Thread Rating:
  • 4 Vote(s) - 2 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De Russische invasie van Oekraïne
(26-01-2023, 08:21)Uplift Wrote: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2461245...n-oekraine

Wordt het niet tijd dat deze steeds krommer wordende logica wordt rechtgetrokken door gewoon zelf de oorlog aan Rusland te verklaren?

Ben ik de enige dit de huidige ontwikkelingen hallucinant vindt?

Nee: zeer zeker niet Uplift.

Op een filmscript - of slechte droom lijkt dit.

Dat de situatie in ‘t Oekraïense/Russische conflict zover buiten iedere controle zou geraken had ik zeker niet gehoopt, echter gezien de kapitalistische druk vanuit diverse richtingen helaas wel verwacht. De totale waanzin: dat we langzamerhand ook nog iedere vorm van diplomatie los (b)lijken te laten vind ik nogal tekenend voor de domheid van CEO ‘s en andere internationale leiders. Ieder stuk rampzalige geschiedenis blijft zich maar herhalen. Hoe beperkt ‘t gezonde verstand/de historische kennis bij sommige elites ontwikkeld is, wordt hier toch weer eens pijnlijk duidelijk. Dat de mens in balans een heilig doel zou kunnen zijn, slechts een veronderstelling in dergelijke kringen?
Reply
(26-01-2023, 08:21)Uplift Wrote: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2461245...n-oekraine

Wordt het niet tijd dat deze steeds krommer wordende logica wordt rechtgetrokken door gewoon zelf de oorlog aan Rusland te verklaren?

Ben ik de enige dit de huidige ontwikkelingen hallucinant vindt?

Die conclusie heeft Rusland ook getrokken:


Quote:Kremlin: westerse landen nemen deel aan oorlog

De Verenigde Staten en de NAVO nemen deel aan de oorlog in Oekraïne en verlengen die oorlog. Dit zei Nikolaj Patroesjev, een vertrouweling van president Vladimir Poetin en secretaris van de Veiligheidsraad. Hij reageerde op het besluit van Duitsland en de VS om toch moderne aanvalstanks te leveren aan Oekraïne.
Duitsland stuurt Leopard 2-tanks en staat andere landen toe dergelijke tanks aan Oekraïne te leveren. De VS hebben uiteindelijk besloten ruim dertig Abrahams M1 tanks aan Oekraïne over te dragen. Groot-Brittannië besloot eerder al tanks te sturen.
De Russische topdiplomaat Konstantin Gavrilov waarschuwde in Wenen "de westerse sponsors van het militaire apparaat van Kiev om geen nucleaire provocaties aan te wakkeren". Zij weten volgens Gavrilov dat de toegezegde tanks van bijvoorbeeld het type Leopard 2 en gevechtsvoertuigen zoals de Bradley en de Marder bewapend kunnen zijn met speciale projectielen waarvan de springkop uranium bevat. Dat leidt volgens de topdiplomaat tot ernstige vervuiling in het gebied waar die neerkomt, zoals eerder in Irak en Joegoslavië door de westerse bondgenoten is aangericht.
"Wanneer de munitie met die springkoppen aan Oekraïne wordt geleverd, beschouwt Rusland dat als een aanval op Rusland met vuile nucleaire wapens en reageert dan dienovereenkomstig", aldus Gavrilov, die in Wenen bij de ontwapeningsmissie van Rusland voor overleg met de VS werkt.

Het Westen had ook geen andere keuze dan Oekraïne te blijven steunen, en dan kom je bij deze stap uit, meer en zwaardere wapens. Zelensky wil niet praten over vrede (kan ik me ook wel voorstellen nu zijn land naar de klote is geholpen door Rusland, en in zekere zin ook het Westen), en het Westen heeft zich voor het blok laten zetten en kan nu niet meer terug. Ik had verwacht dat we inmiddels wel klaar zouden zijn, en Putin afgezet of gedaan en de rust weder gekeerd. Maar het lijkt nu dus erger te worden.

Ondertussen in Amerika:


Quote:The Pentagon is planning to boost its production of artillery ammunition by 500% over the next two years as the US is depleting its military stockpiles by sending millions of shells to Ukraine, The New York Times reported Tuesday.
Since Russia launched its invasion of Ukraine, the US has pledged to send Ukraine over one million 155mm artillery shells. Before the US Army began efforts to increase production, it produced 14,400 155mm shells a month, but under the new plans, the number could reach over 90,000 each month.
According to the Times, an Army report said the plan will involve expanding factories and bringing in new producers in an effort described as “the most aggressive modernization effort in nearly 40 years” of the US military-industrial complex.

https://archive.ph/wWO2P#selection-397.0-401.143
Reply
De invasie zagen we misschien niet aankomen, hoe dit verder gaat zien we stilaan met z'n allen aankomen... de enige kans om Rusland te stoppen was door ze in een échte paria te veranderen, via gesprekken (en toegevingen aan) met India en China vooral. Het enige wat het westen - en dan vooral Europa - nu gedaan heeft, is zelf in een existentiële strijd terechtkomen, onder druk gezet door de V.S. en via een onmondige en zeer matige politieke laag die niet in staat is om zo'n cruciale beslissingen te nemen en er ook verantwoordelijkheid voor te dragen. Laat dat nou net iets zijn waar het Russische regime meer kaas van gegeten heeft annex zich al meer dan tien jaar op voorbereidt.
Reply
[/url]
Quote:[url=https://nos.nl/nieuwsuur/video/2461186-hoe-de-pakkenmaker-van-zelensky-zich-staande-houdt-tijdens-de-oorlog]Hoe de pakkenmaker van Zelensky zich staande houdt tijdens de oorlog

Modemerk Indposhiv maakt maatpakken voor de Oekraïense elite, en ook president Zelensky is vaste klant. Maar in tijden van oorlog is er weinig vraag naar driedelige kostuums. Daarom gooien de ontwerpers het nu over een andere boeg.


Ook een treurig verhaal voor die vrouw. Maar ze flippen het wel goed door Zelensky model te laten zijn voor de nieuwe ontwerpen.
Reply
(26-01-2023, 16:31)Uplift Wrote: De invasie zagen we misschien niet aankomen, hoe dit verder gaat zien we stilaan met z'n allen aankomen... de enige kans om Rusland te stoppen was door ze in een échte paria te veranderen, via gesprekken (en toegevingen aan) met India en China vooral. Het enige wat het westen - en dan vooral Europa - nu gedaan heeft, is zelf in een existentiële strijd terechtkomen, onder druk gezet door de V.S. en via een onmondige en zeer matige politieke laag die niet in staat is om zo'n cruciale beslissingen te nemen en er ook verantwoordelijkheid voor te dragen. Laat dat nou net iets zijn waar het Russische regime meer kaas van gegeten heeft annex zich al meer dan tien jaar op voorbereidt.

Dat de annexatie planningen van de Baltische staten, Krim, Oekraïne en Georgië ten grondslag lagen aan 't bijeen brengen van Poetins Sovjet Unie toch meer dan een stuk democratische propaganda? Wellicht struikelde men in allerlei gesprekken toch over historische aannames die aan beide kanten een duidelijk eigen karakter hebben. Op een meer diplomatieke wijze naar elkaars cultuurverschillen kijken de enige weg naar vreedzame oplossingen. De waarheid (soms) wat meer in 't midden kunnen zien.
Reply
Onder welk neofascistisch laagje vernis Putin zijn intenties ook probeert te verbergen, het gaat altijd om een overlevingsstrijd voor zijn regime, het gaat om het voortbestaan van de Russische versie van grootkapitaal en de belangen die daarmee gepaard gaan. Het spiegelbeeld daarvan is de vernislaag die het westen hanteert en op veel vlakken nog dunner is dan de Russische, iets wat Putin - zoals ik hier al vaak herhaald heb - steevast zal uitbuiten en waarbij tijd in zijn voordeel speelt. Het is niet dat het ene laagje vernis beter is dan het andere; het is dat wij nergens meer voor staan en het Rusland van Putin met allerlei achterlijke denkbeelden dat wel nog poogt te doen. Evenals het Chinese of het Indiase nationalisme vandaag, trouwens. En de motivatie daarvoor? Vooruitgang en stabiliteit, twee factoren die ons establishment al een poos niet meer kan garanderen, deels ook omdat onze oligarchen en kleptocraten een stuk vrijer zijn dan in de opkomende dan wel oorlogvoerende autocratische regimes. En het enge is: veel kapitalisten weten donders goed dat hún model (dat van Rusland, India, China, etc.) wellicht meer garanties biedt op hun voortbestaan op lange termijn. Maar daarover is lang nog geen consensus. Ik hoop dat 'onze' kapitalisten het bij het rechte eind hebben, idk.
[+] 1 user says Thank You to Uplift for this post
Reply
Gewoon zo snel mogelijk zo'n wereldwijde cordycepspandemie a.u.b.
Reply
Je snapt dat je hele 'Humans are the virus'-shtick gewoon onversneden ecofascisme is? Ik bedoel, het zou ook nihilisme kunnen zijn, maar dan moet je er vooral zelf naar handelen en het niet enkel instrumentaliseren.
[+] 2 users say Thank You to Uplift for this post
Reply
Al sympatiseer ik wel met het gevoel wanneer ik de evoluties in de muzieksector zie annex de algemene debiliteit van mensen overal, maar ik houd het liever bij wat Noord-Koreaanse ICBMS, daaruit groeit dan wel iets wat interessanters is. Of zo.
Reply
(27-01-2023, 15:03)Uplift Wrote: Je snapt dat je hele 'Humans are the virus'-shtick gewoon onversneden ecofascisme is? Ik bedoel, het zou ook nihilisme kunnen zijn, maar dan moet je er vooral zelf naar handelen en het niet enkel instrumentaliseren.

Nee, zeker geen Humans are the virus, maar eerder een soort van misantropie of zo?
Overigens met een korreltje zout.
Reply
Ik denk dat 'Humanity is the devil' nog een tikkeltje verder gaat dan 'Humans are the virus'.

Maar nogmaals, so relate. Alleen schiet niemand ermee op.
Reply
(27-01-2023, 17:20)Uplift Wrote: Ik denk dat 'Humanity is the devil' nog een tikkeltje verder gaat dan 'Humans are the virus'.

Maar nogmaals, so relate. Alleen schiet niemand ermee op.

Humanity Is The Devil is een verwijzing naar één van mijn favoriete albums ooit, maar soit. Mensen kunnen er soms best nog wat van maken. Het kost alleen soms moeite om de onmensen te negeren.
Reply
REPORTAGE

Queers in Kyiv teleurgesteld in hun westerse vrienden: ‘Duitsers gingen mij uitleggen hoe écht het zat in Oekraïne’

Oekraïense en westerse queers vonden elkaar jarenlang in de Berlijnse technoclubscene. Nu veel Oekraïners naar die stad zijn gevlucht, voelen ze zich steeds minder gesteund en raakt de liefde bekoeld. ‘Voor links progressief, queer Berlijn is activisme niet meer dan een lifestyle.'
Fleur de Weerd30 januari 2023, 15:40

[Image: 763?appId=93a17a8fd81db0de025c8abd1cca1279&quality=0.8]
Nachtclub K-41 in Kyiv.Beeld Joris van Gennip

Sasha Zakrevska zit gespannen in haar minimalistisch ingerichte woonkamer in Berlijn. De 30-jarige Oekraïense techno-dj en vluchteling kiest haar woorden voorzichtig. Het is alsof ze aftast hoe eerlijk ze kan zijn tegen de Nederlandse journalist tegenover haar aan haar koffietafel. ‘Ik ben hier alleen omdat ik vanuit Berlijn het meeste kan doen voor mijn familie en mijn land. Maar het liefst wil ik hier helemaal niet zijn’, zegt ze met een stem vol ingehouden woede.



Sinds de Russische invasie van Oekraïne in februari wonen er tienduizenden Oekraïners in Berlijn. Veel jonge Oekraïners dachten er een fijn toevluchtsoord te vinden; met name mensen uit de queerscene, die in de jaren voor de oorlog een zeer sterke band hadden opgebouwd met de stad die bekend staat om zijn clubcultuur, het hoge aantal lhbti’ers en linkse activisten. En de connectie was wederzijds: veel Berlijners ontdekten de afgelopen jaren ook de underground clubs van Kyiv.

Maar die band staat onder druk. Oekraïners hebben er moeite mee dat na een paar maanden de steun en sympathie bij hun omgeving afnam, terwijl de pijn bij hen juist toenam. Ze ervaren de shock, eenzaamheid, of woede die mensen kunnen ervaren als ze iets meemaken dat hun leven verandert, terwijl anderen doorleven. Vooral queeractivisten worstelen hiermee: ze hadden meer solidariteit verwacht van hun westerse medestrijders.


[Image: 763?appId=93a17a8fd81db0de025c8abd1cca1279&quality=0.8]
Vlad Shast in zijn woning in Kyiv.Beeld Joris van Gennip

1300 km ten oosten van Berlijn, in Kyiv, heeft Vlad Shast (27), er minder moeite mee om zijn teleurstelling onder woorden te brengen. Hij leunt relaxed tegen de leuning van zijn vintage ligbank en spreekt de ene na de andere beledigende verwensing uit over wat ooit zijn lievelingsstad was. ‘Berlijn, en alle oppervlakkige speedsnuivende mensen die er wonen, kunnen naar de hel lopen. Ik zet nooit meer een voet in die hypocriete klotestad.’

Het begon allemaal zo mooi, in 2019.

In dat jaar opende in Kyiv een nieuwe club. Die was met zoveel geheimzinnigheid omgeven, dat hij oorspronkelijk zelfs geen naam had. Tegenwoordig staat hij bekend als K41, naar het adres: Kyrylivska 41. Het was in vele opzichten de eerste club in zijn soort in Oekraïne: een vervallen bierbrouwerij op een verlaten industrieterrein met een queervriendelijke atmosfeer, een eigen platenlabel en de wildste fetisjfeesten.

Al snel trok K41 de aandacht van de internationale queerscene, van wie velen in Berlijn wonen. Het waren de hoogtijdagen van de covid-epidemie; nadat clubs in Duitsland moesten sluiten, togen Berlijners massaal naar Kyiv om de nieuwe internationale hedonistische hotspot in het oosten te ontdekken.

Er ontstonden relaties, vriendschappen. Mensen vonden elkaar in muziek, in activisme, drugsgebruik en seks. ‘Op een gegeven moment hoorde je bijna alleen nog maar Duits om je heen. Steeds meer Oekraïners gingen ook weekendjes naar Berlijn, het was fantastisch’, zegt Vladislav Bakhin (28) die in Berlijn samenwoont met zijn Duitse vriend Nico.
[Image: 763?appId=93a17a8fd81db0de025c8abd1cca1279&quality=0.8]
Vladislav BakhinBeeld Max Eicke

In die tijd was de gayscene in de Oekraïense hoofdstad ‘niet erg ontwikkeld’, legt Shast uit. In de cafés en clubs was vooral plek voor mannen die op mannen vallen, aldus Shast. Er was weinig vrijheid om ook met een andere genderidentiteit, andere seksualiteit of fetisj te experimenteren. Het uitgaansleven stond wat dat betreft symbool voor de homorechten in het algemeen: veel kon, maar alles moest stiekem. ‘Sommige Oekraïense gays wisten zelfs niet eens wat drag was.’

De internationale homorechtenorganisatie ILGA – die jaarlijks Europese landen met elkaar vergelijkt op het gebied van lhbti-rechten – schetst Oekraïne voor de invasie als een conservatief, maar snel veranderend land. Hoewel het sinds 2014 wetten invoerde om de positie van lhbti’ers te verbeteren en relatief veel activisten kent, was er vanuit christelijke hoek verzet tegen die veranderingen en vond er veel homogerelateerd geweld plaats waarbij de politie nogal eens wegkeek, blijkt uit het ILGA-rapport.

Kinky ondergoed

K41 was als een hap lucht voor de Oekraïense queers, zegt Bakhin. Je moest je via Telegram registreren voor een feest en wist nooit zeker of je erin kwam, vertelt hij enthousiast terwijl hij zijn telefoon tevoorschijn haalt. Hij herinnert zich de eerste keer dat hij ging nog goed, inclusief wat hij aanhad, zegt hij terwijl een foto laat zien waarop hij met een vriend over straat loopt met alleen wat kinky ondergoed aan en daarover een lange jas. ‘Hoe vernieuwend het was, merkte je zelfs in de darkroom. Dat was geen plek voor vieze oude mannen, het was smaakvol, en iedereen vroeg overal consent, toestemming, voor.’

Toen de oorlogsdreiging toenam, bleven de techno-toeristen komen. De non-binaire queeractivist en documentairemaker Angelique Oestemenko (28) werkte toen in K41 en weet nog dat het de Kyivenaren opviel dat niet alle bezoekers door leken te hebben wat er speelde. Om die reden spraypainte hen begin februari de woorden ‘your dancefloor is Putins battleground’ op de betonnen muren rondom het pand.
[Image: 763?appId=93a17a8fd81db0de025c8abd1cca1279&quality=0.8]
Documentairemaker Angelique Oestemenko.Beeld Max Eicke

Op 24 februari 2022 veranderde alles. Het was alsof alle zekerheden wegvielen, vertellen de Oekraïners. Alsof ze in een blur leefden, terwijl ze ingrijpende besluiten moesten nemen. Blijven? Vechten? Of vluchten?

Oestemenko sliep de eerste dagen na de invasie in de schuilkelder. Die dagen probeerde hen te helpen waar hen kon, maar hen was niet de enige. ‘Toen ik bij een kinderziekenhuis aankwam en werd weggestuurd omdat ze al te veel eten hadden, begon het in te dalen dat ik misschien beter kon helpen vanuit het buitenland. Toen ik wat later ongesteld werd, en besefte hoe moeilijk dat zou zijn in een schuilkelder, besloot ik naar Berlijn te gaan en daar benefiet-evenementen te gaan organiseren om mijn land te dienen.’

Hen was niet de enige. Veel queers besloten te vluchten. Ze beschrijven hoe moeilijk die keuze was, welke schaamte erbij kwam kijken, omdat het als overgave voelde om te vluchten. Maar ook dat ze een verantwoordelijkheid voelden om wel te vertrekken en vanuit het buitenland hun activisme voort te zetten om geld op te halen voor de strijd.

Wat hen over de streep trok, was dat de Berlijnse queers hen massaal hulp aanboden. Via Instagram boden ze slaapplaatsen aan en beloofden ze dat ze zouden helpen met het vinden van een woning en werk. Het was een warm bad van steun en er werden op clubcultuur-blogs zelfs berichten geschreven over de bijzondere clubconnectie tussen de steden en de solidariteit die daaruit was voortgekomen. De rust en veiligheid voelde goed na alle stress, vertellen de vluchtelingen.

Geen bestaansrecht

Na enkele weken volgde de dip. De vluchtelingen merkten dat er grenzen zaten aan de West-Europese solidariteit. Het gebeurde om de haverklap dat Duitsers de Oekraïners gingen uitleggen hoe het écht zat in Oekraïne, vertellen de geïnterviewden.

Zo kregen ze te horen dat Oekraïne eigenlijk geen bestaansrecht heeft (‘omdat veel inwoners Russisch spreken’), dat de Navo Poetin heeft geprovoceerd en dat het het beste voor iedereen zou zijn als Oekraïne snel vrede sloot. Ook veelgehoord: West-Europeanen die zeiden dat ze alleen geld wilden doneren voor Oekraïne als dat niet gebruikt zou worden voor wapens (‘moet je je voorstellen wat er was gebeurd als de Amerikanen in de Tweede Wereldoorlog alleen dekens hadden gestuurd’).

Een Duitse vriend van dj Sasha Zakrevenka – ‘althans, dat dacht ik’ – legde haar uit dat Oekraïne de drones uit Turkije niet moest aannemen, omdat daar ook Koerden mee waren omgebracht. ‘Dat kan wel zo zijn, maar snapt zo iemand niet dat het niet het juiste moment is om dat mee te delen, als ik net heb gehoord wat er in Boetsja is gebeurd?’

En intussen ging het technoleven in Berlijn door alsof er nooit iets veranderd was. ‘Dj’s die me vertelden dat ze binnenkort in Rusland gingen draaien, en technoclub Berghain die gewoon de Russische dj Nina Kraviz programmeert, terwijl het Russische leger duizenden mensen vermoordt in Marioepol.’ Naast het feit dat het ongevoelig is, betekent het inhuren van Russen namelijk ook dat je via de belastingen het Russische leger steunt, zegt Zakrevenka. ‘Daarmee tolereer je, of nee: steun je wat er gebeurt.’

Oekraïense queers hadden verwacht dat de linkse queergemeenschap hen op zou vangen met warmte en steun, legt onderzoeker-kunstenaar Anton Shebetko uit. Hij woont al vijf jaar in Amsterdam en fotografeerde (en sprak) voor een boek tientallen queers die naar West-Europa vluchtten. ‘Dat is ook logisch: jij ontvlucht een oorlog omdat een totalitaire staat jouw land van de kaart probeert te vegen. Daarbij komt nog dat je met jouw identiteit een vijand bent voor de agressor, Rusland, een land dat staat voor traditionele, patriarchale waarden.’

Als je dan naar het Westen vlucht, verwacht je ‘een comfortzone’, legt hij uit. Maar dan merk je dat mensen zich eigenlijk weinig aantrekken van Oekraïne. En je in je gezicht vertellen wat je moet doen en hoe jij je moet voelen. ‘Het is erg frustrerend voor veel Oekraïners, dat de West-Europeanen meestal helemaal niet zo geïnteresseerd zijn in hun perspectief en vaak hun mening al klaar hebben.’
[Image: 763?appId=93a17a8fd81db0de025c8abd1cca1279&quality=0.8]
Techno-dj Sasha ZakravenkaBeeld Max Eicke

Hekel aan Amerika

Het lijkt er soms op dat links deze oorlog ingewikkeld vindt te combineren met een andere strijd, overpeinst Oestemenko. Hen was vroeger ook anarchist en begrijpt dat queeractivisten zich in principe altijd tegenover de staat, het leger en de politie plaatsen. En daarbij een hekel hebben aan Amerika. Dat had hen vroeger zelf allemaal ook. Maar als je bestaan wordt bedreigd, moet je soms bondgenootschappen sluiten met eerdere vijanden, zoals de staat of het leger. ‘Pacifisme is mooi, maar je moet het je ook kunnen permitteren. Dat is een privilege dat wij niet meer hebben.’

De lhbti-beweging in Berlijn is links. En in het wereldbeeld van veel linkse mensen past het niet zo goed dat er weer een oorlog plaatsvindt op het Europese continent, denkt Vlad Shast. Daar komt nog bij dat Oekraïners overwegend wit zijn, en sommigen in de linkse hoek het lastig vinden dat Oekraïense vluchtelingen beter werden opgevangen dan bijvoorbeeld Syriërs.

Linkse vrienden van hem posten verhalen met teksten als ‘stop talking about Ukraine, we need to talk about Iran’. ‘Het is alsof in het hoofd van sommige mensen iets op elkaar botst door deze oorlog. Dat ze het te complex vinden om meer dan één goed doel te steunen, alsof steun aan Oekraïne zou betekenen dat ze Palestina en Black Lives Matter laten vallen. Hoeveel steunbetuigingen we ook uitspreken over Iran, het lijkt niet genoeg om achter Oekraïne te gaan staan.’

En dat terwijl deze oorlog precies gaat over alles waar queeractivisten in theorie voor vechten, voegt Shast toe. ‘Poetin is bezig een wit heteronormatief kalifaat te stichten, en wij vechten om bij Europa te horen, om in Kyiv en Charkiv te kunnen leven zoals in Berlijn. Westerse queers zijn zo bang om hun wereld kwijt te raken dat ze niet zien dat deze oorlog juist gaat om hen. Om het recht te zijn wie je bent, van welke huidskleur of gender ook, om te neuken met wie, waar en hoe lang je maar wilt, en zelfs om alle soorten drugs door elkaar te gebruiken die je maar wilt.’

De enige die de verwondering en woede niet deelt, is Vladislav Bakhin. ‘Misschien waren de verwachtingen wel wat te hoog’, zegt hij voorzichtig. Hij is even stil, en vertelt dan dat hij op vakantie in Sri Lanka was toen Rusland zijn land binnenviel in februari 2021. Op dat moment vond er daar een grote humanitaire crisis plaats. ‘En wat deed ik eraan? Ik vond het erg, maar ik gaf er geen gevolg aan. Kunnen we dan echt van anderen verwachten dat zij alles omgooien? Ik denk dat sommige Oekraïners hadden verwacht dat de Duitsers op een regenboogeenhoorn met wapens zouden komen aan vliegen.’

Dit betekent niet dat hij de desillusie van de anderen niet voelt. Maar hij accepteert ook dat hij ‘in zijn eentje niet alles kan veranderen’. Hij besloot te doen wat hij kan – zo heeft hij meegedaan aan ddos-aanvallen tegen Rusland en haalt hij via sociale media geld op voor het Oekraïense leger – en daarnaast zijn leven te leven en ook er soms van te genieten dat hij in Berlijn veilig is.

In de zomer besloot hij daarbij niet meer te veel te verwachten van anderen, legt hij uit. ‘Ik geloof dat veel mensen wel met ons meevoelen maar dat ze het lastig vinden zich ertoe te verhouden. Daarom zijn ze nog niet per se slecht. Ik heb er voor gekozen het extra te waarderen als ik mensen tegenkom die mijn land willen helpen.’
[Image: 763?appId=93a17a8fd81db0de025c8abd1cca1279&quality=0.8]
Technoclub in Berlijn.Beeld Max Eicke

Volgens kunstenaar-onderzoeker Shebetko denken meer Oekraïnse queers er zo over. Er zijn er genoeg die kiezen voor zelfbehoud, of erg genieten van het feit dat lhbti’ers in West-Europa iets meer vrijheden genieten. Of zich hierover liever niet uitspreken.

Maar voor veel anderen, ook voor Oestemenko en Zakrevska, is dat niet zo gemakkelijk. Zij twijfelen dagelijks of ze er wel goed aan doen om in Berlijn te blijven, vragen zich af of ze niet beter terug kunnen gaan om zich aan te melden voor het leger of net als Vlad Shast humanitaire hulp te brengen naar lhbti’ers in nood.

Ware gezicht

Natuurlijk kun je er voor kiezen om je verwachtingen over westerse vrienden wat bij te stellen, zegt Oestemenko weifelend. Maar dan denkt hen aan de lhbti’ers in het Oekraïense leger, die alles opgeven en hun geaardheid soms zelfs verbergen om te worden geaccepteerd door andere militairen, en neemt de woede het weer over. In oorlogstijd laten mensen hun ware gezicht zien en in het geval van links progressief Berlijn is dat niet fraai, zegt hen. ‘Veel van de Berlijnse ‘activisten’ hebben nog nooit ergens voor hoeven vechten. Ze wonen in een appartement dat door hun ouders is betaald, gaan elk weekend uit hun dak op drugs en reposten af en toe iets op Instagram om betrokken over te komen. Hun activisme is niet meer dan een lifestyle.’

Shast is het daar roerend mee eens. ‘Natuurlijk kun je niet van iedereen verwachten dat ze met ons ten strijde trekken. Maar dit…’ Hij schudt zijn hoofd. ‘Ik ben niet veilig om te zijn wie ik ben in mijn land en toch blijf ik vechten. Want als er geen Oekraïne meer bestaat, zijn er ook geen Oekraïense gayrechten. Als je daar geen steun voor kunt opbrengen ben je niet links, dan ben je gewoon hypocriet.’

Hedonisme en oorlog gaan soms wat moeilijk samen, zegt hij dan, en klopt op zijn oranje joggingbroek. ‘Ik kom net terug uit Cherson, dus dan loop ik er altijd een paar dagen zo bij. Dat deed ik vroeger nooit.’ Hij kijkt vermoeid, maar dan breekt er een klein grijnsje door. ‘Ik ben het nog niet verloren hoor. Zondag ga ik weer naar K41. Overdag, vanwege de avondklok. Mijn outfit ligt al klaar’, zegt hij, en wijst naar een klein lapje stof op zijn nachtkastje. Een rode, doorzichtige string met zwarte strikjes.


Fotograaf Anton Shebetko studeerde tussen 2018 en 2022 aan de Rietveld Academie in Amsterdam. Zijn werk was te zien in Foam en De Melkweg. Vorig jaar bracht hij het boek A very brief and subjective queer history of Ukraine uit in eigen beheer. Daarin staan foto’s, interviews en essays van Oekraïense queers over de geschiedenis van hun gemeenschap en de oorlog. antonshebetko.com


Edit: met link naar de bron https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/...~bc3e7258/
[+] 2 users say Thank You to Willie for this post
Reply
Gisteravond naar Afl 1 op tv gekeken:
https://www.bbc.co.uk/iplayer/episodes/p...s-the-west
Reply
https://www.demorgen.be/meningen/profess...~b38daac8/

(klik + esc en dan kun je het openen).

Al sinds het begin van de oorlog spreekt Holslag klare taal; weliswaar de taal van het westerse establishment, maar het is in elk geval geen discours dat bol staat van illusies, hele leugens en halve waarheden, hypocrisie of wishful thinking. De westerse dominantie staat op het spel en 'après moi, le déluge'. Dat is hier de boodschap. Een volgende stap is uiteraard accepteren dat westerse hegemonie niet per sé het enige mogelijke model voor de wereldorde is. Maar wie nog gelooft dat het sturen van wapens naar Oekraïne nog over iets anders gaat dan de handhaving van de westerse (kapitalistische) belangen, dwaalt gewoon. En ik vrees hoe langer hoe meer dat dit een strijd is die we niet kunnen winnen. De economie van het V.K. gaat er dit jaar harder op achteruit dan de Russische, just saying.
[+] 1 user says Thank You to Uplift for this post
Reply
Het is een zo 'n gevaarlijk spel wat men hier speelt en wij (een clubje vrienden en kennissen die elkaar wekelijks hier in 't dorp ontmoeten) begrijpen dan ook niet dat er door bepaalde knappe koppen wordt besloten zoveel risico 's te blijven nemen. Je ziet de ontsporing gewoon zo verdomd duidelijk aankomen. Dergelijke ondiplomatieke handelingen zouden in de jaren 80 en 90 door bijna ieder dagblad zijn veroordeeld. Dat dit nooit een duurzame oplossing kan opleveren geeft wel aan hoe ziekelijk verblind door macht en rijkdom dergelijke types functioneren. Samengevat: te bizar voor woorden.
Reply
Voor de val van de muur waren beide machtsblokken natuurlijk een stuk minder labiel, dat scheelt. En we worden heus niet per sé door de knapste koppen gerund, dankzij neoliberalisme. De politiek wordt al decennia beïnvloed door lobby's en krijgt steeds minder talent aangevoerd, omdat dat vaak voor de privé kiest.
[+] 2 users say Thank You to Uplift for this post
Reply
https://www.dewereldmorgen.be/artikel/20...rd-stream/

Vanoost is een oud Agalev-er en dus per definitie een beetje 'all over the place', maar dit stuk is wat welkom tegengif in tijden van zowel Putin-aanhangers als idioten die Amerikaans imperialisme papegaaien. Het komt altijd weer op hetzelfde neer: waar in fucksnaam zijn we mee bezig.
[+] 2 users say Thank You to Uplift for this post
Reply
Quote:Hoekstra: oorlog in Oekraïne nog niet eens halverwege

Minister van Buitenlandse Zaken Wopke Hoekstra waarschuwt dat de oorlog in Oekraïne nog lang kan duren. Hoekstra stelt dat we rekening moeten houden met een langdurige strijd.

"Het zal doorzettingsvermogen vergen", zegt de minister tegen het AD. Volgens Hoekstra is er sprake van een Russische agressor die niet wordt gecorrigeerd en die bereid is de levens van zijn mensen te offeren. "We moeten rekening houden met het scenario dat er nog een keer honderdduizend Russen gestuurd worden, en nog eens honderdduizend en nog eens honderdduizend."

De minister schat dat de oorlog zelfs nog niet halverwege is. "Er gaat echt nog veel meer doorzettingsvermogen van ons gevraagd worden."

Want nu stoppen met de steun aan Oekraïne kan niet volgens Hoekstra. "Dan is alles voor niets geweest. De hulp aan Oekraïne is onze morele plicht, voor een volk dat zo aangevallen wordt en een geopolitieke noodzaak tegen een agressor die anders maar doorgaat", legt hij uit. "Maar het is ook een lakmoesproef voor onze geloofwaardigheid. Deze oorlog zal uitstralen tot ver voorbij vandaag of morgen. Dit wordt gezien in Moskou, in Peking en Teheran. De afdronk van deze strijd moet zijn: 'aan deze steen stoot ik me niet nog eens'. Je kunt niet ongestraft de grens van een soeverein land over wandelen en dood en verderf zaaien."

Er is volgens de minister dan ook eigenlijk geen andere keuze dan maanden, mogelijk jaren, door te gaan met het sturen van wapens en materieel naar Oekraïne. "Anders hoef je niet eens over onderhandelingen te praten. Wie sterk staat op het slagveld zal uiteindelijk succes hebben aan de onderhandelingstafel." https://www.parool.nl/nederland/minister...gle.com%2F
Reply
Het zal mij benieuwen of die 80 tanks + 70 vliegtuigen nog op tijd zullen kunnen worden ingezet ter verdediging/tegenaanval - of misschien toch als een toekomstige versterking/modernisering van 't Russische leger zullen dienen. Tering, over domme shit gesproken...
Reply
Dat er Amerikaanse vliegtuigen vanuit Polen in 't Oekraïense luchtruim hebben rondgevlogen tijdens 't bezoek van Biden kan nog weleens als een provocatie te ver worden gezien in 't Kremlin. Afin: Poetin gaat een toespraak houden. Dat ie de VS nu als de agressor zal neerzetten, daar heeft natuurlijk niemand nog over nagedacht. Dat ie op dergelijke wijze de steun van 't Russische volk versterkt achter zich kan krijgen. Daarnaast : China nog zou kunnen twijfelen over een te volgen koers.
Pfff...
Reply
Nog even over de zogeheten on - fitheid van Poetin waarover CNN en NPO telkens notities maken dit:
Hij spreekt inmiddels 1 uur en 40 minuten zonder vermoeid of ongeconcentreerd te ogen.
Natuurlijk bij NPO niet - wel via BBC News live te volgen.

[Image: ARfDOI3.jpg]
Reply
Over de importantie van onafhankelijke pers en media blijft 't wat ons betreft maar verder gaan natuurlijk. Natuurlijk ontdekte ik ook te laat (als vers tijdelijk lezer met nu even 6 weken abbo) een opvallend objectief geschreven verslag over de huidige oorlogssituatie. Meer van dergelijke  journalistieke bijdrages zouden onze politici tot hele andere inzichten hebben kunnen brengen. Nu verhevigd zich de bloedige strijd maar verder en verder.Zojuist hoorde ik een Nederlandse oud- diplomaat vanuit de Donbasregio via NPO nog horen verklaren, dat iets als overleg - of een wapenstilstand nog never zo ver weg zijn geweest. Nogal spiegelend hard samengevat: Allerlei meer intelligente oplossingen werden dankzij nog meer commerciéle belangen compleet genegeerd.
Het kapitalisme ('t neoliberalisme) zou men derhalve wel als op sterven na dood mogen beschouwen. China wil overigens (as we speak) nu toch met de Oekraïne, de VS en de EU aan tafel.
 
Quote:https://www.ad.nl/buitenland/hoogleraar-...&auth_rd=1
Reply
Quote:VS houden vol: ‘zo goed als zeker’ dat China wapens aan Rusland wil leveren

De Verenigde Staten blijven erop hameren dat China wapens wil gaan leveren aan Rusland. De Amerikaanse CIA zegt dat dat ‘zo goed als zeker’ is en het Witte Huis zou overwegen overtuigende inlichtingen openbaar te maken.


https://archive.ph/N837a#selection-499.5-503.222


Ik begin steeds pessimistischer te worden over deze invasie/oorlog en de geopolitieke clusterfuck. Ik hoop van harte dat Putin van binnenuit wordt afgezet en het dan klaar is.
Reply
Er lijkt geen gematigd binnenlands alternatief voorhanden in Rusland, anders hadden we die al wel in de Westerse media teruggezien. De kliek rond Poetin en legertop zullen eerder pleitten voor intensivering van de oorlog.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)