Thread Rating:
  • 1 Vote(s) - 5 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rock Werchter 2022
Fijn om alle verslagen te lezen. Ik heb dus helaas corona opgelopen on Werchter, dus ik was de afgelopen dagen vooral aan het bijkomen, uitzieken en lezen.

Proloog
Mijn Werchter groepje bestond dit jaar uit mijn zus, mijn nicht en mijzelf. We hebben in deze samenstelling al vaker Werchter gedaan, dus we wisten wat we aan elkaar hebben. Mijn zus en ik zijn een beetje stresskippen, maar wel tot in de puntjes voorbereid. Mijn nicht heeft de wat relaxtere genen uit de familie te pakken (meer als mijn vader) dus die brengt wat balans, en kan dan weer op ons rekenen voor dingen als pleisters etc. Goed klubje dus.

Woensdagmiddag naar Zeeland gegaan om bij mijn zus te verzamelen. Even wat het nog afwachten of mijn nicht oppas voor haar zieke zoontje kon vinden, maar mijn tante kon gelukkig.

Toen mijn nicht er ook was, boodschappen gedaan en eindelijk het "we gaan dan echt weer eens naar Werchter" gevoel. We hadden alledrie een best stresvolle periode achter de rug, dus we wisten dat het een emotionele paar dagen gingen worden.

Donderdag 30 juni

Iets later dan we gepland waren, reden we rond half tien weg uit Middelburg. Roadtrip! We zitten al een paar jaar op camping C7, dus we moesten een stuk omrijden via Brussel/Aarschot. Maar geen files, dus viel mee.

Mijn zus had op facebook van de camping gezien dat je ook weer op het veldje voor de camping kon parkeren, dus wilde dat graag. Ze zouden een breichtje geven als die vol was, dus onderweg een paar keer gecontroleerd, maar geen bericht. Wel nog even verkeerd gereden en bij C16 beland, dus weer een stuk terug en toch bij C7 aangekomen.

Waar de parkeerplaats vol was natuurlijk. Gelukkig mochten we wel uitladen, dus snel alles aan de kant gezet en met mijn nicht alles op het steekkarretje gesjort. Haar motto "natuurlijk past het". Mijn zus heeft de auto vakkundig er weer uitgewurmd en is op zoek gegaan naar een parkeerplaats. Via een lange omweg is ze gelukkig op C11/13 terecht gekomen, dat even lopen is vanaf C7 maar goed te doen. Parkeren op C16 wilden wij namelijk echt niet, veel te ver weg (en de pendelbussen stoppen niet bij C7).

Ondertussen waren mijn nicht en ik de tent al aan het opzetten. Ik heb een master in design engineering, maar op de camping gaat mijn brein uit hou ik alleen de tentstokken vast  Big Grin . Dus het was even nadenken hoe alles ook alweer werkte. Mijn zus was er uiteindelijk ook weer en samen de tent afgemaakt. Luchtbedden opgepompt, even uitegpuft en tijd voor het eerste tentbiertje/sapje. Het spatte af en toe, maar gelukkig was het nog zo goed als droog.

Op naar de weide! Het is vanaf C7 een goed half uur lopen naar de ingang, maar wat fijn om weer de weg naar Werchter te lopen. Ondertussen waren er nieuwe huizen bijgekomen, wat natuurlijk niet raar is na drie jaar. In het centrum was er ook een heel gebouw bijgekomen, waar ze de vorige keer flink tegen aan het atievoeren waren.

Dan eindelijk bij de inkom. We hadden alle spullen al in zakjes gedaan, dus we waren in een paar minuten door de metaaldetector en we hadden ook vlot een bandje. Helaas te laat voor Fontaines D.C., waar we nog net de laatste een of twee nummers van hoorden. Dat klonk wel aardig.
Ondertussen hadden we al een paar keer wat tranen gelaten. Zo fijn om er weer te zijn, er viel echt een soort last van ons af. Nu echt tijd om te ontspannen en even nergens anders mee bezig te zijn.

Munten in gewisseld naast de KlubC, drinken gehaald en nog even de Klub in voor een stukje Altin Gün, maar dat stond zo vol dat we na een paar nummers weer naar buiten zijn gegaan. Klinkt interessant, maar wellicht komt het beter tot z'n recht op een buitenpodium, zodat je meer ruimte hebt om te dansen.

Mijn nicht ging naar de Barn voor Carly Rae Jepsen, wij wilden HAIM zien op de main. Niet dat we zulke grote fans zijn, maar live zijn ze meestal wel leuk om te zien. En inderdaad, ze gaven een goede show. Het was nog niet zo druk, dus in het tweede voorvak gestaan, ook leuk om weer eens dichtbij het grote podium te staan. Het intermezzo met dat Estelle zogenaamd gebeld werd, hoefte niet echt voor mij, maar verder was het prima. Ook omdat ze gewoon een goede band zijn.

Daarna even rondgelopen, eten gehaald (Vegetarische Thais curry met rijst) en alvast op tijd voor First Aid kid naar de barn gegaan, zodat ik even rustig kon eten en we even konden zitten. Dat was geen slecht idee, want het was al aan het regenen. Zoals voorspeld, bleef het nog een paar uur flink regenen. First aid kid is een band die ik thuis niet zou opzetten, maar live zijn ze erg goed. De viuals waren ook leuk, subtiele grafische jaren 70 animaties, of van die typische Zweeds landerige filmpjes. De liedjes zijn live net ietjes steviger, en het aandeel country is mooi in balans met wat meer stevigere of poppier nummers. De Barn stond vol en deed goed mee.

Je kan veel zeggenover Werchter, maar de sfeer in de Barn is echt super, elke keer weer (en ja, we hadden ook meteen weer een 'we zijn er weer!' momentje).
Ondertussen kon ik zien dat het steeds harder aan het regenen was buiten.

Onze nicht stond dus wel bij Rag 'n' bone man in de regen (die ze wel dubbel en dwars de moeite waard vond). We hadden voor de Pixies afgesproken bij onze oude plek, de tweede geluidstoren links van de main. Zij had deze keer een poncho en docs aan, maar er was nog vanalles doorgelekt. En ook bij de Pixies regende het nog flink.

Pixies dus, voor mijn gevoel deden ze veel nieuwe nummers, maar als ik de setlist zie, viel dat ontzetend mee. Mijn vriend moet maar eens vaker een oudje opzetten dus Wink . Degelijk optreden, en er zaten wat leuke hits tusssen, maar ik denk dat de natheid wel wat de beleving dempte. Ze deden geen This Monkey's gone to Heaven, maar wel bijvoorbeeld Giganic en Where is my Mind? dus prima vermaakt.

Mijn zus en nicht bleven de rest van de avond bij de main, maar ik wilde Black Pumas zien en zorgen voor een goede plek bij Lianne La Havas.

Mijn zus was nog wel even benieuwd Beck en liep mee, maar die was nog helemaal niet begonnen. Ik las pas later dat hij in de file stond en daarom een half uur later was. Nog twee nummertjes gezien, voordat ik de Klub in ging.

Die was al aardig aan het vollopen, maar mooi plekje op de tribune gepakt. Deze tribune is lager dan in de Barn, dus ik de laagste trede is eigenlijk nog te laag vor me (1.57m.. Gelukkig is een tree hoger alles wel goed te zien.

Ik kende Black Pumas eigenlijk niet, dus heb ze pas tijdens het inluiseren gehoord. Maar wen betje goede soul is altijd welkom op zo'n natte dag. Het was namelijk ook al flink koud aan het worden. De tent stond goed vol, en de Black Pumas stelde zeker niet teleur. Lekkere soul met gitaar, goede band met net genoeg pit om niet te soft te zijn. Goede stem ook. Fijn voorprogramma voor Lianne.

Tussendoor was er niets dat ik wilde zien, dus lekker blijven zitten en nog een dichter plekje gevonden op de tribune. Toen Lianne La Havas, eigenlijk de enige must see die ik had dit jaar. En ze was ontzettend goed. Af en toe ingetogen, dan weer een flinke uithaal. Ze had een hele band mee, inclusief achtergrondzang. Zoals verwacht veel nummers van haar laatste zelfgetitelde plaat en de tweede (Blood). Erg cool was de cover van Radiohead's Weird Fishes (ook op de plaat) die lekker los ging. Was erg goed, jammer dat ze niet in de Barn stond, waar de sfeer toch mooier is. Van mij is ze klaar voor meer in ieder geval.

Helaas stond ik op een mooie, maar tochtige plek, dus ik had het ijskoud gekregen ondanks de extra laagjes die ik aanhad. Snel naar de main gelopen (via een pitstop en wat loempia'tjes halen) om Pearl Jam te zien die al een uurtje bezig was. Helaas clashten ze, want dit was voor mij de meest interessane headliner deze keer. En ik moet zeggen, ze deden het ontzettend goed.

Later bleek ook waarom Eddie niet zo dronken was als normaal, het was 22 maar geleden dat het Roskildedrama was. Mijn zus was naar die Werchter waarbij Pearl Jam toen afzei en ik was er bij toen ze voor het eerst weer Werchter aandeden. Mijn nicht is wat jonger, dus die had dit niet meegekregen, maar we moesten het ook uitleggen aan mensen achter ons. Dat was wel een moment van reflectie. Verder nog genoten van de rest van het concert, met veel bekende nummers. Heel erg goed optreden.

Daarna met iedereen terug gelopen. Op zich is het na een dag staan en hangen wel fijn als me een stuk goed kan doorlopen, dus dat we een half uur moeen stapoen is niet zoerg, weer een beetje opwarmen. Ik moet altijd nog even wat eten en rustig zitten voordat ik ga slapen. Uiteindelijk lag ik tegen drieën in mijn slaapzak. Gelukkig is het een redelijk rustige camping, dus met oordopjes in lag ik zo te slapen. Moe van een leuke, maar koude, eerste dag.
[+] 12 users say Thank You to meisbaer2 for this post
Ik stond ook op camping De Klokkeberg. Woensdagochtend was het inderdaad al veel drukker dan in 2019, en woensdagavond zelfs al volzet. Wel hele fijne camping waar je 's nachts gewoon kunt slapen. En met een koelkast én vriezer altijd voorzien van koud (speciaal) bier.
Vriendin uit onze groep was bij de entree van het festivalterrein trouwens 2 keer besnuffeld door een drugshond, ben ik goed weg gekomen want ik liep vlak bij haar. Iemand anders dit ook opgevallen? Die waren voorgaande jaren volgens mij niet zo prominent aanwezig. Wat zouden ze eigenlijk doen met een kleine hoeveelheid cannabis? Enkel afpakken, of zou je een boete krijgen en/of festivalbandje verwijderen?
Edit: je bedoelt festival ingang, idd oppassen daar
Ik heb geen hond gezien, maar kan best. Ik heb ergens wel gelezen dat er kleine drugsovertredingen waren afgehandeld.
Vrijdag 1 juli:

Ondanks mijn warme slaapzak en extra slaapkleding, was ik 's nachts nog even wakker geworden omdat ik koude schouders had. Met een extra vestje aan weer ingeslapen. Rond een uur of negen begon er muziek en gebabbel op de camping te komen, wat de volgende ochtenden ook zo was. Maar geen echte herrie of zo. Nog een beetje gedommeld, maar niet veel meer geslapen.

We wilden op tijd naar het terrein om de eerste bands te zien, maar doordat we een beetje aan het treuzelen waren, was ik toch pas om 13.15 in de Klub C. Daar speelde Sans Soucis, een zangeres met een zachte, beetje electronische stijl. Klonk aardig, maar heb maar een paar nummers gezien omdat ze ook nog te vroeg stopte. Mijn gezelschap was naar Sum 41, wat goed bevallen was.

We hadden weer bij de geluidstoren afgesproken, en vanaf daar de eerste paar nummers van Miles Kane gekeken. Ik weet het niet, z'n nummers zijn het net niet voor mij, en ik ben een beetje zat hoe hij als een soort van Liam Gallagher rond loopt te pronken. Maar ik heb maar een stukje gezien, dus kan verder miet zoveel zeggen.

Daarom met mijn zus maar naar SONS gegaan, mijn nicht ging een beetje uitrusten en daarna naar Charles (die kwam invallen). SONS viel niet tegen, lekkere herrie en de mannen gaven alles wat ze hadden. Hun bassist leek op een jonge John Taylor, compleet met hoge witte broek. Die zullen nog wel vaker geboekt worden.

Het weer was trouwens best aardig, zonnig, wel een beetje fris, maar goed te doen. Het was dan ook prima vertoeven bij IDLES op de main. Nu moet ik zeggen dat ik hun muziek op zich ok vind, maar live was het zeer vermakelijk. De hele band stond zich uit de naad te werken, en daartussen huppelde de gitarist in een bloemetjes jurk. De zanger bleek een ontstoken been te hebben (dat er echt nasty uitzag) en maar zijn grootste probleem was "I am sober!". Bikkel. Ze kregen zelf een paar pits in het publiek voor elkaar. Desondanks een goed, gedreven optreden, dat ik zeker niet had willen missen.

Daarna Inhaler gekeken, die volgens de programmawijzigingen een kwartier minder gingen spelen. Was best aardig, goede band, maar ze missen nog wat pit? De zanger lijkt ontzettend op zijn vader (Bono ) toen ie nog jong was, en hij klinkt er af en toe ook naar. Maar ze moeten denk ik nog wat herkenbaardere sound krijgen om door te breken.

Op tijd bij Inhaler vertrokken om Girl in Red te gaan kijken. Ik had wat liedjes geluisterd en dat klink wel aardig, dus ik was benieuwd. Ze zou 10 min. eerder mogen beginnen, maar kwam alsnog rond de oorspronkelijke tijd op. Ten eerste, wat een open en ontwapenende uitstraling heeft ze! Ze had de Klub direct mee, en samen met haar band klonken de poppy nummers wat rockier dan op de plaat. Tussendoor zat ze wat tegen het publiek te babbelen, waarbij ze af en toe een beetje de draad kwijtraakte, maar dat was wel grappig. Haar positive teksten over het ontdekken dat ze op vrouwen viel, kwamen goed over. Middenin viel het haar op dat "Fuck, you are quiet!", iedereen was gewoon aan het luisteren. Erg leuk optreden.

Door het wegvallen van Greta van Fleet was Turnstile verschoven naar de main, en was er even alleen muziek van Lewis Capaldi. Ik heb maar eten (nacho's) gehaald, wat rondgelopen enzo met mijn zus. Mijn nicht stond in het voorvak bij Lewis, die heeft zich vermaakt. Ze vertelde dat hij allemaal sarcastische grapjes aan het maken was (ook over zichzelf), want het publiek was natuurlijk al aan het wachten voor Metallica.

Daarna Turnstile, die zeker niet tegenvielen. Het was wel duidelijk te zien dat het wel een dingetje was om opeens op de main voor Metallica te staan, maar ze deden hun best om zich te bewijzen. Strak optreden zeker, maar ik zou zelf geen muziek thuis van ze opzetten. Wel veel fijner dan Greta van Fleet, dus dat was weer mooi meegenomen. Prima oplossing voor het plots wegvallen van die band. En mijn nicht weet nu ook dat er twee stoorten hardcore bestaan ;) .

Ik kreeg onderhand last van mijn rug door het vele staan, dus ben maar even naar de Slope gelopen om een stukje The Chats te kijken. Prettige punkrock uit Australië, maar niet superbijzonder.

Metallica mocht 20 min eerder beginnen, maar uiteindelijk begon de intromuziek net iets voor elven te spelen. Je merkte wel echt een opluchting bij het publiek, dat ze toch niet hadden hoeven afzeggen. Ik ben geen Metallica fan, maar mijn nicht wilde ze graag zien, dus leuk om haar enthousiasme te zien.
En ik moet zeggen, het viel mij zeker mee. Gewoon lekker knallen met wat oude nummers, zelfs grapjes maken over st. Anger. Vroeg in de set ook al Enter Sandman (die ik wel erg leuk vind) en Nothing else matters. Ook goed lichtshow zonder dat het over de top was. Volgens mij prima optreden.
Na ruim een uur waren we moe en begon het aardig koud te worden, dus zijn we maar maar de tent gegaan.

Ook een voordeel van camping c7, je loopt in de richting van de main terug, dus je hoort bijna de hele weg nog muziek. We konden duidelijk nog een aantal nummers horen, en bijvoorbeeld de lasers in de bomen zien. Zo maak je het toch nog wat mee tijdens de 30 min wandeling. Zo te horen nog fink wat bekende nummers.

Deze keer rond een uur of twee in de slaapzak, was dan ook weer zo in slaap.
[+] 10 users say Thank You to meisbaer2 for this post
Geen zin om hele verhalen te typen, maar de hoogtepunten waren absoluut op dag 1, met The War On Drugs en Pearl Jam. Pearl Jam vond ik in meerdere opzichten beter dan op Pinkpop, niet in de laatste plaats omdat Eddie nuchter was. Verder was ik iedere dag pas in de namiddag/avond op het terrein, heb dus misschien e.e.a. gemist, maar ik heb geen echt memorabele optredens meer gezien. Lous and the Yakuza was amusant. Moderat verkozen boven metallica, dat was een goede zet. Op zaterdag vond ik Jamie XX tegen verwachting verassend goed en op zondag was RHCP beter dan ik ze eerder gezien heb, zonder echt memorabel te zijn.
Ondanks dat ik weinig muzikale hoogtepunten heb beleefd, heb ik wel enorm genoten van een major festival zonder restricties. Volgend jaar weer! Als souveniertje bleek ik nog een positieve cotonatest te hebben, maar nauwelijks klachten van gehad.
[+] 1 user says Thank You to Planet Telex for this post
Zaterdag 2 juli:

Ik had maar direct een vestje aangehad in de slaapzak, dus deze nacht best aardig geslapen en een uurtje of zes aaneengesloten gehad.

Vandaag is de minste dag qua line up, dus het was een beetje zoeken naar wat leuks. Wel weer op tijd naar de weide, want ik wilde natuurlijk weer de eerste band in de Klub C zien.

Daar stond namelijk Pitou, een zangeres uit Nederland. Helaas wat later binnen, dus ongeveer een kwartier van gezien. Ze deed mij denken aan een wat minder ingetogen London Grammar, ook zo'n mooie, veelzijdige stem. Leuk om in de band de bassiste te zien die vroeger bij Indian Askin zat, Yasha, die weer met net zoveel plezier stond te spelen. Een volgende keer eens beter te zien.

Daarna door naar de Slope, om de rock en roll dames van Dea Matrona te zien. Blijkbaar was een van de drie verhinderd, want er zat een man op de drums. Gewone ouderwetse rock, niets mis mee, maar ook niet supermemorabel.

Bij de main naar Nothing but thieves gekeken. De band heeft onderhand al redelijk wat hits verzameld, en ze spelen een af en toe best harde set. Niets mis mee, we hebben ons vermaakt.

Er zat nog niet zoveel tijd tussen de bands, dus lekker bij de geluidstoren in de schaduw blijven zitten en een beetje uitrusten. Hierna kwam namelijk Måneskin, die direct erin knalde met hun Eurovisie festival hit. Ik probeerder de band te omschrijven, en dacht eerst aan dat het een "sexy" band was. Maar eigenlijk is "sleazy" een betere term. Glamrock, ontbloote lichamen, een basiste die met afgeplakte tepel achter haar bas wel erg NSFW bewegingen aan het maken was. Toch zat het muzikaal best goed in elkaar, en het was erg vermakelijk.

Toch voor het einde weggegaan, want Phoebe Bridgers speelde in de Barn. Zij is zo'n naam die ik vaker van heb gehoord, maar eigenlijk voor het inluisteren niet veel van kende. Even dacht ik dat er misschien weer iets was verschoven in het programma, want de band kwam op in van die halloween skeletpakken en er klonk metal. Maar dat was dus een soort van grapje, want Phoebe kwam daarna zelf op. Wel in jurk met een ribbenkast erop geborduurd, dat dan wel.

Het was een heerlijk optreden. Soms wat harder, maar meestal gewoon mooie liedjes. De visuals waren super, vaak begon een nummer met een digitaal pop-up boek, waar een landschap of huis uit naar voren kwam. Dat werd dan weer de  achtergrond voor het nummer. Soms waren er ook fimpjes.

Bij het laatste nummer "I know the End" werd de muziek steeds harder, en ging het huis in het boek in vlammen op, het podium werd rood belicht en er kwam rook, erg goed gedaan. Mooi einde voor een van de beste shows van deze editie.

Toen even op het gemakje eten gehaald (falafel), etc en naar de main gelopen waar mijn nicht en zus naar Youngblud aan het kijken waren. Mijn zus was onlangs zelfs nog met iemand naar zijn concert meegeweest, die is wel fan. Zijn boodschap is prima ("wees wie je bent") en hij geeft een leuke show weg, maar ik ben zelf niet weg van zijn muziek.

Bij gebrek aan beter maar aan de main gebleven. Het was prima weer, zon met af en toe een zonnetje. Anne-Marie kan aardig zingen, heeft leuke poppy liedjes en een positieve boodschap. Maar toch, alles is wel heel zoet. Er waren redeljjk wat jonge kinderen bij onze plek, die kenden alles. Duidelijk de popdag vandaag.

Daarna de Barn weer in voor Jorja Smith. De vorige keer leek ze nog iets onzeker, en wilde ze nog eens in een bepaalde toon blijven "hangen". Deze keer stond ze veel zelfverzekerder op het podium, met een goede band plus achtergrondzang. Het klonk allemaal prima, goed optreden en een publiek haar met veel enthousiasme onthaalde. Mijn rug deed onderhand aardig pijn, dus nog even daarna rustig op de tribune op een schone vuilniszak op mijn rug gelegen.

Onderweg naar de main kwam ik langs Bicep in de Klub, klonkt goed, beetje Underworldachtig. Ik was alleen niet echt in een dance-bui, dus toch maar doorgelopen. Ik kan mij voorstellen dat het binnen een feest was.

Ondertussen was de eerste van de co-headliners van vandaag begonnen, Twenty One Pilots. Tja, wat moet ik ervan zeggen. Er stonden dus veel jonge fans rond ons, die alles konden meezingen. En ze hebben onderhand al aardig wat hits. Maar hun muziek zit soms tegen Eminem aan, dan weer harder, en ik weet het niet zo. De show leek ook meer een samenraapsel te zijn van nummers en ze doen maar een deel live, zo te zien. Ik heb er maar een half uurtje ofzo van gezien, dus kan er eigenlijkniet meer over zeggen. Dat de zanger in de stellage van het videoscherm naast het podium klom zag er natuurlijk wel cool uit op het eerste gezicht. Zeker met de ondergaande zon die de wolken mooi uitlichtte. Hij was alleen niet gezekerd en het had heel makkelijk mis kunnen gaan, voor al die fans. Geen fan.

Toen de ander headliner, Imagine Dragons. Mijn nicht wilde ze graag zien, en mijn zus was wel benieuwd of ze wel groot genoeg waren om te headlinen. Ik had het wel na een half uurtje gezien. Ik hou niet van hun muziek en de zanger zijn stem. Ze hebben onderhand al veel hits, ik kende bijna alles van de radio. Alleen hadden ze een of ander filmpje met een verhaal erin, en dat kwam eigenlijk verder niet zo terug in de visuals. Toen ik weg was, kwam er nog geloof ik zo'n fimpje, waaroor de vaart er wel snel uit is. Mijn zus zei dat ze verder qua show wel op zich coheadliner waardig waren, maar ja.

Ik lag al in mijn slaapzak om één uur, en viel eigenlijk net in slaap toen de rest bij onze tent binnenkwam.
[+] 9 users say Thank You to meisbaer2 for this post
Bedankt voor het delen! Die visuals bij Phoebe's huidige tour vond ik ook heel mooi gedaan.

(13-07-2022, 22:08)meisbaer2 Wrote: Dat de zanger [van Twenty One Pilots] in de stellage van het videoscherm naast het podium klom zag er natuurlijk wel cool uit op het eerste gezicht. Zeker met de ondergaande zon die de wolken mooi uitlichtte. Hij was alleen niet gezekerd en het had heel makkelijk mis kunnen gaan, voor al die fans.

Op den duur zal het toch eens fout gaan, al die gasten die dat doen (zoals ook Will Butler van Arcade Fire in het verleden) spelen met vuur.
[+] 3 users say Thank You to hythloth for this post
We hielden ons hart vast, want dat scherm was echt heel hoog.

Vooral omdat er echt veel jonge fans stonden te kijken, zoiets kan een trauma veroorzaken.

Nu weet ik dat je niet alles moet gladstrijken en een beetje risico nemen bij het hele rock 'n roll gebeuren hoort, maar het voelt zo onnodig.
Het is natuurlijk ook de enige manier waarop een act als Imagine Dragons enigszins interessant kan overkomen.
(14-07-2022, 09:01)Uplift Wrote: Het is natuurlijk ook de enige manier waarop een act als Imagine Dragons enigszins interessant kan overkomen.

Dit was bij 21 Pilots, maar natuurlijk hetzelfde laken een pak.
Lol ja geen idee wat het verschil is.
[+] 2 users say Thank You to Uplift for this post
Ik haal ze ook altijd door elkaar Smile

Kwestie van goede smaakWink
21 Pilots Imagine Dragons zou een mooie combi zijn qua naam. Al vind ik dat passender voor een psychedelische band i.p.v. de reli-pop van betreffende 2 bands.
Reli-pop was toch The Script? Wink
(10-07-2022, 12:40)Planet Telex Wrote: Vriendin uit onze groep was bij de entree van het festivalterrein trouwens 2 keer besnuffeld door een drugshond, ben ik goed weg gekomen want ik liep vlak bij haar. Iemand anders dit ook opgevallen? Die waren voorgaande jaren volgens mij niet zo prominent aanwezig. Wat zouden ze eigenlijk doen met een kleine hoeveelheid cannabis? Enkel afpakken, of zou je een boete krijgen en/of festivalbandje verwijderen?
Vraag lijkt inmiddels beantwoord:
https://festileaks.com/2022/07/340-bezoe...rugsbezit/
Zal ook wel wat op de Hive gepakt zijn, denk ik. Valt nog best mee op zoveel bezoekers.
Nog een verslagje te goed van mij.
Werchter zondag
Na een lange en goede nachtrust (bedankt TOP & Imagine dragons om deze oude man wat slaap te gunnen) fris en fruitig en vroeg wakker en vlot in werchter geraakt.

Weer naar The Barn afgezakt om de dag te beginnen met Fever 333. De omschrijving van de band trok mijn aandacht wel en ik zocht een plekje net voor Front of house. En dit was de 2de grootste verrassing van het weekend. Wat een hevige gitaren, wat een sound, wat een energie. Een beetje een stevigere versie van RATM maar dan andere vocal stijl.
Korte set van 45 minuten maar moest niet meer zijn want was kapot van het moshen en bewegen. Wat een energie, al helemaal gesloopt.
Dan even gaan piepen bij High Hi, maar die hadden een hoop technische problemen maar wat ik er van kon meepikken zag er wel ok uit. Dit ga ik proberen in sint-niklaas later dit jaar nog wel even mee te pikken.

Dan big Thief waar ik hier al wel veel goed van kon lezen. Opnieuw overdonderd door wat ze brachten en blijkbaar was dit een heel andere set dan op BKS met bijna alles op akoestische gitaar.
De tent was muisstil of zo voelde het toch aan voor mij, iedereen in vervoering gebracht. Ze was soms een beetje onder de indruk als de zaal applaudisseerde (waarom klappen jullie want dit is een triestig nummer,…) . ongelofelijk mooi, schril contrast met Fever maar net daarom hou ik zo van Werchter. De contrasten.
Dan neven en nichten meeting bij Keane, wat niet op de planning stond maar die man heeft wel hits en was leuk voor even. De neven en nichten konden alles meezingen, maar heb zelf nooit wat gehad met die band dus voor mij even een rust puntje.
Dan naar Modest mouse, zag ik enorm naar uit. Helaas heel veel geluidsproblemen in het begin en dus kan ik er niet veel over zeggen buiten dat als het geluid wel werkte het wel goed klonk. Spijtig, herkansing voor Modest Mouse ergens volgend jaar ofzo dan voor ondergetekende.

Dan naar Michael Kiwanuka, man wat een show wat een stem. Muisstille tent, publiek at uit zijn hand. Ongelofelijk goed. Super sterk, zeker omdat niet verwacht had. Even een kleine traan weggepinkt bij mij hero… want ik noemde mijn vader altijd mijn held. Dus deed wel even wat.

Net voor het einde wel weggespurt voor mijn jeugdhelden Jimmy Eat World te gaan zien.
Volle tent, van minuut 1 sfeer, springen, moshen, lekkere setlist met al vroeg wat hits, doorsnede van hun werk en natuurlijk eindigen de grootste banger the middle. Band genoot duidelijk van het energiek publiek en de interactie. Vele malen beter dan de vorige keer op de mainstage.
Mijn kinderzieltje was weer gelaafd.
Geëindigd bij de killers en de Peppers ergens tussen FOH en de poortjes. Ga ik kort over zijn. Heb met de killers niet veel maar toch wel veel hits, de fan op de drums, het klopte, het werkte en het was feest. Zelf niet veel mee maar leuk om de groep te zien losgaan. Hier wel doodgeërgerd aan al het volk dat lag te praten en continue passeerden met bier of om bier te halen.

En dan nog de peppers, memorabel omdat Frusciante terug was. Klonk strakker dan 2x ervoor dat ik ze zag zonder hem, maar niet legendarisch goed. Goed begin, kakte dan wat in en eindigde wel weer top.
Leuk om te zien met hem erbij maar wel gehad nu met RCHP. + die praters en zuipers…
Sidenote hoe fucking raar waren die bindteksten van de peppers wel niet? Meermaals gedacht van wat zijn die nu weer aan het uitkramen.

Conclusie:
Emotionele werchter waar vooral Dag 1 & 2 top waren.
ik kom minder en minder voor de mainstage (jaar na jaar zie ik daar minder bands) en meer en meer voor de side stages.
Het is ongelofelijk duur en nog duurder maken ik moet afhaken denk ik.
Maar dat being said, veel nieuwe bands ontdekt en waanzinnig veel goeie shows gezien.
Dat dan weer wel. 4 dagen genoten van begin tot einde.
Volgend jaar weer als het niet weer veel duurder wordt.
[+] 5 users say Thank You to reaper for this post
Wink 
Zondag 3 juli

Zo duurt het drie jaar voordat je weer eens op de wei staat, en dan is het opeens alweer de laatste dag. Altijd een beetje vreemd gevoel, omdat we de tent al 's ochtends inpakken en 's avonds gaan rijden. Maar eerst nog een hele dag muziek.

Weer een aardige nacht slaap gehad (al was ik wel vroeg wakker) dus maar op tijd begonnen met spullen inpakken. Als laatste nog even extra oefeningen op mijn rug gedaan voor het luchtbed leeg ging, maar het viel wel mee met de rugpijn gelukkig.

Met alles naar de auto brengen waren we net bij RHEA binnen, best netjes.
Het was nog redelijk rustig dus naar voren in het tweede voorvak gelopen. Deze band had met Sum41 geruild, zodat die vrijdag konden spelen. Wel aardig bandje, beetje qua sound in de trant van Royal Blood. Maar zoals mijn zus al opmerkte, de zanger heeft niet echt een spannende podiumuitstraling.

En ja dat betekent dat ik big Thief heb overgeslagen. Hun muziek pakt mij gewoon niet. Ik hoor dat ze een vrij rustige set deden, dus geen spijt.

Het was aardig warm weer, maar niet te warm. Al waren de vele wolken toch wel fijn, want de zon brandde aardig. Bij de main gebleven en daarna Keane gezien. En dat viel niet tegen. Enthousiast optreden, veel hitsjes, zanger goed bij stem en iedereen die mee aan het zingen was. Goed geprogrammeerd op dit tijdstip.

Toch iets voor het einde naar de Slope gelopen om Dry Cleaning te kijken. En dat was erg leuk! De zangeres klinkt als Suzanne Vega die uit haar dagboek voor leest, en met lang sluik haar nors naar het publiek kijkt. Een mooi contrast met de mannen achter haar, die er als een metal/hardcore band uit zien. En die band stond een lekkere noisy wall of sound te produceren. Heel apart, maar zeer vermakelijk.

Daarna weer terug naar de main via de saladebar. Waar ze nog keuze hadden uit twee pastasalades (ik vergeet altijd dat ze op zondag bijna door hun voorraad heen zijn). Maar wel prima portie lekkere vegetarische pastasalade. Ook de rest van de dag zou ik geen tent meer ingaan en meer heen en weer pingpongen tussen de main en de Slope. Op de main dan Balthazar, de Belgische publiekslieveling. Ze zijn altijd degelijk, maar ze vielen toch wat tegen deze keer. Tijdens Fever werd het haar van de bassist geschoren (weddenschap),  maar dat duurde langer dan ze verwacht hadden, dus wat opeens een dood punt in de set was. Ze komen altijd al nonchalant over op het poduim, maar nu was het eigenlijk iets te.

Daarna weer even lekker in de schaduw van de geluidstoren gezeten, terwijl we  aan het wachten waren op Royal Blood. Mijn zus is fan, en ik vind hun muziek ook zeker prima. Ze hadden weinig podiumaankleding mee, ik gok omdat ze voor twee grote acts stonden. Volgende keer zou ik ze liever in de Barn zien in plaats van dat lege podium, qua sfeer. Maar verder goed optreden.

Dan snel naar Snail mail op de slope, die net begonnen waren. De zangeres had last van dat haar oortjes die te zacht en dan weer te hard stonden. Toen het eenmaal goed was, onspande ze. Op zich leuke, catchy liedjes maar als ze uithaalde klonk ze erg schel. De keyboardspeelster zag eruit of ze een week niet geslapen had. Mijn vermoeden is dat ze allemaal gewoon erg moe waren van een druk tourschema. Mogen nog later een keer in de herkansing.

Toen weer terug naar de main, voor The Killers. Die hadden wat goed te maken van de vorige keer, toen Brandon chagrijnig was door technische problemen. En ik moet zeggen, zeer sterke revanche. Hits door de hele set door verspreid, iedereen in goed humeur, gewoon lekker spelen. De extra achtergrondzangers zijn een fijne aanvulling, want hij kan af en toe er een beetje naast gaan zingen. De fan die mocht drummen op een liedje kon gelukkig (en ter opluchting van de band) ook echt goed drummen, leuk momentje.

The Killers stopte wat eerder, dus mooi op tijd bij de nog best lege Slope voor Jehnny Beth. Ik had mij goed ingeluisterd, dus ik wist dat het erg apart, avandgarde, electro industrialachtig zou worden. Het was ondertussen donker en flink aan het afkoelen. Ze was duidelijk wat teleurgesteld door de magere opkomst, maar ze haalde de mensen dichter bij het podium en ging er vol tegenaan. Heel erg stoer. Ze liet zich dragen op handen, ging in het publiek staan zingen. Als backing had ze twee keyboardspelers. Zij zag eruit alsof ze uit een sm clip was weggelopen, hij speelde ook bas en leek uit The Cure te komen.

Verder werke Jehnny nog met stemvervormer, rode spotlights en natuurlijk haar bezwerende zang. Als crowdpleaser nog Closer van NIN, helemaal top. Zeer indrukwekkend, vervreemdend en zeer intregerend. Hadden meer publiek in een tent verdiend.

Mijn nicht was onderhand aan het ijskleumen, maar wist niet wat ze meemaakte toen ik opeens flink ging dansen. Tja, ze heeft mij nog nooit op mijn favoriete dansmuziek (NIN) zien losgaan Wink .

Toen was het alweer tijd voor de laatste band van RW22, Red Hot Chili Peppers. We hadden al sowieso verzonnen dat we maar een deel gingen kijken, omdat we moe waren en nog naar Zeeland terugmoesten rijden. Het was net als bij Metallica nog even spannend of ze zouden spelen, dus je voelde weer een opluchting toen ze begonnen te spelen. Direct aan het jammen. Je zag dat Flea en John helemaal op elkaar zijn ingespeeld, en de band leek zich te amuseren. Zelfs Anthony was zowaar goed bij stem.

Na een half uurtje weggegaan, dus niet echt een goede indruk kunnen krijgen. Wel even een "tot de volgende keer" tegen de weide gezegd". De vorige keer wisten we gelukkig niet dat het zo lang zou duren.
Onderweg naar de auto nog wat Peppers gehoord, het leek dat ze redelijk veel aan het jammen waren?

Ik gok dat we om een uur of twee bij mijn zus waren, misschien wat later. Toen nog iedereen douchen en ik lag pas om vier uur op het logeerbed.

De vier dagen waren omgevlogen, maar wij hebben ons boven verwachting goed vermaakt. Nieuwe dingen ontdekt en ook wat oude bekenden goede shows zien geven. Ondanks dat de lineup er na het afzeggen van een aantal bands niet meer zo goed uitzag als in 2020, was het uiteindelijk toch best divers en heb ik veel kunnen zien. En Werchter is qua organisatie nog steeds heel erg goed. Nergens lang hoeven wachten. Hopelijk is onze camping er volgende keer nog,

Epiloog
En toen werd ik snotterend wakker. Mijn nicht was al naar huis, die zou avonddienst hebben. Haar test van negatief, mijne wat later duidelijk positief. Later bleek dat zij toch positef was, net als mijn zus. Een paar dagen later hadden we toch ook onze mannen aangestoken. Ik had al gezegd, als ik dan toch corona ga oplopen, dan is het op Werchter. En helaas dus waar. Zo te zien hier, op twitter en festileaks zijn er veel besmet geraakt. Toch geen spijt dat we gegaan zijn.
[+] 6 users say Thank You to meisbaer2 for this post
Heb immiddels spijt van Jehnny Beth missen/skippen op Primavera, want hoor nu alleen maar vette dingen over haar recente shows. Hoop wel dat haar toekomstig solowerk het niveau van Savages bereikt.
[+] 1 user says Thank You to hythloth for this post
Ja, het was echt een ervaring, de nummers leefde meer live.
Leuk om al die andere ervaringen te lezen. Ik heb ook genoten maar ik heb niet echt een memorable dingen gezien. Ik heb natuurlijk wel mijn persoonlijk favorieten, Pearl Jam zou ik bijvoorbeeld ieder jaar wel willen zien. Maar misschien komt het omdat ik de meeste bands nu allemaal wel een aantal keer gezien heb dus niet meer zo verrast wordt. En dan gaat het niet alleen om de headliners. Idles of Michael Kiwanuka had ik ook al eerder op Werchter gezien. Dus volgend jaar maar kijken of het weer RW wordt of toch weer een keertje DTRH.
Dit jaar was natuurlijk een raar jaar. Geen idee hoe het volgend maar zal zijn.
(10-07-2022, 12:40)Planet Telex Wrote: Ik stond ook op camping De Klokkeberg. Woensdagochtend was het inderdaad al veel drukker dan in 2019, en woensdagavond zelfs al volzet. Wel hele fijne camping waar je 's nachts gewoon kunt slapen. En met een koelkast én vriezer altijd voorzien van koud (speciaal) bier.
Vriendin uit onze groep was bij de entree van het festivalterrein trouwens 2 keer besnuffeld door een drugshond, ben ik goed weg gekomen want ik liep vlak bij haar. Iemand anders dit ook opgevallen? Die waren voorgaande jaren volgens mij niet zo prominent aanwezig. Wat zouden ze eigenlijk doen met een kleine hoeveelheid cannabis? Enkel afpakken, of zou je een boete krijgen en/of festivalbandje verwijderen?
Ik heb ze gelukkig dit jaar niet gezien.
Maar ik ben ontzettend bang voor die herdershonden dus 3 jaar terug moest ik mee voor onderzoek omdat ik weigerde om bij die hond in de buurt te komen. Ze waren er dus al wel eerder kan ik uit (niet zo leuke) ervaring spreken. Moest toen van alles uit doen, helemaal ondervraagd worden, vragenlijsten invullen en in een hokje wachten bij die marechaussee-figuren tot ze echt niks hadden gevonden.
Ook nog een verslagje mijnerzijds. Vooral omdat ik erachter kom dat ik het zo leuk vind om terug te lezen als ik wel een verslagje heb geschreven. Ik merk dat ik van veel vorige Werchter-edities niet eens meer weet wat ik allemaal precies gezien heb zonder mijn Excel-lijstje erbij te houden. Ik ben dit (eindelijk) allemaal eens aan het invoeren op Setlist.fm.

Donderdag:
Dit jaar voor het eerst met het hele gezin met de camper. Ik was al een keer eerder alleen met mijn vader met de camper gegaan (de laatste hele regenachtige editie). Waar toen de campercamping nog verder dan de Hive lag, lag hij dit keer volledig aan de andere kant, de kant van Werchter zelf. Langer lopen dan we normaal gewend zijn als we zonder camper op A1 staan, maar dat was op zich te doen. Het parkeren was een drama, uiteindelijk op de meest verre parkeerplaats gestaan en met de bus richting camping gekomen. Hierdoor helaas wel Gang of Youths en Fontaines D.C. gemist die ik allebei graag had willen zien. Bummer, maar we waren al heel blij dat we überhaupt konden gaan gezien de kritieke situatie waarin mijn oma verkeerde (dat gaat nu overigens wonderbaarlijk genoeg goed! Smile ).

Snel naar het terrein gegaan om nog wel Carly Rae Jepsen te kunnen zien. Een goed inkomertje, niet bijzonder, ik kende vrij weinig nummers maar ze deed het leuk. Leuk om eens te hebben gezien. Daarna snel even een toiletbezoek om vervolgens weer de Barn in te lopen om te schuilen voor de regen. Intussen was mijn gezelschap aangesloten en kregen we ook First Aid Kit mee. Dat was goed, niet iets wat ik zelf zou opzetten, maar fijn om een goed optreden te kunnen zien tijdens het schuilen.
Vervolgens toch de regen trotseren om Pixies te kunnen zien. Ook dat was leuk, ik denk dat ik het met mooi weer erbij nog leuker had gevonden en ik miste wel nummers als Debaser en Monkey's Gone to Heaven.
Daarna de hoogtepunten van de donderdag: The War on Drugs en Pearl Jam. The War on Drugs kan ik heel vaak zien, het blijft gewoon een geweldige liveband, vooral op de festivals. Het paste dan ook volledig bij de set dat precies het avondzonnetje nog een heel klein beetje doorbrak. Pearl Jam was gewoon goed, eigenlijk zoals ik de vorige twee Werchter-passages ook vond, ik ben niet zo'n grote fan van de band zelf dat ik daar veel verschil in heb gemerkt. Het was wel een extra toevoeging dat Eddie Vedder zo emotioneel was vanwege de dag van het Roskilde-debacle.

Vrijdag:
Op tijd eruit, want: Sum 41! Mijn jeugdhelden en inmiddels al zo'n 5 keer gezien. Samen met mijn broertje in het voorvak gestaan en alles luidkeels meegezongen. Het Metallica-podium stond er al en daar maakte zanger Deryck goed gebruik van. Dit was gewoon een greatest hits set van hun eerdere albums en dat had ik eigenlijk nog niet meegemaakt met hun eerdere shows dus dat was heel leuk.

Daarna even wat gaan drinken bij de Apero (lekker plekje om uit te rusten met speciaalbier!). Ik wilde eigenlijk nog wel even blijven zitten, maar mijn vader wilde graag nog wat meepakken van Miles Kane. De laatste paar nummers gezien, ik had niet verwacht dat hij nummers van The Last Shadow Puppets zou spelen, dus dat was wel leuk. Verder is het wel veel van hetzelfde trucje en ga ik hem nooit meer zo goed zien als op Lowlands (2013?).
Vervolgens een plekje vooraan zoeken bij IDLES: kan ik vrij kort over zijn, namelijk een superdikke show.

Daarna was het voor mij een beetje ronddwalen na het nieuws dat Greta van Fleet had afgezegd en Turnstile was verplaatst wist ik niet zo goed hoe de tijd door te brengen. Ik was bij The Slope gaan eten en toen The Haunted Youth aan het inspelen was, klonk dat bekend en meteen heel erg goed. Tijdens het concert op de bankjes blijven zitten, maar dit was de grootste verrassing voor mij van het festival. Ik kende ook veel nummers vanwege Pinguinradio dat thuis vaak op staat. Wat een heerlijke muziek, heb het de afgelopen weken nog regelmatig thuis opgezet.
Toen was het de beurt aan mijn voorafbestempelde hoogtepunt, Turnstile. Ik was wat teleurgesteld over het grote podium dat ze moesten vullen, maar het optreden zelf heeft er niet onder geleden. Het was heel tof, wat een band. Ik zou ze graag nog een keer zien in een kleinere venue met meer engaged publiek. Hopelijk snel.
Metallica geskipt voor Moderat en geen spijt van gehad. Relaxed om zo op de verhogingen van The Barn te staan, daarvandaan kon ik de visuals ook heel goed zien. Mooie afsluiter van de dag. Op de terugweg nog een aantal nummers van Metallica blijven kijken en net voor het einde de uitgang gevonden.

Morgen part 2.
[+] 5 users say Thank You to Sphinx for this post


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)