Thread Rating:
  • 4 Vote(s) - 2 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De Russische invasie van Oekraïne
Een Oekraïense man is ook welkom hoor, geen probleem
Reply
(02-03-2022, 12:41)Gunnar Wrote: Je kunt de post van BB lezen als verkapt seksisme, ik zag er vooral de noodkreet van een eenzame verpleegkundige uit Limburg in.


Acht, het was gewoon een makkelijke en flauw opmerking waarvan ik ook wist dat enkelen hier aanstoot aan zouden nemen, en anderen ook weer niet.
Reply
(02-03-2022, 12:41)Gunnar Wrote:
(02-03-2022, 12:33)Uplift Wrote:
(02-03-2022, 12:29)Gunnar Wrote:
(02-03-2022, 12:26)Uplift Wrote:
(02-03-2022, 12:21)Gunnar Wrote: Mogen vrouwen op het Viva forum dan ook niet posten dat ze wel plek hebben voor een lekkere Oekraïense hunk? Of denk je dat vrouwen nooit van dit soort opmerkingen maken?

U lijdt kennelijk aan dementie? Want net zoals ik je telkens moet herinneren aan wat oorlogstaal is, moet ik je nu ook herinneren aan hoe seksisme werkt.

Nee hoor, maar je kunt wel stilstaan bij welke gradaties van seksisme je tolereert en erkennen dat seksisme niet eenzijdig man>vrouw verkeer is, zelfs als de verhouding scheef is en er sprake is van machtposities. En iedereen mag daar eigen afwegingen in maken.

Misschien kunnen we het erover eens zijn dat de gradatie 'kwetsbare positie van vrouwen uitbuiten' of in elk geval een soort implicatie in die richting maken (ja hoor, het was allemaal om te lachen, BB en verder bedoel je er niets mee, whatever) misschien drie bruggen te ver is voor wat verder een beschaafd forum is waar quasi iedereen ook correct Nederlands kan schrijven, pakweg. Of is zelfs dat al te veel gevraagd?

En nee, niet iedereen 'mag daar eigen afwegingen in maken'. Je bent deel van de samenleving. Als het weren van seksisme in die samenleving (of een forum of waar dan ook) je niet aanstaat, dan kan je ook gewoon je mond houden of oppleuren.

Schakel jij tijdens het autorijden ook altijd van zijn 1 naar de hoogste versnelling door?

Volgens mij gaan we seksisme in de samenleving in elk geval niet oplossen met jouw taalgebruik. Grappig ook dat iemand die zo fel voor de-escalatie in Oekraïne pleit zelf zulke felle bewoordingen gebruikt.

Je kunt de post van BB lezen als verkapt seksisme, ik zag er vooral de noodkreet van een eenzame verpleegkundige uit Limburg in.

Nee, ik kan namelijk vrij goed autorijden. Je molenwiekende argumenten zijn best wel on par met de Bigbird uit de Parkstad atm; seksisme heeft alles te maken met krachtsverhoudingen en context. We zijn een all-male forum (sorry Meisbaer en mogelijke lurkers) uit Nederland en we hebben het over kwetsbare mensen uit een oorlogszonde opvangen, waarvan de meeste vrouwen en kinderen zullen zijn. Dat sluit an sich al uit dat zo'n opmerking zou kunnen opgaan voor een man en dat je achter zoiets verder niets hoeft te zoeken. Verder staat het er ook gewoon, zonder verdere nuance. Wie dan meeleest, verzint die negatieve context er logischerwijs automatisch bij en ik denk dat we hier ook wel mogen waken over wat er wordt geschreven. We hebben een soortgelijke discussie gehad over Bolsonaro, weet je nog?

Je snapt niets van wat de-escalatie inhoudt, net zoals je niets snapt van de strijd tegen seksisme. Denken dat het allemaal neerkomt op goed luisteren naar beide kanten o.i.d., kan niet verder van de realiteit afliggen.
[+] 1 user says Thank You to Uplift for this post
Reply
(02-03-2022, 12:32)Indiaantje89 Wrote:
(02-03-2022, 11:29)Gerblansky Wrote: Hoe zit het eigenlijk met opvang voor vluchtelingen in dit land, wordt dat ergens centraal gecoordineerd? Ik heb een ruime slaapkamer over en volledige zolder, genoeg plek voor een klein gezin in elk geval.
Ik denk hier ook oprecht over na. Ik heb een buiten garage/schuur die met hier en daar wat aanpassingen makkelijk als (tijdelijke) woning kan fungeren. Ik heb in huis 3 badkamers en daarvan kunnen we er makkelijk een missen. Maar ook geen idee hoe zoiets te werk gaat en waar je aan moet voldoen.

Wij overwogen 't ook. Of 't echter voor modale mensen ook zo kan werken in de praktijk? Je verwacht wel belastingvoordelen of meer adviezen wanneer je zoiets denkt te proberen. De lady hier vind onze woning te klein en dan creëer je wellicht spanningen waar niemand op zit te wachten. Iemand die daarna weer op straat terecht komt heeft een nog groter probleem.
Reply
@Uplift en ahha: ik denk dat werkelijk helemaal niemand BB zijn post las als serieuze oproep om een vrouwelijke werk- en seksslaaf uit Oekraïne te kunnen importeren. Wat rest is een makkelijke en wellicht smakeloze grap, maar daar zit het leven vol mee en zeker in moeilijke situaties kan harde humor ook even bevrijdend werken.

De rest van je post laat ik even aan me voorbij gaan Uplift, bij wijze van de-escalatie.
[+] 3 users say Thank You to Gunnar for this post
Reply
Dat het niet serieus bedoeld wordt, doet niet ter zake. Dit is niet hoe seksisme en het in stand houden ervan werken, allejezus.
[+] 1 user says Thank You to Uplift for this post
Reply
Grappig dat je het nodig vindt aan te geven dat het niet serieus bedoeld is, het zou eens wel serieus moeten zijn. Maar okey volledig bewust van het feit dat het redelijk ongepast is en getuige van weinig inlevingsvermogen zo’n opmerking maken zodat wij ons door een stukje harde humor wat beter voelen, way to go. Geloof me die hypothetische vrouw in BB’s logeerkamer zal zich er in ieder geval zeker niet beter door voelen.
Reply
(02-03-2022, 12:58)Uplift Wrote: Dat het niet serieus bedoeld wordt, doet niet ter zake. Dit is niet hoe seksisme en het in stand houden ervan werken, allejezus.

Weet ik, evengoed als dat je het niet oplost door posts te verwijderen. Wel door hier een een beschaafde discussie te voeren waarvan je hoopt dat iemand het leest en zijn/haar schadelijke gedrag aanpast.

En ik wijs je er nog maar een keer op dat uit sommige van je bewoordingen een (onbewuste) moral high ground blijkt die niet helpt bij het overbrengen van de boodschap.
Reply
Ik lees graag wat die bewoordingen dan zijn. Ik kan er alleen maar uit leren, nietwaar.
Reply
(02-03-2022, 12:33)Uplift Wrote: En nee, niet iedereen 'mag daar eigen afwegingen in maken'. Je bent deel van de samenleving. Als het weren van seksisme in die samenleving (of een forum of waar dan ook) je niet aanstaat, dan kan je ook gewoon je mond houden of oppleuren.

(02-03-2022, 12:47)Uplift Wrote: Je snapt niets van wat de-escalatie inhoudt, net zoals je niets snapt van de strijd tegen seksisme. Denken dat het allemaal neerkomt op goed luisteren naar beide kanten o.i.d., kan niet verder van de realiteit afliggen.

(02-03-2022, 12:58)Uplift Wrote: Dat het niet serieus bedoeld wordt, doet niet ter zake. Dit is niet hoe seksisme en het in stand houden ervan werken, allejezus.

Ik heb de minst subtiele passages voor je gehighlight. Wellicht in jouw beleving helemaal niet hautain of escalerend bedoeld, maar dat is niet hoe communicatie werkt.
Reply
(02-03-2022, 13:12)ahha Wrote: Grappig dat je het nodig vindt aan te geven dat het niet serieus bedoeld is, het zou eens wel serieus moeten zijn. Maar okey volledig bewust van het feit dat het redelijk ongepast is en getuige van weinig inlevingsvermogen zo’n opmerking maken zodat wij ons door een stukje harde humor wat beter voelen, way to go. Geloof me die hypothetische vrouw in BB’s logeerkamer zal zich er in ieder geval zeker niet beter door voelen.

Vervelend dat je het zoveel met je doet, dat was zeker niet mijn intentie. Ik hoop dat het met de hypothetische vrouw naar omstandigheden goed gaat.
Reply
@Gunnar: Maar je had het over een moral high ground, niet over mijn kenmerkende lompheid (waar ik overigens niet van af wil, dit forum blijft een uitlaatklep en niet een plek waar ik per se mensen wil overtuigen).

Je kunt natuurlijk veel zeggen over hoe ik mensen aanspreek of dingen verwoord, maar ik probeer altijd te vermijden dat er gif in sluipt. Wat niet gezegd kan worden op je laatste post richting ahha.
Reply
(02-03-2022, 13:22)Uplift Wrote: @Gunnar: Maar je had het over een moral high ground, niet over mijn kenmerkende lompheid (waar ik overigens niet van af wil, dit forum blijft een uitlaatklep en niet een plek waar ik per se mensen wil overtuigen).

Je kunt natuurlijk veel zeggen over hoe ik mensen aanspreek of dingen verwoord, maar ik probeer altijd te vermijden dat er gif in sluipt. Wat niet gezegd kan worden op je laatste post richting ahha.

Jij ziet niet dat moral high ground en lompheid hand in hand gaan? Dat je jezelf die lompheid toestaat vanwege de moral high ground, als in 'ik heb toch gelijk, dus dan kan ik het ook wel ruw brengen'?
Reply
(02-03-2022, 13:22)Uplift Wrote: @Gunnar: Maar je had het over een moral high ground, niet over mijn kenmerkende lompheid (waar ik overigens niet van af wil, dit forum blijft een uitlaatklep en niet een plek waar ik per se mensen wil overtuigen).

Je kunt natuurlijk veel zeggen over hoe ik mensen aanspreek of dingen verwoord, maar ik probeer altijd te vermijden dat er gif in sluipt. Wat niet gezegd kan worden op je laatste post richting ahha.

Sorry Uplift maar 'gif' is subjectief en het lukt jou zeker niet omdat altijd te vermijden.

Het eerste deel van mijn reactie aan ahha was overigens serieus bedoeld, ik wilde alleen het woord 'serieus' vermijden juist om dat niet sarcastisch te gebruiken.
Het deel over de hypothetische vrouw was natuurlijk een grapje, verwijzend naar de wat pathetische woordkeuze van ahha.
Reply
Ik zoek naar een woord wat het gevoel van dodelijk vermoeiend en geamuseerd verenigt.
[+] 2 users say Thank You to Schobbeyak for this post
Reply
(02-03-2022, 13:30)Schobbeyak Wrote: Ik zoek naar een woord wat het gevoel van dodelijk vermoeiend en geamuseerd verenigt.

Uplift?
Reply
Zucht
Reply
(02-03-2022, 13:25)Gunnar Wrote:
(02-03-2022, 13:22)Uplift Wrote: @Gunnar: Maar je had het over een moral high ground, niet over mijn kenmerkende lompheid (waar ik overigens niet van af wil, dit forum blijft een uitlaatklep en niet een plek waar ik per se mensen wil overtuigen).

Je kunt natuurlijk veel zeggen over hoe ik mensen aanspreek of dingen verwoord, maar ik probeer altijd te vermijden dat er gif in sluipt. Wat niet gezegd kan worden op je laatste post richting ahha.

Jij ziet niet dat moral high ground en lompheid hand in hand gaan? Dat je jezelf die lompheid toestaat vanwege de moral high ground, als in 'ik heb toch gelijk, dus dan kan ik het ook wel ruw brengen'?

Nee, de lompheid is er hier vooral als uitlaatklep. Als beroep ben ik al deels schrijver en daar moet ik continu op bewoording letten, hier hoeft dat niet. Dat is leuk. En zo heb ik Graz altijd gezien. Maar wel binnen een kader van respect. Wel klopt het dat ik lomp durf te zijn als ik zeker ben van mijn stuk, maar ik voel me zeker niet moreel superieur. Dit is een medium van woorden, en daar houd ik het ook bij. Ergo: ik reageer op de woorden, of dat probeer ik iig.

(02-03-2022, 13:28)Gunnar Wrote:
(02-03-2022, 13:22)Uplift Wrote: @Gunnar: Maar je had het over een moral high ground, niet over mijn kenmerkende lompheid (waar ik overigens niet van af wil, dit forum blijft een uitlaatklep en niet een plek waar ik per se mensen wil overtuigen).

Je kunt natuurlijk veel zeggen over hoe ik mensen aanspreek of dingen verwoord, maar ik probeer altijd te vermijden dat er gif in sluipt. Wat niet gezegd kan worden op je laatste post richting ahha.

Sorry Uplift maar 'gif' is subjectief en het lukt jou zeker niet omdat altijd te vermijden.

Het eerste deel van mijn reactie aan ahha was overigens serieus bedoeld, ik wilde alleen het woord 'serieus' vermijden juist om dat niet sarcastisch te gebruiken.
Het deel over de hypothetische vrouw was natuurlijk een grapje, verwijzend naar de wat pathetische woordkeuze van ahha.

Mij mag je er gerust op wijzen, want ik ben uiteraard niet onfeilbaar en soms zijn we ons niet bewust van dat gif. Verder laat ik het vetgedrukte stuk voor zich spreken, want daar doelde ik dus op (als in: fucking inappropz).


@Fitz en Snake: ik snap jullie frustratie, maar laten we eerlijk zijn: zelfs al gingen er shows door, waar zouden we nog een Grazmeet aantreffen? Het komt niet enkel door oorlog en een virus en de logische interesse die dat opwekt dat het hier amper nog hebben over muziek. Of we kunnen het op een andere manier over muziek hebben, b.v. via participatieve topics. Zou ik zelf ook heel fijn vinden, zeker als we toch weer een onbepaalde periode naar een ander soort normaal moeten.
Reply
(02-03-2022, 11:29)Gerblansky Wrote: Hoe zit het eigenlijk met opvang voor vluchtelingen in dit land, wordt dat ergens centraal gecoordineerd? Ik heb een ruime slaapkamer over en volledige zolder, genoeg plek voor een klein gezin in elk geval.

http://sharemyhome.org

ik kwam dit tegen op twitter. Geloof dat je zoiets zoekt?
[+] 1 user says Thank You to Schobbeyak for this post
Reply
(02-03-2022, 13:57)Uplift Wrote:
(02-03-2022, 13:25)Gunnar Wrote:
(02-03-2022, 13:22)Uplift Wrote: @Gunnar: Maar je had het over een moral high ground, niet over mijn kenmerkende lompheid (waar ik overigens niet van af wil, dit forum blijft een uitlaatklep en niet een plek waar ik per se mensen wil overtuigen).

Je kunt natuurlijk veel zeggen over hoe ik mensen aanspreek of dingen verwoord, maar ik probeer altijd te vermijden dat er gif in sluipt. Wat niet gezegd kan worden op je laatste post richting ahha.

Jij ziet niet dat moral high ground en lompheid hand in hand gaan? Dat je jezelf die lompheid toestaat vanwege de moral high ground, als in 'ik heb toch gelijk, dus dan kan ik het ook wel ruw brengen'?

Nee, de lompheid is er hier vooral als uitlaatklep. Als beroep ben ik al deels schrijver en daar moet ik continu op bewoording letten, hier hoeft dat niet. Dat is leuk. En zo heb ik Graz altijd gezien. Maar wel binnen een kader van respect. Wel klopt het dat ik lomp durf te zijn als ik zeker ben van mijn stuk, maar ik voel me zeker niet moreel superieur. Dit is een medium van woorden, en daar houd ik het ook bij. Ergo: ik reageer op de woorden, of dat probeer ik iig.

(02-03-2022, 13:28)Gunnar Wrote:
(02-03-2022, 13:22)Uplift Wrote: @Gunnar: Maar je had het over een moral high ground, niet over mijn kenmerkende lompheid (waar ik overigens niet van af wil, dit forum blijft een uitlaatklep en niet een plek waar ik per se mensen wil overtuigen).

Je kunt natuurlijk veel zeggen over hoe ik mensen aanspreek of dingen verwoord, maar ik probeer altijd te vermijden dat er gif in sluipt. Wat niet gezegd kan worden op je laatste post richting ahha.

Sorry Uplift maar 'gif' is subjectief en het lukt jou zeker niet omdat altijd te vermijden.

Het eerste deel van mijn reactie aan ahha was overigens serieus bedoeld, ik wilde alleen het woord 'serieus' vermijden juist om dat niet sarcastisch te gebruiken.
Het deel over de hypothetische vrouw was natuurlijk een grapje, verwijzend naar de wat pathetische woordkeuze van ahha.

Mij mag je er gerust op wijzen, want ik ben uiteraard niet onfeilbaar en soms zijn we ons niet bewust van dat gif. Verder laat ik het vetgedrukte stuk voor zich spreken, want daar doelde ik dus op (als in: fucking inappropz).


@Fitz en Snake: ik snap jullie frustratie, maar laten we eerlijk zijn: zelfs al gingen er shows door, waar zouden we nog een Grazmeet aantreffen? Het komt niet enkel door oorlog en een virus en de logische interesse die dat opwekt dat het hier amper nog hebben over muziek. Of we kunnen het op een andere manier over muziek hebben, b.v. via participatieve topics. Zou ik zelf ook heel fijn vinden, zeker als we toch weer een onbepaalde periode naar een ander soort normaal moeten.

Het zit hem er meer in dat ieder potentieel interessant topic vaak ontaard in een herhaling van zetten. En ergens waardeer ik de provicaties van BigBird en Gunnar en jouw nimmer aflatende ernst en discipline. Maar soms kan je ook eens ergens niks over vinden. Of wel iets vinden maar het gewoon laten gaan. En zelfs deze post vind ik alweer een herhaling van zetten. Fucking inception hiero.
[+] 2 users say Thank You to Schobbeyak for this post
Reply
Dat kan je natuurlijk ook omdraaien, discussies ontaarden van 2 kanten, je kan ook een keer accepteren dat iemand ergens een grens trekt zonder al om je heen slaand en op sarcastische wijze je territorium verdedigend dat je altijd maar alles kan en moet kunnen zeggen zonder dat iemand aangeeft dat dat misschien niet zo is. Het was een opmerking gericht aan BB waarbij BB posts van Uplift aan het +en is notabene, waarom loopt dit dan toch weer zo uit de hand?
Reply
(02-03-2022, 12:21)Gerblansky Wrote: Ben je gek, moet kunnen.

Ik stelde echter wel degelijk een serieuze vraag dus Pud bedankt voor je antwoord. Ik heb dit al eens eerder gedaan, welliswaar maar 1 persoon en voor een betrekkelijk korte periode van 3 maanden maar je overwegingen zijn sowieso correct. Benieuwd hoe men dit nu op deze schaal denkt te gaan coordineren.

Ga er van uit dat wanneer een gezin is gevlucht met kind(eren), de volwassen persoon (moeder, oma, opa, etc.) van zichzelf niet veel bij zich zal hebben. Ik denk bijvoorbeeld aan benodigdheden die zéér nodig zullen zijn aan een laptop, kleding, speelgoed, lectuur en eventueel iets van kookgerei, zodat ze hun eigen eten kunnen bereiden. Wanneer het lukt, dan is een bezoek aan een paar rommelmarkten aan te raden om redelijk goedkoop aan een deel van deze spullen te komen. Voor kookgerei is dan weer Action/Ikea een goede halte. Nogmaals, ik wil je een donatie komen doen om bij te springen, je hoeft het niet alleen op te hoesten.
Reply
(02-03-2022, 14:14)Schobbeyak Wrote:
(02-03-2022, 13:57)Uplift Wrote:
(02-03-2022, 13:25)Gunnar Wrote:
(02-03-2022, 13:22)Uplift Wrote: @Gunnar: Maar je had het over een moral high ground, niet over mijn kenmerkende lompheid (waar ik overigens niet van af wil, dit forum blijft een uitlaatklep en niet een plek waar ik per se mensen wil overtuigen).

Je kunt natuurlijk veel zeggen over hoe ik mensen aanspreek of dingen verwoord, maar ik probeer altijd te vermijden dat er gif in sluipt. Wat niet gezegd kan worden op je laatste post richting ahha.

Jij ziet niet dat moral high ground en lompheid hand in hand gaan? Dat je jezelf die lompheid toestaat vanwege de moral high ground, als in 'ik heb toch gelijk, dus dan kan ik het ook wel ruw brengen'?

Nee, de lompheid is er hier vooral als uitlaatklep. Als beroep ben ik al deels schrijver en daar moet ik continu op bewoording letten, hier hoeft dat niet. Dat is leuk. En zo heb ik Graz altijd gezien. Maar wel binnen een kader van respect. Wel klopt het dat ik lomp durf te zijn als ik zeker ben van mijn stuk, maar ik voel me zeker niet moreel superieur. Dit is een medium van woorden, en daar houd ik het ook bij. Ergo: ik reageer op de woorden, of dat probeer ik iig.

(02-03-2022, 13:28)Gunnar Wrote:
(02-03-2022, 13:22)Uplift Wrote: @Gunnar: Maar je had het over een moral high ground, niet over mijn kenmerkende lompheid (waar ik overigens niet van af wil, dit forum blijft een uitlaatklep en niet een plek waar ik per se mensen wil overtuigen).

Je kunt natuurlijk veel zeggen over hoe ik mensen aanspreek of dingen verwoord, maar ik probeer altijd te vermijden dat er gif in sluipt. Wat niet gezegd kan worden op je laatste post richting ahha.

Sorry Uplift maar 'gif' is subjectief en het lukt jou zeker niet omdat altijd te vermijden.

Het eerste deel van mijn reactie aan ahha was overigens serieus bedoeld, ik wilde alleen het woord 'serieus' vermijden juist om dat niet sarcastisch te gebruiken.
Het deel over de hypothetische vrouw was natuurlijk een grapje, verwijzend naar de wat pathetische woordkeuze van ahha.

Mij mag je er gerust op wijzen, want ik ben uiteraard niet onfeilbaar en soms zijn we ons niet bewust van dat gif. Verder laat ik het vetgedrukte stuk voor zich spreken, want daar doelde ik dus op (als in: fucking inappropz).


@Fitz en Snake: ik snap jullie frustratie, maar laten we eerlijk zijn: zelfs al gingen er shows door, waar zouden we nog een Grazmeet aantreffen? Het komt niet enkel door oorlog en een virus en de logische interesse die dat opwekt dat het hier amper nog hebben over muziek. Of we kunnen het op een andere manier over muziek hebben, b.v. via participatieve topics. Zou ik zelf ook heel fijn vinden, zeker als we toch weer een onbepaalde periode naar een ander soort normaal moeten.

Het zit hem er meer in dat ieder potentieel interessant topic vaak ontaard in een herhaling van zetten. En ergens waardeer ik de provicaties van BigBird en Gunnar en jouw nimmer aflatende ernst en discipline. Maar soms kan je ook eens ergens niks over vinden. Of wel iets vinden maar het gewoon laten gaan. En zelfs deze post vind ik alweer een herhaling van zetten. Fucking inception hiero.

Ik voeg er aan toe dat een serieuze vraag hierdoor ondersneeuwt in 3 pagina's heen en weer geklets, waardoor Grazzers die niet in de mogelijkheid zijn om alles per uur bij te houden, de serieuze vraag niet lezen, maar wellicht wel de kennis heeft voor een gedegen antwoord.
[+] 1 user says Thank You to pudpong3 for this post
Reply
Ik weet dat we inmiddels 2 jaar en een hoop creatieve moeheid verder zijn maar dat gebrek aan een woensdagmiddagtopic begint duidelijk te voelen. Iemand die er de energie voor heeft en ons weer mee op sleeptouw neemt?
Reply
Wat is een woensdagmiddagtopic nou weer?
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)