Thread Rating:
  • 4 Vote(s) - 2 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De Russische invasie van Oekraïne
#1
Dit mag wel een eigen topic krijgen. De titel kan indien nodig aangevuld worden met andere landen, dus hier kunnen we wel mee vooruit.


[Image: 1920x1080a.jpg]
(bron: NOS)
[+] 5 users say Thank You to Koen for this post
Reply
#2
Hopelijk heeft dit topic een kortere levensduur dan het COVID-19 topic
[+] 4 users say Thank You to Gunnar for this post
Reply
#3
Goed om er een apart topic van te maken, maar het startbericht biedt helaas (en wellicht terecht) niet echt een hoopvol perspectief:

"De titel kan indien nodig aangevuld worden met andere landen, dus hier kunnen we wel mee vooruit"
Reply
#4
Klaver doet ook mee aan het haviken-opbod van pseudolinks. Ik heb nooit de indruk gehad dat die jongen zich op eender welk vlak nuttig kan maken; Jesse heeft kennelijk nog niet begrepen dat Nederland officieel niet in een oorlog betrokken is en dat zo'n move eigenlijk zou impliceren dat je dat wel doet. Een volgende stap zou dan zijn om bepaalde soorten pers te censureren, etc. Volledig legitiem hoor, ten minste als je officieel de oorlog hebt verklaard.
Reply
#5
Thumbs Up 
(28-02-2022, 13:56)marvin Wrote: Goed om er een apart topic van te maken, maar het startbericht biedt helaas (en wellicht terecht) niet echt een hoopvol perspectief:

"De titel kan indien nodig aangevuld worden met andere landen, dus hier kunnen we wel mee vooruit"

Jij hebt zojuist een sticker verdiend voor het vinden van mijn grapje.
Reply
#6
als een ware detective het verborgen grapje gevonden natuurlijk!

ik vind het trouwens ook niet ongepast of zo, maar vooral heel treurig vanwege de waarheid die erin schuil gaat (en het is al in-en-in triest nu)
Reply
#7
Ik vind de huidige situatie echt beangstigend. Moet ook zeggen dat ik totaal geen idee heb waar we nu goed aan doen, normaal ben ik voor de-escalatie maar dit moet ook ergens wel de kop ingedrukt worden. Het lijkt echt kiezen uit twee kwaden.
Reply
#8
Ondertussen in Charkov: https://twitter.com/nexta_tv/status/1498...54241?s=21
Reply
#9
Rusland lijkt nu zwaarder materieel in te gaan zetten. Al verschillende meldingen van lucht- en raketaanvallen in de regio Kharkiv.
Reply
#10
Pas op met ongeverifieerde beelden delen. Er is een reden - los van gevoeligheid - dat die niet zo snel op b.v. NOS verschijnen.

@Indiaan: ik snap zeker wat je bedoelt en dat er iets tegen Putin gedaan moet worden (zijn regime iig zo weinig mogelijk bewegingsruimte geven) is evident. Maar dat EU en NAVO zich 100% - ook militair - aan de kant van Oekraïne scharen, is eigenlijk exact ook het punt dat Putin al zo lang maakt... en dat kan alleen maar tot verdere escalatie leiden.
Reply
#11
Lijkt wel serieus mis in Charkov/Kharkiv hoor: https://twitter.com/djbelgrado/status/14...04070?s=21

Indien het klopt, dan is dat slecht nieuws voor de onderhandelingen.
Reply
#12
Tsja ik weet het oprecht niet. Ik volg je daar enigszins wel in, maar wanneer trekken we dan wel een grens? De Krim, Oekraïne, Moldavië, Polen? En natuurlijk hebben wij waarschijnlijk nog halve info waar mogelijke inlichtingdiensten wat meer over weten... Ik vind het een angstige ontwikkeling, en overweeg oprecht om voor de zekerheid een vlucht locatie te zoeken in het buitenland.
Reply
#13
(28-02-2022, 14:31)Uplift Wrote: Pas op met ongeverifieerde beelden delen. Er is een reden - los van gevoeligheid - dat die niet zo snel op b.v. NOS verschijnen.

@Indiaan: ik snap zeker wat je bedoelt en dat er iets tegen Putin gedaan moet worden (zijn regime iig zo weinig mogelijk bewegingsruimte geven) is evident. Maar dat EU en NAVO zich 100% - ook militair - aan de kant van Oekraïne scharen, is eigenlijk exact ook het punt dat Putin al zo lang maakt... en dat kan alleen maar tot verdere escalatie leiden.

Jij kan Putin nog niet helemaal los laten hè?
Reply
#14
Dit zijn trouwens wel een aantal goede Twitter accounts om het conflict te volgen;

https://twitter.com/arisroussinos
https://twitter.com/RALee85
https://twitter.com/kamilkazani
[+] 1 user says Thank You to TheUncleG for this post
Reply
#15
Belarus gaat actief militairen inzetten?
https://twitter.com/ralee85/status/14982...28932?s=21
Reply
#16
Ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat het een stapsgewijze uitlokking van NAVO interventie is.

- Onafhankelijkheid Donbas verklaren
- Die gebieden binnentrekken
- Beginnen met inval Oekraïne (waarbij burgers worden ontzien)
- Zwaarder materieel inzetten
- Wit Rusland als partner actief in het conflict betrekken

Het loopt beetje bij beetje steeds meer uit de hand en het komt op mij over alsof Putin bewust het moment opzoekt wanneer NAVO zich ook actief op het strijdtoneel komt melden. Geen idee wat hij hiermee wil bereiken, dat terzijde.
Reply
#17
The Great Reset
Reply
#18
(28-02-2022, 14:48)Indiaantje89 Wrote: Tsja ik weet het oprecht niet. Ik volg je daar enigszins wel in, maar wanneer trekken we dan wel een grens? De Krim, Oekraïne, Moldavië, Polen? En natuurlijk hebben wij waarschijnlijk nog halve info waar mogelijke inlichtingdiensten wat meer over weten... Ik vind het een angstige ontwikkeling, en overweeg oprecht om voor de zekerheid een vlucht locatie te zoeken in het buitenland.

De Krim is een ander geval. En uiteraard is dit de grens. Dit is een open invasie. Het gaat niet om niets doen, het gaat om de oorlog niet erger maken door rechtstreeks betrokken te raken. En dat vergt een bepaalde geopolitieke realiteitszin waar ook Varoufakis al naar verwees. Hoe je op langere termijn Putin de macht ontneemt of op z'n minst de wind uit de zeilen haalt? Door zelf geen voedingsbodem meer te vormen voor zijn politiek; ergo: geen hoger defensiebudget, wel de sociale voedingsbodem voor zijn politieke medestanders weghalen. Door m.a.w. actief te tonen dat ons systeem wel degelijk beter is dan zijn kleptocratie, iets wat we de laatste jaren steeds minder hard hebben kunnen maken op zoveel vlakken en nu compenseren met ordinair wapengekletter. Dat vergt zelfkritiek, een analyse van (onze rol in) buitenlandpolitiek en een aanpak van de groeiende ongelijkheid bij ons. Thema's die niet op de agenda staan van b.v. onze eigen kabinetspartijen, noch van de E.U. Er is enkel ruimte voor agressieve expansie geweest in het westen, en dat is al jaren zo. Van Griekenland in 2015 tot de (cynische) bestempeling van Oekraïne als een soort 'pool van het goede' nu.

(28-02-2022, 14:48)Gunnar Wrote:
(28-02-2022, 14:31)Uplift Wrote: Pas op met ongeverifieerde beelden delen. Er is een reden - los van gevoeligheid - dat die niet zo snel op b.v. NOS verschijnen.

@Indiaan: ik snap zeker wat je bedoelt en dat er iets tegen Putin gedaan moet worden (zijn regime iig zo weinig mogelijk bewegingsruimte geven) is evident. Maar dat EU en NAVO zich 100% - ook militair - aan de kant van Oekraïne scharen, is eigenlijk exact ook het punt dat Putin al zo lang maakt... en dat kan alleen maar tot verdere escalatie leiden.

Jij kan Putin nog niet helemaal los laten hè?

Ik zou oppassen dat je niet afglijdt naar het triomfalisme/fanatisme dat zich stilaan ontvouwt op ons continent. Je zoekt en leest dingen in mijn posts die er niet zijn en ook nooit geweest zijn.
[+] 1 user says Thank You to Uplift for this post
Reply
#19
Ik zit je vooral te stangen Uplift, ik kan heus wel het verschil zien tussen pro-Putin en anti-kapitalisme.

En je zou ook een heel waar punt maken, als we hier te maken hadden met een volledig rationeel opererende Putin die te kalmeren is met redelijke acties.
Maar op dit moment lijken twee mogelijkheden aan de hand:
a. Putin stuurt volledig bewust aan op een confrontatie met de NAVO, omdat... God mag het weten.
b. Putin is full retard gegaan en is bereid met de wereld ten onder te gaan

Ik zie niet direct in hoe deze oorlog zonder verdere escalatie ten einde kan komen, tenzij iemand in Rusland bereid is een geslaagde Graf Von Stauffenberg te doen.
Reply
#20
Het riedeltje 'hij handelt irrationeel' vind ik een gevaarlijke en zou wel eens in het voordeel van Putin kunnen spelen. Dat hij geen enkele vorm van verantwoording meer lijkt te willen afleggen, zoals Stalin ooit, is duidelijk. Dat dit ten dele irrationeel is (omdat hij dan meer dan ooit op z'n eigen oordeelkundig vermogen moet teren), ook. Maar de hele onzin die in onze media verschijnt over dat hij klinisch gek o.i.d. zou zijn, of dat dit alles het gevolg is van een trauma of compensatiegedrag of weet ik het, vind ik alweer een gemiste kans om hier met koel hoofd en vooral met een blik naar te kijken die ons allemaal iets kan opleveren.

Er is imo geen enkel scenario waarin dit eindigt zonder verdere escalatie dan nu. Maar Putin is vast niet full retard gegaan, daar ben ik vrij zeker van.
Reply
#21
(28-02-2022, 15:23)Gunnar Wrote: a. Putin stuurt volledig bewust aan op een confrontatie met de NAVO, omdat... God mag het weten.


Omdat de NAVO/EU/Amerika (ook) al jaren op deze confrontatie aansturen, en nu is het dan zover. En de vele economische sancties zijn olie op het vuur en wakkeren de agressie bij Putin verder aan. Putin kan nu enkel nog voorwaarts, en niet meer terug, met alle gevolgen van dien.
Reply
#22
Ik lees steeds meer berichten (met beeldmateriaal), waarop te zien/lezen is dat getinte vluchtelingen worden geweerd. Op zich verbaast me dat niks in dat soort contreien, maar ik voel m'n bloed wederom koken.
Reply
#23
(28-02-2022, 15:34)BigBird Wrote:
(28-02-2022, 15:23)Gunnar Wrote: a. Putin stuurt volledig bewust aan op een confrontatie met de NAVO, omdat... God mag het weten.


Omdat de NAVO/EU/Amerika (ook) al jaren op deze confrontatie aansturen, en nu is het dan zover. En de vele economische sancties zijn olie op het vuur en wakkeren de agressie bij Putin verder aan. Putin kan nu enkel nog voorwaarts, en niet meer terug, met alle gevolgen van dien.

Goh los van het feit dat dat 1 op 1 Baudet's woorden zijn, zou ik niet zeggen dat 'het westen' op een confrontatie aanstuurt. Het westen doet eigenlijk altijd aan integratie en wie zich daartegen weert, komt steeds verder onder druk te staan en kan dan meegaan in die logica (en dus verliezen - iets wat Putin overigens lang zelf heeft overwogen en op zijn eigen 'terms' wou doen) of zichzelf isoleren en via b.v. asymetrische oorlog (in een nieuwe koude oorlogsituatie) tegenwerking bieden.

Maar: Putin had altijd de keuze om Oekraïne niet binnen te vallen en b.v. Wit-Rusland te bewapenen, of op andere manieren z'n invloedszone uit te breiden. Een gewelddadige invasie is een stap die tijdens de koude oorlog nooit is gezet door de USSR (behalve in Afghanistan, maar dan om een geallieerde regering te helpen) en die deze situatie nu ook zo ernstig maken, want er is geen precedent voor na 1945; Hongarije en Tsjechoslowakije waren interventies van repressieve aard, maar geen vijandige oorlog tegen een regime met tegengestelde belangen. Eens met het feit dat Putin nu in een hoek wordt gedreven en m.n. Biden daar blij van wordt doordat het hele westen zich fanatiek achter Oekraïne schaart, maar het is natuurlijk niet zo dat dit volledig de schuld van de NAVO is... Je hebt volgens mij te maken met twee belangen die nu allebei gebaat zijn bij oorlog, alleen zou de NAVO nooit zelf die oorlog gestart zijn en Putin nu dus wel, waarmee hij een belachelijk grote gok begaat die geen enkel westers land ooit zou durven wagen.
Reply
#24
(28-02-2022, 15:34)BigBird Wrote:
(28-02-2022, 15:23)Gunnar Wrote: a. Putin stuurt volledig bewust aan op een confrontatie met de NAVO, omdat... God mag het weten.


Omdat de NAVO/EU/Amerika (ook) al jaren op deze confrontatie aansturen, en nu is het dan zover. En de vele economische sancties zijn olie op het vuur en wakkeren de agressie bij Putin verder aan. Putin kan nu enkel nog voorwaarts, en niet meer terug, met alle gevolgen van dien.

Want die hebben samen Oekraïne gemilitariseerd en genazificeerd?
Reply
#25
(28-02-2022, 15:42)Gunnar Wrote:
(28-02-2022, 15:34)BigBird Wrote:
(28-02-2022, 15:23)Gunnar Wrote: a. Putin stuurt volledig bewust aan op een confrontatie met de NAVO, omdat... God mag het weten.


Omdat de NAVO/EU/Amerika (ook) al jaren op deze confrontatie aansturen, en nu is het dan zover. En de vele economische sancties zijn olie op het vuur en wakkeren de agressie bij Putin verder aan. Putin kan nu enkel nog voorwaarts, en niet meer terug, met alle gevolgen van dien.

Want die hebben samen Oekraïne gemilitariseerd en genazificeerd?

Ze hebben in ieder geval een flinke vinger in de pap gehad, te beginnen vanaf 2014. sindsdien is er 'kunstmatig' een situatie in stand gehouden die blijkbaar als dreigend wordt ervaren door Putin. Oekraïne wordt gewoon misbruikt voor geopolitieke redenen, in feite is het een soort honey trap.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)