Thread Rating:
  • 4 Vote(s) - 2 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De Russische invasie van Oekraïne
#26
Dat is niet helemaal juist, BB. De westerse inmenging in de Russische invloedszone begon al twintig jaar geleden, met de kleurenrevoluties. Daarna kwam een gedeeltelijke restauratie en in 2013 werd een versnelling hoger geschakeld, waaronder inderdaad het heimelijk steunen van extreem nationalistische Oekraïners. Maar er stromen net zoveel nazi's (als huurlingen) van Rusland naar Oekraïne en met Zelensky werd een veel minder rechtse president verkozen. Het nationalistisch verhaal van na Maiden schreef zichzelf en dat heeft Rusland ook aan zichzelf te wijten; het is niet enkel een westers verzinsel. Dat soort nationalisme zie je ook in veel andere ex-Sovjetrepublieken terug.

Grote probleem is de weigering van het westen om Oekraïne te accepteren als een neutraal land en 0.0 intentie te hebben om het Oekraïnse regime te overtuigen van de noodzaak daarvan, maar in feite enkel aan te sturen op stappen die Oekraïne in westerse invloedssfeer brengen. Omdat het westen - om haar eigen bestaan in stand te houden - altijd maar aan die expansie moet werken. Nou ja, ik hoef je niet te vertellen wat de gevolgen zouden zijn van een pro-Russisch Mexico. Iets met Monroe-doctrine, wat in feite dezelfde logica is als wat Putin nu toepast. Het is trouwens geen waardeoordeel. Ik zou pleiten tegen elk imperialistisch machtsspel. Maar daarom moeten we ook eerst even naar de balans der dingen kijken. Soit, op zich vind ik dat sinds de invasie een irrelevante discussie geworden. Enerzijds omdat Rusland een rode lijn heeft overschreden, anderzijds omdat het toch nooit meer zoals vroeger zal zijn vanaf nu.
Reply
#27
(28-02-2022, 15:55)Uplift Wrote:  Enerzijds omdat Rusland een rode lijn heeft overschreden, anderzijds omdat het toch nooit meer zoals vroeger zal zijn vanaf nu.

Dat is inderdaad juist, en wel een vrije alarmerende situatie.

Tevens vraag ik me af of er dicht bij Putin nog iemand is die heft in eigen hand neemt om hem uit te schakelen.
Reply
#28
https://www.trouw.nl/opinie/wapens-sanct...~b1a75032/

Helder stuk wel, goede en rationele nuance en volgens mij exact wat oa Uplift ook bedoelt.
[+] 1 user says Thank You to Gunnar for this post
Reply
#29
(28-02-2022, 16:36)Gunnar Wrote: https://www.trouw.nl/opinie/wapens-sanct...~b1a75032/

Helder stuk wel, goede en rationele nuance en volgens mij exact wat oa Uplift ook bedoelt.
De situatie is volgens mij tweeledig, er is nu een acute situatie die je met druk richting Rusland moet proberen oplossen. En dan is er de langere termijn waarbij de eventueel neutrale positie van Oekraine aan bod kan komen. Ik denk niet dat er bij de onderhandelingen in Wit-Rusland nu al dit soort zaken op tafel komen, of in elk geval lijkt het me duidelijk dat Oekraine daar nu op geen enkele manier op gaat toegeven.
Reply
#30
Dat spreekt voor zich, maar dat stuk gaat eigenlijk vooral over Nederland en bij uitbreiding landen die niet betrokken zijn bij deze oorlog maar dat schijnbaar wel wensen. Ik kan me in alle punten ervan vinden, behalve 1: dat het Russisch BBP nominaal gezien hetzelfde is als dat van de Benelux en hun defensiebudget 1/10 van dat van de V.S. (ook nominaal) relevant zou zijn. Het heeft geen zin om op zo'n basis te vergelijken als Rusland quasi volledig zelfvoorzienend is en het is gevaarlijk om waar Rusland wel of niet toe in staat is daarop te baseren. .PPP-adjusted is hun BBP 6e van de wereld en ze hebben nog steeds het tweede grootste kernarsenaal, bewezen hypersonische wapens en de 2e of 3e grootste landmacht.
Reply
#31
(28-02-2022, 15:58)BigBird Wrote: Tevens vraag ik me af of er dicht bij Putin nog iemand is die heft in eigen hand neemt om hem uit te schakelen.
 
Dat is vooral wensdenken ben ik bang, de mensen die toegang tot hem hebben zullen allemaal min of meer meelopers zijn die niet opeens bereid zijn zichzelf en waarschijnlijk ook nog hun hele familie op te offeren door opeens een wapen tevoorschijn te halen of zijn eten te vergiftigen. Als er al mensen zijn die een reëele kans hebben om op wat voor die manier dan ook de positie van Putin over te nemen zullen ze dat niet proberen te doen in dit stadium van de oorlog, dat zal gezien worden als landverraad.
Reply
#32
FIFA en UEFA sluiten Russische clubs en landenteams uit.
UEFA zegt contract met Gazprom op.
Shell en BP zeggen investeringen en samenwerkingen in Rusland op.

De deur naar het Westen gaat steeds verder dicht.
Reply
#33
En zelfs Green Day heeft hun Moscow show gecancelled.
Reply
#34
Neem ook aan dat Bol Festival niet meer doorgaat.
Reply
#35
(28-02-2022, 20:44)hythloth Wrote: En zelfs Green Day heeft hun Moscow show gecancelled.

Dan zal ik hem maar van mijn concerten lijst halen. Is verdorie het derde Green Day concert dat niet doorgaat.
Reply
#36
https://jacobinmag.com/2022/02/russian-w...TxYUPLCA7k
Reply
#37
(28-02-2022, 20:28)Gunnar Wrote: FIFA en UEFA sluiten Russische clubs en landenteams uit.
UEFA zegt contract met Gazprom op.


Vooral erg hypocriet, en stoer willen doen voor de bühne. Daarbij hebben die sporters er totaal geen schuld aan, en maakt deze uitsluiting de situatie enkel erger.
Reply
#38
De gecoördineerde move van westers establishment om alle bruggen op te blazen is een historische fout (en inderdaad hypocriet) die zal leiden tot oorlog voor ons, en nog meer winsten voor datzelfde establishment. Zowat elke geopolitieke expert wijst fijntjes op de gevaren van Putin geen uitweg meer bieden, maar het komt amper aan bod. Dit wordt een ramp, jongens.
[+] 1 user says Thank You to Uplift for this post
Reply
#39
Ik begin er ook een slecht gevoel aan over te houden. Met name de sancties en daaruit voortvloeiende financiële crisis en totale afsluiting van Rusland is een foute zet. Komende dagen maar beginnen met preppen.
Reply
#40
Sancties, zeker tegen Putin en omgeving zijn prima. Sancties en beslissingen zonder een 'off knop' of een de-escalatiescenario zijn alleen maar meer wapengekletter. Zeker als je dat koppelt aan het discours van een Frans Timmermans, die in een klap net zo erg is geworden als Dijsselbloem. Sociaaldemocraten zijn al te vaak de eerste verraders van vrede gebleken. Wat een cynische mensen, bah.
Reply
#41
https://www.politico.com/news/magazine/2...gNOQ57z5IE

Uitgebreid interview met Fiona Hill, Amerikaans Rusland kenner, oa over wat Putin beweegt.
[+] 2 users say Thank You to Gunnar for this post
Reply
#42
(01-03-2022, 08:51)Uplift Wrote: Sancties, zeker tegen Putin en omgeving zijn prima. Sancties en beslissingen zonder een 'off knop' of een de-escalatiescenario zijn alleen maar meer wapengekletter. Zeker als je dat koppelt aan het discours van een Frans Timmermans, die in een klap net zo erg is geworden als Dijsselbloem. Sociaaldemocraten zijn al te vaak de eerste verraders van vrede gebleken. Wat een cynische mensen, bah.


Dit is gewoon speculeren op een coup van binnenuit toch? Of als het erger wordt een gerichte aanslag op Vlad.
Reply
#43
Doel je op de woorden van Timmermans of op de mijne?
Reply
#44
Nee, de invoering van al die maatregelen.
Reply
#45
Het is speculeren op een catastrofale evolutie die het einde zal betekenen voor het Russische regime. Een intrige waarbij Putin aan de kant wordt geschoven of vermoord, is daar maar 1 scenario van en misschien wel het meest gunstige. Het maakt de speculatie er niet minder onverantwoord op.
Reply
#46
(01-03-2022, 08:32)Uplift Wrote: De gecoördineerde move van westers establishment om alle bruggen op te blazen is een historische fout (en inderdaad hypocriet) die zal leiden tot oorlog voor ons, en nog meer winsten voor datzelfde establishment. Zowat elke geopolitieke expert wijst fijntjes op de gevaren van Putin geen uitweg meer bieden, maar het komt amper aan bod. Dit wordt een ramp, jongens.

Ik zag reeds enkele opiniemakers de klimaatcrisis gebruiken dat als vehikel kan dienen om Rusland monddood te maken door nóg harder in te zetten op klimaatneutraal beleid en de onafhankelijkheid van gas en aardolie.
Reply
#47
Dat is ook een van de punten die wordt aangehaald in dat Jacobin-artikel dat ik gisteren deelde. De EU wil meer uitgeven aan defensie en het imperialistische spel meespelen, maar vooralsnog niet werken aan een herverdeling van rijkdom die zo'n ambitieus plan mogelijk kan maken. Dan weet ik eigenlijk al genoeg.
Reply
#48
De gasreserves zijn nu al laag, moeten komende Zomer zijn aangevuld voor komende Winter, en dat is nu al een probleem: https://www.reuters.com/business/energy/...022-02-25/
Reply
#49
"Russia and China: A Future-Oriented Strategic Partnership"
Reply
#50
Massale eenheden Russen trachten door te stoten richting Kiev.

Quote:https://www.funx.nl/news/up-2-date/04ce0...-naar-kiev
[+] 1 user says Thank You to Fenderboy for this post
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)