Thread Rating:
  • 2 Vote(s) - 3 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Geruchten en kanshebbers Pinkpop 2023
(15-05-2023, 10:26)thomas9790 Wrote:
(15-05-2023, 10:19)Maynard-J Wrote: Dan blijft echter wel het problemen dat de ticketprijzen nauwelijks meer omhoog kunnen, dan blijft RW (los van reiskosten) de goedkopere optie. Een dagticket kost al bijna een tientje meer dan op RW, en een combi voor drie dagen is nog geen 20 euro goedkoper dan vier dagen RW.

Hoezo zouden de kaartprijzen niet omhoog kunnen? Kijk naar hoe snel een Lowlands of DTRH is uitverkocht, de hele discussie over dynamic pricing en de prijzen van buitenlandse festivals als Coachella. The sky is the limit.

Lowlands en DTRH zijn tegenwoordig meer dure lifestyle-events dan festivals, en verkoopt ongeacht het programma uit. PP is altijd een basic festival geweest met supergrote artiesten voor een supergroot publiek, moet het dus altijd van het programma hebben. Het gaat me om de vergelijking met RW.

De prijzen gaan overal omhoog, maar RW is voor dat aantal dagen en artiesten relatief goedkoop. Als PP diezelfde ambitie heeft moeten het programmabudget en de ticketprijzen wel omhoog, als het echt veel duurder wordt dan RW raak je denk ik teveel publiek kwijt om 80.000 man per dag binnen te krijgen. Dan kiezen er denk ik te veel mensen voor RW.
[+] 1 user says Thank You to Maynard-J for this post
Reply
Ik denk dat je als Pinkpop juist moet gaan kiezen voor een echte eigen smoel.
Zodat je mensen blijft houden die als vaste prik naar Pinkpop gaan.

Dat zijn nu toch vaak de dertigers/veertigers die van jongsaf aan naar het festival gaan (gok ik)?

Probleem is alleen dat je moet vernieuwen om nieuwe mensen te trekken, en ik denk niet dat meer dagen en meer mensen persé de jeugd aan gaat spreken? Die zijn misschien al gewend om met de trein naar Sizget te gaan of iets anders waar feest vooraan staat.

Ik ben blij geen festivaldirecteur te zijn in deze tijden.
Reply
Oké de trappen zijn weg, was me niet opgevallen of niet onthouden, want ja eerste biertent links. Blijft gewoon een klote uitgang in het donker en ten op zichte van andere grote festivals is het gewoon gevaarlijk naar buiten schuifelen.
Reply
(15-05-2023, 12:13)meisbaer2 Wrote: Ik denk dat je als Pinkpop juist moet gaan kiezen voor een echte eigen smoel.
Zodat je mensen blijft houden die als vaste prik naar Pinkpop gaan.

Dat zijn nu toch vaak de dertigers/veertigers die van jongsaf aan naar het festival gaan (gok ik)?

Probleem is alleen dat je moet vernieuwen om nieuwe mensen te trekken, en ik denk niet dat meer dagen en meer mensen persé de jeugd aan gaat spreken? Die zijn misschien al gewend om met de trein naar Sizget te gaan of iets anders waar feest vooraan staat.

Ik ben blij geen festivaldirecteur te zijn in deze tijden.


Ja, maar een groot deel is ook afgehaakt en gaat nu naar DTRH en BKS. Daarnaast is Pinkpop per toeval een soort familiefestival geworden. Ze hebben inderdaad geen eigen smoel meer, daar waar Werchter dat nog wel heeft. Pinkpop is echt verworden tot een headlinerfestival, en ik voorzie wel grote problemen voor ze komende jaren.
Reply
Werchter's lineups zijn in de breedte ook gewoon veel beter dan Pinkpop. En Mojo programmeert alle scherpere namen al op DTRH, dus hoe verwacht PP met RW te concurreren.
[+] 1 user says Thank You to hythloth for this post
Reply
Die bredere en sterkere lineups heeft RW al vanaf midden jaren '90. Pinkpop dacht weer mee te kunnen doen door megaheadliners als Springsteen, Rolling Stones en Paul McCartney neer te zetten, maar dat blijkt dus eenmalig te zijn geweest. Kortom; Pinkpop kan nooit concurreren met RW. Ze zouden zich echt op een andere markt moeten richten, maar ik vraag me af of die er (voldoende) is.
Mijn gevoel zegt dat Trommelen de komende jaren flink gaat experimenteren met Pinkpop om na pak 'm beet 5 jaar de stekker eruit te trekken. Er zijn immers voldoende plekken in NL om grote headliners (ook open air) neer te zetten met losse shows.
Reply
Verplaats Pinkpop naar het midden van het land en zelfs met de huidige line-up komt er 80.000 man op af. Voor de Randstad is Zuid Limburg simpelweg te ver. Terecht of niet maar zo word er wel naar gekeken. Tel daar ook nog eens de beroerde logistiek bij op en mensen blijven gewoon weg. Tenzij het AAA artiesten zijn (Springsteen, McCartney, Coldplay).
[+] 2 users say Thank You to metal bouwie for this post
Reply
Pinkpop moet zich ook niet richten op de Randstad, maar op de regio's over de grens. Dat moeten we in Zuid-Limburg op alle fronten doen overigens.
Reply
(15-05-2023, 16:27)metal bouwie Wrote: Voor de Randstad is Zuid Limburg simpelweg te ver. 
dat is anders om ook zo
Reply
(16-05-2023, 10:27)Eddie Bass Wrote:
(15-05-2023, 16:27)metal bouwie Wrote: Voor de Randstad is Zuid Limburg simpelweg te ver. 
dat is anders om ook zo

Valt wel mee denk ik. Hoeveel mensen gaan naar een Vrienden van Amstel of Ziggodome ofzo. Veel meer dan omgekeerd gebeurd, vast. Maar eens met Timothy, focus op Euregio.
Reply
(16-05-2023, 10:27)Eddie Bass Wrote:
(15-05-2023, 16:27)metal bouwie Wrote: Voor de Randstad is Zuid Limburg simpelweg te ver. 
dat is anders om ook zo

Ik denk niet dat met deze argumentatie er nu ook maar één Randstedeling overtuigd is wél naar Pinkpop te gaan. ;-)
Reply
Als er vanuit Amsterdam richting Maastricht nog treinen (ook doordeweeks) zouden vertrekken rond 0.00 uur dan zou ik veel vaker naar de Ziggo Dome gaan en waarschijnlijk ook naar Paradiso en andere zalen in de stad. Dat geldt voor veel meer muziekliefhebbers hier. Zou wel de doodsteek zijn voor de zalen in Zuid-Limburg.
Reply
Openbaar vervoer vanuit de grote steden naar Zuid-Limburg is eigenlijk niet te doen na 23:00 uur. Daarom ga ik meestal ook met de auto. Gelukkig hebben bij Köln en Brussel/Antwerpen om de hoek, dus dat scheelt. Verder hebben de Limburgse zalen weinig spectaculairs in de programmering. Met een beetje geluk heb je eens dEUS of Fontaines DC. Dingen als Future Islands of Fever Ray boeken ze hier gewoon niet.
[+] 1 user says Thank You to BigBird for this post
Reply
(15-05-2023, 16:35)Timothy\s Monster Wrote: Pinkpop moet zich ook niet richten op de Randstad, maar op de regio's over de grens. Dat moeten we in Zuid-Limburg op alle fronten doen overigens.

Als je plat naar kaartverkoop zou kijken dan zouden ze hier goed aan doen. Maar bij grote muziekfestivals spelen ook andere zaken mee waardoor dit minder interessant is.

Een artiest zal Pinkpop ook gebruiken om bekendheid in Nederland te krijgen. Naast festival wordt hiervoor bijvoorbeeld ook airplay op de radio, interviews in muziekbladen, promotie via Spotify, aansluitend een clubshow in het najaar voor worden gebruikt. Dit soort zaken zijn grotendeels per land georganiseerd en is daarom voor Pinkpop (om voor artiesten interessant te blijven) belangrijk zich op de Nederlandse markt te focussen.
Reply
(16-05-2023, 10:49)BigBird Wrote: Openbaar vervoer vanuit de grote steden naar Zuid-Limburg is eigenlijk niet te doen na 23:00 uur. Daarom ga ik meestal ook met de auto. Gelukkig hebben bij Köln en Brussel/Antwerpen om de hoek, dus dat scheelt. Verder hebben de Limburgse zalen weinig spectaculairs in de programmering. Met een beetje geluk heb je eens dEUS of Fontaines DC. Dingen als Future Islands of Fever Ray boeken ze hier gewoon niet.

En als ze dat soort acts boeken (Muziekgieterij bijvoorbeeld) komt er veel te weinig volk opdagen. Vorige week bij King Buffalo ook een zeer matige opkomst. 

Ik heb vaak last van nachtblindheid, dus na een concert naar huis rijden is voor mij geen pretje. Met de trein zou dan ideaal zijn. Of ik moet al een half uur voor het einde van een show vertrekken, maar dat is enorm zonde (maar wel goedkoper dan een hotelovernachting).
Reply
Nieuwe Nor in Heerlen heeft ook een prachtige nieuwe grote zaal. Maar als je dan kijkt naar de programmering, gewoon matig tot slecht.
En dan te bedenken dat het theater in Heerlen ook een grote popzaal heeft. Destijds met veel bombarie geopend, en Jan Smeets was er ook bij. Er zouden wel even wat grotere namen komen. Meerendeel vooral coverbands en af en toe eens wat bekendere artiesten.

Blijven toch veel subsidie slurpen, helaas.
[+] 2 users say Thank You to BigBird for this post
Reply
(16-05-2023, 10:49)BigBird Wrote: Openbaar vervoer vanuit de grote steden naar Zuid-Limburg is eigenlijk niet te doen na 23:00 uur.

In TiVre en 013 zijn concerten vrijwel altijd op tijd afgelopen voor de laatste intercity (resp. 23:11 en 23:24). Ik moet alleen wel vanuit Sittard naar huis fietsen omdat er om 0:45 geen aansluiting meer is op Arriva.

Maar nee, naar Amsterdam op en neer gaat idd niet. Daar kan ik gelukkig bij familie logeren.
[+] 1 user says Thank You to Maynard-J for this post
Reply
(16-05-2023, 10:59)Maynard-J Wrote:
(16-05-2023, 10:49)BigBird Wrote: Openbaar vervoer vanuit de grote steden naar Zuid-Limburg is eigenlijk niet te doen na 23:00 uur.

In TiVre en 013 zijn concerten vrijwel altijd op tijd afgelopen voor de laatste intercity (resp. 23:11 en 23:24). Ik moet alleen wel vanuit Sittard naar huis fietsen omdat er om 0:45 geen aansluiting meer is op Arriva.

Maar nee, naar Amsterdam op en neer gaat idd niet. Daar kan ik gelukkig bij familie logeren.

013 red ik meestal wel, behalve bij Roadburn vanwege het nachtprogramma. Losse shows, zoals Amenra/Igorrr eerder dit jaar wel net te doen.
Dus TiVre is ook haalbaar? Dan ga ik me daar wat meer op focussen.
Reply
Koln is toch een goede uitvalsbasis met voldoende aanbod?
[+] 1 user says Thank You to metal bouwie for this post
Reply
(16-05-2023, 11:08)metal bouwie Wrote: Koln is toch een goede uitvalsbasis met voldoende aanbod?

Absoluut, maar openbaar vervoer richting België en Duitsland is helaas niet te doen voor avondshows. Met de auto ben ik binnen een uur in Köln.
Reply
(16-05-2023, 10:57)BigBird Wrote: Nieuwe Nor in Heerlen heeft ook een prachtige nieuwe grote zaal. Maar als je dan kijkt naar de programmering, gewoon matig tot slecht.
En dan te bedenken dat het theater in Heerlen ook een grote popzaal heeft. Destijds met veel bombarie geopend, en Jan Smeets was er ook bij. Er zouden wel even wat grotere namen komen. Meerendeel vooral coverbands en af en toe eens wat bekendere artiesten.

Blijven toch veel subsidie slurpen, helaas.

PLT heeft wel regelmatig goede jazz staan.
[+] 1 user says Thank You to Uplift for this post
Reply
(16-05-2023, 11:09)Timothy\s Monster Wrote:
(16-05-2023, 11:08)metal bouwie Wrote: Koln is toch een goede uitvalsbasis met voldoende aanbod?

Absoluut, maar openbaar vervoer richting België en Duitsland is helaas niet te doen voor avondshows. Met de auto ben ik binnen een uur in Köln.

Maar dat is ook bijna nergens zo hoor. Tenzij je van centrum naar centrum moet (van grote steden). Ik zit elke thuiswedstrijd in De Kuip en we gaan gemiddeld 1x per maand naar een concert (meestal Ziggo). Zou dat heel graag met de trein willen doen maar dat is gewoon niet te doen. Los van de hoge kosten. 

Ik woon in Drenthe. Een wedstrijd om 14:30 hoef ik met de auto pas om 12:00 te vertrekken. Zou ik met de trein gaan dan al om 10:00. Naar Ziggo doe ik er op de terugweg 5 kwartier tot anderhalf uur over. Met de trein dik twee uur en moet dan ook een paar minuten eerder weg en daarna nog kwartier met de auto (die dan voor hogere kosten geparkeerd staat dan bij de Ziggodome).
Reply
(16-05-2023, 10:57)BigBird Wrote: Nieuwe Nor in Heerlen heeft ook een prachtige nieuwe grote zaal. Maar als je dan kijkt naar de programmering, gewoon matig tot slecht.
En dan te bedenken dat het theater in Heerlen ook een grote popzaal heeft. Destijds met veel bombarie geopend, en Jan Smeets was er ook bij. Er zouden wel even wat grotere namen komen. Meerendeel vooral coverbands en af en toe eens wat bekendere artiesten.

Blijven toch veel subsidie slurpen, helaas.
over concertzaaltjes heeft de regio niet te klagen.

Nieuwe zaal nieuwe Nor voor ca 700 bezoekers, de Limburgzaal in PLT ca 1500 bezoekers en zelfs de gedateerde Rodahal ca 2800 bezoekers en dan noem ik Megaland en de opties daar nog niet eens.
en inderdaad, de programmering voor de regio laat te wensen over... er zou met deze locaties een goeie concurentie kunnen zijn met bijvoorbeeld een 013 Tilburg qua programmering.
Reply
Blijf me sowieso afvragen wat er misgaat in de Nor. Prima zaal, prima grootte en een kut programmering. Soms een pareltje daargelaten.
Reply
Dat ligt aan programmeur Kees. Die wil zo divers mogelijk programmeren, waardoor er nooit een lijn te ontdekken is. Zie je ook bij Mama's Pride terug, waarvoor hij de programmeur is.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)