Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Optredens waarbij je het niet droog hield
#1
Huilen bij concerten is gezond.  Cool

Zelf haal ik momenteel onderstaande optredens voor de geest:
  • U2 in de Amsterdam ArenA in zowel 2009 als 2017, beide keren tijdens One.
  • Nine Inch Nails in 2014 en 2018, beide keren tijdens Hurt.
  • Tove Lo en London Grammar, allebei op de Lowlands 2017 zaterdag.
  • Solange in Kennedy Center, tijdens Some Things Never Seem to Fucking Work.
  • Julien Baker in 2018 en 2019.
  • The National in Forest Hills Stadium, tijdens Sorrow (vergezeld door Phoebe Bridgers) en About Today
  • Japanese Breakfast vorig jaar tijdens het openingsnummer (tranen van geluk).
[+] 3 users say Thank You to hythloth for this post
Reply
#2
Ik denk alleen Sufjan Stevens in het PS-Auditorium in 2011 en Amenra in de Vooruit 2014, maar huilen van het lachen kan natuurlijk ook: Mount Eerie in de AB Club in 2013 (het staat er echt).
Reply
#3
(14-04-2022, 19:11)Uplift Wrote: maar huilen van het lachen kan natuurlijk ook: Mount Eerie in de AB Club in 2013 (het staat er echt).

Waarom was dat?
Reply
#4
Het was gewoon een fucking hilarisch optreden. Spijt van, dat wel. Gezien de tragedie die zich erna zou voltrekken.
Reply
#5
Mount Eerie op LGW? 2017. Daarna nog uitgegeven op vinyl. Nooit meer gedraaid; desondanks wel de meest dierbare plaat in mijn collectie.
[+] 1 user says Thank You to Roel87 for this post
Reply
#6
Amenra. Bij ieder optreden tot nu toe.

David Gilmour in Tienen tijdens Comfortably Numb in 2016. Tool op Werchter in 2019. Radiohead op Pinkpop in 2001. Backfire in 2000 (denk ik), amper een jaar na het overlijden van Richard Bruinen. Death in 1998 op Dynamo.
Zoiets denk ik. Nine Inch Nails live vreemd genoeg niet, maar op plaat wel.
Reply
#7
Tool bij het nummer Vicarious.
Niet echt een nummer waar de tranen van in je ogen schieten zou je zeggen, maar voor mij komt onderstaande tekst altijd keihard binnen vanwege verlies van ons 1e kindje in 2006, hetzelde jaar als wanneer 10,000 days uitkwam....

While the mother
Holds her child
Watches him die
Hands to the sky crying
"Why, oh why?"
[+] 1 user says Thank You to Dielie for this post
Reply
#8
(14-04-2022, 20:38)Dielie Wrote: Tool bij het nummer Vicarious.
Niet echt een nummer waar de tranen van in je ogen schieten zou je zeggen, maar voor mij komt onderstaande tekst altijd keihard binnen vanwege verlies van ons 1e kindje in 2006, hetzelde jaar als wanneer 10,000 days uitkwam....

While the mother
Holds her child
Watches him die
Hands to the sky crying
"Why, oh why?"

Heftig Dielie. Kan me voorstellen dat dat nummer een speciale betekenis heeft voor jou/jullie.
Reply
#9
De enige keer die ik mij kan herinneren van een niet-klassiek concert was het openingsnummer van Pearl Jam op Main Square Festival 2012: Release. Niet vanwege de tekst (achteraf bleek het nummer om iets heel anders te gaan dan ik altijd had gedacht), maar door de sfeer, het gevoel van het nummer. Ik weet dat het vaker is voorgekomen bij pop-/rockconcerten, hoewel ik mij gek genoeg niet meer kan herinneren waar, wanneer en bij wie, maar dan nooit door teksten. Als ik door muziek geraakt wordt, is het door de stemming die door de muziek verklankt wordt, door de sfeer die opgeroepen wordt. Ik ben bij mijn muziekbeleving veel meer instrument- en klank-georiënteerd (eigenlijk bijna uitsluitend) dan tekst-georiënteerd.
De ontroering en tranen slaan bij mij veel vaker toe bij klassieke muziekwerken. Bij het Vioolconcert van Beethoven houd ik het nooit droog; dat was altijd al zo, maar des te meer nadat wij een fragment hiervan bij de uitvaart van mijn moeder hebben gespeeld (het was haar lievelingswerk). Andere voorbeelden: het Vioolconcert van Mendelssohn, het eerste deel van de Symphonie Fantastique van Berlioz, het begin van de 5e Symfonie van Tsjaikovsky.
Reply
#10
Letterlijk afgelopen weekend nog, toen Grouper haar nummer Living Room speelde.
Reply
#11
Daughter een paar jaar geleden in de Barn op Werchter. Volle bak, die allemaal vol aandacht aan het luisteren waren naar de band.

Na een heel teer nummer was het even stil en de zaal barste uit in applaus. De zangeres schoot even zichtbaar vol en de hele zaal zat traantjes weg te pinken.

Mijn zus kende het niet en ik zei dat ze het wel leuk zou vinden. Die heeft dus staan huilen naast me van ontroering. Sowieso ben je op een festival vaak ontvankelijker voor emoties, door de vermoeidheid en dat je even helemaal alleen met muziek bezig bent.

Björk bij haar eerste Orkestral live stream uit Reykjavik was trouwens ook erg emotioneel, en dan zat ik nog niet eens in de zaal!
Reply
#12
Bij Iona Fortune + NYX drone choir kreeg ik stendhal syndrome, of iets dat erop leek. En bij Radiohead op BKS zowel toen ze opkwamen als tijdens Everything In It's Right Place.
Reply
#13
Die ene Lowlands show van Sigur Ros (Glosoli tour dacht ik)

Tranen van geluk.
Reply
#14
(15-04-2022, 09:18)Fitz Wrote: Die ene Lowlands show van Sigur Ros (Glosoli tour dacht ik)

Tranen van geluk.

Ja, dat Lowlands-concert van Sigur Rós in 2008, toen stond de halve Grolsch-tent met minstens een brok in de keel, ik ook. 

De mooiste huilbui die ik ooit heb gehad moet bij Radiohead op Werchter 2003 zijn geweest, nadat ik ze enkele tours ervoor had gemist. Er is daarna nooit meer een optreden op die manier zo hard bij me binnengekomen. 

En een keer bij een Björk-concert, maar herinner me niet meer precies welke.
Reply
#15
Radiohead in 2003 was ik vergeten, ja. Die sowieso.
Reply
#16
(14-04-2022, 20:01)Roel87 Wrote: Mount Eerie op LGW? 2017. Daarna nog uitgegeven op vinyl. Nooit meer gedraaid; desondanks wel de meest dierbare plaat in mijn collectie.

Deze inderdaad. 

En Nick Cave en Neil Young (laatste keer) in de Ziggo Dome.
Reply
#17
Radiohead in 2018 in Canada (Centre Bell, Montreal, tweede show) toen ze een geniale uitvoering van Reckoner deden, en ik me besefde hoe blij ik was dat ik al die moeite had gedaan om ze daar te zien. Ook tijdens Fake Plastic Trees, gek genoeg, terwijl dat nummer me normaal niet zo boeit.
Reply
#18
(14-04-2022, 20:38)Dielie Wrote: Tool bij het nummer Vicarious.
Niet echt een nummer waar de tranen van in je ogen schieten zou je zeggen, maar voor mij komt onderstaande tekst altijd keihard binnen vanwege verlies van ons 1e kindje in 2006, hetzelde jaar als wanneer 10,000 days uitkwam....

While the mother
Holds her child
Watches him die
Hands to the sky crying
"Why, oh why?"

Dat heb ik met Fix You van Coldplay om dezelfde reden.
Reply
#19
Radiohead in 2012, toen ze Unravel coverde.
[+] 1 user says Thank You to halfempty/full for this post
Reply
#20
prince in t mecc in maastricht in 1992, gewoon omdat ik mn grote held live zag
sigur ros 2007 lowlands , HET optreden, gewoonweg prachtig
bon iver op Lowlands tijdens the wolfs Part I &II, kwam zo hard binnen, geen idee waarom
[+] 1 user says Thank You to kesselman for this post
Reply
#21
Bij Editors op Best Kept Secret regende het best hard.
[+] 2 users say Thank You to kurtje for this post
Reply
#22
- st paul and the broken bones - rock werchter 2015 
eerste band van de dag. 
na 4 maand van stress en slecht slapen door hartafwijking dochter was dit de eerste keer dat ik kon ontspannen
ik kende het niet, maar gaan zien en door de ontlading en golf van emoties staan grienen Big Grin Big Grin

- richard ashcroft - werchter 2019
de combo drugs dont work - hold on en lucky man - bittersweet symphony ook staan huilen.
mijn pa was toen vollop aan de bestralingen en chemo en was een grote verve & ashcroft fan en weet dat het lastig was voor hem er niet bij te zijn.
die eerste noten van drugs was zo een golf van realisatie en dat heeft eigenlijk de hele set verder geduurd.

- war on drugs - sportpaleis binnen 8 dagen 
ja ik ga Big Grin
[+] 4 users say Thank You to reaper for this post
Reply
#23
Stelletje laffe herders. Beetje lopen janken...

Denken jullie dat Putin wel eens heeft gehuild om een concert?
Reply
#24
https://www.youtube.com/watch?v=fQe86fEjutQ

Bezoedeld of niet, het is nog steeds het beste volkslied ooit, dus hij heeft een excuus.
Reply
#25
Die huilt niet om dat volkslied hoor, Nordstream 1 was net in gebruik genomen.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)