Thread Rating:
  • 1 Vote(s) - 1 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Het Grote Graz Woontopic
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achterg...~b2d15f5d/

Nog een mooi verslag van een afdruipende pandjesbaas. Enjoy!
Reply
Keep them coming.
Reply
Misschien kan ASML aan een machine werken die violen van één nanometer kan fabriceren.
[+] 3 users say Thank You to Uplift for this post
Reply
Een ander je hypotheek laten betalen en daar dan nog winst over willen ook, zodat je niet en een gratis huis met dikke overwaarde hebt, maar je huurder ook helemaal heb leeggeknepen. Dit zijn de gezwellen in onze samenleving, wegsnijden is het enige juiste.
Reply
(05-04-2023, 10:25)ahha Wrote: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achterg...~b2d15f5d/

Nog een mooi verslag van een afdruipende pandjesbaas. Enjoy!

Iedereen zonder tijdloze contract hebben te horen gekregen dat ze eruit moeten hier. Daarnaast ook voor het eerst in 5 jaar tijd een huurverhoging, even nog wat extra verdienen nu het kan. Wel jammer zo moet i.v.m. ik over het algemene een relaxen huisbaas had. Mochten eigenlijk alles zelf regelen en de facturen werden door ze betaald (klusjesman zelf bellen ipv eerst goedkeuring vragen etc).

Is er eigenlijk al meer duidelijkheid hoe het precies uitgaat zien? Ik wil voor mijzelf kijken of ik mijn huur kan verlagen ermee.
Reply
Dit weekend verhuizen! Gisteren en vandaag alle spullen inpakken, morgen een groepje vrienden en familie die ons komen helpen alles naar het nieuwe huis sjouwen.

Fikse renovatie achter de rug. Na anderhalve maand naast mijn fulltime job nog eentje erbij te hebben als klusser ben ik het echt volledig zat.
[+] 5 users say Thank You to Sphinx for this post
Reply
In een krot, bij je ex, of tot je 30ste bij je ouders: in Portugal is wonen onbetaalbaar
https://archive.ph/AXHek
[+] 2 users say Thank You to BigBird for this post
Reply
Quote:Minister De Jonge waarschuwt voor oplopende woningnood

De woningnood dreigt de komende jaren alleen maar verder toe te nemen. Daarvoor waarschuwt minister Hugo de Jonge (Volkshuisvesting) in een brief aan de Tweede Kamer.

De bouw van nieuwe woningen valt fors terug. Tegelijkertijd zijn de komende jaren hoogstwaarschijnlijk nóg meer nieuwe huizen nodig dan de 900.000 die het kabinet tot 2030 wil bijbouwen, voorspelt De Jonge. De bevolkingsgroei bleek in 2022 door vooral migratie bijna twee keer zo groot als in 2021 (227 duizend tegenover 115 duizend). ‘Een hogere bevolkingsgroei werkt door in een hogere groei van het aantal huishoudens en daarmee in een grotere behoefte aan woningen’, schrijft hij.

De extra woningen die de komende jaren nodig zijn, komen er voorlopig niet. De woningbouw stokt en maakt volgend jaar mogelijk een enorme duikeling naar beneden. De stijgende bouwkosten en de hoge rente maken het voor bouwbedrijven en investeerders lastiger om nieuwbouwprojecten neer te zetten.

Tegelijkertijd kunnen particulieren door de hoge rente en inflatie minder betalen voor een huis. Zo vreest de Vereniging van Nederlandse Projectontwikkeling Maatschappijen (NEPROM) dat het totaal aantal verkochte nieuwbouwwoningen in 2023 met de helft terugvalt.

Doordat de grond- en huizenprijzen zo hoog zijn, voorspelt het Economisch Instituut voor de Bouw een daling van de woningbouwproductie van 3,5 procent dit jaar, plus een nog veel grotere daling van 5,5 procent in 2024 ten opzichte van het jaar ervoor.

Het kabinet heeft al wel een aantal maatregelen genomen om de stokkende woningbouw weer aan te jagen. Zo kunnen projectontwikkelaars die hun nieuwbouwprojecten stilleggen vanwege de hoge kosten financiële hulp krijgen van de overheid. Daarvoor trekt het kabinet 250 miljoen euro uit.

Ook werkt De Jonge aan aanpassing van de wet- en regelgeving, zodat woningbouwprojecten sneller van de grond komen. Zo wil hij het mes zetten in bezwaarprodecures en krijgen gemeenten hulp om vergunningaanvragen sneller te kunnen behandelen.
Niet genoeg

Maar dat lijkt allemaal niet genoeg. Nu al zijn er zeventien plekken in het land aangewezen waar grootschalige nieuwbouwwijken moeten komen. De Jonge waarschuwt de Tweede Kamer dat dat er ‘mogelijk meer’ moeten worden, het liefst daar waar al openbaar vervoer voorhanden is. Er wordt vooral gekeken naar bouwen aan de randen van steden en dorpen.

Overigens kwamen er vorig jaar nog 90.127 woningen bij in ons land: 74.217 nieuwbouwwoningen en 15.910 woningen ontstonden door bijvoorbeeld het splitsen van huizen of het ombouwen van kantoorpanden. Die aantallen lopen vanaf dit jaar dus fors terug.

https://www.ad.nl/politiek/minister-de-j...~a5fa69ea/

https://www.telegraaf.nl/nieuws/52130993...-productie

Goh, je verwacht het niet.

Mensen kunnen minder lenen door de gestegen rente, en bouwbedrijven kampen met duurder materiaal en stijgende personeels kosten. Dus nieuwbouw loont voor hen niet (lees: ze kunnen minder winst maken). Daar komt nog bij dat grond schaars en duur is, en de clusterfuck is compleet. De enige manier om dit recht te trekken is 'pijnlijke' maatregelen te nemen, maar daar durven ze zich niet aan te branden.
Reply
Er is weinig pijnlijks aan de marktwerking aan banden leggen, behalve dan de pijn die winstmarges en investeringsfondsen zouden ervaren. Het probleem is dat een te groot deel van de welvaart van dit land (lees: opulentie) daarvan afhangt. En zoals de geschiedenis leert, is het veel moeilijker om neoliberale maatregelen terug te draaien, dan ze in te voeren.
Reply
ik doel met pijnlijke maatregelen eigenlijk op de consument. De LTV moet eigenlijk omlaag, en daarmee moeten consumenten eigen geld inleggen. Dat is vrij normaal in Duitsland en België, en daarmee zullen de huizenprijzen ook gaan dalen.

Ook kun je denken om overwaarde, of een erfenis van een woning (nog zwaarder) te belasten. Ook het verplichten om overwaarde van woning A te gebruiken om bij nieuwe aankoop woning B gedeeltelijk af te lossen. Doordat mensen veel kunnen lenen zijn de prijzen ongezond gestegen, met alle gevolgen van dien.
Reply
Oké, maar het ging in dat artikel eigenlijk om het bouwen van huizen, zodat er tegemoet wordt gekomen aan de vraag. Dat is op zichzelf iets wat grotendeels van die ellendige markt losgekoppeld zou kunnen worden. Het probleem is dat elke entiteit in dit land - ook gemeentes en hun gronden - volgens de marktlogica moeten werken.

Iets anders is de te hoge prijs van een gemiddelde woning in Nederland en wat dat betreft kan ik me zeker vinden in wat jij zegt; al is meer eigen geld inleggen niet per sé de beste maatregel gezien dat speculaten relatief gezien alleen maar meer helpt. Wél de markt reguleren zodat het geen gigantisch investeringsobject wordt, maar puur een huizenmarkt met huizen om in te wonen en klaar. Over/restwaarde, etc. zou daar een veel kleinere rol in moeten spelen.

Morgen ga ik een huis bezichtigen die in 2014 voor 1,5 ton werd gekocht en nu meer dan het dubbele kost. Het is gerenoveerd, maar ik gok voor maximaal een halve ton. Dus waarom iemand daar meer dan een ton winst uit zou moeten kunnen slepen, is mij een raadsel. Maar goed, er kan misschien nog wel wat aan de prijs worden gedaan. We zullen het zien.
Reply
Die winst in dat huis komt ook door de gestegen prijzen. In 2014 kon je nog 'goed' kopen. Ik heb in 2017 zo'n 25.000 restschuld op mijn flat overgehouden, maar ook goedkoop een woning kunnen kopen voor 150.000. Mijn huis is nu 210 ofzo waard, en mijn restschuld is afgelost. Ik heb nu 147 hypotheek staan. Prima.

Als de housewarming is dan horen we het wel. Ik neem goede wijnen mee.
Reply
Neem ik de keta wel voor mijn rekening. Als Gunnar dan de hapjes doet kunnen we lekker klaverjassen!
Reply
ik kom de belgische enclave vertegenwoordigen
Reply
(22-05-2023, 15:22)BigBird Wrote: Die winst in dat huis komt ook door de gestegen prijzen. 

Ja. Maar je lonen/koopkracht stijgen niet mee, en dat levert Nederland op termijn problemen op. Een economie kan niet duurzaam/stabiel zijn wanneer te veel mensen uit de boot vallen op de woningmarkt of wanneer twee modale lonen geen huis meer kunnen betalen. De huurmarkt is al helemaal krankzinnig. Dat heeft ook belangrijke demografische gevolgen, trouwens. Uiteindelijk kost zoiets een land meer dan dat het een land oplevert; probleem is dat er een 10-20% van de bevolking lachend rijk wordt. Een minderheid, maar nog steeds miljoenen mensen. Die op hun beurt de boel - zowel consumptie als investeringen in de woningmarkt - verder draaiende houden.
[+] 1 user says Thank You to Uplift for this post
Reply
(22-05-2023, 15:16)Uplift Wrote: Morgen ga ik een huis bezichtigen die in 2014 voor 1,5 ton werd gekocht en nu meer dan het dubbele kost. Het is gerenoveerd, maar ik gok voor maximaal een halve ton. Dus waarom iemand daar meer dan een ton winst uit zou moeten kunnen slepen, is mij een raadsel. Maar goed, er kan misschien nog wel wat aan de prijs worden gedaan. We zullen het zien.

Misschien dat onderstaande link je kan helpen of de prijs rechtmatig is. De idiote vraag is af genomen, wat ook in je voordeel kan zijn. 

https://www.hypotheker.nl/blog/was-vroeg...s-in-2022/
Reply
Zeggen dat het vroeger niet per sé beter was omdat de rente hoger was, is zeggen dat je zelf al een paar ton of een huis in eigendom hebt zonder te zeggen dat je zelf al een paar ton of een huis in eigendom hebt.

In Nijmegen en omgeving is het nog allemaal cray cray wat de klok slaat. Mensen leggen een half miljoen voor hippe bovenwoningen. En of een prijs rechtmatig is, kan een taxateur i.c.m. het validatie-instituut bepalen. Niet zelden wordt er overboden en dan moet dat van de hypotheekverstrekker met eigen middelen gebeuren, wat dus neerkomt op jubeltonnen of geld dat de hogere middenklasse altijd wel ergens heeft liggen. Daarmee worden bestaande huiseigenaren al nodeloos verder verrijkt en wordt alles enkel maar erger. Beter zou zijn als overbieden niet mag en de maximumprijs wordt vastgelegd.
[+] 1 user says Thank You to Uplift for this post
Reply
Tijdje geleden te horen gekregen dat mijn huurcontract wordt stopgezet in september dus sindsdien op zoek naar een nieuwe plek. Ik wou graag iets kopen maar zat al snel hopeloos de situatie te aanschouwen en te realiseren hoe weinig je rond Gent maar kan krijgen voor een smak geld. Tot er gisterennamiddag een appartement online verscheen dat bijna te goed leek om waar te zijn. Deze middag gebeld, uurtje later meteen gaan bekijken, paar uurtjes later te horen gekregen dat mijn bod is aanvaard.
Eerste bezichtiging en meteen bingo! Tof gerenoveerd appartementje dat aan al mijn noden voldoet in Meulestede. Niet per se de beste locatie ooit maar wel zicht op het park en op fietsafstand van mijn huidige werkplek.
Kan echt niet beschrijven hoe gelukkig ik ben, 2023 lijkt het beste jaar van mijn leven te worden.
[+] 12 users say Thank You to teedeebee for this post
Reply
(03-06-2023, 20:46)teedeebee Wrote: Tijdje geleden te horen gekregen dat mijn huurcontract wordt stopgezet in september dus sindsdien op zoek naar een nieuwe plek. Ik wou graag iets kopen maar zat al snel hopeloos de situatie te aanschouwen en te realiseren hoe weinig je rond Gent maar kan krijgen voor een smak geld. Tot er gisterennamiddag een appartement online verscheen dat bijna te goed leek om waar te zijn. Deze middag gebeld, uurtje later meteen gaan bekijken, paar uurtjes later te horen gekregen dat mijn bod is aanvaard.
Eerste bezichtiging en meteen bingo! Tof gerenoveerd appartementje dat aan al mijn noden voldoet in Meulestede. Niet per se de beste locatie ooit maar wel zicht op het park en op fietsafstand van mijn huidige werkplek.
Kan echt niet beschrijven hoe gelukkig ik ben, 2023 lijkt het beste jaar van mijn leven te worden.

Het is je gegund! Of kan ik beter zeggen 'hehund'?  Wink
Reply
De kolonisatie van Gent door West-Vlamingen is vergevorderd maar ik ben van oorsprong eigenlijk een Brabander. Gewoon met de 'g' dus Wink
[+] 1 user says Thank You to teedeebee for this post
Reply
https://www.nu.nl/economie/6269782/canad...-koop.html
[+] 1 user says Thank You to Schobbeyak for this post
Reply
Mooizo, opgerot
Reply
(27-06-2023, 14:34)ahha Wrote: Mooizo, opgerot

De gemiddelde brugklasliberaal: "maar dan komen er dus minder huizen voor huurders"

Wel als je niets doet en het aan de markt over laat, waarom staat er nu geen zak geld klaar om deze woningen door een coöperatie te laten opkopen die deze woningen voor een fatsoenlijke prijs laat verhuren? Hugo, dit is je kans jongen.
[+] 1 user says Thank You to Willie for this post
Reply
Ik denk dat je 'exprópiese' verkeerd gespeld hebt als 'opkopen'.

Het beleid van Rutte-kabinetten is 'geen beleid'.
Reply
Wanneer is jouw housewarming?
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)