Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Best Kept Secret 2023
(27-01-2023, 17:27)Uplift Wrote:
(27-01-2023, 16:55)Loov Wrote: Het is wel bijzonder hoor. Ruim 'n maand niks zeggende filmpjes en foto's dumpen om je zelf te registreren voor de pre-sale (werd sowieso?). En dan nu als iedereen namen aan het stoppen is gewoon 10 dagen niks van je laten horen. 

Het voelt allemaal zo cringy aan. Lijkt wel alsof ze geen idee hebben hoe ze dit moeten marketen terwijl het echt niet zo moeilijk is. 

Of ze hebben echt crisis... Kan ik bijna niet van uitgaan. Of ze doen dit gewoon fucking goed, want wie ook namen dropt, het feit dat BKS helemaal niks doet wordt toch elke keer weer vermeld.

Wat zijn nog mogelijke overblijvende scenario's?

-Een meganaam heeft een enorm embargo uitstaan. Anderzijds hebben de andere Hank Skorpio-festivals al veel namen bekend gemaakt. Zelfs voor festivals die pas na BKS plaatsvinden. Er zullen sowieso genoeg BKS-waardige namen (hoe saai ook) al geboekt zijn.

-Het gooit de formule om en werkt daarvoor aan een veel bredere, in de diepte sterkere, affiche. Dat zou al lang geboekt moeten zijn en tijd is essentieel om een eventueel minder toegankelijk concept te laten landen. Dus dat is ook niet echt plausibel.

-De affiche is retekut en het marketingteam gokt dat er FOMO gecreëerd moet worden op basis van een specifiek momentum dat er nu nog niet is. Maar daarmee heb je als organisatie geen controle over je eigen lot, dus dat kan het ook bijna niet zijn. Tenzij ze echt amateuristisch zijn.

-De organisatie heeft een interne crisis en/of zit financieel in de vieze papieren en bekijkt hoe ze het beste kunnen communiceren dat de Secret Gekept wordt tot 2024 (en wellicht nooit). Wellicht onwaarschijnlijk, want achter zo'n problemen kom je niet als je halverwege je build-up naar de volgende editie zit.

-Er zijn gesprekken gaande over een fusie met een ander festival, een beetje naar het voorbeeld van Woo Hah en Rolling Out Loud eerder; dit deels als gevolg van het vorige punt, maar ook omdat BKS zich niet genoeg wist te profileren en zich de kaas van het brood heeft laten eten door DTRH. Natuurlijk zeer onwaarschijnlijk, want er is te weinig tijd om ook dit te laten landen.

Place your bets.

Ja, de paradox is dat dit idd de opties lijken en dat tegelijkertijd geen enkele optie echt logisch lijkt. Wat greenlander zegt lijkt ook mij dan nog het minst onwaarschijnlijk, maar ik lees op Festileaks dat ze na weken van onzinposts op social media nu al anderhalve week niets meer posten en ook nergens meer op reageren. Dan lijkt er toch iets van paniek in de tent, toch? Dus misschien dan toch optie 4: paniek, uitstel en wie weet alsnog wel afstel? 


Of, wat ook al (als grap?) werd geopperd: wij snappen zelf allemaal niks van marketing en zo lang spanning opbouwen gaat juist goed werken (maarja, dan ben je al wel grote delen van je publiek kwijt aan andere festivals..).
Reply
Het zou pas echt grappig zijn als de laatste optie waar blijkt en er een fusie gaande is, zoals Primavera die de boel overneemt.
Reply
Het zal wel gewoon Stormzy, Bon Iver en Pulp zijn en voor de rest een truckload zzzzz bamen en vijf goeie namen die al op Primavera of in een Belgische zaal staan. En dan 20k tickets verkopen en door. Misschien moeten we er volgend jaar wat minder aandacht aan besteden.
Reply
De 2019 editie had een sterke undercard, met enig geluk gebeurt dat dit jaar opnieuw.
Reply
Ik heb een serieuze poging gedaan, maar heel veel verder dan dit kom ik niet.

The 1975 - Pet Shop Boys / Iggy Pop - Blur
Darkside - Hot Chip - Interpol - M83 - NxWorries - The Mars Volta - Unknown Mortal Orchestra
Alex G - Alvvays - beabadoobee - Beak> - Dillon - Easy Life - Erika de Casier - First Aid Kit - Gaz Coombes
Georgia - Japanese Breakfast - Julia Jacklin - Sorry - Swans - The Amazons - The Beths - The Comet is coming - The Delgados
[+] 3 users say Thank You to Stefan for this post
Reply
(28-01-2023, 18:02)Uplift Wrote: Het zal wel gewoon Stormzy, Bon Iver en Pulp zijn en voor de rest een truckload zzzzz bamen en vijf goeie namen die al op Primavera of in een Belgische zaal staan. En dan 20k tickets verkopen en door. Misschien moeten we er volgend jaar wat minder aandacht aan besteden.

Bingo. Alsof BKS ooit hun saaie concept gaat aanpassen. Ze hebben zélf de indruk gecreëerd dat Ziggo Dome-achtige namen niet alleen kunnen maar ook dit moeten headlinen. Enkele jaren geleden was Melt! ook zo'n ding met veel te grote, dure headliners voor wat het maar is. En dan zijn ze zich beginnen focussen waar mensen écht voor komen: elektronica / techno.

BKS zou beter hun koppen eens grondig bij elkaar steken en herbronnen waar ze in godsnaam heen willen met dit festival. Het heeft al meer opbouwmissie gehad in de afgelopen jaren dan ik me maar kan inbeelden. En hopelijk komen ze dan tot de conclusie dat het boeken of liever de kosten van een The Strokes of Nick Cave, hoewel zeer gegeerd en geliefd, helemaal niet past binnen het kostenplaatje van het kleine festival. Het is ofwel kiezen om aan schaalvergroting te doen ofwel accepteren dat die acts gewoon te duur zijn voor je - en dat het festival daar gewoon onder lijdt op verschillende manieren.
Reply
Stormzy op NSJ, dus BKS lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

Die eerste editie in 2013 vond ik duidelijk qua doelgroep, grootte qua namen en verdere programmering. Dat zouden ze m.i. nu ook moeten nastreven.
Reply
Maar 2013 had Arctic Monkeys als headliner die het jaar daarop Pinkpop headlineden, dus die indruk van Ziggo Dome-formaat namen hebben ze vanaf het begin al gecreëerd.
Reply
Maar dan wel in een kleinere open air setting en een sterke undercard (voor mij dan). Volgens mij speelde AM in dat jaar in Europa niet op de majors (Glastonbury als uitzondering). Is nu toch een pak anders.
Reply
(28-01-2023, 20:56)hythloth Wrote: Maar 2013 had Arctic Monkeys als headliner die het jaar daarop Pinkpop headlineden, dus die indruk van Ziggo Dome-formaat namen hebben ze vanaf het begin al gecreëerd.

Maar, AM brak pas echt volledig door na het uittbrengen van die plaat natuurlijk. In de zomer van 2014 was er geen ontkomen aan aan die band, headlineden toen ook Rock Werchter. Toen, ttv BKS13, waren ze totaal nog niet zo groot. alt-J hebben ze toen ook mooi voor de grote doorbraak geboekt. Damien Rice, Sigur Ros, Portishead.. Dat waren in die tijd (en nu nog) gewoon allemaal namen die een Barn op Rock Werchter afsloten. Tegenwoordig boeken ze, vaker, gewoon dezelfde headliners. Notice the difference? Nick Cave, The Strokes, Arctic Monkeys (18), Radiohead, Arcade Fire etc. tov The National, Run The Jewels, Beck, Christine & The Queens, Massive Attack, Jamie xx (16)..
Reply
AM werd misschien met AM 100% main stream, maar al sinds het debuut in 2006 waren ze een main stage naam. Voor het beoogde BKS publiek waren ze in 2013 alles behalve ‘secret’.
Reply
Marketing technisch doen ze het best slim trouwens volgens mij door eens echt op ‘secret’ te spelen, er is geen festival dat zoveel buzz krijgt op graz Tongue
Reply
(28-01-2023, 21:21)Gunnar Wrote: AM werd misschien met AM 100% main stream, maar al sinds het debuut in 2006 waren ze een main stage naam. Voor het beoogde BKS publiek waren ze in 2013 alles behalve ‘secret’.

Op PKP in 2009 stonden ze op de laatste dag als headliner, maar dat was qua drukte amper te merken. Al denk ik dat de meeste mensen na dat afgrijselijke optreden van 50cent toen zijn gevlucht.
Zeker geen secret, maar dat waren Portishead en Sigur Ros toen ook niet. Wel kwalitatief sterke acts.
Reply
(28-01-2023, 21:17)Timothy\s Monster Wrote: Maar dan wel in een kleinere open air setting en een sterke undercard (voor mij dan). Volgens mij speelde AM in dat jaar in Europa niet op de majors (Glastonbury als uitzondering). Is nu toch een pak anders.

(28-01-2023, 21:18)Kreuz Wrote: Maar, AM brak pas echt volledig door na het uittbrengen van die plaat natuurlijk. In de zomer van 2014 was er geen ontkomen aan aan die band, headlineden toen ook Rock Werchter. Toen, ttv BKS13, waren ze totaal nog niet zo groot. alt-J hebben ze toen ook mooi voor de grote doorbraak geboekt. Damien Rice, Sigur Ros, Portishead.. Dat waren in die tijd (en nu nog) gewoon allemaal namen die een Barn op Rock Werchter afsloten. Tegenwoordig boeken ze, vaker, gewoon dezelfde headliners. Notice the difference? Nick Cave, The Strokes, Arctic Monkeys (18), Radiohead, Arcade Fire etc. tov The National, Run The Jewels, Beck, Christine & The Queens, Massive Attack, Jamie xx (16)..

Arctic Monkeys hadden in 2009 al Lowlands en Pukkelpop geheadlined (beide grotere festivals dan BKS) - en zelfs ook weer op LL in 2011. Tijdens zomer 2013 waren ze naast Glastonbury ook al headliner op o.a. Hurricane/Southside en Open'er. In 2014-2015 waren er idd geen acts van dat formaat, maar 2016 had Editors die toen ook als headliner op Werchter stonden en het jaar daarna op Lowlands. Dus er is altijd wel een precedent geweest.
[+] 2 users say Thank You to hythloth for this post
Reply
Overigens verkocht The Strokes naar verluidt geen reet op Werchter en ik denk eigenlijk niet dat ze in NL van formaat Ziggo zijn, dus die zag ik niet als een grote naam voor het festival.
Reply
(28-01-2023, 21:40)hythloth Wrote: Overigens verkocht The Strokes naar verluidt geen reet op Werchter en ik denk eigenlijk niet dat ze in NL van formaat Ziggo zijn, dus die zag ik niet als een grote naam voor het festival.

Volgens mij begrijp je mij verkeerd. Ik heb het over de kosten van die namen en hoe het onmogelijk is als BKS zijnde om daar in te blijven mee gaan. Ik ben het er niet mee eens dat er altijd al een precedent is geweest. Arctic Monkeys pre-AM en post-AM is gewoon een wereld van verschil qua gage. Denk ik. Editors is een band die énkel groot is in de Benelux. Dat die veel volk trekken, prima. Maar duur gaan die toch echt niet zijn?
Reply
Geen idee wat al die gages uit het verleden waren; in 2013 kostte een BKS weekendticket maar 99 euro (!!!) exclusief servicekosten, dus het zal vast wel een stuk minder zijn geweest.

Maar gages van alle (buitenlandse) artiesten zijn zoveel duurder geworden wegens logistiek e.d., dus dan kan BKS net zo goed gewoon de hoge bedragen blijven betalen voor dikke headliners en daarbij de ticketprijzen in de lucht gooien. Want mits ze daarbij die-hard fanbases aanspreken die toch wel komen ongeacht de kosten, krijgen ze het er financieel wel uit. Lijkt mij minder riskant dan een stel kleinere namen boeken waarvan ze minder verzekerd zijn dat het festival goed verkoopt, omdat ze dan moeten mikken op de "totaalervaring" als USP.
[+] 1 user says Thank You to hythloth for this post
Reply
Echt wel niet enkel logistiek, hoor. De discrepantie qua gages tussen grote en kleine namen is groter, en het is nog meer dan vroeger dé bron van inkomsten voor artiesten. Enfin, er zijn meerdere, niet-logistieke redenen en ze zijn niet per sé allemaal gortig.
Reply
(28-01-2023, 22:09)hythloth Wrote: Geen idee wat al die gages uit het verleden waren; in 2013 kostte een BKS weekendticket maar 99 euro (!!!) exclusief servicekosten, dus het zal vast wel een stuk minder zijn geweest.

Maar gages van alle (buitenlandse) artiesten zijn zoveel duurder geworden wegens logistiek e.d., dus dan kan BKS net zo goed gewoon de hoge bedragen blijven betalen voor dikke headliners en daarbij de ticketprijzen in de lucht gooien. Want mits ze daarbij die-hard fanbases aanspreken die toch wel komen ongeacht de kosten, krijgen ze het er financieel wel uit. Lijkt mij minder riskant dan een stel kleinere namen boeken waarvan ze minder verzekerd zijn dat het festival goed verkoopt, omdat ze dan moeten mikken op de "totaalervaring" als USP.

Mja, je kiest er natuurlijk zelf voor of je al dan niet een eigen BKS-community wilt opbouwen of je publiek jaar per jaar wilt laten afhangen van welke headliner er al dan niet beschikbaar is *kuch* Pinkpop.
Reply
(28-01-2023, 22:27)Kreuz Wrote:
(28-01-2023, 22:09)hythloth Wrote: Geen idee wat al die gages uit het verleden waren; in 2013 kostte een BKS weekendticket maar 99 euro (!!!) exclusief servicekosten, dus het zal vast wel een stuk minder zijn geweest.

Maar gages van alle (buitenlandse) artiesten zijn zoveel duurder geworden wegens logistiek e.d., dus dan kan BKS net zo goed gewoon de hoge bedragen blijven betalen voor dikke headliners en daarbij de ticketprijzen in de lucht gooien. Want mits ze daarbij die-hard fanbases aanspreken die toch wel komen ongeacht de kosten, krijgen ze het er financieel wel uit. Lijkt mij minder riskant dan een stel kleinere namen boeken waarvan ze minder verzekerd zijn dat het festival goed verkoopt, omdat ze dan moeten mikken op de "totaalervaring" als USP.

Mja, je kiest er natuurlijk zelf voor of je al dan niet een eigen BKS-community wilt opbouwen of je publiek jaar per jaar wilt laten afhangen van welke headliner er al dan niet beschikbaar is *kuch* Pinkpop  MOJO.

Fixed it.
Reply
Alle dagen die ik me herinner met een kleinere headliner (jamie xx en RTJ) waren significant rustiger. Ik denk dat ze zelf dan ook tot de conclusie komen dat ze een grotere naam nodig hebben om 25.000 kaarten te verkopen. Of ze met een kleiner festival (15.000 ofzo) de vaste kosten kunnen betalen is wmb een open vraag. Je hebt ook enige schaal nodig.

BKS is met het boeken erg blijven hangen in de indie/Pitchfork-core van tien jaar geleden. De interesse voor deze muziek is afgenomen en de toestroom van goede namen ook. Aan de andere kant zitten ze vast aan Skorpio en hebben ze dus per definitie overlap met Northside-achtige festivals. Dan wordt spannend boeken moeilijk. Toen ze zichzelf verkochten, zeiden ze dat je die schaal nodig hebt om artiesten een “route” aan te kunnen bieden. Dus misschien kunnen ze ook niet anders dan zich aan een zo’n Skorpio-partij te verbinden. Primavera zoekt die schaal bijv ook heel erg door meer festivals te beginnen, losse concerten te organiseren etc.

Ik wil maar zeggen: het is voor ons makkelijk praten maar misschien kunnen ze niet veel beter. Dat kan alsnog onvoldoende zijn natuurlijk.

Aan de andere kant: het zijn ook de organisatoren van Indian Summer Festival en Tuckerville. Misschien hebben ze bij Friendly Fire eigenlijk nooit echt smaak gehad.
[+] 2 users say Thank You to greenlander for this post
Reply
(29-01-2023, 00:19)greenlander Wrote: Misschien hebben ze bij Friendly Fire eigenlijk nooit echt smaak gehad.

Aha, vandaar dat Nine Inch Nails er nooit heeft gestaan. Dat vind ik eigenlijk een perfecte BKS headliner.
Reply
PS 10-15 jaar geleden had ook die schaal maar vooral de allerbeste line-ups, nog veel beter dan nu. En telkens 30k bezoekers. Ik ben het dus vooral met Kreuz eens: BKS programmeert sinds dag 1 al laf en heeft nooit consequent de alternatieve muziekliefhebber proberen aan te trekken. Er ontbreekt verbeeldingskracht en visie.
Reply
(29-01-2023, 00:19)greenlander Wrote: Alle dagen die ik me herinner met een kleinere headliner (jamie xx en RTJ) waren significant rustiger. Ik denk dat ze zelf dan ook tot de conclusie komen dat ze een grotere naam nodig hebben om 25.000 kaarten te verkopen. Of ze met een kleiner festival (15.000 ofzo) de vaste kosten kunnen betalen is wmb een open vraag. Je hebt ook enige schaal nodig.

BKS is met het boeken erg blijven hangen in de indie/Pitchfork-core van tien jaar geleden. De interesse voor deze muziek is afgenomen en de toestroom van goede namen ook. Aan de andere kant zitten ze vast aan Skorpio en hebben ze dus per definitie overlap met Northside-achtige festivals. Dan wordt spannend boeken moeilijk. Toen ze zichzelf verkochten, zeiden ze dat je die schaal nodig hebt om artiesten een “route” aan te kunnen bieden. Dus misschien kunnen ze ook niet anders dan zich aan een zo’n Skorpio-partij te verbinden. Primavera zoekt die schaal bijv ook heel erg door meer festivals te beginnen, losse concerten te organiseren etc.

Ik wil maar zeggen: het is voor ons makkelijk praten maar misschien kunnen ze niet veel beter. Dat kan alsnog onvoldoende zijn natuurlijk.

Aan de andere kant: het zijn ook de organisatoren van Indian Summer Festival en Tuckerville. Misschien hebben ze bij Friendly Fire eigenlijk nooit echt smaak gehad.

Het is niet omdat iets niet uitverkocht is, of het rustiger op het terrein is dat je geen winst kunt draaien (afweging winst vs authenticiteit). Het is maar te zien wat je belangrijker vindt in the long run. Het is gemakkelijker om te cashen met de hypes van bepaalde bands, maar zullen diezelfde bezoekers het jaar nadien terug komen is, imo, een belangrijkere vraag. Het maakt dat er bij bepaalde festivals zo veel focus is/wordt gelegd en bij andere totaal niet.

Al zal het zeker wel zo zijn dat hun handen ietwat gebonden zijn tegenwoordig en je waarschijnlijk straks gewoon The 1975 als headliner krijgt ofzo.

En zelfs als ze geen smaak hebben, besteed het dan uit? Maak gebruik van curatoren of zelfs andere festivals (Rewire, LGW? etc.) passeren hier al jaren als mogelijke partners.
Reply
Was LGW geen partner? In ieder geval in de beginjaren?
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)