Thread Rating:
  • 4 Vote(s) - 2 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De Russische invasie van Oekraïne
#76
Wat ik niet helemaal begrijp aan de narratief over alle 'Russische militaire tegenslagen' is dat de invasie van Irak en territoriale controle door de Amerikanen tegen een verzwakt leger en een min of meer welwillende bevolking maanden duurde, maar dat we na 6 dagen in Oekraïne al concluderen dat de Russen zich 'verslikt hebben'. Terwijl Oekraïne ook nog eens een groter land is. Nogmaals: Bagdad werd pas na 3 weken ingenomen in 2003.

Daar schuilt toch weer gevaar in; de toename in oorlogsgeweld kan perfect ingecalculeerd zijn door Rusland en in principe is er geen manier voor Oekraïne om deze oorlog te winnen. Rusland is as we speak een tangbeweging vanuit het Oosten aan het inzetten en dan wordt het effect al gauw exponentieel. Hier kan je dat trouwens vrij goed volgen (hoef je geen Spaans voor te kunnen). Op een analoge manier kan de westerse reactie dus ook helemaal ingecalculeerd zijn en is escalatie misschien gewoon een deel van het doel van Putin... dat baart me erg veel zorgen momenteel.
Reply
#77
https://www.trouw.nl/buitenland/de-eu-of...~bdd2033e/

Het geluid van Trouw is in de NLse journalistiek momenteel gerust uniek te noemen.
Inhoudelijk raakt het best een punt, zeker wat de op hol geslagen EU betreft, maar de kop is op zijn minst ongelukkig.
[+] 2 users say Thank You to Gunnar for this post
Reply
#78
(02-03-2022, 10:31)Gunnar Wrote: https://www.trouw.nl/buitenland/de-eu-of...~bdd2033e/

Het geluid van Trouw is in de NLse journalistiek momenteel gerust uniek te noemen.
Inhoudelijk raakt het best een punt, zeker wat de op hol geslagen EU betreft, maar de kop is op zijn minst ongelukkig.


Met als aanvulling dat 'Amerika' in de kop ontbreekt. Maar Amerika vindt het prima zo, want Rusland richt zich nu zelf ten gronde (mede dankzij de sancties), en de EU wordt in de armen van Amerika gedreven, precies zoals de haviken het willen hebben hebben.
Reply
#79
De escalatie gebeurt eigenlijk niet met de V.S. momenteel; Biden zet echt in op klassiek isolationisme en deed dat zelfs voor de invasie al. Wel kon hij amper verbergen dat het de wens van de V.S. was dat die invasie ook zou gebeuren, vandaar dat ik (en vele anderen, zo niet quasi iedereen) dat niet 100% serieus nam en meer zag als een poging om Putin effectief zo'n fout te laten maken. Dat Putin gokt, is inmiddels duidelijk. Waarschijnlijk zal hij zelfs verliezen, op welke manier dan ook. Maar de V.S. zullen nooit op zo'n manier gokken, alleen doet de EU dat nu dus wel en dat komt echt meer omdat de EU geleid wordt door incompetente clowns dan doordat er een of andere logica achter zit. Ook Stoltenberg en Johnson zijn terughoudender, dus ga maar na.

En okee, 'incompetente clowns' zegt op zich even veel als 'een gek geworden Putin'. Beide zijn een karikatuur waar enige waarheid in zit. Maar wat ik er vooral mee bedoel, is dat de EU geen enkele ontwikkelde buitenlandpolitiek op hoog niveau heeft en dat die eenheid die we nu zien eigenlijk volledig gebaseerd is op retoriek en de notie dat een EU die in een diepe crisis zat, op basis van zo'n common goal weer verenigd kan worden, waardoor al die politieke spelers in het EP weer plots relevantie winnen die ze nooit hadden. Het is de Verhofstadtiaanse gedachte van een Verenigde Staten van Europa die die retoriek drijft, maar dat is nooit meer geweest dan voluntarisme en een front voor een door en door neoliberaal project; het is met andere woorden cheerleaden voor lobby's. En die lobby's zullen vast wel klaarstaan om de kolossale afzetmarkt annex onontgonnen gebied die Rusland is, te veroveren. Liefst nog voor de Amerikanen er al te veel grip op krijgen. En zo zou Europa in een paar decennia alsnog een volwaardig machtsblok kunnen worden. Maar kennelijk zijn we dus bereid tot een oorlog daarvoor. De V.S. laat zo'n oorlog dan liever over aan anderen, zoals ze meestal hebben gedaan in de geschiedenis. Wij in Europa leren 0.0 uit onze fouten.

Maar goed, als Putin valt en Rusland een softe staat wordt (daarvoor zullen er letterlijk eerst kernwapens moeten gebruikt worden voor het ooit zo ver is), dan kan een Europese integratie tot aan de Beringstraat tot de scenario's horen die de meeste Grazzers in 1 leven zouden kunnen meemaken. Alleen leert de geschiedenis dat zo'n megalomane dromen veelal eindigen met miljoenen doden. Iets analoog geldt voor de megalomane dromen van Putin, natuurlijk.
Reply
#80
(01-03-2022, 15:43)BigBird Wrote:
Quote:"Breadbasket Of World" Choked Off By Russian Invasion As Wheat Prices Soar

Ukraine has earned the nickname “breadbasket of Europe” for its rich dark soil, vast wheat fields, and other farm goods. The Russian invasion has cut off the world from cheap and abundant wheat supplies.

Ukraine and Russia are vital to the global food supply, accounting for more than a quarter of global wheat trade, about a fifth of corn, and 12% of all calories traded globally, according to Bloomberg.

https://www.zerohedge.com/commodities/br...rices-soar

Pasta crisis in Italië https://www.ad.nl/koken-en-eten/pastacri...~a0422c09/
Reply
#81
Hoe zit het eigenlijk met opvang voor vluchtelingen in dit land, wordt dat ergens centraal gecoordineerd? Ik heb een ruime slaapkamer over en volledige zolder, genoeg plek voor een klein gezin in elk geval.
[+] 2 users say Thank You to Gerblansky for this post
Reply
#82
(02-03-2022, 11:29)Gerblansky Wrote: Hoe zit het eigenlijk met opvang voor vluchtelingen in dit land, wordt dat ergens centraal gecoordineerd? Ik heb een ruime slaapkamer over en volledige zolder, genoeg plek voor een klein gezin in elk geval.

Ik denk dat je eerder moet denken aan een gezin, die zonder man komt, want tussen de 18-60 jaar is het, als man, niet toegestaan om Oekraïne uit te gaan of ze moeten bij de eerste vluchtelingen zitten. Daarnaast is het opvangen van een traumatisch gezin heel erg nobel, maar zonder ervaring lijkt me dit ook een hele opgave. Vergis je ook niet in een taalbarrière. Ik was overigens wel blij met een Poolse grenswacht die vluchtelingen tegen hield die "zomaar" met mensen mee wilden gaan, zonder eerst te zijn geregistreerd. Helaas zullen er nu Oekraïners in een andere hel terechtkomen, die dachten een hel te zijn ontsnapt. Dit moet echt heeeeeel goed gecoördineerd worden.

Wanneer je dit alles goed in je hoofd hebt zitten en je kan een, al dan niet, een niet of wel compleet gezin opvangen, dan verdien je een lintje. Wanneer het lukt, wil ik je wel een donatie komen brengen of overmaken.
Reply
#83
Ik heb nog wel plek voor een Oekraïense vrouw op mijn logeerkamer.
[+] 2 users say Thank You to BigBird for this post
Reply
#84
delete
[+] 1 user says Thank You to Uplift for this post
Reply
#85
Er zijn van die posts die zelfs binnen een toch redelijk afgesloten online bubbel echt heel erg ongepast zijn en een grens overschrijden, dit is daar een voorbeeld van, verwijder hem even BB.
[+] 3 users say Thank You to ahha for this post
Reply
#86
Ben je gek, moet kunnen.

Ik stelde echter wel degelijk een serieuze vraag dus Pud bedankt voor je antwoord. Ik heb dit al eens eerder gedaan, welliswaar maar 1 persoon en voor een betrekkelijk korte periode van 3 maanden maar je overwegingen zijn sowieso correct. Benieuwd hoe men dit nu op deze schaal denkt te gaan coordineren.
Reply
#87
Zullen we de censuur bewaren voor autoritaire regimes? Je mag de post van BB smakeloos vinden, je mag hem grappig vinden, laat daar de discussie over gaan.

Ik moest er om lachen, omdat het gewoon classic BB is.

Mogen vrouwen op het Viva forum dan ook niet posten dat ze wel plek hebben voor een lekkere Oekraïense hunk? Of denk je dat vrouwen nooit van dit soort opmerkingen maken?
Reply
#88
Het is beyond smakeloos en het hoort hier niet thuis. Maar ik ga niet over eventuele censuur en wat mij betreft hoeft het ook niet per se. Het zegt namelijk meer over BB dan over het forum.
Reply
#89
(02-03-2022, 12:21)Gunnar Wrote: Mogen vrouwen op het Viva forum dan ook niet posten dat ze wel plek hebben voor een lekkere Oekraïense hunk? Of denk je dat vrouwen nooit van dit soort opmerkingen maken?

U lijdt kennelijk aan dementie? Want net zoals ik je telkens moet herinneren aan wat oorlogstaal is, moet ik je nu ook herinneren aan hoe seksisme werkt.
Reply
#90
(02-03-2022, 10:53)Uplift Wrote: De escalatie gebeurt eigenlijk niet met de V.S. momenteel; Biden zet echt in op klassiek isolationisme en deed dat zelfs voor de invasie al. Wel kon hij amper verbergen dat het de wens van de V.S. was dat die invasie ook zou gebeuren, vandaar dat ik (en vele anderen, zo maar zeker niet quasi iedereen) dat niet 100% serieus nam en meer zag als een poging om Putin effectief zo'n fout te laten maken. Dat Putin gokt, is inmiddels duidelijk. Waarschijnlijk zal hij zelfs verliezen, op welke manier dan ook. Maar de V.S. zullen nooit op zo'n manier gokken, alleen doet de EU dat nu dus wel en dat komt echt meer omdat de EU geleid wordt door incompetente clowns dan doordat er een of andere logica achter zit. Ook Stoltenberg en Johnson zijn terughoudender, dus ga maar na.

Hier heb je de geredigeerde post terug, groetjes je redacteur
Reply
#91
Beetje schandalig zelfs dat dit voor discussie vatbaar is, gezien de context van kwetsbare groepen in humanitaire situaties (en dus mensenhandel, etc.) iets is waar we in Europa al een decennium of wat een bijzonder slechte track record mee hebben. Wat baten kaars ende bril, de tering.
Reply
#92
(02-03-2022, 12:27)Gunnar Wrote:
(02-03-2022, 10:53)Uplift Wrote: De escalatie gebeurt eigenlijk niet met de V.S. momenteel; Biden zet echt in op klassiek isolationisme en deed dat zelfs voor de invasie al. Wel kon hij amper verbergen dat het de wens van de V.S. was dat die invasie ook zou gebeuren, vandaar dat ik (en vele anderen, zo maar zeker niet quasi iedereen) dat niet 100% serieus nam en meer zag als een poging om Putin effectief zo'n fout te laten maken. Dat Putin gokt, is inmiddels duidelijk. Waarschijnlijk zal hij zelfs verliezen, op welke manier dan ook. Maar de V.S. zullen nooit op zo'n manier gokken, alleen doet de EU dat nu dus wel en dat komt echt meer omdat de EU geleid wordt door incompetente clowns dan doordat er een of andere logica achter zit. Ook Stoltenberg en Johnson zijn terughoudender, dus ga maar na.

Hier heb je de geredigeerde post terug, groetjes je redacteur

Ah, een deja-vu naar het coronatopic. Uplift heeft het fout, dus daarmee is al de rest ook fout. Maar als het gaat om 'de voorspelling' dat Rusland met full force zou binnenvallen, dan mag je mij vertellen wie dat nog meer riepen naast Blinken en Holslag. I'll wait.
Reply
#93
(02-03-2022, 12:26)Uplift Wrote:
(02-03-2022, 12:21)Gunnar Wrote: Mogen vrouwen op het Viva forum dan ook niet posten dat ze wel plek hebben voor een lekkere Oekraïense hunk? Of denk je dat vrouwen nooit van dit soort opmerkingen maken?

U lijdt kennelijk aan dementie? Want net zoals ik je telkens moet herinneren aan wat oorlogstaal is, moet ik je nu ook herinneren aan hoe seksisme werkt.

Nee hoor, maar je kunt wel stilstaan bij welke gradaties van seksisme je tolereert en erkennen dat seksisme niet eenzijdig man>vrouw verkeer is, zelfs als de verhouding scheef is en er sprake is van machtposities. En iedereen mag daar eigen afwegingen in maken.
Reply
#94
(02-03-2022, 12:21)Gunnar Wrote: Zullen we de censuur bewaren voor autoritaire regimes? Je mag de post van BB smakeloos vinden, je mag hem grappig vinden, laat daar de discussie over gaan.

Ik moest er om lachen, omdat het gewoon classic BB is.

Mogen vrouwen op het Viva forum dan ook niet posten dat ze wel plek hebben voor een lekkere Oekraïense hunk? Of denk je dat vrouwen nooit van dit soort opmerkingen maken?
Joh ik vraag gewoon om een post te verwijderen omdat die in mijn ogen echt een stap te ver gaat. Op veel fora heb je een moderator die zo nu en dan ingrijpt, dat is hier echt niet nodig maar trek dan niet meteen de censuur kaart als een mede forumlid een keer op zijn strepen gaat staan. En als BB hem laat staan ook prima, ik heb gewoon aangegeven wat ik er van vind en dat hij hem in ieder geval in mijn ogen beter kan verwijderen.
[+] 3 users say Thank You to ahha for this post
Reply
#95
(02-03-2022, 11:29)Gerblansky Wrote: Hoe zit het eigenlijk met opvang voor vluchtelingen in dit land, wordt dat ergens centraal gecoordineerd? Ik heb een ruime slaapkamer over en volledige zolder, genoeg plek voor een klein gezin in elk geval.
Ik denk hier ook oprecht over na. Ik heb een buiten garage/schuur die met hier en daar wat aanpassingen makkelijk als (tijdelijke) woning kan fungeren. Ik heb in huis 3 badkamers en daarvan kunnen we er makkelijk een missen. Maar ook geen idee hoe zoiets te werk gaat en waar je aan moet voldoen.
[+] 2 users say Thank You to Indiaantje89 for this post
Reply
#96
(02-03-2022, 12:28)Uplift Wrote:
(02-03-2022, 12:27)Gunnar Wrote:
(02-03-2022, 10:53)Uplift Wrote: De escalatie gebeurt eigenlijk niet met de V.S. momenteel; Biden zet echt in op klassiek isolationisme en deed dat zelfs voor de invasie al. Wel kon hij amper verbergen dat het de wens van de V.S. was dat die invasie ook zou gebeuren, vandaar dat ik (en vele anderen, zo maar zeker niet quasi iedereen) dat niet 100% serieus nam en meer zag als een poging om Putin effectief zo'n fout te laten maken. Dat Putin gokt, is inmiddels duidelijk. Waarschijnlijk zal hij zelfs verliezen, op welke manier dan ook. Maar de V.S. zullen nooit op zo'n manier gokken, alleen doet de EU dat nu dus wel en dat komt echt meer omdat de EU geleid wordt door incompetente clowns dan doordat er een of andere logica achter zit. Ook Stoltenberg en Johnson zijn terughoudender, dus ga maar na.

Hier heb je de geredigeerde post terug, groetjes je redacteur

Ah, een deja-vu naar het coronatopic. Uplift heeft het fout, dus daarmee is al de rest ook fout. Maar als het gaat om 'de voorspelling' dat Rusland met full force zou binnenvallen, dan mag je mij vertellen wie dat nog meer riepen naast Blinken en Holslag. I'll wait.

Op zijn minst nog een paar Rusland kenners, maar daar gaat het mij niet om. Als je het zo opschrijft kun je de bal terug verwachten. En dat je dat dan vervolgens ervaart als een totale diskwalificatie van de rest van je posts, tja dat moet je vooral bij jezelf zoeken denk ik.
Reply
#97
(02-03-2022, 12:29)Gunnar Wrote:
(02-03-2022, 12:26)Uplift Wrote:
(02-03-2022, 12:21)Gunnar Wrote: Mogen vrouwen op het Viva forum dan ook niet posten dat ze wel plek hebben voor een lekkere Oekraïense hunk? Of denk je dat vrouwen nooit van dit soort opmerkingen maken?

U lijdt kennelijk aan dementie? Want net zoals ik je telkens moet herinneren aan wat oorlogstaal is, moet ik je nu ook herinneren aan hoe seksisme werkt.

Nee hoor, maar je kunt wel stilstaan bij welke gradaties van seksisme je tolereert en erkennen dat seksisme niet eenzijdig man>vrouw verkeer is, zelfs als de verhouding scheef is en er sprake is van machtposities. En iedereen mag daar eigen afwegingen in maken.

Misschien kunnen we het erover eens zijn dat de gradatie 'kwetsbare positie van vrouwen uitbuiten' of in elk geval een soort implicatie in die richting maken (ja hoor, het was allemaal om te lachen, BB en verder bedoel je er niets mee, whatever) misschien drie bruggen te ver is voor wat verder een beschaafd forum is waar quasi iedereen ook correct Nederlands kan schrijven, pakweg. Of is zelfs dat al te veel gevraagd?

En nee, niet iedereen 'mag daar eigen afwegingen in maken'. Je bent deel van de samenleving. Als het weren van seksisme in die samenleving (of een forum of waar dan ook) je niet aanstaat, dan kan je ook gewoon je mond houden of oppleuren.
Reply
#98
(02-03-2022, 12:30)ahha Wrote:
(02-03-2022, 12:21)Gunnar Wrote: Zullen we de censuur bewaren voor autoritaire regimes? Je mag de post van BB smakeloos vinden, je mag hem grappig vinden, laat daar de discussie over gaan.

Ik moest er om lachen, omdat het gewoon classic BB is.

Mogen vrouwen op het Viva forum dan ook niet posten dat ze wel plek hebben voor een lekkere Oekraïense hunk? Of denk je dat vrouwen nooit van dit soort opmerkingen maken?
Joh ik vraag gewoon om een post te verwijderen omdat die in mijn ogen echt een stap te ver gaat. Op veel fora heb je een moderator die zo nu en dan ingrijpt, dat is hier echt niet nodig maar trek dan niet meteen de censuur kaart als een mede forumlid een keer op zijn strepen gaat staan. En als BB hem laat staan ook prima, ik heb gewoon aangegeven wat ik er van vind en dat hij hem in ieder geval in mijn ogen beter kan verwijderen.

Je eerste post had toch echt een wat directievere toon ahha.
Reply
#99
(02-03-2022, 12:32)Gunnar Wrote:
(02-03-2022, 12:28)Uplift Wrote:
(02-03-2022, 12:27)Gunnar Wrote:
(02-03-2022, 10:53)Uplift Wrote: De escalatie gebeurt eigenlijk niet met de V.S. momenteel; Biden zet echt in op klassiek isolationisme en deed dat zelfs voor de invasie al. Wel kon hij amper verbergen dat het de wens van de V.S. was dat die invasie ook zou gebeuren, vandaar dat ik (en vele anderen, zo maar zeker niet quasi iedereen) dat niet 100% serieus nam en meer zag als een poging om Putin effectief zo'n fout te laten maken. Dat Putin gokt, is inmiddels duidelijk. Waarschijnlijk zal hij zelfs verliezen, op welke manier dan ook. Maar de V.S. zullen nooit op zo'n manier gokken, alleen doet de EU dat nu dus wel en dat komt echt meer omdat de EU geleid wordt door incompetente clowns dan doordat er een of andere logica achter zit. Ook Stoltenberg en Johnson zijn terughoudender, dus ga maar na.

Hier heb je de geredigeerde post terug, groetjes je redacteur

Ah, een deja-vu naar het coronatopic. Uplift heeft het fout, dus daarmee is al de rest ook fout. Maar als het gaat om 'de voorspelling' dat Rusland met full force zou binnenvallen, dan mag je mij vertellen wie dat nog meer riepen naast Blinken en Holslag. I'll wait.

Op zijn minst nog een paar Rusland kenners, maar daar gaat het mij niet om. Als je het zo opschrijft kun je de bal terug verwachten. En dat je dat dan vervolgens ervaart als een totale diskwalificatie van de rest van je posts, tja dat moet je vooral bij jezelf zoeken denk ik.

Ik schrijf het zo op, omdat het eigenlijk ook zo lijkt te zijn. En dan heb ik het ook over de meta-coverage van analyses, waarin steevast wordt herhaald dat deze gok van Putin door een overgrote meerderheid niet verwacht werd. Dat spreekt mij niet vrij en dat is ook niet de bedoeling, en ik weet nu al dat andere inschattingen die ik maak volledig fout zullen blijken te zijn. Maar aan het einde van de rit kan het - in welke mate, is bijzonder relatief - nuttig zijn om op z'n minst een poging daartoe te wagen in plaats van te papegaaien en gaten te porren in discours dat niet 1 op 1 past in jouw wereldbeeld.
Reply
(02-03-2022, 12:33)Uplift Wrote:
(02-03-2022, 12:29)Gunnar Wrote:
(02-03-2022, 12:26)Uplift Wrote:
(02-03-2022, 12:21)Gunnar Wrote: Mogen vrouwen op het Viva forum dan ook niet posten dat ze wel plek hebben voor een lekkere Oekraïense hunk? Of denk je dat vrouwen nooit van dit soort opmerkingen maken?

U lijdt kennelijk aan dementie? Want net zoals ik je telkens moet herinneren aan wat oorlogstaal is, moet ik je nu ook herinneren aan hoe seksisme werkt.

Nee hoor, maar je kunt wel stilstaan bij welke gradaties van seksisme je tolereert en erkennen dat seksisme niet eenzijdig man>vrouw verkeer is, zelfs als de verhouding scheef is en er sprake is van machtposities. En iedereen mag daar eigen afwegingen in maken.

Misschien kunnen we het erover eens zijn dat de gradatie 'kwetsbare positie van vrouwen uitbuiten' of in elk geval een soort implicatie in die richting maken (ja hoor, het was allemaal om te lachen, BB en verder bedoel je er niets mee, whatever) misschien drie bruggen te ver is voor wat verder een beschaafd forum is waar quasi iedereen ook correct Nederlands kan schrijven, pakweg. Of is zelfs dat al te veel gevraagd?

En nee, niet iedereen 'mag daar eigen afwegingen in maken'. Je bent deel van de samenleving. Als het weren van seksisme in die samenleving (of een forum of waar dan ook) je niet aanstaat, dan kan je ook gewoon je mond houden of oppleuren.

Schakel jij tijdens het autorijden ook altijd van zijn 1 naar de hoogste versnelling door?

Volgens mij gaan we seksisme in de samenleving in elk geval niet oplossen met jouw taalgebruik. Grappig ook dat iemand die zo fel voor de-escalatie in Oekraïne pleit zelf zulke felle bewoordingen gebruikt.

Je kunt de post van BB lezen als verkapt seksisme, ik zag er vooral de noodkreet van een eenzame verpleegkundige uit Limburg in.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)