Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Recepten hoek
#1
Heb je een lekker en/of gezond en/of makkelijk en/of snel recept. Deel het hier!

Kan misschien ook in culinaire topic, maar gaat daar ook over restaurant ervaringen enz.


Want lekker eten is belangrijk! 

Bolognese saus
(Maak vooral meer in één keer en vries het in)
150 gram bleekselderij, fijn gesneden
150 gram ui, fijn gesneden
150 gram wortel, fijn gesneden

Bak dit in 2 eetlepels olie. Als.olie begint te walmen, de groente toevoegen..  als groente begint te verkleuren, in vergiet laten uitlekken.

Pan goed leegmaken en schoonvegen met keukenpapiertje.

Vervolgens tartaar bakken (ongeveer 400 gram, maar meer of minder kan ook) en ons fijn gesneden pancetta (ontbijtspek kan ook).

In pan rul bakken, in 2 eetlepels boter. Als rauwe kleur weg is, beetje melk erbij (2-4 eetlepels). Als melk is opgenomen, 1,5 deciliter droge wijn (wit of rood maakt mij niet uit).. 

als de wijn is opgenomen, groentes terug in de pan en ongeveer 600ml bouillon en 1 groot blikje tomatenpuree.. doorroeren en vervolgens paar uur laten pruttelen totdat gewenste dikte is bereid.

Gezien bouillon en spek, zou zout niet meer nodig moeten zijn.


Het kost even tijd (groente kan je ook in keukenmachine fijnhakken), maar het is echt heerlijk!
[+] 1 user says Thank You to Wailer for this post
Reply
#2
lekker - komt vrijwel overeen met mijn samenstelling hoewel ik dan begin met het smelten van spek en nog laurierbladeren erbij doe en 1 blik gehakte tomaten, zonder vel, ipv tomatenpuree.

en dan laat ik dat toch wel wat uurtjes pruttelen inderdaad, af en toe weer een scheut water erbij zodat het niet gaat aanbranden, en dat water verdampt naderhand weer.
Reply
#3
Ik maak even reclame:
https://www.vegatopia.com/vega/
Vegetarisch, meestal niet te ingewikkeld, maar geen fit boy of girl gebeuren Wink
[+] 3 users say Thank You to meisbaer2 for this post
Reply
#4
Is die website van jou?
Reply
#5
Het wordt gerund op vrijwillige basis (het is een stichting). Ik ben een van de redacteuren, ja Wink
Reply
#6
Net weer begonnen met broodjes pulled pork maken, echt super makkelijk en lekker.
  • Stop een schouderstuk of Boston Butt roast varkensvlees van 1.5 kilo in een slow cooker.
  • Dump barbeque saus, kippenbouillon, appelcider azijn, en een theelepel olijfolie erover heen. Klein beetje bier kan ook nog.
  • Daarbovenop ook nog cayenne peper, zwarte peper, knoflookpoeder, uienpoeder, bruine suiker, en thijm.
  • Kook op de allerlaagste stand voor 11-12 uur in de slow cooker.
  • Haal hierna het grote stuk vlees eruit, en snij al het vet af.
  • Stop alle vleesresten terug in de slow cooker, en meng met de sappen.
Serveer vervolgens met plakjes augurk op brioche broodjes. Als alternatief kan je de pulled pork ook gebruiken bij ramen noodles of pastasauzen, en het is heel makkelijker in te vriezen voor later.
Reply
#7
(23-09-2021, 03:07)hythloth Wrote: Net weer begonnen met broodjes pulled pork maken, echt super makkelijk en lekker.
  • Stop een schouderstuk of Boston Butt roast varkensvlees van 1.5 kilo in een slow cooker.
  • Dump barbeque saus, kippenbouillon, appelcider azijn, en een theelepel olijfolie erover heen. Klein beetje bier kan ook nog.
  • Daarbovenop ook nog cayenne peper, zwarte peper, knoflookpoeder, uienpoeder, bruine suiker, en thijm.
  • Kook op de allerlaagste stand voor 11-12 uur in de slow cooker.
  • Haal hierna het grote stuk vlees eruit, en snij al het vet af.
  • Stop alle vleesresten terug in de slow cooker, en meng met de sappen.
Serveer vervolgens met plakjes augurk op brioche broodjes. Als alternatief kan je de pulled pork ook gebruiken bij ramen noodles of pastasauzen, en het is heel makkelijker in te vriezen voor later.


Maak m nog lekkerder...namelijk op de BBQ! Blokje rookkhout erbij .. mmmm

En overtollig vet zou ik van tevoren vast verwijderen (echt de dikke niet lekkere stukken).
En injecteer het vlees, dat is ook heerlijk!
Reply
#8
(23-09-2021, 07:46)Wailer Wrote: En overtollig vet zou ik van tevoren vast verwijderen (echt de dikke niet lekkere stukken).

Het vet mee laten koken zorgt wel voor een betere smaak. Zodra het klaar is, kan je alles toch gemakkelijk verwijderen.
Reply
#9
https://nos.nl/artikel/2408767-vooral-zo...ks-kruiden

Quote:Vooral zout, meel en suiker in kruidenmixen, maar nauwelijks kruiden

Potjes en zakjes met kant-en-klare kruidenmixen bevatten vaak weinig of zelfs nauwelijks kruiden en specerijen, meldt de Consumentenbond op basis van een steekproef. In plaats daarvan bestaan de mengsels voornamelijk uit zout, (paneer)meel, suikers of groente.

Zo bevatten de gehaktmixen van Lidl en Aldi voor driekwart zout en de 'stoofmix runderlapjes' van Maggi is voor twee derde meel. Jumbo kruidenmix voor gehakt bevat 80 procent paneermeel en slecht 0,04 procent kruiden, in salademix van Calvé zit veel suiker en hooguit 12 procent kruiden.

De Consumentenbond vindt het misleidend dat de mixen vooral bestaan uit goedkope ingrediënten. "Knollen voor citroenen verkopen. Dat gevoel krijgen wij bij de resultaten van dit onderzoek", schrijft de bond.

De samenstelling van de mengsels is volgens Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar niet alleen misleidend, maar in het geval van zout ook nog eens ongezond. Als voorbeeld haalt ze de 'mix voor kip traditioneel' van Verstegen aan. Die bevat 3,5 gram zout per portie. "Dat is al meer dan de helft van de geadviseerde maximale hoeveelheid zout per dag."

Toch zijn er volgens de bond ook een paar fabrikanten van kruidenmixen die het wat beter doen. Zo verkoopt Souq wel pure kruiden en specerijen. En in de kruidenmixen van Euroma zit weliswaar geen zout of paneermeel, maar helemaal eerlijk is dit merk volgens de bond ook niet: zij voegen groentepoeder toe aan de kruiden.

De Consumentenbond wil dat er strengere regels komen die misleidende verpakkingen en het toevoegen van grote hoeveelheden zout aan banden leggen. Volgens Molenaar blijkt "keer op keer dat we dit niet kunnen overlaten aan fabrikanten".

Ben sinds kort zelf veel meer met eigen losse kruiden gaan mixen, en los van bovenstaande voelt het echt een stuk lonender.
Reply
#10
(09-12-2021, 19:01)hythloth Wrote: https://nos.nl/artikel/2408767-vooral-zo...ks-kruiden

Quote:Vooral zout, meel en suiker in kruidenmixen, maar nauwelijks kruiden

Potjes en zakjes met kant-en-klare kruidenmixen bevatten vaak weinig of zelfs nauwelijks kruiden en specerijen, meldt de Consumentenbond op basis van een steekproef. In plaats daarvan bestaan de mengsels voornamelijk uit zout, (paneer)meel, suikers of groente.

Zo bevatten de gehaktmixen van Lidl en Aldi voor driekwart zout en de 'stoofmix runderlapjes' van Maggi is voor twee derde meel. Jumbo kruidenmix voor gehakt bevat 80 procent paneermeel en slecht 0,04 procent kruiden, in salademix van Calvé zit veel suiker en hooguit 12 procent kruiden.

De Consumentenbond vindt het misleidend dat de mixen vooral bestaan uit goedkope ingrediënten. "Knollen voor citroenen verkopen. Dat gevoel krijgen wij bij de resultaten van dit onderzoek", schrijft de bond.

De samenstelling van de mengsels is volgens Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar niet alleen misleidend, maar in het geval van zout ook nog eens ongezond. Als voorbeeld haalt ze de 'mix voor kip traditioneel' van Verstegen aan. Die bevat 3,5 gram zout per portie. "Dat is al meer dan de helft van de geadviseerde maximale hoeveelheid zout per dag."

Toch zijn er volgens de bond ook een paar fabrikanten van kruidenmixen die het wat beter doen. Zo verkoopt Souq wel pure kruiden en specerijen. En in de kruidenmixen van Euroma zit weliswaar geen zout of paneermeel, maar helemaal eerlijk is dit merk volgens de bond ook niet: zij voegen groentepoeder toe aan de kruiden.

De Consumentenbond wil dat er strengere regels komen die misleidende verpakkingen en het toevoegen van grote hoeveelheden zout aan banden leggen. Volgens Molenaar blijkt "keer op keer dat we dit niet kunnen overlaten aan fabrikanten".

Ben sinds kort zelf veel meer met eigen losse kruiden gaan mixen, en los van bovenstaande voelt het echt een stuk lonender.
Ik maak vrijwel alleen eigen kruidenmix. Leuker, je wordt veel bewuster van smaak waardoor je je eigen kruidenmix op smaak kan maken.
Reply
#11
Jup hier ook alles zelf maken... Je kunt er je eigen twist aan geven, iets meer pit, of juist wat zoeter etc etc, en idd zout pas bij bereiden van je gerecht toevoegen.

En een tip voor de liefhebbers... Bij de toko's zijn kruiden
en specerijen zoveel goedkoper .. geen dure Verstegen potjes enz. Maar gewoon zakken met lekker veul er in

Een keukenkastje van mij geldt als kruidenkast . Echt tal van weckpotten in verschillende maten met verschillende paprikapoeders, uienpoeder, Tijm, rozemarijn, etc etc.
[+] 1 user says Thank You to Wailer for this post
Reply
#12
Ik heb een keukenlade vol met verschillende kruiden/mensgels (40 soorten ofzo)
We zijn er ooit mee begonnen om geld te besparen, we gebruikten best veel pakjes en zakjes. Nu hoeven we we ze niet meer Smile

Wij halen ook zakjes kruiden bij de toko en de Oriental supermarkt. Ik kook graag Indiaas, Indonesisch, texmex, en nog veel meer dingen waar je kruiden voor nodig hebt, en mijn vriend doet gewoon een semi willekeurige greep in de lade.
Reply
#13
Volgend jaar ga ik ook veel meer eigen kruiden kweken.
[+] 1 user says Thank You to metal bouwie for this post
Reply
#14
Erg leuk is bijvoorbeeld oost-indische kers. Groeit snel, geeft enorm veel leuke bloemen die , net als de blaadjes, een beetje scherp zoetig zijn, zoals bijvoorbeeld radijsjes dat ook zijn. En de hommels houden er ook van.

Ik heb op mijn balkonnetje ook een rozemarijnstruik. Leuk struikje om te zien, en je kan er dan steeds een beetje vanaf knippen.
Basilicum kan je als vaste plant houden, maar dan wel binnen want heet veel warmte nodig. Tijm lukt niet zo bij mij en het is blijkbaar te warm voor bieslook om goed te ontkiemen. Peterselie is trouwens winterhard, dus goede om mee te starten.

Maar ik gebruik zelf ook gewoon veel "verse" kruiden uit de diepvries! Je kan van de handige dosjes kopen met voorgesneden groene kruiden, erg handig.

Ik heb echt een shitload aan kruiden en specerijen in mijn huis en keuken Smile
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)