Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lowlands 2022
(22-08-2022, 22:42)Indiaantje89 Wrote: Nog even binnen gedropt bij De Schuurman want Bubbling. Best een grappige gimmick en enigszins gedurfd om in deze tijden dit genre nog te draaien. Grappig maar ook niet meer dan dat.

En was de tent daar aan het schuren?
[+] 1 user says Thank You to hythloth for this post
Reply
Zondag:
Na een kort nachtje toch weer rond 09:30 richt het terrein gelopen. Ik vind het echt heerlijk op een rustige terrein wat te eten te drinken en wat andere behoeftes te doen. Een praatje maken met Lowlanders die niet nog op hun bed liggen te stinken is toch ook weer fijn.

Ik hoorde Froukje al soundchecken in de Bravo, maar uit eindelijk gekozen om eens te kijken bij de India voor Wesley Joseph. En dat was een positieve meevaller, best toffe Hip Hop met goede flow. Het was niet echt druk maar aangenaam genoeg voor een leuke show.

Maar ondertussen was ik opgehaald door de rest van de groep en gingen we even kijken bij Palaya Royale in de Heineken. Kwa potentie best een band met kwaliteiten, maar uiteindelijk bleek hier niet heel veel meer te zijn dan een zwakke Maneskin ripoff. Daarmee doel ik gladde poprock voor de gillende tienermeiden. Toen ze 7 Nation Army inzette haakte ik wel een beetje af.

Daarna uit alle nieuwsgierigheid binnen gekeken bij Gayle en Gotu Jim maar heel snel maar weer doorgelopen om nog stukje Koffee mee te pakken. Raggae is niet echt mijn ding want het gaat naar mijn gevoel nooit echt een bepaalde richting op waardoor het een vrij eentonige genre is. En helaas is dat met Koffee ook een beetje, het wist niet ergens in te pieken waardoor het niet meer dan een "ok" show was.

Toch maar weer eens heel dat stuk naar de Alpha gelopen waar Tash Sultana op het podium stond. Allemaal leuk en aardig, en vast "knap" wat ze doet. Maar waar blijven de "leuke liedjes"? Die waren er niet echt waardoor het resulteerde in een vrije matige show helaas. Jammer want ik kon wel wat gebruiken. Dus zijn we maar even lekker gaan relaxen bij de bankjes. Heel even gewacht op de start van Burna Boy. Maar ik ben zelf snel door gelopen naar Mdou Moctar waar ik net op tijd was voor een plaatsje achterin de Lima. Een leuke set met goed gitaarwerk en weer een leuke sfeer. Zoals eerder geschreven is de Lima altijd best wel een prima plek om te vertoeven, want hoewel de clichés is het daar zelden slecht te vertoeven. Maar Mdou Moctar was zeker de moeite en verdiend een ruime voldoende.

Daarna doorgelopen naar Japanese Deep House DJ Soichi Terada. Ik was eerlijk gezegd niet bekend met zijn muziek maar het ging er voor mij in als zoete koek. Uiteraard was het hippe dans publiek hier aanwezig maar dit keer kon het mij niet storen. Heerlijke sound, gewoon lekker viben in de middag. Met hier en daar echt wat toffe tracks die ik nog terug ga zoeken (en nee, niet de Kiss - I Was Made For Loving You Remix). Opnieuw een leuke verrassing.

Hij was wel redelijk op tijd klaar en zijn we doorgelopen naar de Heineken om wat te eten en te drinken en eigenlijk als voorbereiding voor de volgende act. Maar toch nog de laatste nummer van Daði Freyr mee kunnen pakken, wat uiteraard hun songfestival hit was. En hoewel ik gruwel van het ESSF moet ik eerlijk bekennen dat ik dit wel een leuke sound vond hebben.

Heel even gespiekt bij Goldkimono in de Lima. Maar de vermoeidheid was aanwezig en het wist me twee nummers niet te boeien. Dus terug gegaan om heel even te chillen om door te gaan naar de Heineken voor Rüfüs Du Sol. En ja hoor, dat was toch wel genieten. Een live deephouse achtige act maar toffe vocale en heel mooie relax momenten in combinatie met dansbare hoogtepunten. En Innerbloom was weer even genieten. Hoogte punt van de toch matige dag.

Tijd om het dagprogramma af te ronden. Eerst even binnen gelopen bij Kills Birds in een vrij lege X-Ray. Blijkbaar is Dave Grohl groot fan van deze band. Nouja, bij vlagen lieten ze best wel hun edgey punk achtige potentie horen. Maar daarna viel het vaak snel weer terug naar saaie stukken in de set. Jammer, want de potentie was aanwezig. Paar meter verder nog even de India in gedoken waar Yves Tumor aan het spelen was. En ondanks de matige opkomst was dat echt ook heel tof. De vermoeidheid, de muziek, de leegte.. het paste op een of andere manier bij elkaar. Heel tof, beter dan de eerdere keren dat ik ze zag.

De nachtprogramma afgetrapt met een stukje Daphni. Klonk lekker zonder echt heel erg te pieken. Daarna lekker de Drum & Bass avond vol gemaakt met Posij B2b Former. Leuke opwarmer waarbij ik de sound van vooral Posij best tof vind. Toen was het The Upbeasts B2b Halogenix en dat was ook gewoon lekker knallen. Om vervolgens af te sluiten in uitpuilende laatste show van Noisia. Hoewel ik de reünie over 5 jaar al voel aankomen was dit toch wel genieten hoor. Flink wat toffe tracks gemaakt en het wist lekker in de rondte te beuken. Al hoewel Kraantje Pappie erbij een beetje raar aanvoelde. Maar goed het was hun laatste show en blijkbaar goede vrienden van elkaar. Dus lekker laten gaan. Mooie afscheid voor deze heren en dat was gelijk ook mijn afscheid van Lowlands 2022.

Een vreemde editie. Ik heb me nog steeds prima vermaakt en weer veel te veel acts bekeken. Vaak was er wel potentie te ruiken maar kwam het er niet helemaal uit. Ik mis net bij iets teveel acts die goede songs. Ik geloof allemaal best dat je goed kan zingen, of heel knap een instrument kan bespelen, maar ik hoor het niet altijd terug in de losse nummers waardoor sommige acts weinig piek momenten hebben. En veel songs zijn "leuk" maar zelden nog mooi. Ook opvallend dat mijn interesse dit jaar veel meer lag in de electornische acts dan andere jaren.

+ Organisatorisch gewoon het beste festival van de EU
+ De electornische "live" acts op het dag programma.
- Bepaald type publiek
- Hopelijk volgend jaar toch meer "uitkijk" moment in de line-up. Iets wat te karig dit jaar.

Een top 5 is best lastig. Maar ik denk toch dat het dit gaat worden.
1. Wet Leg
2. Rufüs Du Sol
3. Mdou Moctar
4. Pendulum
5. Fred Again
[+] 7 users say Thank You to Indiaantje89 for this post
Reply
(22-08-2022, 23:28)hythloth Wrote:
(22-08-2022, 22:42)Indiaantje89 Wrote: Nog even binnen gedropt bij De Schuurman want Bubbling. Best een grappige gimmick en enigszins gedurfd om in deze tijden dit genre nog te draaien. Grappig maar ook niet meer dan dat.

En was de tent daar aan het schuren?
Ik beroep mij op mijn zwijgrecht op advies van mijn advocaat
Reply
Als het organisatorisch het beste festival van de EU is, dan weten ze bij LL of een soundcheck wel of niet kan. Ik weet niet waarmee je vergelijkt, maar het lijkt me amper geloofwaardig.
Reply
(22-08-2022, 23:32)Indiaantje89 Wrote: Dus terug gegaan om heel even te chillen om door te gaan naar de Heineken voor Rüfüs Du Sol. En ja hoor, dat was toch wel genieten. Een live deephouse achtige act maar toffe vocale en heel mooie relax momenten in combinatie met dansbare hoogtepunten. En Innerbloom was weer even genieten. Hoogte punt van de toch matige dag.

Ja die zijn live altijd memorabel. Gestoord ook hoe groot die gasten in Amerika zijn. Ouder werk blijft wel beter; had niet de knaldrang om ze dit jaar te zien met hun basic nieuwe plaat.

Skrillex ook nog gezien bij Noisia?
Reply
(22-08-2022, 23:46)Uplift Wrote: Als het organisatorisch het beste festival van de EU is, dan weten ze bij LL of een soundcheck wel of niet kan. Ik weet niet waarmee je vergelijkt, maar het lijkt me amper geloofwaardig.
1 incident in 27 edities, waar volgens mij de het probleem productioneel vooral lag bij het team van Stromae ipv die van Lowlands. Daarnaast staat Noord Nederlands Orkest om de zoveel jaar wel op LL dus ik vind de ophef ietswat overdreven, Lowlands is een van de weinige festivals waar zoiets uberhaupt nog mogelijk is. Het is vooral social media gezeik van mensen die EN niet naar Lowlands gaan, EN niet naar het Noord Nederlands Orkest luisteren.

Maar kwa faciliteiten en bezoekers gemak is Lowlands gewoon enorm goed geregeld, zelfs een Glasto zit niet op dat niveau als je het mij vraagt. Je kan genoeg kritiek op LL hebben en zeker deze editie, maar ze hebben hun zaken daar zeker wel voor elkaar.
[+] 1 user says Thank You to Indiaantje89 for this post
Reply
Blijft wel bizar dat LL niet gewoon tegen Stromae's team riepen dat ze pech hadden en maar moesten inkorten op de productie.
Reply
(22-08-2022, 23:56)hythloth Wrote: Blijft wel bizar dat LL niet gewoon tegen Stromae's team riepen dat ze pech hadden en maar moesten inkorten op de productie.
Tsja en dan krijg je de omgekeerde kritiek waarom Stromae de "headliner" niet met volwaardige productie stond. Dan krijg je weer verhalen dat ze te gierig waren om voor de volledige productie betalen of wat dank ook. Het is heel jammer hoor, maar ik vind de ophef een beetje zeiken om te zeiken en beetje een social media gedrocht.

Want volgend jaar staan ze al genoteerd op het affiche. Vervelend maar ook dat hoort er soms bij.
Reply
Het is zeker zo dat de headliner uiteindelijk belangrijker was voor de bezoekers dan het Noord Nederlands Neukorkest. En natuurlijk dat Stromae met weinig show er maar wat met zijn slappe lul in de hand zou hebben gestaan. Kan mij alleen geen vergelijkbaar precedent bedenken uit de internationale festivalwereld. Want bij een Coachella tolereren ze geen uitloop en productionele ongein van de acts.
Reply
Dit is toch een beslissing die uit nood geboren is? Dan snap ik wel dat ze kiezen voor een headliner ipv een ochtendshow waar drie man en een paardekop op af komen. Los daarvan moet iedereen gewoon accepteren dat je als muziekliefhebber uit de 'alternatieve hoek' al lang niet meer de doelgroep bent van dit festival.
Reply
Helemaal eens met Schobbeyak op beide punten.
Reply
Dat tweede punt weten we toch allang?
Reply
Fred Again met het optreden van het weekend. Blij Arctic Monkeys weer eens gezien te hebben. Geen verrassingen maar gewoon weer super strak gespeeld. Wet Leg het leukste nieuwe bandje afgelopen weekend. Eervolle vermelding voor Yard Act in die categorie. Badbadnotgood vond ik ook sterk. Tot zover mijn Lowlands spreekbeurt.
[+] 2 users say Thank You to Piet Knaak for this post
Reply
Ik was ook op Lowlands, niet alleen vorig weekend maar wekenlang om op en af te bouwen. De enige twee optredens die ik met volle aandacht heb gezien waren Arctic Monkeys en Eefje de Visser. De eerste was een degelijke rockshow, maar het sensationele van de eerste paar jaar is uiteraard voorbij en de latere langzamere nummers sluiten wat minder aan op mijn smaak. Misschien dat ik ze volgende keer als ze voorbij komen over sla als er tegelijkertijd iets anders speelt. Eefje de Visser ga ik volgende keer zeker wel kijken, dit was denk ik de vierde maal dat ik haar zag en ik vond haar tot nu toe elke keer beter dan de keer ervoor. Ik ben benieuwd wat haar ambities zijn. Met deze show in een wat uitgebreidere vorm is de Ziggodome en een plek op de hoofdpodia van de grote Nederlandse festivals het plafond, maar als ze in het Engels zou gaan zingen moet het voor haar toch mogelijk zijn om in het buitenland voet aan de grond te krijgen.
Hang Youth en Go_A al socializend ook nog gezien en die vielen vooral op door de enthousiaste reacties van het publiek, massaal meezingen bij Hang Youth en applaus en gejuich bij elk woord wat gezegd werd tussen de nummers door bij Go_A.
Ik was op mijn vrije dag in de gelegenheid om mijn ouders eens te laten zien waar ik mijn geld verdien. Ze keken uiteraard hun ogen uit, waren verbaasd over mensen die gewoon ergens zitten te kletsen terwijl er elders optredens bezig zijn, lichtelijk onthutst door de puinhoop op de camping, verrast door het uitgebreide voedsel aanbod en al met al onder de indruk van de hoeveelheid van eigenlijk alles. Qua muziek konden mijn ouders Sevdaliza, Fever 333 en Stromae niet zo waarderen, maar Dadi Freyr en Lewis Capaldi wel. Het wandeltempo van redelijk fitte bejaarden van halverwege de zeventig komt grappig genoeg precies overeen met dat van mensen in de kracht van hun leven na drie dagen festival. Bijna surrealistisch werd het toen we wat gingen eten en drinken op het press/guest terras. Je vader een biertje zien drinken met een meter achter hem op het volgende bierbankje Lil' Kleine is een ervaring die weinig mensen met me delen vermoed ik.
Voor corona wist ik het eigenlijk ook al wel maar nu besef ik het me pas echt goed, ik ben nergens beter op mijn plek dan op een festivalterrein in aanbouw. Zeker als ik ergens aan het werk ben waar op dat moment niet heel veel ander mensen bezig zijn of lawaaiige machines draaien voel ik me nergens gelukkiger. Als ik de Staatsloterij zou winnen zou ik een terrein kopen en dat verbouwen tot een permanente festivallocatie. Permanent niet in de zin dat er altijd een festival is maar dat je permanente constructies kunt maken die je niet hoeft weg te halen, zonder kunstmatige aankleding maar met planten die precies bloeien tijdens het festival. En dan ook nog met muziek die ik zelf heb uitgekozen. Maar ik dwaal af, mijn Lowlands was weer zeer geslaagd in ieder geval.
[+] 13 users say Thank You to jodocus for this post
Reply
dus lil kleine was op lowlands!!!!
vraag ik me af. waarom in hemelsnaam!!
Reply
Waarom niet?
Reply
Ben wel benieuwd wie het een goed idee vondt om hem op de VIP gastenlijst te zetten.
Reply
En nu nog eens allemaal samen: cancelcultuur bestaat niet.

Vandaag abri's gezien met die drie amoebes van Veronica Inside. Het is bijna een soort statement.
Reply
(30-08-2022, 18:39)hythloth Wrote: Ben wel benieuwd wie het een goed idee vondt om hem op de VIP gastenlijst te zetten.

Is niet zo moeilijk aan te komen zo'n bandje hoor. Zeker als je redelijk diep in de muziek zit. Voor de rest is VIP iets anders dan press/guest.
Reply
(30-08-2022, 18:39)hythloth Wrote: Ben wel benieuwd wie het een goed idee vondt om hem op de VIP gastenlijst te zetten.

Dan zit/sta je wat hoger, anders ziet hij niks
Reply
(30-08-2022, 19:26)Wailer Wrote:
(30-08-2022, 18:39)hythloth Wrote: Ben wel benieuwd wie het een goed idee vondt om hem op de VIP gastenlijst te zetten.

Dan zit/sta je wat hoger, anders ziet hij niks

Is die lijst zo dik dan?
Reply
(30-08-2022, 18:42)Uplift Wrote: En nu nog eens allemaal samen: cancelcultuur bestaat niet.

Vandaag abri's gezien met die drie amoebes van Veronica Inside. Het is bijna een soort statement.

Dat die drie gezwellen nog op tv mogen verschijnen, zegt wel genoeg. Net als over het kotsvolk die daar vrijwel dagelijks naar kijkt. Ze mogen zich kapotschamen.
[+] 1 user says Thank You to Timothy's Monster for this post
Reply
Iemand hier nog geprobeerd kaarten te kopen eigenlijk? Lijkt alweer te zijn uitverkocht.
Reply
Is er al een 2e weekend aangekondigd?
Reply
Yep, in Beuningen, maar dat is ook al uitverkocht.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)