Thread Rating:
  • 9 Vote(s) - 2.89 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
COVID-19 (Corona) topic [deel 2]
Overigens deel ik de zorgen over een gebrek aan animo bij een volgende boosterronde, o.a. doordat G2 niet in de gereedschapskist ligt. Dit kan ons gaan nekken later dit jaar.
Reply
Dat weten we dus niet en op zich ben ik zelf ook heel blij dat alles nu normaal wordt. Ik denk dan ook niet na over problemen die plausibel zijn, maar die we nog niet hebben. Maar ik vind het beleid onvergefelijk en er moet een afrekening volgen. En neen, dat bedoel ik natuurlijk niet op de FVD-manier. Volgens BB komen we nu op hetzelfde punt uit als andere landen. Nou, ik hoef niet eens naar twee jaar pandemie te kijken om te zien dat dat eigenlijk een cynische uitspraak is. Geen enkel ander land had het afgelopen kalenderjaar een lockdown, bijvoorbeeld. Geen enkel ander land moest de scholen zo lang sluiten. De meeste landen hadden een lagere sterftegraad in het najaar, mede door boostercampagnes die wel tijdig werden opgestart. Omdat het nu meevalt (en dat is deels dankzij het stofzuigereffect van Delta afgelopen najaar) en we uiteindelijk op hetzelfde moment alles loslaten als de andere landen, maakt dat eindpunt nog niet 'hetzelfde'. Om de simpele reden dat we veel meer schade hebben opgelopen, zeker de afgelopen 6-12 maanden. En: we hebben niets geleerd, er is geen bepaalde mentaliteit geïnstalleerd en we hebben net zoveel wappies, verdeeldheid, etc. NUL dingen hebben we hier uitgehaald of gewonnen. Dus neen, helaas niet op hetzelfde punt. Misschien puur qua maatregelen, maar niet als land.
[+] 3 users say Thank You to Uplift for this post
Reply
(15-02-2022, 10:03)Uplift Wrote: Dus neen, helaas niet op hetzelfde punt. Misschien puur qua maatregelen, maar niet als land.

Dat zeer zeker ja. En dat zal een volgende keer ook een probleem zijn. Maar dat is in elk land het geval, zij het in verschillende gradaties.
Reply
Eens met Uplift, dat we nu op een punt zijn aangekomen dat veel maatregelen kunnen worden losgelaten is natuurlijk prachtig. Maar inderdaad, het is eerder het gevolg van gelukkige toevalligheid dan van een duidelijke strategie met bewuste keuzes. In feite zijn we geen stap verder gekomen dan twee jaar geleden; we gaan carnavallen en daarna zien we het wel.
Reply
@BB: Zeer verschillende gradaties. En nogmaals, ik hoop dat het hier stopt. Natuurlijk weten we dat dat helaas ooit terug zal keren in een of andere vorm.

België en in mindere mate Duitsland zullen in mindere mate dezelfde problemen zien terugkeren als wij. Frankrijk is een geval apart; dat kan daar een volgende keer heel hard fout lopen. Maar Zuid-Europa, Scandinavië en tot op zekere hoogte zelfs de UK: die zullen een volgende keer veel beter voorbereid zijn, zowel materieel als qua mentaliteit/praxis. En Duitsland is wel pandemiebestendig, dus het scheelt dat het daar vooral een probleem is dat onder de bevolking speelt.

Wat ik me afvraag, is of China over tien jaar eens goed zal lachen of net retehard in de problemen zal zitten. Ik denk eigenlijk geen van beide; ze hebben volgens mij een permanent systeem waarbij ze in een etmaal miljoenensteden kunnen isoleren en zullen dat zo blijven doen; ze moeten alleen nog een oplossing zoeken voor buitenlandse bezoekers, want dat kan natuurlijk niet op deze manier verder blijven gaan.
Reply
(15-02-2022, 10:09)Gunnar Wrote: Eens met Uplift, dat we nu op een punt zijn aangekomen dat veel maatregelen kunnen worden losgelaten is natuurlijk prachtig. Maar inderdaad, het is eerder het gevolg van gelukkige toevalligheid dan van een duidelijke strategie met bewuste keuzes. In feite zijn we geen stap verder gekomen dan twee jaar geleden; we gaan carnavallen en daarna zien we het wel.


Veel te kort door de bocht Gunnar. De vaccins en boosters hebben veel gedaan, lockdown ook. Er zijn zeker fouten gemaakt en achteraf hadden bepaalde zaken anders gemoeten, maar om nu te zeggen 'geen stap verder gekomen' vind ik te makkelijk. Komende maanden en Zomer zal er weinig gebeuren qua infecties en opanems, maar stel in de Herfst dreigt er weer een variant, dan hebben we genoeg gereedschappen in de kist.

Grootste probleem van Nederland is de mentaliteit. De individualisering van de samenleving die zichtbaar is in de politiek en onder het volk maakt dat de grootste uitdaging.
Reply
(15-02-2022, 10:11)Uplift Wrote: @BB: Zeer verschillende gradaties. En nogmaals, ik hoop dat het hier stopt. Natuurlijk weten we dat dat helaas ooit terug zal keren in een of andere vorm.

België en in mindere mate Duitsland zullen in mindere mate dezelfde problemen zien terugkeren als wij. Frankrijk is een geval apart; dat kan daar een volgende keer heel hard fout lopen. Maar Zuid-Europa, Scandinavië en tot op zekere hoogte zelfs de UK: die zullen een volgende keer veel beter voorbereid zijn, zowel materieel als qua mentaliteit/praxis. En Duitsland is wel pandemiebestendig, dus het scheelt dat het daar vooral een probleem is dat onder de bevolking speelt.

Wat ik me afvraag, is of China over tien jaar eens goed zal lachen of net retehard in de problemen zal zitten. Ik denk eigenlijk geen van beide; ze hebben volgens mij een permanent systeem waarbij ze in een etmaal miljoenensteden kunnen isoleren en zullen dat zo blijven doen; ze moeten alleen nog een oplossing zoeken voor buitenlandse bezoekers, want dat kan natuurlijk niet op deze manier verder blijven gaan.


Denk jij dat centrale regeling en aansturing vanuit de EU een oplossing is? Of toch elk land zijn eigen ding doen qua bestrijding?
Reply
(15-02-2022, 10:15)BigBird Wrote:
(15-02-2022, 10:09)Gunnar Wrote: Eens met Uplift, dat we nu op een punt zijn aangekomen dat veel maatregelen kunnen worden losgelaten is natuurlijk prachtig. Maar inderdaad, het is eerder het gevolg van gelukkige toevalligheid dan van een duidelijke strategie met bewuste keuzes. In feite zijn we geen stap verder gekomen dan twee jaar geleden; we gaan carnavallen en daarna zien we het wel.


Veel te kort door de bocht Gunnar. De vaccins en boosters hebben veel gedaan, lockdown ook. Er zijn zeker fouten gemaakt en achteraf hadden bepaalde zaken anders gemoeten, maar om nu te zeggen 'geen stap verder gekomen' vind ik te makkelijk. Komende maanden en Zomer zal er weinig gebeuren qua infecties en opanems, maar stel in de Herfst dreigt er weer een variant, dan hebben we genoeg gereedschappen in de kist.

Grootste probleem van Nederland is de mentaliteit. De individualisering van de samenleving die zichtbaar is in de politiek en onder het volk maakt dat de grootste uitdaging.

We hebben zeker niet genoeg gereedschap in de kist als we nu niet bezig zijn met boosteren en nog steeds primaire vaccinatie. Het effect van vaccinatiegraad is exponentieel. Verder eens, maar ik ben er niet gerust op m.b.t. het najaar en zelfs de zomer (we zijn in principe safe voor 2-3 maanden en dan hangt het af van nieuwe varianten).

(15-02-2022, 10:16)BigBird Wrote:
(15-02-2022, 10:11)Uplift Wrote: @BB: Zeer verschillende gradaties. En nogmaals, ik hoop dat het hier stopt. Natuurlijk weten we dat dat helaas ooit terug zal keren in een of andere vorm.

België en in mindere mate Duitsland zullen in mindere mate dezelfde problemen zien terugkeren als wij. Frankrijk is een geval apart; dat kan daar een volgende keer heel hard fout lopen. Maar Zuid-Europa, Scandinavië en tot op zekere hoogte zelfs de UK: die zullen een volgende keer veel beter voorbereid zijn, zowel materieel als qua mentaliteit/praxis. En Duitsland is wel pandemiebestendig, dus het scheelt dat het daar vooral een probleem is dat onder de bevolking speelt.

Wat ik me afvraag, is of China over tien jaar eens goed zal lachen of net retehard in de problemen zal zitten. Ik denk eigenlijk geen van beide; ze hebben volgens mij een permanent systeem waarbij ze in een etmaal miljoenensteden kunnen isoleren en zullen dat zo blijven doen; ze moeten alleen nog een oplossing zoeken voor buitenlandse bezoekers, want dat kan natuurlijk niet op deze manier verder blijven gaan.


Denk jij dat centrale regeling en aansturing vanuit de EU een oplossing is? Of toch elk land zijn eigen ding doen qua bestrijding?

Die is er ten dele al, m.b.t. de coronapas om te reizen en dus een onrechtstreekse druk om te vaccineren. De E.U. heeft vooral gefaald aan het begin van de pandemie, wanneer er misschien nog een kans bestond om het virus grotendeels buiten te houden en tijd te kopen. Maar van een instelling als de E.U. kun je niet verwachten dat - zelfs al zou die bevoegdheid bestaan - ze verregaande maatregelen zal nemen met verregaande gevolgen voor de EU als markt/economie. Want EU.
Reply
(15-02-2022, 10:15)BigBird Wrote:
(15-02-2022, 10:09)Gunnar Wrote: Eens met Uplift, dat we nu op een punt zijn aangekomen dat veel maatregelen kunnen worden losgelaten is natuurlijk prachtig. Maar inderdaad, het is eerder het gevolg van gelukkige toevalligheid dan van een duidelijke strategie met bewuste keuzes. In feite zijn we geen stap verder gekomen dan twee jaar geleden; we gaan carnavallen en daarna zien we het wel.


Veel te kort door de bocht Gunnar. De vaccins en boosters hebben veel gedaan, lockdown ook. Er zijn zeker fouten gemaakt en achteraf hadden bepaalde zaken anders gemoeten, maar om nu te zeggen 'geen stap verder gekomen' vind ik te makkelijk. Komende maanden en Zomer zal er weinig gebeuren qua infecties en opanems, maar stel in de Herfst dreigt er weer een variant, dan hebben we genoeg gereedschappen in de kist.

Grootste probleem van Nederland is de mentaliteit. De individualisering van de samenleving die zichtbaar is in de politiek en onder het volk maakt dat de grootste uitdaging.

Maar dat is ook exact wat ik bedoel met 'niet verder gekomen'. Er is vrijwel niks gedaan om de ruggengraat te versterken. Niet geïnvesteerd in mentaliteitsverandering, niet geïnvesteerd in zorgcapaciteit en infrastructuur, niet geïnvesteerd in overlegstructuren. Het hele beleid is continue politiek gedreven geweest en dat we nu hier staan is 'ondanks' en niet 'dankzij'. We zijn niet klaar voor welke crisis dan ook, of het nu een opleving van de pandemie is, klimaatverandering of geopolitieke crises.
[+] 3 users say Thank You to Gunnar for this post
Reply
We hebben de pech dat we een slappe en ruggengraatloze politiek hebben, met zwak leiderschap. En ten tijde van crisis kan je dat opbreken, zeker met het demissionaire kabinet waar de burger geen vertrouwen meer in had.

Niet investeren in de zorgcapaciteit is een groot probleem. De afbraak is al jaren geleden begonnen onder Rutte, en helaas doorgezet. Juist nu investeren is van levensbelang, letterlijk en figuurlijk.

Om nu te stellen dat hele beleid continue politiek gedreven is is ook onzin. Wij hebben net zoals vele andere landen de wetenschap en regels van het WHO gevolgd. Enige wat dit kabinet kwalijk te nemen valt is dat ze afgelopen Zomer de rem er te snel afgehaald hebben, en niet op tijd zijn begonnen met boosteren. Dat laatste hebben ze gecompenseerd met de lockdown (wat je er ook van vindt).

En we zijn uiteraard klaar voor een volgende pandemie. Er is veel geleerd, draaiboeken en infrastructuur liggen klaar, ziekenhuizen zijn meer gericht op bepaalde ziektebeelden en behandelingen.

Gelukkig zie ik het niet zo somber en zwart/wit in.
Reply
(15-02-2022, 12:09)BigBird Wrote: Om nu te stellen dat hele beleid continue politiek gedreven is is ook onzin. Wij hebben net zoals vele andere landen de wetenschap en regels van het WHO gevolgd. Enige wat dit kabinet kwalijk te nemen valt is dat ze afgelopen Zomer de rem er te snel afgehaald hebben, en niet op tijd zijn begonnen met boosteren. Dat laatste hebben ze gecompenseerd met de lockdown (wat je er ook van vindt).

En we zijn uiteraard klaar voor een volgende pandemie. Er is veel geleerd, draaiboeken en infrastructuur liggen klaar, ziekenhuizen zijn meer gericht op bepaalde ziektebeelden en behandelingen. 
In volgorde van vergedrukt:

-Neen. Dat is gewoon feitelijk onjuist. Er zijn constant maatregelen genomen die regelrecht tegen de adviezen van het WHO ingingen. 

-Dit is meermaals gebeurd en is lang niet het enige. Er zijn ook bizar onverantwoordelijke uitspraken geweest m.b.t. mondkapjes, bijvoorbeeld. Het is een kwestie van zowel concrete beleidsstappen als discours. 

-Dit werd afgelopen week letterlijk ontkend door allerlei experts in de media, dus geen idee hoe jij aan zo'n perceptie komt.
Reply
Expertise van een arts of zorgdeskundige blijft betrouwbaarder dan praktijkervaringen van een verpleegkundige, die nog groen achter de oren is.
Reply
(15-02-2022, 12:41)Timothy\s Monster Wrote: Expertise van een arts of zorgdeskundige blijft betrouwbaarder dan praktijkervaringen van een verpleegkundige, die nog groen achter de oren is.


Dat zou je misschien denken, maar verpleegkundigen staan midden in de zorg, en zijn de ogen en oren van een arts. Doordat zij snel moeten handelen in de praktijk door middel van klinisch redeneren, en visite lopen bij de arts, zijn verpleegkundigen een betrouwbare stem met een goede expertise. Althans, dat is mijn ervaring met 11 maanden werk op een COVID-afdeling.
Reply
Daar twijfel ik niet aan, maar het gaat hier toch veel meer om algemeen beleid? Ik ga zeker niet de zorgprotocollen in vraag o.i.d. stellen. Net zoals ik ook geen mening heb over mRNA-vaccins, gezien ik daar totaal niet in thuis ben.
Reply
Ik reageerde enkel op de persoonlijke en sneue stoot onder de gordel van monster
Reply
(01-02-2022, 19:12)pudpong3 Wrote:
(01-02-2022, 18:32)Indiaantje89 Wrote:
(01-02-2022, 15:29)pudpong3 Wrote:
(17-01-2022, 18:22)pudpong3 Wrote: Grazzers er is geen enkele reden tot paniek. Eind maart alles open, daar ga ik nog steeds vanuit. Beetje positief blijven Wink

Ik heb tickets voor 3 april Echo and the Bunnymen en wil eigenlijk ook op 1 april naar Sisters of Mercy.

Ik ga deze post van 17-01-2022 nog maar even onder de aandacht brengen. Het ziet er steeds meer naar uit dat dit scenario gaat plaatsvinden en misschien zelfs al iets eerder.
Ik wil je een dikke knuffel geven als je gelijk hebt.

Daar ga ik je aan houden  Big Grin
Bereid je maar voor!
[+] 1 user says Thank You to Indiaantje89 for this post
Reply
Geen 1G voor buiten locatie, dus alle festivals kunnen doorgaan, dan maar geen tenten, als het tegen die tijd nog steeds 1G voor binnen locaties is.
Reply
1G is nu al een dode mus, om diverse redenen:

-Een einddatum voor die maatregel is puur arbitrair. In die zin volledig eens met de Mojo-topman
-Grote binnenlocatie-events zitten nog steeds met het probleem van de te beperkte testcapaciteit/infrastructuur
-Quid meerdaagse indoor events zoals Roadburn. 1G is voor hen niet werkbaar

Oh, en het is uiteraard pure symboliek gezien de rest van de samenleving geen check meer doet op besmetting of vaccinatie. Dus wtf is dit en waar komt dat idee vandaan en hoezo zijn we weer het enige land ter wereld dat zoiets weet te verzinnen?
Reply
Eens, hopelijk gaat 1G in deze vorm zo snel mogelijk weer weg.
Reply
(15-02-2022, 10:11)Uplift Wrote: Wat ik me afvraag, is of China over tien jaar eens goed zal lachen of net retehard in de problemen zal zitten. Ik denk eigenlijk geen van beide; ze hebben volgens mij een permanent systeem waarbij ze in een etmaal miljoenensteden kunnen isoleren en zullen dat zo blijven doen; ze moeten alleen nog een oplossing zoeken voor buitenlandse bezoekers, want dat kan natuurlijk niet op deze manier verder blijven gaan.

De CCP zal niet snel hun beleid wijzigen voor bezoekers van buiten het land (zowel laoweis als eigen staatsburgers). Dus ik vermoed meer problemen dan niet over tien jaar.
Reply
(15-02-2022, 19:16)matthijs603 Wrote: Eens, hopelijk gaat 1G in deze vorm zo snel mogelijk weer weg.

Volgend meetmoment voor dat volslagen idiote 1G, mondkapjes in OV en thuiswerkadvies op 15 maart, zie ik net.
Reply
Daar zal het ook eindigen. Kuipers kon geen enkele vraag m.b.t. de zinvolheid ervan (1G heeft in Denemarken gewerkt, omdat het overal van toepassing was), de capaciteit of de praktische uitvoerbaarheid ervan deftig kunnen beantwoorden. Het is een kwestie van dagen voor meerdaagse events klagen over deze regel.
Reply
(15-02-2022, 21:27)Uplift Wrote: Daar zal het ook eindigen. Kuipers kon geen enkele vraag m.b.t. de zinvolheid ervan (1G heeft in Denemarken gewerkt, omdat het overal van toepassing was), de capaciteit of de praktische uitvoerbaarheid ervan deftig kunnen beantwoorden. Het is een kwestie van dagen voor meerdaagse events klagen over deze regel.

Niet alleen meerdaagse maar alle indoor evenementen gaan klagen en terecht.
Reply
Fijn dat er rekening wordt gehouden met kwetsbaren, die gaan een 'spannende tijd' tegemoet. Spannend hoor, kan je boodschappen doen zonder daar een ziekte op te lopen waar je dood aan kan gaan? Net een leuke film!

Dat solidariteit in dit land niet bestaat wordt eens te meer bewezen. Alsmede logische beleidsvorming, behalve dan als je sociaal-darwinistische necropolitiek als leidraad neemt - dan is het aardig te volgen. Ik kan er niet bij waarom je, samen met versoepelingen, meteen mondkapjes en een fatsoenlijke testinfrastructuur opgeeft. Keer op keer is gebleken dat die laatste twee absoluut essentieel zijn in elke fase van pandemie-bestrijding. Denemarken wordt als gidsland genomen bij deze versoepelingen. Nu is daar sowieso een flinke kanttekening te plaatsen, want de cijfers schieten daar door het dak en ook het aantal doden stijgt. Maar daar heb je op z'n minst nog wel een veel betere testinfrastructuur. Er is echt nul basis om hier nu mee te stoppen, behalve dan dat je de gevolgen van deze versoepelingen gewoon niet wilt kunnen meten om ze zo onder het tapijt te kunnen schuiven. Voor de goede orde, ik doel hier op het plan om na deze piek te stoppen met testen bij de GGD en (bijna) alles met zelftesten te gaan doen.

Ik ben zelf erg blij als ik weer naar concerten kan gaan. Maar de manier waarop deze versoepelingen nu plaatsvinden zijn in mijn ogen weinig hoopgevend. Ik vrees voor vele slachtoffers die niet genoemd, gevolgd, of verzorgd zullen worden omdat besloten is dat covid geen bedreiging meer vormt voor de volksgezondheid.
[+] 11 users say Thank You to halfvollemelk for this post
Reply
Het helpt niet dat (bijna) geen enkele partij, belangenorganisatie of zelfs vakbond in staat is om hetzelfde inzicht als jij te hebben, halfvollemelk.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)