Thread Rating:
  • 4 Vote(s) - 2 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De Russische invasie van Oekraïne
Zijn meer globale discours richting het westen is vooral iets van de laatste maanden, hoor. Het gaat niet meer om NAVO-uitbreiding, maar om wereldhegemonie. Natuurlijk was dat altijd al de bedoeling, wat onderstreept dat Poetin bezig is aan een plan waar escalatie al deels ingecalculeerd is. Dat van die vuile bom is een teken van enorme zwakte en stelt net enigszins gerust. Afwachten of er betere false flags dan wel bewuste provocaties volgen; zoals steeds hangt het meer af van pakweg China dan van wat er militair op het terrein gebeurt. Ook de V.S. zou deze oorlog niet zomaar winnen, dus dat kan nooit helemaal de illusie zijn geweest. Dat weiger ik nog steeds te geloven.
Reply
Over escalaties gesproken: Er gaan vanuit diverse richtingen al tamelijk luide geruchten dat Poetin in eigen land alarm geslagen zou hebben. Dit: omdat hij wel degelijk vindt dat 't NAVO bondgenootschap de druk danig te ver heeft opgevoerd.

Ik had hierover in onze media nog niets gelezen, maar volgens een (Russische) vriend van me in Leeuwarden heeft deze jaarlijkse bijeenkomst met vragen van publiek toch de afgelopen week wederom plaats gevonden.

27 oktober hield de Russische president Vladimir Poetin (70) dus zijn jaarlijkse toespraak in de Valdai Club, waarna hij vragen van het publiek beantwoordde. Ondenkbaar in het Westen – in Rusland duurde dit deel van het programma vier uur. Poetin ontmaskerde de 50-jarige zoektocht van het Westen naar wereldheerschappij, de exclusieve interpretatiesoevereiniteit en de poging om de rest van de wereld zijn eigen regels op te dwingen.

De totale tekst van Poetin + de vragen van publiek vindt je hieronder en Het is niet mijn doorsnee site om nieuws te volgen, echter zoals ik al trachtte te vermelden... m 'n maatje in Leeuwarden heeft deze tekst op korte golf totaal kunnen beluisteren. Ik ben deze taal niet machtig.

Quote:https://www.frontnieuws.com/poetin-door-...-het-jaar/
Reply
De posts hieraan voorafgaand van een week geleden gemist? Was overigens te volgen op YT.
Reply
Was enkele dagen op Ameland. Heb enkele dagen 't nodige gemist, ja... maar ik had dit via NPO niet gehoord - of gezien i.d.d.
Reply
Dit was bijvoorbeeld via de BBC en Telegraaf via (geschreven) live reports te volgen en alle media berichtte over de toespraak van Putin. Maar je geeft wel onbedoeld ongeveer het niveau van 'eigen onderzoek' aan wat vooral sinds covid zo'n enorme vlucht heeft genomen.
Reply
Ik word best wel nerveus van hoeveel nadruk Rusland legt op het evacueren van de stad Cherson.
Reply
(03-11-2022, 20:37)Enzo Wrote: Dit was bijvoorbeeld via de BBC en Telegraaf via (geschreven) live reports te volgen en alle media berichtte over de toespraak van Putin. Maar je geeft wel onbedoeld ongeveer het niveau van 'eigen onderzoek' aan wat vooral sinds covid zo'n enorme vlucht heeft genomen.


Was alsnog best wel benieuwd (voor wat betreft die toespraak) wat jullie er op Graz van vonden. Soms probeerde ik deze weken meerdere zaken tegelijk te regelen hetgeen me af - en toe nogal eens opbreekt. Dat men in de telegraaf, CNN - of via BBC Poetin wegzet als een eenzijdig/naïef persoon, daar wilde ik namelijk nog even duidelijk tegen ageren. Biden is qua accuratesse + strategie wel overduidelijk de mindere...
Reply
Die toespraak eind september was een stuk significanter en historischer dan die van vorige week; wat niet veel meer dan een doorslagje was. Verder is het duidelijk dat de retoriek van Rusland verschoven is van een (zogenaamd) legitiem punt: vermeende NAVO-uitbreiding naar een algehele oorlog tegen een fantasiebeeld van het westen waarin ze de niet-westerse opkomende economieën en China proberen te dwingen en/of verleiden tot meegaan in diezelfde retoriek om vervolgens de balans op wereldniveau te doen kantelen in het voordeel van hun regimes en hun elites. Waarmee we komen op nog een belangrijke reden voor de oorlog die over het hoofd gezien wordt: Poetin moest voor een stuk komaf maken met de kleptocratie die hem groot heeft gemaakt, omdat het Rusland tegelijk ook in een uitzichtloze situatie heeft gestort. Poetin is niet naïef noch gek, maar wel 'rogue'. Dat is Biden niet. Daartegenover staat dat Biden noch eender welke westerse leider na 1945 in staat is om een meedogenloze oorlog te voeren waarbij het zelf enorme verliezen lijdt. Ook dat wordt in het meer recente discours in Rusland benadrukt en we mogen er ons zorgen om maken. Dat neigt hoe langer hoe meer naar puur fascisme namelijk.

Biden en de Amerikaanse staat zou ik qua strategie zeker niet afschrijven. Eigenlijk zijn er voor het westen een aantal dingen positief veranderd in recente tijd: het is geen gegeven meer dat China automatisch de grootste economie ter wereld wordt. Daardoor kan m.n. Amerika op een aantal vlakken double downen. Wat voor ons in Europa uiteraard ook geen goed nieuws is, vandaar mijn nadruk op de noodzaak van vredesgesprekken en meer met China te praten. Maar ik ben eigenlijk bang dat die trein al is vertrokken, sowieso wat betreft Rusland en stilaan ook wat betreft China. In een ideaal scenario voert Europa gewoon een eigen politiek, maar we hebben ons lot verbonden aan de VS en de NAVO waardoor we de facto een soort luxe neokoloniaal gebied zijn.
Reply
Scholz is in China voor zaken om de Duitse economie in leven te houden https://www.volkskrant.nl/nieuws-achterg...~b2817cb3/



Quote:Bovendien waarschuwde hij, net als zijn voorganger Merkel, dat Europa moet voorkomen door de Verenigde Staten meegevoerd te worden in een koude oorlog met China.
Reply
Dergelijk fascisme leek er in Rusland een tijdje wat minder op geworden, toen 't Kremlin bv meer toenadering met de EU en de NAVO trachtte te krijgen. Daarna werden er ook nog diverse handelsovereenkomsten en verdragen met de EU ondertekend. Helaas dat er daarna steeds meer duistere praktijken/gelden/figuren in de communistische partij terecht gekomen zijn.

#Uplift
Reply
Euuuh... communistische partij?

Rusland zocht inderdaad een decennium lang toenadering, maar dat vond de V.S. niet zo interessant. Kijk, de NAVO betekent militaire zekerheid terwijl wij hier onze op Marshalplan en (neo)kolonialisme gestoelde welvaartsstaatleventjes kunnen leiden (even heel cynisch en kort door de bocht); waardoor de economische invloedssfeer van de VS groot blijft. De NAVO is niet meer dan een militaire pretext voor kapitalistisch imperialisme, simpel. Wanneer Rusland in potentie diezelfde militaire zekerheid kan bieden, dan staat de VS plots veel meer geïsoleerd. Dus wees maar zeker dat de VS toenaderingen altijd getorpeddeerd heeft. Maar Rusland is daar al meer dan tien jaar achter en handelt er ook naar. Sterker nog: het kantelpunt zou wel eens 2003/2004 al kunnen geweest zijn, met de eerste kleurenrevoluties. Dat er in de periode daarna m.n. met Duitsland nog allerhande deals werden gesloten, staat daar los van. Inertie en van die dingen. In zekere zin is het ook maar de vraag of de huidige houding van met name Duitsland en Frankrijk intertie dan wel vechten tegen de bierkaai is. In zekere zin waagt Scholtz ook een gok en denk hij misschien - en dat is mogelijk niet onterecht - dat de VS op langere termijn een onzekerder factor is. Volgende week dinsdag wordt misschien duidelijk wat dat concreet betekent #prayforhythloth
Reply
Dit kwam er uit de persconferentie:


Quote:THREAD
Scholz Li presser just ended

Key points /1

SCHOLZ:
- China has responsibility for international security
- Expects China to use influence on Russia
- Xi and I are united that nuclear threats irresponsible, dangerous
- BioNTech vaccine getting approval for expats in China
- Must be first step
- Spoke about perspective for full approval in China
- Notes discussions in China of autarky in some areas
- Sanctions against EU lawmakers unacceptable for us

Scholz on TAIWAN:
- Ger follows one China policy like the US and many other countries
- Part of that is that any change to status quo must be peaceful and consensual

Scholz on XINJIANG:
- Important to stress this is not just an internal matter

LI:
- Cannot afford any more escalation in Ukraine
- China will continue to open up and remain an attractive place for investment
- China and Germany both for multipolarity

Overall Scholz more outspoken than some might have expected
To my eyes Li Keqiang looked less than happy as his comments went on
But then, Li won’t be around much longer

https://twitter.com/rbsw/status/1588460292052512768
Reply
Ik waardeer ergens wel de rol van Duitsland in deze. Die staat best wel haaks op de rol die de VS speelt. En Rusland stoppen kan enkel via het praten met China. Of via een allesvernietigende oorlog; de keuze is voor mij duidelijk.
Reply
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/11/09/...tingsmach/

Hopelijk is dit gewoon het ultieme bewijs dat Rusland in een verloren positie zit. De laatste zin van dat artikel sluit trouwens mooi aan bij de savageness van de Oekraïense propaganda, lol.
Reply
(09-11-2022, 17:35)Uplift Wrote: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/11/09/...tingsmach/

Hopelijk is dit gewoon het ultieme bewijs dat Rusland in een verloren positie zit. De laatste zin van dat artikel sluit trouwens mooi aan bij de savageness van de Oekraïense propaganda, lol.

Ik word altijd een beetje zenuwachtig wanneer Oekraine winst boekt. Zeker als die winst een strategische trofee als Cherson is… Hopelijk weten ze daar goed wat ze doen. 

Heb wel meer het gevoel dat landen, de VS op kop, heel stilletjesaan de diplomatiek kaart willen trekken. En dat Oekraine zelfs heel voorzichtig wordt gepord (op het matje geroepen?) dat het moet bereid zijn om te praten. Ooit. Oekrainemoeheid, weet je wel.
Reply
Naja, ik vind het eigenlijk wel goed dat Rusland klop krijgt. Dan is dit alles misschien nog ergens goed voor. Maar de meeste experts waarschuwen inderdaad voor het feit dat het na dit niet veel verder kan gaan met die Oekraïense opmars. De overstretch van Rusland - dat blijkt ook in het Oosten - is voorbij en het kanonnenvlees raakt niet zomaar op. Grootste probleem is dat Oekraïne veel duurdere wapens en munitie gebruikt en dat komt allemaal uit het westen. Die moeheid is eigenlijk een vertaling van de ettelijke miljarden die nodig zullen blijven als Rusland de defensieve kracht wordt in deze oorlog - wat tot dusver omgekeerd was.

Maar ik heb er wel een iets beter gevoel bij dan pakweg een maand geleden, te meer omdat China ook na het CCP-congres heel afwachtend is en blijft staan achter het taboe van nucleaire wapens, terwijl er tussen Rusland en de V.S. blijkbaar weer wat wordt gebackchanneld. Anderzijds maakt het ook weinig uit: Oekraïne is of de eerste veldslag of een prélude van de derde wereldoorlog, ten minste, zoals dingen er nu voor staan. Het is allemaal een kwestie van tijd en Rusland hoeft daarin niet eens de hoofdrolspeler te blijven. Dat is het intrinsiek eigenlijk al niet en dat blijkt ook uit hun ettelijke fails deze oorlog. Dé vraag nu is wat China doet als het Russische regime valt...
Reply
Qua veiligheden en balans gezien kan Rusland maar beter niet verder terug 't eigen territorium ingeduwd worden. Wanneer Poetin teveel prestigeverlies tegenover z 'n oligarchenclubje oploopt zou ie weleens tot hele rare overwegingen kunnen geraken. Iets als diplomatie werkt i.m.o. tijdens dergelijke precaire gevallen slechts op de millimeter nauwkeurig.
Reply
Er schijnt een raket in een Pools dorp terecht te zijn gekomen, waarbij 2 mensen om het leven zijn gekomen. Oh boy.
Reply
Helmpjes op en riemen vast dan maar ..
Reply
https://nos.nl/artikel/2452570-pools-kab...n-in-polen

To artikel 5 or not to artikel 5
Reply
(not)... desnoods steken de Amerikanen er wel een stokje voor. Al zou het Poolse regime maar al te graag terugslaan, gok ik.
Reply
Ai. Gelukkig heb ik de pillen al gekocht..
Reply
Zal toch moeilijk uit te leggen zijn als een bewuste aanval op Pools grondgebied, dus de NAVO blijft op de handjes zitten. Lavrov zal wel weer bij de eerste hart hulp zitten vannacht.
Reply
Oef... De nos meldt net in het journaal dat het om een "graandroog installatie" zou kunnen gaan, dan zou het best als gericht uitgelegd kunnen worden.
Reply
Dat is ook het hele probleem met artikel 5 en daarom ben ik er al lang van overtuigd dat dit soort 'stray missiles' en hybride aanvallen op NAVO-territorium uiteindelijk zullen gebeuren. Terugslaan op basis van dat soort speldenprikken en een kernoorlog riskeren, is nooit realistisch, ondanks de 'every inch'-uitspraak van Biden (die uiteindelijk ook op meerdere manieren geïnterpreteerd kan worden - kom er maar in, hythloth).

Het zou trouwens bewust kunnen geweest zijn. Lviv ligt op 70 kilometer. Dat is uiteindelijk wel erg ver. Een drone die verloren raakt en vervolgens zonder brandstof raakt en neerstort, lijkt me ook van een andere orde en op de eerste beelden uit Polen is bovendien een duidelijke krater te zien. Het kan een poging geweest zijn van Rusland om een domme reactie van de NAVO uit te lokken, wat dan weer een teken van wanhoop kan zijn.

Ik vermoed dat dit hoe dan ook zonder gevolg blijft, om diverse redenen. Maar artikel 5 blijft de achilleshiel van de NAVO en dat zal nu weer blijken.
[+] 1 user says Thank You to Uplift for this post
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)