanks de platte muziek die hij draaide. Nou de set van Joey Valence & Brae was exact wat ik verwacht had. Jonge gasten die het gewoon naar hun zin hebben gewoon toffe tracks maken. Publiek ging er ook goed op, erg leuk optreden. Daarna was het de beurt aan The Voidz. Ik vond het best een toffe set. Ik kan Casablancas wel waarderen, en dat hij als een verwaande idioot dan ook nog eens het publiek gaat uitschelden, ik vond het wel een beetje rock & roll ipv de zoveelste thank you, we love you etc. Ik kon er stiekem wel om lachen. Leuk om eens live gezien te hebben. Unknown Mortal Orchestra. De hitte was best wel toegeslagen, dus we stonden een beetje buiten de tent mee te kijken. Niet de beste plekken, maar we konden duidelijk meekrijgen wat er gebeurde. Ik vond het niet slecht maar het was allemaal iets wat eentonige waardoor het helaas uitdraaide op een saaie set. Dan The 1975 op de One. Was wel benieuwd waar de band nu anno 2023 zou staan, gezien ze op best wat plekken al mogen headlinen. Sommige nummers vind ik wel OK-ish wegluisteren, maar al bij al werd het mij toch echt te poppy. Dus zijn we lekker wat gaan eten halverwege de set. En weer de TWO in voor Caroline Polacheck. Ja je hoort wel dat de nummers goed in elkaar zitten, maar het was ook heel duidelijk te horen dat ze niet goed bij stem was. Ok was de set te kort waardoor ik het niet echt extreem goed vond ofzo. Maar wel begrijpelijk ondanks haar omstandigheden, dus kan ze daar niet op afrekenen ofzo. Nu was het tijd voor de eerste headliner van de 3, The Chemical Brothers. Je weet wat van te voren wat je kan verwachten en wat ze doen. En dat deden ze ook. Voor mij een leuk begin maar met een enorm saai middelstuk, om wel weer goed af te sluiten. Het was ok, maar alles behalve legendarisch, en in mijn optiek ook geen toegevoegde waarde voor BKS. De vrijdag afgesloten met De Staat in de TWO. Eigenlijk het beetje hetzelfde geld als voor de Chemical Brothers. De band is ok, maar been there, done that. Zaterdag: Enorm mooie opener gehad van Kevin Morby, de hitte en de brakheid van zo'n vroege optreden deed het nu wel goed. Genoten van deze show. Daarna weer blijven hangen voor Gaye Su Akyol. Ook best een prima optreden maar tot enorm grote hoogtes kwam het niet wat mij betreft. Daarna opnieuw even gewacht tot Black Country New Road de TWO ging bespelen. Om heerlijk te zijn vond ik dit een tegenvallende set, het was gewoon saai en de hitte sloeg aardig in bij mij op dat moment. Jammer dat het wegvallen van Isaac toch wel te merken is. Daarna zijn we naar de One sahara gegaan om Tinariwen te bekijken. Stond echt op het ideale moment op dat podium waardoor de set echt de juiste vibe had. Was erg leuk, maar weet niet hoe dit had uitgepakt met bewolkt weer of een regendruppel. Daarna door gegaan naar Lankum in The Secret. Leuke en unieke eigen sound, soms moest je wel even je aandacht bijhouden want ze maken het je niet makkelijk. Maar ruime voldoende. Toen nog even het einde van Hammok mee gemaakt iets buiten de Casbah. Ik was er te kort voor een goede mening, maar het einde klonk enorm tof. Hier werd eindelijk even goed gebeukt. Toen helaas een verkeerde keuze gemaakt om Alex G boven Young Fathers te plaatsen. Ik vind hem op plaat best leuk klinken, maar live kwam het allemaal saai en emotieloos over. Maakte helaas niet mijn verwachtingen waar. Daarna even Terzij De Horde bij de Casbah aangehoord, maar op dat moment niet de puf om de Casbah daadwerkelijk in te gaan. Dus zijn weer wat gaan eten en op een afstandje... ja echt waar een stukje Goldband gekeken. Wat een platte muziek is me dat zeg, enorm jammer dat ze zoiets boeken. Ook veel Goldband fans leken er te zijn die dag, die heel veel sfeer verpeste de zaterdag. En dan krijg je nog fucking Maan op het podium... tsja. Interpol is een van mijn favoriete bands. en ik vond de setlist heerlijk. Alleen was de band zelf niet echt in vorm, ik hoorde regelmatig wat technische foutjes van de band, maar dat wisten ze ook wel steeds te corrigeren. Ook mezelf groen- en geel geïrriteerd aan het heel vervelende publiek om mij heen. Praten, steeds tegen je aan stoten, en maar weer lopen om bier te halen... dwars door de muziek heen. Enorm jammer want ik vond de band echt wel tof, steeds als ik er lekker in kwam werd ik weer gestoord door iets. Ook vond ik vergeleken met de andere BKS shows het publiek naast vervelend ook nog eens erg saai. Ze deden alleen mee tijdens de standaard klapmomentjes maar meer ook niet. Dat was eerdere edities wel beter. Maar nog steeds leukste optreden van de dag voor mij. Daarna Oscar & The Wolf lekker vanaf de heuvel bekeken. De show was gewoon pure middelmaat, niet heel slecht maar alles behalve scherp en goed. En bovendien niet wat ik voor ogen zie van een BKS headliner. De dag afgesloten bij Psychedelic Porn Crumpets waarbij The Secret overvol was. Maar wel fijn om toch wat meer energie in de dag te hebben, dat had ik wel even nodig. Samen met Interpol een van de weinige hoogtepunten van de povere zaterdag, met als extreem dieptepunt Goldband. Zondag: Dag geopend met Crack Cloud. Gelijk een leuke opener van de dag, lekker energiek om een leuke dag opener te zijn voor mij. Daarna Julia Jacklin gezien, derde keer dat ik ze live zie maar keer op keer vind ik haar sterk. Dit was wel haar grootste podium maar bleef naar mijn mening moeiteloos overeind. Kurt Vile & The Violators had ik ook al vaker gezien, dus er voor gekozen om lekker in de schaduw op de heuvel hier naar te gaan kijken. Hoewel ik hem de vorige keer iets wat vond tegenvallen vond ik dit optreden een stuk sterker. Gewoon heerlijk wegluisteren was dit. Vervolgens de opening van Japanese Breakfast meegepakt, klonk best ok en normaal gesproken zou ik zeker bleven hangen om te kijken hoe de set zou ontwikkelen. Maar ik had mijn zinnen gezet op Nation Of Language, en dat was voor mij een juiste keuze. Heerlijke 80's sound die misschien niets vernieuwend doet, maar de zanger zingt het gewoon geweldig in waardoor het enorm leuk is om naar te luisteren. Publiek was vandaag ook stukken beter dan die dag ervoor en waardeerde de band enorm. Lekker blijven hangen voor Alvvays ook in The Secret. Vond het ook best een sterke set, heerlijk om weg te luisteren maar had haar liever op een ander podium gezien. Maar toch genoten van haar mooie songs die gewoon lekker wegluisteren. Ruime voldoende wat mij betreft. Vervolgens een klein stukje Christine And The Queens gezien van een afstand maar dit gaat nooit mijn ding worden vrees ik. Ik kan niet zeggen dat ik het slecht vind maar het doet me gewoon weinig tot niks. Dan was het de beurt aan The Mars Volta. Ik trek de stem van de zanger niet geweldig goed, maar instrumentaal vond ik het staan als een huis. Gewoon een sterke en prima set, maar ik mis toch een beetje "de liedjes" voor mijzelf, gezien het bij vlagen gewoon een grote jamsessie. maar ook hier weer een ruime voldoende hoor. Aphex Twin ging beginnen maar we gingen eerst nog even wat eten en daar zagen we de opening. Had toen op een afstand niet echt het idee dat het publiek wist wat ze er mee moesten. Toen zijn we het strand op gegaan en konden we met speels gemak vrij ver vooraan gaan staan. Heerlijke show vol met WTF's. En het einde, die tering herrie vond ik juist enorm tof. Had van mij wel iets meer van gemogen zelfs. Rui geslaagd voor BKS en ik had er in het begin wel mijn vraagtekens bij. Mijn BKS afgesloten met Röyksopp. Dat vond ik helaas tegenvallen en was misschien ook een beetje misplaatst na die belevenis van Aphex Twin. Jammer want had er meer van verwacht. Samengevat: Het was voor mij een matige editie met de zaterdag kwa sfeer, publiek echt een absoluut diepte punt. Ik hoop echt dat ze hier vandaan van blijven in de toekomst, maar ik vrees er voor. De zondag was uitsteken en heeft deze BKS editie gered voor mij. Hoogtepunten: + Nation Of Language + Aphex Twin + Interpol + Joey Valence & Brae + Kevin Morby
De omstandigheden waren dan niet ideaal; het was echt fucking warm, waardoor het soms moeilijk is je op de muziek te concentreren. Verder was de line-up wel erg poppy dit jaar. Ondanks deze twee kanttekeningen heb ik een heerlijk weekend gehad met een aantal onvergetelijke optredens.
Op éénzame hoogte Terzij de Horde. Alles aan dit optreden was intens. De veel te hete Casbah, de frontman die in het rond kijkt als een nog ongelukkigere versie van Matt Berninger, maar vooral de muziek. Blackmetal kan een ondoordringbare bak herrie worden, maar de melodieën klonken prachtig gelaagd. En gewoon uit Nederland, je hoeft er heus niet altijd iemand voor te laten overvliegen. Ik dacht alleen wel, als dit veruit het beste was, heb ik dan niet een kaartje voor het verkeerde festival gekocht? Ook magistraal De Toegift. De laatste bassen van Goldband stierven weg (waarom wordt zoiets in hemelsnaam geboekt? Een totaal inhoudsloze en onsympathieke band) en hier ging iets moois gebeuren. Alleen de plek was al magisch, een prachtig sfeervol aangekleed hoekje in het bos. En wat een heerlijke breekbare muziek die je recht in het hart raakte (hey 3voor12, waar was je nou?). Een leadzanger met ontwapende stem, veel voller dan op de plaat, en een uitstekende begeleidingsband. Lyrics over liefde, verlies, het Zeeuwse landschap, maar vooral over wat het leven soms zo ongrijpbaar maakt. Mooi en tragisch ineen, en je kunt er nooit echt helemaal bij. Alvvays. Is al door meer mensen genoemd, maar wat een geweldig optreden. Het geluid was perfect, het publiek aandachtig en enthousiast en de band speelde heel geconcentreerd. Molly Rankin zocht zelden contact met het publiek, maar dat hoeft ook niet als verder alles op zijn plaats valt. Archie, Marry Me bestond ook al toen de band hier de vorige keer optrad maar werd nu onthaald alsof het de grootste zomerhit van het jaar was. Verder was Lankum ook heel erg goed in de tent. Het praatpubliek was af en toe vervelend, maar je waande je daardoor soms wel in een Ierse pub. Ook Lambrini Girls, erg vermakelijk. Vooraan in de Casbah stonden al meerdere fans (lees: witte mannen op leeftijd) klaar voor De Staat, en toen kregen ze dit in hun gezicht gesmeten; de eerste song heette Big Dick Energy. Na zo’n weekend ga je ook weleens nadenken over wat het ideale festival nu eigenlijk is. Natuurlijk is het leuk als er een festival bestaat waar al je favoriete artiesten langs komen, ondersteund door een paar onontdekte pareltjes. Maar is het ook niet een mooi idee dat mensen die voor De Staat komen bij Sarah Neutkens in tent twee terecht komen en daar iets totaal ontoegankelijks voorgeschoteld krijgen? Of mensen die met vrienden mee gaan voor het lekkere weer bij Gaye Su Akyol naar binnen lopen? Bezoekers met uiteenlopende muzikale interesses die soms verrast worden door iets. Dan moet je natuurlijk niet van die rommel zoals The 1975 of Two Door Cinema Club programmeren maar er is heus wel geloofwaardige muziek die ook enigszins toegankelijk is. In deze geïndividualiseerde samenleving denk ik dat het goed is dat er ook festivals zijn die er niet alleen zijn voor de kleinste niches, maar ook een wat breder publiek trekken. Maar dan die prijs. Meer dan 250 euro en dan kun je de rest van je maandsalaris nog op het terrein uitgeven. Natuurlijk moet de organisatie ook heel veel kosten maken maar dat is ook wel weer een makkelijk excuus. Festivals hebben ook een verantwoordelijkheid om niet alleen toegankelijk te zijn voor yuppies. Ondanks mijn gezeur ben ik het echt wel eens met wat anderen al schreven; het leukste grote festival dat we in dit land hebben.
12-06-2023, 17:04
(12-06-2023, 16:45)markvdrheijden Wrote:(11-06-2023, 08:40)BigBird Wrote:Ik zit sommige commentaren hier ook met verbazing te lezen. BKS gekaapt door feestpubliek, Lowlands-light, feestpodia. Wat je zegt, de focus is meer op muziek komen liggen en dat is ook precies wat mij verteld is waar BKS naartoe wil (ja, ik was die bron/dude op Festileaks die wist dat BKS meer kaarten had verkocht dan dit jaar. ).(11-06-2023, 03:44)ahha Wrote: Het is echt de net niet editie voor mij, ja sommige dingen laten schieten ivm hitte maar dan nog. Als interpol (overigens met een fantastisch setlist aan oude nummers dus je hoort me niet klagen maar) je festivaldag moet redden dan schiet het niet op. PPC ook heel nice maar dan houdt het wel op, die maliwaanse band pakte goed uit, dat mag gezegd worden. Jij hoeft dat niet te vinden. Zolang je je mond houdt tijdens concerten. Er is gewoon geen enkele reden of excuus om tijdens een concert of theatervoorstelling of film een gesprek te beginnen met iemand. Hou toch eens op met dat in vraag te stellen. En lol, De Staat met die kleurtjes is geen BKS-verzinsel, he. Ze doen er straks ook een clubtour mee. BKS heeft een paar originele boekingen en verder weinig of geen programmatorische meerwaarde die je op kleinere nichefestivals vaak wel ziet. Ik zie ook op geen enkele manier in hoe BKS nu 'meer' op muziek gefocust zou zijn, en al zeker niet als ik het blokkenschema bekijk en zie hoeveel podia redelijk vrijblijvend zijn ingevuld.
12-06-2023, 17:07
(12-06-2023, 16:38)Kreuz Wrote: Net thuis, hier alvast m'n bijdrage over Aphex Twin' show. Tof stukje over AT, Kreuz!
12-06-2023, 17:44
(This post was last modified: 12-06-2023, 18:39 by Indiaantje89.)
Wat heeft klagen over praters tijdens optreden te maken net “betere muziekliefhebber” ? Is toch gewoon niet meer of minder een fatsoenskwestie?
12-06-2023, 17:50
Zelfs een Primavera Sound probeerde dit jaar aan sensibilisering door het publiek hierop te wijzen. Heb ik de grootste Nederlandse buitenfestivals nog niet horen doen.
12-06-2023, 19:49
(12-06-2023, 16:45)markvdrheijden Wrote:(11-06-2023, 08:40)BigBird Wrote:Ik zit sommige commentaren hier ook met verbazing te lezen. BKS gekaapt door feestpubliek, Lowlands-light, feestpodia. Wat je zegt, de focus is meer op muziek komen liggen en dat is ook precies wat mij verteld is waar BKS naartoe wil (ja, ik was die bron/dude op Festileaks die wist dat BKS meer kaarten had verkocht dan dit jaar. ).(11-06-2023, 03:44)ahha Wrote: Het is echt de net niet editie voor mij, ja sommige dingen laten schieten ivm hitte maar dan nog. Als interpol (overigens met een fantastisch setlist aan oude nummers dus je hoort me niet klagen maar) je festivaldag moet redden dan schiet het niet op. PPC ook heel nice maar dan houdt het wel op, die maliwaanse band pakte goed uit, dat mag gezegd worden. Wat bedoel je precies met "jullie" en "wij"? België vs Nederland, Graz vs Festileaks, praters vs niet-praters? Hele vreemde opmerking. Is toch gewoon kut als je het gesprek naast je moet aanhoren terwijl je komt om een optreden te horen en beleven? Heeft niks te maken met wie beter is, wel met respect voor een artiest en je mede-publiek.
12-06-2023, 19:50
![]() 3,5€ voor een driekwart bekertje cola van 20cl midden in een hittegolf ... op het vlak van drank kunnen ze toch nog iets leren van Werchter. En dan nog vaak met een reuze ijsblok erin. 2 slokken en alles was weg. Arm gedronken, maar dat was het opzet vrees ik. :-) Alleen vrijdag geweest, lekker rustig op het terrein, kon ik wel waarderen. Vooral genoten van Joey Valence & Brae, Charlotte Adigéry en Bolis Pupul en The Chemical Brothers. Verder niks speciaal gezien, gewoon fijn festivaldagje om de zomer te starten, niet meer, niet minder.
12-06-2023, 19:53
Je kon toch gewoon bij alle toiletblokken water halen als het gaat om de hittegolf?
|
« Next Oldest | Next Newest »
|